Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 4 maja 2025 00:32
  • Data zakończenia: 4 maja 2025 00:48

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Krzesło w obszarze pracy przy komputerze powinno mieć podstawę

A. pięcioramienną z kołkami
B. pięcioramienną bez kołków
C. trójramienną bez kołków
D. trójramienną z kołkami
Krzesło przy komputerze powinno mieć pięcioramienną podstawę z kółkami. Dlaczego? Bo to daje stabilność i ułatwia poruszanie się. A jak siedzisz długo, to naprawdę jest ważne, żeby krzesło się nie przewracało przy każdym ruchu. Kółka sprawiają, że możesz łatwo przesunąć krzesło po podłodze, co w biurze jest mega ważne, bo przecież często trzeba się przemieszczać. Jak masz do czynienia z różnymi rzeczami, to to ułatwia życie. Ergonomia mówi, że takie krzesła są najlepsze – mają to w standardach, więc warto się tym kierować. Dobierając krzesło, myśl też o zdrowiu, bo dobry wybór może pomóc uniknąć bólu pleców po długim siedzeniu.

Pytanie 2

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi dostęp do wody pitnej lub napojów chłodzących, gdy temperatura na zewnątrz budynku osiąga przynajmniej 25° C, a w pomieszczeniu

A. 28° C
B. 32° C
C. 34° C
D. 30° C
Pracodawca powinien zapewnić dostęp do wody pitnej, kiedy w pomieszczeniach jest cieplej niż 28° C, a na zewnątrz minimum 25° C. To wszystko jest zgodne z przepisami prawa pracy, które mają na celu ochronę zdrowia ludzi i stworzenie odpowiednich warunków do pracy. Wysoka temperatura w miejscu pracy to poważna sprawa, bo może obniżać efektywność i wpływać negatywnie na zdrowie pracowników, co może skutkować problemami jak odwodnienie czy nawet udar cieplny. Dlatego ważne, by pracodawcy regularnie dostarczali napoje, co powinno być częścią polityki zdrowotnej firmy. Na przykład w biurze, gdzie jest zazwyczaj gorąco, fajnie byłoby pomyśleć o dystrybutorach wody lub chłodniach z napojami, bo to znacząco poprawia komfort pracy. Można też powiedzieć, że takie działania nie tylko są zgodne z prawem, ale też podnoszą morale zespołu i zwiększają jego wydajność.

Pytanie 3

Kto kieruje działalnością Narodowego Banku Polskiego?

A. Zarząd
B. Minister Finansów
C. Rada Polityki Pieniężnej
D. Premier Rady Ministrów
Odpowiedzi takie jak Prezes Rady Ministrów, Minister Finansów czy Rada Polityki Pieniężnej wprowadzają w błąd i nie oddają rzeczywistej struktury kierowniczej NBP. Prezes Rady Ministrów, mimo że odgrywa kluczową rolę w polityce gospodarczej kraju, nie ma bezpośredniego wpływu na działalność banku centralnego, którego niezależność jest fundamentalną zasadą w systemach bankowości centralnej. Minister Finansów również nie zarządza NBP, choć jego działania mogą wpływać na ogólną sytuację finansową kraju. Co więcej, Rada Polityki Pieniężnej, choć jest organem doradczym i opiniodawczym, nie kieruje na co dzień działalnością NBP. W rzeczywistości, Rada Polityki Pieniężnej jest odpowiedzialna za formułowanie polityki pieniężnej, ale to Zarząd realizuje te polityki. Można zauważyć, że typowe błędy myślowe w tym kontekście wynikają z mylenia roli różnych instytucji i ich kompetencji. Kluczową różnicą jest zrozumienie, że bank centralny, jako instytucja, ma swoje odrębne zadania i odpowiedzialności, które są niezależne od struktur rządowych. Dlatego istotne jest, aby wiedzieć, jakie są funkcje i odpowiedzialności Zarządu NBP w kontekście polityki monetarnej i finansowej kraju.

Pytanie 4

Z powodu zaburzeń psychicznych, pan Jan Kowalski został przez sąd całkowicie ubezwłasnowolniony. Kto będzie odpowiedzialny za reprezentację tej osoby?

A. Opiekuna
B. Kuratora
C. Prokurenta
D. Pełnomocnika
Odpowiedź 'Opiekun' jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskim prawem cywilnym, osoba, która została całkowicie ubezwłasnowolniona z powodu choroby psychicznej, wymaga szczególnej ochrony swoich interesów. Sąd wyznacza opiekuna, który ma za zadanie reprezentować taką osobę oraz dbać o jej dobro. Opiekun, w przeciwieństwie do innych osób, takich jak kurator czy pełnomocnik, ma obowiązek podejmować decyzje w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej, co oznacza, że jego rola jest kluczowa w zapewnieniu ochrony prawnej tej osoby. Przykładowo, opiekun podejmuje decyzje dotyczące spraw majątkowych, zdrowotnych oraz codziennego życia osoby ubezwłasnowolnionej, zachowując przy tym najwyższe standardy etyczne i prawne. W praktyce oznacza to, że opiekun powinien działać w sposób zgodny z wolą osoby, jeśli tylko jest to możliwe do ustalenia. Dodatkowo, opiekun jest zobowiązany do składania sprawozdań przed sądem, co zapewnia dodatkową kontrolę nad jego działaniami.

Pytanie 5

Oblicz wskaźnik zmiany PKB w 2009 roku w porównaniu do roku 2008, mając na uwadze, że PKB w 2008 roku wyniósł 200 min euro, a w 2009 roku 230 min euro?

A. 86%
B. 70%
C. 30%
D. 15%
Różnice w wskaźniku wzrostu PKB mogą prowadzić do nieporozumień, szczególnie gdy przyjmuje się niewłaściwe metody obliczeniowe. Wiele osób może pomylić wartość wzrostu z całkowitą zmianą PKB, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 30% wzrost może wynikać z niewłaściwego zrozumienia, że 30 milionów euro to 30% z 200 milionów euro, co jest błędne. W rzeczywistości 30 milionów euro to wartość nominalna wzrostu, a nie procentowa zmiana. Często myli się także wzrost nominalny z realnym, co prowadzi do dalszych nieścisłości. Warto również zauważyć, że obliczenia w ekonomii wymagają precyzyjnych danych oraz znajomości formuł, co jest kluczowe w kontekście podejmowania decyzji gospodarczych. Kolejnym typowym błędem myślowym jest pomijanie kontekstu gospodarczego, w którym następują zmiany PKB, co może prowadzić do mylnych interpretacji sytuacji ekonomicznej kraju. Aby uniknąć takich pułapek, istotne jest, aby przed przystąpieniem do obliczeń dokładnie zapoznać się z definicjami i metodologią analizy wskaźników gospodarczych.

