Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 4 maja 2025 16:06
  • Data zakończenia: 4 maja 2025 16:50

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ustal koszty magazynowania na jednostkę zapasu na podstawie danych z tabeli.

Koszty wynajmu magazynu100 000 zł/rok
Koszty robocizny własnej80 000 zł/rok
Amortyzacja sprzętu technicznego20 000 zł/rok
Ilość zapasów w magazynie2 000 000 szt./rok

A. 0,10 zł/szt.
B. 1,00 zł/szt.
C. 10,00 zł/szt.
D. 0,01 zł/szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi na pytanie dotyczące kosztów magazynowania na jednostkę zapasu może wynikać z kilku powszechnych błędów myślowych. Często osoby odpowiadające skupiają się na poszczególnych składnikach kosztów, takich jak na przykład tylko koszty wynajmu przestrzeni, zapominając o innych istotnych elementach, takich jak koszty utrzymania, ubezpieczenia czy wynagrodzenia pracowników. W praktyce, błędne odpowiedzi, takie jak 10,00 zł/szt. czy 1,00 zł/szt., mogą wynikać z nadmiernego uproszczenia obliczeń lub błędnego założenia, że tylko jeden typ kosztów ma znaczenie. Takie podejście jest niezgodne z zasadami analizy kosztów w zarządzaniu zapasami, które wymagają holistycznego spojrzenia na wszystkie wydatki. Z kolei wybór 0,01 zł/szt. może sugerować brak zrozumienia skali problemu, ponieważ sugeruje rażąco zaniżone koszty. Koszt magazynowania powinien być obliczany z uwzględnieniem całości kosztów, a nie tylko ich fragmentów. Warto też zwrócić uwagę, że prawidłowe zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami, co ma bezpośredni wpływ na rentowność firmy oraz jej zdolność do reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.

Pytanie 2

Zapas przechowywany w firmie, który jest wynikiem analizy ryzyka pojawienia się prognoz spekulacyjnych na rynku, to zapas

A. promocyjny
B. asekuracyjny
C. cykliczny
D. zabezpieczający
Odpowiedź 'asekuracyjny' jest poprawna, ponieważ zapasy asekuracyjne są gromadzone w przedsiębiorstwie jako forma zabezpieczenia przed ryzykiem związanym z nieprzewidywalnymi zmianami na rynku. Te zapasy mają na celu zminimalizowanie wpływu na działalność operacyjną firmy w sytuacji nagłych wzrostów popytu lub zakłóceń w łańcuchu dostaw. Na przykład, w branży spożywczej, firmy mogą gromadzić zapasy produktów, które są sezonowe lub podatne na wahania podaży. Dobrą praktyką jest ustalanie poziomów zapasów na podstawie analizy ryzyka i prognozowania popytu, co pozwala na lepsze zarządzanie kapitałem i unikanie sytuacji kryzysowych. Warto również podkreślić, że w standardach zarządzania zapasami, takich jak metoda Just In Case, zapasy asekuracyjne są kluczowym elementem strategii, która zapewnia ciągłość działalności. Takie podejście pozwala przedsiębiorstwom na lepsze reagowanie na zmiany rynkowe oraz minimalizację kosztów związanych z nagłymi potrzebami dostaw.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Wiaty pełniące funkcję magazynów półotwartych są wykorzystywane do przechowywania na przykład

A. narzędzi precyzyjnych oraz okuć metalowych
B. mąki, cukru i węgla
C. rur PCV i rur ocynkowanych
D. piasku i żwiru
Wybór innych materiałów do składowania w wiaty, takich jak narzędzia precyzyjne, mąka, cukier czy piasek i żwir, nie jest uzasadniony z powodów technicznych oraz praktycznych. Narzędzia precyzyjne wymagają szczególnej ochrony przed wilgocią i kurzem, co sprawia, że ich składowanie w wiaty, które są otwarte na czynniki atmosferyczne, może prowadzić do ich uszkodzenia. Dobre praktyki w zarządzaniu narzędziami precyzyjnymi sugerują stosowanie zamkniętych pomieszczeń, które zapewniają stabilne warunki przechowywania, co eliminuje ryzyko korozji i zanieczyszczenia. Mąka i cukier, będące produktami spożywczymi, także wymagają szczególnej ochrony, aby zapewnić ich jakość i trwałość. Przechowywanie tych substancji w wiaty mogłoby prowadzić do ich kontaktu z wilgocią oraz zanieczyszczeniami, co jest sprzeczne z normami bezpieczeństwa żywności. Z kolei piasek i żwir, mimo iż są materiałami budowlanymi, są zazwyczaj składowane w hurtowniach budowlanych w większych i bardziej zabezpieczonych przestrzeniach, gdzie łatwo można kontrolować ich jakość oraz ilość. Wnioskując, wykorzystanie wiat do składowania materiałów, które wymagają szczególnej ochrony lub są narażone na zanieczyszczenie, jest nieodpowiednie i niezgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 5

Model zarządzania przepływem materiałów, w którym potrzeby produkcyjne wynikają z rzeczywistych wymagań rynku, określany jest mianem

A. push
B. toczenia
C. pull
D. pchania
W zarządzaniu łańcuchem dostaw wyróżnia się różne podejścia do organizacji przepływu materiałów, a koncepcja push, znana także jako system pchania, polega na prognozowaniu zapotrzebowania i wytwarzaniu produktów na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. W tym modelu produkcja odbywa się na podstawie wcześniejszych założeń, co prowadzi często do gromadzenia dużych zapasów, które mogą nie znaleźć swoich nabywców. Problem z takim podejściem polega na tym, że może ono powodować nadprodukcję, a w konsekwencji marnotrawstwo zasobów. Organizacje mogą borykać się z kosztami przechowywania nadmiaru zapasów oraz ryzykiem przestarzałości produktów. W tym kontekście koncepcje toczenia i pchania często są mylone z podejściem pull, co prowadzi do nieporozumień dotyczących efektywności zarządzania. Zamiast dostosowywać produkcję do rzeczywistych potrzeb rynku, system push wymusza produkcję w oparciu o prognozy, które mogą być mylne, co w praktyce prowadzi do błędów w planowaniu. Standardy branżowe, takie jak te wprowadzone przez metodologię Lean, jasno wskazują, że elastyczność i zdolność do szybkiej reakcji na zmiany w popycie są kluczowe dla osiągania sukcesu na współczesnym rynku. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 6

Oblicz czas przejazdu ciężarówki na trasie 270 km, poruszającej się z przeciętną prędkością 60 km/h. Czas trwania dodatkowych czynności, takich jak postoje na sygnalizacji, wynosi dodatkowo 20% całkowitego czasu przejazdu?

