Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 19 marca 2025 07:38
  • Data zakończenia: 19 marca 2025 07:56

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Na której linii przodu bluzki damskiej podstawowej umiejscowiona jest konstrukcyjna zaszewka piersiowa?

A. Podkroju szyi
B. Talii
C. Środka przodu
D. Boku
Umiejscowienie zaszewki piersiowej w konstrukcji bluzki jest kluczowym elementem, który wpływa na jej formę i dopasowanie. Wybór odpowiadający podkrojowi szyi sugeruje, że zaszewka powinna znajdować się w górnej części bluzki, co jest niezgodne z zasadami klasycznej konstrukcji odzieży. Zaszewki piersiowe mają na celu modelowanie materiału w rejonie biustu, a ich umiejscowienie w podkroju szyi nie zapewnia odpowiedniego wsparcia ani dopasowania. Wskazanie na bok bluzki jako miejsce dla zaszewki piersiowej również jest błędne, ponieważ zaszewki w tej lokalizacji służą głównie do dopasowania w talii i nie są przeznaczone do modelowania biustu. Podobnie, zaszewka umieszczona w talii nie ma związku z kształtowaniem linii biustu, a jej funkcja koncentruje się na wysmukleniu sylwetki w dolnej części bluzki. W kontekście projektowania odzieży, ważne jest, aby znać klasyczne zasady dotyczące umiejscowienia zaszewek, co znacząco wpływa na estetykę i funkcjonalność odzieży. Typowym błędem myślowym jest założenie, że zaszewki mogą być umieszczane dowolnie, co prowadzi do powstawania odzieży, która nie leży dobrze na ciele i nie spełnia oczekiwań użytkowników. Dlatego znajomość anatomii sylwetki i zasad konstrukcji odzieży jest kluczowa dla uzyskania optymalnych efektów w projektowaniu bluzek damskich.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Zidentyfikuj typ kieszeni zastosowanej w męskiej koszuli pokazanej na ilustracji.

Ilustracja do pytania
A. Kieszenie nakładane półokrągłe z patkami
B. Kieszenie wpuszczane z naszytymi plisami
C. Kieszenie cięte z dwiema wypustkami
D. Kieszenie nakładane z kontrafałdą i patkami
Odpowiedzi wskazujące na kieszenie nakładane z kontrafałdą i patkami, wpuszczane z naszytymi plisami, a także nakładane półokrągłe z patkami, odnoszą się do różnych rodzajów konstrukcji kieszeni, które są stosowane w odzieży, ale nie pasują do opisanego w pytaniu wzoru. Kieszenie nakładane z kontrafałdą i patkami charakteryzują się zewnętrzną aplikacją, która jest często bardziej wyrazista, co w przypadku męskiej koszuli może być mniej pożądane w kontekście formalności. Z kolei kieszenie wpuszczane z naszytymi plisami są bardziej złożone w wykonaniu, co często wiąże się z większym nakładem pracy i kosztami, ale niekoniecznie z estetyką oczekiwaną w męskich koszulach. Nieodpowiednie są również kieszenie nakładane półokrągłe, które mogą być uznawane za bardziej casualowe i mało formalne. Często mylnie zakłada się, że forma kieszeni nie wpływa na ogólną stylistykę ubioru, podczas gdy w rzeczywistości detale te mają ogromne znaczenie w kontekście wizerunku i zastosowania odzieży. Warto zwrócić uwagę, że dobór odpowiedniego rodzaju kieszeni powinien być zgodny z zamierzeniami projektowymi oraz kontekstem, w jakim odzież jest noszona.

Pytanie 6

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. drobnych motywach kwiatowych
B. wzorach w rozmyciu
C. poprzecznych paskach
D. podłużnych prążkach
Rozmyte wzory, drobne kwiaty oraz podłużne prążki nie są odpowiednimi wyborami dla wysokości i szczupłości sylwetki, jeśli celem jest optyczne poszerzenie oraz skrócenie figury. Rozmyte wzory mogą wprowadzać chaos w odbiorze wizualnym, nie dając wyraźnego efektu, który można byłoby osiągnąć za pomocą bardziej wyrazistych elementów. Tego typu nadruki często prowadzą do zniekształcenia proporcji i nie wspierają zamierzonego efektu. Drobne kwiaty, chociaż uznawane za romantyczne i eleganckie, również nie poszerzają sylwetki — w rzeczywistości mogą jeszcze bardziej uwydatniać szczupłe kształty, co nie jest pożądanym efektem w tym przypadku. Podłużne prążki, choć mogą wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjne, działają całkowicie odwrotnie niż poprzeczne. Optycznie wydłużają sylwetkę, co w przypadku osób wysokich może prowadzić do niekorzystnego wrażenia "chudości". W związku z tym, projektanci mody powinni kierować się zasadą, że wzory i tkaniny muszą być dobierane do sylwetki w taki sposób, aby harmonizować i korygować jej cechy, a nie je podkreślać w sposób, który może być niekorzystny. Dobrą praktyką jest zawsze konsultowanie się z aktualnymi standardami w modzie oraz trendami, które pomagają w dobieraniu odpowiednich materiałów do danej figury.

