Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 20:18
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 20:26

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
B. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
C. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
D. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia tworzenie hierarchicznych struktur obiektów i pozwala traktować je jednolicie. Przechowywanie obiektów w jednorodnej kolekcji to domena wzorca Kolekcja (Collection) lub Iterator. Centralizacja zarządzania wieloma instancjami obiektów to charakterystyka wzorca Singleton, który zapewnia globalny punkt dostępu do zasobów systemowych, ale nie definiuje szkieletu algorytmu.

Pytanie 2

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
B. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
C. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
D. zbiór ma zawsze 100 elementów
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 3

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. jedynie p3
B. p3 i p4
C. wyłącznie p3, p4, p5
D. p1
To pole p3 jest publiczne, co oznacza, że możesz je użyć w programie głównym, wywołując nazwaObiektu.p3. Fajne jest to, że pola prywatne i chronione są niewidoczne poza klasą, więc musisz użyć odpowiednich metod, takich jak gettery i settery, żeby się do nich dostać.

Pytanie 4

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FB 98
B. 98 FE 98
C. A0 FB A0
D. A0 FE A0
Kolor 'Pale Green' w systemie RGB ma wartości (152, 251, 152). W zapisie szesnastkowym odpowiada to #98FB98. Jest to istotne przy projektowaniu interfejsów i stron internetowych, gdzie kolory są definiowane w formacie hex. Prawidłowe przeliczanie wartości RGB na hex jest kluczowe w zapewnieniu spójnej kolorystyki.

Pytanie 5

Jakie narzędzie można wykorzystać do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w C#?

A. środowisko Android Studio
B. platformę React Native
C. środowisko XCode
D. platformę Xamarin
Xamarin to potężna platforma do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Dzięki wykorzystaniu technologii .NET, deweloperzy mogą pisać kod raz, a następnie wdrażać go na różnych systemach operacyjnych, takich jak iOS i Android. Xamarin umożliwia korzystanie z natywnych interfejsów użytkownika oraz dostęp do funkcji urządzeń mobilnych, co zapewnia dużą wydajność i płynność działania aplikacji. Przykładowo, aplikacja stworzona w Xamarinie może korzystać z natywnych komponentów UI, co pozwala na zachowanie specyficznych dla platformy wzorców interakcji oraz UX. Dzięki wsparciu dla C# i .NET, deweloperzy mogą również łatwo integrować istniejące biblioteki oraz korzystać z ekosystemu .NET, co znacząco przyspiesza proces deweloperski. Warto również zaznaczyć, że Xamarin jest zgodny z wieloma standardami, co ułatwia współpracę w zespołach projektowych oraz utrzymanie kodu na dłuższą metę.

Pytanie 6

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Bezterminowo
B. 70 lat od zgonu autora
C. 75 lat od daty powstania utworu
D. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
Podstawowy czas trwania autorskich praw majątkowych w Unii Europejskiej wynosi 70 lat od śmierci autora. Oznacza to, że przez ten okres twórca lub jego spadkobiercy mają wyłączne prawo do korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści finansowych. Po upływie tego czasu dzieło przechodzi do domeny publicznej i może być swobodnie wykorzystywane przez każdego, bez konieczności uzyskania zgody. Długość ochrony praw autorskich została ujednolicona w ramach przepisów UE, aby zagwarantować spójność w całej wspólnocie i wspierać ochronę kultury oraz dziedzictwa narodowego.

Pytanie 7

Jakie informacje zawiera dokumentacja realizacji projektu?

A. Strategia marketingowa aplikacji
B. Zestawienie błędów wykrytych w trakcie testów
C. Dane dotyczące faz wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Podręcznik użytkownika dla końcowych odbiorców aplikacji
Dokumentacja wdrożenia projektu zawiera informacje o etapach implementacji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe procedury instalacji, konfiguracji serwerów, zależności systemowych oraz sposób integracji aplikacji z innymi narzędziami. Tego rodzaju dokumentacja jest niezbędna dla zespołów DevOps i administratorów systemów, ponieważ umożliwia płynne przenoszenie aplikacji z etapu testowego do środowiska produkcyjnego. Zawiera również instrukcje dotyczące kopii zapasowych, planów awaryjnych oraz sposobów monitorowania aplikacji po wdrożeniu. Prawidłowo przygotowana dokumentacja wdrożeniowa minimalizuje ryzyko błędów i przyspiesza proces uruchamiania aplikacji na serwerach produkcyjnych.

