Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 26 lutego 2025 06:52
  • Data zakończenia: 26 lutego 2025 07:12

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Tabele rozmiarów odzieży dla dzieci i młodzieży stworzone na podstawie pomiarów antropometrycznych przeprowadzonych w XX wieku dla polskiej populacji są zorganizowane według

A. wielkości
B. wymiarów ciała
C. typów figur
D. grup wiekowych
Organizowanie tabel wielkości odzieży według typów figur, wielkości czy wymiarów ciała, chociaż może wydawać się logiczne, nie jest zgodne z rzeczywistością potrzeb dziecięcej i młodzieżowej odzieży. Typy figur są zbyt subiektywne i zmienne, a ich klasyfikacja może prowadzić do problemów z dopasowaniem ubrań, szczególnie w przypadku szybko rosnących dzieci. Używanie kategorii wielkości, takich jak S, M, L, może być mylące, gdyż nie odzwierciedla faktycznych wymiarów ciała, co może skutkować niewłaściwym doborem ubrań. Wymiarowanie oparte na wymiarach ciała, takich jak obwód klatki piersiowej, talii i bioder, mimo że jest istotne, nie uwzględnia dynamiki rozwoju dzieci, która jest kluczowa w tym wieku. W praktyce, ignorowanie grup wiekowych w tabelach rozmiarów prowadzi do błędów w zakupach, co może wywołać frustrację zarówno u rodziców, jak i u dzieci, których odzież nie spełnia ich oczekiwań w zakresie komfortu i estetyki. Dobrą praktyką jest zatem opracowywanie rozmiarów odzieży w oparciu o połączenie wszystkich tych czynników, z naciskiem na specyfikę wieku, aby zapewnić optymalne dopasowanie i satysfakcję użytkowników.

Pytanie 2

Aby pozbyć się fałd poprzecznych z tyłu bluzki pod kołnierzem, należy odpruć kołnierz oraz

A. ściąć tył wzdłuż linii podkroju szyi i barków
B. wszyć go, zwiększając szerokość szwu
C. wszyć go, zmniejszając szerokość szwu
D. odciąć krawędź podkroju kołnierza
Odpowiedzi sugerujące ścięcie krawędzi podkroju kołnierza, wszycie go z większą lub mniejszą szerokością szwu, czy też ścięcie krawędzi tyłu bluzki w sposób inny niż wzdłuż linii podkroju szyi i barków, opierają się na niewłaściwym zrozumieniu konstrukcji odzieży oraz chybionych założeniach odnośnie do problemu fałd poprzecznych. W przypadku ścięcia krawędzi podkroju kołnierza, można doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń materiału, co w konsekwencji może powodować błędne dopasowanie bluzki w obrębie kołnierza. Z kolei wszycie kołnierza z większą szerokością szwu nie usuwa nadmiaru materiału w tylnej części bluzki, co może zwiększyć ryzyko wystąpienia fałd, a także wpłynąć negatywnie na estetykę i komfort noszenia. Zmniejszenie szerokości szwu również nie jest właściwym rozwiązaniem, ponieważ w przypadku nadmiaru materiału nie rozwiązuje to problemu, a jedynie może spowodować dodatkowe problemy z układem materiału. Te błędne koncepcje opierają się na braku zrozumienia mechaniki dopasowania odzieży oraz roli, jaką odgrywają linie cięcia i konstrukcyjne właściwości materiału. W praktyce, każda zmiana w konstrukcji odzieży powinna być przemyślana i oparta na dokładnych pomiarach oraz analizie proporcji, co jest kluczowe dla uzyskania właściwego dopasowania i komfortu noszenia.

Pytanie 3

Norma to dokument

A. umożliwiający wytworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym
B. określający sposób działania przedsiębiorstwa prywatnego
C. dobrowolny, zaakceptowany przez uznaną jednostkę normalizacyjną
D. obowiązujący, przyjmowany przez najwyższe organy państwowe
Odpowiedzi sugerujące, że norma jest dokumentem obowiązującym uchwalanym przez najwyższe organy państwowe, czy też dobrowolnym, zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną, wprowadzają w błąd, ponieważ nie uwzględniają istotnej roli norm w kontekście działalności prywatnych przedsiębiorstw. Normy nie są jedynie aktami prawnymi, ale także dobrowolnymi dokumentami, które przedsiębiorstwa wybierają na podstawie własnych potrzeb i strategii. Obowiązujące normy, takie jak normy ISO, choć uznawane są na poziomie międzynarodowym, nie są narzucane przez państwo, lecz dobrowolnie przyjmowane przez organizacje chcące poprawić swoje procesy oraz jakość produktów. Z kolei sugestia, że norma pozwala na stworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym, również jest nieprecyzyjna, ponieważ normy mają na celu nie tylko tworzenie produktów, ale przede wszystkim zapewnienie odpowiednich standardów jakości i efektywności w procesach produkcyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie norm z regulacjami prawnymi, co prowadzi do dezinformacji na temat ich charakterystyki i zastosowania. Normy są narzędziem wsparcia dla przedsiębiorstw w dążeniu do doskonałości operacyjnej i spełnienia oczekiwań rynku, dlatego ich znaczenie w sektorze prywatnym jest niezaprzeczalne.