Pytanie 7

Jakiego wymiaru kontrolnego powinno się użyć przy figurze z nieprawidłową postawą ciała, aby odpowiednio dostosować formę przodu damskiej bluzki do sylwetki?

A. XlXl
B. SyTy
C. SvXpTp
D. PcPl
Odpowiedzi XlXl, PcPl i SyTy są błędne, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów, które są niezbędne do odpowiedniego dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. XlXl odnosi się do wymiarów długości rękawów, ale nie uwzględnia proporcji ciała, co może prowadzić do nieodpowiedniego dopasowania w kontekście prawidłowej postawy. W przypadku osób z problemami postawy, jak skolioza, kluczowe jest zrozumienie, że sama długość rękawów nie wystarczy, aby zapewnić komfort i estetykę. Z kolei PcPl odnosi się do wymiarów talii i bioder, które mogą nie być najważniejszymi aspektami w kontekście wprowadzenia korekt w górnej części bluzki, gdzie znajdują się ramiona i klatka piersiowa. Ostatnia odpowiedź, SyTy, koncentruje się na wymiarach szyi, które również mają ograniczone znaczenie w kontekście dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. W praktyce, błędne skupienie się na tych wymiarach może prowadzić do problemów z ogólnym wyglądem oraz wygodą noszenia odzieży. Kluczowym elementem jest zatem zrozumienie, że w przypadku wad postawy, priorytetem powinno być zapewnienie odpowiednich wymiarów górnej części ciała, co jest kluczowe dla estetyki i komfortu noszenia odzieży.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Aby zlikwidować pętelkowanie na wierzchu tkaniny w szwie stębnowym, co należy zrobić?

A. zmienić igłę
B. podnieść napięcie nici górnej
C. obniżyć napięcie nici górnej
D. dostosować transporter
Zmniejszenie naprężenia nici górnej jest kluczowym krokiem w eliminacji pętelkowania na wierzchu materiału w ściegu stębnowym. Pętelkowanie jest efektem nadmiernego napięcia nici górnej, co prowadzi do nieprawidłowego ułożenia ściegów na powierzchni materiału. W praktyce, optymalne naprężenie nici górnej zapewnia równomierne i estetyczne wykończenie szwu. W przypadku stębnówki, właściwe napięcie nici górnej powinno być dostosowane do grubości materiału oraz rodzaju używanej nici. W przypadku cieńszych tkanin, zbyt duże napięcie może prowadzić do uszkodzenia włókien, podczas gdy zbyt małe spowoduje, że szew będzie niestabilny. Kluczowe jest, aby przed rozpoczęciem szycia przeprowadzić testy na próbnych kawałkach materiału, co pozwala na dokładne dostosowanie naprężenia i uzyskanie pożądanych rezultatów. Ponadto, standardy branżowe zalecają regularne przeglądy sprzętu oraz jego konserwację, co przyczynia się do poprawy jakości szycia i zmniejszenia ryzyka wystąpienia problemów z naprężeniem nici.

Pytanie 10

Podaj powód, dla którego nić górna przerywa się podczas szycia?

A. Zbyt duży nacisk stopki
B. Uszkodzone ostrze igły
C. Niewłaściwe wciągnięcie nici w chwytaczu
D. Źle założona nić górna
Uszkodzone żądło igły może być istotnym problemem, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zerwania się nici górnej. W przypadku uszkodzenia żądła, igła może nie wnikać w materiał prawidłowo, co może powodować inne problemy, takie jak zacięcia tkaniny lub nieprawidłowe szycie. Niewłaściwe nawleczenie nici w chwytaczu może wpływać na ogólną wydajność maszyny, ale nie jest to główny powód zrywania się nici górnej. Jeśli nić jest źle nawleczona w chwytaczu, może to prowadzić do problemów z tworzeniem ściegu, jednak niekoniecznie musi skutkować zrywaniem nici. Duży docisk stopki również nie jest przyczyną zerwania się nici, choć może wpływać na zbyt mocne ściskanie materiału, co w konsekwencji może prowadzić do problemów z równym przesuwem tkaniny. Zrozumienie, jak różne elementy maszyny wpływają na proces szycia, jest kluczowe do uniknięcia błędów. Wiele osób ma tendencję do przypisywania zrywania nici do uszkodzeń mechanicznych, co nie zawsze jest prawdą. Niezwykle istotne jest również, aby regularnie serwisować sprzęt oraz dbać o jego właściwe ustawienie, aby zminimalizować wszelkie problemy związane z szyciem. Zrozumienie zasad działania maszyny do szycia oraz jej elementów jest kluczowe do skutecznego korzystania z tego narzędzia.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Odzież wodoodporną dla rybaków oraz żeglarzy należy produkować z materiałów

