Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 28 maja 2025 22:01
  • Data zakończenia: 28 maja 2025 22:24

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wartość elementu środkowego w uporządkowanym zbiorze danych, to

A. odchylenie standardowe
B. mediana
C. dominanta
D. średnia arytmetyczna
Mediana jest wartością wyrazu środkowego w uporządkowanym szeregu statystycznym, co oznacza, że dzieli zbiór danych na dwie równe części. W praktyce, aby znaleźć medianę, należy najpierw uporządkować dane w kolejności rosnącej (lub malejącej). W przypadku zbioru o nieparzystej liczbie elementów, mediana to środkowy element, natomiast w przypadku parzystej liczby elementów jest to średnia z dwóch środkowych wartości. Mediana jest szczególnie użyteczna w analizie danych, gdyż jest bardziej odporna na wartości odstające niż średnia arytmetyczna, co czyni ją preferowaną miarą tendencji centralnej w wielu dziedzinach, takich jak ekonomia, psychologia czy medycyna. Ponadto, w kontekście analizy statystycznej, mediana jest często stosowana w raportach i prezentacjach, ponieważ przedstawia bardziej reprezentatywny obraz rozkładu danych, zwłaszcza gdy dane są asymetryczne.

Pytanie 2

Według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest

A. adwokat wykonujący zawód w kancelarii adwokackiej
B. samorządowy zakład budżetowy
C. spółka cywilna
D. nauczyciel zatrudniony na umowę o pracę
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na nieprecyzyjne rozumienie definicji przedsiębiorcy w kontekście polskiego prawodawstwa. Spółka cywilna, choć formalnie może być uznawana za podmiot gospodarczy, nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ponieważ nie ma osobowości prawnej i sama w sobie nie prowadzi działalności - to jej wspólnicy są osobami fizycznymi, które muszą spełniać definicję przedsiębiorcy. Nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę również nie jest przedsiębiorcą, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz wykonuje pracę w ramach stosunku pracy, co wyklucza go z definicji przedsiębiorcy. Samorządowy zakład budżetowy to jednostka organizacyjna, która nie prowadzi działalności gospodarczej dla zysku, lecz działa na podstawie budżetu państwowego, co nie spełnia warunków bycia przedsiębiorcą. Czym innym jest rola adwokata, który, świadcząc usługi prawne w ramach kancelarii, działa jako niezależny przedsiębiorca. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie statusu zawodowego z przedsiębiorczością oraz niedostateczne zrozumienie przepisów prawnych dotyczących działalności gospodarczej, co jest niezwykle istotne w kontekście wykonywania różnorodnych zawodów regulowanych prawem."

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Z przepisu Art.71 Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że dokonując skreśleń i poprawek w protokole, należy to realizować w taki sposób, aby był czytelny

A. tylko poprawiony wyraz
B. wyraz skreślony i poprawiony
C. tylko skreślony wyraz
D. podpis na protokole
Wybierając odpowiedzi, które ograniczają się do skreślenia lub poprawienia wyrazu, pomijają kluczowy aspekt transparentności w dokumentacji. Tylko skreślony wyraz nie wystarczająco odzwierciedla, co zostało zmienione, a brak widoczności poprawionej formy może prowadzić do nieporozumień w przyszłości. Z kolei wybór odpowiedzi dotyczących jedynie poprawionego wyrazu również jest mylny, ponieważ nie uwzględnia faktu, że wcześniejsza wersja skreślenia ma swoje znaczenie w kontekście dokumentu. Takie podejście może wprowadzać zamieszanie, gdyż inni uczestnicy procesu administracyjnego mogą nie być świadomi, co dokładnie zostało zmienione. W praktyce, brak czytelnych skreśleń i poprawek może prowadzić do sporów oraz wątpliwości co do treści dokumentów, co z kolei może wpłynąć na skuteczność postępowań administracyjnych. W kontekście dobrych praktyk, każda zmiana w dokumentacji powinna być jasno udokumentowana, aby wszyscy zainteresowani mieli pełen wgląd w zmiany, co nie tylko sprzyja przejrzystości, ale także wzmacnia zaufanie do instytucji publicznych. Takie postępowanie jest nie tylko zgodne z przepisami, ale także fundamentalne dla prawidłowego funkcjonowania wszelkich procedur administracyjnych.

Pytanie 5

Kto sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie procesu uchwalania budżetu oraz jego modyfikacji?

A. regionalną izbą obrachunkową.
B. samorządowym kolegium odwoławczym.
C. skarbnikiem jednostki.
D. sądem administracyjnym.
Warto zwrócić uwagę, że skarbnik jednostki nie jest tym, kto nadzoruje uchwalanie budżetu. On raczej odpowiada za jego realizację. Przygotowuje projekt budżetu, ale nie ma kontroli nad uchwałami. Z kolei sąd administracyjny zajmuje się skargami na decyzje administracyjne, ale nie ma na celu nadzoru nad procesem budżetowym. Ich rola koncentruje się na ocenianiu zgodności działań samorządów z prawem, a nie na bieżącym nadzorze. Samorządowe kolegium odwoławcze też nie nadzoruje budżetów, tylko rozpatruje odwołania. Wiele osób może się mylić, myśląc, że skarbnik ma większe uprawnienia kontrolne, a to nie jest prawdą. Zrozumienie roli RIO w tym wszystkim jest naprawdę ważne, bo to klucz do lepszego zarządzania finansami w samorządach.

