Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 20:16
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 20:25

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Olej silnikowy po zużyciu powinien być

A. wykorzystany do konserwacji na przykład drewna
B. oczyszczony i znowu użyty w silniku
C. spalany w piecu CO w warsztacie
D. oddany do utylizacji
Zużyty olej silnikowy to coś, co trzeba traktować poważnie. Zawiera różne szkodliwe substancje, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddać go do utylizacji. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami, a także dobrze wpisuje się w to, co powinniśmy robić jako odpowiedzialni kierowcy. Olej można przetwarzać w specjalnych zakładach, które zajmują się jego recyklingiem. Dzięki temu można ponownie wykorzystać surowce, co jest korzystne. Właściwe zarządzanie takim olejem jest kluczowe, by zmniejszyć zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Wszyscy, którzy mają do czynienia z olejem silnikowym, powinni wiedzieć, jak się z nim obchodzić, żeby nie zaszkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 2

Jak powinien postąpić pracownik serwisu z pozostałościami po wymianie zużytego oleju silnikowego?

A. Poddać go procesowi rafinacji
B. Oddać go do utylizacji
C. Zneutralizować go przy pomocy sorbentu
D. Spalić go w piecu przystosowanym do oleju
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ochrony środowiska oraz przestrzeganiu przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Zużyty olej silnikowy jest substancją niebezpieczną, która może zanieczyścić glebę i wody gruntowe, dlatego nie powinien być usuwany w sposób niekontrolowany, jak np. wylewanie go do kanalizacji czy na terenach zielonych. Utylizacja oleju odbywa się w zgodzie z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi, które wymagają, aby odpady niebezpieczne były przetwarzane w specjalistycznych zakładach. W takich miejscach olej jest odpowiednio zbierany, przetwarzany, a następnie może być wykorzystywany ponownie, co przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Przykładem dobrych praktyk jest przekazywanie zużytego oleju do stacji serwisowych lub punktów zbiórki, które dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą, aby przeprowadzić właściwą utylizację. Dzięki takim działaniom, pracownicy serwisu przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych.

Pytanie 3

Kolor żółty używany w oznaczeniach w miejscu pracy informuje pracowników

A. o drogach ewakuacyjnych, wyjściach ratunkowych
B. o zakazie dostępu
C. o potrzebie używania określonego środka ochrony indywidualnej
D. o zagrożeniach, utrudnieniach
Wybór odpowiedzi dotyczących konieczności stosowania określonego środka ochrony osobistej jest błędny, ponieważ kolor żółty nie jest bezpośrednio związany z oznaczeniami dotyczącymi środków ochrony osobistej. Oznaczenia te zazwyczaj wykorzystują inne kolory, takie jak niebieski dla zaleceń dotyczących stosowania środków ochrony osobistej. Uznanie żółtego oznaczenia za informujące o takich wymaganiach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdyż pracownicy mogą zignorować konieczność stosowania odpowiednich zabezpieczeń, widząc jedynie kolor żółty. Kolejna niepoprawna koncepcja to przekonanie, że żółte oznaczenia informują o drogach ratunkowych i ewakuacyjnych. Takie informacje zazwyczaj są przedstawiane w kolorze zielonym, który symbolizuje bezpieczeństwo i drogi ewakuacyjne. Użycie koloru żółtego w tym kontekście może powodować zamieszanie i dezorientację w sytuacjach kryzysowych, co jest niepożądane w zarządzaniu bezpieczeństwem. Ostatnia z błędnych koncepcji dotyczy zakazu wstępu. Tego typu oznaczenia są zazwyczaj w kolorze czerwonym, który wyraźnie oznacza zakazy i ostrzeżenia. Mylenie tych kolorów i ich znaczenia może prowadzić do poważnych problemów w zakresie bezpieczeństwa, dlatego tak istotne jest, aby pracownicy dobrze rozumieli system oznaczeń stosowanych w miejscu pracy oraz ich odpowiednie konteksty i znaczenie.

Pytanie 4

Aby dostosować poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, specjalista z warsztatu winien użyć

A. miernika cyfrowego
B. wskaźnika zegarowego
C. suwmiarki
D. mikrometru
Suwmiarka to naprawdę fajne narzędzie pomiarowe, które często spotykamy w warsztatach mechanicznych. Używa się jej do dokładnego pomiaru różnych wymiarów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a także głębokości. Kiedy regulujemy poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, suwmiarka pozwala nam na precyzyjne zmierzenie odległości między pływakiem a dnem komory. I to jest mega ważne, bo jak poziom paliwa będzie za niski, to silnik może się źle zaopatrywać w paliwo, a jak za wysoki, to gaźnik może się zalać. W branży motoryzacyjnej suwmiarka to niemal standard – pomaga w zapewnieniu wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa pojazdów. A dobrym przykładem, gdzie suwmiarka się przydaje, to kalibracja gaźnika w samochodach wyścigowych. Tam precyzyjne ustawienie poziomu paliwa naprawdę wpływa na osiągi auta.

Pytanie 5

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
B. indywidualne preferencje pracownika
C. narzędzie, z którego korzysta pracownik
D. układ przestrzenny miejsca pracy
Stwierdzenie, że zagospodarowanie powierzchni stanowiska pracy, pozycja pracy mechanika czy narzędzie, jakim posługuje się pracownik, nie mają wpływu na organizację stanowiska, jest nieprawidłowe. W rzeczywistości, odpowiednia organizacja przestrzeni roboczej jest kluczowym elementem zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Zagospodarowanie powierzchni ma za zadanie maksymalizację efektywności poprzez optymalne rozmieszczenie narzędzi i materiałów, co wpływa na czas wykonania zadań oraz ergonomię. Ponadto, pozycja, w jakiej pracuje mechanik, jest ściśle związana z ergonomią, co oznacza, że niewłaściwa pozycja może prowadzić do urazów i zmęczenia, a w dłuższej perspektywie do problemów zdrowotnych. Narzędzia, których używa pracownik, również odgrywają istotną rolę – powinny być one dostosowane do specyfiki wykonywanych czynności, co wpływa na komfort i precyzję pracy. Użytkowanie niewłaściwych narzędzi lub ich nieodpowiednia organizacja może prowadzić do spadku efektywności oraz zwiększonego ryzyka wypadków. W związku z tym, w kontekście organizacji stanowiska pracy, kluczowe jest uwzględnienie tych wszystkich elementów, aby stworzyć środowisko sprzyjające wydajności i zminimalizować ryzyko kontuzji oraz błędów w pracy.