A. powlekanych
B. dzianinowych
C. plecionych
D. włókninowych
Odzież wodoodporna dla rybaków i żeglarzy powinna być wykonana z materiałów powlekanych, ponieważ te materiały charakteryzują się wysoką odpornością na wodę oraz zapewniają ochronę przed wilgocią. Powlekane tkaniny, takie jak poliester czy nylon, są pokrywane warstwą poliuretanu lub PVC, co znacząco zwiększa ich właściwości wodoodporne. Przykładem zastosowania takich materiałów są kurtki i spodnie używane podczas deszczu lub w trudnych warunkach atmosferycznych. W branży odzieży roboczej oraz outdoorowej, materiały te są zgodne z normami EN 343, które określają wymagania dotyczące ochrony przed deszczem. Dzięki zastosowaniu powlekanych tkanin, odzież nie tylko chroni użytkownika przed wodą, ale także zapewnia odpowiednią oddychalność, co jest kluczowe podczas długotrwałego użytkowania. Dobre praktyki branżowe wskazują również na konieczność stosowania materiałów z dodatkowymi właściwościami, takimi jak odporność na uszkodzenia mechaniczne, co zwiększa trwałość odzieży w trudnych warunkach pracy.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Co może być przyczyną łamania igły w maszynie do szycia?

A. uszkodzony otwór w płytce ściegowej
B. nieodpowiedni nacisk na zszywane warstwy materiału
C. zbyt niskie napięcie nici dolnej
D. zbyt wysokie napięcie nici górnej
Wybór niewłaściwego docisku zszywanych warstw materiału, zbyt dużego naprężenia nici górnej oraz zbyt małego naprężenia nici dolnej to koncepcje, które nie prowadzą do zrozumienia rzeczywistych przyczyn łamania się igły. Niewłaściwy docisk materiałów może wpłynąć na jakość zszycia, ale nie jest bezpośrednią przyczyną uszkodzenia igły. W przypadku zbyt dużego naprężenia nici górnej, może to prowadzić do problemów z równym ściegiem lub nawet do zacięcia się materiału, jednak nie ma to bezpośredniego związku z łamaniem igły, które najczęściej jest efektem mechanicznych uszkodzeń, takich jak uszkodzony otwór w płytce ściegowej. Z kolei zbyt małe naprężenie nici dolnej może prowadzić do nieprawidłowego zszywania, ale nie wpływa na trwałość igły. Niezrozumienie charakterystyki mechanizmu szycia oraz niewłaściwe przypisywanie winy za uszkodzenia igły do nieprawidłowego napięcia nici może prowadzić do błędnych diagnoz i powtarzających się problemów. W praktyce, kluczowe jest, aby technicy zajmujący się serwisem maszyn szwalniczych odpowiednio diagnozowali źródło problemów i stosowali właściwe procedury konserwacyjne, co jest zgodne z zaleceniami producentów i normami branżowymi.

Pytanie 15

Jaką maszynę należy wykorzystać do wykonywania otworów w koszulach męskich?

A. Ryglówkę
B. Dziurkarkę odzieżową
C. Guzikarkę
D. Dziurkarkę bieliźnianą
Dziurkarka bieliźniana to naprawdę przydatne narzędzie, jeśli chodzi o robienie dziurek w delikatnych materiałach, takich jak bielizna czy koszule. Dzięki niej dziurki w koszulach męskich wychodzą porządne i eleganckie, co ma ogromne znaczenie dla wyglądu i praktyczności odzieży. Te urządzenia są zaprojektowane tak, żeby nie robić szkody w tkaninach, a dziurki były gładkie i równo wykończone. W branży odzieżowej ważne jest, żeby dziurki były na odpowiedniej wysokości i odpowiedniej wielkości, bo to naprawdę wpływa na to, jak łatwo się zakłada koszulę i jak długo wytrzyma. Korzystanie z dziurkarki bieliźnianej to świetny pomysł, bo to rzeczywiście podnosi jakość i profesjonalizm produktu. Co więcej, używanie odpowiednich narzędzi zgodnie z gatunkiem materiału jest kluczowe, żeby końcowy produkt wyglądał i działał jak należy.

