Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 23 maja 2025 09:24
  • Data zakończenia: 23 maja 2025 09:39

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który układ technologiczny magazynu i z wykorzystaniem której technologii składowania jest przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Układ przelotowy ze składowaniem blokowym.
B. Układ workowy ze składowaniem blokowym.
C. Układ workowy ze składowaniem rzędowym.
D. Układ przelotowy ze składowaniem rzędowym.
Wybór układów magazynowych i technologii składowania jest kluczowy dla efektywności operacyjnej w logistyce. W przypadku układu workowego ze składowaniem rzędowym, mamy do czynienia z organizacją, w której towary są składowane w rzędach, co zapewnia dostęp do wszystkich ich stron. To podejście, chociaż przydatne w pewnych sytuacjach, nie jest zgodne z opisanym układem na rysunku, który zakłada składowanie blokowe. Układ przelotowy ze składowaniem blokowym również nie jest poprawny, gdyż w takiej konfiguracji towary powinny mieć dostęp z kilku stron, co zmniejsza efektywność wykorzystania przestrzeni. Ponadto, w układzie przelotowym towary są rotowane, co nie ma miejsca w przypadku składowania blokowego, gdzie towary są składowane w jednym bloku. Typowym błędem jest również mylenie pojęć związanych z dostępem do towarów i ich rozmieszczeniem w magazynie. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych, co w konsekwencji prowadzi do oszczędności kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej. Poznanie różnic pomiędzy tymi układami pozwala na lepsze dobieranie rozwiązań do specyfiki działalności oraz wymagań operacyjnych magazynu.

Pytanie 2

Koszty związane z przestojami w produkcji, z utratą klienta z powodu niewykonania części zamówienia, koniecznością zakupu awaryjnego u innego dostawcy oraz utraconą marżą od każdej jednostki, która nie została sprzedana, wynikają z

A. uzupełniania stanów magazynowych
B. niedoboru zapasu
C. konserwacji zapasu
D. nadmiernych zapasów
Utrzymanie zapasu, nadmiar zapasu oraz uzupełnianie zapasu są często mylone w kontekście zarządzania zapasami, co prowadzi do nieporozumień w ocenie związanych z tym kosztów. Utrzymanie zapasu odnosi się do strategii, w której firma stara się mieć na stanie odpowiednią ilość produktów, aby sprostać popytowi klientów. Choć może to wiązać się z kosztami magazynowania i przestarzałości, w rzeczywistości dobrze utrzymany zapas może zapobiegać kosztom wynikającym z braku dostępności towaru. Nadmiar zapasu, z kolei, to stan, w którym firma posiada więcej towarów, niż jest w stanie sprzedać w określonym czasie. To zjawisko prowadzi do marnotrawstwa i obniżenia rentowności, ale nie jest bezpośrednio związane z kosztami przestojów wynikającymi z braku zapasu. Uzupełnianie zapasu dotyczy procesu nabywania nowych towarów w odpowiedzi na popyt, ale niewłaściwie zaplanowane uzupełnianie może prowadzić do sytuacji, w której firma nie ma wystarczających ilości produktów, co jest główną przyczyną wymienionych wcześniej kosztów. Podstawowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych wyborów, to nadmierne skupienie się na ilości zapasów, a nie na ich jakości oraz dynamice rynku, co może skutkować niewłaściwą oceną rzeczywistych potrzeb klientów i ich oczekiwań.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Ile czasu potrzeba na rozładunek jednego pojazdu z 34 paletowymi jednostkami ładunkowymi (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych pracujących równocześnie, jeśli cykl podstawowy związany z rozładunkiem jednej pjł wózkiem wynosi 1,5 min, a podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie go do rozładunku zajmie 10,5 minut?

A. 61,5 minut
B. 25,5 minut
C. 60,0 minut
D. 36,0 minut
Wielu uczestników testów może nie dostrzegać istotnych elementów obliczeń związanych z czasem rozładunku, co prowadzi do błędnych wniosków. Czas rozładunku jednostek ładunkowych jest często mylony z całkowitym czasem operacji. Na przykład niektórzy mogą sądzić, że sumaryczny czas rozładunku jednostek ładunkowych powinien być równy czasowi rozładunku wszystkich jednostek bez uwzględnienia podziału pracy pomiędzy dwa wózki widłowe. W rzeczywistości, gdy dwa wózki pracują jednocześnie, czas rozładunku jest dzielony, co znacznie przyspiesza cały proces. Ponadto, nieuwzględnienie dodatkowego czasu na podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie do rozładunku jest typowym błędem, który może prowadzić do niedoszacowania całkowitego czasu operacji. Ważne jest, aby w takich zadaniach uwzględnić wszystkie elementy związane z logistyka, co pokazuje, jak kluczowe jest zrozumienie cykli operacyjnych oraz efektywności pracy wózków widłowych. Dobre praktyki w logistyce zalecają dokładne planowanie i prognozowanie czasu potrzebnego na wszystkie etapy operacji, co może pomóc w unikaniu błędów i zwiększeniu wydajności w procesach rozładunkowych.

Pytanie 5

Przy wymianie zniszczonego elementu regału w magazynie wysokiego składowania, powinno się

A. zabezpieczyć obszar wokół regału i całkowicie go opróżnić
B. przeprowadzić naprawę samodzielnie, stosując metodę gospodarczą
C. zabezpieczyć obszar wokół regału, bez potrzeby jego opróżniania
D. usunąć jednostki paletowe, które znajdują się powyżej uszkodzenia
Zabezpieczenie terenu wokół regału i całkowite jego opróżnienie przed przystąpieniem do wymiany uszkodzonego elementu regału magazynowego jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników oraz integralności pozostałych towarów. Tego rodzaju działania są zgodne z ogólnymi zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek minimalizowania ryzyka w miejscu pracy. Przykładem zastosowania tej praktyki może być sytuacja, gdy uszkodzenie regału może prowadzić do osunięcia się jednostek paletowych. Opróżnienie regału umożliwia nie tylko bezpieczne usunięcie uszkodzonego elementu, ale także przeprowadzenie dokładnej inspekcji pozostałych struktur nośnych, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich standardów jakości i bezpieczeństwa. Ponadto, taka praktyka pozwala na skuteczne zminimalizowanie ryzyka wypadków, które mogłyby wyniknąć z nieprzewidzianych ruchów towarów. W kontekście norm ISO, takie działania są również kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu jakości i bezpieczeństwa w logistyce magazynowej.