Pytanie 6

Niepracujący i niezarabiający 23-letni Janusz Podowski, wobec którego orzeczono ubezwłasnowolnienie częściowe, zawarł umowę sprzedaży, na podstawie której kupił od Michała Baranowskiego samochód. W tej sytuacji

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 16. § 1. Osoba pełnoletnia może być ubezwłasnowolniona częściowo z powodu choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii, jeżeli stan tej osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego, lecz potrzebna jest pomoc do prowadzenia jej spraw.
§ 2. Dla osoby ubezwłasnowolnionej częściowo ustanawia się kuratelę.
(…)
Art. 17. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do ważności czynności prawnej, przez którą osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych zaciąga zobowiązanie lub rozporządza swoim prawem, potrzebna jest zgoda jej przedstawiciela ustawowego.
(…)
Art. 20. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela ustawowego zawierać umowy należące do umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego.
Art. 21. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela ustawowego rozporządzać swoim zarobkiem, chyba że sąd opiekuńczy z ważnych powodów inaczej postanowi.
(…)

A. umowa jest ważna.
B. umowa dla swej skuteczności wymaga potwierdzenia przez sąd opiekuńczy.
C. umowa dla swej skuteczności wymaga potwierdzenia przez kuratora.
D. umowa jest nieważna.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że umowa jest nieważna, jest błędny. Warto zauważyć, że ubezwłasnowolnienie częściowe nie prowadzi automatycznie do nieważności wszelkich czynności prawnych danej osoby. Zgodnie z regulacjami prawnymi, osoby ubezwłasnowolnione częściowo mogą podejmować pewne czynności prawne, jednak wymaga to zgody przedstawiciela ustawowego, czyli kuratora. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe myślenie o całkowitym braku zdolności prawnej ubezwłasnowolnionych prowadzi do nieporozumień. Ponadto, twierdzenie, że umowa jest ważna bez zgody kuratora, jest również błędne, ponieważ podważa ideę kurateli jako instrumentu ochrony osób, które z przyczyn zdrowotnych lub mentalnych mogą nie być w stanie samodzielnie ocenić skutków swoich działań. Zatem, odpowiedzi sugerujące, że umowa jest nieważna czy że nie wymaga zgody kuratora, ignorują kluczowe przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące ochrony osób ubezwłasnowolnionych częściowo. Ważne jest, aby osoby zajmujące się prawem rozumiały subtelności dotyczące zdolności do czynności prawnych, a także potrafiły dostrzegać, jak złożone mogą być sytuacje prawne związane z ubezwłasnowolnieniem.

Pytanie 7

Najczęściej pojawiająca się wartość w analizowanej grupie to

A. dominanta
B. średnia arytmetyczna
C. mediana
D. odchylenie standardowe
Dominanta, znana również jako moda, to wartość, która występuje najczęściej w danym zbiorze danych. W statystyce jest to jedno z podstawowych miar tendencyjności centralnej, obok średniej arytmetycznej i mediany. Przykład praktyczny zastosowania dominanty może dotyczyć analizy wyników ankiety, w której respondenci mieli wskazać ulubiony kolor. Jeśli najwięcej osób zadeklarowało, że ich ulubionym kolorem jest niebieski, to dominanta tej grupy to właśnie niebieski. W kontekście badań rynkowych, identyfikacja dominanty może pomóc firmom w lepszym dostosowaniu oferty do potrzeb klientów. Dodatkowo, dominanta jest szczególnie przydatna w przypadku danych nominalnych, gdzie inne miary, takie jak średnia, mogą być nieadekwatne. Warto zauważyć, że w przypadku zestawów danych z więcej niż jedną dominującą wartością mówimy o rozkładzie bimodalnym lub multimodalnym, co również jest istotnym aspektem w analizie danych.

Pytanie 8

Osobą pracującą nie jest ktoś zatrudniony na podstawie

A. mianowania
B. powołania
C. spółdzielczej umowy o pracę
D. umowy o dzieło
Wybór odpowiedzi wskazujących na inne formy zatrudnienia, jak spółdzielcza umowa o pracę, mianowanie czy powołanie, prowadzi do nieporozumień w zrozumieniu definicji pracownika. Spółdzielcza umowa o pracę jest formą zatrudnienia, w której pracownik jest członkiem spółdzielni i wykonuje pracę na rzecz tej spółdzielni. Jest to uregulowane przepisami prawa pracy, co oznacza, że osoba zatrudniona na tej podstawie jest uznawana za pracownika i korzysta z praw pracowniczych. Mianowanie jest formą zatrudnienia charakterystyczną dla sektora publicznego, gdzie osoba zostaje powołana do pełnienia określonej funkcji, co również wiąże się z prawami pracowniczymi. Powołanie, podobnie jak mianowanie, dotyczy konkretnej roli w organizacji i również nie pozbawia pracownika praw wynikających z Kodeksu pracy. Typowym błędem myślowym jest mylenie umów cywilnoprawnych z umowami o pracę, co może prowadzić do niewłaściwego stosowania przepisów prawa. Ważne jest, aby rozumieć różnice między tymi formami zatrudnienia, ponieważ mają one istotny wpływ na prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i zatrudnionego.