Pytanie 16

Przy ustalaniu ceny za wykonaną usługę z użyciem własnych materiałów, punkt usługowy bierze pod uwagę koszty bezpośrednie, które zawierają koszty

A. zarządzania punktem usługowym oraz materiałów i akcesoriów krawieckich
B. działań administracyjnych i zarządzania punktem usługowym
C. materiałów oraz akcesoriów krawieckich, jak również robocizny
D. robocizny oraz działań administracyjnych
Wybór odpowiedzi o kosztach materiałów i robocizny jest na pewno trafiony. Koszty bezpośrednie to wydatki, które można przypisać do produkcji konkretnej usługi. W przypadku usług krawieckich chodzi nie tylko o materiał, ale również o wynagrodzenie dla pracowników, którzy wykonują te usługi. Z mojego doświadczenia wynika, że przy tworzeniu kosztorysu krawieckiego warto dobrze oszacować, ile materiałów użyjemy, a także na ile godzin pracy musimy się przygotować. Na przykład, szyjąc sukienkę, trzeba uwzględnić nie tylko koszt tkaniny, ale też zapłatę dla krawcowej. To wszystko składa się na całkowity koszt usługi. Dobrze jest monitorować te wydatki, bo to pomaga utrzymać firmę na rynku i być konkurencyjnym.

Pytanie 17

Wyznacz miesięczne wynagrodzenie netto szwaczki, która pracowała 24 dni po 8 godzin dziennie, jeśli cena normo-minuty w zakładzie wynosi netto 0,20 zł.

A. 1152,00 zł
B. 2304,00 zł
C. 1920,00 zł
D. 2420,00 zł
Aby obliczyć miesięczne wynagrodzenie netto szwaczki, należy najpierw ustalić całkowitą liczbę godzin pracy w danym miesiącu. W przypadku szwaczki, która pracowała 24 dni po 8 godzin dziennie, całkowity czas pracy wynosi 24 dni * 8 godzin = 192 godzin. Następnie, mnożymy tę liczbę przez stawkę za normo-minutę, czyli 0,20 zł. Jednakże, aby obliczyć wynagrodzenie za godzinę, należy przeliczyć normo-minuty na godziny. 1 godzina to 60 minut, więc cena za godzinę wynosi 0,20 zł * 60 minut = 12,00 zł. Teraz, mnożąc 192 godziny przez 12,00 zł, otrzymujemy 2304,00 zł. To wynagrodzenie netto odpowiada standardom branżowym, w których wynagrodzenia są często obliczane na podstawie stawki godzinowej i rzeczywistej liczby przepracowanych godzin. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie i weryfikowanie stawek wynagrodzenia w kontekście lokalnego rynku pracy, co pozwala na utrzymanie konkurencyjności oraz satysfakcji pracowników.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jaką maszynę specjalistyczną należy użyć do łączenia wkładów sztywnikowych z materiałem zasadniczym w przodach męskiej marynarki?

A. Ryglówkę
B. Pikówkę
C. Stębnówkę
D. Zygzakówkę
Pikówka, jako maszyna specjalna, jest idealna do łączenia wkładów sztywnikowych z tkaniną zasadniczą w przodach marynarki męskiej. Jej konstrukcja umożliwia precyzyjne i mocne przeszycia, co jest kluczowe w kontekście odzieży formalnej, gdzie estetyka i trwałość połączeń mają ogromne znaczenie. Pikówki są zaprojektowane tak, aby używać igieł o dużym rozmiarze, co pozwala na przyszywanie grubych materiałów bez ryzyka uszkodzenia tkaniny. Dzięki zastosowaniu odpowiednich nici, rodzaj ten maszyny pozwala na elastyczne i wytrzymałe przeszycia, co zwiększa komfort noszenia. Przykładowo, w procesie produkcji marynarek pikówka wykorzystuje specjalne stawki, które umożliwiają przeszycia wzdłuż krawędzi wkładów, co zapobiega ich przesuwaniu się i deformacji. W branży odzieżowej, stosowanie pikówki jest standardem, który zapewnia wysoką jakość i trwałość wyrobów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w modzie męskiej.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jak określa się zbiór pomiarów antropometrycznych wykonywanych wzdłuż linii otaczających mierzony obszar ciała?