Pytanie 6

Na którym rysunku przedstawiono środek transportu wewnętrznego wspomagający w magazynie proces przemieszczania luzem pasz dla zwierząt?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Odpowiedź D jest trafna, bo pokazuje pojazd, który świetnie nadaje się do transportu luzem. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z paszami dla zwierząt w magazynach. Takie pojazdy z dużą otwartą skrzynią ładunkową są naprawdę idealne do przewożenia sypkich materiałów, które mogą być problematyczne do załadunku i rozładunku innymi wózkami. W praktyce używa się ich na dużą skalę w magazynach, gdzie trzymamy dużo pasz, a więc potrzebujemy czegoś, co szybko i sprawnie przeniesie te materiały. W branży transportu wewnętrznego są różne standardy, jak na przykład ISO 9001, które pokazują, jak ważna jest efektywność. Używanie odpowiednich pojazdów do transportu luzem może mocno zwiększyć wydajność, co z kolei przekłada się na mniejsze straty i lepszą jakość pasz. Tak więc, dobór odpowiedniego transportu to naprawdę kluczowa sprawa w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 7

Ile sztuk opakowań o rozmiarach 400 x 200 mm można ustawić w jednej warstwie na palecie EUR?

A. 8szt
B. 10szt.
C. 14szt
D. 12szt.
Odpowiedź z 12 sztukami jest jak najbardziej na miejscu, bo paleta EUR ma wymiary 1200 x 800 mm. Żeby obliczyć, ile opakowań o wymiarach 400 x 200 mm zmieści się na palecie, trzeba najpierw pomyśleć, jak je ułożyć. Paleta o wymiarach 1200 mm x 800 mm daje nam możliwość ułożenia opakowań w dwóch kierunkach: w poziomie (400 mm wzdłuż długości 1200 mm) i w pionie (200 mm wzdłuż szerokości 800 mm). W tej poziomej orientacji, na długości palety zmieści się 1200 mm podzielić przez 400 mm, co daje 3 opakowania, a na szerokości 800 mm podzielić przez 200 mm, to daje 4 opakowania. Więc w sumie mamy 3 x 4 = 12 opakowań. Fajnie jest wiedzieć, że to ma duże znaczenie w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie chodzi o to, jak najlepiej wykorzystać przestrzeń. Z mojego doświadczenia, zawsze warto zwracać uwagę na wymiary i układy opakowań, planując transport i składowanie towarów, żeby nic się nie zmarnowało.

Pytanie 8

Zlecanie usług transportowych zewnętrznemu operatorowi oznacza

A. przechowywanie przesyłki
B. dostarczanie ładunku do odbiorcy
C. realizację sprzedaży przesyłki
D. zbieranie należności za sprzedany towar
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Outsourcing transportu to nic innego jak powierzenie zadania przewozu towarów specjalistom z zewnątrz. Dzięki temu firmy mogą lepiej skupić się na tym, co robią najlepiej, czyli np. na produkcji albo sprzedaży. Operatorzy transportowi planują trasy i zarządzają flotą, co naprawdę może poprawić wydajność. Weźmy na przykład firmę, która sprzedaje różne produkty. Zamiast samodzielnie organizować dowóz, może korzystać z firm kurierskich – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze, a jednocześnie lepiej obsługuje swoich klientów. Współpraca z profesjonalnymi firmami transportowymi, szczególnie takimi, które działają zgodnie z normami ISO 9001, to naprawdę krok w dobrą stronę.

Pytanie 9

Jeśli aktualny zapas końcowy wynosi 2 900 sztuk, sprzedano 2 260 sztuk, a dostawy wyniosły 960 sztuk, to ile wynosił zapas początkowy?

A. 6 120 szt.
B. 1 600 szt.
C. 4 200 szt.
D. 1 940 szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia zasady obliczania zapasu początkowego. Wiele osób może mylnie przyjąć, że zapas początkowy można obliczyć jedynie na podstawie zapasu końcowego i przyjętych dostaw, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, odpowiedzi takie jak 1940 sztuk czy 1600 sztuk prawdopodobnie powstały z niepoprawnych obliczeń, które zignorowały istotny składnik, jakim jest sprzedaż. Również wybór 6120 sztuk może być skutkiem pomylenia kierunków transakcji lub ich niewłaściwego zsumowania. Istotnym błędem myślowym jest niepełne zrozumienie obiegu towarów, co często prowadzi do błędnych interpretacji danych. W rzeczywistości zapas początkowy powinien być sumą zapasu końcowego oraz ilości sprzedanych towarów, skorygowaną o przyjęte dostawy. Takie obliczenia są niezbędne w kontekście analizy zapasów i prognozowania potrzeb, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności zarządzania łańcuchem dostaw. Prawidłowe podejście do zarządzania zapasami umożliwia nie tylko kontrolowanie kosztów, ale również podejmowanie świadomych decyzji strategicznych, które mogą wpłynąć na konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Pytanie 10

Który ze sprzętów magazynowych jest najbardziej odpowiedni do przenoszenia towarów na dużą wysokość?

