Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 08:09
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 08:27

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W wyniku integracji działań gospodarczych państw Unii Europejskiej w obszarze logistyki doszło do konsolidacji zarządzania zasobami w materiały i surowce do produkcji, transportem materiałów oraz dystrybucją produktów gotowych. Umożliwiło to stworzenie

A. mechanizmu logistycznego
B. strategii produkcyjnej
C. infrastruktury logistycznej
D. łańcucha dostaw
Odpowiedzi takie jak \"infrastruktura logistyki\", \"mechanizm logistyki\" czy \"strategia produkcji\" nie oddają w pełni istoty zjawiska, które zostało opisane w pytaniu. Infrastruktura logistyki odnosi się do fizycznych elementów, takich jak magazyny czy środki transportu, które są niezbędne do realizacji procesów logistycznych. Choć jest to ważny aspekt, sama infrastruktura nie tworzy wartości dodanej bez efektywnego zarządzania procesami i interakcjami między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Mechanizm logistyki może sugerować funkcjonalność operacyjną, ale nie uwzględnia złożoności relacji między dostawcami, producentami i klientami. Z kolei strategia produkcji odnosi się głównie do planowania i organizacji procesu wytwarzania, co również jest tylko jednym z elementów szerszego kontekstu zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce te podejścia mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że zarządzanie logistyką ogranicza się tylko do fizycznych aspektów i operacji, podczas gdy kluczowym celem jest efektywne integrowanie różnorodnych działań w celu maksymalizacji wydajności i zadowolenia klienta. Typowe błędy myślowe polegają na postrzeganiu logistyki jako wyłącznie operacyjnej funkcji zamiast kompleksowego systemu obejmującego wszystkie etapy od zaopatrzenia, przez produkcję, aż po dystrybucję."

Pytanie 2

Co oznacza gestia transportowa?

A. prawo oraz obowiązek realizacji usług transportowych
B. prawo oraz obowiązek realizacji usług spedycyjnych
C. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu bez pokrycia jego kosztów
D. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu i pokrycia jego kosztów
W kontekście gestii transportowej, niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących zakresu odpowiedzialności oraz kosztów związanych z transportem. Przede wszystkim, pierwsza z błędnych odpowiedzi odnosi się do usług transportowych jako całości, nie uwzględniając kluczowego aspektu umowy kupna-sprzedaży, który jasno definiuje, że to sprzedawca lub kupujący mają prawo i obowiązek zorganizować transport. Z kolei odpowiedź dotycząca usług spedycyjnych myli pojęcia związane z transportem a spedycją, gdzie spedycja odnosi się do organizacji transportu, ale nie obejmuje bezpośrednich kosztów przewozu. Istotnym błędem jest także pominięcie kwestii pokrycia kosztów transportu; odpowiedzi sugerujące, że organizacja transportu może odbywać się bez ponoszenia kosztów, są niezgodne z praktyką rynkową. Koszty transportu są integralną częścią procesów logistycznych, a ich brak może prowadzić do niewłaściwego zarządzania ryzykiem i strat finansowych. Kluczowe jest zrozumienie, że gestia transportowa to nie tylko organizowanie przewozu, ale także odpowiedzialność za związane z tym wydatki, co jest fundamentalne dla zapewnienia płynności i efektywności procesów logistycznych. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami i dobrymi praktykami w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 3

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. opierających się o elementy konstrukcyjne
B. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
C. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
D. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedzi sugerujące bezpośrednie lub pośrednie zawieszanie asortymentu oraz oparcie o elementy konstrukcyjne wskazują na nieporozumienia dotyczące funkcji podkładów. Podkłady nie są urządzeniami służącymi do zawieszania, lecz do stabilnego i bezpiecznego składowania towarów. Bezpośrednie zawieszanie asortymentu, które sugeruje umieszczanie towarów w powietrzu, jest praktyką niebezpieczną i nieefektywną, gdyż nie zapewnia odpowiedniej stabilności, a także naraża towary na ryzyko upadku oraz uszkodzenia. Oparcie asortymentu o elementy konstrukcyjne jest nie tylko niewłaściwe, ale i potencjalnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do przewrócenia się towarów, co stwarza ryzyko wypadków w miejscu pracy. Ponadto, każda metoda składowania powinna być zgodna z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także regulacjami prawnymi, które zakładają, że towar powinien być składowany w sposób zapewniający jego integralność oraz bezpieczeństwo personelu. Właściwe podejście do składowania asortymentów w magazynie wymaga zastosowania sprawdzonych metod oraz przestrzegania wytycznych branżowych, co w praktyce oznacza konieczność stosowania regałów, palet czy specjalistycznych podkładów, które przyczyniają się do efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 4

Jeśli 480 zamówień zostało zrealizowanych prawidłowo, a 20 zamówień okazało się niekompletnych, to jaki procent dostaw jest kompletny?