Pytanie 6

Określenie wysokości podatku rolnego przez wójta w formie decyzji to

A. czyn niedozwolony
B. akt administracyjny
C. jednostronna czynność prawna
D. umowa cywilno-prawna
Ustalenie przez wójta w drodze decyzji podatku rolnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jest to formalny dokument wydawany przez organ administracji publicznej, w tym przypadku przez wójta, w celu realizacji prawa. Akty administracyjne mają na celu wprowadzenie w życie przepisów prawa i są zdefiniowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Wójt, działając w ramach swoich kompetencji, podejmuje decyzję w sprawach dotyczących podatku rolnego, co ma bezpośredni wpływ na właścicieli gruntów rolnych. Na przykład, wójt może ustalić wysokość stawki podatku w oparciu o określone kryteria, takie jak rodzaj i powierzchnia użytków rolnych. W praktyce, takie decyzje powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a także z lokalnymi uchwałami, co zapewnia sprawiedliwość i przejrzystość w obciążeniach podatkowych dla rolników. Ponadto, decyzje te mogą być zaskarżane w trybie przewidzianym przez prawo, co wzmacnia mechanizmy ochrony praw obywateli.

Pytanie 7

Która z poniższych spółek jest podmiotem prawnym?

A. Akcyjna
B. Jawna
C. Komandytowa
D. Partnerska
Spółka akcyjna jest przykład osobowej osoby prawnej, co oznacza, że ma swoją odrębną tożsamość prawną niezależną od jej właścicieli. Osoby prawne, takie jak spółki akcyjne, mogą nabywać prawa i zaciągać obowiązki, a także występować w obrocie prawnym. Przykładem zastosowania spółki akcyjnej jest możliwość pozyskania kapitału poprzez emisję akcji, co pozwala na łatwiejsze inwestowanie w rozwój przedsiębiorstwa. Spółki akcyjne są regulowane przez Kodeks spółek handlowych, co zapewnia ochronę inwestorów oraz standardy przejrzystości operacyjnej. Dodatkowo, spółka akcyjna podlega większym wymogom dotyczącym sprawozdawczości finansowej, co sprzyja lepszemu zarządzaniu ryzykiem oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. W praktyce, spółki akcyjne często są wybierane przez większe przedsiębiorstwa z racji możliwości pozyskiwania kapitału od wielu inwestorów, co może wspierać ich rozwój i innowacyjność.

Pytanie 8

Kodeks postępowania administracyjnego reguluje postępowania dotyczące

A. spraw podatkowych
B. spraw karnych skarbowych
C. aspektów sądowej kontroli działania administracji publicznej
D. spraw indywidualnych, załatwianych w formie decyzji administracyjnej
Kodeks postępowania administracyjnego (Kpa) reguluje procedury, które mają miejsce w postępowaniach dotyczących spraw indywidualnych, które są rozstrzygane w formie decyzji administracyjnej. Oznacza to, że Kpa dotyczy przypadków, w których administracja publiczna podejmuje decyzje w odniesieniu do praw i obowiązków konkretnych jednostek. Przykładem może być wydanie decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania zezwolenia na budowę, które ma bezpośredni wpływ na dany podmiot. Kpa określa szczegółowe zasady postępowania, w tym obowiązki organów administracyjnych oraz uprawnienia stron postępowania. Ponadto, wprowadza także zasady odwoławcze, co daje jednostkom możliwość obrony swoich interesów. W praktyce, znajomość i stosowanie przepisów Kpa jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej oraz zapewnienia obywatelom ochrony ich praw w relacji z organami administracyjnymi.

Pytanie 9

W jakiej postaci należy udzielić pełnomocnictwa do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości?

A. Pisemnej pod rygorem nieważności
B. Aktu notarialnego
C. Pisemnej
D. Dokumentowej
Pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości powinno być udzielone w formie aktu notarialnego, co jest zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Akt notarialny jest szczególnym dokumentem, który zapewnia nie tylko ważność prawna tych czynności, ale również stanowi dowód w postępowaniu sądowym. W przypadku nieruchomości, prawo nakłada obowiązek sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego, aby zapewnić pełną ochronę interesów stron oraz zabezpieczyć transakcję przed ewentualnymi sporami. Przykładem zastosowania tego regulacyjnego wymogu może być sytuacja, w której osoba fizyczna powierza innemu pełnomocnictwo do sprzedaży swojej nieruchomości. Tylko sporządzenie aktu notarialnego zapewni, że transakcja zostanie zarejestrowana w odpowiednich księgach wieczystych oraz będzie miała moc prawną. Zgodność z tym standardem jest kluczowa dla zapewnienia przejrzystości i bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, co jest istotnym elementem praktyki prawniczej w Polsce.

Pytanie 10

Wojewoda ma prawo wstrzymać wykonanie egzekucji administracyjnej poprzez

A. decyzję administracyjną.
B. odwołanie.
C. postanowienie.
D. ugodę administracyjną.
Zgłoszenie zaskarżenia jako metody wstrzymania egzekucji administracyjnej jest błędne, ponieważ zaskarżenie odnosi się do procedury odwoławczej, która ma na celu kontrolę legalności już podjętych decyzji. Zaskarżenie nie wstrzymuje egzekucji automatycznie; w praktyce wymaga to dodatkowego wniosku i zastosowania odpowiednich środków zabezpieczających. Postanowienia, jako forma rozstrzygania spraw administracyjnych, są również niewłaściwe w tym kontekście, ponieważ dotyczą one mniejszych decyzji proceduralnych, a nie mają charakteru wstrzymania egzekucji. Ugoda administracyjna, choć jest formą rozwiązywania sporów między stronami, nie jest narzędziem, które może zostać użyte przez wojewodę do wstrzymywania egzekucji. Często myli się te koncepcje, nie dostrzegając, że rolą wojewody jest aktywne zarządzanie i monitorowanie egzekucji administracyjnej poprzez wydawanie decyzji, a nie poprzez działania odwoławcze czy mediacyjne. Zrozumienie, że wojewoda działa w ramach swojej kompetencji jako organ wykonawczy, a nie kontrolny, jest kluczowe dla właściwej interpretacji przepisów prawa administracyjnego.

Pytanie 11

Egzekucja administracyjna jest uruchamiana na podstawie wniosku

A. poborcy skarbowego
B. wierzyciela
C. egzekutora
D. zobowiązanego
Postępowanie egzekucyjne w administracji ma na celu odzyskanie należności publicznych. Zazwyczaj wszczyna je wierzyciel, co oznacza, że to osoba lub instytucja, która ma dług, ma prawo domagać się jego spłaty. W przypadku administracji publicznej, wierzycielami mogą być urzędy skarbowe czy inne państwowe instytucje. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca nie płaci podatków, urząd skarbowy składa wniosek o egzekucję. Warto znać te procedury, żeby wierzyciele mogli efektywnie dochodzić swoich należności. Dobrze też regularnie sprawdzać terminy płatności i utrzymywać kontakt z dłużnikami, bo to może pomóc uniknąć zbędnych komplikacji z egzekucją.

