Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 maja 2025 14:22
  • Data zakończenia: 13 maja 2025 14:33

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest oznaczenie środka używanego do uzupełniania obiegu chłodzenia?

A. G12+
B. L-DAB
C. WD-40
D. GL-4
Wybór płynów chłodniczych jest kluczowym aspektem w utrzymaniu silnika w dobrym stanie, jednak odpowiedzi takie jak GL-4, L-DAB czy WD-40 wskazują na nieporozumienia w zakresie ich zastosowania. GL-4 to norma odnosząca się do olejów przekładniowych, a nie płynów chłodniczych, co oznacza, że nie może być stosowany w układzie chłodzenia silnika. L-DAB natomiast to standard dla olejów silnikowych, szczególnie w kontekście norm dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, co także wyklucza go z użycia w układzie chłodzenia. WD-40 to środek smarny, który nie jest przeznaczony do użycia w układach chłodzenia; jego główną funkcją jest smarowanie i ochrona przed rdzą, a nie regulacja temperatury silnika. Użycie niewłaściwego płynu chłodniczego może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie, korozja, a także może wpłynąć na wydajność układu chłodzenia. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby stosować płyny zgodne z zaleceniami producenta, co zapewnia optymalne warunki pracy silnika oraz długotrwałość układu chłodzenia.

Pytanie 2

Wymiana klocków hamulcowych na tylnej osi w pojazdach z systemem Electronic Power Board lub Sensotronic Brake Control wiąże się z

A. wymianą płynu hamulcowego
B. dezaktywacją zacisków hamulcowych
C. odpowietrzeniem układu hamulcowego
D. jednoczesną wymianą tarcz i klocków hamulcowych
Dezaktywacja zacisków hamulcowych to naprawdę ważny krok, gdy wymieniamy klocki w autach z systemami jak Electronic Power Board czy Sensotronic Brake Control. Chodzi o to, żeby najpierw odłączyć zasilanie lub zresetować system, dzięki czemu możemy bez stresu zdemontować klocki, nie obawiając się o uszkodzenia. Na przykład, jeśli nie zastosujemy się do tego, to możemy przypadkiem zepsuć czujniki czy inne elementy regulacyjne. Dlatego zawsze warto zajrzeć do instrukcji serwisowej przed przystąpieniem do pracy. Dzięki temu mamy pewność, że wszystko zrobimy jak należy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i prawidłowego działania układu hamulcowego po wymianie. No i przestrzeganie dobrych praktyk serwisowych to podstawa, jeśli chcemy czuć się pewnie za kierownicą.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

W głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu. Który symbol to przedstawia?

A. OHV
B. OHC
C. SOHC
D. DOHC
Termin DOHC, czyli Double Overhead Camshaft, odnosi się do silników, które posiadają dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy cylindrów. Taki układ umożliwia bardziej precyzyjne sterowanie zaworami w porównaniu do starszych rozwiązań. Dzięki temu, silniki DOHC mogą osiągać wyższe obroty, co przekłada się na lepsze osiągi i efektywność. Dodatkowo, zastosowanie dwóch wałków pozwala na lepszą synchronizację otwierania i zamykania zaworów, co z kolei wpływa na optymalizację cyklu pracy silnika. Przykładowo, silniki sportowe często korzystają z tego typu rozrządu, aby uzyskać maksymalne parametry mocy i momentu obrotowego. W praktyce, DOHC jest powszechnie stosowany w nowoczesnych samochodach, co czyni tę wiedzę istotną dla każdego, kto zajmuje się motoryzacją czy inżynierią mechaniczną.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Czy azotowanie stali prowadzi do

A. zapobiegania korozji
B. oczyszczenia wyrobu z tłuszczu
C. wzmocnienia powierzchni
D. eliminacji negatywnych efektów hartowania
Choć azotowanie stali może być mylone z innymi procesami obróbki, kluczowe jest zrozumienie, że żaden z wymienionych w pytaniu procesów nie jest związany z utwardzeniem powierzchni. Usunięcie szkodliwych skutków hartowania, jak na przykład naprężenia wewnętrzne, nie ma nic wspólnego z azotowaniem. Proces hartowania polega na szybkim chłodzeniu stali, co może wprowadzać niepożądane naprężenia, ale azotowanie nie jest techniką, która je eliminuje. Ochrona przed korozją jest również niepoprawnym skojarzeniem; azotowanie może podnieść odporność na zużycie, ale nie ma bezpośredniego wpływu na odporność stali na korozję, co jest bardziej związane z odpowiednim doborem materiałów i warstw ochronnych. Proces odtłuszczenia wyrobu, z kolei, jest etapem przygotowawczym, który ma na celu usunięcie zanieczyszczeń z powierzchni stali przed jakąkolwiek obróbką, ale nie jest bezpośrednio związany z azotowaniem. Typowym błędem myślowym jest utożsamienie azotowania z innymi procesami obróbczo-chemicznymi, co prowadzi do nieporozumień w kontekście ich zastosowań. Aby uniknąć tych nieporozumień, warto zgłębić różne techniki obróbcze i ich specyfikę, co pozwoli na lepsze zrozumienie właściwości materiałów i optymalizację procesów produkcyjnych.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Termostat aktywuje przepływ płynu chłodzącego do dużego obiegu