A. 5h i 20 min
B. 5h i 24 min
C. 6h i 20 min
D. 4h i 24 min
Kiedy chcemy policzyć czas, jaki zajmuje przewóz ciężarówki na trasie 270 km przy prędkości średniej 60 km/h, stosujemy prostą formułę. To jest: czas = odległość / prędkość. Więc, robiąc nasze obliczenia, mamy czas = 270 km / 60 km/h, co daje nam 4,5 godziny, czyli 4 godziny i 30 minut. Ale nie zapominajmy o stojących postojach – dodajemy do tego 20% całego czasu przejazdu. To 20% z 4,5 godziny to 0,9 godziny, co daje nam 54 minuty. Więc ogólny czas przejazdu, z przystankami, wynosi 4 godziny i 30 minut plus 54 minuty, co daje nam 5 godzin i 24 minuty. Te wszystkie obliczenia są naprawdę ważne w logistyce, bo precyzyjne planowanie czasu pomaga lepiej zarządzać dostawami i unikać opóźnień. Jak dla mnie, umiejętność takich obliczeń zwiększa efektywność i zadowolenie klientów.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Kierownik magazynu jest odpowiedzialny m.in. za

A. ochranianie materiałów i towarów przed uszkodzeniami
B. wysyłkę materiałów oraz towarów w zależności od potrzeb
C. przyjmowanie do magazynu materiałów oraz towarów
D. analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie
Wszystkie alternatywne odpowiedzi, choć dotyczą różnych aspektów pracy kierownika magazynu, nie są kluczowe dla jego odpowiedzialności, tak jak analizowanie wyników inwentaryzacji. Wysyłanie materiałów i towarów zgodnie z potrzebami, choć istotne, jest bardziej związane z operacyjnym zarządzaniem logistyką, a nie z odpowiedzialnością za kontrolę zapasów. Podobnie przyjmowanie materiałów i towarów do magazynu to proces, który w dużej mierze dotyczy logistyki, a nie analizy stanu magazynowego. Zabezpieczanie materiałów i towarów przed uszkodzeniem również jest ważne, jednak nie jest głównym zadaniem kierownika magazynu, a raczej funkcją związana z gospodarką magazynową. Typowe błędy myślowe w tym kontekście to przekonanie, że zarządzanie magazynem polega jedynie na operacyjnych działaniach, a nie na analizie danych i procesów. Kierownik magazynu powinien być świadomy, że analiza wyników inwentaryzacji jest fundamentem dla podejmowania decyzji strategicznych, co pozwala na optymalizację procesów i minimalizację strat. Z tego powodu, umiejętność analizy wyników inwentaryzacji powinna być priorytetowa w działalności magazynu, a nie tylko częścią codziennych obowiązków.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

W pierwszej połowie roku miały miejsce pięć dostaw materiałów do firmy produkcyjnej, które wyniosły kolejno: 150 kg, 120 kg, 160 kg, 130 kg, 140 kg. Jaki był średni poziom zapasu zabezpieczającego w tym czasie, mając na uwadze, że średni całkowity zapas magazynowy tego materiału wynosił 180 kg?

A. 40 kg
B. 180 kg
C. 140 kg
D. 110 kg
Aby zrozumieć, dlaczego odpowiedzi takie jak 40 kg, 180 kg czy 140 kg są niepoprawne, musimy przyjrzeć się pojęciu zapasu zabezpieczającego oraz metodom jego obliczania. Zapas zabezpieczający jest stosowany do ochrony przedsiębiorstwa przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, takimi jak opóźnienia w dostawach lub nagły wzrost popytu. Wartością, której nie można zignorować, jest średni całkowity zapas magazynowy, który w tym przypadku wynosi 180 kg. Odpowiedź 40 kg zakłada błędne podejście, ponieważ nie uwzględnia różnicy między całkowitym zapasem a średnią dostawą, co prowadzi do mylnego wniosku. Z kolei odpowiedź 180 kg sugeruje, że firma powinna utrzymywać pełny zapas magazynowy jako zabezpieczenie, co jest nieefektywne i niezgodne z zasadami optymalizacji zapasów. W praktyce, nadmierny zapas może prowadzić do wyższych kosztów przechowywania, a także do ryzyka przestarzałych materiałów. Z kolei wartość 140 kg, wynikająca z prostej średniej dostaw, nie uwzględnia kluczowego aspektu zapasu zabezpieczającego, którym jest różnica między popytem a dostępnością. Bez zrozumienia tych zasad i ich zastosowania w codziennym zarządzaniu zapasami, przedsiębiorstwa mogą napotykać trudności w planowaniu i realizacji produkcji, co prowadzi do zwiększonych kosztów operacyjnych oraz niemożności zaspokojenia potrzeb klientów.

Pytanie 11

Który rodzaj z wymienionych skrzyń należy zastosować do transportu 96 szt. ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm (dł. x szer. x wys.), jeżeli ładunek będzie ułożony w skrzyniach w 4 warstwach?

