Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik eksploatacji portów i terminali
  • Kwalifikacja: SPL.03 - Obsługa ładunków w portach i terminalach
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 12:15
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 13:04

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do transportu wykorzystuje się stojaki w kształcie litery A

A. elementów stolarki okiennej.
B. pojemników gazowych.
C. bloków ceramicznych.
D. zbiorników.
Odpowiedzi wskazujące na inne zastosowania stojaków, takie jak transport beczek, butli z gazem czy cegieł, są nieadekwatne z kilku powodów. Stojaki A-kształtne, z uwagi na swoją konstrukcję, nie oferują odpowiedniego wsparcia dla cylindrycznych kształtów, jak w przypadku beczek oraz butli. Te obiekty wymagają specjalistycznych systemów mocowania, które zapewnią ich stabilność podczas transportu. Użycie stojaków A-kształtnych do transportu takich elementów mogłoby prowadzić do ich przewrócenia, co stwarzałoby poważne zagrożenie bezpieczeństwa. W przypadku cegieł, ich transport również wymaga zupełnie innej formy wsparcia, ponieważ cegły są zazwyczaj transportowane w paletach lub kontenerach, które stabilizują ich pozycję i zapobiegają uszkodzeniom. Typowy błąd myślowy w kontekście tych odpowiedzi polega na ogólnym założeniu, że stojaki A-kształtne mogą być uniwersalnym rozwiązaniem dla różnych materiałów, co jest sprzeczne z zasadami ergonomii i bezpieczeństwa transportu. Dlatego ważne jest, aby odpowiednio dobierać narzędzia transportowe do konkretnego rodzaju materiałów, co nie tylko zwiększa efektywność, ale również minimalizuje ryzyko uszkodzeń oraz wypadków.

Pytanie 2

Kontener z największą powierzchnią ładunkową to kontener

A. 1C
B. 1BX
C. 1DX
D. 1A
Kontener 1A to zdecydowanie najlepszy wybór, jeśli chodzi o transport. Ma największą powierzchnię ładunkową, więc można załadować więcej rzeczy, co ostatecznie obniża koszty. To naprawdę się opłaca, zwłaszcza jak transportujesz różne towary. Co ważne, ten kontener spełnia międzynarodowe normy, więc nie ma problemu z jego używaniem w globalnym handlu. Na przykład, przy przewozie materiałów budowlanych albo jakichś maszyn, dzięki jego większym wymiarom można lepiej wykorzystać przestrzeń. Mniej transportów oznacza oszczędności, nie ma co ukrywać. W dodatku, jeśli chodzi o magazynowanie, to też jest pomocny, bo więcej towarów zmieścimy w mniejszej przestrzeni. Na koniec, trzeba pamiętać, że wybór kontenera ma ogromne znaczenie w planowaniu transportu i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

Dublikat listu przewozowego jest przeznaczony dla

A. odbiorcy
B. kontrolera
C. przewoźnika
D. nadawcy
Odpowiedzi wskazujące na odbiorcę, przewoźnika czy kontrolera jako głównych beneficjentów wtórnika listu przewozowego opierają się na nieporozumieniu dotyczącym roli tego dokumentu w procesie logistycznym. Odbiorca, mimo że oczekuje na dostawę towaru, nie korzysta z wtórnika w takim samym zakresie jak nadawca. W praktyce, odbiorca posługuje się innymi dokumentami, takimi jak list przewozowy pierwotny, który jest zazwyczaj dostarczany przez przewoźnika. Z kolei przewoźnik jest odpowiedzialny za transport towarów, ale jego głównym dokumentem jest oryginalny list przewozowy, który potwierdza przyjęcie ładunku. Wtórnik nie ma na celu bezpośredniego wspierania działań przewoźnika w ramach przewozu. Z kolei rola kontrolera, który mógłby być postrzegany jako osoba nadzorująca proces transportowy, również nie odnosi się bezpośrednio do wtórnika. Kontrolerzy mogą wykorzystywać różne dokumenty transportowe, ale wtórnik listu przewozowego nie jest dedykowany do ich celów. Typowym błędem przy podejściu do tego pytania jest mylenie funkcji dokumentów transportowych i ich przeznaczenia w całym procesie logistycznym. Właściwe zrozumienie tego tematu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 4

Statki posiadające szczególne prowadnice, których pojemność ładunkowa jest mierzona w TEU, to

A. chemikaliowce
B. drobnicowce
C. rudowce
D. kontenerowce
Kontenerowce to statki zaprojektowane do przewozu kontenerów, których zdolność załadunkowa jest wyrażana w jednostkach zwanych TEU (Twenty-foot Equivalent Unit). TEU to standardowa miara, która odnosi się do pojemności kontenerów o długości 20 stóp. Kontenerowce są kluczowym elementem współczesnej logistyki i transportu morskiego, umożliwiając efektywne i zorganizowane przewożenie towarów na dużą skalę. Dzięki zastosowaniu kontenerów, towar może być łatwo załadowany, transportowany i przeładowany w różnych portach, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, kontenerowce są wykorzystywane do przewozu różnych rodzajów ładunków, od elektroniki po tekstylia, co czyni je uniwersalnym środkiem transportu. W branży transportowej standardy dotyczące budowy i eksploatacji kontenerowców są ściśle określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) oraz inne instytucje, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.

Pytanie 5

Suwnica półbramowa rozpoczyna swoje zadania o godzinie 12:00 i wykonuje załadunek jednego kontenera 20-stopowego w czasie 90 sekund, a 40-stopowego w 120 sekund. Po 2 godzinach operacji przewidziana jest jedna 30-minutowa przerwa. O której godzinie na pokład statku zostanie załadowanych 100 kontenerów TEU oraz 200 kontenerów FEU?

A. O godz. 17:20
B. O godz. 17:50
C. O godz. 21:10
D. O godz. 21:40
Odpowiedź zaznaczona o 21:40 jest jak najbardziej trafna. Udało Ci się uwzględnić wszystkie kroki potrzebne do obliczenia czasu załadunku kontenerów. Suwnica półbramowa rusza do pracy o 12:00, po dwóch godzinach, czyli od 14:00, jest 30-minutowa przerwa, więc potem wraca do pracy o 14:30. Musisz też pamiętać, że załadunek kontenerów trwa 90 sekund na 20-stopowy i 120 sekund na 40-stopowy. Przy 100 kontenerach TEU (20-stopowych), to daje 90 sekund razy 100, co daje 9000 sekund, czyli 150 minut. A przy 200 kontenerach FEU (40-stopowych) to już 120 sekund razy 200, wychodzi 24000 sekund, co oznacza 400 minut. Zsumowane to daje 150 minut plus 400 minut, razem mamy 550 minut, czyli 9 godzin i 10 minut. Jak dodasz to do 14:30, to rzeczywiście wychodzi 23:40, a potem jeszcze ta przerwa 30-minutowa i załadunek kończy się o 21:40. Tego typu obliczenia są mega ważne w logistyce, gdzie precyzja ma ogromne znaczenie dla całego procesu transportowego.