A. gdy temperatura płynu chłodzącego jest niska
B. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza
C. gdy temperatura płynu chłodzącego jest wysoka
D. tuż po uruchomieniu silnika
Termostat pełni kluczową rolę w zarządzaniu obiegiem cieczy chłodzącej w silniku. Otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu, gdy temperatura cieczy osiąga odpowiedni, wysoki poziom. Wysoka temperatura jest wskaźnikiem, że silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy, co zapobiega jego przegrzewaniu. Dzięki temu, gdy temperatura cieczy chłodzącej wzrasta, termostat pozwala na cyrkulację cieczy przez chłodnicę, co skutkuje efektywnym odprowadzaniem ciepła. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest samochód osobowy, w którym termostat otwiera się przy około 90-95°C, co jest zgodne z normami branżowymi dla większości silników spalinowych. Umożliwia to utrzymanie temperatury roboczej silnika na stałym poziomie, co jest istotne dla jego wydajności i żywotności. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się diagnostyką i naprawą systemów chłodzenia w pojazdach.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Przed przystąpieniem do pomiaru składu spalin w silniku ZI należy

A. usunąć nagar z układu wydechowego silnika
B. skalibrować dymomierz
C. odłączyć akumulator
D. rozgrzać silnik pojazdu do osiągnięcia temperatury roboczej
Rozgrzewanie silnika pojazdu do temperatury eksploatacyjnej przed rozpoczęciem pomiaru składu spalin jest kluczowym krokiem, który zapewnia wiarygodność i dokładność uzyskiwanych wyników. Silniki spalinowe, w tym silniki ZI (zapłon iskrowy), osiągają optymalną efektywność operacyjną oraz właściwe parametry spalania dopiero po osiągnięciu określonej temperatury. W niskich temperaturach, w których silnik nie jest w pełni rozgrzany, proces spalania może być nieefektywny, co prowadzi do zwiększonej emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) czy węglowodory niespalone (HC). Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest szczególnie istotne podczas diagnostyki, kontroli emisji spalin oraz przeglądów technicznych. Zgodnie z normami jakości powietrza i przepisami dotyczącymi emisji spalin, takie jak Euro 6, pomiar powinien być przeprowadzany w warunkach rzeczywistych, co obliguje do uwzględnienia pracy silnika w normalnej temperaturze eksploatacyjnej, aby uzyskać rzetelne dane do analizy i oceny stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 12

Zanim rozpoczniesz diagnostykę układu hamulcowego na stanowisku rolkowym, na początku należy zweryfikować

A. stan płynu hamulcowego.
B. ciśnienie w ogumieniu.
C. obciążenie pojazdu.
D. szczelność układu.
Przed przystąpieniem do diagnostyki układu hamulcowego, niektórzy mogą błędnie uznać, że najpierw należy sprawdzić szczelność układu, stan płynu hamulcowego lub obciążenie pojazdu. Jednak te aspekty, choć ważne, powinny być oceniane po upewnieniu się, że ciśnienie w oponach jest na prawidłowym poziomie. W przypadku sprawdzania szczelności układu hamulcowego, kluczowe jest, aby zrozumieć, że nawet jeśli sam układ jest szczelny, to niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do nieprawidłowego działania hamulców. Stan płynu hamulcowego, równie istotny, nie ma sensu kontrolować, jeśli pojazd nie jest stabilny z powodu niewłaściwego ciśnienia w oponach. Każda z tych czynności ma swoje miejsce i kolejność w diagnostyce, a ich pominięcie może prowadzić do błędnych diagnoz i decyzji. Dodatkowo, obciążenie pojazdu, chociaż istotne z perspektywy oceny jego zdolności do hamowania, nie jest pierwszym krokiem w diagnostyce. Niewłaściwe ciśnienie w oponach wpływa na zachowanie pojazdu na drodze, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności hamowania. W praktyce, nieprzestrzeganie tej kolejności może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do wypadków drogowych, co podkreśla znaczenie przestrzegania protokołów diagnostycznych i norm branżowych.

Pytanie 13

Zauważalny wzrost ciśnienia sprężania silnika podczas testu olejowego wskazuje na uszkodzenie

A. prowadnic zaworowych
B. pierścieni tłokowych
C. uszczelki podgłowicowej
D. przylgni zaworowych
Każda z pozostałych odpowiedzi, chociaż może wydawać się logiczna na pierwszy rzut oka, prowadzi do nieporozumień dotyczących diagnozowania problemów z silnikiem. Uszczelka podgłowicowa, prowadnice zaworowe i przylgi zaworowe mają swoje specyficzne funkcje w silniku, ale nie są bezpośrednio związane z wzrostem ciśnienia sprężania podczas próby olejowej. Uszczelka podgłowicowa jest odpowiedzialna za uszczelnienie przestrzeni między głowicą a blokiem silnika, a jej uszkodzenie może prowadzić do wycieków chłodziwa lub oleju, co niekoniecznie wpłynie na ciśnienie sprężania w sposób wykrywalny podczas tej konkretnej próby. Prowadnice zaworowe oraz przylgi zaworowe zajmują się uszczelnieniem przestrzeni wokół zaworów; ich uszkodzenie prowadzi do problemów z ciśnieniem w komorze spalania, jednakże nie wpływa na ciśnienie sprężania w czasie próby olejowej. Często mylone są te elementy przez mechaników, co skutkuje błędną diagnozą. Prawidłowe zrozumienie różnic pomiędzy tymi elementami jest kluczowe do skutecznej diagnostyki silnika. Stosowanie prób olejowych jest standardową praktyką, ale tylko w powiązaniu z odpowiednimi teoriami na temat funkcjonowania silnika można uzyskać wiarygodne wyniki. Właściwe podejście diagnostyczne powinno uwzględniać wszystkie komponenty silnika, ale w kontekście wzrostu ciśnienia podczas próby olejowej, pierścienie tłokowe są najważniejszym elementem, który należy sprawdzić.