Wymiary wewnętrzneSkrzynia 1.Skrzynia 2.Skrzynia 3.Skrzynia 4.
długość600 mm620 mm100 cm100 cm
szerokość320 mm300 mm35 cm40 cm
wysokość400 mm550 mm55 cm62 cm
Liczba sztuk w magazynie4354

A. Skrzynia 3
B. Skrzynia 2
C. Skrzynia 4
D. Skrzynia 1
Wybór skrzyń innych niż skrzynia 4 prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni oraz może skutkować niewłaściwym rozmieszczeniem ładunku. Skrzynie 1, 2 i 3, mając inne wymiary, nie są w stanie pomieścić 96 sztuk ładunku o wymiarach 30 x 15 x 15 cm ułożonego w czterech warstwach, co jest kluczowym wymogiem w tym przypadku. Typowym błędem w myśleniu jest pomijanie znaczenia obliczenia pojemności skrzyni w kontekście wymagań dotyczących transportu. Na przykład, skrzynia 1 może być za mała, aby pomieścić wymaganą ilość ładunku, a skrzynie 2 i 3 mogą nie zapewniać odpowiedniej liczby warstw lub mogą mieć niewłaściwe proporcje, co prowadzi do zmarnowania przestrzeni. Istotne jest, aby przy wyborze skrzyni zwracać uwagę na zarówno wymiary wewnętrzne, jak i na sposób ułożenia ładunku. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować nieodpowiednim transportem, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia ładunku, wydłuża czas transportu oraz generuje dodatkowe koszty. Właściwe podejście do logistyki wymaga analizy wszystkich aspektów, w tym wymagań dotyczących przestrzeni i organizacji ładunku, co stanowi fundament efektywnego zarządzania transportem.

Pytanie 12

Wybierz najtańszego kontrahenta, który zrealizuje sprzedaż i dostawę 3 500 szt. płyt gipsowo-kartonowych na podstawie zamieszczonych cenników.

Cenniki
Kontrahent 1.Kontrahent 2.Kontrahent 3.Kontrahent 4.
Dostawa płyt: 150,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 2,70 zł za 1 kmDostawa płyt: 200,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 125,00 zł – opłata jednorazowa
Cena płyty gipsowo – kartonowej: 25,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 23,50 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 20,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 24,00 zł/szt.
Zniżka 5% ceny każdej płyty, przy jednorazowym zakupie ponad 2.500 szt. płytOdległość przewozu 55 km

A. Kontrahent 3
B. Kontrahent 2
C. Kontrahent 1
D. Kontrahent 4
Wybór kontrahenta 3 jako najtańszego dostawcy płyt gipsowo-kartonowych opiera się na analizie całkowitych kosztów, które obejmują zarówno cenę jednostkową, jak i ewentualne koszty dostawy. Kontrahent 3 oferuje najniższą cenę za sztukę, co jest kluczowe w kontekście dużego zamówienia na 3 500 sztuk. Warto uwzględnić, że koszt jednostkowy ma istotny wpływ na budżet całego projektu. Dodatkowo, kontrahent ten stosuje relatywnie niską opłatę za dostawę, co znacząco obniża całkowity koszt zakupu i dostawy. W praktyce, podczas podejmowania decyzji o wyborze dostawcy, warto przeprowadzać analizy kosztów, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków oraz zapewnić efektywność finansową projektu. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk w zarządzaniu zakupami, kluczowe jest podejście oparte na analizie całkowitych kosztów, które pozwala na optymalizację wydatków i zwiększenie rentowności projektu.

Pytanie 13

Zespół działań dotyczących transportu osób i towarów z wykorzystaniem właściwych środków to

A. transport
B. korytarz transportowy
C. kanał dystrybucji
D. suprastruktura
Suprastruktura odnosi się do elementów infrastruktury, które wspierają transport, ale nie są samym procesem przemieszczania. Dotyczy to na przykład budowli, takich jak drogi, mosty czy porty, które umożliwiają działanie systemu transportowego, ale nie definiują go jako całości. Z kolei kanał dystrybucji to termin używany w marketingu, odnoszący się do ścieżek, którymi produkty przechodzą od producenta do konsumenta. Choć ma to związek z transportem, nie obejmuje całego zakresu czynności związanych z przemieszczaniem. Korytarz transportowy oznacza określony szlak, którym poruszają się środki transportu, jednak również nie jest tożsamy z całym procesem transportowym. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie tych terminów z samym transportem, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że transport obejmuje zarówno środki, jak i procesy związane z przemieszczaniem, a nie tylko infrastrukturę czy specyfikę kanałów dystrybucji. W praktyce, skuteczne zarządzanie transportem wymaga zrozumienia jego pełnego kontekstu, w tym wszystkich powiązań pomiędzy różnymi elementami systemu logistycznego.

Pytanie 14

Towary są przygotowywane do magazynowania w etapie

A. kompletacji
B. magazynowania
C. przyjęcia
D. wydania
Wybór odpowiedzi związanych z innymi fazami procesu logistycznego, takimi jak 'kompletowania', 'składowania' czy 'wydawania', może prowadzić do nieporozumień dotyczących tego, kiedy i jak towary są przygotowywane do składowania. Faza kompletowania, na przykład, odnosi się do zbierania produktów z różnych lokalizacji w magazynie w celu stworzenia zamówienia, które następnie zostanie wysłane do klienta. To istotny proces, ale nie jest to etap, w którym towary są przygotowywane do składowania; raczej jest to końcowy etap, który następuje po przyjęciu. Z kolei składowanie dotyczy przechowywania towarów w magazynie przez pewien czas, co także nie uwzględnia na etapie przygotowania, gdyż wymaga wcześniejszego przyjęcia i weryfikacji towarów. Wydawanie towarów odnosi się do procesu usuwania produktów z magazynu, co również ma miejsce po ich wcześniejszym przyjęciu i zaksięgowaniu. Błędem myślowym jest mylenie tych poszczególnych faz i zakładanie, że są one równorzędne, podczas gdy w rzeczywistości stanowią one różne etapy w łańcuchu dostaw. Zrozumienie różnicy między tymi procesami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania logistyką, co ma istotny wpływ na jakość obsługi klienta i efektywność kosztową organizacji. Dlatego warto przywiązać wagę do fazy przyjmowania towarów, która stanowi fundament dla dalszych działań w magazynie.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

W tabeli opisano zalety i wady produkcji

Zalety i wady produkcji
Zaletą tej produkcji jest obniżenie jednostkowego kosztu produkcji. Dzieje się tak za sprawą specjalizacji pracy, która przynosi lepsze wyniki jakościowe oraz wyniki ilościowe. Drugą zaletą jest fakt, że powtarzalność pracy przyczynia się do osiągania coraz wyższych oraz lepszych efektów. Stałe i regularne wykonywanie tych samych zadań ma duży wpływ na udoskonalenie systemu produkcyjnego.
Do wad tej produkcji należy bardzo wąska oferta wyprodukowanych jednostek oraz mała elastyczność produkcji. Wysoko wyspecjalizowana taśma produkcyjna, jaka jest jedynie nastawiona na określony wyrób musiałaby zostać istotnie przebudowana, żeby móc produkować inny wyrób, co wiąże się z poniesieniem kosztu przeróbki.