Pytanie 6

Miejscem, które pozwala na sprawny przeładunek (wjazd i wyjazd) nawet dużych ładunków z magazynu na środki transportu drogowego oraz w przeciwnym kierunku jest

A. brama wjazdowa
B. gniazdo magazynu
C. rampa przeładunkowa
D. regał wspornikowy
Wybór innych odpowiedzi na to pytanie wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii i funkcji elementów magazynowych. Regał wspornikowy, który jest systemem przechowywania, nie ma bezpośredniego związku z transportem towarów, a jego główną rolą jest optymalizacja przestrzeni magazynowej poprzez umożliwienie składowania długich lub ciężkich przedmiotów. Gniazdo magazynu może być mylnie interpretowane jako miejsce przeładunku, jednak w rzeczywistości jest to obszar, gdzie towary są składowane, a nie przemieszczane. Brama wjazdowa, choć ważna dla dostępu do magazynu, nie zapewnia funkcjonalności rampa, ponieważ nie umożliwia płynnego przeładunku towarów. Każda z tych opcji ma swoje specyficzne zastosowanie, lecz nie spełnia kryteriów dla opisanego w pytaniu miejsca przeładunku. Wybierając te odpowiedzi, można zauważyć typowe błędy myślowe związane z myleniem funkcji różnych elementów infrastruktury magazynowej. Kluczowe w procesie przeładunku jest zrozumienie, że odpowiednia infrastruktura, jak rampa przeładunkowa, jest niezbędna dla efektywności i bezpieczeństwa operacji logistycznych, co powinno być brane pod uwagę przy projektowaniu oraz eksploatacji obiektów magazynowych.

Pytanie 7

Podaj minimalną ilość wagonów potrzebnych do transportu 20 kontenerów 40' oraz 30 kontenerów 20'.

A. 22 wagony o ładowności 3 TEU
B. 25 wagonów o ładowności 2 TEU i 6 wagonów o ładowności 3 TEU
C. 18 wagonów o ładowności 4 TEU
D. 13 wagonów o ładowności 3 TEU i 6 wagonów o ładowności 4 TEU
Aby określić minimalną liczbę wagonów potrzebnych do przewozu 20 kontenerów 40' oraz 30 kontenerów 20', należy najpierw przeliczyć łączną ilość TEU (Twenty-foot Equivalent Unit). Kontener 40' odpowiada 2 TEU, więc 20 kontenerów 40' to 40 TEU. Kontener 20' to 1 TEU, zatem 30 kontenerów 20' to 30 TEU. Łącznie daje to 70 TEU. Przy wagonach o ładowności 4 TEU, minimalna liczba wagonów potrzebnych do przewozu 70 TEU wynosi 70/4 = 17,5, co oznacza, że potrzeba 18 wagonów. W praktyce, w transporcie kolejowym, stosowanie wagonów o wyższej ładowności jest korzystne, ponieważ zmniejsza to ogólną liczbę jednostek potrzebnych do przewozu, co prowadzi do oszczędności w kosztach transportu oraz zwiększa efektywność operacyjną. Zgodnie z dobrą praktyką, przewoźnicy kolejowi dążą do optymalizacji wykorzystania przestrzeni ładunkowej, co przekłada się na lepszą rentowność i mniejsze obciążenie infrastruktury. Ponadto, odpowiednie dobieranie wagonów zgodnie z ładownością wpływa również na redukcję emisji CO2 na jednostkę ładunku.

Pytanie 8

Stawka za pracę jednego wozu podnośnikowego, który obsługuje przeładunek kontenerów, nadwozi oraz naczep, wynosi 7 USD na godzinę. Oblicz całkowity koszt pracy tego urządzenia w ciągu doby, biorąc pod uwagę trzy przerwy po 50 minut na konserwację oraz serwis urządzenia.

A. 150 USD
B. 168 USD
C. 157,50 USD
D. 150,50 USD
Dobowy koszt pracy wozu podnośnikowego, przy stawce 7 USD za godzinę, należy obliczyć, uwzględniając przerwy na konserwację. W ciągu doby mamy 24 godziny, z czego po odjęciu 3 przerw po 50 minut (czyli 150 minut lub 2,5 godziny) otrzymujemy 21,5 godziny pracy. Obliczenia wyglądają następująco: 24 godziny - 2,5 godziny przerwy = 21,5 godziny. Następnie mnożymy 21,5 godziny przez stawkę 7 USD, co daje 150,50 USD (21,5 * 7 = 150,50). Taki sposób obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w branży, gdzie uwzględnianie przerw na konserwację i obsługę urządzeń jest kluczowe dla zapewnienia ich sprawności operacyjnej i bezpieczeństwa. Przykładowo, w logistyce i transporcie, dokładne obliczenia kosztów pracy sprzętu są niezbędne do efektywnego zarządzania budżetem i planowania operacji, co wpływa na ogólną rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 9

Objętość jednego elementu ładunku wynosi 8 m3, natomiast całkowita przestrzeń ładunkowa środka transportowego to 80 m3. Jaką wartość ma współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej, gdy w pojeździe znajduje się 5 sztuk tego ładunku?

A. 1,00
B. 0,80
C. 0,10
D. 0,50
Współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej oblicza się, dzieląc objętość ładunku przez objętość przestrzeni ładunkowej. W tym przypadku, objętość jednego ładunku wynosi 8 m³, a przewożonych jest 5 sztuk, co daje łączną objętość ładunku równą 5 * 8 m³ = 40 m³. Przestrzeń ładunkowa środka transportowego to 80 m³. Współczynnik wypełnienia można obliczyć jako: 40 m³ / 80 m³ = 0,50. Oznacza to, że połowa dostępnej przestrzeni ładunkowej jest wykorzystywana, co jest istotne w kontekście efektywności transportu. Optymalne wypełnienie przestrzeni ładunkowej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na koszty transportu, zużycie paliwa oraz ograniczenie emisji. W branży logistycznej dąży się do maksymalizacji współczynnika wypełnienia, aby zwiększyć efektywność operacyjną, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 10

Na terminalu przeładunkowym w trakcie trzech zmian roboczych załadowano do pojazdów 10 200 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Oblicz, ile aut zostało obsłużonych podczas jednej zmiany, jeżeli na każde z nich załadowano 34 pił, a tempo pracy przy załadunku przez całą dobę było równomierne?

A. 500 pojazdów
B. 300 pojazdów
C. 400 pojazdów
D. 100 pojazdów
Aby obliczyć liczbę pojazdów obsłużonych podczas jednej zmiany, musimy rozpocząć od całkowitej liczby paletowych jednostek ładunkowych (pjł) załadowanych w ciągu trzech zmian, czyli 10 200 pjł. Następnie dzielimy tę wartość przez liczbę zmian, co daje nam średnią liczbę pjł załadowanych w jednej zmianie: 10 200 pjł / 3 zmiany = 3 400 pjł na zmianę. Każdy pojazd załadował 34 pjł, więc aby obliczyć liczbę pojazdów obsłużonych w jednej zmianie, dzielimy 3 400 pjł przez 34 pjł na pojazd: 3 400 pjł / 34 pjł/pojazd = 100 pojazdów. To obliczenie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie efektywne planowanie i organizacja pracy mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów załadunkowych. Zrozumienie tej koncepcji jest również przydatne w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie ważne jest, aby móc dokładnie szacować czas i zasoby potrzebne do realizacji zadań.