Pytanie 9

Przepisy prawne regulujące zasady wydawania decyzji o pozwolenie na budowę to przepisy

A. konstytucyjnego
B. finansowego
C. administracyjnego
D. cywilnego
Zrozumienie, że decyzje o pozwoleniu na budowę są regulowane przez prawo administracyjne, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu budowlanego. Odpowiedzi, które wskazują na inne dziedziny prawa, takie jak prawo finansowe, konstytucyjne czy cywilne, nie uwzględniają specyfiki procesów administracyjnych. Prawo finansowe reguluje kwestie związane z zarządzaniem finansami publicznymi i prywatnymi, nie ma jednak bezpośredniego związku z procedurami wydawania pozwoleń na budowę. Prawo konstytucyjne, mimo że określa podstawowe zasady działania państwa i ochrony praw obywateli, nie wchodzi w szczegóły dotyczące konkretnego procesu administracyjnego. Natomiast prawo cywilne koncentruje się na regulacjach dotyczących stosunków między osobami prywatnymi, co również nie obejmuje aspektów związanych z administracją budowlaną. Te błędne odpowiedzi wynikają często z nieporozumień dotyczących struktury systemu prawnego. W praktyce, aby skutecznie zarządzać projektami budowlanymi, kluczowe jest zrozumienie przepisów prawa administracyjnego, które bezpośrednio wpływają na proces uzyskiwania pozwolenia na budowę oraz na ochronę interesów publicznych. Niedostateczna znajomość tych zasad może prowadzić do opóźnień w realizacji projektów oraz potencjalnych konfliktów z organami administracyjnymi.

Pytanie 10

Przepisy, które obowiązkowo regulują nawiązywanie oraz wypowiadanie umowy o pracę, zawarte są w

A. układzie zbiorowym pracy
B. Kodeksie cywilnym
C. regulaminie pracy
D. Kodeksie pracy
Kodeks pracy jest podstawowym aktem prawnym regulującym zasady zawierania i rozwiązywania umów o pracę w Polsce. Zawiera szczegółowe przepisy dotyczące m.in. nawiązywania stosunku pracy, wynagrodzenia, czasu pracy, urlopów oraz procedur związanych z rozwiązaniem umowy. Przykładowo, Kodeks pracy określa, jakie elementy muszą znaleźć się w umowie o pracę, aby była ona ważna, oraz jakie są prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika. W praktyce, znajomość przepisów Kodeksu pracy jest kluczowa dla pracodawców, aby unikać potencjalnych sporów sądowych oraz dla pracowników, aby mogli dochodzić swoich praw. Kodeks ten stanowi również bazę do tworzenia regulaminów pracy czy układów zbiorowych, które mogą wprowadzać korzystniejsze dla pracowników warunki pracy, co odzwierciedla najlepsze praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

W ogólnym postępowaniu administracyjnym rozstrzygane są kwestie dotyczące

A. skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organ administracji
B. wniosku poprawiającego funkcjonowanie organu administracyjnego
C. wydania dokumentu potwierdzającego brak zaległości w opłacaniu podatków
D. wydania zgody na sprzedaż alkoholu
Odpowiedzi związane z wnioskiem usprawniającym pracę organu administracji, skargą na nienależyte wykonywanie zadań przez organ administracji oraz wydaniem zaświadczenia o niezaleganiu w płaceniu podatków nie dotyczą postępowania administracyjnego ogólnego. Wnioski usprawniające pracę administracji są zazwyczaj wewnętrznymi procedurami, które nie mają charakteru formalnego postępowania administracyjnego. Nie są to sprawy, które są załatwiane w trybie ogólnym, a ich rozpatrywanie odbywa się w ramach odmiennych procedur zarządzania i organizacji pracy organów administracji. Skarga na nienależyte wykonywanie zadań przez organ administracji to odrębny rodzaj postępowania, który zazwyczaj rozpatruje się w trybie skargowym, a nie ogólnym, co może prowadzić do pomylenia tych dwóch rodzajów postępowań. Dodatkowo, wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w płaceniu podatków to proces, który również nie mieści się w zakresie spraw załatwianych w postępowaniu administracyjnym ogólnym, ponieważ dotyczy on specyficznych kwestii podatkowych regulowanych przez odrębne przepisy. W kontekście tych odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, że postępowanie administracyjne ogólne ma swoje ściśle określone ramy oraz przedmiot działania, co powinno być podstawą do analizy i podejmowania decyzji w takich sprawach.

Pytanie 14

Na konto bankowe Jana Kowalewskiego wpłynęły, przez pomyłkę, środki od osoby, której nie zna. Jan Kowalewski ma obowiązek je zwrócić. Jakie jest źródło tego zobowiązania?

A. czyn zabroniony
B. bezpodstawne wzbogacenie
C. akt administracyjny
D. działanie w cudzym imieniu bez upoważnienia
Bezpodstawne wzbogacenie to sytuacja, kiedy ktoś dostaje pieniądze, których tak naprawdę nie powinien mieć, bo nie było ku temu żadnego powodu prawnego. W tym przypadku Jan Kowalewski dostał kasę przez pomyłkę, więc powinien ją oddać. Prawo mówi, że jak ktoś dostaje coś, co mu się nie należy, to musi to zwrócić. To trochę jak w sytuacji, kiedy ktoś przelewa pieniądze na złe konto - osoba, która dostaje te środki, powinna je oddać właścicielowi. Dobrze jest w takich przypadkach szybko zadziałać, na przykład skontaktować się z bankiem lub osobą, która zrobiła przelew, żeby nie wpaść w jakieś prawne kłopoty. W polskim Kodeksie cywilnym artykuł 405 mówi o bezpodstawnym wzbogaceniu, co pokazuje, jak ważne jest to zagadnienie w prawie.