A. jednostkowej.
B. wieloseryjnej.
C. masowej.
D. małoseryjnej.
Produkcja małoseryjna, jednostkowa oraz wieloseryjna to modele, które różnią się od produkcji masowej i mają inne zastosowanie oraz charakterystykę. W przypadku produkcji małoseryjnej wytwarza się ograniczoną liczbę produktów, co pozwala na większą elastyczność, ale jednocześnie zwiększa jednostkowe koszty produkcji. Taki model sprawdza się w branżach, gdzie klienci oczekują personalizacji wyrobów, jednak obniżona efektywność może prowadzić do wyższych cen. Produkcja jednostkowa, z kolei, jest stosowana przy tworzeniu jednych, unikalnych produktów, co wymaga wysokiego poziomu umiejętności i długich cykli produkcyjnych. Choć jest to korzystne w kontekście unikalności, nie jest efektywne w skali większej niż kilka sztuk. Z kolei produkcja wieloseryjna łączy cechy produkcji masowej i małoseryjnej, umożliwiając większą elastyczność, ale nie osiąga tak wysokiej efektywności kosztowej jak produkcja masowa. Wszystkie te podejścia mają swoje miejsce w różnych strategiach produkcji, jednak w kontekście podanych zalet i wad, produkcja masowa pozostaje najbardziej efektywnym rozwiązaniem, zapewniającym równocześnie jakość i ilość, co jest kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 20

Aby poprawić standardy usług spedycyjnych oraz dostosować się do przepisów prawa, Polska Izba Spedycji i Logistyki rekomenduje stosowanie Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych. Do wdrożenia tych zasad wymagane jest

A. akceptacja regulacji jednej ze stron umowy
B. zgoda Polskiej Izby Spedycji i Logistyki
C. aby umowy były zawierane przez dwa państwa
D. zgoda obu stron umowy
Zgoda obu stron umowy jest kluczowym elementem stosowania Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS). Przyjęcie tych warunków przez obie strony umowy oznacza, że są one świadome obowiązków i praw wynikających z umowy spedycyjnej. OPWS stanowią ramy prawne, które regulują aspekty współpracy między zleceniodawcą a spedytorem, takie jak odpowiedzialność, terminy dostaw, sposób postępowania w przypadku uszkodzenia towaru czy reklamacji. W praktyce, gdy strony umowy wyrażają zgodę na OPWS, mogą one uniknąć potencjalnych sporów i nieporozumień, a także zyskać pewność co do uregulowań prawnych, które będą miały zastosowanie w ich transakcji. Ważne jest, by każda ze stron dokładnie zapoznała się z treścią OPWS przed podpisaniem umowy, co przyczyni się do efektywnego i bezpiecznego realizowania zleceń transportowych. W branży spedycji i logistyki zgoda obu stron na stosowanie określonych warunków to standardowa praktyka, która wspiera transparentność i zaufanie w relacjach biznesowych.

Pytanie 21

Jakim skrótem określa się system informatyczny wykorzystywany do zarządzania w dystrybucji?

A. WMS (Warehouse Management System)
B. SEM (Strategic Enterprise Managment)
C. SCM (Supply Chain Managment)
D. CRM (Customer Relationship Management)
CRM, czyli Customer Relationship Management, koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, a nie na procesach dystrybucji. Choć skuteczne zarządzanie relacjami z klientami jest kluczowe dla sukcesu biznesu, nie obejmuje ono aspektów logistycznych i zarządzania zapasami. WMS, czyli Warehouse Management System, jest dedykowany do zarządzania operacjami w magazynach, lecz nie pokrywa szerszego zakresu zarządzania łańcuchem dostaw. SEM, czyli Strategic Enterprise Management, odnosi się do zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, co także nie dotyczy bezpośrednio dystrybucji. Typowym błędem jest pomylenie różnych dziedzin zarządzania, co prowadzi do nieporozumień odnośnie roli i funkcji poszczególnych systemów. Każdy z wymienionych systemów ma swoje specyficzne zastosowanie i koncentruje się na odmiennych aspektach zarządzania, co podkreśla znaczenie zrozumienia ich funkcji oraz miejsca w strukturze operacyjnej organizacji. Kluczowe jest zatem, aby nie mylić SCM z innymi systemami, a zamiast tego zrozumieć, jak każde z tych podejść współdziała w kontekście całej organizacji.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
B. zmienne wydatki logistyczne
C. koszty uzupełniania zapasów
D. koszty zapasu ochronnego
Koszty uzupełniania zapasów są kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ dotyczą wydatków związanych z nabywaniem nowych towarów, które mają na celu zaspokojenie bieżącego popytu. Proces ten wiąże się z analizą poziomu zapasów oraz prognozowaniem przyszłych potrzeb produkcyjnych i sprzedażowych. Efektywne zarządzanie tymi kosztami pozwala na utrzymanie równowagi między zbyt dużymi zapasami, które generują niepotrzebne koszty, a ich niedoborem, który może prowadzić do utraty sprzedaży. Przykładem może być detalista, który regularnie analizuje dane o sprzedaży, aby przewidzieć, kiedy i jakie produkty będą potrzebne, unikając w ten sposób nadmiernych zamówień. W praktyce, zastosowanie metod takich jak Just-in-Time (JIT) może znacząco obniżyć koszty uzupełniania zapasów poprzez synchronizację dostaw z rzeczywistym popytem. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również analizę cyklu życia produktu oraz współpracę z dostawcami w celu optymalizacji procesów logistycznych i redukcji czasów dostaw.