Pytanie 12

Dla Poznania ogłoszono zagrożenie powodziowe. Kiedy wejdzie w życie zarządzenie Prezydenta Miasta o zakazie wstępu na wały przeciwpowodziowe, zgodnie z zamieszczonym przepisem?

Wyciąg z ustawy
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

(...)

Art. 4.1. Akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy.
(...)

3. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.
(...)

A. W dniu wydania zarządzenia.
B. Po upływie trzech dni od dnia wydania zarządzenia.
C. Po upływie trzech dni od dnia ogłoszenia zarządzenia.
D. Z dniem ogłoszenia zarządzenia.
Odpowiedź "Z dniem ogłoszenia zarządzenia" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w art. 4.3. ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, istnieje możliwość, aby przepisy porządkowe weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w uzasadnionych przypadkach, takich jak zagrożenie powodziowe. Przykładem zastosowania tej regulacji mogą być sytuacje kryzysowe, które wymagają natychmiastowego działania, by zapewnić bezpieczeństwo publiczne. W praktyce oznacza to, że w sytuacjach, gdzie istnieje realne niebezpieczeństwo dla mieszkańców, takie jak nadchodząca powódź, władze mają prawo do podjęcia szybkich decyzji, które są niezwłocznie komunikowane społeczności. W ten sposób mieszkańcy są informowani o potencjalnych zagrożeniach i mogą podjąć odpowiednie środki ostrożności, co jest kluczowe w kontekście zarządzania kryzysowego. Struktura prawna i procedury związane z ogłaszaniem zarządzeń mają na celu nie tylko ochronę życia ludzkiego, ale również efektywne zarządzanie zasobami samorządowymi w trudnych warunkach.

Pytanie 13

Kto sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie procesu uchwalania budżetu oraz jego modyfikacji?

A. regionalną izbą obrachunkową.
B. samorządowym kolegium odwoławczym.
C. skarbnikiem jednostki.
D. sądem administracyjnym.
Regionalna izba obrachunkowa, czyli RIO, to ważna instytucja, która czuwa nad działaniami samorządów terytorialnych. Zajmuje się kontrolą tego, jak uchwalany jest budżet i jak się go później zmienia. RIO działa zgodnie z ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych, więc mają do odegrania kluczową rolę w tym, żeby wszystko było klarowne i zgodne z prawem. Przykładowo, mogą sprawdzić dokumenty przed uchwałą budżetową, co pomaga wyłapać ewentualne błędy. Dzięki ich pracy samorządy stają się bardziej odpowiedzialne za wydawanie pieniędzy publicznych, co z kolei jest na korzyść mieszkańców. Warto też wspomnieć, że RIO regularnie monitoruje wydatki, co ułatwia planowanie budżetu na przyszłość.

Pytanie 14

Urząd marszałkowski pełni funkcję pomocniczą dla

A. rady województwa
B. zarządu powiatu
C. zarządu województwa
D. wojewódzkiego inspektora ochrony roślin
Urząd marszałkowski to taka ważna instytucja, która współpracuje z zarządem województwa. W praktyce to on zajmuje się różnymi sprawami związanymi z administracją na poziomie wojewódzkim. W skrócie, urząd marszałkowski pomaga w przygotowywaniu projektów uchwał, które później trafią do rady województwa. Poza tym, jego zadania obejmują koordynowanie działań związanych z rozwojem regionu, funduszami unijnymi czy organizowaniem różnych zadań publicznych. Działa naprawdę na rzecz mieszkańców, bo na przykład zbiera dane o lokalnych potrzebach i przygotowuje rekomendacje do strategii rozwoju województwa. Z mojego doświadczenia, to bardzo ważne, żeby urząd marszałkowski współpracował też z innymi instytucjami samorządowymi, bo wtedy można lepiej planować i działać na rzecz społeczności lokalnych. Tak naprawdę, jest to kluczowy element w całym systemie administracyjnym.

Pytanie 15

Tabela zawiera zestawienie liczby wniosków, które wpłynęły w ciągu jednego miesiąca do poszczególnych wydziałów Urzędu Miasta. W którym wydziale znalazła się dominanta złożonych wniosków?

Wydział Urzędu MiastaLiczba wniosków
Wydział geodezji150
Wydział ochrony środowiska i rolnictwa75
Wydział komunikacji215
Wydział architektury40
Razem480

A. Wydział komunikacji.
B. Wydział architektury.
C. Wydział ochrony środowiska i rolnictwa.
D. Wydział geodezji.
Wydział komunikacji został wskazany jako dział z największą liczbą złożonych wniosków, co czyni go miejscem z dominantą wniosków. Dominanta jest to wartość, która występuje najczęściej w zbiorze danych. W kontekście zarządzania wnioskami, identyfikacja dominującego wydziału jest kluczowa dla efektywności procesów administracyjnych. Wydział komunikacji, zajmujący się sprawami związanymi z transportem, infrastrukturą i ruchem drogowym, często obsługuje wiele wniosków od obywateli, co może być odzwierciedleniem wzrastającego zainteresowania kwestiami związanymi z mobilnością miejską. Przykładowo, złożone wnioski mogą dotyczyć wydawania pozwoleń na budowę, organizacji ruchu czy też instalacji nowych przystanków. Dąży się do optymalizacji pracy wydziałów poprzez wyciąganie wniosków z takich danych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania danymi publicznymi.

Pytanie 16

Jakie jest odpowiednie ciało do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności sejmiku województwa w obszarze finansów?

A. regionalna izba obrachunkowa
B. zarząd województwa
C. marszałek województwa
D. wojewoda
Regionalna izba obrachunkowa jest organem, który pełni kluczową rolę w zakresie nadzoru finansowego nad jednostkami samorządu terytorialnego, w tym sejmikami województw. Jej głównym zadaniem jest kontrola i ocena gospodarowania środkami publicznymi, co obejmuje również sprawy związane z finansami sejmików. Dzięki tej kompetencji, regionalna izba obrachunkowa może skutecznie rozpatrywać skargi dotyczące nieprawidłowości w wydatkach oraz zarządzaniu budżetem województwa. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której obywatel lub organizacja pozarządowa zgłasza wątpliwości co do wydatków związanych z programem inwestycyjnym realizowanym przez sejmik. Wówczas regionalna izba obrachunkowa, na podstawie przepisów ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ma obowiązek zbadać zasadność tych skarg i wydać stosowną decyzję. Działa to na rzecz transparentności oraz efektywności finansów publicznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania publicznymi funduszami.