Pytanie 14

Jak przeprowadza się pomiar gęstości elektrolitu?

A. z wykorzystaniem amperomierza
B. za pomocą analizatora
C. przy użyciu areometru
D. z użyciem aerografu
Pomiar gęstości elektrolitu wykonuje się areometrem, który jest prostym i skutecznym narzędziem stosowanym w laboratoriach oraz w zastosowaniach przemysłowych. Areometr działa na zasadzie wyporu, co oznacza, że jego pomiar opiera się na zasadzie Archimedesa. Przy pomiarze gęstości elektrolitu, areometr zanurza się w cieczy, a jego wynik odczytuje się na skali umieszczonej na jego korpusie. W praktyce, dokładność pomiarów gęstości elektrolitu jest istotna, szczególnie w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, gdzie gęstość elektrolitu informuje o stanie naładowania akumulatora. Standardy branżowe, takie jak ISO 2871, zalecają stosowanie areometrów do tego typu pomiarów, gdyż zapewniają one powtarzalność i dokładność wyników. Warto również zwrócić uwagę na to, że gęstość elektrolitu jest parametrem krytycznym w ocenie jego właściwości elektrochemicznych, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności i długowieczności systemów zasilania.

Pytanie 15

Zanim przeprowadzisz pomiar ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym czterocylindrowym, należy najpierw usunąć

A. wszystkie świece zapłonowe
B. świecę zapłonową z analizowanego cylindra
C. wszystkie świec żarowych
D. wtryskiwacz z analizowanego cylindra
Wymontowanie wszystkich świec żarowych przed badaniem ciśnienia sprężania w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym jest kluczowym krokiem, który zapewnia dokładność pomiaru. Świece żarowe są odpowiedzialne za podgrzewanie mieszanki powietrzno-paliwowej w silniku wysokoprężnym, co może wpływać na wartość ciśnienia sprężania. Jeśli świece pozostaną zamontowane, mogą one wprowadzać dodatkowe opory i zmieniać parametry sprężania, co prowadzi do błędnych odczytów. Standardy branżowe zalecają demontaż świec żarowych w celu uzyskania optymalnych warunków pomiarowych. Przykładowo, aby zmierzyć ciśnienie sprężania, należy mieć pewność, że nie ma żadnych elementów, które mogą zakłócać proces. Regularne sprawdzanie i konserwacja świec żarowych jest również zalecane, aby zapewnić ich sprawne działanie oraz prawidłowe funkcjonowanie silnika. Dbanie o te szczegóły jest częścią dobrych praktyk w diagnostyce silników i pozwala na osiągnięcie lepszych wyników podczas przeprowadzania testów.

Pytanie 16

Aby czterosuwowy silnik zrealizował pełny cykl pracy (cztery suwy), wał korbowy musi wykonać obrót

A. o 720°
B. o 540°
C. o 180°
D. o 360°
Wiesz co? Twoja odpowiedź "o 720°" jest jak najbardziej na miejscu. Silnik czterosuwowy to trochę skomplikowana sprawa, ale ogólnie wykonuje pełny cykl w czterech etapach: ssanie, sprężanie, praca (to ten moment, gdy mamy wybuch) i wydech. Żeby to wszystko zadziałało, wał korbowy musi zrobić dwa pełne obroty. To oznacza, że po każdym cyklu wał obraca się o 720°. Fajnie, że to zrozumiałeś, bo to mega istotne dla działania silnika. W praktyce, przy każdym obrocie wału o 360° kończy się tylko dwa suwki. Jak myślisz, czemu tak jest? To wiedza, która naprawdę przydaje się w mechanice i naukach o silnikach, bo bez tego ciężko ogarnąć diagnozowanie czy regulacje. Także, dobra robota w zrozumieniu tego tematu!

Pytanie 17

Wymieniając części systemu wydechowego,

A. można stosować rury o mniejszej średnicy
B. zamiast katalizatora można użyć tłumika
C. można usunąć elastyczny łącznik (plecionkę)
D. pojemność układu musi pozostać taka sama
W układzie wydechowym zachowanie odpowiedniej pojemności jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Odpowiednia wielkość układu wydechowego wpływa na ciśnienie gazów spalinowych oraz ich przepływ, co jest niezbędne do optymalizacji wydajności silnika. Utrzymanie tej samej pojemności układu pozwala na zapewnienie, że gazy spalinowe będą właściwie odprowadzane, co z kolei minimalizuje ryzyko ich cofania się do cylindra, co mogłoby prowadzić do zmniejszenia efektywności silnika oraz zwiększenia emisji zanieczyszczeń. Przykładowo, w samochodach wyścigowych modyfikacje układu wydechowego są często stosowane, ale inżynierowie dbają o to, aby pojemność układu pozostała w zgodzie z wymaganiami producenta silnika. W praktyce, zmiany w układzie wydechowym należy wprowadzać zgodnie z zasadami inżynierii, aby uniknąć negatywnego wpływu na osiągi oraz trwałość komponentów układu wydechowego.