A. Łuki
B. Szerokości
C. Wysokości
D. Obwody
Odpowiedź "Obwody" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do grupy pomiarów antropometrycznych, które są wykonywane wzdłuż linii przylegających do ciała. Obwody mierzonych części ciała, takich jak talia, biodra czy ramiona, mają kluczowe znaczenie w ocenie stanu zdrowia, a także w projektowaniu odzieży czy sprzętu sportowego. W praktyce, pomiary obwodów są istotne w branży medycznej, gdzie pomagają określić ryzyko otyłości, a także w dietetyce do monitorowania postępów w redukcji masy ciała. Standardowe metody pomiaru obwodów, zgodne z wytycznymi takich organizacji jak ISO czy antropometryczne standardy AAM, zapewniają dokładność i porównywalność wyników. Dzięki tym danym można nie tylko ocenić proporcje ciała, ale także dostosować plany żywieniowe i treningowe do indywidualnych potrzeb, co stanowi najlepsze praktyki w zakresie zdrowia i fitnessu.

Pytanie 22

Głębokość bioder to miara ciała, którą można wyliczyć na podstawie wzoru matematycznego, przedstawiającego jej zależność w funkcji

A. wysokości talerza biodrowego
B. wzrostu
C. łuku długości kończyny dolnej
D. wysokości talii
Odpowiedź 'wzrostu' jest poprawna, ponieważ głębokość bioder jest wymiarem, który można określić na podstawie proporcji ciała, a wzrost odgrywa kluczową rolę w tej zależności. Badania antropometryczne wskazują, że wymiary ciała, takie jak głębokość bioder, są często związane z innymi wymiarami, takimi jak wzrost. Dla przykładu, podczas projektowania odzieży lub sprzętu sportowego, znajomość proporcji ciała, w tym głębokości bioder w stosunku do wzrostu, umożliwia lepsze dopasowanie i komfort użytkowania. W praktyce, w standardach takich jak ISO 7250, który definiuje metody pomiaru wymiarów ciała ludzi, uwzględniane są takie zależności. Zrozumienie tych relacji jest kluczowe w dziedzinach takich jak medycyna, odzież oraz ergonomia, gdzie precyzyjne pomiary ciała mają bezpośredni wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników. Wprowadzenie danych o głębokości bioder w kontekście wzrostu pozwala na lepsze modelowanie i predykcję, co jest nieocenione w projektowaniu produktów i usług odpowiadających na realne potrzeby użytkowników.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakim symbolem określa się głębokość krocza?

A. TvUv
B. ZUo
C. TvHv
D. ZTv
Wybór innych symboli, takich jak ZUo, ZTv czy TvHv, nie jest trafny w kontekście oznaczania głębokości krocza. ZUo jest oznaczeniem, które może sugerować inne pomiary, jednak nie odnosi się bezpośrednio do głębokości krocza. To może prowadzić do nieporozumień w interpretacji wymiarów i ich zastosowania. ZTv, z kolei, może być mylone z wymiarem długości nogawki, co jest zupełnie innym parametrem, istotnym przy projektowaniu spodni, ale nie dotyczącym krocza. Natomiast TvHv, mimo że może być używany w różnych kontekstach, nie jest standardowym oznaczeniem dla głębokości krocza. Tego rodzaju błędne oznaczenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w procesie produkcyjnym, w tym do nieprawidłowego dopasowania odzieży, co jest jednym z najczęstszych problemów w branży. W efekcie, projektanci muszą być niezwykle uważni w doborze symboli i wymiarów w swojej dokumentacji, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić satysfakcję klientów. Warto również dodać, że w standardach branżowych podkreśla się znaczenie precyzyjnego oznaczania i stosowania uznawanych skrótów, co przyczynia się do usprawnienia procesu produkcji i poprawy jakości finalnego produktu.

Pytanie 26

Do wszywania podszewki w damskim żakiecie powinna być używana maszyna

A. renderówkę
B. pikówkę
C. stębnówkę
D. fastrygówkę
Stębnówka, jako maszyna do szycia, jest kluczowym narzędziem w procesie wszywania podszewki w żakiecie damskim. Jej główna funkcjonalność polega na wykonywaniu prostych, mocnych szwów, co jest niezbędne do zapewnienia trwałości i estetyki wykończenia. Używanie stębnówki pozwala na precyzyjne łączenie materiałów, co jest szczególnie istotne w żakietach, gdzie podszewka musi być starannie wszyta, aby nie tworzyły się zniekształcenia czy marszczenia. Standardy branżowe wskazują, że dla odzieży o wysokiej jakości, która ma estetycznie wyglądać i dobrze leżeć, wykorzystanie maszyn stębnówkowych jest podstawą. Ponadto, stębnówki są dostosowane do różnych rodzajów tkanin, co umożliwia ich wszechstronne zastosowanie w krawiectwie. Dobre praktyki w szyciu sugerują, aby przed właściwym szyciem wykonać próbne szwy na skrawkach materiału, co pozwala na regulację ustawień maszyny i uniknięcie błędów w finalnym wyrobie.