Pytanie 15

Na podstawie przytoczonego przepisu wskaż, które spośród wymienionych danych powinny być zawarte w dokumencie paszportowym jedenastoletniej Ani.

Wyciąg z Ustawy o dokumentach paszportowych
(...)
Art. 18. 1. W dokumencie paszportowym zamieszcza się następujące dane:
1) nazwisko;
2) imię (imiona);
3) datę i miejsce urodzenia;
4) obywatelstwo;
5) płeć;
6) wizerunek twarzy i podpis posiadacza;
7) datę wydania i datę upływu ważności dokumentu paszportowego;
8) serię i numer dokumentu paszportowego;
9) numer PESEL;
10) nazwę organu wydającego;
11) dane biometryczne.
2. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom małoletnim, które nie ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza.
3. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które ukończyły 13 lat, nie zamieszcza się podpisu posiadacza, jeżeli osoby te z powodu niepełnosprawności nie mogą złożyć podpisu samodzielnie.
3a. W dokumentach paszportowych wydawanych osobom, które nie ukończyły 12 lat, nie zamieszcza się obrazu linii papilarnych.
(...)

A. Podpis posiadacza.
B. Wizerunek twarzy.
C. Obraz linii papilarnych.
D. Nazwiska i imiona rodziców.
Wybór błędnych odpowiedzi raczej pokazuje, że nie do końca rozumiesz, czego wymagają formalności związane z dokumentami paszportowymi dla dzieci. Podpis posiadacza paszportu jest istotny dla dorosłych, ale dla dzieci poniżej 13. roku życia wcale nie jest potrzebny. Czasem można się w tym zagubić, bo przepisy są inne dla młodzieży. Procedury są prostsze, bo dzieciaki nie mogą samodzielnie podpisywać dokumentów – to wszystko ma na celu ich bezpieczeństwo. Często błędnie myśli się też, że obraz linii papilarnych jest potrzebny dla małych dzieci; w rzeczywistości, to dotyczy tylko tych powyżej 12. roku życia, więc warto to wiedzieć. Umieszczanie w dokumencie paszportowym imion i nazwisk rodziców również nie jest konieczne; te dane wcale nie są niezbędne do identyfikacji! Ważne jest, żeby mieć porządnie zrozumiane te wymagania, bo to pozwala uniknąć wielu problemów przy składaniu wniosków i zapewnia, że wszystko jest zgodne z aktualnymi przepisami. Dlatego warto, żeby osoby, które wypełniają formularze paszportowe, znały zasady dotyczące dzieci oraz te ogólne dla dokumentów tożsamości.

Pytanie 16

Adam pożyczył od Marka 300 zł. W dniu, w którym miał zwrócić pożyczkę, Adam nabył od Marka aparat fotograficzny za 400 zł, które powinien był zapłacić w momencie dokonania transakcji. Uregulował jedynie 100 zł, co spowodowało wygaśnięcie zobowiązań obydwu stron. Jak nazywa się taki sposób wygaśnięcia zobowiązania?

A. świadczenie zamiast wykonania
B. opóźnienie wykonania
C. nowelizacja
D. potrącenie
Wybór odpowiedzi innej niż 'potrącenie' wykazuje niezrozumienie mechanizmów wygaśnięcia zobowiązań. Odpowiedzi takie jak odroczenie wykonania, odnowienie czy świadczenie w miejsce wykonania nie są trafne w kontekście przedstawionej sytuacji. Odroczenie wykonania zakłada, że strona dokonująca płatności ma możliwość przesunięcia terminu realizacji swojego zobowiązania, co nie ma miejsca w tej sytuacji, ponieważ oba długi zostały ostatecznie anulowane. Odnowienie z kolei odnosi się do sytuacji, w której dług zostaje zastąpiony nowym zobowiązaniem, co również nie zachodzi, gdyż nie mamy tu nowej umowy, a jedynie wzajemne zaspokojenie starych zobowiązań. Świadczenie w miejsce wykonania natomiast następuje, gdy jedna strona wykonuje swoje zobowiązanie w formie innej niż pierwotnie ustalona, co także nie ma miejsca, ponieważ Adam zapłacił część kwoty za aparat, a Marek nie świadczył żadnego innego świadczenia. Niezrozumienie tych pojęć prowadzi do błędnych wniosków i braku pełnej wiedzy o mechanizmach prawa zobowiązań, co jest istotne w praktyce gospodarczej i obrotowej.

Pytanie 17

Pracownik urzędu gminy uzupełnił formularz Spis spraw w roku 2023, pod numerem 24, dotyczący wezwania do zapłaty podatku. Klasyfikacyjny symbol tej sprawy w rejestrze akt to 3120, a oznaczenie jednostki organizacyjnej to FP. Jaki kod powinien mieć zarejestrowany przypadek?

A. FP.3120.24.2023
B. 3120/24/2023
C. 3120.24.2023
D. FP-3120-24/2023
Odpowiedź FP.3120.24.2023 jest prawidłowa, ponieważ odpowiada ustalonym zasadom klasyfikacji spraw w urzędach gminnych. Znak identyfikacyjny sprawy składa się z oznaczenia komórki organizacyjnej (FP), symbolu klasyfikacyjnego sprawy (3120) oraz numeru sprawy (24), a także roku rejestracji (2023). W tym przypadku, struktura FP.3120.24.2023 jasno odzwierciedla wszystkie te elementy w sposób zgodny z praktykami stosowanymi w administracji publicznej. Tego typu system identyfikacji spraw jest istotny dla zapewnienia przejrzystości i łatwości w odnajdywaniu dokumentów w archiwach. Przykładem zastosowania tej metody może być sytuacja, gdy referent musi szybko znaleźć dokumenty związane z konkretnym wezwaniem do zapłaty podatku; poprawna klasyfikacja pozwala na efektywne zarządzanie dokumentacją. Warto również zauważyć, że stosowanie jednolitego systemu oznaczeń wspiera procesy audytowe i kontrolne, co przyczynia się do lepszego zarządzania informacjami w urzędzie.

