Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 15:48
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 15:51

Egzamin niezdany

Wynik: 5/40 punktów (12,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co może być przyczyną drgań kierownicy?

A. za wysokie ciśnienie w oponach.
B. niewłaściwe wyważenie kół jezdnych.
C. nieprawidłowa zbieżność kół jezdnych.
D. niewłaściwe ciśnienie w oponach.
Niska lub wysoka wartość ciśnienia w ogumieniu może wpłynąć na stabilność jazdy i komfort, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna drgań koła kierownicy. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi do nadmiernego ugięcia opony, co może wywołać niestabilność pojazdu, jednak niekoniecznie powoduje drgania kierownicy w sposób bezpośredni. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do twardości opony, co również negatywnie wpływa na przyczepność, ale nie jest przyczyną drgań samej kierownicy. W przypadku niewłaściwej zbieżności kół, może to prowadzić do niestabilnego prowadzenia pojazdu, jednak drgania kierownicy są bardziej związane z niewyrównoważeniem kół. Te niepoprawne wnioski mogą wynikać z mylnego przekonania, że każde nieprawidłowe ustawienie w układzie zawieszenia lub opon automatycznie przekłada się na drgania kierownicy, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Prawidłowe zrozumienie wpływu zarówno ciśnienia w ogumieniu, jak i zbieżności kół na zachowanie pojazdu wymaga szerszej wiedzy na temat działania układów jezdnych oraz ich wpływu na komfort i bezpieczeństwo jazdy, co jest kluczowe w diagnostyce pojazdów.

Pytanie 2

Przy wymianie oleju silnikowego na stanowisku istnieje ryzyko

A. elektryczne
B. termiczne
C. wynikające z wibracji
D. mechaniczne
Zagrożenia mechaniczne rzeczywiście są powiązane z narzędziami i maszynami, ale w kontekście wymiany oleju silnikowego to nie jest kluczowy problem. Ryzyko uszkodzenia silnika w tym procesie jest raczej niewielkie, jeśli używa się odpowiednich narzędzi i zabezpieczeń. Owszem, mogą być urazy od wirujących części, ale to bardziej ogólny temat, który nie dotyczy tylko wymiany oleju. Co do zagrożeń elektrycznych, to mogą się zdarzyć, ale tylko przy elektrycznych narzędziach, a to nie jest standard. Nie można też uważać wibracji za istotne zagrożenie, ponieważ zazwyczaj są związane z pracą silnika na co dzień, a nie podczas samej wymiany oleju. A olej silnikowy to przecież substancja chemiczna, a w wysokiej temperaturze może powodować oparzenia, więc zagrożenie termiczne jest tu kluczowe. Często ludzie mylą zagrożenia związane ze sprzętem i temperaturą, nie dostrzegając, jak ważna jest ochrona zdrowia przy wymianie oleju.

Pytanie 3

Podczas pomiaru rezystancji czterech wtryskiwaczy sterowanych prądowo, które zostały połączone w grupie, omomierz wskazał rezystancję 8 Ω. Rezystancja jednego wtryskiwacza wynosi 16 Ω. Ile jest sprawnych wtryskiwaczy?

A. dwa
B. jeden
C. cztery
D. trzy
Pomiar rezystancji czterech wtryskiwaczy pokazuje łączną rezystancję 8 Ω, co oznacza, że są one połączone równolegle. Jak wiadomo, w takim przypadku całkowita rezystancja oblicza się według wzoru 1/R = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn. Znając rezystancję jednego wtryskiwacza – 16 Ω – możemy przyjąć, że jeśli x to liczba sprawnych wtryskiwaczy, to wychodzi nam równanie: 1/R = x/16. Podstawiając nasz wynik 8 Ω, mamy: 1/8 = x/16, co daje nam x = 2. Czyli można dojść do wniosku, że mamy dwa sprawne wtryskiwacze, a to zgadza się z naszymi pomiarami. Wiedza o tych obliczeniach jest istotna przy diagnostyce systemów wtryskowych, bo wpływa to na działanie silnika i jego wydajność.

Pytanie 4

Aby przeprowadzić diagnostykę układu EDC silnika spalinowego, należy użyć programu komputerowego

A. Autodata
B. Integra Car
C. Audatex
D. Bosch ESI
Bosch ESI to zaawansowane oprogramowanie do diagnostyki elektronicznych układów sterowania silników spalinowych, które zapewnia dostęp do szczegółowych danych dotyczących pojazdów oraz ich układów. Program ten jest nie tylko narzędziem do odczytu i kasowania błędów, ale także oferuje funkcje związane z analizą danych, co pozwala na skuteczniejsze diagnozowanie problemów. Przykładem zastosowania Bosch ESI może być sytuacja, w której mechanik identyfikuje problem z układem wtryskowym silnika. Dzięki temu oprogramowaniu ma dostęp do schematów elektrycznych oraz szczegółowych opisów procedur diagnostycznych, co znacznie ułatwia proces naprawy. W branży motoryzacyjnej korzystanie z uznawanych standardów, takich jak Bosch ESI, jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości usług diagnostycznych. Program ten jest zgodny z najlepszymi praktykami, co czyni go niezastąpionym narzędziem w pracy specjalistów.

Pytanie 5

Tradycyjne tarcze hamulcowe produkowane są

A. z stali niestopowej
B. z stali stopowej
C. z stopu aluminium
D. z żeliwa
Wybór materiałów do tarcz hamulcowych jest mega ważny, bo wpływa na to, jak działają. Stal stopowa jest mocna, ale nie zawsze najlepsza do hamulców, bo gorzej odprowadza ciepło niż żeliwo. Jak tarcza się nagrzewa, może się wypaczyć, a to nie jest bezpieczne. Stal niestopowa też nie jest super, bo nie ma dobrych właściwości, przez co hamulce mogą szybciej się zużywać. Aluminium? Jest lekkie, ale niestety nie sprawdza się w hamulcach przez swoje właściwości termiczne. Często myślimy, że lżejsze materiały to zawsze lepszy wybór, ale to nie do końca prawda. Ważne jest, żeby wiedzieć, że w hamulcach liczą się przede wszystkim właściwości mechaniczne i termiczne, a nie tylko waga. Inżynierowie przy projektowaniu hamulców muszą trzymać się norm i sprawdzonych praktyk, żeby to wszystko działało jak należy.