Pytanie 11

Jakie znaczenie mają urządzenia przeładunkowe w porcie morskim, które są wykorzystywane do bunkrowania statków?

A. Eliminują zanieczyszczenia z jednostki, takie jak olej oraz smary
B. Chronią ładunek znajdujący się na statku
C. Dostarczają statkowi paliwo oraz wodę pitną
D. Są odpowiedzialne za efektywną nawigację
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że urządzenia przeładunkowe odpowiadają za zabezpieczanie ładunku na statku, odzwierciedla powszechne nieporozumienie dotyczące funkcji tych urządzeń w kontekście operacji portowych. Zabezpieczanie ładunku na statku to proces, który koncentruje się na zapewnieniu stabilności oraz bezpieczeństwa ładunku podczas transportu, a nie na dostarczaniu paliwa czy wody. Urządzenia, przy pomocy których ładunek jest zabezpieczany, obejmują różne systemy mocujące, takie jak liny, pasy oraz specjalistyczne narzędzia do pakowania. Ponadto, odpowiedź dotycząca nawigacji również nie jest adekwatna, ponieważ nawigacja to złożony proces zarządzania ruchem statków, który obejmuje korzystanie z systemów takich jak GPS, radary i mapy morskie. W kontekście bunkrowania, nawigacja może jedynie ułatwić dostęp do punktów bunkrowania, ale nie jest bezpośrednio związana z jego realizacją. Usuwanie zanieczyszczeń, takich jak olej czy smary, jest procesem związanym z utrzymaniem porządku i ochrony środowiska, który również nie jest rolą urządzeń przeładunkowych odpowiedzialnych za bunkrowanie. Te zadania są realizowane przez inne procedury i technologie, takie jak systemy odprowadzania wód balastowych. Pojęcie urządzeń przeładunkowych w kontekście bunkrowania powinno skupiać się na ich funkcji zaopatrywania statków w niezbędne zasoby, a nie na działaniach związanych z obsługą ładunku, nawigacją czy usuwaniem zanieczyszczeń.

Pytanie 12

Budowla hydrotechniczna w formie sztucznego półwyspu wystającego w głąb wody, w sposób prostopadły lub skośny do brzegu, do którego ma możliwość przybić jednostka pływająca, nosi nazwę

A. pirs
B. akwen
C. suchy dok
D. falochron
Suchy dok to obiekt przeznaczony do dokowania statków, który jest całkowicie uszczelniony, a woda jest wypompowywana, co pozwala na prowadzenie prac konserwacyjnych na dnie jednostki. Choć jego funkcje są istotne, suchy dok nie może być używany jako miejsce do cumowania jednostek w standardowym, operacyjnym trybie. Akwen z kolei to ogólne określenie na zbiornik wodny, który nie jest związany bezpośrednio z budowlami portowymi, zatem nie spełnia wymogów dotyczących cumowania jednostek. Falochron jest konstrukcją mającą na celu ochronę portów przed falami i sztormami, ale nie jest to miejsce, gdzie jednostki mogą przybijać. Ta różnorodność funkcji budowli hydrotechnicznych może prowadzić do nieporozumień, jeśli nie zrozumiemy ich specyfiki. Typowym błędem jest utożsamianie różnych konstrukcji z funkcją cumowania, co nie jest poprawne. W praktyce portowej kluczowe jest, aby wiedzieć, że każdy typ budowli pełni inne zadania, a ich projektowanie i wykonanie powinno być zgodne z określonymi standardami inżynieryjnymi, które definiują ich zastosowanie. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne dla prawidłowego zarządzania operacjami portowymi oraz efektywnego wykorzystania przestrzeni portowej.

Pytanie 13

Jaką minimalną ilość przestrzeni magazynowej trzeba przeznaczyć na jednoczesne przechowywanie w dwóch poziomach 20 sztuk paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1,2 * 0,8 * 1,0 m (dł. x szer. x wys.) oraz 2 kontenerów o rozmiarach 12,1 * 2,4 * 2,6 m (dł. x szer. x wys.)?

A. 170,208 m3
B. 76,46 m3
C. 77,28 m3
D. 85,104 m3
Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z błędnego zrozumienia wymagań dotyczących obliczeń przestrzeni magazynowej. Odpowiedzi takie jak 76,46 m3, 85,104 m3 i 77,28 m3 zaniżają rzeczywistą potrzebną przestrzeń. Przy obliczaniu objętości magazynowej, nie można pomijać złożoności związanej z różnymi rodzajami jednostek ładunkowych. Niektórzy mogą skupić się tylko na wymiarach palet, a tym samym nie uwzględnić wpływu kontenerów, które mają znacznie większe rozmiary. Dodatkowo, brak uwzględnienia konieczności przestrzeni na dostęp do jednostek może prowadzić do mylnych kalkulacji. Dobrą praktyką w logistyce jest zasada, że w obliczeniach magazynowych należy zawsze brać pod uwagę dodatkowy margines przestrzenny, co ma na celu nie tylko efektywność operacyjną, ale także bezpieczeństwo przechowywanych towarów. Wiele organizacji stosuje standardy branżowe, które zalecają co najmniej 20-30% dodatkowej przestrzeni na manewrowanie i dostępność, co czyni odpowiedzi wskazujące na zbyt małą wartość niewłaściwymi. W praktyce, nie poprzestawanie na samych wymiarach jednostek, ale także uwzględnianie warunków operacyjnych i logistycznych, jest kluczem do efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 14

Jakie są wymiary 20-stopowego kontenera serii ISO-1C?

A. 12190 x 2438 x 2438 mm
B. 6058 x 2438 x 2438 mm
C. 2991 x 2438 x 2438 mm
D. 9125 x 2438 x 2438 mm
Kontener wielki serii ISO-1C, 20 stopowy, ma wymiary 6058 x 2438 x 2438 mm, co odpowiada standardom międzynarodowym dla kontenerów. Wymiary te są zgodne z normą ISO 668, która definiuje różne typy kontenerów transportowych, ich wymiary oraz tolerancje. Kontenery te są szeroko stosowane w transporcie morskim, co pozwala na łatwe i efektywne przemieszczenie towarów na dużą skalę. Przykładowo, kontener o podanych wymiarach jest często wykorzystywany w branży logistycznej do transportu różnych produktów, od elektroniki po odzież. Dzięki swojej konstrukcji, kontenery te umożliwiają efektywne załadunki oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej na statkach i w magazynach. Używanie kontenerów ISO ma również znaczenie z punktu widzenia standaryzacji, co ułatwia handel międzynarodowy oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów podczas transportu, dzięki jednolitym wymiarom i mocnej budowie.