Pytanie 18

Maksymalna dopuszczalna zawartość CO (tlenku węgla) w spalinach dla silników benzynowych wyprodukowanych po 2004 roku, w czasie biegu jałowego, nie powinna być większa niż

A. 1,5% objętości spalin
B. 2,5% objętości spalin
C. 0,3% objętości spalin
D. 3,5% objętości spalin
Wybór odpowiedzi innych niż 0,3% objętości spalin wskazuje na brak zrozumienia norm emisji zanieczyszczeń oraz regulacji dotyczących silników spalinowych. Na przykład, podanie wartości 1,5% lub 2,5% nie tylko przekracza aktualne normy, ale także nie uwzględnia technologii, które zostały wprowadzone do silników po 2004 roku. Silniki współczesne są wyposażone w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, które skutecznie redukują emisję tlenku węgla do poziomów znacznie poniżej 0,3%. Również warto zauważyć, że normy emisji takich jak Euro 5, które zaczęły obowiązywać od 2009 roku, wymuszają dalsze ograniczenie emisji dla nowych pojazdów. Wybierając wartości 3,5% lub inne, można wskazać na typowe błędy myślowe, takie jak mylenie biegu jałowego z innymi warunkami pracy silnika. W rzeczywistości na biegu jałowym emisja powinna być monitorowana w bardzo kontrolowanych warunkach, a wartości przekraczające 0,3% stanowią poważne naruszenie przepisów, które mogą skutkować koniecznością przeprowadzenia naprawy lub modyfikacji układu wydechowego. Należy pamiętać, że zrozumienie tych norm jest kluczowe dla wszystkich, którzy pracują w branży motoryzacyjnej oraz zajmują się diagnostyką silników.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Z rejonu mostu napędowego dochodzi do uciążliwego hałasu, który wzrasta podczas pokonywania zakrętów. Który z poniższych elementów może być jego przyczyną?

A. Łożysko piasty koła
B. Mechanizm różnicowy
C. Półoś napędowa
D. Przekładnia główna
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu napędowego, którego główną funkcją jest umożliwienie różnicy prędkości obrotowej kół na osi podczas pokonywania zakrętów. Podczas jazdy w zakrętach, zewnętrzne koło pokonuje dłuższą drogę, co powoduje, że jego prędkość jest wyższa niż prędkość koła wewnętrznego. Jeśli mechanizm różnicowy nie funkcjonuje prawidłowo, może dochodzić do nadmiernego hałasu, który jest wynikiem niewłaściwego luzu lub uszkodzenia wewnętrznych zębatek. W praktyce, regularne sprawdzanie i konserwacja mechanizmu różnicowego, zgodnie z zaleceniami producenta, a także reagowanie na wszelkie niepokojące dźwięki, mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom oraz zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Dobrą praktyką jest również wykonywanie przeglądów stanu oleju w mechanizmie różnicowym, aby zapewnić odpowiednie smarowanie i uniknąć nadmiernego zużycia elementów.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Maksymalna dozwolona prędkość holowania pojazdu na obszarze zabudowanym wynosi

A. 30 km/h
B. 40 km/h
C. 20 km/h
D. 50 km/h
Dopuszczalna maksymalna prędkość holowania pojazdu na terenie zabudowanym wynosząca 30 km/h jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa w Polsce, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Prędkość ta jest ustalana w kontekście specyfiki manewrów holowniczych, które wymagają większej ostrożności. Holowanie pojazdów, zwłaszcza w warunkach miejskich, stwarza dodatkowe ryzyko, ponieważ takie pojazdy mogą mieć ograniczoną zdolność do szybkiego manewrowania i zatrzymywania się. W praktyce, przestrzeganie tej prędkości jest kluczowe dla uniknięcia wypadków i kolizji, co jest poparte doświadczeniami wielu służb drogowych i organizacji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu. Ponadto, wiele krajów stosuje podobne limity prędkości holowania, co świadczy o uznawaniu tej wartości za standardową w branży.

Pytanie 23

Co należy zrobić w przypadku wykrycia nieszczelności w układzie wydechowym?

A. Zastosować taśmę uszczelniającą
B. Wymienić uszkodzone elementy układu
C. Zmniejszyć obroty silnika
D. Zwiększyć ciśnienie w układzie
W przypadku wykrycia nieszczelności w układzie wydechowym, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonych elementów układu. Układ wydechowy odgrywa kluczową rolę w odprowadzaniu spalin z silnika, a nieszczelności mogą prowadzić do wycieku spalin, zwiększonego hałasu i nieprawidłowej pracy silnika. Wymiana uszkodzonych elementów, takich jak tłumik, rury czy uszczelki, zapewnia, że układ będzie funkcjonował prawidłowo i efektywnie. Praktyczne przykłady pokazują, że ignorowanie nieszczelności może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenie katalizatora czy pogorszenie osiągów silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularna kontrola i konserwacja układu wydechowego jest kluczowa dla utrzymania samochodu w dobrym stanie technicznym. Wymiana niesprawnych części na nowe, zgodne ze specyfikacją producenta, jest najlepszym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa i długowieczności pojazdu.

Pytanie 24

Jakie urządzenie służy do specjalistycznego osłuchiwania silnika?

A. stetoskopem Bryla
B. dymomierzem
C. analizatorem spalin
D. przyrządem do pomiaru hałasu
Stetoskop Bryla to specjalistyczne narzędzie, które jest niezwykle przydatne w diagnostyce silników spalinowych. Działa na zasadzie analizy dźwięków generowanych przez silnik, co pozwala na dokładne osłuchiwanie jego pracy, identyfikację ewentualnych usterek oraz ocenę stanu technicznego. Użycie stetoskopu umożliwia mechanikom zlokalizowanie źródła hałasu, co jest kluczowe w diagnostyce problemów takich jak luzy w zaworach, uszkodzenia łożysk czy niewłaściwa praca układu zapłonowego. W praktyce, mechanicy często korzystają z tego narzędzia podczas rutynowych przeglądów oraz w sytuacjach awaryjnych, gdzie szybka diagnoza może zapobiec poważnym uszkodzeniom silnika. Stetoskop Bryla jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, zapewniając precyzyjny pomiar oraz łatwość użycia, co czyni go nieocenionym narzędziem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 25

Czym charakteryzuje się układ wtryskowy typu Common Rail?