Pytanie 6

Po przekroczeniu 100 000 km należy zbadać właściwe działanie katalizatora spalin. Najlepszą diagnozę można uzyskać stosując

A. skanera diagnostycznego OBD
B. decybelomierza
C. hamowni
D. analizatora spalin
Analizator spalin to naprawdę fajne urządzenie, które pozwala na dokładne zbadanie, co się dzieje w spalinach wydobywających się z silnika. Dzięki niemu możemy sprawdzić skład chemiczny tych spalin, co bardzo pomaga w wykrywaniu problemów z katalizatorem. Katalizator jest super ważny, bo ogranicza emisję szkodliwych substancji. Jego dobre działanie jest niezbędne, zwłaszcza w autach, które mają już za sobą przebieg powyżej 100 tys. km. Analizator daje nam możliwość pomiaru różnych parametrów, jak tlenki azotu (NOx), węgiel (CO) czy węglowodory (HC). Na podstawie tych wyników możemy ocenić, czy nasz katalizator działa tak, jak powinien, czy może już czas na wymianę. Z mojego doświadczenia wynika, że regularne kontrole spalin są naprawdę polecane przez producentów samochodów oraz organizacje ekologiczne.

Pytanie 7

Kiedy pracownik mierzy gęstość elektrolitu za pomocą areometru, na co jest najbardziej narażony?

A. na poparzenie
B. na skaleczenie
C. na złamanie
D. na oślepienie
Poparzenie jest najistotniejszym zagrożeniem, które może wystąpić podczas badania gęstości elektrolitu areometrem, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa pracy w laboratoriach chemicznych. Elektrolity, szczególnie te stosowane w akumulatorach, często zawierają substancje, które mogą być żrące i emitować ciepło podczas reakcji chemicznych. Pracownicy powinni stosować odpowiednie środki ochrony osobistej (PPE), takie jak rękawice odporne na chemikalia, okulary ochronne oraz odzież roboczą, aby zminimalizować ryzyko poparzeń chemicznych. Dobrą praktyką jest również znajomość procedur awaryjnych oraz posiadanie w laboratorium odpowiednich środków do neutralizacji i chłodzenia w przypadku kontaktu skóry z substancjami niebezpiecznymi. Właściwe szkolenia oraz regularne kontrole stanu ochrony osobistej są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w laboratoriach.

Pytanie 8

System ESP gwarantuje

A. regulację prędkości jazdy
B. kontrolę poślizgu kół napędowych
C. stabilizację toru ruchu
D. elektroniczny podział sił hamowania
System ESP, czyli Electronic Stability Program, to naprawdę fajna rzecz w samochodach. Jego głównym zadaniem jest utrzymanie stabilności pojazdu na drodze. Jak to działa? No, właściwie to ESP monitoruje, jak się porusza auto i porównuje to z tym, jak ma jechać. Jeśli na przykład zaczniesz wchodzić w zakręt za szybko i auto zaczyna ślizgać się, to system automatycznie zareaguje, hamując jedno z kół, żeby przywrócić kontrolę. Takie sytuacje zdarzają się szczególnie na mokrej nawierzchni - w tedy ESP może pomóc uniknąć obrotu auta. Dzięki temu bezpieczeństwo na drodze rośnie, a wypadków jest mniej. W sumie, dzisiaj prawie każde nowe auto powinno mieć taki system, jak się spojrzy na wymagania Euro NCAP, to widać, jak ważne to jest.

Pytanie 9

Podczas wymiany oleju zauważono, że silnik jest wypełniony olejem mineralnym. Należy go napełnić olejem

A. półsyntetycznym
B. syntetycznym
C. dowolnym, który ma właściciel pojazdu
D. mineralnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź mineralnym jest poprawna, ponieważ silnik, który został napełniony olejem mineralnym, powinien być kontynuowany w tym samym standardzie, aby uniknąć problemów z kompatybilnością. Użycie oleju mineralnego zapewnia odpowiednią lepkość i właściwości smarne, które są zgodne z wymaganiami producenta. Przykładem może być silnik, który został zaprojektowany do pracy z olejem mineralnym, co oznacza, że jego elementy są zoptymalizowane pod kątem tego typu oleju. W przypadku zmiany na olej syntetyczny, mogą wystąpić problemy z uszczelnieniami oraz ogólną wydajnością silnika, co może prowadzić do nieprawidłowego smarowania. Dlatego kluczowe jest, aby w procesie wymiany oleju stosować się do zaleceń producenta pojazdu oraz przestrzegać norm i standardów branżowych dotyczących smarów silnikowych.

Pytanie 10

Gdy pojazd jest uruchomiony przez pięć sekund, kontrolka ABS pozostaje włączona. Co to oznacza?

A. usterkę w systemie ABS
B. niski poziom płynu hamulcowego
C. prawidłowe działanie systemu ABS
D. problem w układzie hamulcowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podczas uruchamiania pojazdu, kontrolka ABS świeci się przez kilka sekund jako część wstępnej diagnostyki systemu. Działanie to ma na celu informowanie kierowcy, że system ABS jest sprawny i gotowy do pracy. W standardowych praktykach branżowych, taka automatyczna kontrola jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa, ponieważ system ABS odgrywa fundamentalną rolę w zapobieganiu blokowaniu kół podczas hamowania, co z kolei umożliwia lepszą kontrolę nad pojazdem. W przypadku, gdy kontrolka nie gaśnie po upływie kilku sekund, może to sugerować problem z systemem, co wymaga dalszej diagnostyki. Warto pamiętać, że regularne kontrole i serwisowanie układu ABS są istotne nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla wydajności pojazdu w trudnych warunkach drogowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest zwracanie uwagi na kontrolki podczas uruchamiania pojazdu i w razie problemów udanie się na diagnostykę.