Pytanie 4

Jaki pomiar antropometryczny jest dokonywany na ciele kobiety od siódmego kręgu szyi, przez punkt szyjny boczny oraz brodawkowy, w kierunku pionowym do linii talii na przedzie?

A. Łuk długości przodu przez piersi
B. Łuk szerokości tyłu na wysokości piersi
C. Łuk szerokości przodu przez piersi
D. Łuk długości przodu do piersi
Odpowiedzi, które wskazują na inne pomiary, nie uwzględniają precyzyjnych definicji i zastosowania łuku długości przodu przez piersi. "Łuk długości przodu do piersi" odnosi się do innego pomiaru, który nie obejmuje tak dokładnie punktów referencyjnych jak siódmy kręg szyi czy brodawkowy, co czyni go niewłaściwym w kontekście podanego pytania. Z kolei "łuk szerokości przodu przez piersi" dotyczy pomiaru szerokości ciała w okolicy biustu, co również nie odpowiada na treść pytania dotyczącego długości. Inne odpowiedzi, takie jak "łuk szerokości tyłu na wysokości piersi", są jeszcze mniej związane, ponieważ dotyczą pomiarów wykonanych w innej płaszczyźnie i w innej części ciała. Tego typu błędne koncepcje często wynikają z niepoprawnego rozumienia różnicy między pomiarami długości a szerokości, co jest kluczowe w krawiectwie i antropometrii. Warto zaznaczyć, że precyzyjne wykonanie pomiarów antropometrycznych jest podstawą do dalszych etapów projektowania, a nieprawidłowy wybór pomiaru może prowadzić do znacznych problemów z dopasowaniem odzieży, co w efekcie wpływa na komfort noszenia oraz zadowolenie klienta. Dlatego tak ważne jest zrozumienie nie tylko samego procesu pomiarowego, ale także jego praktycznych implikacji w przemyśle odzieżowym.

Pytanie 5

Na jakość finalnego produktu odzieżowego nie oddziałują

A. wymiary indywidualnych części odzieży
B. spojenia elementów konstrukcyjnych
C. standard materiałów oraz akcesoriów krawieckich
D. szerokość użytych materiałów
Odpowiedź dotycząca szerokości zastosowanych materiałów jako czynnika, który nie wpływa na jakość gotowego wyrobu odzieżowego, jest prawidłowa, ponieważ szerokość materiału nie determinuje bezpośrednio jakości końcowego produktu. W praktyce, o jakości odzieży decydują inne czynniki, takie jak jakość użytych materiałów, dokładność połączeń konstrukcyjnych oraz precyzyjne wymiary elementów. Przykładowo, nawet jeśli materiał jest szeroki, ale nie wykazuje odpowiednich właściwości, jak trwałość czy elastyczność, to nie przyczyni się do wysokiej jakości gotowego wyrobu. Dobrze zdefiniowane standardy jakości odzieży, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie zarówno właściwego doboru surowców, jak i poprawności wykonania. Niezależnie od zastosowanej szerokości materiału, kluczowe jest, aby używane tkaniny oraz dodatki krawieckie spełniały określone normy jakościowe, co ma bezpośredni wpływ na trwałość i funkcjonalność odzieży.

Pytanie 6

Jaką apreturę wykorzystuje się w procesie wykończenia materiałów przeznaczonych na odzież z włókien lnianych?

A. Brudnospieralną
B. Usztywniającą
C. Przeciwkurczliwą
D. Przeciwgniotliwą
Apretura brudnospieralna, chociaż może wydawać się atrakcyjną opcją, nie jest odpowiednia do tkanin lnianych przeznaczonych na odzież. Jej głównym celem jest ochrona materiałów przed zabrudzeniem, co w przypadku lnu, który sam w sobie jest materiałem naturalnym, nie jest kluczowym aspektem. W rzeczywistości, lniane włókna są znane z wysokiej chłonności, co oznacza, że mogą łatwo wchłaniać różne substancje, a ochrona przed zabrudzeniem nie zniweluje ich naturalnych właściwości. Ponadto, apretura przeciwkurczliwa, która jest stosowana, aby zminimalizować skurcz tkanin podczas prania, także nie spełnia roli, jaką odgrywa apretura przeciwgniotliwa. Tkaniny lniane mogą ulegać skurczeniu, ale ich gniotliwość jest znacznie bardziej istotnym czynnikiem przy projektowaniu odzieży. Usztywniająca apretura z kolei nadaje tkaninom większą sztywność, co może być korzystne w niektórych stylach odzieżowych, jednak dla lnianych materiałów, które mają być elastyczne i przewiewne, nie jest to odpowiedni wybór. W praktyce, stosowanie niewłaściwych apretur może prowadzić do niekorzystnych efektów wizualnych i funkcjonalnych, dlatego ważne jest, aby stosować rozwiązania zgodne z właściwościami i przeznaczeniem materiału.