A. Wózek paletowy ręczny
B. Wózek widłowy wysokiego składowania
C. Wózek platformowy
D. Ręczny podnośnik paletowy
Wózek paletowy ręczny, mimo że jest popularnym rozwiązaniem w magazynach, nie nadaje się do przenoszenia towarów na dużą wysokość. Jego konstrukcja pozwala jedynie na transport towarów na niskim poziomie, co ogranicza jego zastosowanie do przenoszenia ładunków na krótkie dystanse w poziomie. Podobnie wózek platformowy, który jest przeznaczony do przewozu większej liczby towarów na raz, ale tylko na poziomie podłoża. Brak mechanizmu podnoszącego czyni go nieodpowiednim do transportu ładunków na wyższe poziomy. Ręczny podnośnik paletowy to ulepszona wersja wózka paletowego, jednak jego możliwości podnoszenia są ograniczone do niskich wysokości i nie dorównują wózkom widłowym. Te urządzenia, choć przydatne, nie spełniają wymagań dotyczących uzyskania dostępu do towarów umieszczonych wysoko na regałach. Często spotykanym błędem jest zakładanie, że wszelkie urządzenia podnośnikowe mogą być zamiennie stosowane do każdej wysokości, ale w rzeczywistości wybór sprzętu powinien być zawsze dostosowany do specyficznych warunków i potrzeb danego magazynu.

Pytanie 11

Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić umowę leasingu i wymienić dotychczasowe 10 samochodów ciężarowych na nową flotę pojazdów. Wymiana samochodów wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów leasingu w wysokości 1 000,00 zł miesięcznie na każdy nowy samochód. Zmiana umowy przyniosła przedsiębiorstwu zgodnie z danymi w tabeli

Charakterystyka samochodów ciężarowych
DotychczasoweNowe
Średnie spalanie 30 litrów /100 kmŚrednie spalanie 25 litrów /100 km
Średni miesięczny przebieg jednego samochodu – 10 000 km
Średnia cena oleju napędowego – 4,68 zł

A. zysk w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
B. stratę w wysokości 1 117,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
C. zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
D. stratę w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc za jeden samochód.
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć pewne nieścisłości, które prowadzą do błędnych wniosków. W przypadku zysku w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód, błąd polega na tym, że nie uwzględniono dodatkowych kosztów leasingu, które są kluczowym elementem w obliczeniach. Prawidłowe podejście wymaga porównania oszczędności na paliwie z dodatkowymi wydatkami, co oznacza, że nie można traktować oszczędności jako czystego zysku bez uwzględnienia kosztów. W przypadku strat w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc oraz 1 117,00 zł/miesiąc, myślenie o zmianie floty jako o niekorzystnej decyzji opiera się na nieporozumieniu co do wartości oszczędności. Nie biorąc pod uwagę, iż korzyści wynikające z mniejszego zużycia paliwa przewyższają dodatkowe koszty leasingu, prowadzi to do konstatacji, że zmiana floty byłaby stratna, co jest niezgodne z rzeczywistością. Kluczową umiejętnością w zarządzaniu finansami jest umiejętność analizy i interpretacji danych, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji, a także unikanie typowych pułapek myślowych takich jak pomijanie istotnych kosztów w analizach finansowych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Producent makaronu przechowuje mąkę w swoim magazynie?

A. wyrobów gotowych
B. części zamiennych
C. materiałów
D. półproduktów
Wybór odpowiedzi dotyczących półproduktów, części zamiennych, czy wyrobów gotowych jest nieadekwatny ze względu na ich definicje i zastosowania w cyklu produkcyjnym. Półprodukty to już przetworzony materiał, który wymaga dalszej obróbki w procesie produkcji, co jest sprzeczne z przechowywaniem surowca, jakim jest mąka. Części zamienne odnoszą się do komponentów maszyn i urządzeń, a ich przechowywanie nie ma związku z surowcami stosowanymi w produkcji żywności. Wyroby gotowe to finalny produkt, który został już wytworzony i skierowany do dystrybucji, co jest kolejnym krokiem po wykorzystaniu materiałów, takich jak mąka. Błędne postrzeganie tych pojęć często prowadzi do mylnych wniosków o tym, jakie zasoby są niezbędne na etapie produkcji. Aby poprawnie zrozumieć cykl produkcji, ważne jest rozróżnienie pomiędzy różnymi rodzajami zasobów i ich rolą w procesie. Przyjęcie niewłaściwych kategorii materiałów może wpłynąć na efektywność operacyjną, jakość produktów, a także spełnianie norm oraz oczekiwań klientów.

Pytanie 14

Roczne ustalenia dotyczące sprzedaży oraz produkcji w odniesieniu do ilości i rodzaju różnych grup produktów definiuje

A. strategia taktyczna
B. metoda planowania
C. system logistyczny firmy
D. plan operacyjny
Plan operacyjny to naprawdę ważny dokument, jeśli chodzi o zarządzanie firmą. Dobrze określa, co, kiedy i w jakich ilościach ma być produkowane i sprzedawane w ciągu roku. Dzięki temu można lepiej wykorzystać zasoby i usprawnić różne procesy. Na przykład, w branży produkcyjnej plan może zawierać harmonogram, który bierze pod uwagę sezonowy popyt oraz to, jakie surowce są dostępne. Warto też zauważyć, że taki plan często jest zgodny z zasadami lean management, które stawiają na minimalizację strat. Moim zdaniem, dobrze przygotowany plan operacyjny nie tylko podnosi efektywność pracy, ale też wspiera strategiczne decyzje i pozwala na monitorowanie wyników w odniesieniu do celów. W praktyce, firmy korzystają z różnych narzędzi do zarządzania projektami, które pomagają w wizualizacji postępów i wskazują, gdzie można coś poprawić.