Pytanie 6

Najważniejszym kryterium przy wyborze części zamiennej jest

A. numer VIN uszkodzonego elementu
B. numer VIN pojazdu
C. producent części
D. pojemność jednostki napędowej
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera istotne informacje o jego specyfikacji, w tym rok produkcji, producenta oraz model. W kontekście doboru części zamiennych, znajomość numeru VIN pojazdu jest kluczowa, ponieważ umożliwia precyzyjne określenie, które części są kompatybilne z danym pojazdem. Przykładowo, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różne wersje silnika lub różne wyposażenie, co może wpływać na rodzaj części, które trzeba wymienić. Korzystając z numeru VIN, warsztaty i sprzedawcy części mogą szybko uzyskać informacje z systemów katalogowych, co pozwala na uniknięcie pomyłek i gwarantuje, że zamawiana część będzie odpowiednia. Dodatkowo, standardy branżowe jasno wskazują, że użycie numeru VIN jest najlepszą praktyką przy doborze części zamiennych, co jest szczególnie ważne przy naprawach gwarancyjnych, gdzie właściwość zastosowanej części ma kluczowe znaczenie dla utrzymania gwarancji.

Pytanie 7

Oceniając naprawę powłoki lakierniczej elementów samochodowych, warto zwrócić uwagę na

A. wymiary malowanych części
B. charakterystyki zewnętrzne powłoki lakierowej
C. typ używanej sprężarki
D. średnicę dyszy pistoletu do malowania
Cechy zewnętrzne powłoki lakierowej są kluczowym elementem oceny jakości naprawy elementów karoserii pojazdu. Wśród tych cech znajdują się: jednorodność koloru, gładkość powierzchni, brak zacieków i pęcherzyków powietrza oraz właściwe wykończenie. Przykładowo, jeśli lakier ma nierówną fakturę lub widoczne zacieki, może to wskazywać na nieprawidłowe nałożenie lub niewłaściwe przygotowanie podłoża. W branży blacharsko-lakierniczej stosuje się standardy takie jak ISO 12944, które określają wymagania dotyczące powłok lakierowych w kontekście ich trwałości i estetyki. Oceniając powłokę, warto również przeprowadzić testy, takie jak test twardości lub test odporności na chemikalia, aby upewnić się, że naprawa spełnia normy branżowe. Właściwa ocena cech zewnętrznych powłoki lakierowej jest nie tylko istotna dla wyglądu pojazdu, ale także wpływa na jego wartość rynkową oraz trwałość naprawy.

Pytanie 8

Kto jest odpowiedzialny za tworzenie oraz aktualizację bazy danych dotyczącej klientów oraz pojazdów?

A. Dział zajmujący się magazynowaniem
B. Zespół ds. reklamy oraz promocji
C. Cały personel zakładu
D. Pracownicy działu obsługi klienta
Pracownicy biura obsługi klienta są kluczowym elementem w organizacji, odpowiedzialnym za tworzenie i aktualizację bazy danych klientów i pojazdów. Ich rola polega na gromadzeniu i wprowadzaniu informacji bezpośrednio od klientów, co umożliwia utrzymanie aktualnych danych. W praktyce, każdy kontakt z klientem, np. podczas zakupu lub serwisowania pojazdu, generuje nowe informacje, które muszą być zarejestrowane. Dobrze zorganizowana baza danych klientów oraz pojazdów pozwala na efektywne zarządzanie relacjami z klientami (CRM), co jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i zadowolenia klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, dane powinny być regularnie aktualizowane i weryfikowane, aby zapewnić ich dokładność i użyteczność. Dzięki temu pracownicy biura obsługi klienta mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, planować kampanie marketingowe oraz podejmować decyzje oparte na analizie danych. Odpowiednie zarządzanie bazą danych klientów jest kluczowe dla optymalizacji procesów biznesowych i zapewnienia ich zgodności z regulacjami prawnymi, takimi jak RODO.

Pytanie 9

Po zakończeniu czyszczenia w myjce ultradźwiękowej wtryskiwaczy w systemie zasilania silnika ZI, kolejną kontrolę ich funkcjonowania należy przeprowadzić za pomocą pomiaru

A. wzniosu iglic wtryskiwaczy
B. oporności cewek wtryskiwaczy
C. zadymienia spalin
D. wydatku wtryskiwaczy
Pomiar wydatku wtryskiwaczy jest kluczowym krokiem w ocenie ich działania po czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej. Wydajność wtryskiwacza, mierzona w jednostkach objętości, jest bezpośrednio związana z jego zdolnością do dostarczania odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów silnika, co ma decydujący wpływ na jego pracę oraz emisję spalin. Podczas pracy silnika, każda jednostka wtryskiwacza powinna precyzyjnie dostarczać określoną ilość paliwa w danym czasie, co można zweryfikować za pomocą specjalistycznych narzędzi do pomiaru wydatku. Przykładem może być stosowanie testera wtryskiwaczy, który pozwala na symulację warunków pracy silnika oraz pomiar ilości paliwa wtryskiwanego w określonym czasie. Wysoka dokładność pomiaru wydatku wtryskiwaczy jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i standardami dotyczącymi diagnostyki układów zasilania. Utrzymanie prawidłowych parametrów wydatku wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla efektywności silnika, jego osiągów oraz minimalizacji emisji zanieczyszczeń. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wtryskiwacze mogą wymagać dalszej diagnostyki lub wymiany, co powinno być przeprowadzone w oparciu o zalecenia producentów.

Pytanie 10

Silnik, w którym wałek rozrządu znajduje się w obudowie silnika, jest określany jako

A. OHV
B. DOHC
C. OHC
D. CIH
Silnik oznaczany jako OHV (Overhead Valve) charakteryzuje się umiejscowieniem wałka rozrządu w kadłubie silnika. To rozwiązanie ma swoje korzenie w konstrukcji silników, które były powszechnie stosowane w latach 50. i 60. XX wieku. W silnikach OHV zawory są sterowane przez dźwigienki, które z kolei są napędzane przez wałek rozrządu umieszczony w dolnej części silnika. To rozwiązanie ma kilka praktycznych zalet. Przede wszystkim umożliwia to prostą konstrukcję, co przekłada się na niższe koszty produkcji i łatwość serwisowania. Idealnie sprawdza się w silnikach o niskiej i średniej mocy, co czyni je popularnym wyborem w samochodach osobowych oraz pojazdach użytkowych. Warto również zauważyć, że silniki OHV mają tendencję do lepszego osiągania momentu obrotowego w niższych zakresach obrotów, co jest korzystne w kontekście codziennej eksploatacji. W branży motoryzacyjnej, silniki OHV są uznawane za standard w wielu modelach, zwłaszcza w pojazdach amerykańskich, gdzie ich prostota i niezawodność są szczególnie cenione.