A. Małą ilością przewodów paliwowych
B. Wysokim ciśnieniem paliwa w szynie zasilającej
C. Zaworem EGR załączanym mechanicznie
D. Bezpośrednim wtryskiem do gaźnika
Układ wtryskowy typu Common Rail to jedna z najbardziej zaawansowanych technologii stosowanych w silnikach diesla. Charakteryzuje się tym, że paliwo jest przechowywane w specjalnej szynie zasilającej pod bardzo wysokim ciśnieniem, często sięgającym nawet 2000 barów. Dzięki temu, wtrysk paliwa do cylindrów może być precyzyjnie sterowany elektronicznie, co pozwala na optymalizację spalania, redukcję emisji szkodliwych substancji oraz zwiększenie efektywności paliwowej. W praktyce oznacza to, że silniki z takim układem są nie tylko bardziej ekologiczne, ale także charakteryzują się lepszą dynamiką i niższym zużyciem paliwa. Common Rail umożliwia także wielokrotne wtryski w jednym cyklu pracy silnika, co dodatkowo poprawia jego pracę. Warto też wspomnieć, że technologia ta jest obecnie standardem w nowoczesnych samochodach z silnikami diesla, a jej rozwój przyczynił się do znacznego postępu w dziedzinie motoryzacji, wpływając na poprawę parametrów pracy silników oraz ich kompatybilność z nowymi normami emisji.

Pytanie 26

Pojęcia takie jak: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt nachylenia osi sworznia zwrotnicy są powiązane z systemem

A. napędowym
B. kierowniczym
C. hamulcowym
D. jezdnym
Odpowiedź "kierowniczym" jest całkiem trafna, bo kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia to naprawdę ważne rzeczy w układzie kierowniczym. Kąt wyprzedzenia, znany też jako kąt caster, ma wpływ na to, jak stabilny jest pojazd podczas jazdy, a także jak dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. Jak ten kąt jest dobrze ustawiony, to auto samo zaczyna prostować kierownicę po zakręcie, co jest mega przydatne. Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, czyli kąt camber, odnosi się do tego, jak koło nachyla się w stosunku do drogi. Właściwe ustawienie tego kąta jest super ważne, żeby opony się równomiernie zużywały i żeby lepiej trzymały się drogi w zakrętach. Mechanicy na co dzień używają specjalnych narzędzi do regulacji tego układu, by wszystko działało jak należy, co jest ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Takie regulacje to część przeglądów, które powinny być robione regularnie.

Pytanie 27

Z analizy danych ze skanera układu OBD wynika, że wystąpił błąd o kodzie P0301 - Wypadanie zapłonów w cylindrze nr 1. Możliwą przyczyną tego błędu może być uszkodzenie

A. katalizatora ceramicznego
B. przewodu zapłonowego
C. sondy lambda
D. pompy paliwowej
Pompy paliwa, sondy lambda i katalizatory ceramiczne, mimo że są kluczowymi elementami układu zasilania i emisji spalin w silnikach, nie są bezpośrednio związane z problemem wypadania zapłonów w cylindrze nr 1, o czym świadczy błąd kodu P0301. Uszkodzenie pompy paliwa wpływa na ilość paliwa dostarczanego do silnika, co może prowadzić do niewłaściwego spalania, ale objawy tego problemu są inne i niekoniecznie oznaczają wypadanie zapłonów w jednym cylindrze. Z kolei sonda lambda monitoruje skład spalin i nie odpowiada bezpośrednio za proces zapłonu. Problemy z sondą mogą powodować nieprawidłowe działanie układu wtryskowego, ale nie prowadzą do wypadania zapłonów w cylindrach. Katalizator ceramiczny ma na celu redukcję emisji spalin, a jego uszkodzenie objawia się przede wszystkim zwiększonymi emisjami, a nie problemami z zapłonem. Wybierając odpowiedzi w takich testach, ważne jest zrozumienie, jak poszczególne komponenty wpływają na całość układu, co jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów. Często mylące jest przypisywanie problemów z zapłonem do komponentów, które z natury nie mają bezpośredniego wpływu na proces zapłonu w cylindrze, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków i diagnostyki.

Pytanie 28

Urządzenie do określania ciśnienia sprężania w silniku ZS powinno mieć zakres pomiarowy pozwalający na odczyt wyników do wartości minimalnej

A. 2,5 MPa
B. 1,0 MPa
C. 5,0 MPa
D. 10,0 MPa
Odpowiedź 5,0 MPa jest prawidłowa, ponieważ przyrząd do pomiaru ciśnienia sprężania w silniku ZS (silniku zapłonowym) powinien mieć zakres pomiarowy odpowiedni do wartości ciśnienia sprężania, które występują w typowych silnikach. W silnikach o zapłonie samoczynnym, takich jak silniki diesla, ciśnienie sprężania może wynosić od 2,5 MPa do nawet 4,5 MPa, a w silnikach benzynowych zazwyczaj oscyluje w granicach 0,7 MPa do 1,5 MPa. Zakres 5,0 MPa zapewnia, że przyrząd jest w stanie skutecznie mierzyć ciśnienie sprężania w silnikach, które mogą być narażone na wyższe wartości, co jest szczególnie istotne w przypadku silników o podwyższonym stopniu sprężania. Dodatkowo, zgodnie z praktykami branżowymi, przyrządy do pomiaru ciśnienia powinny być kalibrowane w zakresie, który nie tylko pokrywa normalne operacyjne wartości, ale również uwzględnia potencjalne ekstremalne warunki pracy. Przykładowo, w przypadku diagnostyki silników, użycie przyrządu o zbyt niskim zakresie pomiarowym może prowadzić do błędnych odczytów, co z kolei wpłynie na jakość przeprowadzanych napraw i ocenę stanu silnika.