Pytanie 17

Naruszając zasady ochrony środowiska, fabryka wydziela substancje, które szkodzą plonom sąsiadującego gospodarstwa. Co jest źródłem zobowiązania, które powstało w wyniku tego działania?

A. czyn niedozwolony
B. czynność prawna
C. umowa cywilnoprawna
D. akt administracyjny
Odpowiedź „czyn niedozwolony” jest prawidłowa, ponieważ w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z działaniem, które narusza prawo oraz wyrządza szkodę innym podmiotom, w tym przypadku sąsiadującemu gospodarstwu. Czyn niedozwolony, zgodnie z art. 415 Kodeksu cywilnego, definiuje się jako zawinione działanie lub zaniechanie, które powoduje szkodę. W tym wypadku fabryka, emitując substancje szkodliwe, narusza przepisy ochrony środowiska, co skutkuje szkodą w postaci zniszczenia zbiorów. Przykładem zastosowania tej koncepcji może być sytuacja, w której firma przemysłowa nieprzestrzegająca norm emisji gazów cieplarnianych może ponosić odpowiedzialność za szkody wyrządzone rolnikom, których plony uległy zniszczeniu. Z perspektywy dobrych praktyk, przedsiębiorstwa powinny wdrażać systemy zarządzania środowiskowego (np. ISO 14001), aby unikać takich sytuacji i minimalizować ryzyko związane z odpowiedzialnością za czyny niedozwolone w kontekście ochrony środowiska.

Pytanie 18

Zgodnie z przepisami dotyczącymi utrzymania porządku i czystości w gminach, odpowiedzialność za zarządzanie odpadami komunalnymi, w tym za wykonanie zadań zleconych podmiotom odpowiedzialnym za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, spoczywa na

A. gminy
B. sołectwa
C. osiedla
D. powiatu
Odpowiedź gminy jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to gminy są odpowiedzialne za organizację i nadzór nad gospodarką odpadami komunalnymi. Gminy mają obowiązek tworzenia lokalnych programów gospodarowania odpadami, które obejmują m.in. zbieranie, transport, a także unieszkodliwianie odpadów. Przykładem dobrych praktyk jest wprowadzenie segregacji odpadów, co ma na celu zmniejszenie ich ilości oraz promowanie recyklingu, a gmina powinna monitorować skuteczność tych działań. Gminy współpracują również z różnymi podmiotami, które zajmują się odbiorem odpadów, co wymaga odpowiedniego nadzoru, aby zapewnić przestrzeganie umów i regulacji prawnych. Dzięki temu mieszkańcy mają zapewniony dostęp do efektywnego systemu gospodarki odpadami, co przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia.

Pytanie 19

Jakie obowiązki ma strona w trwającym postępowaniu administracyjnym?

A. zadawanie pytań świadkom oraz biegłym w trakcie rozprawy administracyjnej
B. zapoznawanie się z dokumentami sprawy oraz sporządzanie z nich notatek
C. informowanie organu o zmianie swojego adresu
D. wnioskowanie o wyłączenie pracownika z udziału w postępowaniu
Prawidłowa odpowiedź "poinformowanie organu o zmianie swego adresu" jest istotnym obowiązkiem strony w postępowaniu administracyjnym. Zgodnie z zasadami proceduralnymi, strona postępowania ma obowiązek utrzymywania aktualnych danych kontaktowych, w tym adresu zamieszkania. Umożliwia to organowi administracyjnemu skuteczne doręczanie pism oraz innych istotnych informacji dotyczących sprawy. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której strona zmienia miejsce zamieszkania w trakcie postępowania – niezgłoszenie takiej zmiany może prowadzić do sytuacji, w której strona nie otrzyma ważnych dokumentów, co z kolei może wpłynąć na jej możliwość obrony swoich praw. Standardy postępowania administracyjnego wymagają, aby każda strona była odpowiedzialna za utrzymanie właściwej komunikacji z organem, co jest kluczowe dla zapewnienia transparentności oraz efektywności procedur administracyjnych. W praktyce, organy administracyjne często przypominają stronom o konieczności aktualizacji ich danych, co świadczy o znaczeniu tego aspektu.

Pytanie 20

Strony planują zawrzeć umowę kupna-sprzedaży mieszkania. Właściciel, przebywający za granicą, nie może być obecny przy podpisywaniu umowy, więc udzielił pisemnego pełnomocnictwa sąsiadowi, który ukończył studia prawnicze. Czy zgodnie z przytoczonym przepisem Kodeksu cywilnego umowa kupna-sprzedaży zawarta przez pełnomocnika będzie ważna?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(...)
Art. 99. § 1. Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.
§2. Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.
(...)

A. Tak, ponieważ pełnomocnik posiada pisemne pełnomocnictwo.
B. Nie, ponieważ nie można zawrzeć umowy kupna-sprzedaży nieruchomości przez pełnomocnika.
C. Tak, ponieważ pełnomocnik jest prawnikiem.
D. Nie, ponieważ pełnomocnictwo powinno być udzielone w formie aktu notarialnego.
Zgoda na zawarcie umowy kupna-sprzedaży nieruchomości wymaga spełnienia określonych wymogów formalnych, w tym udzielenia pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. Zgodnie z art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, to także pełnomocnictwo do dokonania tej czynności musi być udzielone w tej samej formie. Pełnomocnictwo udzielone na piśmie, mimo że zostało powierzone osobie z wykształceniem prawniczym, nie spełnia wymogów formalnych, co skutkuje nieważnością umowy. W praktyce oznacza to, że każdy, kto planuje zawarcie umowy dotyczącej nieruchomości, powinien skonsultować się z prawnikiem, aby upewnić się, że wszelkie wymagane dokumenty, w tym pełnomocnictwo, są odpowiednio sporządzone. W przeciwnym razie, może to prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz finansowych, w tym do utraty prawa do nieruchomości. Warto również zaznaczyć, że pełnomocnictwo udzielone w formie aktu notarialnego zwiększa jego wiarygodność oraz zabezpiecza interesy obu stron transakcji.

Pytanie 21

Który z wymienionych podmiotów nie dysponuje osobowością prawną, lecz ma zdolność prawną?

A. Powiat
B. Spółka akcyjna
C. Spółka jawna
D. Gmina
Spółka jawna to podmiot gospodarczy, który, mimo braku osobowości prawnej, ma zdolność prawną. Oznacza to, że może nabywać prawa i zaciągać obowiązki na swoją rzecz. W praktyce oznacza to, że spółka jawna, jako forma współpracy przedsiębiorców, jest często wykorzystywana w małych i średnich przedsiębiorstwach. Przykładowo, wspólnicy spółki jawnej mogą wspólnie prowadzić działalność gospodarczą, a ich odpowiedzialność za zobowiązania spółki jest solidarna. To sprawia, że wspólnicy muszą być świadomi ryzyka, które niesie za sobą prowadzenie takiej działalności. Spółki jawne są regulowane przez Kodeks spółek handlowych, co zapewnia normy dotyczące ich funkcjonowania. Zrozumienie, że spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, lecz ma zdolność prawną, jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania i podejmowania decyzji w ramach tej formy współpracy.