Pytanie 7

Podaj powód powstania żółtych plam podczas prasowania odzieży w warunkach domowych?

A. Zbyt wysoka temperatura prasowania
B. Prasowanie bez odsysania pary
C. Bardzo krótki czas prasowania
D. Zbyt duży nacisk żelazka
Zbyt wysoka temperatura prasowania jest kluczowym czynnikiem prowadzącym do zażółcenia tkanin podczas prasowania. Wiele materiałów, zwłaszcza tych syntetycznych, jest wrażliwych na wysokie temperatury. Prasowanie przy zbyt wysokiej temperaturze może prowadzić do uszkodzenia włókien, co objawia się zmianami koloru, w tym zażółceniem. Aby uniknąć takich sytuacji, zaleca się zawsze dostosowywanie temperatury żelazka do rodzaju tkaniny. Na przykład, jedwab i poliester wymagają znacznie niższych temperatur niż bawełna czy len. W praktyce, warto korzystać z etykiet informacyjnych na odzieży, które wskazują zalecane ustawienia prasowania. Oprócz regulacji temperatury, przydatne jest również korzystanie z funkcji pary, aby zmniejszyć ryzyko przypalenia materiału. Dostosowanie tych parametrów ma kluczowe znaczenie dla zachowania estetyki oraz trwałości odzieży, a także respektowania standardów jakości w przemyśle tekstylnym.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Jakiego typu kontrola odbywa się bezpośrednio po złączeniu wykrojów?

A. Kontrola wykrojów
B. Kontrola jakości produktów
C. Kontrola wstępna
D. Kontrola międzyoperacyjna
Wybór innych rodzajów kontroli jako odpowiedzi na to pytanie wskazuje na potrzebę zrozumienia różnicy między poszczególnymi rodzajami ocen jakości w procesie produkcji. Kontrola wykrojów, mimo iż ważna, odbywa się na etapie wcześniejszym i koncentruje się na weryfikacji samych wykrojów przed ich użyciem w produkcji. To oznacza, że kontroluje się, czy wykroje są zgodne z wymaganiami specyfikacji, co jest kluczowe, ale nie dotyczy sytuacji po ich połączeniu. Kontrola jakości produktów to proces, który zazwyczaj dokonuje się na zakończenie cyklu produkcyjnego, gdzie ocenia się gotowy wyrób w kontekście spełnienia norm jakościowych. Z kolei kontrola wstępna odnosi się do weryfikacji elementów przed rozpoczęciem produkcji, co również nie odpowiada sytuacji opisanej w pytaniu. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest pomylenie momentów przeprowadzania kontroli oraz ich celów. Chociaż wszystkie wymienione rodzaje kontroli są istotne w zarządzaniu jakością, to kluczowe jest rozróżnienie ich zastosowania oraz czasu realizacji, aby skutecznie dbać o jakość na każdym etapie produkcji.

Pytanie 13

Który z wymiarów koniecznych do zaprojektowania damskich szortów nie jest wymiarem ciała?

A. Długości szortów
B. Obwodu kolana
C. Wysokości kolana
D. Głębokości krocza
Długość szortów jest wymiarem, który nie odnosi się bezpośrednio do wymiarów ciała, ale do projektu odzieży. W kontekście krawiectwa, długość szortów określa, jak długi będzie sam produkt, co jest kluczowe dla ich estetyki i funkcjonalności. Dobrze dopasowane szorty powinny uwzględniać zarówno osobiste preferencje klientów, jak i trendy w modzie. W przypadku projektowania odzieży, długość szortów jest ustalana w oparciu o ogólne wytyczne dotyczące stylów, jak na przykład styl casualowy, sportowy czy formalny. Przykładowo, szorty sportowe mogą być krótsze i bardziej przylegające, podczas gdy szorty casualowe mogą mieć różne długości, w zależności od sezonu i preferencji. W praktyce, długość szortów jest ustalana na podstawie równowagi między komfortem a modą, co jest kluczowe dla satysfakcji klienta. Umożliwia to także lepsze dostosowanie oferty do różnorodnych grup docelowych, co jest standardem w branży odzieżowej.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Co może powodować złamanie igły w maszynie do szycia?