Pytanie 8

Który z wymienionych frameworków jest charakterystyczny dla aplikacji komputerowych pisanych w C#?

A. Spring
B. WPF (Windows Presentation Foundation)
C. Qt
D. React
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework firmy Microsoft, który jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#. WPF pozwala na projektowanie zaawansowanych interfejsów użytkownika (UI) z wykorzystaniem XAML (Extensible Application Markup Language), co umożliwia oddzielenie logiki aplikacji od warstwy prezentacyjnej. WPF wspiera grafikę wektorową, animacje oraz różne efekty wizualne, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych, estetycznych aplikacji dla systemu Windows. Integracja z .NET i Visual Studio umożliwia szybkie tworzenie aplikacji oraz korzystanie z bogatych bibliotek i gotowych komponentów UI. WPF jest szczególnie ceniony za elastyczność, obsługę danych i możliwość tworzenia aplikacji responsywnych.

Pytanie 9

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
B. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
C. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
D. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 10

Jakie z przedstawionych rozwiązań może pomóc w unikaniu porażeń prądem w biurze?

A. Kontrolowanie jakości powietrza
B. Stosowanie monitorów LCD
C. Wykorzystanie foteli o ergonomicznym kształcie
D. Systematyczne sprawdzanie instalacji elektrycznych
Regularne testowanie instalacji elektrycznych to podstawowy sposób zapobiegania porażeniom prądem w pracy biurowej. Testy te pozwalają wykryć uszkodzenia, przeciążenia i inne usterki, które mogą stanowić zagrożenie dla pracowników. Prawidłowo przeprowadzane przeglądy techniczne obejmują sprawdzanie stanu przewodów, gniazdek oraz urządzeń elektrycznych. Regularne kontrole zgodne z normami BHP oraz przepisami dotyczącymi instalacji elektrycznych są obowiązkowe i mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracy. Pamiętaj, że zaniedbanie testów elektrycznych może prowadzić do poważnych wypadków, takich jak pożary lub porażenia prądem.

Pytanie 11

Jak nazywa się wzorzec projektowy, do którego odnosi się ta definicja?

Ilustracja do pytania
A. Dekorator
B. Prototyp
C. Kompozyt
D. Fasada
Prototyp to wzorzec kreacyjny, który koncentruje się na tworzeniu nowych obiektów poprzez klonowanie istniejących. Różni się od fasady, ponieważ nie zajmuje się uproszczeniem interfejsów, lecz optymalizacją procesu tworzenia obiektów. Jest używany, gdy klasy instancji mają podobne stany i konieczne jest szybkie ich generowanie z zachowaniem pewnych właściwości. Dekorator natomiast to wzorzec strukturalny umożliwiający dynamiczne dodawanie nowych funkcjonalności do obiektów, bez modyfikacji ich struktury bazowej. Podstawowym celem dekoratora jest rozszerzenie możliwości obiektów, co odróżnia go od fasady, która skupia się na upraszczaniu dostępu do złożonych systemów. Dekorator działa na poziomie pojedynczych komponentów, gdzie fasada dotyczy całego systemu. Kompozyt umożliwia tworzenie hierarchicznych struktur obiektowych, pozwalając na jednolite traktowanie indywidualnych obiektów i ich złożonych struktur. Umożliwia pracę z drzewiastymi strukturami danych, co czyni go bardziej odpowiednim do zastosowań, gdzie istotna jest praca z kolekcjami obiektów jako całością. Wszystkie te wzorce mają odmienne założenia i zastosowania, a błąd w ich rozpoznaniu może wynikać z braku zrozumienia ich specyficznych ról i miejsc w architekturze oprogramowania. Wybór odpowiedniego wzorca wymaga zrozumienia zarówno wymagań systemowych, jak i ich długoterminowych implikacji na projekt i utrzymanie oprogramowania. Każdy z tych wzorców wnosi unikalne wartości, ale ich zastosowanie powinno być zgodne z konkretnymi potrzebami projektowymi i architektonicznymi systemu, nad którym się pracuje.