Pytanie 24

Oblicz ekonomiczną wielkość dostawy silników w oparciu o przedstawiony wzór, jeżeli miesięczny popyt na silniki kształtuje się na poziomie 400 szt., koszt obsługi zamówienia wynosi 250,00 zł, a miesięczny koszt magazynowania jednego silnika to 5,00 zł.

EWD – ekonomiczna wielkość dostawy
D – całkowity popyt w analizowanym okresie
kz – koszt obsługi jednego zamówienia [zł]
ku – koszt jednostkowy utrzymania zapasu [zł]

Ilustracja do pytania
A. 40 000 szt.
B. 200 szt.
C. 20 000 szt.
D. 400 szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących obliczeń ekonomicznej wielkości dostawy. Odpowiedź wskazująca na 20 000 sztuk jest zdecydowanie zbyt wysoka, co sugeruje, że nie uwzględniono zasadniczego założenia dotyczącego równania, które balansuje koszty zamówienia i magazynowania. Taki wybór może wynikać z mylnego przekonania, że większe zamówienia zawsze przynoszą oszczędności, podczas gdy w rzeczywistości prowadzi to do wyższych kosztów magazynowania i ryzyka nadmiaru zapasów. Z kolei odpowiedzi 400 sztuk oraz 40 000 sztuk znowu wskazują na nieprawidłowe zrozumienie relacji między popytem a kosztami. Zakładając, że zamówienie równe miesięcznemu zapotrzebowaniu eliminuje koszty magazynowe, ignoruje się jednak koszty związane z realizacją zamówienia, które w dłuższej perspektywie mogą przewyższać korzyści. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich pomyłek obejmują brak analizy ekonomicznej związanej z zarządzaniem zapasami oraz niedostateczne zrozumienie wpływu kosztów zmiennych na całkowity wynik finansowy. Kluczowe jest zatem właściwe przetwarzanie danych i stosowanie uznawanych wzorów matematycznych, które są fundamentem efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 25

Zbiór niezależnych przedsiębiorstw, które konkurują i współpracują w obszarze logistycznej obsługi dostaw, w celu zwiększenia efektywności oraz sprawności przepływu produktów, nazywany jest

A. sieć logistyczna
B. kooperacja przedmiotowa
C. kooperacja produkcyjna
D. sieć zaopatrzenia
Sieć logistyczna to złożony system, który obejmuje grupę niezależnych firm współpracujących w zakresie zarządzania przepływem towarów i usług. Działa na zasadzie synergii, gdzie każda z firm wnosi swoje kompetencje i zasoby, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy w takiej sieci mogą dzielić się informacjami i zasobami, co prowadzi do obniżenia kosztów transportu i magazynowania, a także szybszej realizacji zamówień. Przykładem może być współpraca między producentami, dystrybutorami i firmami transportowymi, które razem organizują dostawy w taki sposób, aby zminimalizować czas i koszty. Dobrze zaprojektowana sieć logistyczna jest zgodna z najlepszymi praktykami, takimi jak Lean Management czy Six Sigma, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów. W związku z rosnącą globalizacją i złożonością rynku, efektywne zarządzanie siecią logistyczną staje się kluczowym elementem strategii biznesowej.

Pytanie 26

Firma zajmująca się logistyką korzysta z informatycznego systemu do zarządzania danymi gospodarczymi, które gromadzi w tabelach oraz w formularzach i raportach. Aby skutecznie przeszukiwać i sortować informacje, najlepiej wykorzystać

A. program do obliczeń
B. system baz danych
C. program do edycji tekstu
D. program do edycji grafiki
Edycja tekstów, arkusze kalkulacyjne oraz edytory grafiki, choć przydatne w różnych kontekstach, nie są dedykowanymi narzędziami do wydajnego zarządzania i przetwarzania złożonych zbiorów danych, jak to ma miejsce w przypadku systemów baz danych. Edytory tekstów, chociaż pozwalają na tworzenie dokumentów, nie oferują funkcji sortowania, filtrowania ani zaawansowanego przetwarzania danych. W kontekście informacji gospodarczych, użytkownicy musieliby polegać na ręcznym przeszukiwaniu tekstów, co jest czasochłonne i podatne na błędy. Arkusze kalkulacyjne mogą być użyteczne do prostych obliczeń i wizualizacji danych, jednak ograniczenia w zakresie zarządzania dużymi zbiorami danych sprawiają, że trudniej jest w nich efektywnie wyszukiwać i reorganizować informacje. Mogą one również prowadzić do problemów z integralnością danych przy jednoczesnej pracy wielu użytkowników. Z kolei edytory grafiki służą do tworzenia i edytowania wizualnych przedstawień, co nie ma zastosowania w kontekście zarządzania danymi. Wybierając niewłaściwe narzędzie, przedsiębiorstwa narażają się na problemy z efektywnością operacyjną, co może prowadzić do strat finansowych i obniżonej jakości obsługi klienta. Każde z tych podejść nie tylko nie spełnia wymogów związanych z organizowaniem danych, ale także nie odpowiada na potrzebę skutecznej analizy i raportowania, które są kluczowe w obszarze logistyki.