Pytanie 22

Który organ jest kompetentny do rozpatrywania skargi konstytucyjnej?

A. Trybunał Konstytucyjny
B. Trybunał Stanu
C. Naczelny Sąd Administracyjny
D. Sąd Najwyższy
Trybunał Konstytucyjny jest organem właściwym do rozpatrywania skarg konstytucyjnych, co wynika z przepisów zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym. Skarga konstytucyjna jest instytucją prawną, która umożliwia obywatelom wniesienie sprawy do Trybunału w przypadku naruszenia ich praw i wolności przez akty normatywne, które są niezgodne z Konstytucją. W praktyce skarga ta stanowi istotne narzędzie ochrony praw jednostki, pozwalające na kontrolę zgodności działań organów władzy publicznej z najwyższym aktem prawnym w państwie. Przykładowo, osoba, która czuje się pokrzywdzona przez przepis prawa, może złożyć skargę do Trybunału, a ten przeprowadzi postępowanie, które może zakończyć się stwierdzeniem niezgodności z Konstytucją. Dobrym przykładem wykorzystania tej instytucji jest sprawa, w której Trybunał orzekł, że pewne ograniczenia w zakresie wolności słowa były niekonstytucyjne, co miało ogromny wpływ na kształtowanie się standardów prawnych w Polsce.

Pytanie 23

Dokumenty posiadające trwałą wartość historyczną klasyfikuje się w kategorii

A. B
B. BE
C. BC
D. A
Oznaczenia BE, B i BC odnoszą się do kategorii dokumentów, które mają różne poziomy wartości archiwalnej. Kategoria BE obejmuje dokumenty o wartości bieżącej, które są istotne w kontekście aktualnych działań administracyjnych, ale nie mają trwałej wartości historycznej. Dokumenty kategorii B są często przechowywane przez ograniczony czas i mogą być usunięte po upływie ustalonego okresu, co czyni je nieodpowiednim wyborem dla dokumentów o trwałej wartości. Natomiast kategoria BC odnosi się do dokumentów, które mają ograniczoną wartość archiwalną i są przechowywane tylko wtedy, kiedy występuje taka potrzeba. Takie dokumenty nie spełniają kryteriów, które definiują materiały o trwałej wartości historycznej, więc ich klasyfikacja jest nieadekwatna w tym kontekście. Powszechnym błędem jest mylenie kategorii dokumentów w zależności od ich aktualnej użyteczności zamiast ich długofalowego znaczenia. Aby właściwie klasyfikować dokumenty, niezbędne jest zrozumienie ich kontekstu historycznego oraz wartości, jaką mogą mieć w przyszłości. W praktyce oznacza to, że instytucje powinny stosować się do ustalonych norm archiwalnych i procedur klasyfikacyjnych, aby skutecznie zarządzać dokumentacją.

Pytanie 24

Ugoda w trakcie toczącego się postępowania administracyjnego może zostać zawarta

A. jeśli nie jest to sprzeczne z przepisami prawa
B. po podjęciu decyzji przez organ odwoławczy
C. na żądanie co najmniej jednej ze stron
D. jeżeli przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania
Ugoda w postępowaniu administracyjnym jest instrumentem mającym na celu uproszczenie i przyspieszenie procedur, co jest kluczowe z perspektywy efektywności działań administracyjnych. Zgodnie z zasadą celowości postępowania administracyjnego, organy powinny dążyć do osiągnięcia rozstrzygnięcia w sposób możliwie najszybszy i najprostszy. Ugoda staje się szczególnie użyteczna w sytuacjach, gdy strony dostrzegają możliwość kompromisu, co może prowadzić do szybszego zakończenia postępowania niż w przypadku kontynuowania sporu. Przykładem może być sytuacja, w której strony zgadzają się na ustalenie konkretnych warunków w zamian za określone ustępstwa – na przykład, jeśli jedna strona zgadza się na wykonanie pewnych działań, a druga rezygnuje z dalszych roszczeń. Warto zauważyć, że ugoda musi być zgodna z przepisami prawa, a jej treść nie może naruszać regulacji prawa administracyjnego. Implementacja ugody jest również zgodna z zasadą współdziałania organów administracji publicznej z obywatelami, co jest zgodne z dobrą praktyką w administracji.

Pytanie 25

Na podstawie danych z tabeli oblicz średnią cenę 1 kg ziemniaków.

Sklepy warzywne wg cen ziemniaków
Cena 1 kg ziemniaków
xi
Liczba sklepów
ni
Łączna wartość cechy
xi·ni
1,2033,60
1,1544,60
1,30810,40
1,3534,05
1,0022,00

A. 1,20 zł
B. 1,21 zł
C. 1,23 zł
D. 1,15 zł
Poprawna odpowiedź to 1,23 zł, ponieważ średnia cena 1 kg ziemniaków została obliczona poprzez podzielenie łącznej wartości cen ziemniaków przez liczbę sklepów, które oferują ten produkt. Przykładowo, jeżeli w pięciu sklepach ceny ziemniaków wynoszą odpowiednio 1,20 zł, 1,25 zł, 1,30 zł, 1,22 zł oraz 1,18 zł, to najpierw sumujemy te wartości: 1,20 + 1,25 + 1,30 + 1,22 + 1,18 = 6,15 zł. Następnie dzielimy tę sumę przez liczbę sklepów, czyli 5: 6,15 zł / 5 = 1,23 zł. Zgodnie z zasadami matematyki, wyniki zaokrąglamy do dwóch miejsc po przecinku. Obliczanie średnich jest kluczowe w analizie danych, ponieważ pozwala uzyskać obraz ogólnych trendów cenowych na rynku. W praktyce, takie obliczenia są istotne w handlu detalicznym oraz przy planowaniu zakupów, ponieważ umożliwiają podejmowanie świadomych decyzji zakupowych oraz oceny konkurencyjności cen.

Pytanie 26

Adam pożyczył od Marka 300 zł. W dniu, w którym miał zwrócić pożyczkę, Adam nabył od Marka aparat fotograficzny za 400 zł, które powinien był zapłacić w momencie dokonania transakcji. Uregulował jedynie 100 zł, co spowodowało wygaśnięcie zobowiązań obydwu stron. Jak nazywa się taki sposób wygaśnięcia zobowiązania?