Pytanie 12

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. ~pracownik
B. pracownik
C. operator==
D. wypisz
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<

Pytanie 13

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 5 osób
B. 1 osobę
C. 4 osoby
D. 2 osoby
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 14

Jakie elementy powinny być uwzględnione w scenariuszu testów aplikacji?

A. Dokładne wytyczne dotyczące realizacji kodu
B. Dokumentacja techniczna oprogramowania
C. Strategia wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Zestaw kroków do testowania, oczekiwanych rezultatów oraz warunków początkowych
Scenariusz testowy aplikacji powinien zawierać szczegółowy opis kroków testowych, oczekiwane wyniki oraz warunki wstępne, które muszą być spełnione przed rozpoczęciem testu. Scenariusz testowy to kluczowy dokument w procesie testowania oprogramowania, który pozwala na systematyczne i dokładne sprawdzenie, czy aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Uwzględnienie kroków testowych pozwala na replikację testów, a opis warunków wstępnych zapewnia, że test jest przeprowadzany w odpowiednim środowisku.

Pytanie 15

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Przeprowadzanie analizy statystycznej
B. Opracowywanie diagramów przepływu
C. Nadzorowanie postępu realizacji
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Tworzenie diagramów przepływu to funkcja wspierająca dokumentację i analizę procesów, ale nie jest podstawowym narzędziem monitorowania postępów prac. Projektowanie interfejsu użytkownika dotyczy tworzenia atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych aplikacji, lecz nie odnosi się bezpośrednio do zarządzania projektami. Analiza statystyczna to ważny element podejmowania decyzji na podstawie danych, jednak jej celem jest przetwarzanie informacji, a nie zarządzanie zadaniami i postępem projektu.

Pytanie 16

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 4
C. Kod 2
D. Kod 3
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 17

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
B. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
C. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
D. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
AMD Radeon RX 580 to karta graficzna, która zapewnia wyższą wydajność w grach komputerowych w porównaniu do innych wymienionych opcji. Wyposażona w 8GB pamięci GDDR5 oraz 256-bitową szynę danych, karta ta jest w stanie obsługiwać bardziej złożone tekstury oraz większe rozdzielczości. Jej architektura Polaris pozwala na lepsze zarządzanie energią oraz wydajność w grach, co czyni ją idealnym wyborem dla graczy. Dzięki obsłudze technologii DirectX 12 i Vulkan, RX 580 jest w stanie wykorzystać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki, co przekłada się na wyższą jakość obrazu oraz płynność animacji. Przykłady gier, w których RX 580 sprawdza się najlepiej to 'Far Cry 5' czy 'Shadow of the Tomb Raider', gdzie karta umożliwia granie w wysokich ustawieniach graficznych z zachowaniem wysokiej liczby klatek na sekundę. Standardy, takie jak PCIe 3.0, zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi, co czyni tę kartę doskonałym wyborem dla entuzjastów gier komputerowych.

Pytanie 18

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. dwie zmienne o typie strukturalnym
B. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
C. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
D. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
Deklaracja obejmuje jedną zmienną typu napisowego (String), dwie typu całkowitego (int), jedną znakowego (char) oraz jedną logiczną (boolean). Takie zróżnicowanie pozwala na przechowywanie różnych rodzajów danych w jednej klasie lub metodzie.

Pytanie 19

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wybór
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie przez wstawianie jest dość powolne, z tą złożonością O(n²). W zasadzie fajnie sprawdza się tylko w małych zbiorach lub gdy tablica już jest mniej więcej posortowana. A jeśli chodzi o sortowanie bąbelkowe, to chyba nie ma co się łudzić, jest jednym z najgorszych algorytmów, też O(n²). I sortowanie przez wybór? Tutaj też nie ma rewelacji, bo porównuje się i wybiera najmniejszy element w każdej iteracji, co znacznie spowalnia działanie, zwłaszcza przy dużych tablicach. Tak że generalnie, lepiej unikać tych algorytmów, jeśli to możliwe.

Pytanie 20

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. {{2+2}}
B. {4}
C. {2+2}
D. 4
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 21

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. destruktorów
B. metod klasy
C. funkcji zaprzyjaźnionych
D. atrybutów klasy
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.