Pytanie 11

Pomiar wartości współczynnika nadmiaru powietrza lambda w silniku ZI podczas jałowego biegu wyniósł λ = 1,84. Jaką charakterystykę ma mieszanka paliwowo-powietrzna?

A. bogata
B. stechiometryczna
C. uwarstwiona
D. uboga

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość współczynnika lambda (λ) wynosząca 1,84 oznacza, że w silniku ZI mamy do czynienia z ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną. To znaczy, że jest w niej więcej powietrza niż paliwa, co ogólnie rzecz biorąc sprzyja lepszemu spalaniu i mniejszej emisji spalin. W dzisiejszych czasach silniki z ubogą mieszanką są często wykorzystywane w nowoczesnych układach wydechowych, żeby spełniać normy dotyczące spalin. Jak dla mnie, taka mieszanka może naprawdę poprawić wydajność silnika i zmniejszyć jego zużycie paliwa. Ale trzeba uważać, bo zbyt uboga mieszanka może prowadzić do przegrzewania silnika i jego uszkodzeń. Dlatego warto monitorować parametry pracy silnika, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 12

Które z poniższych połączeń jest stworzone zgodnie z zasadą stałego otworu?

A. H7/e6
B. S7/f6
C. E6/h7
D. F6/s7

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź H7/e6 jest prawidłowa, ponieważ spełnia zasadę stałego otworu, która jest istotna w kontekście projektowania i analizy układów elektronicznych. Zasada ta zakłada, że w danym układzie można osiągnąć optymalną funkcjonalność, gdy otwory w elemencie są odpowiednio dopasowane, co w tym przypadku odnosi się do proporcji i lokalizacji elementów. Przykładem zastosowania tej zasady jest konstruowanie obwodów, w których minimalizuje się straty sygnału i maksymalizuje efektywność. W praktyce, znajomość zasady stałego otworu pozwala inżynierom na lepsze projektowanie układów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi oraz normami, takimi jak IPC-2221, dotyczących projektowania obwodów drukowanych. Takie podejście umożliwia tworzenie bardziej niezawodnych i wydajnych systemów elektronicznych, co jest kluczowe w nowoczesnych aplikacjach technologicznych.

Pytanie 13

Napięcie zasilające czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika, które generuje sygnał napięciowy, powinno wynosić

A. 5V
B. 1V
C. 12V
D. 2V

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Napięcie zasilania czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika powinno wynosić 5V, co jest standardowym parametrem dla wielu nowoczesnych czujników. Czujniki te konwertują ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym na sygnał elektryczny, który następnie jest przetwarzany przez jednostkę sterującą silnika (ECU). Zastosowanie napięcia 5V umożliwia precyzyjne pomiary, co jest kluczowe dla optymalizacji pracy silnika i osiągnięcia efektywności paliwowej. W praktyce, czujniki te są wykorzystywane w systemach zarządzania silnikiem, co pozwala na dostosowanie dawki paliwa i czasu wtrysku w zależności od warunków pracy silnika. Warto również zauważyć, że stosowanie napięcia 12V lub niższego, jak 1V czy 2V, może prowadzić do niewłaściwych pomiarów i błędów w pracy silnika, co przyczyni się do obniżenia wydajności i zwiększonego spalania paliwa.

Pytanie 14

Pojazd posiada zestaw kół z oponami asymetrycznymi i kierunkowymi, zatem możliwe jest przeprowadzenie zamiany kół

A. tylko przy zachowaniu kierunku obrotu opon
B. pomiędzy osiami z zachowaniem strony
C. między osiami oraz zmianą strony
D. wyłącznie stronami z zachowaniem osi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "pomiedzy osiami z zachowaniem strony" jest naprawdę trafna. Wiesz, opony asymetryczne i kierunkowe mają swoją specyfikę, która bardzo wpływa na to, jak auto się prowadzi. Asymetryczne opony są tak skonstruowane, że jedna strona jest inna niż druga, co jest mega ważne, żeby auto było stabilne w ruchu. Z kolei opony kierunkowe muszą obracać się w konkretnym kierunku, żeby zapewnić najlepszą przyczepność. Więc kiedy przestawiasz koła między osiami, na przykład przód z tyłem, musisz pamiętać, żeby ta zewnętrzna strona opony była na zewnątrz. To ważne dla ich właściwości jezdnych! Takie zasady są też podawane przez producentów opon i są zgodne z normami bezpieczeństwa, co naprawdę poprawia komfort jazdy.

Pytanie 15

W autoryzowanym serwisie średnio podczas wymiany zmienia się 10 żarówek H4. Serwis działa na dwóch zmianach przez 5 dni w tygodniu. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na żarówki H4?

A. 50 sztuk
B. 20 sztuk
C. 80 sztuk
D. 100 sztuk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wynika z obliczeń opartych na wydajności serwisu oraz jego harmonogramie pracy. Serwis wymienia średnio 10 żarówek H4 w trakcie jednej zmiany. Pracując na dwie zmiany przez 5 dni w tygodniu, możemy obliczyć tygodniowe zapotrzebowanie, mnożąc liczbę żarówek wymienianych w trakcie zmiany przez liczbę zmian oraz dni roboczych: 10 żarówek/zmiana * 2 zmiany/dzień * 5 dni/tydzień = 100 żarówek/tydzień. Ta praktyka ilustruje znaczenie precyzyjnego planowania zasobów w warsztatach samochodowych, gdzie efektywność operacyjna jest kluczowa. Utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów żarówek H4 jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami, które podkreślają znaczenie synchronizacji popytu z dostępnością materiałów.

Pytanie 16

Wyniki przeglądu instalacji elektrycznej samochodu z silnikiem V6 TFSI 3,0 przedstawiono w tabeli. Który zestaw części i materiałów eksploatacyjnych jest niezbędny do wykonania usługi naprawy po wykonanym przeglądzie?