Pytanie 11

Sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym silnika dokonuje pomiaru zawartości w spalinach

A. tlenu
B. azotu
C. dwutlenku węgla
D. tlenku węgla
Sonda lambda to naprawdę ważny element w układzie wydechowym silnika spalinowego. Jej główne zadanie to mierzenie, ile tlenu jest w spalinach. Dzięki tym pomiarom, system sterujący silnikiem może lepiej dobierać powietrze do paliwa, co z kolei poprawia działanie silnika i zmniejsza emisję zanieczyszczeń. Na przykład w silnikach z zapłonem iskrowym bardzo ważne jest, żeby odpowiednio ustawić mieszankę powietrza i paliwa, bo to pomaga ograniczyć szkodliwe substancje, jak tlenki azotu. W dzisiejszych czasach, standardy emisji, takie jak Euro 6, wręcz wymagają stosowania sond lambda, żeby spełnić surowe normy. Działanie sondy lambda ma także wpływ na to, ile paliwa silnik zużywa, co jest istotne zarówno dla naszego portfela, jak i dla ochrony środowiska.

Pytanie 12

Oblicz wartość 23% VAT od usługi naprawy układu hamulcowego, której cena netto wynosi 700 zł?

A. 161,00 zł
B. 169,30 zł
C. 155,00 zł
D. 143,10 zł
Odpowiedź 161,00 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć wartość podatku VAT, należy pomnożyć wartość netto usługi przez stawkę VAT. W tym przypadku wartość netto wynosi 700 zł, a stawka VAT dla usług naprawczych wynosi 23%. Wzór do obliczenia kwoty VAT wygląda następująco: VAT = wartość netto × stawka VAT. Zatem obliczenia będą wyglądały tak: VAT = 700 zł × 0,23 = 161,00 zł. To obliczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, które wymagają od przedsiębiorców stosowania właściwych stawek VAT przy wystawianiu faktur. Przykładowo, w przypadku warsztatów samochodowych oferujących naprawy, poprawne obliczenie VAT jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatków oraz uniknięcia ewentualnych korekt ze strony urzędów skarbowych. Znajomość tego procesu jest istotna także w kontekście zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz w sytuacjach, gdy przedsiębiorca wystawia faktury dla klientów, bowiem prawidłowe naliczenie VAT wpływa na płynność finansową oraz reputację firmy w oczach klientów i organów skarbowych.

Pytanie 13

Zadanie wymiany zużytych amortyzatorów powinno być zlecone warsztatowi

A. elektryki i elektroniki
B. regeneracji
C. mechaniki pojazdowej
D. diagnostyki pojazdów
Wymiana zużytych amortyzatorów jest kluczowym aspektem utrzymania prawidłowego stanu technicznego pojazdu. Amortyzatory mają za zadanie nie tylko absorbować wstrząsy, ale również utrzymywać stabilność pojazdu podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Warsztaty mechaniki pojazdowej dysponują odpowiednią wiedzą i sprzętem, aby przeprowadzać zarówno diagnostykę, jak i wymianę tych komponentów. Przykładowo, użycie profesjonalnych narzędzi do demontażu i montażu amortyzatorów pozwala na uniknięcie uszkodzeń pozostałych elementów zawieszenia. Ponadto, mechanicy są w stanie ocenić stan pozostałych części układu zawieszenia, co jest istotne dla ogólnej sprawności pojazdu. Standardy takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością w warsztatach mechanicznych również potwierdzają, że profesjonalna wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowany personel, aby zapewnić najwyższą jakość usług i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 14

Zlecenie na naprawę auta nie musi zawierać

A. uwag na temat stanu pojazdu
B. danych identyfikacyjnych pojazdu
C. opisu kondycji pojazdu
D. informacji dotyczących cen części zamiennych
Zlecenie naprawy pojazdu nie musi zawierać informacji o cenach części zamiennych, ponieważ takie informacje mogą się zmieniać w zależności od dostawców, dostępności i polityki cenowej warsztatu. Ważne jest jednak, aby zlecenie zawierało inne kluczowe elementy, takie jak szczegółowe uwagi oraz opis stanu pojazdu, które pozwalają mechanikowi na dokładne zrozumienie problemu oraz skuteczne zaplanowanie napraw. W praktyce, dobrym zwyczajem jest ustalenie ceny przed rozpoczęciem naprawy, ale nie jest to formalny wymóg w samym zleceniu. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży, zlecenia powinny być jasne i kompleksowe, co sprzyja przejrzystości i zaufaniu między klientem a warsztatem. Dodatkowo, niektóre warsztaty mogą korzystać z systemów zarządzania, które umożliwiają automatyczne generowanie wycen na podstawie danych o pojazdach.

Pytanie 15

W serwisie samochodowym zgłosił się właściciel auta, w którym wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje wartość 60 °C. W tej sytuacji powinno się najpierw sprawdzić

A. chłodnicy
B. termostatu
C. pompy wody
D. szczelności głowicy
Termostat odgrywa kluczową rolę w kontrolowaniu temperatury płynu chłodzącego w silniku. Jego głównym zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu chłodzącego w zależności od temperatury silnika. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie przekracza 60 °C, może to oznaczać, że termostat jest uszkodzony lub zablokowany w pozycji zamkniętej, co uniemożliwia odpowiednie obieg płynu chłodzącego i może prowadzić do przegrzania silnika. W przypadku niskiej temperatury płynu, silnik nie osiągnie optymalnej temperatury roboczej, co ma wpływ na jego efektywność oraz emisję spalin. Dla przykładu, w praktyce serwisowej, zaleca się kontrolę termostatu w pierwszej kolejności, ponieważ jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej temperatury silnika i zapobiegania poważnym uszkodzeniom. Standardy techniczne, takie jak te publikowane przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie regularnych kontroli termostatu w ramach konserwacji układu chłodzenia.

Pytanie 16

Który z parametrów geometrycznych kół powinien być jako pierwszy regulowany w pojeździe?

A. Zbieżność kół przedniej osi
B. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy
C. Pochylenie kół przedniej osi
D. Zbieżność kół tylnej osi
Wybór niewłaściwych parametrów geometrii kół do regulacji jako pierwszych może wynikać z niepełnego zrozumienia ich wpływu na zachowanie pojazdu. Zbieżność kół osi tylnej, chociaż ważna, ma mniejsze znaczenie w kontekście ogólnej stabilności pojazdu w porównaniu do pochylenia kół osi przedniej. Regulacja zbieżności kół osi przedniej powinna nastąpić po ustawieniu pochylenia, ponieważ to pochylenie determinuje, jak opona styka się z nawierzchnią drogi przy różnych prędkościach i kątach skrętu. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy również jest kwestią, która powinna być rozważana po wprowadzeniu podstawowych ustawień pochylenia i zbieżności, ponieważ wpływa na kąt, pod jakim koła są ustawione podczas skrętu. Często myli się je z pochyleniem, co prowadzi do błędnych założeń, że te parametry można regulować w dowolnej kolejności. Jednakże, aby uzyskać maksymalną wydajność i bezpieczeństwo, proces regulacji powinien być przeprowadzany według ustalonej procedury, gdzie pochylenie kół ma kluczowe znaczenie dla ogólnych właściwości jezdnych pojazdu. Bez tej wiedzy mogą wystąpić problemy z prowadzeniem, zwiększone zużycie opon oraz nieprawidłowe działanie systemów zawieszenia.