Pytanie 22

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Zawiera wywołanie samego siebie
B. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
C. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
D. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
Wywołanie funkcji wielokrotnie w jednej iteracji jest charakterystyczne dla algorytmów iteracyjnych, a nie rekurencyjnych. Podział algorytmu na wiele niezależnych funkcji to część modularności i nie wskazuje jednoznacznie na rekurencję. Algorytmy działające wyłącznie na tablicach dynamicznych mogą być zarówno iteracyjne, jak i rekurencyjne, jednak to rekurencyjne wywołanie samego siebie stanowi kluczowy wyróżnik rekurencyjnego podejścia do problemów.

Pytanie 23

Teoria wyznaczania celów definiuje właściwie sformułowany cel jako SMART, od pierwszych liter słów: specyficzny, Mierzalny, Ambitny, Realny oraz Terminowy. Wskaź, który cel wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie dla pracownika?

A. Terminowy
B. Specyficzny
C. Ambitny
D. Mierzalny
Cel ambitny (Achievable) w kontekście teorii SMART oznacza taki, który wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie, ale jednocześnie jest osiągalny. Cele ambitne motywują pracowników do działania i podnoszenia swoich kwalifikacji, co prowadzi do rozwoju zawodowego.

Pytanie 24

Jakie jest oznaczenie komentarza wieloliniowego w języku Java?

A. /* ... */
B. // ... //
C. """ ... """
D.
Komentarze wieloliniowe w języku Java są oznaczane za pomocą /* ... */. Pozwalają na komentowanie większych fragmentów kodu, co jest przydatne podczas tymczasowego wyłączania kodu lub dodawania obszernych opisów do funkcji i klas.

Pytanie 25

W jaki sposób można załadować tylko komponent z biblioteki React?

A. import [ Component ] from 'react'
B. import Component from 'react'
C. import { Component } from 'react'
D. import React.Component from 'react'
Aby zaimportować komponent z biblioteki React, należy użyć składni import { Component } from 'react'. Pozwala to na importowanie konkretnego komponentu, co jest bardziej optymalne i zapewnia czytelność kodu.

Pytanie 26

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
B. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
C. Kod źródłowy aplikacji internetowej
D. Dane przechowywane w systemie baz danych
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 27

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model prototypowy
B. Model wodospadowy (waterfall)
C. Metodyki zwinne (Agile)
D. Model spiralny
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 28

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji
B. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
C. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji
D. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
Biblioteka w programowaniu to taka paczka różnych funkcji i klas, które można wykorzystać w wielu projektach. Dzięki nim programiści mają łatwiej, bo korzystają z gotowych rozwiązań, co oszczędza czas na pisanie aplikacji. W bibliotekach można znaleźć przeróżne moduły – od prostych funkcji matematycznych po skomplikowane narzędzia do obsługi grafiki, sieci czy baz danych. Znam parę popularnych bibliotek, takich jak React.js w JavaScript, NumPy w Pythonie czy STL w C++. Używanie bibliotek sprawia, że praca programisty jest efektywniejsza, a tworzenie bardziej złożonych aplikacji idzie szybciej, bo nie musisz wszystkiego pisać od podstaw.

Pytanie 29

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
B. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
C. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
D. n-liczby warunków
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 30

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. NetBeans
B. Android Studio
C. XCode
D. React Native
Xcode to środowisko dedykowane do tworzenia aplikacji mobilnych na urządzenia Apple. Obsługuje języki takie jak Swift i Objective-C, co czyni go narzędziem pierwszego wyboru dla programistów iOS.

Pytanie 31

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
B. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 32

Kiedy w programie występuje problem z działaniem, a programista musi zweryfikować wartości znajdujące się w zmiennych w momencie działania aplikacji, to w tym celu należy zastosować

A. debugger
B. wirtualną maszynę
C. interpreter
D. analizator składni
Debugger to narzędzie, które pozwala na śledzenie wartości zmiennych i wykonywanie kodu linia po linii w czasie rzeczywistym. Jest nieoceniony w procesie wykrywania błędów logicznych i analizy działania aplikacji. Programista może ustawiać punkty przerwań (breakpoints), by zatrzymać wykonywanie programu w określonym miejscu i przeanalizować stan aplikacji.

Pytanie 33

Który z operatorów w Pythonie umożliwia sprawdzenie, czy dany element należy do listy?