Pytanie 18

Organ administracji publicznej rozpoczął postępowanie administracyjne dotyczące mieszkańców sołectwa i poinformował ich o tym w formie publicznego obwieszczenia. Zgodnie z regulacjami Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienie uznaje się za dokonane

A. po upływie trzech dni od daty publicznego obwieszczenia
B. po upływie siedmiu dni od daty publicznego obwieszczenia
C. w dniu publicznego obwieszczenia
D. po upływie czternastu dni od daty publicznego obwieszczenia
Jak wybierzesz niewłaściwy termin na zawiadomienie, to może się to skończyć kiepsko, zarówno dla urzędników, jak i mieszkańców. Gdy ktoś zaznaczy opcję, że zawiadomienie jest dokonane po trzech dniach, to nie tylko nie ma pojęcia, jak to wygląda w Kodeksie, ale też nie ogarnia, że krótki czas utrudnia ludziom zapoznanie się z materiałami sprawy. Co więcej, wybór odpowiedzi mówiącej o siedmiu dniach też nie zgadza się z rzeczywistością. Ogłoszenie publiczne to ważny sposób informowania, a skuteczność tego się opiera na tym, że ludzie mają czas na reakcji. Jak się nie rozumie tych zasad, to można narazić się na łamanie procedur, co może skutkować unieważnieniem decyzji. Od strony praktycznej, urzędnicy, planując postępowania, powinni pamiętać nie tylko o przepisach, ale i zasadach przejrzystości. To jest kluczowe dla budowania zaufania społecznego. Często takie błędne decyzje mogą wynikać z braku wiedzy o przepisach lub błędnej analizy sytuacji, co jest normalne u osób, które nie mają doświadczenia w sprawach administracyjnych.

Pytanie 19

Prawo pracownika do korzystania z darmowej opieki zdrowotnej wynika z opłacania przez niego składek na ubezpieczenie

A. chorobowe
B. emerytalne
C. zdrowotne
D. rentowe
Odpowiedź 'zdrowotne' jest prawidłowa, ponieważ pracownik ma prawo do korzystania z bezpłatnej opieki lekarskiej dzięki opłacaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne. W Polsce każdy pracownik jest zobowiązany do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne, które jest kluczowe dla uzyskania dostępu do publicznej opieki medycznej. Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, osoby ubezpieczone mają prawo korzystać z usług lekarzy, szpitali i innych placówek medycznych bezpłatnie, co stanowi istotny element zabezpieczenia społecznego. Dzięki temu każdy pracownik ma zapewnioną możliwość leczenia się w przypadku choroby, co wpływa na jego zdrowie i produktywność w pracy. Ważne jest, aby pracownicy byli świadomi swoich praw i obowiązków w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, co pozwala na efektywne korzystanie z dostępnych usług medycznych.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Do zadań rady gminy należy

A. analizowanie sprawozdań z działalności zarządu powiatu
B. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
C. podejmowanie uchwał dotyczących majątku powiatu
D. decyzje w sprawach kierunków działania zarządu powiatu
Uchwały dotyczące miejscowych planów zagospodarowania to naprawdę ważna sprawa dla rady gminy. To właśnie ona kształtuje, jak ma wyglądać nasze otoczenie, żeby odpowiadało potrzebom mieszkańców. Miejscowy plan ustala, jak rozwija się gmina, jakie tereny są na co przeznaczone i jakie zasady dotyczące budowy czy infrastruktury są obowiązujące. Na przykład, jeśli gmina planuje rozwój strefy przemysłowej, to może to znacząco wpłynąć na lokalny rynek pracy i przyciągnąć inwestycje. Kiedy rada gminy pracuje nad tymi planami, powinna mieć na uwadze zasady zrównoważonego rozwoju oraz konsultacje z lokalną społecznością. To jest zgodne z najlepszymi praktykami przy zarządzaniu przestrzenią publiczną. Ważne, żeby wszystko było zgodne z prawem, w tym z ustawą o planowaniu przestrzennym, która jasno określa zasady i procedury tworzenia tych planów. W sumie, uchwała planu to nie tylko odpowiedź na lokalne potrzeby, ale też inwestycja w przyszłość gminy, co ma długofalowe znaczenie dla jakości życia u nas.

Pytanie 22

W świadectwie pracy, które sporządza pracodawca, na prośbę pracownika, zawiera się informację dotyczącą

A. stanowiska zajmowanego przez pracownika
B. wysokości i składników wynagrodzenia
C. okresu oraz rodzaju realizowanej pracy
D. sposobu rozwiązania umowy o pracę
Odpowiedź dotycząca wysokości i składników wynagrodzenia jest prawidłowa, ponieważ świadectwo pracy, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, ma na celu nie tylko dokumentowanie przebiegu zatrudnienia, ale także dostarczenie pracownikowi informacji o jego wynagrodzeniu. Wysokość wynagrodzenia oraz jego składniki są kluczowe dla pracownika, ponieważ wpływają na przyszłe zatrudnienie, w tym na możliwość ubiegania się o kredyty czy inne zobowiązania finansowe. Przykładem praktycznego zastosowania tej informacji jest sytuacja, gdy pracownik w przyszłości aplikuje do nowego pracodawcy i potrzebuje potwierdzenia swoich dotychczasowych zarobków. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu zasobami ludzkimi, pracodawcy powinni być transparentni w zakresie wynagrodzenia, co sprzyja budowaniu zaufania między pracownikiem a pracodawcą. Dodatkowo, znajomość przepisów dotyczących świadectwa pracy jest niezbędna, aby uniknąć ewentualnych sporów prawnych w przyszłości.