A. uszkodzone zakończenie igły.
B. nieprawidłowe ustawienie chwytacza.
C. zbyt niski docisk stopki.
D. niepoprawnie nawleczona nić górna.
Zbyt mała siła docisku stopki, uszkodzone ostrze igły oraz niewłaściwie nawleczona nić górna to koncepcje, które mogą wydawać się logiczne, ale w rzeczywistości nie są bezpośrednimi przyczynami łamania się igły. Zbyt mała siła docisku stopki może powodować przesuwanie się materiału podczas szycia, co może prowadzić do fałszywego wrażenia, że igła łamie się z powodu zbyt małego docisku. W rzeczywistości, nieodpowiednia siła docisku wpływa bardziej na precyzję szycia niż na wytrzymałość igły. Uszkodzone ostrze igły z pewnością prowadzi do problemów, jednak to uszkodzenie może wynikać z innych czynników, jak na przykład niewłaściwe ustawienie chwytacza lub złej jakości materiał. Niewłaściwie nawleczona nić górna może prowadzić do plątania się nici i trudności w szyciu, lecz także nie jest bezpośrednio związana z łamaniem igły. Ostatecznie, najczęstsze przyczyny złamań igieł wynikają z błędów w konfiguracji maszyny oraz niewłaściwego doboru akcesoriów do konkretnego materiału. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że różne czynniki mogą wpływać na wydajność maszyny, a zrozumienie ich wzajemnych relacji jest kluczowe dla uniknięcia problemów podczas szycia.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Który wymiar kontrolny powinien być pobrany z figury pochylonej, aby dostosować tylną część bluzki do sylwetki?

A. RvNv
B. PcPl
C. ZTv
D. SvTt
Odpowiedzi ZTv, PcPl oraz RvNv odnoszą się do innych wymiarów kontrolnych, które nie są kluczowe dla uzyskania odpowiedniego dopasowania formy tyłu bluzki. ZTv, czyli 'szerokość w biuście tył', jest istotna, ale nie wpływa bezpośrednio na formowanie linii talii, co czyni ją mniej użyteczną w kontekście tego pytania. Z kolei PcPl, oznaczający 'długość rękawa', jest wymiarem, który dotyczy innych części odzieży i nie ma związku z dopasowaniem formy bluzki do sylwetki w dolnej części. Błąd w wyborze tej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia hierarchii wymiarów w konstrukcji odzieży oraz ich wpływu na końcowy kształt wyrobu. Również RvNv, czyli 'szerokość ramion', jest wymiarem, który dotyczy górnej partii odzieży i nie jest kluczowy dla prawidłowego dopasowania w talii. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych odpowiedzi obejmują mylną interpretację wymiarów jako równoważnych, co w praktyce może prowadzić do poważnych problemów z dopasowaniem odzieży. Aby skutecznie projektować i szyć odzież, należy zrozumieć, jak różne wymiary wpływają na ostateczny wygląd i komfort noszenia, a także umieć je właściwie aplikować w kontekście całego procesu konstrukcji.

Pytanie 20

Elementy konstrukcyjne bluzki wykonanej z dzianiny powinny być łączone ściegiem

A. stębnowym prostym
B. łańcuszkowym prostym
C. łańcuszkowym niewidocznym
D. stębnowym zygzakowym
Ścieg stębnowy prosty nie jest odpowiedni do łączenia elementów dzianiny, ponieważ nie zapewnia wystarczającej elastyczności, co może prowadzić do pękania szwów w miejscach narażonych na rozciąganie. Materiały dzianinowe mają charakterystyczną strukturę, która wymaga zastosowania ściegów elastycznych, a stębnowy prosty, mimo że jest popularny w szyciu tkanin, nie spełnia tych wymogów. Podobnie, ścieg stębnowy zygzakowy, choć lepiej radzi sobie w kwestii elastyczności, nie jest optymalnym wyborem dla dzianin, gdyż może nie wyglądać estetycznie na widocznych szwach. Łańcuszkowy niewidoczny, z kolei, jest stosowany głównie w sytuacjach, gdy szwy mają być ukryte, co nie jest praktyczne dla komponentów, które podlegają rozciąganiu lub ruchom, jak to ma miejsce w bluzkach. Wybór niewłaściwego ściegu często wynika z braku zrozumienia specyfiki materiału oraz jego zachowań, co może prowadzić do trwałych uszkodzeń odzieży. Kluczowe jest zatem, aby przy projektowaniu i szyciu odzieży z dzianiny, bazować na zrozumieniu materiałów oraz odpowiednich technik szycia, co zapewni długotrwałość oraz estetykę wykonania.

Pytanie 21

Jakie wymiary są kluczowe do wyliczenia zużycia materiału o szerokości 140 cm, przeznaczonego na kostium damski?