Pytanie 15

Budowlą hydrotechniczną w formie nachylenia z lądu do wody, stosowaną do wodowania lub wyciągania na brzeg małych jednostek pływających za pomocą wózka kołowego, który można wprowadzić do wody, jest

A. stanica
B. marina
C. slip
D. przystań
Marina to kompleksowy port morski, który zazwyczaj oferuje miejsce do cumowania dla jachtów i łodzi, a także dodatkowe usługi, takie jak serwis, dostawy paliwa i sklepiki. Jednak marina nie jest odpowiednia w kontekście pytania, ponieważ nie zapewnia bezpośredniego dostępu do wody za pomocą nachylonej konstrukcji, jaką jest slip. Stanica, z drugiej strony, odnosi się do miejsca, w którym cumują łodzie, a także może oferować usługi dla ich użytkowników, ale znów nie obejmuje konstrukcji umożliwiającej wodowanie jednostek na wózkach. Przystań jest w zasadzie terminem ogólnym, który odnosi się do każdego miejsca, gdzie łodzie mogą cumować, natomiast nie jest to jednoznaczne z funkcją slipu. Często myli się te pojęcia przez nieuwzględnienie ich specyficznych funkcji i zastosowań. Slip jest unikalny, ponieważ pozwala na sprawną operację wodowania i wyciągania, co jest kluczowe dla użytkowników niewielkich jednostek pływających. W związku z tym, wybór slipu jako odpowiedzi byłby najbardziej trafny, ponieważ odpowiada on na konkretne potrzeby w zakresie hydrotechniki i użytkowania jednostek pływających.

Pytanie 16

Jaką wartość ma współczynnik ładowności kontenera, w którym umieszczono 30 paletowych jednostek ładunkowych, z których każda waży 600 kg, mając na uwadze, że maksymalna ładowność kontenera to 20 ton?

A. 0,95
B. 0,75
C. 0,90
D. 0,83
Współczynnik ładowności kontenera oblicza się, dzieląc całkowitą wagę ładunku przez dopuszczalną ładowność kontenera. W tym przypadku mamy 30 palet, z których każda waży 600 kg, co daje łączną wagę ładunku równą 18 000 kg (30 palet x 600 kg). Dopuszczalna ładowność kontenera wynosi 20 000 kg (20 ton). Obliczamy współczynnik ładowności: 18 000 kg / 20 000 kg = 0,90. Oznacza to, że kontener jest wykorzystany w 90% swojej maksymalnej ładowności. Jest to istotny wskaźnik w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową oraz optymalizację kosztów transportu. W praktyce, znajomość współczynnika ładowności umożliwia lepsze planowanie transportu, minimalizację pustych przebiegów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W branży transportowej, dążenie do osiągnięcia jak najwyższego współczynnika ładowności jest kluczowe dla rentowności oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 17

W jednym kartonie znajduje się 20 zestawów prezentowych. Na jednej palecie zmieszczono 48 kartonów. Ile miejsc na paletach powinno zostać zarezerwowanych w magazynie dla 28 800 zestawów?

A. 1 440 miejsc
B. 600 miejsc
C. 30 miejsc
D. 1 2000 miejsc
Aby obliczyć, ile miejsc paletowych w magazynie należy zarezerwować dla 28 800 zestawów upominkowych, najpierw ustalamy, ile zestawów mieści się w jednym kartonie. W każdym kartonie znajduje się 20 zestawów. Następnie obliczamy, ile kartonów jest potrzebnych do pomieszczenia 28 800 zestawów, dzieląc 28 800 przez 20, co daje 1 440 kartonów. Ponieważ na jednej palecie znajduje się 48 kartonów, dalszym krokiem jest podzielenie liczby kartonów przez liczbę kartonów na palecie: 1 440 podzielone przez 48, co daje 30 miejsc paletowych. W praktyce, przy planowaniu przestrzeni magazynowej, warto uwzględnić także dodatkowe czynniki, takie jak możliwość rotacji towarów, optymalizację ścieżek dostępu oraz efektywność załadunku i rozładunku, co jest zgodne z dobrymi praktykami logistyki. Proponowane podejście zapewnia nie tylko odpowiednią ilość miejsca, ale także efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową.

Pytanie 18

Jakie formuły Incoterms 2010 obejmują wydatki ponoszone przez strony przy transporcie ładunku drogą morską?

A. FCA i DAP
B. EXW i FCA
C. EXW i DAT
D. FOB i CIF
Przy analizie pozostałych odpowiedzi warto zauważyć, że FCA (Free Carrier) oraz DAP (Delivered At Place) są formułami, które mają zastosowanie głównie w transporcie lądowym i multimodalnym, a nie w morskim. FCA oznacza, że sprzedający dostarcza towar do określonego przewoźnika, a ryzyko przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar jest gotowy do odbioru przez przewoźnika. W przypadku DAP sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyko dostarczenia towaru do określonego miejsca w kraju kupującego, co również nie dotyczy ładunków morskich. EXW (Ex Works) to formuła, w której sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący jest odpowiedzialny za wszystkie dalsze koszty transportu i ryzyko. W kontekście międzynarodowego transportu morskiego, EXW oraz FCA nie uwzględniają odpowiedzialności sprzedającego za transport morski, co może prowadzić do nieporozumień i nieefektywności w dostawach. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu odpowiedzialności i kosztów między tymi formułami, co może skutkować nieprecyzyjnymi ustaleniami w umowach handlowych. Wiedza o właściwych zastosowaniach każdej z formuł jest kluczowa dla efektywnego zarządzania procesami logistycznymi i handlowymi.

Pytanie 19

Regularna i rytmiczna obsługa wyznaczonych portów morskich, zgodna z ustalonym harmonogramem rejsów, definiuje żeglugę

A. nieregularną
B. portową
C. trampową
D. liniową
Żegluga liniowa charakteryzuje się stałą i rytmiczną obsługą określonych portów morskich zgodnie z ustalonym rozkładem rejsów. Oznacza to, że statki przypisane do konkretnej linii żeglugowej regularnie odwiedzają te same porty w ustalonych odstępach czasu, co pozwala na efektywne planowanie zarówno transportu towarów, jak i logistyki. Przykładem mogą być linie kontenerowe, które kursują między portami, takimi jak Rotterdam czy Hamburg, zapewniając regularne połączenia z portami w Azji czy Ameryce Północnej. Tego rodzaju żegluga stosuje się w transporcie towarów w kontenerach, gdzie przewidywalność i regularność są kluczowe dla efektywności łańcucha dostaw. Dodatkowo, w branży żeglugowej żegluga liniowa jest zgodna z międzynarodowymi standardami, takimi jak SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea), co podkreśla jej znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności transportu morskiego.

Pytanie 20

Do rozładunku 40 000 kg żwiru użyto mechanicznego urządzenia chwytakowego do prac ładunkowych, które jest w stanie rozładować 5 t ładunku na godzinę. Koszt godziny pracy tego urządzenia wynosi 200,00 zł netto, a godzina pracy operatora to 120,00 zł netto. Usługi obciążone są 23% stawką VAT. Jaki jest całkowity koszt brutto pracy urządzenia oraz operatora?

A. 1 180,80 zł
B. 1 968,00 zł
C. 3 148,80 zł
D. 2 569,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt brutto pracy urządzenia do rozładunku żwiru, należy najpierw określić czas potrzebny na rozładunek 40 000 kg przy wydajności 5 t/h. Rozładunek 40 000 kg żwiru (czyli 40 t) zajmie 8 godzin (40 t / 5 t/h = 8 h). Koszt pracy urządzenia wynosi 200,00 zł/h, więc koszt za 8 godzin to 1 600,00 zł netto (200,00 zł * 8 h). Koszt pracy operatora wynosi 120,00 zł/h, co daje 960,00 zł netto za 8 godzin (120,00 zł * 8 h). Suma kosztów netto wynosi 1 600,00 zł + 960,00 zł = 2 560,00 zł. Teraz należy doliczyć 23% VAT, co daje 2 560,00 zł * 0,23 = 588,80 zł. Całkowity koszt brutto wyniesie 2 560,00 zł + 588,80 zł = 3 148,80 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardem w branży budowlanej i transportowej, gdzie precyzyjne szacowanie kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem i czasu realizacji projektu.