Pytanie 27

Zszycie szwu środkowego tyłu (siedzeniowego) w klasycznych spodniach, uwzględniając jego wzmocnienie, powinno być wykonane

A. dwa razy ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
B. dwa razy ściegiem stębnowym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką
C. jeden raz ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką
D. jeden raz ściegiem jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
Inne odpowiedzi nie spełniają wymogów dotyczących trwałości i estetyki szwu środkowego tyłu w spodniach klasycznych. Wybór jednego ściegu stębnowego, zarówno jednoigłowego jednonitkowego, jak i dwunitkowego, nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości, zwłaszcza w miejscach narażonych na duże napięcia. Ścieg jednonitkowy, choć prosty w wykonaniu, jest znacznie mniej odporny na rozrywanie i uszkodzenia mechaniczne, co czyni go niewłaściwym wyborem do tego typu szwów. Dodatkowo, wykończenie lamówką nie jest wystarczającą metodą zabezpieczenia brzegów tkaniny, co może prowadzić do strzępienia. Obróbki overlockiem są kluczowe dla zapewnienia estetyki i trwałości szwów, a ich brak w proponowanych metodach znacząco obniża jakość wykonania. Wybór technik szycia powinien być oparty na gruntownej znajomości materiałów i ich właściwości, a nie tylko na intuicji. Te błędy myślowe mogą prowadzić do poważnych usterek w odzieży, a tym samym do niezadowolenia klientów oraz zwiększonych kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Wielkości dodatków na szwy i podwinięcia, o które zwiększają się formy wyrobu odzieżowego, zależą m.in. od metody łączenia jego elementów konstrukcyjnych, rodzaju, fasonu oraz rozmiaru wyrobu i

A. cech specyficznych materiału odzieżowego
B. warunków używania wyrobu odzieżowego
C. technologii produkcji materiału odzieżowego
D. warunków pielęgnacji wyrobu odzieżowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej warunków użytkowania wyrobu odzieżowego jest niepoprawny, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do aspektów konstrukcyjnych, które mają wpływ na wielkości dodatków na szwy i podwinięcia. Warunki użytkowania, takie jak intensywność noszenia czy narażenie na różne czynniki zewnętrzne, wpływają na to, jak produkt będzie się sprawował w praktyce, ale nie determinują fundamentalnych zasad dotyczących jego konstrukcji. Z kolei odpowiedź odnosząca się do warunków konserwacji wyrobu również nie odnosi się do istotnych aspektów projektowania, ponieważ konserwacja koncentruje się na pielęgnacji i utrzymaniu odzieży w odpowiednim stanie. Natomiast technologia wytwarzania materiału odzieżowego, choć istotna, wpływa bardziej na proces produkcji i wykończenia materiału niż na szczegóły konstrukcyjne wyrobu. Kluczowym błędem jest więc nieuwzględnienie, że zasady dotyczące dodatków na szwy są ściśle związane z właściwościami materiału odzieżowego, a nie jego zastosowaniem czy konserwacją. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, że znajomość cech materiałów oraz ich odpowiednie zastosowanie w kontekście konstrukcji wyrobów odzieżowych jest niezbędna do zapewnienia ich jakości oraz funkcjonalności w praktyce.

Pytanie 30

Jakie akcesoria krawieckie można wykorzystać w męskiej marynarce?

A. Kamelę, kieszeniówkę, wkładki do usztywniania kołnierzy
B. Włosiankę, rękawówkę, filc podkołnierzowy
C. Płótno krawieckie, kieszeniówkę, listewki celuloidowe
D. Bougram, rękawówkę, taśmę paskową typu gurt
Wybór błędnych dodatków krawieckich, takich jak bougram, taśma paskowa typu gurt czy kamela, wskazuje na niepełne zrozumienie podstawowych zasad konstrukcji marynarek męskich. Bougram, choć używany w niektórych technikach krawieckich, nie jest standardowym dodatkiem do marynarek i nie zapewnia odpowiedniego usztywnienia, które jest niezbędne dla formalnego wyglądu. Taśma paskowa typu gurt znajduje zastosowanie w innych obszarach, takich jak wykończenia portfeli czy torb, gdzie wymagana jest większa elastyczność, co nie sprawdza się w przypadku marynarek. Kamelę, czyli rodzaj materiału, można ewentualnie wykorzystać, ale w kontekście innym niż wykończenie marynarki. Kieszeniówka, z kolei, jest elementem, który może być użyty w różnych kontekstach, ale nie pełni takiej samej funkcji, jak wymienione wcześniej dodatki. Typowym błędem jest mylenie tych dodatków z bardziej standardowymi materiałami, które są integralne do procesu szycia marynarek. Kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy elementami usztywniającymi a dekoracyjnymi. Dobrze zaprojektowana marynarka wymaga zastosowania właściwych materiałów, które nie tylko podkreślają jej formę, ale również zapewniają wygodę oraz trwałość, co jest nieosiągalne przy użyciu niewłaściwych dodatków.