Lp.Przegląd instalacji elektrycznejWynik przeglądu
1.Stan akumulatoraU
2.Poduszki powietrzneD
3.Włączniki, wskaźniki, wyświetlaczeD
4.ReflektoryLewy – D; Prawy – W
5.Ustawienie reflektorówD
6.Wycieraczki*Lewa – uszkodzone pióro, Prawa – D
7.SpryskiwaczeD
8.Oświetlenie wnętrzaD
9.Świece zapłonowe**Trzy z sześciu zużyte
10.Oświetlenie zewnętrzneD
W – wymienić; U – uzupełnić; D – stan dobry; R – przeprowadzić regulację
* w przypadku zużycia jednego pióra zaleca się wymianę kompletu piór
** w przypadku zużycia zaleca się wymianę kompletu świec

A. Woda destylowana, reflektor prawy, pióra wycieraczek, sześć świec zapłonowych.
B. Woda destylowana, prawy reflektor, lewe pióro wycieraczki, trzy świece.
C. Akumulator, lewy i prawy reflektory, pióra wycieraczek, sześć świec zapłonowych.
D. Akumulator, reflektor prawy, pióro lewej wycieraczki, trzy świece zapłonowe.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota! Wybór odpowiedzi pokazuje, że rozumiesz, co trzeba zrobić po przeglądzie instalacji elektrycznej w samochodzie z silnikiem V6 TFSI 3,0. Potrzebna jest woda destylowana, bo akumulator wymaga uzupełnienia. Reflektor prawy jest uszkodzony, więc jego wymiana jest absolutnie konieczna. Pióra wycieraczek - radzę wymienić cały zestaw, bo jak jedno jest zepsute, to lepiej mieć sprawne wszystkie. To dobra praktyka. A świec zapłonowych nie można tak po prostu wymieniać. Jak trzy z sześciu są zużyte, lepiej wymienić cały komplet, żeby silnik działał jak należy. Regularne przeglądy są kluczowe, żeby auto zawsze było w dobrej formie.

Pytanie 17

Ile obrotów wykonuje wał korbowy podczas jednego pełnego obrotu wałka rozrządu?

A. 2 obroty
B. 3 obroty
C. 4 obroty
D. 1 obrót

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wałek rozrządu jest kluczowym elementem silnika spalinowego, który synchronizuje pracę zaworów z ruchem tłoków. W czasie jednego pełnego obrotu wałka rozrządu, wał korbowy wykonuje dwa obroty. Jest to wynikiem mechanizmu działania silnika czterosuwowego, gdzie każdy cykl pracy tłoka (przyciąganie i wypychanie) wymaga dwóch obrotów wału korbowego. Na przykład, podczas suwu ssania i suwu sprężania tłok przemieszcza się w dół, a następnie w górę, co odpowiada dwóm obrotom wału korbowego. Zrozumienie tej relacji jest kluczowe dla analizy pracy silnika, projektowania systemów rozrządu oraz optymalizacji jego wydajności, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi projektowania silników spalinowych.

Pytanie 18

Który z elementów samochodu, w razie wykrycia jego uszkodzenia, ma możliwość naprawy lub regeneracji?

A. Sprężarka klimatyzacji
B. Kontaktron
C. Świeca zapłonowa
D. Reluktancyjny czujnik prędkości obrotowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprężarka klimatyzacji to taki element, który da się naprawić lub nawet zregenerować, jak coś zaczyna szwankować. Z mojego doświadczenia wynika, że uszkodzenia sprężarki mogą być spowodowane różnymi rzeczami, na przykład wyciekiem czynnika chłodniczego albo zużyciem uszczelek. W warsztatach często stosują różne metody regeneracji, co oznacza, że wymieniają zużyte części, jak na przykład łożyska czy uszczelnienia. Dzięki temu sprzęt zyskuje na sprawności, a my robimy też coś dobrego dla środowiska, więc zyskują obie strony. Oprócz tego, naprawiona sprężarka przyczynia się do lepszej efektywności energetycznej auta i sprawia, że jazda staje się przyjemniejsza.

Pytanie 19

Oblicz całkowity wydatek na naprawę rozrusznika w samochodzie osobowym, jeśli czas realizacji usługi wynosi 4,5 godziny, wartość użytych materiałów to 96,00 PLN, a stawka za 1 roboczogodzinę to 90,00 PLN?

A. 186,00 PLN
B. 522,00 PLN
C. 501,00 PLN
D. 204,50 PLN

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obliczenia kosztów naprawy rozrusznika w samochodzie osobowym bazują na dwóch elementach: kosztach pracy oraz kosztach materiałów. Czas wykonania usługi wynosi 4,5 godziny, a koszt roboczogodziny to 90,00 PLN. Stąd koszt pracy wynosi 4,5 godziny x 90,00 PLN/godzinę = 405,00 PLN. Dodatkowo, wartość zużytych materiałów wynosi 96,00 PLN. Całkowity koszt naprawy obliczamy, sumując te dwie wartości: 405,00 PLN (koszt pracy) + 96,00 PLN (materiały) = 501,00 PLN. Taki sposób kalkulacji jest standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie każdy serwis powinien mieć przejrzystość w obliczaniu kosztów napraw, co ułatwia klientom zrozumienie wydatków i podejmowanie świadomych decyzji. W praktyce, takie wyliczenia pomagają również w tworzeniu ofert dla klientów, co wpływa na ich satysfakcję oraz zaufanie do usługodawcy.

Pytanie 20

Sygnał napięciowy z dwustanowej sondy lambda informujący o jej prawidłowej pracy zmienia się skokowo w przedziale

A. od 0V do 10V
B. od 0V do 1V
C. od 0V do 25V
D. od 0V do 0,5V

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sygnał napięciowy dwustanowej sondy lambda w zakresie od 0V do 1V jest poprawny, ponieważ wskazuje on na działanie tego czujnika zgodnie z jego specyfikacją. Sonda lambda jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem, odpowiedzialnym za pomiar stężenia tlenu w spalinach. Gdy silnik działa w optymalnych warunkach, sonda lambda generuje sygnał napięciowy w tym określonym zakresie, co oznacza, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest odpowiednio dostosowana. Przykładowo, wartości bliskie 0V wskazują na bogatą mieszankę, natomiast wartości zbliżone do 1V sugerują ubogą mieszankę. W praktyce, wiedza na temat działania i interpretacji sygnałów z sondy lambda jest kluczowa dla diagnostyki i optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na efektywność paliwową oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. Stosowanie odpowiednich standardów, takich jak ISO 26262, w kontekście systemów elektronicznych w pojazdach, wspiera niezawodność takich rozwiązań.