Pytanie 21

Firma planuje zorganizować przestrzeń do przechowywania, w której zmieszczą się maksymalnie 32 palety oraz 22 beczki. Palety zajmują powierzchnię 1 m2/szt. i nie mogą być układane w stosy. Beczki zajmują powierzchnię 2 m2/szt. i mogą być układane do dwóch poziomów. Jaką minimalną powierzchnię należy przeznaczyć, aby spełnić powyższe wymagania?

A. 76 m2
B. 54 m2
C. 38 m2
D. 64 m2
Aby obliczyć minimalną powierzchnię magazynową, należy uwzględnić zarówno palety, jak i beczki. Palety zajmują 1 m² każda i nie mogą być piętrzone, więc 32 palety zajmują 32 m². Beczki zajmują 2 m² każda, ale mogą być piętrzone do dwóch poziomów, co pozwala na składowanie 22 beczek na powierzchni 2 m² na poziom. Przykładowo, w przypadku dwóch poziomów, 22 beczki zajmują 22 m² (jeden poziom), co oznacza, że na drugim poziomie również zajmą 22 m², a zatem całkowita powierzchnia dla beczek wynosi 11 m² (22 beczki / 2). Zatem całkowita wymagania powierzchni wynosi 32 m² + 11 m² = 43 m². Jednak, przyjęcie zasady, że beczki są składowane na poziomach, umożliwia efektywniejsze wykorzystanie powierzchni. Dlatego dla składowania wszystkich palet oraz beczek łącznie, minimalna powierzchnia powinna wynosić 54 m². Taka organizacja przestrzeni magazynowej jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, gdzie efektywne zarządzanie przestrzenią wpływa na zwiększenie wydajności operacyjnej.

Pytanie 22

W jakim celu stosuje się paletyzację towarów?

A. Aby ułatwić ich transport i magazynowanie
B. Aby zwiększyć objętość towarów
C. Aby zminimalizować ich wagę
D. Aby zmniejszyć ich wartość
Paletyzacja towarów jest kluczowym procesem logistycznym mającym na celu ułatwienie transportu i magazynowania produktów. Użycie palet pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz optymalizację operacji przeładunkowych. Dzięki standaryzowanym rozmiarom palet możliwe jest łatwiejsze planowanie przestrzeni w magazynach oraz środkach transportu. To z kolei przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych. Paletyzacja umożliwia również szybsze i bardziej bezpieczne manipulowanie towarami za pomocą wózków widłowych i innych urządzeń transportowych. W praktyce, paletyzacja minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów podczas transportu i magazynowania, co jest istotne z punktu widzenia jakości obsługi klienta. Dodatkowo, paletyzacja przyczynia się do automatyzacji procesów logistycznych, co jest zgodne z nowoczesnymi trendami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Paletyzacja jest także zgodna z międzynarodowymi normami, takimi jak ISO, co umożliwia bezproblemową wymianę towarów na globalnym rynku.

Pytanie 23

Terminal składowy świadczy następujące usługi:
- magazynowanie na placu: 40 zł/kontener za dobę,
- magazynowanie na placu oraz podłączenie do zasilania: 65 zł/kontener za dobę.

Oblicz, jaki będzie koszt dla klienta, który przechowuje 10 kontenerów w standardowej temperaturze przez 5 dni oraz 10 kontenerów wymagających regulowanej temperatury przez 10 dni?

A. 7 000 zł
B. 6 500 zł
C. 8 000 zł
D. 8 500 zł
Obliczenie kosztów magazynowania kontenerów to nie taka prosta sprawa, bo trzeba zrozumieć, że są różne stawki. Dla 10 kontenerów w normalnej temperaturze, które zostaną w magazynie przez 5 dni, koszt wyniesie 2000 zł. Liczymy to tak: 10 kontenerów razy 40 zł za kontener za dzień i razy 5 dni. A jeśli chodzi o 10 kontenerów, które potrzebują regulowanej temperatury przez 10 dni, to tu będziemy mieli już 6500 zł. Obliczamy to znowu: 10 kontenerów razy 65 zł za kontener za dzień i razy 10 dni. Jak to wszystko zsumujemy, to wyjdzie nam 8500 zł. Ważne jest, żeby umieć robić takie obliczenia, bo w logistyce to kluczowe, żeby dobrze planować koszty magazynowania. Firmy naprawdę często się do tego przyglądają, bo to pomaga podejmować lepsze decyzje w zakresie magazynowania i transportu. Praktyka pokazuje, że to działa zgodnie z najlepszymi standardami w branży.

Pytanie 24

Do transportu na paletach przygotowano 800 zbiorczych opakowań. Na jednej palecie może być maksymalnie 8 opakowań. Ile minimalnie naczep potrzebnych jest do wykonania transportu, jeżeli w jednej naczepie można załadować do 20 paletowych jednostek ładunkowych?

A. 2 naczepy
B. 4 naczepy
C. 5 naczep
D. 3 naczepy
Aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 800 opakowań zbiorczych, musimy najpierw ustalić, ile palet jest potrzebnych do załadunku tych opakowań. Skoro na jednej palecie można umieścić maksymalnie 8 opakowań, to liczba palet potrzebnych do przewozu wynosi 800 opakowań podzielone przez 8 opakowań na paletę, co daje 100 palet. Następnie, aby określić, ile naczep jest potrzebnych, należy wziąć pod uwagę, że jedna naczepa może pomieścić do 20 palet. Zatem dzielimy 100 palet przez 20 palet na naczepę, co daje nam 5 naczep. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby zoptymalizować transport i koszty. W praktyce, znajomość pojemności transportowych i efektywne planowanie załadunku pozwalają na lepsze zarządzanie czasem i zasobami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 25

Na terminalu należy ustawić 100 skrzyń, każda o powierzchni 20 m2, które będą rozmieszczone w czterech poziomach, oraz 20 palet o powierzchni 1 m bez możliwości piętrzenia. Jaką minimalną powierzchnię należy zapewnić dla składowanych towarów?

A. 2 020 m2
B. 500 m2
C. 2 000 m2
D. 520 m2
Poprawna odpowiedź wynosi 520 m2. Aby obliczyć wymaganą powierzchnię dla składowanych ładunków, należy uwzględnić zarówno skrzynie, jak i palety. Mamy 100 skrzyń, z których każda zajmuje 20 m2. Łączna powierzchnia zajmowana przez skrzynie wynosi więc: 100 skrzyń x 20 m2/skrzyni = 2000 m2. Jednak skrzynie są spiętrzone w czterech warstwach, co oznacza, że ​​zajmują one jedynie 1/4 tej powierzchni w poziomie, co daje: 2000 m2 / 4 = 500 m2. Następnie dodajemy powierzchnię zajmowaną przez palety. Mamy 20 palet, z których każda ma powierzchnię 1 m2, co łącznie daje 20 m2. Zatem całkowita minimalna powierzchnia to: 500 m2 + 20 m2 = 520 m2. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce oraz przy planowaniu przestrzeni magazynowej, gdzie efektywne wykorzystanie powierzchni ma istotne znaczenie dla kosztów operacyjnych oraz organizacji pracy. W branży transportowej i magazynowej często korzysta się z takich obliczeń, aby optymalizować układ składowania towarów, co z kolei przyczynia się do zwiększenia wydajności procesów. Zastosowanie norm takich jak EN 15635 dotyczących składowania towarów jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w magazynach.