Pytanie 17

Kto jest odpowiedzialny za rozliczenie i wystawienie faktury VAT za usługę naprawy pojazdu w Autoryzowanej Stacji Obsługi?

A. pracownik socjalny
B. przedstawiciel handlowy
C. mechanik
D. pracownik BOK
Przedstawiciel handlowy ma kluczową rolę w procesie rozliczania i wystawiania faktur VAT za usługi świadczone przez Autoryzowane Stacje Obsługi pojazdów. Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za kontakt z klientem, co obejmuje zarówno prezentację oferty, jak i finalizację transakcji. W momencie zakończenia naprawy pojazdu, przedstawiciel handlowy zbiera wszystkie niezbędne informacje, takie jak usługi wykonane, koszty materiałów i robocizny, a następnie sporządza fakturę VAT. Wystawienie faktury musi być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym ustawą o VAT oraz regulacjami dotyczącymi ewidencji sprzedaży. Dodatkowo, przedstawiciel handlowy powinien znać zasady dotyczące terminów płatności oraz możliwości reklamacji usług, co wpływa na relacje z klientami. Przykładem może być sytuacja, w której klient, po dokonaniu naprawy, ma pytania dotyczące kosztów. Przedstawiciel handlowy, mając pełną wiedzę na temat wykonanych prac, może w sposób przejrzysty wytłumaczyć szczegóły faktury, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji biznesowych.

Pytanie 18

Mechanik, który dokonuje pomiaru ciśnienia sprężania w większości silników benzynowych pozbawionych hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i posiadających katalizator, powinien najpierw

A. sprawdzić i dostosować luz zaworowy
B. usunąć wszystkie świece zapłonowe
C. zamknąć dopływ paliwa do cylindrów
D. podgrzać silnik do temperatury roboczej
Sprawdzanie luzu zaworowego przed pomiarem ciśnienia sprężania w silniku to naprawdę ważna rzecz. Jak luz zaworowy nie jest ustawiony jak trzeba, to może się zdarzyć, że zawory się nie otwierają lub nie zamykają do końca. A to przecież wpływa na cały cykl ssania i wydechu. W silnikach benzynowych bez hydraulicznych kompensatorów luzu, to my musimy ręcznie go regulować, żeby wszystko działało jak należy. Jak mamy źle ustawiony luz, to ciśnienie sprężania może być niższe i to wprowadza w błąd, co wydłuża naprawy i generuje koszty. Fajnie jest najpierw sprawdzić wszystkie ustawienia, a potem dopiero mierzyć ciśnienie, bo to zgodne z zasadami, które powinny obowiązywać w diagnostyce silników. Dbanie o luz zaworowy wpływa też na wydajność silnika i oszczędność paliwa, więc lepiej to robić porządnie.

Pytanie 19

Obowiązkowe oznaczenie, umieszczane na elementach wykonanych z tworzyw sztucznych w pojazdach, powinno zawierać informację o rodzaju materiału oraz

A. jego wadze
B. roku oraz miesiącu produkcji
C. numerze partii
D. wyłącznie roku produkcji
Oznaczenie elementów z tworzyw sztucznych w pojazdach jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i identyfikowalności materiałów. Prawidłowa odpowiedź, czyli rok i miesiąc produkcji, jest istotna, ponieważ pozwala na dokładne śledzenie obiegu materiałów w procesie produkcji oraz ich ewentualnych zastosowań. Na przykład, w przypadku zakupu części zamiennych, znajomość daty produkcji umożliwia identyfikację materiałów, które mogą mieć różne właściwości w zależności od daty ich wytworzenia. Zgodnie z obowiązującymi normami, takimi jak ISO 11469, elementy z tworzyw sztucznych powinny być oznaczone nie tylko ich typem, ale również informacjami dotyczącymi ich pochodzenia, co zwiększa transparentność w łańcuchu dostaw. Ponadto, znajomość roku i miesiąca produkcji jest niezbędna dla oceny trwałości i potencjalnych problemów z materiałem, co jest szczególnie ważne w kontekście rozwoju technologii recyklingu.

Pytanie 20

Dla pojazdu osobowego wyposażonego w silnik na benzynę, który spełnia normę EURO 4, maksymalna dozwolona zawartość CO w emisji spalin wynosi

A. 1,0 g/km
B. 2,5 g/km
C. 0,5 g/km
D. 0,8 g/km
Zgodnie z normą emisji spalin EURO 4 dla silników benzynowych, maksymalna dopuszczalna zawartość tlenku węgla (CO) wynosi 1,0 g/km. Normy te mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu spalin na środowisko oraz zdrowie publiczne. W praktyce oznacza to, że samochody osobowe spełniające tę normę muszą być wyposażone w systemy oczyszczania spalin, takie jak katalizatory, które skutecznie redukują emisję CO. Wprowadzenie norm EURO miało ogromny wpływ na rozwój technologii silników spalinowych, a także na konstrukcję samochodów, które stały się bardziej przyjazne dla środowiska. Warto zaznaczyć, że dla dalszego rozwoju branży motoryzacyjnej w kierunku zrównoważonego rozwoju, nowe technologie, takie jak silniki hybrydowe i elektryczne, są również wdrażane, aby jeszcze bardziej ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Przykłady pojazdów, które spełniają tę normę to wiele popularnych modeli osobowych, które są dostępne na rynku.

Pytanie 21

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. półosi napędowych
B. amortyzatorów
C. przegubów napędowych
D. drążków kierowniczych
Stwierdzenie ząbkowania na oponach może być wynikiem problemów z zawieszeniem, a w szczególności z amortyzatorami. Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu stabilności pojazdu, kontrolując ruch sprężyn i minimalizując drgania, które wpływają na kontakt opon z nawierzchnią. Kiedy amortyzatory są zużyte, pojazd może stawać się niestabilny, co prowadzi do nierównomiernego zużycia opon, w tym ząbkowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której kierowca odczuwa nadmierne podskakiwanie pojazdu na nierównościach drogi lub zbyt długie hamowanie, co jest często sygnałem, że amortyzatory wymagają przeglądu. Standardy: regularne kontrole amortyzatorów są zalecane przez producentów pojazdów co najmniej co 20-30 tysięcy kilometrów, a także w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości w zachowaniu pojazdu.

Pytanie 22

Którego procesu w przedsiębiorstwie usługowym motoryzacyjnym dotyczy planowanie działań serwisowych oraz ich rozwój?