Pytanie 15

W procesie oczyszczania ścieków konieczne jest wykonanie pomiarów dotyczących zawartości cząstek stałych oraz zmętnienia. Te pomiary są istotnymi parametrami w nadzorze różnych etapów procesu

A. oczyszczania
B. biodegradacji
C. utylizacji
D. recyklingu
Pomiar zawiesin cząstek stałych oraz zmętnienia jest kluczowy w procesie oczyszczania ścieków, ponieważ te parametry bezpośrednio wpływają na jakość wody, która jest odprowadzana do środowiska. Właściwe monitorowanie tych wartości pozwala na ocenę skuteczności procesów biologicznych oraz fizykochemicznych, które zachodzą w oczyszczalniach. Na przykład, w technikach biologicznych, takich jak osad czynny, nadmiar zawiesin może wskazywać na nieprawidłowości w procesie, co może prowadzić do obniżenia efektywności oczyszczania. W praktyce, stosowanie nowoczesnych technologii, takich jak spektrofotometria do pomiaru zmętnienia, umożliwia szybkie i dokładne wyniki, co jest zgodne z normami międzynarodowymi, takimi jak ISO 7027. Dbałość o takie parametry zapewnia nie tylko zgodność z przepisami, ale także ochronę środowiska i zdrowia publicznego.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Dobro naturalne, które ma być poddane obróbce, określamy mianem

A. materiału
B. towaru
C. surowca
D. produktu
Odpowiedź 'surowcem' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do dóbr materialnych w stanie naturalnym, które są wykorzystywane jako podstawowy składnik do produkcji innych produktów. Surowce, takie jak drewno, ruda metalu, czy ropy naftowej, są niezbędne w procesach przemysłowych i stanowią fundament gospodarki. W przemyśle drzewnym drewno jest surowcem, który przetwarzany jest na meble, papier czy budynki. W kontekście standardów branżowych, klasyfikacja materiałów na surowce, produkty i towary jest kluczowa dla zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów produkcyjnych. Dobrą praktyką jest stosowanie systemów zarządzania, które monitorują i efektywnie wykorzystują surowce, aby zminimalizować odpady i zwiększyć wydajność. Rozumienie różnicy między surowcem a produktem jest kluczowe dla inżynierów materiałowych oraz menedżerów produkcji, którzy muszą w odpowiedni sposób planować i zarządzać procesami produkcyjnymi.

Pytanie 18

Termin planowanego przyjęcia towarów w lokalnym centrum dystrybucji ustala się, gdy stan magazynowy towarów będzie

A. wyższy niż zapas zabezpieczający
B. taki sam jak zapas obrotowy
C. taki sam jak zapas zabezpieczający
D. taki sam jak zapas początkowy
Odpowiedź "równy zapasowi zabezpieczającemu" jest prawidłowa, ponieważ zapas zabezpieczający pełni kluczową rolę w zarządzaniu łańcuchem dostaw, jako forma buforu, która chroni przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, takimi jak opóźnienia w dostawach czy wzrost popytu. Ustalenie terminu przyjęcia towarów na poziomie zapasu zabezpieczającego pozwala zapewnić ciągłość operacyjną oraz minimalizować ryzyko przestojów w produkcji lub sprzedaży. Przykładem praktycznym może być firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która na podstawie analizy popytu i sezonowości produktów musi utrzymywać odpowiedni poziom zapasu zabezpieczającego, aby w szczycie sezonu nie zabrakło towaru na półkach. Dobre praktyki w logistyce zalecają, aby przedsiębiorstwa regularnie monitorowały i dostosowywały poziom zapasu zabezpieczającego w oparciu o zmiany w rynku oraz wewnętrzne analizy, co wspiera elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany. W ten sposób termin przyjęcia towarów ustalany na podstawie zapasu zabezpieczającego sprzyja optymalizacji operacji oraz zadowoleniu klientów.

Pytanie 19

Zapewnienie dostępności produktów we wszystkich możliwych lokalizacjach sprzedaży w określonym etapie kanału, w obrębie wyodrębnionego terytorium rynkowego, określa się mianem dystrybucji?

A. selektywnej
B. intensywnej
C. wielokanałowej
D. wyłącznej
Odpowiedź "intensywnej" jest poprawna, ponieważ dystrybucja intensywna odnosi się do strategii, w której producent dąży do oferowania swoich produktów we wszystkich dostępnych punktach sprzedaży na danym rynku. Celem takiego podejścia jest maksymalizacja dostępności produktów dla konsumentów, co zwiększa ich szanse na dokonanie zakupu. Przykładem może być strategia stosowana przez producentów napojów bezalkoholowych, którzy starają się, aby ich produkty były obecne w każdej możliwej lokalizacji, od supermarketów po mniejsze sklepy osiedlowe. W praktyce, dystrybucja intensywna jest szczególnie przydatna w branżach, gdzie kluczowe znaczenie ma szybka rotacja towaru oraz zaspokojenie potrzeb klientów, którzy oczekują natychmiastowego dostępu do produktów. Zastosowanie takiej strategii przyczynia się do budowy silnej obecności marki na rynku oraz umacnia lojalność klientów, którzy wiedzą, że mogą znaleźć dany produkt w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.

Pytanie 20

Ścieżkę realizacji działań produkcyjnych jako sekwencję zadań związanych z wytworzeniem gotowego produktu, według BOM, przedstawia

A. marszruta produkcyjna
B. harmonogram produkcji
C. układ produkcji
D. kompozycja wyrobu
Wybór odpowiedzi dotyczącej planu produkcji, struktury wyrobu czy struktury produkcji może prowadzić do różnych mylów odnośnie tego, jak każdy z tych elementów działa w wytwarzaniu. Plan produkcji to dokument, który pokazuje, ile i kiedy należy produkować, skupiając się na harmonogramach i przydziale zasobów. Ale to nie to samo, co szczegółowa ścieżka operacyjna dla konkretnego wyrobu, a bardziej ogólny obraz planu działania. Struktura wyrobu mówi o tym, jak są zorganizowane i jakie są hierarchie komponentów w produkcie, ale nie daje info o tym, w jakiej kolejności i gdzie odbywają się operacje produkcyjne. Z kolei struktura produkcji zajmuje się organizacją procesów wytwórczych w firmie, a nie marszrutami dla konkretnych wyrobów. Możesz się tu pogubić, myśląc, że wszystkie te elementy mają tę samą rolę w produkcji. Ważne, żeby zrozumieć, że marszruta produkcyjna to dokładna mapa operacji potrzebnych do wytworzenia produktu, a inne odpowiedzi obejmują szersze koncepcje, które nie mówią o szczegółach sekwencji i realizacji zadań.