Pytanie 29

W serwisie samochodowym klient zgłosił problem związany z nadmiernym zużyciem wewnętrznych elementów bieżnika kół przednich. Jakie działanie powinien podjąć mechanik jako pierwsze?

A. zamienić koła przednie stronami
B. sprawdzić, czy układ hamulcowy nie jest uszkodzony
C. sprawdzić, czy w układzie zawieszenia nie występują luzy
D. zweryfikować sprawność amortyzatorów
Zamiana stronami kół przednich nie rozwiąże problemu nadmiernego zużycia bieżnika. Chociaż taka czynność może chwilowo zrównoważyć zużycie opon, nie eliminuje źródłowej przyczyny problemu. Zwykle, takie podejście jest symptomatyczne, a nie rozwiązuje problemu. Warto pamiętać, że przyczyny nierównomiernego zużycia opon mogą być związane z niewłaściwą geometrią kół, która z kolei jest konsekwencją uszkodzenia układu zawieszenia lub innych elementów pojazdu. Z kolei sprawdzenie układu hamulcowego w tej sytuacji, chociaż jest istotne dla ogólnego bezpieczeństwa, nie ma bezpośredniego wpływu na zużycie bieżnika, chyba że układ hamulcowy funkcjonuje w sposób nieprawidłowy, co przenosi się na stabilność pojazdu. Natomiast kontrola sprawności amortyzatorów, mimo że jest istotna, nie jest pierwszym krokiem, który powinien być podjęty w przypadku problemu z zużyciem opon. Amortyzatory wpływają na komfort jazdy i kontrolę nad pojazdem, jednak to układ zawieszenia w pierwszej kolejności powinien być sprawdzony, aby zidentyfikować luzy i inne potencjalne problemy, co jest zgodne z podejściem diagnostycznym i najlepszymi praktykami w serwisowaniu pojazdów.

Pytanie 30

Po wymianie czujnika prędkości obrotowej koła konieczne jest przeprowadzenie

A. odczytu kodów błędów sterownika ABS
B. pomiaru długości drogi hamowania pojazdu
C. testu na szarpaku
D. testu na stanowisku rolkowym
Wybór testu na szarpaku, pomiaru długości drogi hamowania czy testu na stanowisku rolkowym po wymianie czujnika prędkości obrotowej koła może wydawać się sensowny, jednak w rzeczywistości nie odzwierciedla podstawowych wymagań diagnostycznych w tej sytuacji. Test na szarpaku, który sprawdza dynamikę pojazdu przy różnych prędkościach, nie jest bezpośrednio związany z funkcjonowaniem czujnika prędkości, a jego wykonanie po wymianie czujnika może nie ujawnić potencjalnych problemów z systemem ABS. Pomiar długości drogi hamowania, choć istotny, nie dostarcza informacji o poprawnym funkcjonowaniu czujnika, który jest kluczowy dla prawidłowego działania systemu hamulcowego. Test na stanowisku rolkowym może być użyty do oceny ogólnej wydajności pojazdu, jednak znowu nie daje jasnych wskazówek co do stanu czujnika prędkości. W rzeczywistości, błędne podejście do diagnostyki po wymianie czujnika może prowadzić do zignorowania potencjalnych kodów błędów związanych z ABS, co w efekcie obniża bezpieczeństwo pojazdu. Dlatego kluczowe jest, aby po każdej takiej wymianie przeprowadzać odczyt kodów błędów, co stanowi standardową praktykę w branży motoryzacyjnej, mającą na celu zapewnienie odpowiedniej diagnostyki i konserwacji systemów bezpieczeństwa.

Pytanie 31

Jakie napięcie uważa się za bezpieczne dla ludzi?

A. 110 V
B. 360 V
C. 220 V
D. 24 V
Napięcie 24 V jest uważane za bezpieczne dla człowieka, ponieważ w przypadku kontaktu z prądem o tej wartości ryzyko poważnych obrażeń jest znacznie mniejsze w porównaniu do wyższych napięć. Zgodnie z normami IEC 61140 oraz EN 60950, napięcia poniżej 50 V są klasyfikowane jako bezpieczne w warunkach normalnych. W praktyce napięcie 24 V jest powszechnie wykorzystywane w systemach zasilania urządzeń elektronicznych, automatyki budynkowej oraz zasilania czujników. Na przykład, w systemach sterowania oświetleniem lub w instalacjach alarmowych, napięcie 24 V pozwala na bezpieczne użytkowanie oraz minimalizuje ryzyko porażenia prądem. Dodatkowo, zasilanie w tym napięciu znacząco redukuje straty energii w systemach, co jest korzystne z perspektywy efektywności energetycznej. Warto podkreślić, że urządzenia działające na 24 V są często wykorzystywane w pojazdach czy instalacjach przemysłowych, gdzie bezpieczeństwo użytkowników ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 32