A. Procesu podstawowego
B. Procesu zarządzania
C. Procesu kontrolnego
D. Procesu pomocniczego
Procesy podstawowe, kontrolne i pomocnicze, choć istotne, nie są kluczowe w kontekście planowania działań serwisu i jego rozwoju. Proces podstawowy odnosi się do bezpośredniego świadczenia usług, takich jak naprawy czy przeglądy, a nie do strategii zarządzania tymi usługami. Proces kontrolny koncentruje się na monitorowaniu i ocenie wyników, ale nie obejmuje aspektów planowania i rozwoju, które są niezbędne do długoterminowego sukcesu serwisu. Natomiast proces pomocniczy wspiera działalność główną, ale nie jest samodzielnym procesem zarządzania, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście pytania. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą obejmować mylenie celów operacyjnych z długofalowymi strategiami zarządzania. Efektywne zarządzanie wymaga holistycznego podejścia obejmującego wszystkie aspekty działalności, w tym planowanie, co jest kluczowe dla adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb klientów. Warto zwrócić uwagę na znaczenie odpowiedniego zarządzania w kontekście ciągłego doskonalenia procesów, co jest zgodne z podejściem Lean Management oraz Six Sigma, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i podnoszeniu jakości usług.

Pytanie 23

Podczas naprawy tulei cylindrów silników spalinowych, jaką metodą weryfikuje się precyzję wykonania naprawy?

A. suwmiarki modułowej
B. przymiaru kreskowego
C. mikrometru zewnętrznego
D. średnicówki czujnikowej
Średnicówka czujnikowa jest narzędziem pomiarowym, które pozwala na bardzo precyzyjne pomiary średnic otworów cylindrów. W procesie naprawy tulei cylindrów silników spalinowych kluczowe jest zapewnienie odpowiednich tolerancji oraz gładkości powierzchni, co ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy silnika i jego trwałość. Średnicówki czujnikowe, dzięki zastosowaniu czujników elektronicznych, oferują dokładność pomiaru rzędu mikrometrów, co czyni je idealnym narzędziem do tak precyzyjnych aplikacji. W praktyce, po nawierceniu lub honowaniu cylindrów, mechanic często używa średnicówki czujnikowej do sprawdzenia średnicy oraz ewentualnych odchyleń od wymiarów nominalnych. Użycie tego narzędzia jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co przekłada się na wysoką jakość wykonywanych napraw oraz optymalizację pracy silnika. Dodatkowo, regularne stosowanie średnicówki czujnikowej w kontroli jakości przyczynia się do długowieczności komponentów silnika.

Pytanie 24

W tabeli przedstawiono wyciąg z cennika serwisu samochodowego. Zlecenie stałego klienta obejmuje wykonanie przeglądu samochodu z przebiegiem 99 500 km oraz wymianę klocków hamulcowych tylnej osi (wraz z ich zakupem). Jaki jest koszt brutto wykonania zlecenia?

UsługaCena netto [zł]Podatek %
Przegląd okresowy po 15 000 km200,0023
Przegląd okresowy po 100 000 km300,0023
Przegląd okresowy po 120 000 km400,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi przedniej.150,0023
Wymiana klocków hamulcowych osi tylnej.100,0023
Klocki hamulcowe oś przednia [komplet]100,0023
Klocki hamulcowe oś tylna [komplet]80,0023

A. 590,40 zł
B. 609,00 zł
C. 480,00 zł
D. 314,40 zł
Odpowiedź 590,40 zł jest prawidłowa, ponieważ obejmuje całkowity koszt przeglądu samochodu oraz wymiany klocków hamulcowych tylnej osi. Koszt przeglądu dla samochodu o przebiegu 99 500 km wynosi 246,00 zł brutto. Wymiana klocków hamulcowych tylnej osi to dodatkowy koszt 123,00 zł brutto, a zakup nowych klocków wynosi 98,40 zł brutto. Po zsumowaniu tych wartości otrzymujemy 467,40 zł. Warto zaznaczyć, że w praktyce serwisowej często klienci mogą nie być świadomi ukrytych kosztów związanych z częściami zamiennymi oraz robocizną, dlatego zaleca się zawsze pytanie o szczegółowy kosztorys przed przystąpieniem do naprawy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność przejrzystości w kosztach usług, co powinno być stosowane przez każdą firmę świadczącą usługi serwisowe.

Pytanie 25

Dokumentem, który otrzymuje klient jako potwierdzenie dokonania naprawy pojazdu przez serwis jest?

A. kopia zlecenia serwisowego
B. paragon za wymienione części
C. faktura VAT
D. protokół zdawczo-odbiorczy
Faktura VAT jest kluczowym dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi, jaką jest naprawa pojazdu w warsztacie. Stanowi ona dowód na dokonanie transakcji pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem, a także jest niezbędna dla celów księgowych i podatkowych. Faktura zawiera szczegółowe informacje dotyczące wykonanej usługi, takie jak opis naprawy, datę jej wykonania, oraz kwotę do zapłaty, co umożliwia klientowi lepsze zrozumienie zakresu świadczonych usług. Przykładowo, jeśli klient zgłosi reklamację, faktura VAT może być kluczowym dokumentem w procesie dochodzenia roszczeń. Zgodnie z polskim prawem, faktura jest dokumentem, który potwierdza zarówno wykonanie usługi, jak i zobowiązanie do jej opłacenia. Dobrą praktyką jest również zachowanie kopii faktury przez warsztat, co ułatwia ewentualne przyszłe audyty oraz kontrole. Warto zaznaczyć, że faktura VAT jest niezbędna do odliczenia podatku VAT, co jest istotne zarówno dla klientów, jak i dla przedsiębiorstw.

Pytanie 26

Silnik z systemem CNG jest zasilany przez

A. olej napędowy
B. gaz ziemny
C. wysokooktanową benzynę
D. gaz propan-butan
Silnik z układem CNG (Compressed Natural Gas) zasilany jest gazem ziemnym, który stanowi alternatywne paliwo dla tradycyjnych silników spalinowych. Gaz ziemny składa się głównie z metanu, co czyni go bardziej ekologicznym rozwiązaniem, emitującym znacznie mniej szkodliwych substancji niż olej napędowy czy benzyna. Wykorzystanie gazu ziemnego w motoryzacji przyczynia się do redukcji emisji CO2, tlenków azotu oraz cząstek stałych. Przykłady zastosowania silników CNG obejmują transport publiczny, w tym autobusy, a także floty pojazdów dostawczych. Ponadto, zgodnie z normami emisji Euro, samochody zasilane CNG spełniają coraz bardziej restrykcyjne wymagania dotyczące ochrony środowiska. Warto również zauważyć, że infrastrukturę dla CNG rozwija się w wielu krajach, co umożliwia coraz szersze korzystanie z tego paliwa. Przechodząc na gaz ziemny, przedsiębiorstwa transportowe mogą obniżyć koszty eksploatacji oraz zredukować swój ślad węglowy.