Pytanie 21

Zakres działań związanych z obsługą oraz diagnostyką zdemontowanego rozrusznika na stanowisku pomiarowym nie obejmuje weryfikacji

A. uzwojeń stojana w kontekście zwarcia do masy
B. wyłącznika elektromagnetycznego
C. uzwojeń twornika pod kątem zwarcia do masy
D. zespołu sprzęgającego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca zespołu sprzęgającego jest prawidłowa, ponieważ w ramach diagnostyki i obsługi rozrusznika nie sprawdza się bezpośrednio zespołu sprzęgającego, który odpowiada za mechaniczne połączenie między silnikiem a przekładnią. W praktyce, podczas serwisu rozrusznika koncentrujemy się głównie na komponentach elektrycznych, takich jak uzwojenia twornika i stojana, które są kluczowe dla prawidłowego działania urządzenia. Sprawdzanie uzwojeń na zwarcie do masy jest standardową procedurą, którą wykonuje się, aby upewnić się, że nie ma uszkodzeń izolacji, co mogłoby prowadzić do awarii. Również wyłącznik elektromagnetyczny jest istotnym elementem, który należy ocenić, ponieważ odpowiada za aktywację rozrusznika. Znajomość tych elementów oraz ich właściwe diagnozowanie jest kluczowe w utrzymaniu rozrusznika w dobrym stanie operacyjnym.

Pytanie 22

Aby zmierzyć średnicę zewnętrzną wynoszącą 12,51 mm, jakie narzędzie powinno być użyte?

A. refraktometr
B. mikrometr
C. suwmiarkę
D. średnicówkę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mikrometr jest narzędziem pomiarowym o wysokiej precyzji, które idealnie nadaje się do pomiaru małych średnic, takich jak wskazany wymiar 12,51 mm. Jego konstrukcja pozwala na dokładność pomiaru do 0,01 mm, co czyni go niezastąpionym w zastosowaniach, gdzie wymagana jest wysoka precyzja, na przykład w inżynierii mechanicznej czy produkcji części maszyn. Mikrometry stosuje się często do pomiarów średnic zewnętrznych rur, wałków lub innych elementów cylindrycznych. W praktyce, aby uzyskać wiarygodny wynik, należy prawidłowo ustawić końcówki mikrometru na mierzonym obiekcie, a następnie odczytać wynik na skali. Warto również pamiętać, że regularne kalibracje mikrometru są zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi i zapewniają dokładność pomiarów.

Pytanie 23

Jakie przełożenie w skrzyni biegów pozwala osiągnąć maksymalną prędkość?

A. 1,00
B. 2,54
C. 0,98
D. 3,26

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 0,98 oznacza przełożenie, które jest najniższe spośród dostępnych opcji, co przekłada się na wyższe prędkości obrotowe silnika w stosunku do prędkości kół pojazdu. W praktyce, przy zastosowaniu przełożenia 0,98, silnik może osiągnąć optymalną moc przy wyższych prędkościach, co jest kluczowe dla maksymalnej prędkości pojazdu. W przypadku samochodów osobowych, niskie przełożenia są często stosowane w trybie sportowym, aby poprawić osiągi. W branży motoryzacyjnej, dobrą praktyką jest stosowanie przełożeń, które umożliwiają silnikowi pracę w swoim najbardziej efektywnym zakresie obrotów, co nie tylko zwiększa prędkość, ale również wpływa na oszczędność paliwa oraz redukcję emisji spalin. Warto również zauważyć, że takie przełożenie jest często wybierane w przypadku pojazdów wyścigowych, gdzie maksymalna prędkość jest kluczowym czynnikiem.

Pytanie 24

Co może być przyczyną, że jedna żarówka w układzie świateł hamowania nie świeci?

A. wadliwy wyłącznik stop
B. uszkodzona żarówka
C. spalony bezpiecznik
D. zwarcie w obwodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "uszkodzona żarówka" jest prawidłowa, ponieważ w obwodzie świateł hamowania każda żarówka działa jako element roboczy. Jeśli jedna z żarówek ulegnie uszkodzeniu, wówczas przepływ prądu przez obwód zostanie przerwany, co skutkuje brakiem świecenia świateł hamowania. W praktyce, regularna kontrola stanu żarówek oraz ich wymiana na nowe, zgodne z wymaganiami producenta, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Zgodnie z normami branżowymi, zaleca się wymianę żarówek w parze, aby zapewnić równowagę intensywności światła. Warto także pamiętać, że współczesne pojazdy coraz częściej korzystają z technologii LED, które są bardziej trwałe, ale również wymagają odpowiedniego doboru i montażu, aby uniknąć problemów z oświetleniem.

Pytanie 25

Ciecze o niskiej lepkości używane do chłodzenia silników spalinowych stanowią mieszankę wody oraz

A. fenolu metylowego
B. glikolu etylenowego
C. eteru etylowego
D. alkoholu metylowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Glikol etylenowy jest substancją stosowaną jako dodatek do chłodziw w silnikach spalinowych ze względu na swoje właściwości chemiczne, które zapewniają skuteczne chłodzenie. Jego obecność w mieszaninie z wodą obniża temperaturę zamarzania oraz podnosi temperaturę wrzenia, co jest niezwykle istotne w kontekście ekstremalnych warunków pracy silników. Dodatkowo, glikol etylenowy ma właściwości zapobiegające korozji, co przedłuża żywotność komponentów silnika. W praktyce oznacza to, że w przypadku silników eksploatowanych w trudnych warunkach atmosferycznych, stosowanie glikolu etylenowego w układach chłodzenia pozwala na efektywne funkcjonowanie silnika oraz zabezpieczenie go przed uszkodzeniami termicznymi. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie takiego chłodziwa jest szeroko rekomendowane przez producentów pojazdów oraz inżynierów mechaników.