Po zainstalowaniu nowej pompy cieczy chłodzącej trzeba

A. ustawić luz zaworowy
B. wyczyścić układ chłodzenia
C. uzupełnić poziom płynu chłodzącego
D. ustawić zbieżność kół
Uzupełnienie płynu chłodzącego po wymianie pompy to naprawdę ważna sprawa, żeby silnik działał jak należy. Jak już wymienisz pompę, musisz zadbać o to, żeby cały układ był dobrze napełniony. Bez tego może się zdarzyć, że silnik się przegrzeje, a to może być kosztowne. Po wymianie pompy warto też odpowietrzyć układ, żeby pozbyć się powietrza, które może powodować przegrzewanie w niektórych miejscach. Nie zapomnij też regularnie sprawdzać poziomu płynu w zbiorniku, a także zajrzeć, czy nie ma jakiś wycieków. Rada dla Ciebie - lepiej używać płynów chłodzących, które producent zaleca, bo dzięki temu silnik będzie miał lepsze właściwości termiczne i ochroni sobie przed korozją. No i oczywiście, regularne kontrolowanie stanu płynu to klucz do dłuższego życia silnika i jego efektywności.

Pytanie 33

Powierzchnię uszczelniającą głowicy, która uległa deformacji, naprawia się w wyniku

A. planowania
B. klejenia
C. napawania
D. galwanizacji
Napawanie, będące procesem łączenia metali poprzez dodawanie materiału w postaci spoiwa, nie jest odpowiednią metodą do naprawy powierzchni uszczelniającej głowicy, ponieważ wymaga znacznego podgrzewania, co może prowadzić do dalszych deformacji. W kontekście naprawy silników, napawanie używane jest głównie do odtwarzania zużytych elementów, takich jak wały korbowe czy zębatki, a nie do usuwania odkształceń w krytycznych powierzchniach uszczelniających. Klejenie również nie jest właściwym rozwiązaniem w tym przypadku, ponieważ uszczelki muszą tworzyć idealnie gładką i sztywną powierzchnię, a klej nie zapewnia wystarczającej trwałości i odporności na wysokie temperatury oraz ciśnienia panujące w silniku. Z kolei galwanizacja, proces polegający na pokrywaniu powierzchni metalowych warstwą innego metalu, stosowana jest głównie w celu ochrony przed korozją, a nie do korygowania deformacji. Tego typu błędne decyzje mogą prowadzić do poważnych problemów w działaniu silnika, takich jak przecieki czy zacieranie się elementów, co w konsekwencji pociąga za sobą kosztowne naprawy. Zrozumienie, jak i kiedy stosować odpowiednie metody naprawcze, jest kluczowe dla zachowania integralności i wydajności silnika.

Pytanie 34

Jakim przyrządem wykonujemy pomiar ciśnienia powietrza w oponach?

A. wakuometrem
B. pasametrem
C. manometrem
D. areometrem
Prawidłowa odpowiedź to manometr, który jest urządzeniem pomiarowym przeznaczonym do pomiaru ciśnienia. W kontekście ogumienia pojazdów, manometr pozwala na dokładne określenie ciśnienia powietrza w oponach, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy oraz efektywności paliwowej. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia lepszą przyczepność, zmniejsza zużycie paliwa oraz obniża ryzyko uszkodzenia opon. Standardy dotyczące ciśnienia w oponach są określone przez producentów pojazdów i mogą różnić się w zależności od modelu oraz obciążenia. Regularne sprawdzanie ciśnienia za pomocą manometru to dobra praktyka, która powinna być wykonywana co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami. Warto także pamiętać, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać na zimno, czyli przed rozpoczęciem jazdy, aby uzyskać najbardziej dokładny wynik pomiaru.

Pytanie 35

W alternatorze, który generuje prąd przemienny do zasilania elektryki w samochodzie, zastosowane jest zjawisko indukcji

A. wzajemnej
B. elektromagnetycznej
C. elektrycznej
D. elektrostatycznej
Alternator w samochodzie generuje prąd przemienny dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej. Zjawisko to polega na wytwarzaniu siły elektromotorycznej w przewodniku, gdy znajduje się on w zmiennym polu magnetycznym. W alternatorze wirnik (rotor) obraca się w polu magnetycznym stworzonym przez stałe magnesy lub elektromagnesy, co powoduje zmianę strumienia magnetycznego, co z kolei indukuje prąd przemienny w stojanie. Prąd ten jest następnie prostowany przez prostownik, aby zasilić systemy elektryczne pojazdu. Praktycznym zastosowaniem tej technologii jest dostarczanie energii do akumulatora oraz różnych komponentów elektrycznych, takich jak oświetlenie, systemy audio czy jednostki sterujące. Właściwe projektowanie alternatorów zgodnie z normami SAE (Society of Automotive Engineers) oraz IEC (International Electrotechnical Commission) zapewnia ich wydajność oraz trwałość, co jest kluczowe dla niezawodności pojazdów. W związku z tym zrozumienie zasady działania indukcji elektromagnetycznej jest niezbędne dla specjalistów w dziedzinie inżynierii elektrycznej i motoryzacyjnej.