Pytanie 27

Do okresowej obsługi przyjechał pojazd, którego luzy zaworowe regulowane są przy pomocy płytek. Zgodnie z dokumentacją, dla zimnego silnika luzy te powinny wynosić od 0,20 do 0,25 mm dla zaworów ssących oraz od 0,25 do 0,30 mm dla zaworów wylotowych. W wyniku pomiarów na zimnym silniku, dla 2 cylindra zmierzono luz dla zaworu ssącego na poziomie 0,27 mm i dla wydechowego 0,29 mm. Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów należy

A. zredukować płytkę zaworu ssącego o 0,02 do 0,05 mm
B. zmienić obie płytki na niższe o 0,04 mm
C. dla zaworu ssącego użyć płytki wyższej od 0,02 do 0,07 mm
D. stwierdzić, że luz zaworowy na 2 cylindrze jest poprawny
Odpowiedź, która sugeruje zastosowanie płytki wyższej dla zaworu ssącego od 0,02 do 0,07 mm jest prawidłowa, ponieważ uzyskany luz 0,27 mm mieści się w górnej granicy tolerancji wynoszącej 0,20 do 0,25 mm. Oznacza to, że luz ten jest zbyt duży, co może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika i obniżenia jego wydajności. W sytuacji, gdy luz jest zbyt duży, należy zastosować płytkę o większej grubości, aby zredukować ten luz. Na przykład, jeśli zastosujemy płytkę o grubości 0,02 mm, uzyskamy luz 0,25 mm, co jest równoznaczne z dolną granicą tolerancji. Zastosowanie płytki wyższej o 0,07 mm może zapewnić, że luz nie będzie przekraczał maksymalnej wartości, co jest kluczowe dla poprawnej funkcji zaworów. W praktyce, uwzględniając zmiany temperatury i ewolucję materiałów, dobór odpowiedniej płytki jest niezwykle istotny dla długowieczności silnika oraz jego sprawności. Dlatego przestrzeganie dokumentacji producenta oraz standardów regulacji luzów zaworowych jest niezbędne.

Pytanie 28

Producent określił przeglądy okresowe pojazdu co 20 000±500 km oraz nie rzadziej niż raz na rok. Klient udał się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu okresowego, a jego pojazd ma przebieg 38 300 km i ostatni przegląd został wykonany dokładnie 7 miesięcy temu. Kiedy powinien odbyć się kolejny przegląd?

A. po przejechaniu dodatkowych 2 700 km
B. za trzy miesiące
C. na 3 lata od daty zakupu auta
D. za pięć miesięcy lub przy przebiegu 40 000±500 km
Odpowiedź "za pięć miesięcy lub przy stanie licznika 40 000±500 km" jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno czas, jak i przebieg, zgodnie z zaleceniami producenta. Zgodnie z danymi, pojazd klienta ma obecnie przebieg 38 300 km, a ostatni przegląd odbył się 7 miesięcy temu. Producent przewiduje przeglądy co 20 000 km lub przynajmniej raz w roku. W tym przypadku, jeżeli klient przejedzie kolejne 1 700 km, osiągnie 40 000 km, co zobowiązuje do przeglądu, niezależnie od terminu. Dodatkowo, przegląd powinien być zaplanowany co 12 miesięcy, co oznacza, że klient powinien również rozważyć przegląd w ciągu 5 miesięcy, aby zmieścić się w rocznym cyklu. W dobrych praktykach w zakresie utrzymania pojazdów ważne jest, aby nie tylko przestrzegać przepisów producenta, ale również monitorować stan techniczny pojazdu i dostosować harmonogram przeglądów, aby zapewnić jego optymalną wydajność i bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 29

W pojeździe po przebiegu 120 000 km wykonano obsługę techniczną. Na podstawie danych zawartych w tabeli w książce serwisowej pojazdu należy zapisać, że wymieniono

Częstotliwość wymiany elementów obsługi technicznej
−   Filtr oleju/ Co 15 000 km
−   Filtr paliwa/ Co 60 000 km
−   Filtr powietrza/ Co 60 000 km
−   Filtr kabinowy/ Co 30 000 km
−   Olej silnikowy/ Co 15 000 km
−   Pasek rozrządu/ Co 120 000 km
−   Świece zapłonowe/ Co 60 000 km

A. filtr paliwa, filtr powietrza i świece zapłonowe.
B. pasek rozrządu i filtr oleju.
C. filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
D. filtr oleju, filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, olej silnikowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
Twoja odpowiedź jest trafiona! Z tego, co można znaleźć w książce serwisowej, po osiągnięciu 120 000 km trzeba wymienić kilka ważnych części w aucie. Filtr oleju, olej silnikowy i filtr kabinowy należy wymieniać co 15 000 km, więc po 120 000 km te elementy już na pewno potrzebują wymiany. Filtr paliwa i świece zapłonowe wymienia się co 60 000 km, więc… wiesz, po 120 000 km też są już do wymiany. No a pasek rozrządu? Też się wymienia co 120 000 km, więc to właśnie ten moment. Regularna wymiana tych rzeczy jest mega ważna, żeby silnik działał jak należy i żeby jeździć bezpiecznie. Jak będziesz się trzymał planu serwisowego, to Twój samochód dłużej posłuży i rzadziej będą się zdarzały jakieś awarie, co jest w sumie najważniejsze w motoryzacji.

Pytanie 30

Fakt stosowania smaru podczas zakupu opony na obręcz jest związany z

A. ochroną przed obrotem opony
B. ochroną obręczy przed korozją
C. ochroną opony przed wpływem metalu
D. uszczelnieniem połączenia opona-obręcz
Smar stosowany podczas montażu opony na obręczy ma kluczowe znaczenie dla uszczelnienia połączenia opona-obręcz. Efektywne uszczelnienie zapobiega dostawaniu się powietrza i innych zanieczyszczeń do wnętrza opony, co może prowadzić do jej deflacji i obniżenia wydajności. W praktyce, smarowanie obręczy przed osadzeniem opony ułatwia również proces montażu, redukując tarcie i ułatwiając właściwe dopasowanie elementów. Dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie smarów specjalistycznych, które nie tylko poprawiają szczelność, ale również są odporne na działanie wysokich temperatur i ciśnienia. Przykładami takich smarów są preparaty silikonowe czy inne środki chemiczne przeznaczone do użytku w przemyśle motoryzacyjnym. Użycie smaru zwiększa również trwałość uszczelnień, co jest istotne z perspektywy długoterminowego użytkowania pojazdów. Ostatecznie, odpowiednie uszczelnienie połączenia opona-obręcz jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa i efektywności jazdy, co potwierdzają zarówno producenci opon, jak i wytyczne branżowe.