Pytanie 23

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, określ wartość środkową (medianę) kosztów.

Koszty (w zł)Liczba przedsiębiorstw
30 0002
40 0004
50 0003
60 0001
x10

A. 50 000 zł
B. 30 000 zł
C. 40 000 zł
D. 60 000 zł
Wiesz co, poprawna odpowiedź to 40 000 zł. Mediana to taka wartość, która dzieli nasze dane na pół, więc najpierw musimy wszystkie koszty uporządkować. Jak mamy parzystą liczbę danych, to mediana to średnia z dwóch środkowych wartości. Jeśli mamy np. 10 wartości, to piątą i szóstą trzeba wziąć pod uwagę. Tu obie te wartości to 40 000 zł, więc mamy naszą medianę. Mediana jest super, bo lepiej pokazuje, co się dzieje z danymi, szczególnie jak mamy jakieś skrajne wartości. W praktyce, to przydaje się w różnych analizach, np. przy ocenianiu kosztów czy dochodów. Dzięki medianie możemy lepiej zrozumieć, jak kształtują się nasze rynki, a to pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 24

Osoba, która przez długi czas wykonuje pracę umysłową w pozycji siedzącej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy, naraża się na

A. wysoki wydatek energetyczny
B. choroby układu oddechowego
C. niedotlenienie oraz obniżenie wydolności zarówno fizycznej, jak i umysłowej
D. uszkodzenie słuchu oraz głuchotę
Praca umysłowa w pozycji siedzącej, zwłaszcza gdy nie przestrzega się zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak niedotlenienie oraz zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej. Długotrwałe siedzenie ogranicza ruch, co negatywnie wpływa na krążenie krwi i może prowadzić do hipoksji, czyli niedotlenienia organizmu. Osoby pracujące w takich warunkach często doświadczają zmęczenia, obniżonej koncentracji oraz trudności w myśleniu analitycznym. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Związku Pracodawców, zaleca się regularne przerwy w pracy siedzącej, co pozwala na zwiększenie wydolności organizmu. Przykładem dobrej praktyki jest wprowadzenie co godzinnych przerw na krótki spacer lub ćwiczenia rozciągające, co nie tylko zwiększa dotlenienie, ale również poprawia ogólną wydolność fizyczną i umysłową pracownika.

Pytanie 25

Termin "kontrola" nie jest tożsamy z pojęciem

A. koordynacja
B. wizytacja
C. lustracja
D. rewizja
Koordynacja jest procesem, który polega na synchronizacji działań różnych jednostek w organizacji w celu osiągnięcia wspólnego celu. W przeciwieństwie do kontroli, która koncentruje się na monitorowaniu i ocenie efektywności działań, koordynacja ma na celu zapewnienie, że wszystkie części organizacji działają w harmonii. Przykładem zastosowania koordynacji może być organizacja pracy zespołów projektowych, gdzie różne działy współpracują, aby dostarczyć produkt końcowy. Praktyki zarządzania projektami, takie jak metodyka Agile, kładą duży nacisk na koordynację zadań i komunikację między zespołami. W standardach ISO 9001, które dotyczą zarządzania jakością, koordynacja jest kluczowym elementem zapewniającym płynność procesów i efektywność działań. Dobrze zorganizowana koordynacja może prowadzić do zwiększenia wydajności, redukcji kosztów i poprawy satysfakcji klienta, co czyni ją niezbędnym aspektem skutecznego zarządzania.

Pytanie 26

Testament ma moc prawną, jeśli został sporządzony przez spadkodawcę

A. osobiście
B. w stanie nieprzytomności
C. przez pełnomocnika
D. pod wpływem zastraszenia
Testament sporządzony osobiście przez spadkodawcę jest ważny, ponieważ taki dokument odzwierciedla jego autonomiczną wolę. W polskim prawie cywilnym, zgodnie z art. 949 Kodeksu cywilnego, testament powinien być sporządzony własnoręcznie przez testatora, co zapewnia, że jego intencje są wyrażone w sposób niebudzący wątpliwości. Własnoręczne spisanie testamentu eliminuje ryzyko manipulacji lub błędnego zrozumienia jego woli przez osoby trzecie. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy spadkodawca, chcąc uregulować sprawy majątkowe po swojej śmierci, samodzielnie pisze testament, co gwarantuje, że nie był pod wpływem osób trzecich. Dobrymi praktykami w sporządzaniu testamentu są również konsultacje z prawnikiem, aby upewnić się, że dokument jest zgodny z obowiązującymi przepisami i że jego treść jest zrozumiała oraz odzwierciedla prawdziwe zamiary testatora. Takie działania są kluczowe dla uniknięcia późniejszych sporów prawnych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej publikowane są