A. świadczenie zamiast wykonania
B. opóźnienie wykonania
C. nowelizacja
D. potrącenie
Odpowiedź 'potrącenie' jest prawidłowa, gdyż w opisanej sytuacji mamy do czynienia z sytuacją, w której zobowiązania dwóch stron (Adama i Marka) wzajemnie się znoszą. Adam pożyczył Markowi 300 zł, a następnie kupił od niego aparat fotograficzny za 400 zł, lecz zapłacił tylko 100 zł. Zatem Adam miał do zapłaty 300 zł za pożyczkę, a Marek miał do zapłaty 300 zł za niezapłacony pozostały koszt aparatu. W wyniku potrącenia te zobowiązania zostały zrealizowane, co prowadzi do wygaśnięcia zobowiązań. Potrącenie jest szczególnym przypadkiem, w którym dług jednej strony jest równoważony przez dług drugiej strony, co skutkuje wygaśnięciem obu zobowiązań. W praktyce, potrącenie jest często stosowane, aby uprościć procesy finansowe i zredukować ryzyko niewypłacalności. Jest to praktyka powszechnie akceptowana w obrocie prawnym, pozwalająca na efektywne rozliczanie należności bez potrzeby fizycznego przekazywania pieniędzy.

Pytanie 27

W przypadku gdy nieruchomość znajduje się na obszarze dwóch organów, rozstrzyganie spraw jej dotyczących przypada

A. organowi, na terenie którego jest zameldowany właściciel tej nieruchomości
B. każdemu organowi, na obszarze którego znajduje się część tej nieruchomości
C. organowi, na którego obszarze usytuowana jest większa część nieruchomości
D. organowi, w którym mieszka właściciel tej nieruchomości
Odpowiedź wskazująca na organ, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości, jest poprawna ze względu na zasady jurysdykcji administracyjnej w Polsce. Ustawa o samorządzie gminnym oraz przepisy dotyczące podziału kompetencji organów administracji publicznej wskazują, że w przypadku nieruchomości położonej na terenach właściwości kilku organów, decydujące znaczenie ma lokalizacja największej części nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której działka graniczy z dwoma gminami. Jeżeli większa część tej działki znajduje się w jednej z gmin, to właśnie ten organ będzie odpowiedzialny za wszelkie decyzje dotyczące inwestycji, zagospodarowania przestrzennego czy wydawania pozwoleń. Taka zasada zapewnia klarowność oraz jednoznaczność w rozstrzyganiu spraw administracyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu nieruchomościami.

Pytanie 28

W kontekście administracyjno-prawnym

A. czasami jedną ze stron stanowi organ administracji publicznej
B. zawsze jedną ze stron jest organ administracji publicznej
C. stronami są jednostki organizacyjne pozbawione osobowości prawnej
D. stronami są osoby fizyczne
W stosunku administracyjno-prawnym zawsze jedną ze stron jest organ administracji publicznej, co wynika z charakteru tych stosunków, które mają na celu realizację zadań publicznych. Organy administracji publicznej, takie jak urzędy, są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji administracyjnych, wydawanie zezwoleń oraz kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych. Przykładem takiego stosunku może być sytuacja, w której obywatel występuje o wydanie pozwolenia na budowę, a organ administracji publicznej analizuje wniosek i podejmuje decyzję w tej sprawie. Warto zauważyć, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa, które regulują ich kompetencje i sposób działania. Według standardów administracyjnych, transparentność i dostępność informacji są kluczowe, co w praktyce oznacza, że jednostki organizacyjne muszą zapewnić odpowiednią komunikację z obywatelami oraz umożliwić im korzystanie z przysługujących praw. Dobra praktyka wskazuje, że organy te powinny działać w sposób proaktywny i efektywny, aby sprostać oczekiwaniom społecznym i zapewnić sprawiedliwość w procesach administracyjnych.

Pytanie 29

Dane zamieszczone w tabeli wskazują, że największa kwota deficytu w gminie X wystąpiła w roku

Dynamika dochodów i wydatków w gminie X w latach 2016-2019
2016 r.2017 r.2018 r.2019 r.
Dochody
w zł
46,7 mln38,9 mln41,9 mln52,7 mln
Wydatki
w zł
50,4 mln38,9 mln50,6 mln49,4 mln

A. 2019
B. 2018
C. 2017
D. 2016
Poprawna odpowiedź to 2018, ponieważ aby zidentyfikować rok z największym deficytem w gminie X, konieczne jest przeanalizowanie różnicy pomiędzy wydatkami a dochodami dla każdego z lat. W roku 2018 suma wydatków była znacznie wyższa od przychodów, co skutkowało najwyższym deficytem w analizowanym okresie. Tego typu analiza jest kluczowa dla zrozumienia sytuacji finansowej jednostek samorządowych. W praktyce, władze gminne powinny regularnie monitorować i analizować dane budżetowe, aby podejmować odpowiednie kroki zaradcze. Standardy dobrej praktyki w zarządzaniu finansami publicznymi zalecają prowadzenie szczegółowej dokumentacji oraz transparentność w raportowaniu wyników finansowych. Regularne audyty oraz analiza danych budżetowych mogą pomóc w identyfikacji trendów, co ma fundamentalne znaczenie dla podejmowania świadomych decyzji finansowych i planowania budżetu na przyszłość.

Pytanie 30

Ustawę budżetową przedstawioną przez Marszałka Sejmu Prezydent Rzeczypospolitej powinien podpisać w ciągu

A. 21 dni od momentu przedstawienia
B. 14 dni od momentu przedstawienia
C. 30 dni od momentu przedstawienia
D. 7 dni od momentu przedstawienia
Odpowiedzi wskazujące na dłuższe terminy niż 7 dni są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają one precyzyjnych przepisów prawnych dotyczących procesu legislacyjnego w Polsce. W przypadku odpowiedzi sugerujących 30 dni, 14 dni czy 21 dni, można zauważyć, że wprowadza to niepotrzebne opóźnienia w procesie zatwierdzania budżetu, co mogłoby negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie państwa. Sposób formułowania takich odpowiedzi może wynikać z niepełnej znajomości przepisów prawa lub mylnego założenia, że budżet wymaga więcej czasu na rozpatrzenie. Istotne jest zrozumienie, że budżet państwa to kluczowy dokument, który ma określone ramy czasowe nie tylko w kontekście legislacyjnym, ale także operacyjnym. Innym powszechnym błędem myślowym jest przekonanie, że dłuższy czas na zatwierdzenie budżetu może zwiększyć jego jakość. W rzeczywistości, opóźnienia mogą prowadzić do zwiększonej niepewności wśród inwestorów oraz negatywnie wpływać na gospodarkę. Zatem, znajomość odpowiednich terminów oraz przepisów prawa jest niezbędna dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 31

Który z niżej wymienionych aktów prawnych stanowi akt prawa o charakterze wewnętrznym?

A. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące warunków i trybu przeprowadzania zamiany nieruchomości
B. Regulamin organizacyjny Starostwa Powiatowego w Lesku
C. Rozporządzenie Prezydenta RP dotyczące ustanowienia wojewódzkich sądów administracyjnych oraz określenia ich siedzib i obszarów właściwości
D. Uchwała Rady Gminy Zambrów dotycząca wzorów formularzy informacji podatkowych oraz deklaracji podatkowych
Uchwała Rady Gminy Zambrów, rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz rozporządzenie Prezydenta RP to akty prawne o innym charakterze, które działają na zasadzie przepisów zewnętrznych. Uchwały, jako akty normatywne, są podejmowane na poziomie lokalnym i mają charakter ogólnych regulacji, ale nie są uznawane za normy wewnętrznie obowiązujące w tym samym rozumieniu co regulamin organizacyjny. Podobnie, rozporządzenia ministerialne i prezydenckie mają na celu wdrażanie i szczegółowe uregulowanie ustaw w szerszym kontekście, ale również nie definiują wewnętrznych zasad funkcjonowania konkretnej jednostki. Kiedy myślimy o aktywnym prawie obowiązującym w konkretnej jednostce, często mylimy te pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że regulamin organizacyjny, w przeciwieństwie do wymienionych aktów, dotyczy wewnętrznych procedur i struktury organizacyjnej instytucji, co jest niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania. Ignorowanie tej różnicy może prowadzić do nieprawidłowego zastosowania przepisów oraz chaosu organizacyjnego.

Pytanie 32

Jakie są źródła dochodów budżetowych państwa?

A. podatki oraz opłaty lokalne
B. pozyskane kredyty oraz pożyczki
C. wpłaty z zysków Narodowego Banku Polskiego
D. fundusze przekazywane dla samorządów terytorialnych
Wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego (NBP) stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. NBP, jako centralny bank, generuje zyski głównie z realizacji polityki monetarnej, operacji na rynku walutowym oraz z zarządzania rezerwami dewizowymi. Zyski te są co roku przekazywane do budżetu państwa zgodnie z zasadami ustawy o NBP, co wpływa na stabilność finansową kraju. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest finansowanie różnych programów rządowych, które wspierają rozwój infrastruktury czy edukacji. Dobrą praktyką jest coroczne monitorowanie wpływów z NBP w kontekście planowania budżetu, co pozwala na lepsze zarządzanie środkami publicznymi oraz przewidywanie potencjalnych kryzysów finansowych. Warto także zauważyć, że wpłaty z zysku NBP mają istotne znaczenie dla utrzymania stabilności całego systemu finansowego, stanowiąc alternatywne źródło dochodów w porównaniu do tradycyjnych podatków.

Pytanie 33

Dokument administracyjny, który odnosi się do zagadnień pojawiających się w trakcie postępowania administracyjnego i zasadniczo nie rozwiązuje sprawy w meritum, to

A. postanowienie
B. rozporządzenie
C. decyzja
D. zarządzenie
Postanowienie jest aktem administracyjnym, który odnosi się do kwestii proceduralnych w toku postępowania administracyjnego i nie przesądza o istocie sprawy. W praktyce postanowienia wydawane są w celu rozstrzygania kwestii wstępnych, takich jak określenie strony postępowania, wyznaczenie terminów, czy też zatwierdzenie dowodów. Przykładem może być postanowienie o wszczęciu postępowania administracyjnego, które nie rozstrzyga o zasadności żądania, ale otwiera drogę do dalszych działań. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia mogą być zaskarżane, co umożliwia stronom odwołanie się od decyzji organu administracji publicznej. Warto zauważyć, że postanowienia są kluczowe w zapewnieniu prawidłowego przebiegu procedur administracyjnych oraz ochrony praw stron, stanowiąc istotny element systemu prawnego, który wpływa na efektywność i przejrzystość postępowań administracyjnych.

Pytanie 34

Czym jest derogacja?

A. przyjęcie aktu normatywnego
B. realizacja aktu normatywnego
C. zainicjowanie aktu normatywnego
D. odebranie normie prawnej jej mocy obowiązującej przez inną normę prawną
Derogacja to termin prawny, który oznacza pozbawienie normy prawnej jej mocy obowiązującej przez inną normę prawną. W praktyce oznacza to, że nowo uchwalona norma zastępuje wcześniej obowiązującą, co wprowadza istotne zmiany w porządku prawnym. Przykładem może być sytuacja, gdy nowa ustawa wprowadza zmiany do kodeksu cywilnego, tym samym uchylając przepisy wcześniejszej ustawy. Derogacja jest kluczowym elementem w systemie prawa, ponieważ zapewnia jego elastyczność i dostosowanie do zmieniających się potrzeb społecznych. Warto zaznaczyć, że derogacja może być całkowita, gdy norma zostaje całkowicie uchylona, lub częściowa, gdy tylko niektóre jej przepisy tracą moc. W kontekście dobrych praktyk legislacyjnych istotne jest, aby każda nowa norma jasno wskazywała, które przepisy są uchylane, co pozwala na zachowanie przejrzystości w regulacjach prawnych. Prawidłowe rozumienie derogacji jest istotne dla prawników, legislatorów oraz wszystkich osób zajmujących się prawem, ponieważ wpływa na interpretację i stosowanie przepisów w praktyce.

Pytanie 35

Jakie dokumenty regulują obieg pism w firmie?

A. w instrukcji kancelaryjnej
B. w statucie przedsiębiorstwa
C. w zakładowym planie kont
D. w regulaminie pracy
Zasady obiegu pism w przedsiębiorstwie są regulowane w instrukcji kancelaryjnej, która stanowi dokument normatywny określający procedury związane z przyjmowaniem, rejestrowaniem, archiwizowaniem oraz obiegiem dokumentów. Instrukcja ta jest kluczowym elementem w zarządzaniu informacją w firmie, umożliwiającym efektywne funkcjonowanie organizacji oraz zapewniającym zgodność z przepisami prawa. W praktyce, dobrze opracowana instrukcja kancelaryjna powinna uwzględniać m.in. zasady dotyczące terminów obiegu dokumentów, odpowiedzialności pracowników za ich obsługę oraz sposób klasyfikacji dokumentów. Przykładem może być wskazanie, jakie dokumenty wymagają podpisu zarządzającego, a jakie mogą być zatwierdzane przez pracowników niższego szczebla. Ważne jest również, aby instrukcja była regularnie aktualizowana, co pozwala na dostosowywanie praktyk do zmieniających się warunków prawnych oraz potrzeb organizacji. Standardy dotyczące obiegu dokumentów w firmach są również regulowane przez normy ISO 9001, które promują efektywność i jakość zarządzania procesami.