Pytanie 31

Używanie Internetu do zarządzania serwisem samochodowym nie umożliwia

A. przeprowadzenia kompleksowej diagnostyki pojazdu
B. zgłoszenia awarii oraz planowanego przeglądu
C. wystawienia faktury po dokonaniu naprawy
D. ustalenia daty wizyty w serwisie
Zarządzanie serwisem przez Internet naprawdę nie zastąpi pełnej diagnostyki pojazdu. Dlaczego? Bo większość z tych testów wymaga, żebyśmy mieli samochód na miejscu i specjalistyczne narzędzia, jak skanery, które łączą się z elektroniką auta. Na przykład, żeby poradzić sobie z problemami silnika, mechanicy muszą sprawdzić wszystko na miejscu, patrząc na parametry pracy silnika i analizując błędy. Zdalne zarządzanie może pomóc w planowaniu wizyt czy wystawianiu faktur, ale pełna diagnostyka, która daje nam obraz stanu technicznego auta w czasie rzeczywistym, wymaga, żeby auto było w warsztacie. To widać na platformach do zarządzania serwisem – ułatwiają one kontakt z klientem, ale fizyczne działania diagnostyczne są niezastąpione.

Pytanie 32

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 213,00 zł
B. 181,00 zł
C. 153,00 zł
D. 191,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które często pojawiają się podczas obliczania kosztów napraw. Zdarza się, że kalkulując całkowity koszt, pomija się istotne elementy, takie jak koszt robocizny lub nie uwzględnia się wszystkich niezbędnych części. Dla przykładu, jeżeli ktoś obliczy koszt tylko na podstawie ceny łożyska bez dodawania wartości nakrętki lub kosztów robocizny, otrzyma zaniżony wynik. Również nieprawidłowe pomnożenie stawki robocizny przez liczbę godzin może prowadzić do znaczących błędów w obliczeniach. W branży motoryzacyjnej zaleca się przed przystąpieniem do naprawy sporządzenie szczegółowego kosztorysu, który uwzględnia wszystkie elementy. Niezrozumienie procesu kalkulacji kosztów może prowadzić do frustracji klientów, a mechanicy mogą stracić na wiarygodności. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać ceny części, ale także umieć dokładnie oszacować czas potrzebny na wykonanie naprawy oraz koszt robocizny. Praktyka ta opiera się na standardach zawodowych i pozwala na zachowanie transparentności oraz zaufania w relacjach z klientami.

Pytanie 33

Jakie urządzenia używane w warsztacie samochodowym podlegają regularnej kontroli Urzędu Dozoru Technicznego?

A. Analizatory emisji spalin
B. Wyciągi spalinowe
C. Podnośniki i suwnice
D. Linie do diagnostyki
Podnośniki i suwnice to urządzenia, które podlegają okresowej kontroli Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) ze względu na ich istotny wpływ na bezpieczeństwo pracy w warsztatach samochodowych. Te maszyny są używane do podnoszenia pojazdów, co stwarza ryzyko wypadków, jeśli nie są odpowiednio utrzymane. Zgodnie z przepisami, podnośniki hydrauliczne, elektryczne oraz suwnice muszą być regularnie sprawdzane, aby zapewnić ich sprawność techniczną i bezpieczeństwo użytkowania. Przykładowo, w przypadku podnośników, inspekcje powinny obejmować ocenę stanu technicznego, w tym układów hydraulicznych i elektrycznych, co jest kluczowe dla uniknięcia awarii podczas podnoszenia pojazdów. Regularne kontrole pozwalają również na wczesne wykrywanie uszkodzeń i zapobieganie poważnym wypadkom, co jest fundamentalne dla ochrony pracowników oraz klientów. Przestrzeganie norm i standardów UDT w tym zakresie jest konieczne, aby zapewnić zgodność z przepisami prawa oraz długoterminowe, bezpieczne funkcjonowanie warsztatu.

Pytanie 34

Czas potrzebny do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzenia układu hamulcowego pojazdu obliczony na podstawie danych w tabeli wynosi

Nazwa operacjiCzas wykonania
(min)
Wymiana płynu chłodzącego10
Wymiana płynu hamulcowego25
Odpowietrzenie układu chłodzącego5
Odpowietrzenie układu hamulcowego (jedno koło)5

A. 45 minut.
B. 30 minut.
C. 90 minut.
D. 10 minut.
Odpowiedź 45 minut jest poprawna, ponieważ obejmuje zarówno czas wymiany płynu hamulcowego, jak i czas potrzebny na odpowietrzenie układu hamulcowego. Wymiana płynu hamulcowego trwa 25 minut, co jest standardowym czasem dla większości pojazdów, biorąc pod uwagę konieczność usunięcia starego płynu i wprowadzenia nowego. Następnie odpowietrzenie układu hamulcowego, które trwa 5 minut na każde koło, wymaga wykonania tej procedury dla wszystkich czterech kół, co daje dodatkowe 20 minut. Suma tych dwóch etapów daje 45 minut, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Regularna wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzanie układu są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy, ponieważ zużyty płyn hamulcowy może prowadzić do spadku efektywności hamowania. Warto pamiętać, że nieprawidłowy czas realizacji tych czynności może negatywnie wpłynąć na wydajność układu hamulcowego.

Pytanie 35

Kto w ASO odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem?

A. mechanik samochodowy
B. pracownik działu likwidacji szkód powypadkowych
C. pracownik BOK
D. pracownik działu części
Pracownik Biura Obsługi Klienta (BOK) odgrywa kluczową rolę w bezpośrednim kontakcie z klientami w branży ASO (Autoryzowane Serwisy Obslugi). Jego zadaniem jest zapewnienie wsparcia, odpowiedzi na pytania oraz rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się podczas korzystania z usług serwisowych. Pracownicy BOK są zazwyczaj pierwszym punktem kontaktowym dla klientów, co oznacza, że powinni posiadać umiejętność skutecznej komunikacji, empatii oraz znajomości oferowanych usług. Na przykład, jeśli klient zgłasza problem z samochodem, to pracownik BOK powinien nie tylko wysłuchać, ale również zarekomendować odpowiednie rozwiązania, umówić wizytę serwisową czy odpowiedzieć na pytania dotyczące gwarancji. W dobrych praktykach branżowych, szczególna uwaga jest przykładana do budowania relacji z klientami, co może przekładać się na ich lojalność oraz pozytywne opinie o serwisie. Dlatego umiejętności interpersonalne oraz fachowa wiedza są niezbędne dla pracowników BOK.

Pytanie 36

Oblicz całkowity koszt wymiany komponentów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej. Kompletny rozrząd kosztuje 130 zł, pasek alternatora 50 zł, a pompa wodna 90 zł. Czas potrzebny na wykonanie to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę wynosi 160 zł?