Pytanie 27

Aby ustalić właściwą sekwencję zamawianych produktów oraz przydzielać je do stref składowania, wykorzystuje się wskaźnik COI (cube-per-order-index), który jest obliczany na podstawie zapasu

A. minimalnego
B. bieżącego
C. maksymalnego
D. średniego
Wskaźnik COI, czyli cube-per-order-index, to naprawdę ważne narzędzie w zarządzaniu magazynem. Pomaga w optymalizacji zamawiania i przechowywania towarów. Obliczamy go na podstawie stanu zapasów, co daje nam jasny obraz, jak efektywnie wykorzystujemy przestrzeń w magazynie. Na przykład, jeśli mamy różnorodne towary, COI pomoże nam zobaczyć, które z nich zajmują najwięcej miejsca w stosunku do liczby zamówień. Dzięki temu łatwiej jest podejmować decyzje o tym, gdzie je umieścić w magazynie. W praktyce, korzystając z COI, firmy mogą lepiej zarządzać rotacją towarów, co zwiększa efektywność operacyjną i zmniejsza koszty przechowywania. Według dobrych praktyk w logistyce, analiza COI wspiera również decyzje dotyczące przyszłych zamówień, co pozwala lepiej przewidywać potrzeby i optymalizować stan magazynowy.

Pytanie 28

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość
w km
Strefa 1Strefa 2Strefa 3
w zł
1190195205
2220230242
3250265279
4280300316
5310335353

A. progresywny.
B. degresywny.
C. stały.
D. malejący.
Stawki taryfowe nie są progresywne, co oznacza, że nie rosną w zależności od ilości przejechanych kilometrów w sposób, który charakteryzuje ten typ taryfy. Progresywne stawki oznaczają, że im więcej kilometrów pokonujemy, tym wyższa stawka za każdy dodatkowy kilometr, co może prowadzić do sytuacji, w której klienci płacą znacznie więcej za dłuższe trasy. W przypadku stawek degresywnych, z kolei, początkowe stawki są wyższe, a następnie maleją w miarę pokonywania kolejnych kilometrów, co także nie ma miejsca w omawianym przykładzie. Malejące stawki funkcjonują podobnie do degresywnych, jednak w tym przypadku zmniejszająca się stawka dotyczy ogólnych kosztów w miarę wydłużania trasy. Posiadanie takich taryf mogłoby prowadzić do nieprzewidywalności kosztów dla użytkowników, co jest sprzeczne z zasadą przejrzystości w ustalaniu cen. Użytkownicy często mylą te pojęcia z powodu nieprecyzyjnych wyjaśnień dotyczących taryf lub niewłaściwego zrozumienia funkcjonowania systemów taryfowych. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że stawki taryfowe mogą przybierać różnorodne formy, ale w tym przypadku mamy do czynienia z taryfą stałą, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe i przewidywalność kosztów dla klientów.

Pytanie 29

Dokumentem, który podstawowo rejestruje realizację produktów powstałych w procesie wytwarzania, jest

A. przychód wewnętrzny
B. rozchód wewnętrzny
C. raport produkcyjny
D. przyjęcie braków i odpadów
Raport produkcyjny jest kluczowym dokumentem w procesie zarządzania produkcją, który szczegółowo rejestruje wykonanie wyrobów. Zawiera informacje o ilości wyprodukowanych sztuk, czasie pracy, zużytych materiałach, a także o ewentualnych odchyleniach od planu produkcyjnego. Dzięki temu dokumentowi, menedżerowie mogą monitorować wydajność produkcji, analizować koszty oraz identyfikować potencjalne problemy w procesie produkcyjnym. Przykładem efektywnego wykorzystania raportu produkcyjnego jest jego zastosowanie w praktykach Lean Manufacturing, gdzie dokładne śledzenie wydajności pozwala na eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów. Ponadto, raporty te są często wykorzystywane w audytach wewnętrznych oraz w raportowaniu do zarządu, co czyni je niezbędnym narzędziem w każdej organizacji zajmującej się produkcją. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, regularne analizowanie danych zawartych w raportach produkcyjnych wspiera podejmowanie świadomych decyzji strategicznych.

Pytanie 30

Kod kreskowy EAN-13 wykorzystujemy do identyfikacji opakowań przy pomocy numeru GTIN

A. przesyłkowych
B. konsumpcyjnych
C. operacyjnych
D. dostawczych
Odpowiedź 'konsumenckie' jest prawidłowa, ponieważ kod EAN-13 (European Article Number) z numerem GTIN (Global Trade Item Number) jest standardem stosowanym w identyfikacji produktów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej. GTIN w kodzie EAN-13 identyfikuje konkretne opakowanie produktu, które trafia bezpośrednio do konsumenta. Dzięki temu handlowcy, dystrybutorzy i detaliści mogą łatwo zidentyfikować, zarządzać i śledzić produkty w całym łańcuchu dostaw. W praktyce, kod EAN-13 znajduje się na etykietach produktów, co umożliwia ich skanowanie w kasach, co przyspiesza proces sprzedaży. Ponadto, stosowanie standardu EAN-13 ułatwia wymianę informacji między różnymi systemami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak GS1, organizacja zajmująca się standaryzacją kodów kreskowych. Przykładem zastosowania kodu EAN-13 może być napój butelkowany, którego opakowanie, z unikalnym GTIN, pozwala na łatwe rozpoznanie i sprzedaż w sklepie spożywczym.

Pytanie 31

Do wydatków finansowych zaliczamy koszty

A. przechowywania
B. zakupu surowców
C. kredytów i pożyczek
D. transportu
Pojęcia związane z kosztami transportu, zakupu materiałów oraz magazynowania są często mylone z kosztami finansowymi, jednakże każdy z tych rodzajów kosztów należy klasyfikować w innym kontekście. Koszty transportu odnoszą się do wydatków związanych z przemieszczaniem towarów, co jest kluczowe dla logistyki, ale nie ma bezpośredniego związku z pozyskiwaniem kapitału. Koszty zakupu materiałów natomiast dotyczą wydatków na surowce i komponenty niezbędne do produkcji, co jest kluczowe dla operacyjnej strony działalności firmy. Magazynowanie wiąże się z kosztami utrzymania zapasów, co również nie jest związane z pozyskaniem kapitału, lecz z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Typowym błędem jest mylenie tych kategorii kosztów, co może prowadzić do nieprawidłowej analizy kosztów całkowitych firmy. Poprawne zarządzanie kosztami wymaga znajomości ich klasyfikacji oraz zrozumienia, jak różne rodzaje wydatków wpływają na bilans finansowy przedsiębiorstwa. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy dobrze rozumieli różnice między tymi kategoriami, aby podejmować świadome decyzje finansowe i operacyjne.