Pytanie 26

Nie przeprowadza się badań technicznych dla UTB, które są objęte dozorem

A. doraźnym
B. ograniczonym
C. pełnym
D. uproszczonym
Odpowiedź 'uproszczonym' jest prawidłowa, ponieważ w kontekście Urządzeń Technicznych podlegających dozorowi, przeprowadzanie badań technicznych ogranicza się do sytuacji, gdy urządzenie zostało skategoryzowane jako wymagające jedynie uproszczonego dozoru. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi i regulacjami prawnymi, takie jak Ustawa o Dozorze Technicznym, uproszczony dozór dotyczy urządzeń, które nie stwarzają wysokiego ryzyka awarii oraz które były już wcześniej ocenione i certyfikowane. Przykładem mogą być proste instalacje hydrauliczne w budynkach mieszkalnych, które były poddawane regularnym przeglądom, co pozwala na ograniczenie zakresu badań. Uproszczone procedury pozwalają na efektywniejsze zarządzanie czasem i zasobami, co jest kluczowe w środowisku przemysłowym, gdzie czas przestoju urządzeń przekłada się na znaczne straty finansowe. Właściwe stosowanie uproszczonego dozoru sprzyja także poprawie bezpieczeństwa, gdyż koncentruje się na krytycznych aspektach funkcjonowania urządzenia, które mogą zagrażać użytkownikom.

Pytanie 27

Jakim skrótem literowym określa się list przewozowy, który jest sporządzany oddzielnie dla każdej przesyłki lotniczej skonsolidowanej?

A. MAWB
B. CMR
C. CIM
D. HAWB
CIM, CMR oraz MAWB to różne dokumenty przewozowe, które dotyczą różnych rodzajów transportu i nie należy ich mylić z HAWB. CIM, czyli Convention Internationale de Marchandises, jest dokumentem używanym w transporcie kolejowym, który reguluje zasady przewozu towarów. CMR, czyli Convention relative au contrat de transport international de Marchandises par Route, jest stosowany w transporcie drogowym i dotyczy przewozu towarów międzynarodowo. MAWB, czyli Master Air Waybill, to dokument wydawany na poziomie konsolidacji, który obejmuje zbiorczo wszystkie przesyłki przewożone przez jednego spedytora w danym locie. MAWB jest więc dokumentem dla całej przesyłki, a HAWB jest dokumentem dla poszczególnych przesyłek w ramach tej konsolidacji. Zastosowanie niewłaściwego dokumentu może prowadzić do problemów w odprawie celnej czy trudności w monitorowaniu statusu przesyłek. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć różnice i zastosowania tych dokumentów, aby uniknąć nieporozumień oraz zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami i przepisami branżowymi.

Pytanie 28

Oblicz minimalne pole powierzchni potrzebne do składowania 12 kontenerów 40-stopowych, usytuowanych w 4 równych warstwach, każdy o ładowności 33 tony oraz wymiarach zewnętrznych 12,2 m × 2,4 m × 2,6 m (dł. × szer. × wys.), nie biorąc pod uwagę luzów manipulacyjnych.

A. 351,36 m²
B. 25,28 m²
C. 31,72 m²
D. 87,84 m²
Aby obliczyć minimalne pole powierzchni niezbędne do składowania 12 kontenerów 40-stopowych w 4 warstwach, najpierw musimy zrozumieć wymiary kontenera oraz sposób ich układania. Kontener 40-stopowy ma wymiary zewnętrzne 12,2 m długości, 2,4 m szerokości i 2,6 m wysokości. Przy składowaniu w 4 warstwach, wysokość kontenerów nie wpływa na wymaganą powierzchnię, dlatego skupiamy się na długości i szerokości. Łączna długość kontenerów w jednej warstwie wynosi 12 kontenerów x 12,2 m = 146,4 m. Szerokość pozostała stała, czyli 2,4 m. W przypadku układania kontenerów w jednej linii, pole powierzchni obliczamy jako długość x szerokość: 146,4 m x 2,4 m = 350,56 m². Ponieważ jednak mają być 4 warstwy, musimy podzielić tę wartość przez 4, co daje 350,56 m² ÷ 4 = 87,64 m². Ostatecznie, przy zaokrągleniu, otrzymujemy 87,84 m², co odpowiada odpowiedzi nr 2. Takie obliczenia są standardem w logistyce i przechowywaniu towarów, zapewniając efektywne wykorzystanie przestrzeni, co jest kluczowe w branży transportowej.

Pytanie 29

Które urządzenie należy zastosować do przeniesienia kontenera 40-stopowego w którym umieszczono ładunek o masie 28 ton?

Urządzenie 1.Urządzenie 2.Urządzenie 3.Urządzenie 4.
Rozstaw
spreadera
[m]
81110,512,5
Udźwig [t]28282933

A. Urządzenie 1.
B. Urządzenie 2.
C. Urządzenie 4.
D. Urządzenie 3.
Urządzenie 4 jest właściwym wyborem do przeniesienia kontenera 40-stopowego o masie 28 ton z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim, urządzenie to ma rozstaw spreadera wynoszący 12,5 metra, co jest niezbędne do prawidłowego uchwycenia kontenera o długości 12,2 metra. Ponadto, jego udźwig wynoszący 33 tony przewyższa masę ładunku, co zapewnia dodatkowy margines bezpieczeństwa. W praktyce, stosowanie urządzeń z odpowiednim udźwigiem jest kluczowe, aby uniknąć przeciążenia, które mogłoby prowadzić do awarii sprzętu lub, co gorsza, do wypadków. W branży logistycznej, standardy takie jak ISO 3874 dotyczące transportu i rozładunku kontenerów podkreślają znaczenie używania sprzętu, który jest odpowiednio przystosowany do specyfiki ładunku. Przykładem mogą być operacje w portach morskich, gdzie nieprawidłowy dobór urządzeń prowadzi do opóźnień w dostawach i zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego wybór Urządzenia 4 nie tylko spełnia wymogi techniczne, ale także wpisuje się w najlepsze praktyki stosowane w branży.

Pytanie 30

Załadunek kontenerów na pokład statku rozpocznie się o godzinie 9.00 i będzie realizowany przez dwa urządzenia załadunkowe pracujące równocześnie, z wydajnością 8 kontenerów na godzinę każde. Po każdej dwóch godzinach pracy nastąpi 30-minutowa przerwa techniczna. Kiedy zakończy się załadunek 48 kontenerów na statek?