Pytanie 26

Cechą pojazdu jest automatyczne dążenie do utrzymania kierunku jazdy wybranego przez kierowcę, w momencie, gdy działają zewnętrzne bodźce, które mogą zepchnąć go z zamierzonej trasy. Co to jest?

A. stabilizacja kół kierowanych pojazdu
B. zwrotność pojazdu
C. stateczność ruchu pojazdu
D. kierowalność pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stateczność ruchu pojazdu to kluczowa cecha, która zapewnia, że pojazd dąży do utrzymania zamierzonego toru jazdy, nawet w przypadku wystąpienia zewnętrznych bodźców, takich jak boczne wiatry czy nagłe zmiany nawierzchni. Jest to szczególnie istotne w kontekście bezpieczeństwa na drodze oraz stabilności pojazdu. Przykładem mogą być samochody osobowe, które dzięki odpowiednio zaprojektowanej geometrii zawieszenia oraz systemów kontroli stabilności, takich jak ESC (Electronic Stability Control), mogą skutecznie przeciwdziałać poślizgom i utrzymaniu kierunku jazdy. Standardy branżowe, takie jak ISO 26262, podkreślają znaczenie zapewnienia właściwej stateczności ruchu w kontekście systemów bezpieczeństwa czynnego, co przekłada się na zredukowanie ryzyka wypadków. Dodatkowo, analiza dynamiki ruchu pojazdu w warunkach skrajnych podkreśla rolę stateczności w projektowaniu nowoczesnych systemów zarządzania pojazdem.

Pytanie 27

Technik pojazdów samochodowych, organizując swoje miejsce pracy zgodnie z zasadami ergonomii, powinien rozmieścić narzędzia uwzględniając ich

A. producenta.
B. wymiary.
C. częstotliwość użytkowania.
D. cenę rynkową.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca częstotliwości użytkowania narzędzi jest prawidłowa, ponieważ ergonomia miejsca pracy technika pojazdów samochodowych w dużej mierze opiera się na praktycznych zasadach, które mają na celu zwiększenie efektywności oraz komfortu pracy. Umieszczając narzędzia w zasięgu ręki na podstawie ich częstotliwości użycia, technik minimalizuje czas potrzebny na ich odnajdywanie oraz ogranicza zbędne ruchy, co wpływa na zmniejszenie zmęczenia i ryzyka kontuzji. Na przykład, narzędzia często używane, takie jak klucze czy śrubokręty, powinny być umieszczone w łatwo dostępnym miejscu, blisko stanowiska pracy, podczas gdy rzadziej używane narzędzia mogą znajdować się dalej. Taka organizacja stanowiska pracy jest zgodna z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa w procesie pracy.

Pytanie 28

W przypadku którego z układów należy używać wyłącznie komponentów posiadających świadectwo homologacji?

A. Paliwowego
B. Zapłonowego
C. Ładowania akumulatora
D. Oświetlenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Oświetlenia' jest prawidłowa, ponieważ układy oświetleniowe w pojazdach muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa i jakości, które są regulowane przez przepisy prawne oraz standardy homologacji. Użycie podzespołów z odpowiednim świadectwem homologacji gwarantuje, że produkt został przetestowany i zatwierdzony do użytku w ruchu drogowym, co minimalizuje ryzyko awarii związanych z oświetleniem. Przykładem mogą być żarówki czy lampy LED, które muszą mieć certyfikaty potwierdzające ich zgodność z europejskimi normami ECE. W praktyce, stosowanie takich elementów wpływa na bezpieczeństwo na drodze, ponieważ dobre oświetlenie zwiększa widoczność pojazdu, co ma kluczowe znaczenie w warunkach złej pogody lub nocą. Właściwe oświetlenie nie tylko poprawia widoczność, ale również ułatwia zauważenie innych uczestników ruchu, co jest istotne dla ogólnego bezpieczeństwa.

Pytanie 29

Aby przeprowadzić kontrolny pomiar cyfrowego sygnału PWM (Pulse-Width Modulation) w systemie sterowania, należy użyć

A. częstościomierza
B. multimetru cyfrowego
C. rejestratora diagnostycznego
D. oscyloskopu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oscyloskop jest narzędziem idealnym do analizy sygnałów PWM, ponieważ umożliwia bezpośrednie obserwowanie kształtu fali oraz jej parametrów, takich jak częstotliwość, wypełnienie i amplituda. Dzięki możliwości ustawienia odpowiedniej skali czasowej i napięciowej, oscyloskop pozwala na dokładną wizualizację sygnału, co jest kluczowe przy diagnostyce systemów cyfrowych. Na przykład, w aplikacjach związanych z silnikami krokowymi, analiza sygnału PWM pozwala na optymalizację jego działania i minimalizację drgań. Dobre praktyki w pracy z oscyloskopem obejmują również odpowiednie podłączenie sond pomiarowych oraz kalibrację urządzenia. Warto także zwrócić uwagę na to, że oscyloskop może być użyty do detekcji problemów w sygnale, takich jak zakłócenia czy zniekształcenia, co jest niezwykle istotne w kontekście zapewnienia niezawodności układów sterujących.

Pytanie 30

Jak przeprowadza się diagnostykę układów elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach samochodowych?

A. poprzez instalację innych systemów
B. sprzętem pomiarowym
C. przy użyciu narzędzi do demontażu
D. poprzez wymianę uszkodzonych komponentów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych wymaga użycia specjalistycznego sprzętu pomiarowego, który jest kluczowy dla dokładnego oceniania stanu tych układów. Narzędzia te, takie jak oscyloskopy, multimetry czy analizatory sygnałów, pozwalają na pomiar napięcia, prądu oraz sygnałów cyfrowych w czasie rzeczywistym. Przykładowo, oscyloskop umożliwia wizualizację przebiegów sygnałów elektrycznych, co jest nieocenione przy diagnozowaniu problemów z elektroniką pojazdu, takimi jak błędne sygnały z czujników. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej wskazują na systematyczne stosowanie sprzętu pomiarowego zgodnie z zaleceniami producentów, co przyczynia się do skutecznej i precyzyjnej diagnostyki oraz dłuższej żywotności podzespołów. Współczesna diagnostyka wykorzystuje również zaawansowane systemy OBD-II, które pozwalają na odczyt błędów i monitorowanie parametrów pracy pojazdu, co bezpośrednio wpływa na jakość i efektywność napraw.