Pytanie 32

Osoba odpowiedzialna za odbiór dostaw magazynowych pod względem ilościowym i jakościowym sprawdza

A. zgodność dostarczonych produktów z dokumentacją inwentaryzacyjną
B. stan opakowania zbiorczego chroniącego dostarczony towar
C. prawidłowe umiejscowienie dostarczonych produktów w strefie składowania
D. warunki, w których uprzednio przechowywano dostarczony towar
Wybór odpowiedzi dotyczącej zgodności dostarczonych towarów z dokumentacją inwentaryzacyjną jest niewłaściwy, ponieważ chociaż to aspekt ważny, nie jest on kluczowy w kontekście odbioru ilościowo-jakościowego. Odbiór powinien koncentrować się na fizycznym stanie towaru oraz jego zabezpieczeniach. Z kolei analiza warunków, w jakich towar był wcześniej magazynowany, odnosi się do aspektów logistycznych zewnętrznych i nie ma bezpośredniego wpływu na obecny stan towaru. W praktyce, stan opakowania zbiorczego jest bardziej krytyczny, gdyż od niego zależy bezpieczeństwo transportowanego towaru. W przypadku niewłaściwego zabezpieczenia, nawet idealnie zgodne ze stanem dokumentacji towary mogą ucierpieć podczas transportu. Warto również zauważyć, że niewłaściwe rozmieszczenie towaru w strefie składowania odnosi się do procesu zarządzania magazynem, ale nie do samego odbioru. Często, w praktyce, pracownicy mylnie przywiązują wagę do dokumentacji, zapominając o rzeczywistej kondycji towaru. To może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenia lub straty, co podkreśla znaczenie właściwej kontroli jakości w miejscu dostawy.

Pytanie 33

Jakie będą koszty związane z utrzymaniem magazynu, jeśli stawka wynosi 5,00 zł/m2, a jego powierzchnia to 10 x 15 m?

A. 125,00 zł
B. 75,00 zł
C. 750,00 zł
D. 50,00 zł
Aby obliczyć koszt utrzymania magazynu o powierzchni 10 x 15 m, należy najpierw obliczyć całkowitą powierzchnię magazynu. Powierzchnia wynosi 10 m * 15 m = 150 m². Następnie, biorąc pod uwagę koszt utrzymania, który wynosi 5,00 zł/m², obliczamy całkowity koszt: 150 m² * 5,00 zł/m² = 750,00 zł. Takie obliczenia są kluczowe w zarządzaniu logistyką i kosztami operacyjnymi firmy. Utrzymanie magazynu to nie tylko koszt wynajmu powierzchni, ale także inne wydatki, takie jak energia, oświetlenie, konserwacja i zabezpieczenia. Zrozumienie tych kosztów pozwala na efektywne planowanie budżetu oraz optymalizację wydatków. W praktyce, wiele przedsiębiorstw korzysta z systemów zarządzania magazynem (WMS), które pomagają monitorować i kontrolować koszty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak Lean Management, który dąży do minimalizacji strat i maksymalizacji efektywności.

Pytanie 34

Firma produkuje krzesła oraz stoły do szkół. Dzienne możliwości produkcyjne maszyn wynoszą 150 krzeseł lub 75 stołów. Oblicz, po ilu dniach zrealizowane zostanie zamówienie na 1 050 krzeseł oraz 525 stołów?

A. 21 dni
B. 14 dni
C. 5 dni
D. 7 dni
Kiedy chcemy obliczyć czas potrzebny na zrobienie 1050 krzeseł i 525 stolików, to pierwsze, co musimy sprawdzić, to wydajność maszyn. One produkują 150 krzeseł lub 75 stolików dziennie. Jak się nad tym zastanowić, to 1050 krzeseł można zrobić w 7 dni, jakbyśmy tylko na tym skupili się (czyli 1050 podzielić przez 150 daje 7). Z kolei dla 525 stolików też wychodzi 7 dni, gdyby produkcja leciała tylko na stolikach (525 podzielone przez 75 równa się 7). Ale w praktyce to nie działa tak prosto, bo musimy produkować oba typy mebli równocześnie. Więc w sumie, żeby zrobić zarówno krzesła, jak i stoliki, potrzebujemy 14 dni, bo wtedy wykorzystamy pełne moce produkcyjne. Wydajność w produkcji mebli to kluczowa sprawa, żeby wszystko działało sprawnie, a zasady lean manufacturing mogą w tym pomóc.

Pytanie 35

Magazyn wypożyczył 3 owijarki do palet oraz 2 urządzenia do taśmowania na okres 30 dni. Oblicz na podstawie zamieszczonego cennika wartość netto usługi wypożyczenia urządzeń.

Nazwa urządzeniaJednostkowa cena netto* zł
Rampa mobilna100,00
Owijarka do palet80,00
Podnośnik stołowy50,00
Urządzenie do zgrzewania70,00
Urządzenie do taśmowania60,00

A. 360,00 zł
B. 4 200,00 zł
C. 10 800,00 zł
D. 140,00 zł
Błędy w obliczeniach dotyczących wartości netto usługi wypożyczenia urządzeń mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia struktury kosztów i ich kalkulacji. W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, często dochodzi do pominięcia istotnych czynników, takich jak liczba dni wypożyczenia, liczba wypożyczonych urządzeń oraz jednostkowa cena netto. Na przykład, wartość 360,00 zł może być mylnie uznawana za sumę za jeden rodzaj urządzenia, podczas gdy powinna być obliczana dla wszystkich wypożyczonych pozycji. Typowe błędy myślowe obejmują także nieuwzględnianie mnożenia przez czas wypożyczenia, co jest kluczowym elementem w tego rodzaju obliczeniach. Kolejnym błędem może być błędna interpretacja jednostkowej ceny netto, co prowadzi do niewłaściwego przypisania wartości do całkowitych kosztów. W kontekście dobrych praktyk w zarządzaniu magazynem ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak złożone są koszty wypożyczenia oraz jak te obliczenia wpływają na całkowity budżet operacyjny. Dobrze przeprowadzone analizy finansowe są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji o wydatkach i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 36

Dokument ten umożliwia prowadzenie rejestru przychodów oraz rozchodów zapasu, a także kontrolowanie jego stanu.