A. in
B. and
C. is
D. ==
Operator `in` w języku Python służy do sprawdzania, czy element należy do listy, zbioru, krotki lub innego obiektu iterowalnego. Przykład: `if 5 in lista` sprawdza, czy liczba 5 znajduje się w liście. Operator `in` jest niezwykle przydatny w przeszukiwaniu danych, a jego zastosowanie skraca kod i zwiększa jego czytelność. W Pythonie jest on szeroko stosowany do iteracji i filtrowania danych, co czyni go jednym z najbardziej intuicyjnych operatorów języka.

Pytanie 34

Co to jest framework?

A. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
B. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
C. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
D. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
Framework to platforma programistyczna, która dostarcza gotowe komponenty i narzuca określony sposób tworzenia aplikacji. Ułatwia rozwój oprogramowania, eliminując potrzebę pisania kodu od zera.

Pytanie 35

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 1
C. Kod 3
D. Kod 4
Kod 1 jest prawidłowy ponieważ zapewnia implementację abstrakcyjnych metod Pole i Obwod z klasy Figura co jest wymagane dla każdej klasy dziedziczącej po klasie abstrakcyjnej W Javie kiedy klasa dziedziczy po klasie abstrakcyjnej musi zaimplementować wszystkie jej abstrakcyjne metody Kod 1 definiuje metodę Pole która oblicza pole prostokąta jako iloczyn długości boków a i b oraz metodę Obwod która oblicza obwód jako sumę dwóch razy długości a i dwóch razy długości b Jest to zgodne z konwencjami programowania obiektowego które promują enkapsulację i polimorfizm Kod odnosi się bezpośrednio do konkretnego zastosowania jakim jest obliczanie parametrów prostokąta co jest częstym przypadkiem w programowaniu graficznym oraz w aplikacjach matematycznych Implementacja metod w ten sposób zapewnia prostotę oraz czytelność kodu co jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii oprogramowania Ponadto dzięki poprawnej implementacji można z powodzeniem rozszerzać funkcjonalność obiektową programu umożliwiając jego łatwiejsze modyfikowanie i rozwijanie w przyszłości

Pytanie 36

Która z dokumentacji funkcji odpowiada przedstawionemu kodowi źródłowemu?

Ilustracja do pytania
A. Dokumentacja 1
B. Dokumentacja 4
C. Dokumentacja 3
D. Dokumentacja 2
Dokumentacja 2 jest prawidłowa i precyzyjnie opisuje funkcję, jej parametry oraz wartość zwracaną. Zgodność dokumentacji z kodem jest kluczowa dla późniejszego utrzymania oraz rozszerzania aplikacji.

Pytanie 37

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 3
C. Rysunek 1
D. Rysunek 2
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 38

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

PracownikZnajomość technologii lub programów
AnnaInkscape, Corel Draw
KrzysztofAngular
PatrykHTML, CSS
EwaDjango, .NET

A. Ewa
B. Anna
C. Krzysztof
D. Patryk
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 39

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. MenuItem
B. ScrollBar
C. Canvas
D. CheckBox
MenuItem to podstawowy komponent, który stanowi część systemu menu w aplikacjach desktopowych. Jest to element, który pojawia się w rozwijanym menu i pozwala na wykonywanie określonych akcji, takich jak otwieranie plików, zapisywanie danych czy wywoływanie funkcji aplikacji. MenuItem jest szeroko stosowany w aplikacjach Windows w połączeniu z WPF i WinForms. Tworzenie strukturalnego menu, które ułatwia nawigację po aplikacji, jest kluczowe dla zapewnienia dobrej użyteczności i intuicyjności oprogramowania.

Pytanie 40

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Zatyczki do uszu
B. Ekran akustyczny
C. Okulary ochronne
D. Kask ochronny
Zatyczki do uszu, okulary ochronne i kaski ochronne to środki ochrony indywidualnej, które chronią pojedynczego pracownika przed zagrożeniami. Środki ochrony indywidualnej są stosowane, gdy nie można w pełni wyeliminować zagrożenia za pomocą ochrony zbiorowej. Choć są skuteczne, ich działanie ogranicza się do osób, które je noszą, co oznacza, że zagrożenie nadal istnieje w środowisku pracy dla pozostałych pracowników.