A. Długość spódnicy, długość żakietu, długość rękawa
B. Obwód klatki piersiowej, długość żakietu, obwód bioder
C. Długość spódnicy, obwód klatki piersiowej, obwód bioder
D. Długość spódnicy, długość żakietu, obwód bioder
Odpowiedzi, które nie uwzględniają długości rękawa, bądź zamiast tego proponują obwody ciała, wykazują zrozumienie, ale niepełne, co do wymagań związanych z obliczeniami materiałowymi. Przykładowo, obwody bioder czy klatki piersiowej są istotne przy projektowaniu odzieży, jednak nie determinują one samodzielnie, ile materiału będzie wymagane do wykonania konkretnego elementu. W przypadku kostiumów, wymiary te są uwzględniane głównie dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania, a zarazem nie wpływają bezpośrednio na długość tkaniny potrzebnej do uszycia. Typowym błędem w myśleniu jest zakładanie, że obwody ciała są wystarczające do określenia zużycia materiału; w rzeczywistości kluczowe jest zrozumienie, że każdy element odzieży ma swoje unikalne wymiary, które muszą być brane pod uwagę. Również, pomijanie długości rękawa w kontekście obliczeń materiałowych prowadzi do niewłaściwej kalkulacji, co może skutkować nieodpowiednim wykorzystaniem tkaniny. Dlatego, w procesie tworzenia odzieży, podstawowe jest zrozumienie, jakie wymiary mają realny wpływ na zużycie materiału i jak są one ze sobą powiązane, co jest zgodne z zasadami efektywnego projektowania w branży odzieżowej.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Osłona igły zainstalowana na maszynie stębnowej pełni podczas szycia rolę ochronną przed

A. wysuwaniem się igły z igielnicy.
B. przeszyciem palca.
C. przygnieceniem dłoni.
D. odpryśnięciem uszkodzonej igły.
Wybór odpowiedzi dotyczącej przygniecenia rąk jest mylny, ponieważ osłona igły nie ma na celu chronienia przed tym rodzajem zagrożenia. Osłona igły została zaprojektowana przede wszystkim, aby zminimalizować ryzyko kontaktu igły z palcami podczas szycia, ale nie chroni przed innymi formami urazów. W kontekście maszyn stębnowych, przygniecenie rąk może wystąpić w sytuacjach, gdy operator nie zachowuje ostrożności podczas obsługi maszyny lub nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, jak na przykład w pobliżu ruchomych części. Kolejną nieprawidłową koncepcją jest sugestia, że osłona zabezpiecza przed odpryśnięciem złamanej igły. Złamanie igły to problem, który powinien być rozwiązany poprzez regularne kontrole stanu igieł i ich wymiany, a nie przez poleganie na osłonie. Ostatnia nieprawidłowa odpowiedź dotycząca wysuwania się igły z igielnicy również nie odnosi się do funkcji osłony. Właściwie zamocowana igła nie powinna wypadać z igielnicy, a wszelkie problemy z jej stabilnością powinny być rozwiązywane przez odpowiednie regulacje maszyny. Właściwa znajomość zasad działania maszyny oraz regularne konserwacje są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej pracy.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaka będzie cena przeróbki spodni, która obejmuje skrócenie ich o 3 cm i wszycie zamka błyskawicznego, według przedstawionego cennika usług?

lp.Wyszczególnienie usługiCena usługi
1.Poszerzenie lub zwężenie wyrobu.15 zł
2.Skrócenie lub wydłużenie długości wyrobu, rękawa.10 zł
3.Wszycie zamka.20zł
4.Zmiany fasonu elementu wyrobu.40 zł

A. 20 zł
B. 30 zł
C. 60 zł
D. 35 zł
Poprawna odpowiedź to 30 zł, co wynika z analizy kosztów związanych z przeróbką spodni. Cennik usług wskazuje, że skrócenie spodni o 3 cm kosztuje 10 zł, natomiast wszycie zamka błyskawicznego to koszt 20 zł. Łącząc te dwie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt przeróbki równy 30 zł. W kontekście branży odzieżowej, istotne jest zrozumienie, że każda usługa przeróbkowa powinna być przejrzysta dla klienta, a ceny jasno określone w cennikach. Pozwala to na właściwe planowanie wydatków przez klientów oraz budowanie zaufania do usługodawcy. W praktyce, znajomość cenników i zasad obliczania kosztów przydaje się nie tylko w przypadku przeróbek, ale również w kontekście ogólnych usług krawieckich, gdzie precyzyjne wycenianie pracy jest kluczowe dla rentowności i reputacji zakładu krawieckiego.

Pytanie 27

Przy dokonywaniu pierwszej analizy bluzki na figurze klientki, należy zwrócić uwagę, między innymi, na

A. układanie się wszywanego kołnierza
B. kierunek oraz lokalizację wszycia rękawa
C. staranność w wyprasowaniu bluzki
D. lokalizację zaszewek, ich długość i głębokość
Odpowiedź dotycząca zaszewek jest prawidłowa, ponieważ w procesie dopasowywania bluzki na sylwetce klientki, kluczowe jest zwrócenie uwagi na miejsce zaszewek oraz ich długość i głębokość. Zaszewek używa się do formowania sylwetki odzieży, co ma bezpośredni wpływ na komfort noszenia oraz estetykę produktu. Dobrze umiejscowione zaszewki pomagają w odpowiednim dopasowaniu bluzki do kształtów ciała klientki, co jest istotne nie tylko z punktu widzenia mody, ale również ergonomii. Na przykład, jeśli zaszewki są zbyt krótki, bluzka może wyglądać na niedopasowaną, natomiast zbyt głębokie zaszewki mogą powodować nieestetyczne zniekształcenia. Dobrą praktyką jest przetestowanie różnych długości i głębokości zaszewek na sylwetce klientki, aby uzyskać optymalny efekt. Warto również pamiętać, że poprawne zaszewkowanie może wpływać na ogólną linię odzieży oraz jej funkcjonalność, co jest istotne w kontekście praktycznego użytkowania odzieży.