A. rozporządzenia wydawane przez ministrów
B. akty prawa miejscowego
C. decyzje Prezydenta RP
D. uchwały Rady Ministrów
Zarządzenia Prezydenta RP, uchwały Rady Ministrów oraz akty prawa miejscowego są formami regulacji, które nie są publikowane w Dzienniku Ustaw, co jest kluczowym elementem ich funkcjonowania w polskim systemie prawnym. Zarządzenia Prezydenta mają charakter wewnętrzny i są stosowane do organizacji pracy w Kancelarii Prezydenta oraz w jednostkach podległych, co oznacza, że nie mają one bezpośredniego wpływu na ogół obywateli. Uchwały Rady Ministrów są aktami, które regulują kwestie dotyczące polityki rządowej, ale także nie są publikowane w Dzienniku Ustaw, a ich powszechność ogranicza się do jednostek administracji rządowej. Akty prawa miejscowego, z kolei, regulują zasady w obrębie lokalnych samorządów, lecz ich publikacja odbywa się w Dziennikach Urzędowych poszczególnych gmin lub województw, a nie w Dzienniku Ustaw. Typowe błędy myślowe prowadzące do niepoprawnych wniosków dotyczą nieznajomości hierarchii aktów prawnych i ich lokalizacji w systemie publikacji. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwej interpretacji i stosowania prawa w praktyce.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Który z podanych organów jest wybierany w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym?

A. Starosta.
B. Ministr.
C. Wojewoda.
D. Burmistrz.
Burmistrz jest organem, który jest wybierany w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich oraz w głosowaniu tajnym, co oznacza, że każdy obywatel ma prawo do oddania głosu na swojego kandydata w sposób wolny i anonimowy. Wybór burmistrza odbywa się w gminach, a jego zadania obejmują zarządzanie administracją gminną, reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach lokalnych. Z perspektywy praktycznej, burmistrz podejmuje kluczowe decyzje dotyczące budżetu gminy, planowania przestrzennego oraz realizacji lokalnych inwestycji. Warto również zaznaczyć, że wprowadzenie wyborów powszechnych dla burmistrzów zwiększa transparentność procesu decyzyjnego oraz umożliwia mieszkańcom aktywne uczestnictwo w życiu swojej społeczności. Tego rodzaju wybory są zgodne z dobrymi praktykami demokratycznymi, które promują odpowiedzialność oraz legitymację władzy lokalnej.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Odpowiedzialność osoby powierzającej wykonanie czynności drugiemu, uregulowana w przytoczonym przepisie, jest odpowiedzialnością na zasadzie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 429
Kto powierza wykonanie czynności drugiemu, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez sprawcę przy wykonywaniu powierzonej mu czynności, chyba że nie ponosi winy w wyborze albo że wykonanie czynności powierzył osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności.
(…)

A. winy w nadzorze.
B. ryzyka.
C. winy w wyborze.
D. słuszności
Odpowiedź "winy w wyborze" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 429 Kodeksu cywilnego, osoba, która powierza wykonanie czynności innej osobie, ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez tę osobę, chyba że udowodni, iż nie ponosi winy w wyborze. To oznacza, że powierzając wykonanie jakiejś czynności, mamy obowiązek starannie dobierać osoby, które wykonają tę czynność. Przykładowo, jeśli zatrudniamy pracownika do wykonania skomplikowanej usługi naprawczej, musimy upewnić się, że posiada on odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie, aby nie narażać klientów na straty. W praktyce oznacza to również, że należy przeprowadzić odpowiednią weryfikację umiejętności i reputacji potencjalnych wykonawców. Zasadą jest, że im bardziej ryzykowna czynność, tym staranniejszy powinien być dobór osoby do jej wykonania, aby zminimalizować ryzyko poniesienia odpowiedzialności. Właściwy wybór stanowi fundament odpowiedzialności i zgodności z najlepszymi praktykami w zarządzaniu ryzykiem.

Pytanie 33

Który organ podatkowy jest organem pierwszej instancji?

A. Naczelny Sąd Administracyjny
B. szef izby skarbowej
C. naczelnik urzędu skarbowego
D. samorządowe kolegium odwoławcze
Dyrektor izby skarbowej, Naczelny Sąd Administracyjny oraz samorządowe kolegium odwoławcze pełnią różne funkcje w systemie podatkowym, jednak nie są organami podatkowymi pierwszej instancji. Dyrektor izby skarbowej jest odpowiedzialny za nadzór i koordynację działań urzędów skarbowych i może podejmować decyzje w sprawach dotyczących nadzoru, ale nie wydaje decyzji w sprawach podatkowych na poziomie pierwszej instancji. Naczelny Sąd Administracyjny jest organem sądowym, który rozpatruje skargi na decyzje organów administracji publicznej, w tym urzędów skarbowych, a więc nie ma kompetencji do bezpośredniego podejmowania decyzji w sprawach podatkowych. Samorządowe kolegium odwoławcze zajmuje się rozpatrywaniem odwołań od decyzji wydanych przez organy pierwszej instancji, co oznacza, że jego rola jest ściśle związana z nadzorem nad decyzjami urzędów skarbowych, a nie z pierwotnym rozpatrywaniem spraw. Typowym błędem w myśleniu jest mylenie poziomu działania tych instytucji i przypisywanie im kompetencji, które są zarezerwowane dla naczelnika urzędu skarbowego. Warto zaznaczyć, że zrozumienie hierarchii organów administracji skarbowej jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w obszarze podatków.

Pytanie 34

Jak księgowane są miesięczne odpisy amortyzacyjne środków trwałych?