Pytanie 31

Który z elementów samochodu, w sytuacji wykrycia jego uszkodzenia, może zostać poddany potencjalnej naprawie lub regeneracji?

A. Pozystor
B. Świeca żarowa
C. Termistor
D. Alternator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Alternator jest kluczowym podzespołem w samochodzie, odpowiedzialnym za generowanie energii elektrycznej potrzebnej do zasilania układów elektrycznych pojazdu oraz ładowania akumulatora. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia alternatora, istnieje wiele możliwości jego naprawy lub regeneracji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Regeneracja alternatora polega na wymianie zużytych komponentów, takich jak łożyska, szczotki czy diody, co znacząco obniża koszty w porównaniu do zakupu nowego podzespołu. Warto wspomnieć, że regenerowane alternatory często działają równie efektywnie jak nowe, a ich naprawa przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, redukując odpady. Prawidłowa analiza problemów związanych z alternatorem, w tym sprawdzenie napięcia ładowania, pozwala na wczesne wykrycie nieprawidłowości i podjęcie działań naprawczych.

Pytanie 32

Po przeprowadzeniu regeneracji kompresora klimatyzacji w dokumencie gwarancyjnym powinno się zapisać

A. wymienione elementy
B. datę regeneracji oraz przebieg pojazdu
C. zakres wykonanych prac
D. koszty usługi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'datę regeneracji i przebieg pojazdu' jest kluczowa, ponieważ prawidłowe dokumentowanie tych informacji zapewnia nie tylko zgodność z wymogami gwarancyjnymi, ale również umożliwia śledzenie historii serwisowej pojazdu. Datowanie wykonanych prac jest istotne dla przyszłych napraw, ponieważ pozwala na dokładne określenie czasu, w jakim dokonano regeneracji, co jest pomocne w ocenie stanu kompresora oraz całego układu klimatyzacji. Przebieg pojazdu jest równie ważny, ponieważ wiele komponentów ma określone interwały serwisowe uzależnione od przejechanych kilometrów. Prawidłowe odnotowanie tych danych stanowi element dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, zapewniając transparentność i ułatwiając identyfikację potencjalnych problemów w przyszłości. Wymogi te są zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co potwierdza ich istotność.

Pytanie 33

W instalacji oświetleniowej wnętrza pojazdu światło pozostaje włączone mimo zamknięcia wszystkich drzwi. Czym może być spowodowana ta awaria?

A. uszkodzony przewód zasilający oświetlenie wnętrza pojazdu
B. na stałe zamknięty styk jednego z czujników drzwiowych w pojeździe
C. uszkodzony styk jednego z czujników drzwiowych w pojeździe
D. uszkodzony przewód masowy dla oświetlenia wnętrza pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stale zamknięty styk jednego z czujników drzwiowych samochodu jest najczęstszą przyczyną, dla której oświetlenie wnętrza nie gaśnie pomimo zamkniętych drzwi. Czujniki drzwiowe są odpowiedzialne za sygnalizowanie systemowi o stanie drzwi: otwarte czy zamknięte. Gdy styk jednego z tych czujników jest uszkodzony lub nie działa poprawnie, może to prowadzić do sytuacji, w której system zakłada, że drzwi są otwarte, co skutkuje ciągłym włączonym oświetleniem. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być rutynowe sprawdzanie styków czujników podczas przeglądów technicznych, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów dotyczącymi konserwacji elektryki pojazdu. Dbanie o prawidłowe działanie tych elementów zwiększa nie tylko komfort użytkowania, ale również wpływa na żywotność akumulatora, unikając jego nadmiernego rozładowania.

Pytanie 34

W silniku z rozrządem oznaczonym jako DOHC występują

A. jeden wałek rozrządu w głowicy
B. dwa wałki rozrządu w głowicy
C. dwa wałki rozrządu w kadłubie
D. jeden wałek rozrządu w kadłubie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'dwa wałki rozrządu w głowicy' jest jak najbardziej trafna. DOHC, czyli Dual Overhead Camshaft, to po prostu sposób, w jaki skonstruowany jest silnik. W tym układzie mamy dwa wałki, które znajdują się w głowicy cylindra, i to jest kluczowe, bo pozwala na lepsze sterowanie zaworami. Wiemy, że dobrze działające zawory to podstawa, jeśli chodzi o napełnianie cylindrów mieszanką paliwa i powietrza oraz o skuteczne odprowadzanie spalin. Stosując dwa wałki, uzyskujemy możliwość niezależnego sterowania zaworami ssącymi i wydechowymi, co zdecydowanie zwiększa moc silnika i poprawia jego ogólną efektywność. Obecnie silniki DOHC stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych autach, bo oferują sporo zalet, jak mniejsze zużycie paliwa czy lepsze osiągi, co na przykład w sportowych autach ma ogromne znaczenie.

Pytanie 35

Który z wymienionych elementów nie może być regenerowany?

A. Wtryskiwacz paliwa
B. Alternator
C. Kompresor klimatyzacji
D. Poduszka powietrzna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poduszka powietrzna to jedna z tych rzeczy, które naprawdę mogą uratować życie w razie wypadku. Działa tak, że jak jest zderzenie, to wypełnia się gazem w okamgnieniu, co pomaga zminimalizować obrażenia pasażerów. Warto wiedzieć, że w przeciwieństwie do alternatora czy wtryskiwacza, poduszka to jednorazówka – po aktywacji trzeba ją wymienić, żeby mieć pewność, że zadziała jak należy w przyszłości. Zgodnie z przepisami, każda poduszka powinna być wymieniana zaraz po wypadku, co jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa. Poza tym, dobrze jest, żeby wszyscy wiedzieli, jak działają poduszki powietrzne, bo ich funkcjonowanie zależy też od przeglądów i diagnostyki systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Moim zdaniem, to kluczowa rzecz, żeby zawsze dbać o te elementy, bo mogą uratować życie.