Pytanie 31

Koszt wykonania kobiecej sukienki w punkcie usługowym wynosi 148 zł. Do jej szycia wykorzystano 1,60 m materiału bawełnianego, którego cena to 30 zł za 1 m. Jaki jest koszt robocizny oraz dodatków krawieckich?

A. 128 zł
B. 100 zł
C. 110 zł
D. 118 zł
Wybór innej odpowiedzi wskazuje na nieprawidłowe zrozumienie składników kosztów oraz ich obliczenia. Często błędne odpowiedzi wynikają z pominięcia kluczowego elementu analizy kosztów, jakim jest dokładne rozdzielenie wydatków na materiały i robociznę. Na przykład, przy niektórych błędnych kalkulacjach mogło dojść do pomylenia całkowitych wydatków ze składnikami jednostkowymi. Osoby wybierające niewłaściwe odpowiedzi mogą również zakładać, że całkowity koszt wykonania sukienki to suma kosztów robocizny i materiałów, bez uwzględnienia, że część tej kwoty jest już zdefiniowana przez wydatki na materiały. Tego rodzaju błędy myślowe prowadzą do nieprawidłowych obliczeń, które są sprzeczne z podstawowymi zasadami rachunkowości i analizy kosztów. W praktyce, każda firma odzieżowa powinna prowadzić szczegółowe rejestry wydatków, aby móc precyzyjnie określić koszty produkcji, co z kolei jest niezbędne do podejmowania świadomych decyzji dotyczących cen oraz strategii marketingowych. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie tylko materiał, ale także robocizna i dodatki mają kluczowe znaczenie dla ostatecznego kosztu produktu, co powinno być uwzględnione w każdej kalkulacji.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Aby zmniejszyć spódnicę z rozmiaru 170/74/100 do rozmiaru 170/70/96, należy

A. poszerzyć boki łącznie o 3 cm
B. poszerzyć boki łącznie o 2 cm
C. zwęzić boki łącznie o 4 cm
D. zwęzić boki łącznie o 1 cm
Zmniejszenie spódnicy z rozmiaru 170/74/100 na rozmiar 170/70/96 wymaga zwężenia boków o w sumie 4 cm, co wynika z analizy różnic w obwodach. W przypadku rozmiaru 170/74/100 obwód w pasie wynosi 74 cm, a w przypadku 170/70/96 wynosi 70 cm, co oznacza różnicę 4 cm. Podobnie, obwód w biodrach zmniejsza się z 100 cm do 96 cm, co również wymaga zwężenia. Dobrą praktyką w krawiectwie jest wykonanie pomiarów na manekinie lub na kliencie przed przystąpieniem do cięcia materiału, co pozwala na dokładną ocenę, ile materiału należy usunąć. Należy również pamiętać, aby do zwężenia podchodzić równomiernie, aby zachować odpowiedni kształt spódnicy, co jest kluczowe dla zachowania estetyki i komfortu noszenia. Poprawne dostosowanie wymaga nie tylko technicznych umiejętności, ale także wyczucia proporcji, co jest istotne w krawiectwie.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jakie zasady przy układzie kroju powinien zastosować krojczy w zakładzie miarowym podczas przygotowywania do rozkroju aksamitu?

A. Formy ułożyć w jednym kierunku bez uwzględnienia kierunku nitki prostej
B. Formy ułożyć w jednym kierunku z uwzględnieniem dodatków na szwy i podwinięcia
C. Formy ułożyć w dwóch kierunkach bez uwzględnienia dodatków na szwy i podwinięcia
D. Formy ułożyć w dwóch kierunkach z uwzględnieniem kierunku nitki osnowy
Udzielenie odpowiedzi mówiącej o tym, że formy należy ułożyć w jednym kierunku z uwzględnieniem dodatków na szwy i podwinięcia, jest zgodne z zasadami kroju tkanin, zwłaszcza w kontekście aksamitu. Ten rodzaj materiału, ze względu na swoją strukturę i sposób ułożenia włókien, wymaga, aby wszystkie formy były ułożone w jednym kierunku, co zapewnia spójność wizualną i właściwości użytkowe odzieży. Dodatki na szwy i podwinięcia są istotne dla ostatecznego wykończenia produktu; ich uwzględnienie pozwala na prawidłowe zszycie elementów, co jest kluczowe dla trwałości i estetyki odzieży. Przykładem praktycznym może być krojenie eleganckiego płaszcza z aksamitu, gdzie kierunek ułożenia form z determinuje, jak materiał będzie się układał podczas noszenia. W branży odzieżowej stosuje się standardy, które nakładają na krojczych obowiązek planowania układu form, co bezpośrednio przekłada się na jakość i atrakcyjność końcowego produktu.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Elementy konstrukcyjne bluzki wykonanej z dzianiny powinny być łączone ściegiem