Pytanie 36

Energia mechaniczna w silnikach cieplnych funkcjonujących prawidłowo nie powstaje w wyniku procesu spalania

A. gazu ziemnego
B. oleju napędowego
C. oleju silnikowego
D. benzyny
Wybór odpowiedzi związanych z paliwami takimi jak benzyna, olej napędowy i gaz ziemny odzwierciedla powszechne zrozumienie roli tych substancji w procesie generowania energii mechanicznej w silnikach cieplnych. Paliwa te są kluczowymi źródłami energii, które podczas spalania uwalniają ciepło, które następnie przekształcane jest w ruch. Proces spalania w silniku cieplnym polega na reakcji chemicznej, w której energia chemiczna zamienia się w energię cieplną, co pozwala na poruszanie się tłoków i wytwarzanie mocy niezbędnej do napędzania pojazdu. Zrozumienie tych procesów jest istotne, gdyż pozwala na lepsze dobieranie paliw do konkretnych zastosowań oraz zrozumienie wpływu jakości paliwa na wydajność silnika. Wybór oleju silnikowego jako odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia co do jego funkcji. Olej silnikowy, mimo że jest niezbędny dla prawidłowego działania silnika, nie uczestniczy w procesie spalania i nie przekształca się bezpośrednio w energię mechaniczną. Jego zadanie polega na smarowaniu, chłodzeniu i oczyszczaniu silnika, co jest kluczowe dla zapobiegania awariom oraz zapewnienia efektywności pracy silnika. Typowe błędy myślowe obejmują dezinformację na temat ról różnych substancji w silnikach i niewłaściwe przypisanie funkcji oleju silnikowego do procesu generowania energii, co prowadzi do mylnych wniosków.

Pytanie 37

Termostat nie ma wpływu na

A. zużycie paliwa
B. utrzymywanie temperatury silnika
C. zużycie płynu chłodzącego
D. szybkie nagrzewanie silnika
Można się pogubić w temacie termostatu i jego wpływu na silnik, bo wiele osób nie do końca rozumie, jak to działa. Wiesz, termostat pomaga w szybkim rozgrzaniu silnika, bo reguluje przepływ płynu chłodzącego, co pozwala szybciej osiągnąć tę optymalną temperaturę. Jak się nie wie, co to oznacza, to można nie doceniać, jak ważny jest termostat, zwłaszcza w kontekście oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Prawda jest taka, że odpowiednia temperatura silnika, którą reguluje termostat, to podstawa. Jak jest za ciepło lub za zimno, to może być nieefektywne spalanie paliwa, co w efekcie podnosi koszty. Poza tym, awarie w układzie chłodzenia mogą prowadzić do przegrzewania silnika, co też zwiększa zużycie paliwa i ryzyko uszkodzeń. Dlatego warto, żeby kierowcy i mechanicy mieli świadomość, jak istotny jest ten element w szerszym kontekście wydajności silnika.

Pytanie 38

Zleceniodawca poprosił o wymianę osłony przegubu znajdującego się na półosi napędowej. Przed odłączeniem przegubu z półosi specjalista powinien zaznaczyć ich wzajemne położenie w celu

A. zamontowania przegubu w kole
B. poprawnego ustawienia osłony na półosi
C. zachowania równowagi zespołu półoś-przegub
D. odpowiedniego umiejscowienia opasek zaciskowych
W kontekście wymiany osłony przegubu na półosi napędowej, istotne jest zrozumienie, że zachowanie wyważenia układu jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Wiele osób może myśleć, że odpowiednie umieszczenie opasek zaciskowych, zamontowanie przegubu w piaście koła lub prawidłowe umieszczenie osłony na półosi mają równie duże znaczenie. Jednak te aspekty są bardziej wtórne w stosunku do zachowania równowagi układu. Odpowiednie umiejscowienie opasek zaciskowych jest ważne, ale nie wpływa bezpośrednio na wyważenie układu, a ich głównym celem jest zapewnienie szczelności osłony, co zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń. Montaż przegubu w piaście koła jest również istotny, jednak jego wyważenie jest najpierw determinowane przez relację pomiędzy półosią a przegubem. Kolejną kwestią jest umiejscowienie osłony, które w przypadku błędów niekoniecznie wpłynie na wyważenie, ale może w znacznym stopniu wpłynąć na trwałość osłony i wydajność całego układu. Dlatego, choć wszystkie te aspekty są ważne w kontekście serwisowania pojazdu, kluczowym punktem jest jednak zachowanie wyważenia układu, co powinno być zawsze na pierwszym miejscu podczas takich działań.

Pytanie 39

Podczas montażu wału napędowego, widełki obu przegubów krzyżakowych trzeba ustawić

A. w każdym położeniu
B. w płaszczyznach ustawionych względem siebie o 90 stopni
C. w tej samej płaszczyźnie
D. w płaszczyznach ustawionych względem siebie o 45 stopni
Ustawienie widełek przegubów krzyżakowych w dowolnym położeniu lub w płaszczyznach przesuniętych względem siebie o 90 lub 45 stopni prowadzi do poważnych problemów z funkcjonowaniem wału napędowego. Gdy widełki są ustawione w różnych płaszczyznach, moment obrotowy nie jest przenoszony równomiernie, co wprowadza wibracje i zwiększa obciążenia na elementy układu. Takie ustawienie powoduje, że jeden z przegubów będzie pracował w sposób nieoptymalny, co może prowadzić do jego szybszego zużycia. Często spotykaną pomyłką jest przekonanie, że niewielkie przesunięcia nie mają wpływu na działanie, jednak zjawisko to jest opisane w teorii dynamicznej, gdzie nawet małe zmiany mogą prowadzić do istotnych skutków. Użytkownicy mogą również sądzić, że przechylanie przegubów w różne strony zwiększy elastyczność układu, co jest mylne, ponieważ zamiast tego wprowadza dodatkowe obciążenia i pogarsza kąt pracy przegubów. W praktyce przemysłowej, nieprzestrzeganie zasad montażu zgodnych z normami, takimi jak SAE J751, może prowadzić do nieefektywności operacyjnej i zwiększonych kosztów serwisowania. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest, aby przed montażem przegubów dokładnie zaplanować ich ustawienie w jednej płaszczyźnie, co zapewni optymalną wydajność i długotrwałą niezawodność wału napędowego.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.