Pytanie 28

Jak uzyskuje się formę kołnierza koszulowego na stójce?

A. z podkroju szyi
B. z kąta prostego
C. z formy przodu oraz tyłu
D. z formy przodu
Wybór odpowiedzi związanych z formą przodu, podkrojem szyi oraz formą przodu i tyłu opiera się na błędnym zrozumieniu zasad konstrukcji kołnierzy. Forma przodu odnosi się do kształtu, który ma przednia część koszuli, ale nie jest to bezpośrednio związane z tworzeniem stójki kołnierza. Podkrój szyi, z drugiej strony, to linia, która określa, jak materiał koszuli układa się wokół szyi, lecz sama w sobie nie definiuje kąta, który jest kluczowy dla formy stójki. Zastosowanie formy przodu i tyłu również nie jest adekwatne, ponieważ chociaż obie formy współpracują w konstrukcji koszuli, nie mają one bezpośredniego wpływu na kąt, który jest istotny dla stójki kołnierza. Często popełnianym błędem jest mylenie różnych aspektów konstrukcji odzieży, co prowadzi do wniosku, że te elementy są ze sobą ściśle powiązane. W rzeczywistości każdy element konstrukcji odzieżowej pełni niezwykle specyficzną rolę, a zrozumienie tych złożonych relacji jest kluczowe dla projektowania odzieży o wysokiej jakości. Właściwe podejście wymaga zrozumienia technik krawieckich oraz umiejętności analizy proporcji i kąta, co jest niezbędne do uzyskania optymalnego efektu estetycznego oraz funkcjonalnego.

Pytanie 29

Który punkt pomiarowy ciała znajduje się na siódmym kręgu szyjnym?

A. Sv
B. Ty
C. Sx
D. Sy
Odpowiedź "Sy" jest poprawna, ponieważ odnosi się do punktu pomiarowego, który znajduje się na siódmym kręgu szyjnym (C7). Ten punkt jest istotny w kontekście diagnostyki i terapii manualnej, a także w akupunkturze i medycynie chińskiej. Sy, jako punkt na ciele, może być używany do oceny stanu zdrowia pacjenta oraz do wskazania na problemy związane z odcinkiem szyjnym kręgosłupa, co jest szczególnie ważne w przypadku bólu szyi, napięcia mięśniowego czy problemów neurologicznych. W praktyce chiropraktycznej i fizjoterapeutycznej, lekarze często wykorzystują ten punkt do przeprowadzania manipulacji mających na celu przywrócenie prawidłowej funkcji kręgosłupa oraz poprawę postawy ciała. Dodatkowo, analiza i monitorowanie stanu zdrowia pacjentów mogą obejmować badanie odcinka szyjnego właśnie na podstawie stanu punktu Sy, co jest zgodne z zaleceniami i standardami międzynarodowymi w rehabilitacji i terapii manualnej.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie narzędzie wykorzystuje się do przymocowywania wkładów usztywniająco-wzmacniających od wewnętrznej strony tkaniny?

A. szczepiarka
B. ryglówka
C. pikówka
D. podszywarka
Pikówka jest narzędziem stosowanym w procesie mocowania wkładów usztywniająco-wzmacniających na wewnętrznej stronie materiału. Umożliwia ona precyzyjne przymocowanie wkładów do tkaniny, co jest istotne w kontekście zapewnienia ich stabilności oraz funkcjonalności. Pikówka działa na zasadzie przeszycia, które tworzy mocny związek pomiędzy wkładem a materiałem, co jest kluczowe w produkcji odzieży oraz akcesoriów. Użycie pikówki jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie odpowiednich technik szycia dla uzyskania trwałych i estetycznych efektów. Przykładem zastosowania pikówki może być wszywanie wkładek w kołnierze koszul, gdzie wymagana jest zarówno stabilność, jak i elastyczność. Dzięki zastosowaniu pikówki, produkowane wyroby mają lepsze właściwości użytkowe, co zwiększa ich wartość na rynku. Dodatkowo, dobrze wykonane mocowanie przy użyciu pikówki pozwala na swobodę ruchów, co jest istotne w odzieży przeznaczonej do aktywności fizycznej.