A. stębnowym zygzakowym
B. stębnowym prostym
C. łańcuszkowym niewidocznym
D. łańcuszkowym prostym
Ścieg stębnowy prosty nie jest odpowiedni do łączenia elementów dzianiny, ponieważ nie zapewnia wystarczającej elastyczności, co może prowadzić do pękania szwów w miejscach narażonych na rozciąganie. Materiały dzianinowe mają charakterystyczną strukturę, która wymaga zastosowania ściegów elastycznych, a stębnowy prosty, mimo że jest popularny w szyciu tkanin, nie spełnia tych wymogów. Podobnie, ścieg stębnowy zygzakowy, choć lepiej radzi sobie w kwestii elastyczności, nie jest optymalnym wyborem dla dzianin, gdyż może nie wyglądać estetycznie na widocznych szwach. Łańcuszkowy niewidoczny, z kolei, jest stosowany głównie w sytuacjach, gdy szwy mają być ukryte, co nie jest praktyczne dla komponentów, które podlegają rozciąganiu lub ruchom, jak to ma miejsce w bluzkach. Wybór niewłaściwego ściegu często wynika z braku zrozumienia specyfiki materiału oraz jego zachowań, co może prowadzić do trwałych uszkodzeń odzieży. Kluczowe jest zatem, aby przy projektowaniu i szyciu odzieży z dzianiny, bazować na zrozumieniu materiałów oraz odpowiednich technik szycia, co zapewni długotrwałość oraz estetykę wykonania.

Pytanie 38

Podczas szycia męskiej marynarki użyto łatwego do prucia jednonitkowego ściegu maszynowego do

A. montażu szwów bocznych
B. stębnowania krawędzi kołnierza
C. fastrygowania rękawów
D. odszywania kieszeni ciętej
Odszycie kieszeni ciętej, montaż szwów bocznych oraz stębnowanie krawędzi kołnierza to techniki, które nie są odpowiednie do zastosowania ściegów łatwo prujących, ze względu na ich charakterystykę i wymagania konstrukcyjne. Odszycie kieszeni ciętej wymaga jednego z bardziej wytrzymałych ściegów, ponieważ kieszeń musi utrzymać kształt i nie może być narażona na rozprucie podczas użytkowania. W takim przypadku zaleca się stosowanie ściegów, które zapewniają większą trwałość i odporność na rozrywanie. Montaż szwów bocznych również wymaga solidnego połączenia, aby zapewnić wytrzymałość na rozciąganie oraz komfort noszenia. Stębnowanie krawędzi kołnierza jest procesem, który ma na celu wzmocnienie krawędzi, co również wymaga mocniejszego ściegu. Stosowanie ściegów łatwo prujących w tych kontekstach może prowadzić do osłabienia struktury odzieży i problemów z jej estetyką oraz funkcjonalnością. Typowym błędem jest nieodróżnianie zastosowania ściegów tymczasowych od tych, które mają pełnić rolę trwałych połączeń, co może skutkować obniżeniem jakości gotowego produktu. Właściwe zrozumienie ról poszczególnych ściegów jest kluczowe dla osiągnięcia wysokich standardów w krawiectwie.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jaką najwyższą temperaturę prasowania należy ustawić do wygładzenia sukni damskiej uszytej z elany?

A. 150°C
B. 90°C
C. 200°C
D. 110°C
Maksymalna temperatura prasowania sukni damskiej wykonanej z elany powinna wynosić 150°C. Elana to materiał syntetyczny, często stosowany w odzieży, który charakteryzuje się dużą elastycznością oraz odpornością na zagniecenia. Ustalając temperaturę prasowania, kluczowe jest, aby nie przekroczyć wartości zalecanej przez producenta, ponieważ zbyt wysoka temperatura może prowadzić do uszkodzenia włókien, co objawia się ich stopieniem lub deformacją. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wyprasowanie sukienki przed ważnym wydarzeniem, gdzie wygląd jest priorytetem. Prasując elanę w odpowiedniej temperaturze, zapewniamy, że materiał będzie wyglądał świeżo i estetycznie, a jego właściwości zachowają się w nienaruszonym stanie. Warto również pamiętać o używaniu pary wodnej lub odpowiednich osłon prasujących, co dodatkowo zabezpieczy tkaninę przed ewentualnymi uszkodzeniami. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej.