Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 14 marca 2025 13:41
  • Data zakończenia: 14 marca 2025 13:43

Egzamin niezdany

Wynik: 6/40 punktów (15,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Botulizm u niemowląt może wystąpić w przypadku, gdy dziecko spożyje pokarm zanieczyszczony toksyną botulinową

A. miodu
B. jogurtu
C. kaszy manny
D. kleiku ryżowego
Choć kleik ryżowy, kasza manna i jogurt są ogólnie uważane za bezpieczne pokarmy dla niemowląt, istotne jest zrozumienie kontekstu, w jakim podawane są te produkty. Kleik ryżowy i kasza manna są gorącym tematem, ponieważ można je wprowadzać do diety niemowląt jako pokarmy stałe, jednak nie są one źródłem toksyny botulinowej. Podobnie jogurt, który jest fermentowanym produktem mlecznym, jest zazwyczaj bezpieczny dla dzieci, o ile nie zawiera dodatków mogących wywołać alergie. Kluczowym błędem jest mylenie zagrożeń związanych z różnymi pokarmami; miód jest jedynym z wymienionych produktów, który naprawdę niesie ryzyko botulizmu, co wynika z obecności spor Clostridium botulinum. Właściwe zrozumienie tego zagrożenia jest kluczowe dla zdrowia niemowląt. Powszechnie występujące myślenie, że wszystkie naturalne produkty są bezpieczne, może prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji. Z tego powodu rodzice powinni szczególnie zwracać uwagę na to, co podają swoim dzieciom, a także być świadomi potencjalnych zagrożeń związanych z jedzeniem, które może wydawać się niewinne, a w rzeczywistości może być niebezpieczne dla ich zdrowia. Edukacja na temat żywienia niemowląt jest niezwykle ważna i powinna obejmować zarówno wiedzę o składnikach, jak i ich potencjalnym wpływie na zdrowie dzieci.

Pytanie 2

Jaką sekwencję działań powinna podjąć opiekunka przy usuwaniu ciemieniuchy?

A. Nałożyć oliwkę na główkę dziecka, założyć czapeczkę, wyczesać szczoteczką, umyć
B. Założyć czapeczkę, nałożyć oliwkę, umyć główkę dziecka, wyczesać szczoteczką
C. Wyczesać szczoteczką główkę dziecka, nałożyć oliwkę, umyć, założyć czapeczkę
D. Umyć główkę dziecka, nałożyć oliwkę, założyć czapeczkę, wyczesać szczoteczką
Odpowiedź polegająca na posmarowaniu oliwką główki dziecka, założeniu czapeczki, wyczesaniu szczoteczką i umyciu jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla zalecane standardy pielęgnacji główki dziecka w przypadku ciemieniuchy. Oliwka pomaga zmiękczyć skorupy i łuski, co ułatwia ich usunięcie. Następnie, założenie czapeczki, która utrzymuje wilgoć i ciepło, sprzyja skuteczniejszemu działaniu oliwki. Wyczesanie szczoteczką pozwala na delikatne usunięcie zmiękczonych łusek, co jest kluczowe w tej procedurze. Ostateczne umycie główki dziecka ma na celu usunięcie resztek oliwki oraz zanieczyszczeń. Taki porządek działań minimalizuje ryzyko podrażnień skóry, zapewniając jednocześnie komfort dziecku. Wiedza na temat właściwego postępowania w przypadku ciemieniuchy jest istotna, ponieważ niewłaściwe metody mogą prowadzić do pogorszenia stanu skóry głowy dziecka oraz do dyskomfortu. Warto również zauważyć, że konsultacja z pediatrą jest wskazana, jeśli zmiany w skórze nie ustępują po zastosowaniu domowych metod.

Pytanie 3

W przypadku stwierdzenia alergii u noworodka karmionego mlekiem modyfikowanym, w celu profilaktyki, zaleca się stosowanie mieszanki oznaczonej symbolem

A. HA
B. AR
C. R
D. GR
Mieszanki mleczne oznaczone literkami R, GR i AR nie są najlepszym wyborem dla niemowląt, które mogą mieć alergię na białka mleka krowiego. Oznaczenie R dotyczy mieszanek dla dzieci z problemami trawiennymi, zwłaszcza gdy mają objawy takie jak regurgitacja. Mieszanki GR są gęstsze i stosuje się je w przypadku refluksu, ale nie są one przystosowane dla dzieci z alergiami. Z kolei oznaczenie AR to mieszanek dla dzieci z alergią, jednak nie są one hipoalergiczne w takim sensie jak HA. Wybór mieszanki to naprawdę ważna sprawa, dlatego rodzice powinni być ostrożni i unikać podejmowania decyzji na podstawie błędnych informacji. Często ludzie myślą, że każda mieszanka z literami związanymi z alergią jest bezpieczna; warto zrozumieć, że tylko HA ma właściwości do profilaktyki alergii. Jeśli macie jakieś wątpliwości, zawsze najlepiej skonsultować się z lekarzem specjalistą, żeby uniknąć problemów zdrowotnych dla dziecka i nie wprowadzać diety na chybił trafił.

Pytanie 4

Bolesny obrzęk oraz powiększenie gruczołów ślinowych przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych u dziecka są objawami klinicznymi

A. różyczki
B. płonicy
C. świnki
D. odry
Świnki, znane również jako epidemiczne zapalenie ślinianek, są chorobą wirusową wywoływaną przez wirus paramyksowirusów. Objawy kliniczne, takie jak bolesny obrzęk oraz powiększenie ślinianek przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych, są charakterystyczne dla tej choroby. Powiększenie ślinianek jest wynikiem zapalenia tych gruczołów, co prowadzi do dyskomfortu i bólu, a także może powodować trudności w jedzeniu i mówieniu. W praktyce klinicznej, w przypadku podejrzenia świnek, lekarze zalecają obserwację objawów oraz wykonanie badań serologicznych w celu potwierdzenia diagnozy. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie szczepień, gdyż istnieje szczepionka przeciwko śwince, która jest częścią szczepionki MMR (odra, świnka, różyczka). Zastosowanie tej szczepionki znacznie zmniejszyło częstość występowania choroby oraz jej powikłań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zdrowia publicznego.

Pytanie 5

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka, należy zastosować

A. morfogram
B. inwentarz rozwojowy
C. siatkę centylową
D. skalę Apgar
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka. Jest to zestaw pytań lub zadań, które pomagają specjalistom w identyfikacji osiągnięć rozwojowych na różnych płaszczyznach, takich jak motoryka, mowa, umiejętności społeczne czy poznawcze. Użycie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii dziecięcej i pediatrii, gdzie regularne monitorowanie rozwoju ma kluczowe znaczenie dla wczesnej interwencji i wsparcia. Przykładowym inwentarzem jest Denver Developmental Screening Test, który pozwala na ocenę rozwoju dzieci od urodzenia do 6. roku życia. Inwentarze te są oparte na normach rozwojowych, co pozwala na porównanie indywidualnych osiągnięć dziecka z populacją. Właściwe zastosowanie inwentarzy rozwojowych przyczynia się do skutecznej diagnozy i planowania interwencji, co jest istotne w zapewnieniu dziecku optymalnych warunków do rozwoju.

Pytanie 6

Mleko matki produkowane przez zdrową, prawidłowo odżywioną kobietę w pełni zaspokaja potrzeby niemowlęcia na wszystkie niezbędne substancje odżywcze przez pierwsze

A. cztery miesiące życia
B. sześć miesięcy życia
C. siedem miesięcy życia
D. osiem miesięcy życia
Pokarm kobiecy, znany jako mleko matki, jest uznawany za najbardziej odpowiednią formę żywienia niemowląt w pierwszych miesiącach życia. Do sześciu miesięcy życia, mleko matki dostarcza wszystkie niezbędne składniki odżywcze, w tym białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju niemowlęcia. Zawiera również immunoglobuliny i inne substancje, które wspierają układ odpornościowy dziecka. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy życia, co jest zgodne z badaniami wykazującymi, że mleko matki zmniejsza ryzyko wielu chorób, takich jak infekcje dróg oddechowych czy biegunki. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują edukację matek na temat korzyści z karmienia piersią, co może prowadzić do lepszych wyników zdrowotnych dzieci oraz wspierać ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny.

Pytanie 7

Opiekunka pracująca w żłobku, do którego uczęszcza 25 dzieci, powinna w pierwszej kolejności zgłosić zauważone objawy chorobowe u dziecka

A. opiekunowi dziecka
B. lekarzowi rodzinnemu dziecka
C. pielęgniarce zatrudnionej w żłobku
D. kierownikowi żłobka
Zgłaszanie objawów chorobowych lekarzowi rodzinnemu dziecka lub kierownikowi żłobka, a także opiekunowi dziecka, jest niewłaściwym podejściem w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniej reakcji na stan zdrowia dziecka. Lekarz rodzinny, mimo iż posiada kompetencje medyczne, nie jest dostępny w placówce w czasie rzeczywistym oraz nie może ocenić stanu dziecka na miejscu. W przypadku nagłej sytuacji zdrowotnej, istotne jest, aby personel żłobka miał dostęp do wykwalifikowanego pracownika medycznego, który na co dzień ma styczność z dziećmi i zna ich historię zdrowotną. Zgłoszenie objawów kierownikowi żłobka może być użyteczne w kontekście organizacyjnym, ale nie dostarcza potrzebnej pomocy medycznej. Opiekun dziecka, choć blisko związany z dziećmi, nie ma wystarczającej wiedzy medycznej, aby podjąć odpowiednie działania w sytuacji zagrożenia zdrowia. Właściwą praktyką jest oczywiście informowanie rodziców, ale kluczowym krokiem jest najpierw ocena sytuacji przez wykwalifikowanego pracownika medycznego, co pozwala na podjęcie szybkiej i właściwej decyzji dotyczącej dalszego postępowania. Tego rodzaju podejście jest zgodne z wytycznymi dotyczącymi bezpieczeństwa zdrowotnego dzieci w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych.

Pytanie 8

Prowadząc zabawę muzyczno-ruchową dla 4-letnich dzieci pod tytułem "Stary niedźwiedź", opiekunka przede wszystkim rozwija u dzieci

A. motorykę dużą
B. przyzwyczajenia i nawyki
C. samodzielność
D. motorykę małą
Zabawa "Stary niedźwiedź" to świetny sposób na rozwijanie motoryki dużej u małych dzieci, szczególnie tych 4-letnich. Motoryka duża to te wszystkie ruchy, które angażują większe grupy mięśniowe, jak bieganie, skakanie czy turlanie się. W tej zabawie, dzieci naśladują ruchy niedźwiedzia, co sprawia, że całe ich ciało jest w ruchu i to w naprawdę różnorodny sposób. Na przykład, skaczą, robią przewroty czy biegają w różnych kierunkach. Tego typu aktywności pomagają w rozwijaniu koordynacji i równowagi, co jest super ważne w tym wieku. Dodatkowo, są one zgodne z zaleceniami dla dzieci w przedszkolu. Regularne zabawy, takie jak ta, sprzyjają rozwojowi serca i wzmacniają mięśnie, co odgrywa istotną rolę w tej fazie życia. Specjaliści, którzy zajmują się edukacją przedszkolną i psychologią rozwoju, naprawdę polecają takie formy aktywności w codziennym nauczaniu.

Pytanie 9

Jakiego środka najlepiej użyć do przemywania oczu dziecka z zapaleniem spojówek?

A. napar ze świetlika
B. napar z rumianku
C. sól fizjologiczna
D. woda źródlana
Sól fizjologiczna, znana również jako roztwór soli, jest najbezpieczniejszym i najskuteczniejszym środkiem do przemywania oczu w przypadku zapalenia spojówek u dzieci. Jej skład chemiczny, zawierający 0,9% chlorku sodu w wodzie, jest bardzo zbliżony do naturalnego stężenia soli w ludzkich komórkach, co sprawia, że jest doskonale tolerowana przez organizm. Przemywanie oczu solą fizjologiczną nie tylko nawilża, ale również pomaga w wypłukiwaniu zanieczyszczeń, alergenów i nadmiaru wydzieliny, które mogą podrażniać spojówki. W praktyce stosuje się ją poprzez nawilżenie gazikiem lub użycie kropli do oczu, co jest zgodne z rekomendacjami specjalistów z zakresu pediatrii i okulistyki. Przy zapaleniu spojówek, sól fizjologiczna wspiera proces gojenia, minimalizując ryzyko infekcji poprzez utrzymywanie czystości oka. Warto również pamiętać, że sól fizjologiczna jest powszechnie dostępna w aptekach, co czyni ją praktycznym i bezpiecznym rozwiązaniem w domowej apteczce.

Pytanie 10

Jaką metodę powinno się zastosować w odniesieniu do 2-letnich dzieci, aby zapobiec konfliktom związanym z zabawkami?

A. Stworzyć dzieciom osobne miejsce do zabawy
B. Ogłosić dzieciom nagrodę, jeśli nie dojdzie do sprzeczki
C. Stworzyć dzieciom wspólne miejsce do zabawy
D. Ogłosić koniec zabawy, jeśli dojdzie do sprzeczki
Stosowanie wspólnego miejsca do zabawy może wydawać się atrakcyjną opcją, ale nie jest skuteczne dla 2-letnich dzieci, które często nie są jeszcze w stanie radzić sobie z emocjami związanymi z rywalizacją. Wspólna przestrzeń może prowadzić do intensyfikacji konfliktów, ponieważ dzieci, które chcą korzystać z tych samych zabawek, mogą czuć się zagrożone i odreagować w sposób agresywny. To podejście nie uwzględnia również indywidualnych potrzeb dzieci w zakresie przestrzeni do zabawy, co jest kluczowe w tym wieku. Kolejna strategia, jaką jest zapowiadanie końca zabawy, nie przynosi pozytywnych rezultatów, ponieważ może wywoływać dodatkowy stres i frustrację, co w rezultacie potęguje konflikt. Dzieci mogą czuć się zaniepokojone możliwością utraty zabawy, co prowadzi do niezdrowych interakcji. Propozycja nagradzania dzieci za unikanie kłótni również może być myląca. Chociaż pozytywne wzmocnienie jest skuteczną metodą wychowawczą, w przypadku małych dzieci może być trudne do zrozumienia. Dzieci mogą nie wiedzieć, co dokładnie oznacza unikanie kłótni i mogą nie łączyć nagrody z odpowiednim zachowaniem. Dla skutecznego radzenia sobie z konfliktami w tym wieku kluczowe jest stworzenie struktur, które pozwalają na indywidualną zabawę oraz naukę dzielenia się w bezpiecznym kontekście.

Pytanie 11

Waga niemowlęcia, które prawidłowo się rozwija, w dwunastym miesiącu życia w porównaniu do wagi przy urodzeniu wzrasta średnio

A. dwukrotnie
B. trzykrotnie
C. pięciokrotnie
D. czterokrotnie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'trzykrotnie' jest poprawna, ponieważ według norm wzrostu i rozwoju niemowląt opracowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), waga niemowlęcia w wieku 12 miesięcy powinna być średnio trzykrotnością jego wagi urodzeniowej. To oznacza, że jeśli niemowlę urodziło się z wagą 3 kg, to w wieku 12 miesięcy powinno ważyć około 9 kg. To zjawisko jest wynikiem intensywnego wzrostu i rozwoju, które mają miejsce w pierwszym roku życia dziecka. W tym okresie zachodzą liczne zmiany w organizmie, w tym rozwój mięśni, tkanki tłuszczowej oraz narządów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma ogromne znaczenie dla rodziców oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem dzieci, ponieważ pozwala na monitorowanie wzrostu i rozwoju niemowlęcia oraz identyfikację ewentualnych problemów zdrowotnych. Regularne ważenie i kontrolowanie wzrostu dziecka zgodnie z wykresami wzrostu WHO jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego rozwoju i dostosowania diety, co wpływa na ogólny stan zdrowia dziecka.

Pytanie 12

W zupach jarzynowych dla dzieci poniżej trzeciego roku życia nie powinno się stosować jako składnika tłuszczowego

A. oliwa z oliwek
B. olej z pestek winogron
C. masło
D. olej rzepakowy bezerukowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Olej z pestek winogron jest niewłaściwym składnikiem tłuszczowym w zupach jarzynowych dla dzieci do trzeciego roku życia głównie ze względu na jego wysoką zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, w tym kwasu linolowego. Dzieci w tym wieku potrzebują tłuszczów, które są bardziej stabilne i korzystne dla ich rozwijającego się organizmu. Tłuszcze nasycone oraz jednonienasycone, takie jak masło czy oliwa z oliwek, są preferowane, ponieważ wspierają rozwój mózgu i układu nerwowego. Ponadto, olej z pestek winogron może być również trudny do strawienia dla małych dzieci. W kontekście żywienia dzieci, ważne jest, aby stosować tłuszcze, które są zgodne z wytycznymi dietetycznymi, które zalecają ograniczenie spożycia kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i zwiększenie spożycia kwasów jednonienasyconych oraz nasyconych. Przykładowo, masło jest nie tylko źródłem tłuszczu, ale również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, co czyni je bardziej korzystnym wyborem. Z tego powodu, dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dzieci, olej z pestek winogron nie jest zalecany.

Pytanie 13

Nauczanie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i życzliwości innym to działania wychowawcze, które wspierają jego rozwój w obszarze

A. mowy i myślenia
B. kontaktów społecznych
C. motoryki i lokomocji
D. sensomotoryki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uczenie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i serdeczności innym są kluczowymi elementami rozwijania umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne w budowaniu zdrowych relacji społecznych. Poprawna odpowiedź, dotycząca kontaktów społecznych, podkreśla znaczenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi. W kontekście wychowania, dzieci uczą się nie tylko komunikować, ale także rozumieć emocje innych, co jest podstawą empatii. Przykładowo, nauczenie dziecka, jak używać zwrotów grzecznościowych, może skutkować lepszymi interakcjami w przedszkolu czy szkole, gdzie umiejętności społeczne są często oceniane. Dobrze rozwinięte kontakty społeczne wpływają na poczucie własnej wartości, a także na zdolność do efektywnej współpracy z innymi. Wspieranie dzieci w nauce tych umiejętności jest zgodne z najlepszymi praktykami pedagogicznymi i standardami wychowawczymi, które zalecają rozwój kompetencji społecznych jako kluczowego składnika ogólnego rozwoju dziecka.

Pytanie 14

U zdrowo rozwijającego się niemowlęcia odruch ssania ustępuje mniej więcej

A. 7-8 miesiąca życia
B. 3-4 miesiąca życia
C. 5-6 miesiąca życia
D. 1-2 miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na to, że odruch ssania zanika u prawidłowo rozwijającego się niemowlęcia około 3-4 miesiąca życia jest zgodna z badaniami w dziedzinie pediatrii. Odruch ssania jest jednym z podstawowych odruchów noworodkowych, który jest niezbędny do efektywnego karmienia. Zwykle osiąga on swoje maksimum w pierwszych dwóch miesiącach życia, a następnie zaczyna zanikać w miarę rozwoju niemowlęcia. W wieku 3-4 miesięcy dziecko zaczyna rozwijać zdolności motoryczne, co pozwala mu na eksplorację otoczenia i przejście do bardziej skomplikowanych form odżywiania, takich jak stałe pokarmy. To jest czas, kiedy niemowlęta zaczynają wypróbowywać różne tekstury i smaki, co jest bardzo ważnym krokiem w ich rozwoju. Warto zauważyć, że w tym okresie rozwija się także ich zdolność do interakcji społecznych, co może wpływać na zachowania związane z karmieniem. Dlatego zanik odruchu ssania można uznać za normalny etap w rozwoju, związany z większymi wymaganiami sensorycznymi oraz motorycznymi, które są kluczowe dla dalszego rozwoju dziecka.

Pytanie 15

Zgodnie z hierarchią potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba związana z bezpieczeństwem

A. należy do potrzeb niższego rzędu.
B. jest zaliczana do potrzeb wyższego rzędu.
C. stanowi wierzchołek hierarchii.
D. tworzy podstawę hierarchii.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'należy do potrzeb niższego rzędu' jest poprawna, ponieważ w modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa potrzeby bezpieczeństwa są klasyfikowane jako podstawowe. Model ten podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów, w których potrzeby niższego rzędu, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, są zlokalizowane na drugim poziomie, tuż nad potrzebami fizjologicznymi. Potrzeby bezpieczeństwa obejmują pragnienie stabilności, ochrony przed niebezpieczeństwami oraz zapewnienia zdrowia. Przykładowo, w kontekście miejsca pracy pracownicy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale także zabezpieczeń socjalnych oraz warunków pracy, które minimalizują ryzyko urazów. W praktyce, organizacje powinny dążyć do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, co przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność. Dlatego odpowiednie praktyki zarządzania, takie jak ocena ryzyka i wdrażanie procedur bezpieczeństwa, są kluczowe w utrzymywaniu potrzeby bezpieczeństwa na właściwym poziomie, co jest zgodne z najlepszymi standardami w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Zaburzenia komunikacji, ograniczenia w interakcjach społecznych, powtarzające się zachowania rytualne oraz towarzyszące problemy zdrowotne. Opis ten dotyczy dysfunkcji u dziecka z zaburzeniem

A. albinizmu
B. dysgrafii
C. autyzmu
D. dyskalkulii

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które charakteryzuje się szerokim zakresem trudności w obszarze interakcji społecznych, komunikacji oraz wzorców zachowań. Opisane w pytaniu objawy, takie jak upośledzenie interakcji społecznych i problemy z mową oraz językiem, są kluczowymi cechami tego zaburzenia. Dzieci z autyzmem często wykazują powtarzalne zachowania oraz mają trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Przykłady zastosowania tej wiedzy w praktyce obejmują terapie behawioralne, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. W kontekście standardów terapeutycznych, podejścia takie jak analiza zachowania (ABA) są szeroko stosowane do wspierania dzieci z autyzmem. Ważne jest także, aby rodzice i pedagodzy byli świadomi współistniejących problemów medycznych, które mogą występować u dzieci z autyzmem, takich jak zaburzenia snu czy problemy trawienne, co może wpływać na ich codzienne funkcjonowanie. Wiedza na temat autyzmu oraz umiejętność identyfikacji objawów są kluczowe dla wczesnej interwencji i wsparcia.

Pytanie 19

Jakie zaburzenie mowy charakteryzuje się wymową głosek: sz, ż, cz, dż, jako: s, z, c, dz?

A. Rotacyzm
B. Reranie
C. Seplenienie
D. Jąkanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Seplenienie to zaburzenie mowy, które charakteryzuje się niewłaściwą wymową głoskowych dźwięków, takich jak sz, ż, cz, dż, które są artykułowane jako s, z, c, dz. Jest to powszechny problem, który może występować u dzieci, ale także u dorosłych, jeśli nie był wcześniej zdiagnozowany i leczony. W przypadku seplenienia, dźwięki syczane są wypowiadane w sposób zbliżony do dźwięków dentalnych, co wpływa na zrozumiałość mowy i może prowadzić do frustracji oraz obniżenia pewności siebie u osoby z tym zaburzeniem. W terapii mowy, która może być prowadzona przez logopedów, stosuje się różnorodne metody, takie jak ćwiczenia artykulacyjne, aby poprawić wymowę i przywrócić prawidłowe wzorce dźwiękowe. Warto również uwzględnić, że seplenienie ma różne formy, w tym seplenienie międzyzębowe, które jest najczęściej spotykane u dzieci. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że wczesna interwencja jest kluczowa dla skutecznego leczenia i minimalizacji potencjalnych problemów w przyszłości.

Pytanie 20

W jakich miesiącach życia zdrowe dziecko zaczyna utrzymywać równowagę przy podparciu?

A. 13 - 14
B. 5 - 6
C. 17 - 18
D. 9 - 10

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dzieci bez zaburzeń rozwojowych zazwyczaj zaczynają stać z podparciem w wieku 9-10 miesięcy. W tym okresie rozwoju, ich zdolności motoryczne znacznie się poprawiają, co umożliwia im korzystanie z mebli lub innych przedmiotów jako wsparcia. Ten etap jest kluczowy, ponieważ stanowi fundament dla dalszego rozwoju umiejętności chodzenia. Warto zauważyć, że w tym okresie dzieci rozwijają także siłę mięśni oraz koordynację, co jest niezbędne do samodzielnego stania. Przykłady praktycznego zastosowania tej wiedzy obejmują wspieranie dziecka poprzez zapewnienie bezpiecznego i stymulującego środowiska, które zachęca do eksploracji, na przykład poprzez umieszczanie zabawek na różnych wysokościach. Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a standardowe ramy mogą się różnić w zależności od indywidualnych predyspozycji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto skonsultować się z pediatrą lub terapeutą zajęciowym.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Metoda, która wykorzystuje programy oparte na aktywności: Świadomość ciała, Kontakt oraz Komunikacja, mająca na celu rozwijanie u dzieci świadomości i wrażliwości na wzajemne interakcje, sygnały i reakcje w rytm specjalnie dobranej muzyki, to metoda

A. Knillów
B. Vojty
C. Bobathów
D. Domana

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda Knillów, znana również jako metoda aktywności, łączy w sobie elementy świadomości ciała, kontaktu oraz komunikacji, co ma na celu rozwijanie wrażliwości dzieci na sygnały i reakcje w interakcji z innymi. To podejście jest szczególnie cenne w terapii dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju. Metoda ta wykorzystuje rytm i muzykę jako narzędzia wspierające proces nauki i komunikacji. Przykładowo, w praktyce terapeutycznej można zastosować konkretne utwory muzyczne, które mają za zadanie stymulować dzieci do reagowania na bodźce zewnętrzne, co sprzyja ich integracji sensorycznej. W trakcie tych zajęć dzieci uczą się rozpoznawania własnych emocji oraz emocji innych, co jest kluczowym elementem ich rozwoju społeczno-emocjonalnego. Metoda Knillów opiera się na solidnych fundamentach teorii rozwoju psychomotorycznego, a także na standardach pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia. Wprowadza ona elementy twórczości i ekspresji artystycznej, co zwiększa zaangażowanie dzieci w proces terapeutyczny i pozwala na efektywniejsze osiąganie zamierzonych celów.

Pytanie 23

W okolicach siódmego i ósmego miesiąca życia dziecko zaczyna używać chwytu

A. pęsetowego
B. opuszkowego
C. nożycowego
D. szczypcowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "nożycowym" jest poprawna, ponieważ chwyt nożycowy jest jednym z kluczowych etapów rozwoju motorycznego dziecka. Na przełomie siódmego i ósmego miesiąca życia, dzieci zaczynają rozwijać zdolności manualne, które pozwalają im na bardziej precyzyjne chwytanie przedmiotów. Chwyt nożycowy polega na używaniu kciuka oraz palca wskazującego do uchwycenia małych przedmiotów, co jest istotnym elementem w procesie nauki chwytania. W praktyce, chwyt ten pozwala dziecku na manipulowanie zabawkami, co wspiera rozwój koordynacji ręka-oko oraz umiejętności poznawczych. Zgodnie z aktualnymi standardami rozwoju dziecięcego, rozwijanie tych umiejętności jest niezbędne, aby dziecko mogło z powodzeniem realizować dalsze etapy nauki, takie jak rysowanie czy pisanie. Umiejętności te są także podstawą do nauki samodzielności, np. w czasie jedzenia, kiedy dziecko uczy się trzymać łyżkę.

Pytanie 24

Zadaniem trzylatka jest przedstawienie Jak klekocze bocian oraz naśladowanie tego dźwięku za pomocą kołatki. Tego typu aktywności rozwijają u dziecka przede wszystkim

A. swobodną ekspresję ruchową w zakresie motoryki dużej
B. improwizację wokalną
C. swobodną rytmizację tekstu słyszanego
D. improwizację instrumentalną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na improwizację instrumentalną jest poprawna, ponieważ zajęcia z wykorzystaniem kołatki, mające na celu odtworzenie dźwięku klekotu bociana, stawiają na pierwszym miejscu umiejętność tworzenia dźwięków za pomocą instrumentu. Improwizacja instrumentalna to proces, w którym dzieci uczą się wykorzystywać różne narzędzia do ekspresji muzycznej, co rozwija ich umiejętności słuchowe i kreatywność. Umożliwia to dzieciom eksplorację dźwięków w sposób, który jest zarówno zabawny, jak i edukacyjny. Przykłady zastosowania tej umiejętności obejmują tworzenie własnych melodii oraz różnorodnych efektów dźwiękowych w czasie zabaw muzycznych, co wspiera ich rozwój poznawczy oraz emocjonalny. W kontekście programów edukacyjnych, improwizacja instrumentalna znajduje swoje miejsce w standardach muzycznej edukacji, gdzie kładzie się nacisk na rozwijanie wyobraźni muzycznej i eksperymentowanie z dźwiękiem.

Pytanie 25

Jak powinna wyglądać pierwsza pomoc w sytuacji napadu padaczkowego u dziecka w wieku poniemowlęcym?

A. wezwaniu pogotowia ratunkowego
B. ochronie głowy dziecka przed urazami
C. trzymaniu dziecka za kończyny górne i dolne
D. wykonaniu sztucznego oddychania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ochrona głowy dziecka w trakcie napadu padaczkowego to naprawdę bardzo ważna sprawa w kontekście pierwszej pomocy. Gdy dziecko ma atak, jego ciało przestaje być pod kontrolą, co może prowadzić do niebezpiecznych urazów głowy. Fajnie jest stworzyć wokół niego bezpieczne otoczenie – można na przykład użyć poduszek czy miękkich koców, żeby zminimalizować ryzyko kontuzji. Warto też pamiętać, że według różnych organizacji zajmujących się ratownictwem, nie powinno się trzymać dziecka podczas napadu, bo to może z kolei spowodować dodatkowe urazy. Jak napad się kończy, najlepiej położyć dziecko na boku, żeby mogło swobodnie oddychać. Znajomość padaczki i dobrych technik pierwszej pomocy jest kluczowa, bo może to naprawdę uratować życie i zdrowie dzieciaków w takich sytuacjach.

Pytanie 26

Jakie zachowania przejawia dziecko w początkowej fazie choroby sierocej?

A. Czuje rozpacz
B. Odznacza się przygnębieniem
C. Przejawia niską aktywność
D. Wyraża protest

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dziecko w pierwszej fazie choroby sierocej wykazuje tendencję do protestu, co jest naturalną reakcją na nagłą utratę bliskiej osoby. W tej fazie emocje są intensywne, a dziecko może przejawiać zachowania mające na celu zwrócenie uwagi na swoje cierpienie i niezrozumienie sytuacji. Protest jako reakcja objawia się poprzez krzyk, złość, a czasami nawet agresję. Takie zachowanie jest zgodne z teorią etapów żalu Elisabeth Kübler-Ross, która wskazuje, że protest jest częścią naturalnej adaptacji do straty. W praktyce, ważne jest, aby dorośli w otoczeniu dziecka zareagowali na te emocje z empatią, oferując wsparcie i zrozumienie. W sytuacjach kryzysowych, takich jak śmierć bliskiego, dzieci często potrzebują przestrzeni na wyrażenie swoich uczuć, co może pomóc im w procesie żalu. Działania terapeutyczne, takie jak zabawy terapeutyczne, mogą również pomóc dziecku w przetwarzaniu i wyrażaniu negatywnych emocji.

Pytanie 27

Jakie podejście rehabilitacyjne najlepiej wspiera 10-miesięczne dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w stabilizacji napięcia mięśniowego oraz w utrwalaniu prawidłowych ruchów podczas wykonywania codziennych czynności?

A. Domana
B. Bobath
C. Vojty
D. Peto

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Bobath" jest prawidłowa, ponieważ metoda Bobath, znana również jako koncepcja Bobath, jest szczególnie skuteczna w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Skupia się na poprawie jakości ruchu, stabilizowaniu napięcia mięśniowego oraz utrwalaniu prawidłowych wzorców motorycznych. W praktyce, terapeuci stosują tę metodę do analizy zachowań motorycznych dziecka i dostosowują interwencje w celu optymalizacji funkcji ruchowych. Przykładowo, podczas codziennych czynności, takich jak przewracanie się, siedzenie czy stanie, terapeuta może stosować techniki wspierające, takie jak dotyk, aby pobudzić do działania odpowiednie grupy mięśniowe, co przekłada się na lepszą kontrolę i koordynację. Dodatkowo, metoda Bobath kładzie duży nacisk na współpracę z rodzicami, co jest kluczowe w procesie rehabilitacji, umożliwiając rodzicom kontynuowanie ćwiczeń w warunkach domowych. To podejście jest uznawane za standard w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami neuromotorycznymi.

Pytanie 28

Jakie działania opiekunki nie wpływają na wydłużenie czasu koncentracji trzyletniego dziecka na zabawie edukacyjnej?

A. Używanie zachęty oraz pochwał
B. Wprowadzanie coraz bardziej rozbudowanych wypowiedzi
C. Zastosowanie nieznanych dzieciom materiałów dydaktycznych
D. Dopasowanie tematu zabawy do pasji dzieci

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzanie coraz dłuższych wypowiedzi słownych nie wspiera, a wręcz osłabia zdolność koncentracji uwagi trzyletniego dziecka na zabawie dydaktycznej. W tym wieku dzieci charakteryzują się ograniczoną zdolnością do przetwarzania informacji, a ich uwaga łatwo się rozprasza. Długie i złożone wypowiedzi mogą być dla nich zbyt trudne do zrozumienia, co prowadzi do frustracji i utraty zainteresowania zabawą. Zamiast tego, warto stosować krótkie, zrozumiałe komunikaty, które są dostosowane do poziomu rozwoju dziecka. Praktycznym podejściem jest korzystanie z prostych pytań oraz zachęt, które zachęcają do aktywnego uczestnictwa. Dostosowanie tematu zabawy do zainteresowań dzieci oraz wprowadzanie nowych pomocy dydaktycznych są skutecznymi strategiami, które mogą przedłużyć czas skupienia uwagi. Badania w zakresie rozwoju dziecka wskazują, że angażujące i interesujące aktywności sprzyjają dłuższemu utrzymywaniu uwagi, co jest kluczowe w procesie nauczania.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Recytując wiersz, opiekunka wykonuje odpowiednie gesty, które pomagają dzieciom w zrozumieniu treści utworu. Następnie ponownie recytuje i umieszcza na tablicy rysunki ilustrujące treść wiersza. Jak opisane działania opiekunki wpływają na rozwój dzieci?

A. mowy i wyobraźni
B. motoryki małej
C. ruchu precyzyjnego
D. słuchu i koordynacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Recytacja wiersza przez opiekunkę, połączona z odpowiednimi gestami oraz ilustrowaniem treści rysunkami, ma kluczowe znaczenie dla kształtowania mowy i wyobraźni dzieci. Gesty wzmacniają przekaz werbalny, co jest zgodne z teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera, która podkreśla rolę różnych kanałów percepcyjnych w procesie uczenia się. Dzieci, obserwując i angażując się w takie działania, rozwijają zdolność do interpretacji i ekspresji emocji, co wpływa na ich umiejętności komunikacyjne. Przykłady zastosowania takiej metody w praktyce mogą obejmować organizowanie zajęć, w trakcie których dzieci recytują wiersze, jednocześnie ilustrując je w formie rysunków lub ruchów, co sprzyja ich aktywności i kreatywności. Wspieranie rozwoju mowy i wyobraźni jest również zgodne z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które podkreśla znaczenie integracji sztuki w edukacji wczesnoszkolnej. Właściwe wykorzystanie takich narzędzi może przyczynić się do lepszego zrozumienia tekstu i rozwijania wyobraźni dzieci, co jest niezbędne w ich dalszym rozwoju edukacyjnym i społecznym.

Pytanie 31

Jakie działania powinna przede wszystkim podjąć opiekunka, by zmniejszyć lęk dziecka związany z określoną sytuacją lub przedmiotem?

A. Zabawę konstrukcyjną
B. Psychoterapię grupową
C. Bajkę terapeutyczną
D. Zabawę ruchową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bajka terapeutyczna jest skuteczną metodą złagodzenia lęku dziecka przed określoną sytuacją lub przedmiotem, ponieważ pozwala na bezpieczne i kreatywne przetwarzanie emocji i doświadczeń. W kontekście terapii dziecięcej, bajki terapeutyczne często wykorzystywane są do wprowadzania dzieci w trudne tematy, takie jak strach czy niepewność, w sposób, który jest dla nich przystępny i zrozumiały. Poprzez identyfikację z bohaterami historii, dzieci mogą zyskać nową perspektywę na swoje lęki, a także nauczyć się, jak je przezwyciężać. Na przykład, jeśli dziecko boi się ciemności, bajka może opowiadać o bohaterze, który pokonuje swoje lęki w ciemnym lesie. Współczesne podejścia terapeutyczne podkreślają znaczenie narracji w procesie leczenia, co znalazło odzwierciedlenie w metodach takich jak terapia oparta na narracji. Dobrze skonstruowana bajka terapeutyczna nie tylko bawi, ale także uczy dzieci emocjonalnej regulacji oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co czyni ją niezwykle wartościowym narzędziem w pracy z dziećmi.

Pytanie 32

Jaki opis odzwierciedla zachowanie dziecka cierpiącego na chorobę sierocą w fazie wyparcia?

A. Bierność, regres, stereotypie ruchowe, nastawienie lękowe
B. Agresywność, lęk, nocne moczenie, automatyzmy ruchowe
C. Krzyk, płacz, brak zainteresowania otoczeniem, problemy ze snem, wymioty
D. Obniżona odporność na infekcje, egocentryzm, utrata wagi, zmęczenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Bierność, regres, stereotypie ruchowe, nastawienie lękowe" odnosi się do charakterystycznych cech zachowania dziecka z chorobą sierocą w fazie wyparcia. Faza ta jest kluczowym etapem w rozwoju emocjonalnym dzieci, które doświadczyły straty, co może prowadzić do różnych zaburzeń w zachowaniu. Bierność może ujawniać się jako brak aktywności i zainteresowania otoczeniem, co może być rezultatem trudności w przetwarzaniu emocji oraz próbą ochrony się przed dalszymi zranieniami. Regres w zachowaniu, na przykład powrót do wcześniejszych etapów rozwoju, często obserwuje się u dzieci, które doświadczyły silnego stresu emocjonalnego. Stereotypie ruchowe mogą być mechanizmem radzenia sobie z lękiem, a nastawienie lękowe powiązane jest z obawami przed kolejnymi stratami czy utratami. W praktyce terapeutycznej ważne jest, aby zauważyć te objawy i podjąć odpowiednie kroki interwencyjne, takie jak terapia, wsparcie emocjonalne oraz stworzenie bezpiecznego środowiska, w którym dziecko może ponownie nawiązać kontakt z otoczeniem i odbudować swoje umiejętności społeczne.

Pytanie 33

Aby złagodzić ból u dziecka z zapaleniem ucha środkowego, można

A. zastosować ciepły okład na chore ucho
B. zastosować zimny okład na chore ucho
C. przepłukać chore ucho przegotowaną wodą
D. przepłukać chore ucho płynną parafiną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zastosowanie ciepłego okładu na chore ucho w przypadku zapalenia ucha środkowego to naprawdę dobry sposób, żeby złagodzić ból. Ciepło pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, co z kolei może poprawić krążenie krwi w okolicy ucha i przyspieszyć gojenie. Poza tym, taki ciepły okład działa relaksująco na mięśnie wokół, a to może naprawdę pomóc w zmniejszeniu bólu. W praktyce, spoko będzie użyć ciepłego, wilgotnego ręcznika albo specjalnego okładu termicznego, ale trzeba uważać, żeby nie był za gorący, bo można się poparzyć. Jak mówimy o dzieciach, to lepiej stosować go krótko, tak 10-15 minut, bo to może przynieść ulgę. Warto też pamiętać, że takie ciepło to dobry sposób na złagodzenie bólu, co potwierdzają zalecenia medyczne. Jeśli jednak objawy się nasilają albo nie ma poprawy, zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem.

Pytanie 34

Najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie próchnicy butelkowej u dziecka jest

A. odpowiedni wybór butelki
B. staranna obróbka pokarmów stałych
C. właściwa higiena jamy ustnej
D. dobór właściwego smoczka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa higiena jamy ustnej jest kluczowym elementem zapobiegania próchnicy butelkowej u dzieci. To schorzenie, znane również jako próchnica zębów mlecznych, najczęściej występuje, gdy cukry zawarte w pokarmach lub napojach pozostałych na zębach dziecka są fermentowane przez bakterie, co prowadzi do ich demineralizacji i ostatecznie do powstania ubytków. Dbanie o higienę jamy ustnej, w tym regularne szczotkowanie zębów dziecka co najmniej dwa razy dziennie, jest podstawą profilaktyki. Używanie odpowiedniego szczoteczka oraz pasty do zębów dostosowanej do wieku dziecka również odgrywa ważną rolę. Dobrą praktyką jest również ograniczanie podaży słodkich napojów i karmienie dziecka w sposób, który minimalizuje kontakt zębów z cukrem. Przykładem może być podawanie wody zamiast soków owocowych, które mogą być bogate w cukry. Rekomendacje stomatologiczne sugerują wizyty kontrolne u dentysty co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i edukację rodziców na temat właściwej pielęgnacji zębów ich dzieci.

Pytanie 35

Kiedy należy ponownie podać dawkę antybiotyku, jeśli dziecko wymiotuje?

A. do kilku minut po przyjęciu antybiotyku
B. tuż przed następną zaplanowaną dawką antybiotyku
C. około godziny po zażyciu antybiotyku
D. po trzech godzinach od podania antybiotyku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "do kilku minut po podaniu antybiotyku" jest prawidłowa, ponieważ w przypadku, gdy dziecko zwymiotowało tuż po podaniu leku, istnieje prawdopodobieństwo, że nie zdążyło on wchłonąć się do organizmu. W takiej sytuacji, aby zapewnić skuteczność terapii, należy powtórzyć dawkę w ciągu kilku minut. Zgodnie z zasadami terapii farmakologicznej, szczególnie w pediatrii, kluczowe jest monitorowanie pacjenta i reagowanie na jego potrzeby, co obejmuje również uwzględnienie sytuacji takich jak wymioty. Przykładem może być podanie antybiotyku w przypadku infekcji dróg oddechowych, gdzie skuteczność leczenia jest ściśle związana z odpowiednim poziomem leku we krwi. W przypadku wymiotów, lekarze często zalecają podanie drugiej dawki w krótkim czasie, aby uniknąć niedostatecznego leczenia. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku, przed podjęciem decyzji o powtórnym podaniu leku, warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Pytanie 36

Jaką metodę pracy wychowawczej powinna wykorzystywać opiekunka dziecięca, aby unikać zmęczenia i znudzenia najmłodszych?

A. Zabaw kontaktowych
B. Przemienności zabaw
C. Aprobaty i pochwały
D. Sukcesu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przemienność zabaw to kluczowa metoda w pracy wychowawczej z dziećmi, która pozwala na utrzymanie ich zaangażowania i minimalizuje ryzyko zmęczenia oraz znużenia. Stosowanie różnorodnych form zabawy w krótkich odstępach czasu sprzyja nie tylko zachowaniu świeżości doświadczeń, ale także wspomaga rozwój wielu umiejętności, takich jak motoryka, kreatywność, czy zdolności społeczne. Przykładowo, opiekunka może planować zajęcia, które obejmują różne formy aktywności, takie jak zabawy ruchowe, plastyczne czy edukacyjne, zmieniając je co 15-20 minut w zależności od poziomu zainteresowania dzieci. Dobrą praktyką jest również dostosowanie zabaw do indywidualnych potrzeb i preferencji dzieci, co zwiększa ich zaangażowanie. Standardy pracy z dziećmi wskazują na znaczenie różnorodności w działalności wychowawczej, co z kolei sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy oraz utrzymaniu pozytywnej atmosfery podczas zajęć.

Pytanie 37

Jakie zabawy wspierają rozwój percepcji słuchowej oraz pamięci u dzieci?

A. Identifikacja dźwięków zwierząt
B. Rozróżnianie kolorów owoców i warzyw
C. Formowanie z plasteliny
D. Zabawa w berka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozpoznawanie głosów zwierząt to aktywność, która znacząco rozwija percepcję słuchową u dzieci, a także wspiera pracę nad pamięcią. W trakcie tej zabawy dzieci są zmuszone do aktywnego słuchania oraz identyfikowania dźwięków, co angażuje różne obszary ich mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji dźwiękowych. Zastosowanie tej gry w praktyce można obserwować w kontekście edukacji przedszkolnej, gdzie nauczyciele często wykorzystują ją do wyrabiania umiejętności krytycznego myślenia. Przykładem jest zabawa, w której dzieci mają za zadanie odgadnąć, jakie zwierzę wydaje dany dźwięk. Takie podejście angażuje dzieci w interakcję i stymuluje ich zdolności poznawcze. Dodatkowo, poprzez ćwiczenie rozpoznawania głosów, dzieci rozwijają także zdolności językowe i społeczne, co jest zgodne z ogólnymi założeniami programów edukacyjnych, takich jak programy wczesnej edukacji, które kładą nacisk na rozwój całościowy.

Pytanie 38

Zupa z dodatkiem wysokiej jakości masła nie powinna być podawana niemowlakom z nietolerancją

A. enzymu laktozy
B. białka mleka krowiego
C. glukozy
D. glutenu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Białko mleka krowiego to jeden z głównych alergenów pokarmowych, który może wywoływać reakcje nietolerancji u niemowląt. Wysokiej jakości masło, choć jest produktem pochodzenia mlecznego, zawiera białka, które mogą być szkodliwe dla dzieci z alergią na białko mleka krowiego. W praktyce, do diety niemowląt wprowadza się nowe pokarmy stopniowo, aby zidentyfikować potencjalne alergeny. W przypadku dzieci, które wcześniej miały reakcje alergiczne na produkty mleczne, zaleca się unikanie wszelkich produktów zawierających białko mleka krowiego, w tym masła. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia dzieci, wprowadzenie masła do diety niemowlęcia powinno być starannie monitorowane i konsultowane z pediatrą. Dobrymi praktykami są również korzystanie z alternatywnych tłuszczów, takich jak oleje roślinne, które są bezpieczniejsze dla dzieci z nietolerancjami pokarmowymi. To podejście sprzyja zdrowemu wprowadzaniu różnorodnych składników odżywczych bez ryzyka dla zdrowia.

Pytanie 39

W ramach zajęć edukacyjnych, mających na celu rozwijanie u dzieci poczucia rytmu, muzykalności oraz umiejętności orientacji w przestrzeni, opiekunka powinna zasugerować zabawy

A. twórcze
B. manipulacyjne
C. muzyczno-ruchowe
D. ogólnorozwojowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź muzyczno-ruchowe jest prawidłowa, ponieważ tego typu zabawy są kluczowe dla rozwijania u dzieci poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej oraz orientacji przestrzennej. Zajęcia muzyczno-ruchowe integrują elementy muzyki i ruchu, co sprzyja harmonijnemu rozwojowi dzieci. Dzieci uczestniczące w takich zajęciach uczą się synchronizacji ruchów z rytmem, co wspiera ich zdolności motoryczne oraz koordynację. Przykładami takich zabaw mogą być tańce do muzyki, zabawy z instrumentami perkusyjnymi, a także rytmiczne ćwiczenia wykorzystujące ciało jako instrument. W kontekście standardów edukacji przedszkolnej, zabawy te są zgodne z wytycznymi dotyczącymi wspierania rozwoju kompetencji muzycznych i ruchowych, co jest kluczowe dla wszechstronnego kształcenia dzieci. Integracja muzyki i ruchu w zajęciach przyczynia się do rozwoju społecznego dzieci, ich umiejętności współpracy i komunikacji. Dobrze zaplanowane zajęcia muzyczno-ruchowe mogą także pomóc w budowaniu pozytywnego obrazu ciała oraz wyrażaniu emocji przez ruch, co jest niezbędne w procesie edukacyjnym.

Pytanie 40

Jaką technikę plastyczną powinno się zastosować w pracy z dzieckiem, które prawidłowo rozwija się w drugiej połowie 3. roku życia?

A. Rozrywanie
B. Malowanie
C. Wycinanie
D. Modelowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wycinanie to naprawdę super technika plastyczna, która pomaga dzieciakom rozwijać zarówno sprawność manualną, jak i różne zdolności poznawcze, szczególnie w drugiej połowie trzeciego roku życia. W tym czasie maluchy stają się bardziej zwinne w operowaniu rączkami, co świetnie sprawdza się przy nauce precyzyjnych ruchów, takich jak wycinanie. Dzięki tej technice mają okazję poznawać różne kształty i formy, co pobudza ich wyobraźnię oraz rozwija talenty artystyczne. Na przykład, mogą wycinać różne kształty z kolorowego papieru, co nie tylko ćwiczy ich zdolności manualne, ale też pomaga im uczyć się rozpoznawania kolorów i kształtów. Wprowadzenie wycinania do zajęć plastycznych to zgodne z tym, co mówi się o edukacji wczesnoszkolnej, gdzie podkreśla się znaczenie aktywności manualnych w rozwoju dziecka. No i oczywiście wycinanie wspiera też koordynację wzrokowo-ruchową, a kiedy dzieci pracują razem, to dodatkowo rozwija ich umiejętności społeczne, bo dzielą się narzędziami i materiałami.