Pytanie 36

Powiększenie gotówki z rachunku bieżącego do kasy będzie zapisane na kontach

A. Dt "Rachunek bieżący"; Ct "Kasa"
B. Dt "Należności od odbiorców"; Ct "Kasa"
C. Ct "Należności od odbiorców"; Dt "Kasa"
D. Ct "Rachunek bieżący"; Dt "Kasa"
Wybór odpowiedzi Ct "Rachunek bieżący"; Dt "Kasa" jest poprawny, ponieważ odzwierciedla prawidłowe księgowanie transakcji wypłaty gotówki z rachunku bieżącego. W momencie, gdy dokonujemy wypłaty gotówki, zmniejszamy saldo rachunku bieżącego, co powinno być zaksięgowane jako konto kredytowe (Ct). Z drugiej strony, otrzymana gotówka, która trafia do kasy, zwiększa saldo kasy, co powinno być zaksięgowane jako konto debetowe (Dt). Zgodnie z zasadami rachunkowości, księgowanie transakcji powinno zawsze rodzajowo odzwierciedlać wpływ danej transakcji na aktywa i pasywa. Przykładowo, w przypadku wypłaty gotówki na cele operacyjne, prawidłowe zarządzanie księgowością zapewnia przejrzystość finansową oraz umożliwia monitorowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Standardy rachunkowości rekomendują, aby każda transakcja była dokumentowana zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, co w tym przypadku zostało spełnione.

Pytanie 37

Instytucja administracji publicznej ma obowiązek rozwiązać sprawę, która wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, nie później niż w okresie

A. dwóch miesięcy
B. 7 dni
C. 14 dni
D. jednego miesiąca
Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, organ administracji publicznej ma obowiązek załatwienia sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca. Ten termin jest kluczowy dla efektywności działania administracji i ma na celu zapewnienie obywatelom sprawiedliwości oraz przewidywalności w podejmowanych decyzjach. Przykładowo, w przypadku wniosków o wydanie zezwolenia na budowę, organ administracyjny musi zbadać wszelkie okoliczności sprawy, a miesiąc stanowi realistyczny czas na przeprowadzenie niezbędnych analiz oraz konsultacji. W praktyce, przestrzeganie tego terminu nie tylko poprawia wizerunek urzędów, ale również zwiększa zaufanie obywateli do instytucji publicznych. Przepisy te są zgodne z ogólnymi standardami administracji publicznej, które promują efektywność oraz transparentność w działaniach organów. Warto również zaznaczyć, że w przypadku, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, organ może w uzasadnionych przypadkach przedłużyć ten termin, jednak powinien poinformować wnioskodawcę o przyczynach tego niedotrzymania.

Pytanie 38

Według Kodeksu spółek handlowych minimalny kapitał zakładowy dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinien wynosić przynajmniej

A. 50 000 zł
B. 10 000 zł
C. 5 000 zł
D. 100 000 zł
Kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednym z kluczowych elementów jej struktury finansowej, a zgodnie z Kodeksem spółek handlowych jego minimalna wysokość wynosi 5 000 zł. Taki poziom kapitału pozwala na założenie spółki bez nadmiernego obciążania jej właścicieli, co sprzyja rozwijaniu przedsiębiorczości. Praktycznie rzecz biorąc, kwota ta umożliwia młodym przedsiębiorcom rozpoczęcie działalności, a także ułatwia pozyskiwanie finansowania zewnętrznego, gdyż pokazuje, że spółka ma pewien poziom solidności. Warto również zauważyć, że minimalny kapitał zakładowy jest jednym z czynników, które mogą wpływać na decyzję inwestorów oraz kontrahentów, ponieważ stanowi formę zabezpieczenia dla wierzycieli. W dobrych praktykach branżowych zaleca się jednak, aby kapitał zakładowy odzwierciedlał rzeczywiste potrzeby przedsiębiorstwa, co pozwala uniknąć problemów finansowych w przyszłości. Zwiększenie kapitału zakładowego może być korzystne w kontekście dalszego rozwoju oraz pozyskiwania inwestycji.

Pytanie 39

Kto posiada prawo do powołania oraz odwołania wojewody?

A. Prezydent RP
B. Prezes Rady Ministrów
C. Rada Ministrów
D. Sejm
Odpowiedź 'Prezes Rady Ministrów' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie on jest odpowiedzialny za powoływanie i odwoływanie wojewodów. Wojewoda, jako przedstawiciel rządu w terenie, pełni kluczową rolę w zarządzaniu administracją publiczną w danym województwie. Prezes Rady Ministrów może powołać wojewodę na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, która precyzuje zasady funkcjonowania administracji rządowej w regionach. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest zrozumienie, w jaki sposób struktura władzy wykonawczej wpływa na lokalne zarządzanie oraz jak decyzje podejmowane na szczeblu centralnym oddziałują na społeczności lokalne. Ponadto, zrozumienie tej procedury jest kluczowe dla analizy politycznych i administracyjnych zmian, które mogą wpływać na rozwój regionalny oraz implementację polityki rządowej na poziomie lokalnym.

Pytanie 40

W Wydziale Gospodarki Lokalowej trwa procedura dotycząca lokalu zajmowanego przez Marię Markowską, prowadzona przez byłego męża tej strony. Czy wniosek Marii Markowskiej o wyłączenie pracownika z udziału w tym postępowaniu jest zgodny z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego?

A. Nie, ponieważ przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują takiej opcji
B. Nie, ponieważ małżeństwo zostało rozwiązane przez wyrok sądowy i byli małżonkowie nie mają już ze sobą nic wspólnego
C. Tak, jednak musi udowodnić, że były małżonek nie będzie działał obiektywnie
D. Tak, ponieważ przyczyny wyłączenia obowiązują także po zakończeniu małżeństwa
Zgadza się, żądanie Marii Markowskiej o wyłączenie pracownika od udziału w postępowaniu administracyjnym jest zgodne z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA). Zgodnie z art. 24 KPA, pracownik organu administracji publicznej może zostać wyłączony z postępowania, jeżeli zachowanie, relacja lub inny interes osobisty mogą budzić wątpliwości co do jego obiektywizmu. W przypadku Marii Markowskiej, mimo że małżeństwo zostało rozwiązane, wciąż istnieją powody, które mogą wpływać na bezstronność byłego męża. Przykładowo, może on mieć osobiste interesy związane z wynikiem postępowania, co naruszałoby zasadę neutralności. W praktyce oznacza to, że organ administracji powinien dokładnie rozważyć wniosek o wyłączenie, co jest zgodne z dobrą praktyką administracyjną, zapewniającą uczciwość i transparentność postępowania. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wszelkich decyzji dotyczących wyłączenia, aby zapewnić pełną przejrzystość procesu administracyjnego.