A. 11.30
B. 16.00
C. 16.30
D. 12.30
Załadunek kontenerów na statek rozpoczyna się o godzinie 9.00, a dwa urządzenia załadunkowe o wydajności 8 kontenerów na godzinę każde, pracując równocześnie, mogą załadować łącznie 16 kontenerów na godzinę. W ciągu dwóch godzin pracy, te urządzenia załadują 32 kontenery. Po upływie tych dwóch godzin następuje 30-minutowa przerwa techniczna, po której kontynuują pracę. W ciągu kolejnych dwóch godzin, ponownie załadują 32 kontenery, co daje łącznie 64 kontenery w cztery godziny. Aby załadować 48 kontenerów, wystarczy 3 godziny, w tym jedna przerwa. Po 3 godzinach pracy, czyli o godzinie 12.00, urządzenia załadują 48 kontenerów, a więc załadunek zakończy się o godzinie 12.30. Takie podejście pokazuje, jak ważne jest planowanie i optymalizacja procesów logistycznych w branży transportowej, a także uwzględnienie przerw w harmonogramowaniu pracy urządzeń, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 31

Zewnętrzna strefa akwatorium portowego, przeznaczona dla statków oczekujących na zgodę na wejście do wewnętrznych wód portowych, to

A. basen
B. kanał
C. reda
D. pirs
Reda to obszar na morzu, w którym statki mogą czekać na wpłynięcie do portu. Stanowi antypodę dla zewnętrznych wodów portowych, gdzie statki muszą uzyskać zgodę na dalszą żeglugę. W praktyce, reda pełni kluczową rolę w zarządzaniu ruchem morskim, zapewniając bezpieczne miejsce, gdzie jednostki mogą oczekiwać na zezwolenie od kapitanatu portu. Umożliwia to organizację ruchu, co jest szczególnie istotne w przypadku zatłoczonych portów. W standardach zarządzania portami, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), skuteczne wykorzystywanie redy ma na celu minimalizację ryzyka kolizji oraz maksymalizację efektywności obsługi portowej. Przykładem zastosowania może być sytuacja, gdy statek towarowy przybywa do portu, ale musi poczekać na zakończenie operacji załadunkowych innej jednostki, co jest typowe w ruchu portowym.

Pytanie 32

Ile sztuk opakowań o wymiarach 300 mm × 400 mm × 220 mm i wadze 10 kg zmieści się na palecie EUR, która waży 15 kg? Maksymalna wysokość ładunku na palecie nie może być większa niż 1,5 m. Dopuszczalne obciążenie palety przy równomiernym rozmieszczeniu to 1 500 kg.

A. 48 opakowań
B. 24 opakowania
C. 72 opakowania
D. 8 opakowań
Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań, które można ułożyć na palecie EUR przy uwzględnieniu jej wymiarów, nośności oraz ograniczeń wysokości, należy zastosować kilka kroków. Wymiary palety EUR to 1200 mm × 800 mm, a maksymalna wysokość ładunku nie może przekraczać 1500 mm. Obliczamy objętość jednego opakowania: 300 mm × 400 mm × 220 mm = 26 400 000 mm³. Zmieniając jednostki na metry sześcienne, otrzymujemy 0,0264 m³. Paleta EUR ma objętość 0,96 m³ (1,2 m × 0,8 m × 1,5 m), co pozwala na umieszczenie 36 opakowań w dolnej warstwie, gdyż 1200 mm / 300 mm = 4 oraz 800 mm / 400 mm = 2. Wysokość opakowania 220 mm pozwala na 6 warstw, a 36 × 6 = 216 opakowań. Jednakże, ze względu na maksymalne obciążenie palety, które wynosi 1500 kg, a masa 48 opakowań (480 kg) jest w granicach normy, to właśnie ta liczba opakowań jest poprawna. Przykładem zastosowania tych obliczeń jest efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową oraz optymalizacja transportu, co jest kluczowe w branży logistycznej.

Pytanie 33

Jaką minimalną powierzchnię należy zapewnić do przechowywania 4 ładunków o wymiarach 1,2 x 1,2 x 1,2 m w dwóch poziomach?

A. 5,76 m2
B. 1,44 m2
C. 2,88 m2
D. 4,32 m2
Aby obliczyć najmniejszą powierzchnię potrzebną do składowania 4 ładunków o wymiarach 1,2 x 1,2 x 1,2 m w dwóch warstwach, należy najpierw ustalić, jak można je ułożyć. W przypadku składowania w dwóch warstwach, można umieścić dwa ładunki w jednej warstwie i dwa w drugiej, co daje łącznie 2 warstwy. Jeśli umieścimy ładunki obok siebie w jednej warstwie, potrzebujemy 2,4 m długości (1,2 m + 1,2 m) oraz 1,2 m szerokości, co daje powierzchnię 2,4 m x 1,2 m = 2,88 m2. Taka organizacja składowania jest zgodna z zasadami efektywności przestrzennej, które są kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być optymalizacja przestrzeni w magazynach, gdzie odpowiednie rozmieszczenie towarów pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka uszkodzeń towarów. Ponadto, stosowanie standardów takich jak FIFO (First In, First Out) w połączeniu z optymalizacją przestrzeni gwarantuje efektywne zarządzanie zapasami.

Pytanie 34

W terminalu trzeba zaplanować miejsce do przechowywania 240 puszek z klejem. Każda z puszek ma średnicę 0,5 m i będą one układane w dwóch warstwach na paletach o wymiarach 1,2 × 1,0 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.). Jaką powierzchnię należy zarezerwować do przechowywania tych paletowych jednostek ładunkowych, nie uwzględniając ich piętrzenia oraz luzów manipulacyjnych?

A. 144 m2
B. 36 m2
C. 18 m2
D. 72 m2
Błędne podejścia do obliczania powierzchni magazynowej mogą wynikać z niedostatecznego uwzględnienia wymagań dotyczących ilości puszek oraz nieprawidłowych założeń dotyczących układu palet. Wiele osób może założyć, że nie trzeba uwzględniać dodatkowej przestrzeni na manewry, co prowadzi do zaniżenia obliczeń. Przykładowo, przyjęcie, że można składować wszystkie puszki w jednej warstwie na paletach prowadzi do błędnych wniosków o zbyt małej potrzebnej powierzchni. Ponadto, użycie niepoprawnych wymiarów palet lub błędna interpretacja ich układów również może skutkować znacznymi różnicami w obliczeniach. Kluczowe jest stosowanie właściwych norm zawodowych, które zalecają uwzględnianie nie tylko samej powierzchni palet, ale również przestrzeni operacyjnej wokół nich. Stosując dobre praktyki logistyczne, należy pamiętać o wpływie odpowiedniego rozmieszczenia ładunków na efektywność operacyjną. Oprócz tego, nie można zapominać o bezpieczeństwie podczas składowania, co również wymaga dodatkowej przestrzeni. W praktyce, każdy magazyn powinien mieć plan rozmieszczenia towarów, który uwzględnia wszystkie te aspekty, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia wydajności operacyjnej oraz minimalizacji ryzyka wypadków. Dlatego tak istotne jest, aby nie tylko obliczać potrzebną powierzchnię, ale także dążyć do jej optymalizacji według standardów branżowych.

Pytanie 35

Pojazd towarowy posiada 4 osie, w tym jedną z nich napędową. Ładunek waży 16 t, a sam pojazd 12 t. Jeśli na osi napędowej znajduje się 25% całkowitej masy pojazdu, to jakie obciążenie ma ta oś?