Pytanie 36

Do jakich zastosowań przeznaczona jest stal ŁH15?

A. elementy maszyn do spawania
B. łożyska ślizgowe w postaci panewek
C. elementy łożysk tocznych
D. części maszyn odlewane

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stal ŁH15 jest materiałem o szczególnie wysokiej twardości i odporności na zużycie, co czyni ją idealnym wyborem do produkcji elementów łożysk tocznych. Dzięki właściwościom takim jak dobra spawalność i obróbka, stal ta znajduje zastosowanie w wytrzymałych łożyskach, które są niezbędne w maszynach przemysłowych oraz w pojazdach mechanicznych. Przykłady zastosowań obejmują łożyska stosowane w przekładniach, silnikach oraz w systemach hydraulicznych. Stal ŁH15 spełnia normy PN-EN 10083, co zapewnia jej odpowiednią jakość i trwałość. Korzystanie z tej stali w projektowaniu łożysk tocznych przekłada się na dłuższą żywotność komponentów oraz mniejsze tarcie, co jest kluczowe dla efektywności energetycznej i niezawodności urządzeń.

Pytanie 37

Jakie ubezpieczenie obejmuje pasażera samochodu, który uczestniczył w wypadku w pojeździe?

A. NW
B. OC
C. Assistance
D. Auto Casco

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź NW (Niezdarzenie Współwłaściciela) jest prawidłowa, ponieważ to ubezpieczenie obejmuje ochronę pasażerów w przypadku wypadku samochodowego. NW chroni osoby, które uległy uszkodzeniom ciała lub zmarły w wyniku zdarzeń związanych z ruchem pojazdu, co czyni je kluczowym dla pasażerów. W praktyce, jeśli pasażer doznał obrażeń podczas wypadku, ubezpieczenie NW może zapewnić odszkodowanie za koszty leczenia, rehabilitacji oraz zadośćuczynienie za doznane krzywdy. Jest to niezwykle ważne, szczególnie w sytuacjach, gdy wypadek skutkuje poważnymi obrażeniami. Warto pamiętać, że polisy NW często występują jako dodatek do ubezpieczenia komunikacyjnego, co podkreśla ich znaczenie w kompleksowej ochronie ubezpieczeniowej. Przykładem może być sytuacja, gdy pasażer złamał nogę w wyniku kolizji i ubezpieczenie NW pokrywa koszty związane z leczeniem oraz rehabilitacją.

Pytanie 38

Cykliczna konserwacja układu zapłonowego obejmuje

A. wymianę cewki wysokiego napięcia
B. weryfikację i wymianę świec zapłonowych
C. serwis modułu zapłonowego
D. ustawienie naprężenia paska alternatora

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Okresowa obsługa układu zapłonowego jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie silnika spalinowego. Kontrola i wymiana świec zapłonowych jest niezwykle istotna, ponieważ to one odpowiadają za inicjację procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W miarę eksploatacji, świece mogą ulegać zużyciu, co prowadzi do osłabienia iskry i w konsekwencji do problemów z uruchomieniem silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji spalin. Standardowa praktyka zaleca kontrolę świec co 20-30 tys. km, przy czym w przypadku silników z doładowaniem lub intensywnego użytkowania może być konieczność ich wcześniejszej wymiany. Regularna konserwacja świec zapobiega poważniejszym awariom silnika i poprawia jego wydajność, co jest zgodne z wytycznymi producentów pojazdów oraz mechaniki pojazdowej.

Pytanie 39

Podwyższony wynik pomiaru ciśnienia sprężania, uzyskany po przeprowadzeniu próby olejowej, wskazuje na

A. niewłaściwą regulację zaworów
B. zużycie gniazd zaworowych
C. zużycie pierścieni tłokowych
D. uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wynik podwyższonego ciśnienia sprężania po przeprowadzeniu próby olejowej wskazuje na zużycie pierścieni tłokowych. W tej próbie do cylindrów silnika wprowadza się olej, a wzrost ciśnienia sprężania sugeruje, że olej jest w stanie uszczelnić przestrzeń między tłokiem a cylindrem. W normalnych warunkach, pierścienie tłokowe mają za zadanie zapewnić szczelność komory spalania i ograniczać przedostawanie się gazów spalinowych do skrzyni korbowej. Gdy pierścienie są zużyte, może wystąpić zjawisko tzw. „przecieków” ciśnienia, co obniża efektywność silnika i prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. W praktyce, jeśli pomiar ciśnienia sprężania jest nieprawidłowy, zaleca się użycie testu olejowego jako jednego z kroków diagnostycznych, co pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemu i podjęcie działań naprawczych. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu pierścieni tłokowych oraz kontrola ciśnienia sprężania, co może zapobiec poważniejszym awariom silnika.

Pytanie 40

Zanim rozpoczniesz prace blacharskie w pojeździe samochodowym z użyciem zgrzewarki lub spawarki, konieczne jest zawsze

A. zdemontowanie instalacji elektrycznej pojazdu
B. podłączenie uziemienia do karoserii
C. odłączenie klem akumulatora
D. zabezpieczenie wnętrza auta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odłączenie klem akumulatora przed rozpoczęciem prac blacharskich z użyciem zgrzewarki lub spawarki jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownika, jak i samego pojazdu. Zgrzewanie i spawanie to procesy, w których generowane są wysokie temperatury, co może spowodować niekontrolowane iskrzenie. Iskrzenie może prowadzić do zwarć elektrycznych, które mogą uszkodzić elektronikę pojazdu oraz stanowić zagrożenie pożarowe. Dlatego zawsze zaleca się odłączenie akumulatora, aby zminimalizować ryzyko takich zdarzeń. Dodatkowo, odłączenie klem akumulatora jest zgodne z dobrymi praktykami w przemyśle motoryzacyjnym, które podkreślają znaczenie zabezpieczeń podczas prac w okolicy układu elektrycznego. W praktyce, po odłączeniu klem, warto również sprawdzić, czy w systemie nie ma pozostałości ładunku elektrycznego, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo operacji.