Pytanie 32

Fałdy poziome na przedniej części spódnicy na wysokości bioder pojawiają się, kiedy spódnica jest

A. za wąska na linii bioder lub ma niewystarczający podkrój na linii talii
B. za wąska na linii talii oraz dolnej części
C. za szeroka na linii bioder lub ma zbyt mały podkrój na linii talii
D. za szeroka na linii bioder oraz talii
Istnieje wiele powszechnych nieporozumień dotyczących przyczyn powstawania fałd w spódnicach, co może prowadzić do błędnych wniosków. Odpowiedzi sugerujące, że fałdy pojawiają się, gdy spódnica jest zbyt szeroka na linii bioder i talii, opierają się na błędnym założeniu, że to nadmiar materiału powoduje zagięcia. W rzeczywistości, zbyt szeroka spódnica może zwisać luźno, co w wielu przypadkach nie prowadzi do powstawania fałd, ale może powodować inne problemy, takie jak brak sylwetki czy nieestetyczny kształt. Podobnie, opcje wskazujące na to, że fałdy pojawiają się tylko z powodu małego podkroju na linii talii lub szerokości bioder, nie uwzględniają faktu, że zarówno nadmiar, jak i niedobór materiału w różnych miejscach mogą wpływać na ogólny wygląd i kształt odzieży. Ważne jest, aby zrozumieć, że idealne dopasowanie w odzieży nie polega tylko na ścisłym przyleganiu w jednym miejscu, ale na zachowaniu proporcji i równowagi w całej sylwetce. Dobre praktyki krawieckie sugerują, że każda odzież powinna być tworzona z uwzględnieniem ruchu i anatomii ciała, co oznacza, że nadmiar lub niedobór materiału na różnych poziomach ciała ma kluczowe znaczenie. Używanie standardowych miar oraz technik dopasowywania może znacznie pomóc w uniknięciu nieestetycznych fałd i problemów z komfortem noszenia. Właściwe kroje, które uwzględniają indywidualne kształty ciała, są kluczowe dla uniknięcia takich błędów.

Pytanie 33

Jaką tkaninę powinno się wykorzystać do zaparzaczki?

A. Stilonową
B. Wełnianą
C. Lnianą
D. Bistorową
Wełniana tkanina ma swoje plusy, ale raczej nie nadaje się na zaparzaczki. Wełna trzyma ciepło, ale przy gorącej wodzie może być problem. Może się okazać, że napój nie zaparzy się jak powinien, a do tego mogą się pojawić nieprzyjemne zapachy, co psuje smak. Stilon, jako materiał syntetyczny, też nie jest najlepszy, bo nie wytrzymuje wysokich temperatur i może się stopić. No i nie ma też dobrych właściwości absorpcyjnych, co utrudnia parzenie. Bistorowa tkanina, która łączy naturalne i syntetyczne materiały, również nie sprawdzi się w tym przypadku, bo może wprowadzać do napoju jakieś niepożądane chemikalia. Wybierając tkaniny do zaparzaczki, warto pamiętać, że nie wszystkie naturalne i syntetyczne materiały są sobie równe. Lepiej iść w kierunku tkanin, które są zarówno funkcjonalne, jak i zdrowe dla parzenia.

Pytanie 34

W procesie modelowania formy przodu bluzki podstawowej, konstrukcyjną zaszewkę piersiową można umiejscowić w dowolnym punkcie na liniach konturowych, co zależy od

A. szkicu bluzki
B. zdobień i detali
C. modelu, fasonu bluzki
D. charakterystyki materiału
Mówiąc szczerze, wybór zaszewki piersiowej to nie jest tylko kwestia materiału czy detali. I choć to fakt, że materiał może wpływać na to, jak bluzka się układa, to jednak fason jest tu najważniejszy. Nawet jeśli użyjemy super drogiego materiału, to źle umieszczona zaszewka może zepsuć cały efekt. A przeznaczenie bluzki? To też jest ważne, ale nie powinno przesądzać o lokalizacji zaszewki. Detale mogą być ładne, ale nie powinny być najważniejsze. Czasem zapominamy o tym, jak kluczowe jest, żeby to dobrze dopasować do sylwetki. Bez zrozumienia związku między fasonem a zaszewką, trudno osiągnąć ładny efekt na końcu.