A. Amortyzacja Dt; Umorzenie środków trwałych Ct
B. Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt
C. Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt
D. Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi zawierają błędne założenia dotyczące księgowania amortyzacji. Kluczowym błędem w tych koncepcjach jest nieprawidłowe przypisanie kont, co prowadzi do zafałszowania danych finansowych. W przypadku odpowiedzi sugerujących zapis "Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt", następuje błędne przypisanie charakterystyki amortyzacji do konta kredytowego, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami księgowości, gdzie koszty są zawsze księgowane na debecie. Również zapis "Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct" błędnie umieszcza środkowe konto w kredycie, co narusza logikę bilansu, ponieważ środki trwałe powinny być księgowane jako aktywa, a nie na stronie kosztów. Ostatnia propozycja, "Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt", wskazuje na całkowite pomylenie ról kont, gdzie umorzenie nie jest kosztem operacyjnym, lecz zbieranym na koncie, które odzwierciedla wartość skumulowaną amortyzacji. Te nieprawidłowe koncepcje mogą prowadzić do istotnych błędów w raportowaniu finansowym, co może mieć poważne konsekwencje, w tym problemy z zgodnością z przepisami prawa oraz standardami rachunkowości. Zrozumienie właściwego księgowania kosztów amortyzacji jest kluczowe dla zachowania transparentności i rzetelności informacji finansowych.

Pytanie 35

Jakie czynniki wpływają na zakwalifikowanie złożonego dokumentu do organu administracji jako skargi lub wniosku?

A. Decyzja osoby składającej dokument
B. Zawartość dokumentu
C. Nagłówek dokumentu
D. Postanowienie organu administracji, do którego dokument został złożony
Treść pisma jest kluczowym elementem, który decyduje o tym, czy pismo zostanie uznane za skargę czy wniosek. W praktyce administracyjnej, skarga to formalne zastrzeżenie dotyczące działania organu lub osoby publicznej, które narusza prawo lub interesy obywatela, natomiast wniosek to prośba o podjęcie konkretnej czynności lub decyzji. Ważne jest, aby treść pisma była jasna i precyzyjna, ponieważ to ona określa intencje wnoszącego oraz przedmiot sprawy. Na przykład, jeśli obywatel zgłasza niezadowolenie z decyzji administracyjnej, a jego pismo zawiera argumenty i odniesienia do przepisów prawa, może być uznane za skargę. Przesyłając pismo, warto zadbać o odpowiednią formę i treść, aby ułatwić organowi administracyjnemu jego rozpatrzenie. Zgodnie z dobrymi praktykami, pisma powinny być jasno sformułowane, a ich cel powinien być jednoznaczny, co pozwoli na sprawniejsze rozpatrzenie sprawy.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W sytuacji, gdy w sprawie zakończonej decyzją ostateczną stwierdzi się, że decyzja wydana została w wyniku przestępstwa, stanowi to podstawę

A. wznowienia postępowania
B. odwołania
C. zażalenia
D. stwierdzenia nieważności decyzji
Zażalenie jest środkiem odwoławczym, który można stosować w odniesieniu do postanowień wydawanych w toku postępowania, lecz nie ma zastosowania w sytuacji, gdy decyzja stała się ostateczna w wyniku przestępstwa. W praktyce oznacza to, że zażalenie nie prowadzi do rewizji ostatecznej decyzji, lecz dotyczy kwestii proceduralnych. Odwołanie natomiast dotyczy spraw, w których strona może zaskarżyć decyzję do wyższej instancji, ale również nie dotyczy sytuacji, w której decyzja została wydana w wyniku przestępstwa. Odwołanie skupia się na merytorycznej ocenie decyzji, a nie na podstawach przestępczych. Natomiast stwierdzenie nieważności decyzji jest procedurą, która ma zastosowanie w przypadku rażącego naruszenia prawa, ale również nie odnosi się do sytuacji, kiedy decyzja została wydana w wyniku przestępstwa. Osoby, które mylą te terminy, często nie dostrzegają różnic między różnymi środkami odwoławczymi, co może prowadzić do błędnych wniosków w kwestii możliwości zaskarżenia decyzji. Kluczowe jest zrozumienie, że wznowienie postępowania jest jedyną instytucją, która odpowiada na sytuacje, gdzie ujawnienie przestępstwa wpływa na zasadność wcześniejszej decyzji, a inne środki w tym przypadku są niewłaściwe.

Pytanie 39

Gdzie publikowane są akty prawne wydawane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej?

A. W wojewódzkim dzienniku urzędowym
B. W dzienniku urzędowym urzędów centralnych
C. W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
D. W Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"
Rozporządzenia, które wydaje Prezydent Rzeczypospolitej, muszą być publikowane w Dzienniku Ustaw. To jest taki oficjalny dokument, gdzie ogłasza się wszystkie ważne akty prawne, które mają być obowiązujące dla wszystkich. Dzięki temu każdy, kto chce, może się z nimi zapoznać, co jest super ważne w naszym demokratycznym państwie. Na przykład, jeśli Prezydent wprowadza jakieś dużą zmiany w polityce społecznej czy gospodarczej, bez publikacji w Dzienniku Ustaw nikt nie miałby pojęcia o tym, co się dzieje. Publikacja w Dzienniku jest kluczowa, bo zgodnie z ustawą każdy akt normatywny musi być ogłoszony w ten sposób, żeby mógł wejść w życie. Jeśli by się tego nie robiło, mogłoby to prowadzić do niezrozumienia przepisów, a to już prosta droga do różnych problemów prawnych.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.