Pytanie 21

Do funkcji dystrybucji występujących przed transakcją zalicza się

A. ustalanie należności
B. uzgadnianie warunków umów handlowych
C. dostarczanie produktów do pośredników oraz ostatecznych nabywców
D. przeprowadzanie badań marketingowych dotyczących satysfakcji nabywców
Regulowanie należności, badanie marketingowe stopnia zadowolenia nabywców oraz dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to działania, które nie mieszczą się w zakresie przedtransakcyjnych funkcji dystrybucji. Regulowanie należności dotyczy już realizacji umów, a nie ich negocjacji. To proces związany z zarządzaniem płatnościami po spełnieniu warunków umowy, co oznacza, że nie jest to element przedtransakcyjny. Badanie marketingowe stopnia zadowolenia nabywców, choć istotne dla strategii marketingowej, również nie należy do czynności przedtransakcyjnych, gdyż koncentruje się na analizie i ocenie wyników już po wprowadzeniu produktu na rynek. Działania te nie wpływają bezpośrednio na ustalanie warunków współpracy przed zawarciem umowy. Również dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to część procesu dystrybucji, który ma miejsce po zakończeniu negocjacji i zawarciu umowy. Dlatego, aby skutecznie uczestniczyć w procesach biznesowych, ważne jest zrozumienie, że przedtransakcyjne funkcje dystrybucji koncentrują się na negocjowaniu warunków, co pozwala na osiągnięcie korzystnych rezultatów dla wszystkich stron zaangażowanych w transakcję.

Pytanie 22

Wybierz najtańszego przewoźnika do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 500 kg/pjł na odległość 200 km, korzystając z danych zawartych w tabeli.

Przewoźnik APrzewoźnik BPrzewoźnik CPrzewoźnik D
Maksymalna
liczba pjł
w pojeździe
[szt.]
Cena
[zł/km]
Masa
przesyłki
[t]
Cena
[zł]
Odległość
przewozu
[km]
Cena
[zł]
Liczba pjł
[szt.]
Cena
[zł]
153,60do 7,00400,00do 50700,001 – 9600,00
173,80od 7,01 do 16,00900,0050 – 1001 000,0010 – 20900,00
324,60od 16,01 do 32,001 100,00ponad 1001 100,0021 – 301 200,00

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Wybór innego przewoźnika jako najtańszej opcji jest często wynikiem niepełnego zrozumienia struktury kosztów w transporcie. Częstym błędem jest skupienie się wyłącznie na stawce jednostkowej bez uwzględnienia całkowitych kosztów transportu, które mogą obejmować różne opłaty dodatkowe, takie jak załadunek, rozładunek, czy ewentualne opłaty za przekroczenie limitów wagowych. W przypadku przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych, każdy z przewoźników mógł mieć inną politykę cenową, a niektórzy mogli oferować atrakcyjne stawki w przypadku większych zleceń, co jednak nie oznacza, że są najtańszą opcją na danym odcinku. Niekiedy przewoźnicy mogą mieć zróżnicowaną strukturę cenową, co sprawia, że porównanie ich ofert jest kluczowe. Dobrą praktyką w branży jest nie tylko porównywanie kosztów, ale także analiza jakości usług, punktualności oraz obsługi klienta. Wybierając niewłaściwego przewoźnika, można narazić się na dodatkowe koszty związane z opóźnieniami i niewłaściwym zarządzaniem transportem, co w dłuższej perspektywie może znacząco wpłynąć na rentowność operacji. W związku z tym, ważne jest, aby przy podejmowaniu decyzji kierować się rzetelną analizą ofert dostępnych na rynku, co pozwoli na dokonanie świadomego wyboru i uniknięcie niepotrzebnych kosztów.

Pytanie 23

Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw, jeżeli w trakcie miesiąca dokonano 50 dostaw, z czego 10 było niepełnych, a 2 z nich dotarły nieterminowo?

A. 76%
B. 24%
C. 80%
D. 20%
W analizie wskaźnika niezawodności dostaw ważne jest, aby zrozumieć, co tak naprawdę oznaczają poszczególne kategorie dostaw. Niezrozumienie, że wskaźnik odnosi się jedynie do dostaw kompletnych, może prowadzić do mylnych wniosków, jak w przypadku wyboru odpowiedzi 20% lub 24%, które sugerują skoncentrowanie się na liczbie dostaw niekompletnych. Takie podejście jest błędne, ponieważ wskaźnik niezawodności dostaw powinien być obliczany na podstawie dostaw, które spełniają wymagania jakościowe i czasowe. Niekiedy osoby obliczające ten wskaźnik mogą pomieszać terminy związane z terminowością dostaw, co prowadzi do opóźnień i niekompletnych wysyłek, ale nie powinno to wpływać na sam wskaźnik niezawodności. Możliwe jest również błędne zrozumienie, co oznacza niezawodność w kontekście dostaw; nie odnosi się ona do liczby nieterminowych wysyłek, ale do ogólnej liczby dostaw, które były zrealizowane zgodnie z ustalonymi standardami. W branży logistycznej kluczowe jest, aby skupić się na analizie danych historycznych i identyfikacji wzorców, które mogą wpływać na niezawodność dostaw. To pozwala na wprowadzenie skutecznych środków naprawczych i poprawę jakości usług, co jest zdecydowanie ważniejsze niż skupianie się na liczbach bez kontekstu.