A. 510 zł
B. 380 zł
C. 340 zł
D. 430 zł
Koszt wymiany elementów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej może wprawić w zakłopotanie, gdyż niektóre odpowiedzi wydają się logiczne, ale opierają się na błędnych kalkulacjach. Przy ustalaniu kosztów, ważne jest, aby nie pomieszać wartości poszczególnych komponentów z kosztami robocizny. W przypadku, gdy ktoś wybrał 430 zł, mogło to być wynikiem zsumowania części, ale bez uwzględnienia pełnych kosztów robocizny, co prowadzi do zaniżenia całkowitego wydatku. Inna możliwa odpowiedź, 380 zł, mogła powstać przez niepoprawne obliczenie kosztów robocizny, co również jest typowym błędem. Dlatego kluczowe jest, aby w obliczeniach uwzględniać wszystkie składowe, w tym czas pracy warsztatu oraz stawkę za roboczogodzinę. Ponadto, niektóre osoby mogą pomylić się w obliczeniach, gdyż mogą założyć, że koszt części zamiennych jest wystarczający do oszacowania całkowitych wydatków. W rzeczywistości, aby uzyskać dokładny kosztorys, należy zawsze uwzględniać zarówno wydatki na części, jak i robociznę, a także dodatkowe opłaty, które mogą wystąpić w trakcie wymiany części samochodowych. Dlatego przy wycenach w motoryzacji istotne jest zachowanie dokładności i pełnej transparentności, co przyczynia się do zaufania klientów oraz jakości świadczonych usług.

Pytanie 37

Jak określa się zestaw działań wykonywanych po kolei, mających na celu przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności technicznej?

A. Przegląd techniczny pojazdu
B. Proces technologiczny naprawy
C. Obsługa techniczna pojazdu
D. Demontaż pojazdu
Odpowiedzi takie jak "Przegląd techniczny pojazdu", "Demontaż pojazdu" oraz "Obsługa techniczna pojazdu" są nieprawidłowe w kontekście pytania o proces przywracania pełnej sprawności technicznej. Przegląd techniczny pojazdu to procedura, która ma na celu ocenę stanu technicznego pojazdu, ale nie obejmuje wszystkich niezbędnych działań związanych z naprawą. Przegląd skupia się głównie na ocenie, czy pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i emisji spalin, a więc nie jest typowym procesem naprawczym. Demontaż pojazdu, z drugiej strony, zazwyczaj odnosi się do procesu rozkładania pojazdu na części, co może być stosowane w kontekście recyklingu lub naprawy tylko w niektórych przypadkach, ale nie jest całościowym procesem przywracania jego funkcji. Obsługa techniczna pojazdu, chociaż ważna, obejmuje rutynowe konserwacje i przeglądy, które mają na celu zapobieganie awariom, a nie ich naprawę. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z mylenia pojęć konserwacji z procesem naprawy. Należy zrozumieć, że proces technologiczny naprawy jest znacznie bardziej złożony i wymaga szczegółowej wiedzy oraz umiejętności, aby skutecznie przywrócić pojazd do pełnej sprawności.

Pytanie 38

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po pięciu latach
B. Po czterech latach
C. Po dziesięciu latach
D. Po trzech latach
Obowiązkowe badanie techniczne nowego samochodu musi być przeprowadzone po trzech latach od daty pierwszej rejestracji. Jest to wymóg określony w przepisach prawa, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz ochronę środowiska. Po upływie tego okresu samochód przechodzi kontrolę, podczas której sprawdzane są kluczowe elementy związane z jego bezpieczeństwem i sprawnością techniczną, takie jak układ hamulcowy, zawieszenie, oświetlenie oraz emisja spalin. Dobrą praktyką jest również regularne serwisowanie pojazdu, co przyczynia się do jego dłuższej żywotności i lepszego zachowania na drodze. Warto zaznaczyć, że po pierwszym badaniu technicznym, kolejne badania muszą być przeprowadzane co dwa lata, co ma na celu systematyczne monitorowanie stanu technicznego pojazdu. Zrozumienie tych zasad pozwala na odpowiedzialne zarządzanie posiadanym pojazdem oraz wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 39

Przy regulacji składu paliwa w silniku ZI należy wykorzystać

A. dymomierzem.
B. analizatorem spalin.
C. menzurką pomiarową.
D. wakuometr.
Wybór wakuometru, dymomierza czy menzurki pomiarowej w kontekście regulacji składu mieszanki silnika ZI nie jest właściwy, ponieważ te urządzenia nie dostarczają wymaganych informacji o składzie spalin. Wakuometr jest narzędziem do pomiaru ciśnienia, które może być użyteczne w niektórych aspektach diagnostyki, ale nie daje informacji o efektywności mieszanki paliwowo-powietrznej ani o poziomie szkodliwych emisji. Stosowanie wakuometru w tym kontekście może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących wydajności silnika. Dymomierz, choć może być użyty do oceny jakości spalin w kontekście obecności cząstek stałych, nie dostarcza pełnych danych o składzie chemicznym spalin, co jest kluczowe do odpowiedniej regulacji mieszanki. Menzurka pomiarowa z kolei jest używana głównie do pomiaru objętości cieczy i nie ma zastosowania w kontekście analizy spalin. Osoby, które polegają na tych urządzeniach mogą nie dostrzegać istotnych problemów związanych z emisjami, co może prowadzić do przekroczenia norm ekologicznych i zwiększenia ryzyka uszkodzenia silnika. W związku z tym, nieoptymalne podejścia prowadzą do nieprawidłowych ocen stanu silnika i jego efektywności, co w dłuższej perspektywie może skutkować wyższymi kosztami eksploatacji oraz negatywnym wpływem na środowisko.

Pytanie 40

Jakie jest zadanie przekładni głównej?

A. zmiana momentu uzależniona od prędkości
B. zwiększenie momentu obrotowego
C. zmniejszenie momentu obrotowego
D. pozostawienie momentu w niezmienionym stanie
Koncepcje związane z innymi odpowiedziami są często mylone i mogą prowadzić do nieporozumień na temat zasad działania przekładni głównych. Zmniejszenie momentu obrotowego, co sugeruje jedna z odpowiedzi, jest niezgodne z rzeczywistością funkcjonowania przekładni. Przekładnie projektowane są z myślą o zwiększeniu momentu obrotowego, co jest kluczowe w kontekście zwiększania efektywności pojazdu. Zmiana momentu w zależności od prędkości również jest nieprawidłowa, ponieważ przekładnia główna ma na celu stabilizację momentu obrotowego w różnych warunkach eksploatacyjnych oraz umożliwienie dostosowania go do potrzeb trakcyjnych. Ponadto pozostawienie momentu bez zmian nie odzwierciedla roli przekładni w zmianie dynamiki jazdy. Przekładnia główna jest zaprojektowana w taki sposób, aby dostarczać optymalny moment obrotowy w zależności od potrzeb, co jest kluczowe dla płynności jazdy i osiągów pojazdu. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów branżowych, przekładnie główne muszą spełniać rygorystyczne normy dotyczące efektywności i bezpieczeństwa, co dodatkowo podkreśla ich rolę w zwiększaniu momentu obrotowego. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla każdego, kto chce zgłębić temat mechaniki pojazdowej.