A. 7 t
B. 3 t
C. 4 t
D. 1 t
Żeby obliczyć obciążenie osi napędowej w ciężarówce, na początku trzeba zsumować masę pojazdu. Mamy tu więc 12 ton ciężaru samego pojazdu i do tego 16 ton ładunku, co daje nam razem 28 ton. Pamiętaj, że zgodnie z zasadami, 25% tej całkowitej masy przypada na oś napędową. Tak więc, 25% z 28 ton to 7 ton. Wiesz, obciążenie osi napędowej jest kluczowe, bo wpływa na to, jak pojazd zachowuje się na drodze. Odpowiednie obciążenie osi napędowej ma ogromne znaczenie dla przyczepności opon, zwłaszcza podczas manewrowania i hamowania. Tego rodzaju rzeczy są podkreślane w standardach branżowych, jak normy SAE dla pojazdów użytkowych, które mówią o tym, jak ważny jest dobry rozkład masy. To ma duży wpływ na trwałość pojazdu oraz bezpieczeństwo na drodze. Dlatego warto znać to obciążenie osi, zwłaszcza dla kierowców i inżynierów, którzy pracują z ciężarówkami.

Pytanie 36

Kontener będzie przetrzymywany na terminalu przez 12 dni. Zgodnie z taryfą portową, przez pierwsze 5 dni składowanie jest bezpłatne. W okresie od 6 do 13 dnia obowiązuje stawka dzienna wynosząca 6 USD, a po 13 dniach ta opłata wzrasta o 50%. Jakie będą całkowite koszty składowania tego kontenera?

A. 72 USD
B. 42 USD
C. 75 USD
D. 40 USD
Koszt składowania kontenera można obliczyć na podstawie taryfy portowej. Składowanie przez pierwsze 5 dni jest bezpłatne, co oznacza, że nie ponosimy żadnych kosztów przez ten okres. Od 6 do 12 dnia naliczana jest stawka 6 USD za każdy dzień. W przypadku składowania przez 12 dni, płacimy za dni od 6 do 12, co daje 7 dni płatnych. Obliczamy koszt: 7 dni x 6 USD = 42 USD. Warto również zwrócić uwagę, że po 13 dniu stawka wzrasta o 50%, co oznacza, że za każdy dzień po tym okresie musielibyśmy zapłacić 9 USD. Ten model naliczania opłat jest standardem w branży transportowej, gdzie różne okresy składowania mają różne stawki, co ma na celu zachęcanie do szybkiego odbioru towarów. Przykład ten pokazuje również, jak ważne jest zrozumienie warunków umowy i taryf, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek finansowych.

Pytanie 37

Jakie regulacje dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych w pociągach towarowych?

A. RID
B. IMDG Code
C. IATA/DGR
D. ADR
RID, czyli regulamin do międzynarodowego transportu kolejami towarów niebezpiecznych, to bardzo ważny dokument. To właśnie on reguluje, jak można przewozić materiały niebezpieczne w wagonach kolejowych. Z moich doświadczeń wynika, że przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla bezpieczeństwa. RID zawiera informacje o tym, jakie substancje są klasyfikowane jako niebezpieczne, jak je pakować i oznakować. Na przykład, materiały wybuchowe czy gazy powinny być przewożone według rygorystycznych norm, żeby zminimalizować wszelkie ryzyko. Każdy, kto zajmuje się transportem kolejowym, powinien znać te przepisy. Jeśli się ich nie przestrzega, mogą być poważne konsekwencje, takie jak kary finansowe lub zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska.

Pytanie 38

Jakie przepisy regulują transport materiałów niebezpiecznych w środkach transportu na statkach w ruchu morskim?

A. IATA/DGR
B. IMDG Code
C. RID
D. ADR
Wybór odpowiedzi IATA/DGR, ADR lub RID wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące regulacji dotyczących przewozu materiałów niebezpiecznych. IATA/DGR odnosi się do transportu lotniczego i jest stosowane w kontekście przewozu materiałów niebezpiecznych samolotami. Oznacza to, że przepisy te nie mają zastosowania w przypadku transportu morskiego, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei ADR dotyczy transportu drogowego materiałów niebezpiecznych i jest stosowane w transporcie lądowym. Choć przepisy te są bardzo szczegółowe i obejmują klasyfikację oraz wymagania dotyczące pakowania, nie mogą być stosowane w kontekście żeglugi morskiej. RID, z kolei, odnosi się do przewozu materiałów niebezpiecznych koleją, co skutkuje podobnym ograniczeniem jak w przypadku ADR. Każda z tych regulacji ma swoje specyficzne zastosowania w różnych środkach transportu, jednak żadna z nich nie jest odpowiednia dla transportu morskiego. Powszechnym błędem jest mylenie tych regulacji, co może prowadzić do niezgodności z przepisami i stwarzać poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa transportu. Wiedza o tym, które przepisy są odpowiednie dla danego środka transportu, jest kluczowa dla skutecznego zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem w logistyce materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 39

Jaką minimalną pojemność powinna mieć cysterna, aby stopień napełnienia jej zbiornika paliwem wynoszącym 25 500 litrów nie był większy niż 75%?

A. 34 000 litrów
B. 26 000 litrów
C. 31 875 litrów
D. 19 125 litrów
Wybierając złą pojemność cysterny, na przykład 26 000 litrów, 19 125 litrów czy 31 875 litrów, można narazić się na poważne problemy z normami bezpieczeństwa. Największy błąd polega na tym, że nie uwzględniasz związku między napełnieniem a stopniem napełnienia. Dla 26 000 litrów stopień napełnienia wyniesie około 98,5%, a to już jest znacznie powyżej dopuszczalnych 75%. A w przypadku 19 125 litrów, wychodzi nam 133%, co jest całkowicie niemożliwe, bo cysterna byłaby przepełniona. Zresztą, dla 31 875 litrów znowu mamy powyżej 75%, co stwarza ryzyko wycieku i może zagrażać środowisku. W przemyśle naftowym wszystko trzeba dobrze zaplanować, żeby nie tylko oszczędzać, ale przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, żeby zawsze stosować odpowiednie obliczenia, by uniknąć złych sytuacji.

Pytanie 40

Czynnikiem mechanicznym, który uszkadza opakowania podczas transportu oraz przechowywania, jest

A. nacisk
B. oświetlenie
C. wilgotność
D. temperatura
Nacisk jest kluczowym czynnikiem mechanicznym, który może prowadzić do uszkodzenia opakowań w trakcie transportu i składowania. Opakowania są projektowane w taki sposób, aby wytrzymać określone obciążenia, ale nadmierny nacisk, na przykład wywołany przez ciężar innych ładunków, może prowadzić do ich deformacji, pęknięć czy złamań. W transporcie, szczególnie w przypadku materiałów sypkich czy palet, poprawne rozmieszczenie towarów oraz ich odpowiednie zabezpieczenie przed kumulacją nacisku jest kluczowe. Standardy takie jak ISO 11607 dotyczące pakowania dla medycyny i ISO 9001 dla zarządzania jakością podkreślają znaczenie testowania opakowań z uwagi na mechaniczne obciążenia. Przykładem praktycznym może być stosowanie specjalnych przekładek czy systemów amortyzujących w celu zminimalizowania wpływu nacisku na delikatne produkty, co zapewnia ich integralność i bezpieczeństwo w trakcie transportu.