Pytanie 24

Procesy umożliwiające całkowite lub częściowe wykorzystanie odpadów, które prowadzą do odzyskania zawartych w nich substancji, materiałów lub energii bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia i życia, to

A. neutralizacja.
B. odzysk.
C. unieszkodliwianie.
D. biodegradacja.
Odpowiedzi 'biodegradacja', 'unieszkodliwianie' oraz 'neutralizacja' są błędne, ponieważ każda z tych koncepcji odnosi się do różnych metod zarządzania odpadami, które nie mają na celu ponownego wykorzystania materiałów lub energii. Biodegradacja to proces naturalny, w którym mikroorganizmy rozkładają materiały organiczne, co może prowadzić do powstania substancji nieprzydatnych w dalszym użytkowaniu, a tym samym nie wspiera idei odzysku. Unieszkodliwianie to natomiast proces, który polega na usuwaniu odpadów w sposób, który minimalizuje ich wpływ na środowisko, ale niekoniecznie wiąże się z ich ponownym wykorzystaniem. Metody unieszkodliwiania, takie jak składowanie na wysypiskach czy spalanie, mogą prowadzić do utraty cennych surowców i energii, co stoi w sprzeczności z zasadami efektywnego zarządzania odpadami. Neutralizacja z kolei odnosi się do procesów chemicznych, które mają na celu zmniejszenie szkodliwości odpadów, ale także nie prowadzi do ich odzysku. Warto zrozumieć, że skuteczne zarządzanie odpadami powinno skupiać się na ich odzysku i ponownym wykorzystaniu, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi i ochronie środowiska. Często mylenie tych terminów wynika z niepełnego zrozumienia procesów i procedur związanych z gospodarką odpadami, co podkreśla znaczenie edukacji w tym obszarze.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Który z podanych czynników nie jest wprost związany z opracowywaniem wielkości zaopatrzenia materiałowego?

A. Wielkość reklamacji wyrobów
B. Zapas zabezpieczający
C. Struktura wyrobu
D. Potrzeby brutto wyrobów
Wszystkie wymienione czynniki, z wyjątkiem wielkości reklamacji, są bezpośrednio związane z procesem planowania zaopatrzenia materiałowego. Potrzeby brutto wyrobów to kluczowy element, który określa, ile surowców i materiałów będzie potrzebnych do produkcji. Ignorowanie tej kwestii może prowadzić do niedoborów surowców, co z kolei wpływa na zdolność produkcyjną firmy. Zapas zabezpieczający jest równie istotny, ponieważ stanowi bufor bezpieczeństwa, który chroni przed niespodziewanymi zdarzeniami, takimi jak opóźnienia dostaw lub nagły wzrost popytu. Niewłaściwe jego zarządzanie może prowadzić do przestojów produkcyjnych lub nadmiernych kosztów związanych z utrzymywaniem zbyt dużych zapasów. Struktura wyrobu natomiast odnosi się do złożoności produktu oraz jego komponentów, co jest niezbędne do określenia, jakie materiały muszą być zaopatrzone. W praktyce, nieuwzględnienie tych czynników może prowadzić do marnotrawstwa zasobów i zwiększenia kosztów operacyjnych. W konsekwencji, niewłaściwe podejście do planowania materiałowego może mieć daleko idące negatywne skutki, takie jak spowolnienie produkcji, niezadowolenie klientów i straty finansowe. Kluczowe jest, aby planowanie opierało się na dokładnych analizach i danych, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niewłaściwych decyzji w zarządzaniu zapasami.

Pytanie 28

Pracownik magazynu złamał nogę w trakcie pracy. Jak powinna wyglądać prawidłowa sekwencja działań osoby udzielającej pierwszej pomocy?

A. Zabezpieczyć miejsce zdarzenia, zawiadomić pogotowie, udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego
B. Udzielić pierwszej pomocy, zawiadomić pogotowie, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia
C. Udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia, zawiadomić pogotowie
D. Zawiadomić pogotowie, udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia
W sytuacji wypadku, najważniejsze jest, żeby jak najszybciej pomóc poszkodowanemu. Na przykład, jeśli złamie nogę, to pierwsza pomoc to przede wszystkim ustabilizowanie tej nogi i spróbować zminimalizować ból. Potem trzeba szybko zadzwonić po pogotowie, żeby fachowcy mogli zająć się osobą, która się zraniła. Ważne jest też, żeby poinformować szefa o tym, co się stało, bo to pozwala na dalsze działania związane z bezpieczeństwem w pracy i dokumentacją wypadku. Na końcu, zabezpieczenie miejsca zdarzenia, ale to akurat powinno być ostatnie, bo nie można przeszkadzać w udzielaniu pomocy. Przykładowo, jeśli widzisz kolegę leżącego na ziemi, najpierw udzielasz mu pomocy, potem dzwonisz po pomoc, a na końcu informujesz swojego przełożonego. Taka kolejność działań jest zgodna z dobrymi praktykami i pomaga ochronić zdrowie poszkodowanego, co powinno być zawsze na pierwszym miejscu.

Pytanie 29

Firma specjalizuje się w wytwarzaniu opon do samochodów. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki

A. utrzymania magazynu
B. koszty ogólnego zarządu
C. materiałów wykorzystanych do produkcji opon
D. utrzymania sprawności maszyn pakujących i montażowych
Odpowiedź dotycząca materiałów użytych do produkcji opon jest prawidłowa, ponieważ koszty bezpośrednie związane są z wydatkami, które można bezpośrednio przypisać do procesu produkcji. W przypadku produkcji opon, kluczowymi materiałami są kauczuk, stal oraz różne dodatki chemiczne, które są przetwarzane w czasie wytwarzania opon. Koszty te są łatwe do określenia i przypisania do konkretnego produktu, co sprawia, że są one klasyfikowane jako koszty bezpośrednie. Praktyczne przykłady obejmują zakupy kauczuku oraz stali, które są wykorzystywane w produkcie końcowym. W branży produkcyjnej, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR), koszty bezpośrednie są kluczowe dla dokładnego obliczania kosztów wytworzenia i efektywności produkcji. Właściwe zarządzanie tymi kosztami pozwala na optymalizację procesu produkcji oraz lepsze planowanie finansowe, co jest niezbędne dla konkurencyjności na rynku.