Pytanie 35

Kołnierz bluzki koszulowej zbyt mocno przylega do szyi. Aby naprawić tę wadę, należy wypruć kołnierz oraz

A. zwęzić podkrój szyi z przodu, skrócić kołnierz i wszyć go
B. poszerzyć podkrój szyi z przodu, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
C. poszerzyć i pogłębić podkrój szyi, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
D. zwęzić podkrój szyi z przodu i z tyłu, skrócić kołnierz i wszyć go
Dobra robota! Poszerzenie i pogłębienie podkroju szyi to bardzo ważna rzecz, zwłaszcza gdy kołnierz bluzki za mocno przylega do szyi. Jak poszerzymy ten podkrój, to zyskujemy więcej miejsca dla szyi, dzięki czemu jest o wiele wygodniej. Pogłębienie podkroju sprawia, że kołnierz lepiej pasuje do kształtu ciała, a to wpływa na komfort noszenia. Musimy też wykroić dłuższy kołnierz, żeby ten nowy kształt wyglądał dobrze i działał tak, jak powinien. W szyciu odzieży często się to stosuje, żeby uniknąć niewygodnych sytuacji i poprawić wygląd. Z mojego doświadczenia, regularne sprawdzanie dopasowania bluzek na modelach przed końcem szycia to świetna praktyka. Może to uratować nas przed dużą ilością błędów na koniec.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Przy tworzeniu modelu sukni damskiej typu princeska, gdzie należy przenieść konstrukcyjną zaszewkę piersiową?

A. podkroju szyi
B. barku
C. boku
D. podkroju pachy
Wybierając inne miejsca na zaszewkę piersiową w sukni princeski, możesz natknąć się na sporo problemów, które wpłyną na całość i komfort noszenia. Jak zaszewka znajdzie się pod krojem szyi, na boku czy pod pachą, zamiast na barku, to może to skończyć się niewłaściwym dopasowaniem i zniekształceniem sylwetki. Zaszewka pod krawatem szyi sprawiłaby, że materiał mógłby się marszczyć w okolicach ramion, co w eleganckich strojach jest mało wskazane. Z kolei zaszewka na boku może ograniczyć ruchy, co jest istotne w sukni z z wysublimowanym kroju. A przeniesienie zaszewki pod pachą? To już totalna katastrofa – może to prowadzić do brzydkiego wykończenia i braku wsparcia dla biustu. Wiele osób błędnie myśli, że zaszewki można umieszczać gdzie się chce, a to nie uwzględnia ich funkcji w modelowaniu ciała. Dlatego ważne jest, żeby zaszewki były umiejscowione zgodnie z najlepszymi praktykami, które biorą pod uwagę anatomię i proporcje ciała, co wpływa na wygląd i komfort odzieży.

Pytanie 38

Do łączenia składników kurtki wykonanej z lodenu powinna być zastosowana technika połączeń

A. zgrzewanych
B. igłowanych
C. nitkowych
D. klejonych
Techniki połączeń igłowanych, nitkowych i klejonych, choć mają swoje zastosowania, nie są optymalnymi rozwiązaniami dla łączenia elementów kurtki z lodenu. Połączenia igłowane polegają na użyciu igły i nici, co może prowadzić do tworzenia mikroszczelin, przez które woda może przenikać, co w przypadku odzieży outdoorowej jest niepożądane. W praktyce, igły stosowane do szycia mogą również osłabiać materiał, co zwiększa ryzyko uszkodzeń. Z kolei technika połączeń nitkowych, mimo że często stosowana w szyciu odzieży, wymaga dodatkowego zabezpieczenia szwów przed wilgocią, co w przypadku lodenu może być skomplikowane i kosztowne. W przypadku połączeń klejonych, choć oferują one możliwość uzyskania szczelnych połączeń, ich skuteczność zależy od jakości użytego kleju oraz odpowiedniego przygotowania powierzchni. Wiele klejów traci swoje właściwości pod wpływem warunków atmosferycznych oraz czasu, co może prowadzić do osłabienia połączeń. W branży odzieżowej istotne jest przestrzeganie standardów, takich jak ISO 9001 dotyczący zarządzania jakością, aby zapewnić, że używane techniki są odpowiednie do specyfiki materiałów, co jest kluczowe dla funkcjonalności i bezpieczeństwa końcowego produktu.

Pytanie 39

Aby zrealizować marszczenie dekoltu w damskiej bluzce, trzeba przenieść zaszewkę piersiową na linię

A. boku
B. ramienia
C. łopatek
D. podkroju szyi
Odpowiedź "podkroju szyi" jest prawidłowa, ponieważ marszczenie dekoltu w bluzce damskiej polega na przemieszczeniu zaszewki piersiowej w kierunku podkroju szyi, co ma na celu uzyskanie odpowiedniego kształtu dekoltu oraz dopasowanie tkaniny do sylwetki. Przesunięcie zaszewki w tym obszarze pozwala na lepsze modelowanie linii szyi i ramion, a także wpływa na ogólną estetykę bluzki. W praktyce, podczas szycia bluzek, krawcowe często stosują tę technikę, aby uniknąć nadmiaru materiału w okolicy biustu, co może prowadzić do nieestetycznych marszczeń. Dobrą praktyką jest również wykorzystanie odpowiednich materiałów, które dobrze się układają, by uzyskane marszczenie miało pożądany efekt wizualny. Użycie zaszewek w tym miejscu poprawia komfort noszenia odzieży, a także jej funkcjonalność, szczególnie w przypadku bluzek o bardziej dopasowanym kroju.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.