A. kartoteka magazynowa
B. bilans początkowy
C. przyjęcie zewnętrzne
D. rozchód wewnętrzny
Kartoteka magazynowa to kluczowy dokument w zarządzaniu zapasami, który umożliwia dokładne rejestrowanie przychodów i rozchodów towarów. Umożliwia kontrolę stanu magazynu poprzez systematyczne aktualizowanie informacji o każdym ruchu towarów. Na przykład, przyjmując nowe dostawy, pracownik odpowiedzialny za magazyn rejestruje je w kartotece, co pozwala na bieżąco śledzić ilości dostępnych zapasów. W sytuacji, gdy potrzebne jest dokonanie inwentaryzacji, kartoteka magazynowa stanowi niezastąpione źródło informacji. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem zalecają systematyczne aktualizowanie kartoteki oraz regularne audyty, aby upewnić się, że stan fizyczny zapasów odpowiada zapisom w kartotece. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji w procesach zarządzania jakością, co obejmuje również kontrolę zapasów.

Pytanie 37

Co oznacza skrót odnoszący się do efektywnej obsługi klienta?

A. ERP
B. CRM
C. CMR
D. ECR
Czasami wybór niepoprawnej odpowiedzi w temacie efektywnej obsługi klienta bierze się z niezbyt jasnego rozumienia terminów związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. CRM (Customer Relationship Management) to strategia i technologie pomagające firmom zarządzać interakcjami z klientami. Mimo że CRM poprawia relacje, to nie chodzi tu o bezpośrednią obsługę, tylko bardziej o organizację i analizę danych klientów. Podobnie, ERP (Enterprise Resource Planning) zajmuje się wewnętrznymi procesami firmy, jak finanse czy produkcja, a nie bezpośrednią interakcją z klientem. A CMR (Customer Managed Relationship) to koncepcja, w której to klienci mają wpływ na relacje z firmą i tu może być małe zamieszanie co do efektywnej obsługi. Ważne jest, żeby zrozumieć te różnice, bo wybierając niewłaściwe terminy, można łatwo popełnić błąd w strategii obsługi klienta. Musimy pamiętać, że dobra obsługa klienta wymaga zintegrowanego podejścia skupionego na ich satysfakcji i zaangażowaniu, co nie zawsze jest możliwe, gdy używa się niewłaściwych narzędzi. Dobrze jest patrzeć na realne potrzeby klientów i dostosowywać procedury tak, aby zwiększyć ich zadowolenie.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jaki będzie wskaźnik kosztów związanych z utrzymaniem powierzchni magazynowej, jeśli
- pojemność magazynu: 5 000 m3
- powierzchnia użytkowa magazynu: 1 000 m2
- stałe wydatki na magazynowanie w analizowanym okresie - 5 tys. zł
- zmienne wydatki na magazynowanie w analizowanym okresie - 15 tys. zł
?

A. 4 zł/m3
B. 20 zł/m2
C. 3 zł/m3
D. 15 zł/m2
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich opiera się na błędnych założeniach dotyczących obliczeń kosztów magazynowania. Na przykład, odpowiedzi takie jak 4 zł/m3 czy 15 zł/m2 wskazują na nieprawidłowe interpretacje przestrzeni magazynowej. Koszty utrzymania powinny być zawsze obliczane w odniesieniu do powierzchni użytkowej, a nie objętości magazynu. Ustalenie wskaźnika kosztów na podstawie m³ prowadzi do mylnego obrazu efektywności kosztowej, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych kosztów związanych z przestrzenią, która jest aktywnie wykorzystywana. Ponadto, przyjęcie błędnych kosztów jednostkowych, jak w przypadku 15 zł/m², nie uwzględnia pełnych kosztów operacyjnych, co może prowadzić do niedoszacowania wydatków. W zarządzaniu magazynem istotne jest zrozumienie, że efektywność kosztowa wymaga dokładnego uwzględnienia zarówno kosztów stałych, jak i zmiennych, a także precyzyjnego odniesienia do rzeczywistej powierzchni. Prawidłowe podejście do obliczeń kosztów magazynowych ma kluczowe znaczenie w kontekście podejmowania strategicznych decyzji zarządzających, optymalizacji zasobów oraz planowania finansowego w przedsiębiorstwie.

Pytanie 40

W celu transportu różnych form produktów pomiędzy kolejnymi stanowiskami w procesie produkcji nienastawionym na potok, wykorzystuje się

A. wózek platformowy
B. wózek czterodrożny
C. przenośnik taśmowy
D. przenośnik rolkowy
Właściwie inne opcje, takie jak wózek czterodrożny, przenośnik rolkowy czy taśmowy, to niekoniecznie najlepszy wybór, jeśli chodzi o transport między stanowiskami w produkcji, szczególnie gdy nie ma ciągłości. Wózek czterodrożny, chociaż ma mobilność w różnych kierunkach, może mieć problem z transportem większych i cięższych rzeczy, co ogranicza jego użyteczność w intensywnej produkcji. Z kolei przenośniki rolkowe i taśmowe sprawdzają się w ciągłym transporcie dużych ilości materiałów, ale przez ich sztywną konstrukcję są mniej elastyczne i nie dostosowują się do zmieniających się potrzeb produkcji. W produkcji, gdzie elastyczność jest kluczowa, te systemy mogą nieźle spowalniać i powodować marnotrawstwo czasu. Często ludzie myślą, że bardziej skomplikowane systemy są lepsze, ale w wielu przypadkach prostota i wszechstronność wózka platformowego mogą dawać lepsze wyniki i oszczędności w dłuższym okresie. Dlatego przy wyborze narzędzi transportowych w produkcji warto zwrócić uwagę na ich praktyczność i zdolność do dostosowania się do różnych potrzeb zakładu.