Pytanie 30

Ułożenie ładunków bezpośrednio na podłodze, gdzie stosy zorganizowano w rzędach lub blokach, znajduje zastosowanie w magazynach

A. specjalistycznych
B. wielopoziomowych
C. niskich
D. wysokich
Słuchaj, jak ktoś myśli o układzie ładunków w magazynach wysokich, to niestety coś mu umyka. W tych magazynach, które często mają więcej niż 8 metrów wysokości, naprawdę nie ma sensu kłaść towarów na podłodze, bo to po prostu nie działa. Regały wysokiego składowania są tu kluczowe. Jeśli się nie używa wózków widłowych czy automatycznych systemów, to dostęp do towarów na górze staje się mega trudny. Magazyny specjalistyczne też mają swoje zasady, bo jak się wrzuci wszystko na dół, to potem jest chaos z różnorodnymi towarami, a efektywność w pracy spada. A w wielopoziomowych magazynach to już w ogóle – po co ograniczać segregację i transport? Jak się nie zna zasad, to łatwo popełnić błąd, a w końcu każda z tych przestrzeni ma swoje własne wymagania. Więc warto zrozumieć, że nie w każdej sytuacji układ poziomy to dobry ruch.

Pytanie 31

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 3 664,00 zł
B. 6 544,00 zł
C. 7 120,00 zł
D. 2 704,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Który z wymienionych dokumentów potwierdzających transakcję zakupu i sprzedaży zawiera między innymi informacje o stronach transakcji, ceny jednostkowe netto oraz całkowitą wartość brutto sprzedaży?

A. Rachunek.
B. Paragon fiskalny.
C. Faktura.
D. Raport kasowy.
Rachunek, choć również dokumentuje transakcję, nie zawiera wszystkich wymaganych elementów, które posiada faktura. Rachunek często stosowany jest w mniejszych transakcjach lub w sytuacjach, gdzie szczegóły takie jak dane stron nie są priorytetowe. W praktyce ma on ograniczone zastosowanie w kontekście formalnym, ponieważ nie jest uznawany za pełnoprawny dokument do celów podatkowych. Raport kasowy ma na celu przedstawienie zjawisk finansowych w danym okresie, ale nie dokumentuje szczegółów konkretnej transakcji. Zawiera jedynie zestawienie wpływów i wydatków, a nie indywidualne dane o klientach czy transakcjach. Paragon fiskalny, z kolei, jest dokumentem potwierdzającym zakup, często używanym w sprzedaży detalicznej, ale nie zawiera pełnych danych o transakcji, takich jak jednostkowe ceny netto. Paragon jest ważny dla klientów, jednak jego zastosowanie różni się od funkcji faktury, ponieważ nie jest on wykorzystywany do celów księgowych w przedsiębiorstwie w taki sam sposób jak faktura. Typowym błędem jest mylenie tych dokumentów i ich celów, co może prowadzić do problemów z rozliczeniami podatkowymi oraz nieporozumień z klientami. Właściwe zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 34

Ponowne pozyskanie substancji lub materiałów z odpadów i ich użycie. to

A. usuwanie.
B. odzysk.
C. ochrona środowiska.
D. spalanie.
Utylizacja jest procesem, który polega na unieszkodliwianiu odpadów, a nie na ich odzyskiwaniu. W kontekście zarządzania odpadami, utylizacja zazwyczaj odnosi się do metod, które prowadzą do całkowitego zniszczenia materiałów, takich jak spalanie, które choć może wydawać się korzystne w kontekście redukcji objętości odpadów, nie przyczynia się do odzysku surowców. Ekologia odnosi się szeroko do nauki zajmującej się badaniem interakcji organizmów i ich środowiska, a nie bezpośrednio do procesów odzysku czy utylizacji. To podejście, choć istotne, nie precyzuje aspektów technicznych związanych z odzyskiwaniem materiałów. Natomiast spalanie, jako metoda unieszkodliwiania odpadów, może być efektywne w wytwarzaniu energii, ale prowadzi do emisji gazów cieplarnianych i nie sprzyja ponownemu wykorzystaniu surowców. Powszechnym błędem jest mylenie tych terminów oraz niezrozumienie rozdźwięku między procesami, które mają na celu ochronę środowiska poprzez odzysk materiałów, a tymi, które skupiają się na ich usunięciu. Kluczowe jest zrozumienie, że odzysk jest wartością dodaną, która prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe surowce oraz ogranicza negatywny wpływ na środowisko, co jest nieosiągalne w przypadku samej utylizacji czy spalania.

Pytanie 35

Wytwórca ponosi koszt w wysokości 30,00 zł przy produkcji jednego towaru i nalicza 20% zysk na podstawie kosztów wytwarzania. Jaka będzie cena jednostkowa sprzedaży tego produktu w hurtowni, która dodatkowo nakłada 25% marżę?

A. 13,50 zł
B. 36,00 zł
C. 45,00 zł
D. 43,50 zł
Wynikiem błędnych obliczeń mogą być odpowiedzi, które nie uwzględniają kluczowego etapu kalkulacji cen. W niektórych przypadkach osoby mogą mylić pojęcia narzutu i marży. Narzut zysku to procentowy dodatek do kosztu, podczas gdy marża odnosi się do stosunku zysku do ceny sprzedaży. W pierwszym kroku, obliczając cenę wyrobu bez uwzględnienia marży, można dojść do wyniku 36,00 zł, jednak ten wynik nie jest ostateczny, gdyż nie uwzględnia dodatkowej marży hurtowni. W przypadku, gdy ktoś odnosi się do 36,00 zł jako końcowej ceny, ignoruje on fakt, że hurtownia musi zarobić poprzez nałożenie marży, co jest standardową praktyką w handlu. Innym typowym błędem jest stosowanie niewłaściwych procentów lub źle zinterpretowane zasady dotyczące obliczeń marży i narzutu, co prowadzi do błędnych wniosków. Właściwe podejście wymaga zrozumienia, że cena końcowa powinna zawsze uwzględniać zarówno koszt produkcji, narzut producenta, jak i marżę hurtownika. Tylko w ten sposób można zapewnić zgodność z praktykami branżowymi i zrównoważone podejście do ustalania cen, które zaspokaja potrzeby zarówno producentów, jak i detalistów.

Pytanie 36

Aktywności magazynu, które obejmują sortowanie, grupowanie, pakowanie oraz etykietowanie towarów według wymagań klienta, to realizacja usługi

A. komasacji
B. dekonsolidacji
C. konfekcjonowania
D. dywersyfikacji
Odpowiedź "konfekcjonowania" jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do procesów związanych z przygotowaniem towarów do sprzedaży lub dystrybucji zgodnie z wymaganiami klientów. W praktyce, konfekcjonowanie obejmuje sortowanie produktów według określonych kryteriów, ich zestawianie w odpowiednie zestawy, pakowanie oraz oznaczanie etykietami. Przykładowo, w branży spożywczej, konfekcjonowanie może polegać na pakowaniu różnorodnych przekąsek w zestawy promocyjne, co umożliwia lepsze dopasowanie oferty do potrzeb konsumentów. W logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, konfekcjonowanie jest kluczowe dla optymalizacji procesów dostawy, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy satysfakcji klientów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują stosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), które wspierają efektywne planowanie i realizację działań konfekcjonowania, a także dostosowanie procesów do zmieniających się potrzeb klientów, co jest zgodne z podejściem Lean Management.

Pytanie 37

Obliczenia związane z określaniem kosztów przypadających na jednostkę, na przykład zapasu towarowego lub powierzchni, nazywa się

A. kalkulacją kosztów
B. budżetowaniem kosztów
C. optymalizacją wydatków
D. nadzorem kosztów
Kontrola kosztów, optymalizacja kosztów oraz budżet kosztów to różne koncepcje zarządzania finansami, które nie odnoszą się bezpośrednio do ustalania kosztów przypadających na jednostkę. Kontrola kosztów zajmuje się monitorowaniem wydatków w celu zapewnienia ich zgodności z założonymi budżetami. Choć jest ważnym elementem zarządzania kosztami, nie koncentruje się na kalkulowaniu kosztów jednostkowych. Optymalizacja kosztów odnosi się do poszukiwania najefektywniejszych sposobów wykorzystania zasobów, co może wiązać się z redukcją wydatków, ale niekoniecznie z ich precyzyjnym określaniem. Z kolei budżet kosztów to plan finansowy, który określa, ile środków ma być przeznaczonych na określone wydatki, ale nie dostarcza szczegółowych informacji na temat kosztów jednostkowych produktów lub usług. W praktyce, pominięcie kalkulacji kosztów może prowadzić do podejmowania błędnych decyzji zarządczych, takich jak ustalanie cen, które nie pokrywają rzeczywistych kosztów produkcji, co może skutkować stratami finansowymi. W rezultacie, brak zrozumienia różnicy między tymi pojęciami może prowadzić do nieefektywnego zarządzania finansami oraz do problemów z rentownością przedsiębiorstwa.

Pytanie 38

Złożone operacje logistyczne wymagają przeprowadzenia analizy strategicznej dotyczącej transportu. Na podstawie uzyskanych danych podejmowane są decyzje?

A. make or buy
B. public relations
C. just in time
D. publicity
Podejścia związane z public relations i publicity są ważne dla wizerunku firmy, ale nie mają dużego wpływu na logistykę czy transport. W logistyce chodzi głównie o zarządzanie informacjami i relacjami z partnerami, a to różni się od reklamy. Podejmowanie decyzji o transporcie wymaga patrzenia na koszty, jakość i wydajność operacyjną, co nie ma bezpośredniego związku z public relations. A termin 'just in time' odnosi się do strategii zarządzania zapasami, gdzie celem jest zmniejszenie kosztów magazynowania i redukcja zapasów. Chociaż to jest ważne dla optymalizacji, nie odpowiada na pytanie, czy lepiej produkować czy kupować towar. Mylenie tych rzeczy może prowadzić do złych decyzji. Firmy naprawdę powinny rozumieć, że decyzje logistyczne opierają się na analizach ekonomicznych i strategicznych, a nie na marketingowych.

Pytanie 39

Termin "szybkiej reakcji" w logistyce obsługi klienta oznacza

A. just in time
B. quick response
C. efficient customer response
D. supply chain management
Odpowiedź "quick response" odnosi się do koncepcji szybkiej reakcji w logistyce, która ma na celu minimalizację czasu odpowiedzi na potrzeby klientów. W praktyce oznacza to, że organizacje skupiają się na szybkości dostarczania produktów i usług, aby sprostać wymaganiom rynku. Kluczowym elementem tej koncepcji jest elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów. Przykładem zastosowania może być strategia używana przez firmy e-commerce, które implementują technologie umożliwiające automatyzację procesów zamówień i przewozu, co pozwala na błyskawiczne realizowanie zamówień. Współczesne standardy zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak Lean Management, również kładą duży nacisk na eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów, co bezpośrednio wpływa na zdolność do szybkiej reakcji na potrzeby klientów. Ponadto, podejście to jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie proaktywności w obsłudze klienta oraz umiejętności szybkiego identyfikowania i reagowania na zmiany w popycie.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.