A. 20%
B. 4%
C. 96%
D. 104%
Procentowy wskaźnik kompletności dostaw oblicza się, dzieląc liczbę poprawnych zamówień przez łączną liczbę zamówień, a następnie mnożąc przez 100. W tym przypadku mamy 480 poprawnych zamówień i 20 zamówień niekompletnych, co daje łącznie 500 zamówień. Wzór na obliczenie wskaźnika kompletności to: (liczba poprawnych zamówień / łączna liczba zamówień) x 100. Podstawiając wartości: (480 / 500) x 100 = 96%. Taki wskaźnik jest kluczowy w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na ocenę efektywności procesów oraz identyfikację obszarów wymagających poprawy. Wysoki wskaźnik kompletności świadczy o wysokiej jakości usługi i satysfakcji klienta, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak koncepcja Lean Management, która kładzie nacisk na eliminację marnotrawstwa i zwiększenie wartości dla klienta. Monitorowanie tego wskaźnika pozwala również na podejmowanie lepszych decyzji operacyjnych i strategicznych.

Pytanie 5

Wyznacz wskaźnik niezawodności dostaw, gdy z 250 zrealizowanych dostaw wyrobów gotowych do klientów 50 zostało zrealizowanych po terminie?

A. 1,2
B. 0,4
C. 0,8
D. 0,2
Wskaźnik niezawodności dostaw oblicza się, dzieląc liczbę dostaw zrealizowanych na czas przez całkowitą liczbę dostaw. W tym przypadku mamy 250 zrealizowanych dostaw, z czego 50 dostaw było nieterminowych. Oznacza to, że 200 dostaw zostało zrealizowanych w terminie. Stąd wskaźnik niezawodności dostaw wynosi 200/250 = 0,8. Taki wskaźnik jest kluczowy w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala ocenić efektywność i niezawodność dostawców. W praktyce, wysoki wskaźnik niezawodności może świadczyć o skutecznym zarządzaniu logistyką, co przekłada się na zadowolenie klientów oraz lepsze wyniki finansowe firmy. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, takie jak Six Sigma, które podkreślają znaczenie jakości i terminowości w realizacji dostaw. Monitorowanie tego wskaźnika pozwala firmom na identyfikację obszarów do poprawy oraz podejmowanie działań korygujących w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 6

Aby sprostać popytowi na dekoracje świąteczne podczas świąt, stosuje się zapas

A. nadmierny
B. sezonowy
C. cykliczny
D. zabezpieczający
Odpowiedzi 'cykliczny', 'nadmierny' i 'zabezpieczający' są błędne, ponieważ nie odpowiadają specyfice zjawiska związanego z sezonowym popytem na ozdoby świąteczne. Zapas cykliczny odnosi się do strategii, która zakłada regularne uzupełnianie zapasów w określonych cyklach, co nie ma zastosowania w kontekście nagłego wzrostu popytu w sezonie świątecznym. Cykliczne podejście jest stosowane, gdy popyt jest stabilny i przewidywalny, a nie w przypadku, gdy występują sezonowe fluktuacje. Z kolei zapas nadmierny to sytuacja, w której przedsiębiorstwo utrzymuje więcej zapasów, niż to konieczne. Tego typu praktyka może prowadzić do wysokich kosztów przechowywania oraz ryzyka przestarzałych zapasów, co jest szczególnie niekorzystne w przypadku produktów sezonowych. Zapas zabezpieczający jest strategią, która ma na celu ochronę przed nieprzewidywalnym wzrostem popytu lub opóźnieniami w dostawach, ale nie jest wystarczający do skutecznego zarządzania sezonowymi wzrostami popytu. Takie podejście może prowadzić do błędnych prognoz i niewłaściwego planowania, co skutkuje utratą sprzedaży lub nadwyżką zapasów po zakończeniu sezonu. Kluczowe jest zrozumienie, jak różne strategie zarządzania zapasami wpływają na efektywność operacyjną i jakie są ich zastosowania w praktyce.

Pytanie 7

Strefa do kompletacji powinna być zlokalizowana pomiędzy strefami

A. przyjęć oraz składowania
B. wydań i buforową
C. składowania i wydań
D. przyjęć a wydaniami
Umiejscowienie strefy kompletacji w niewłaściwej lokalizacji może prowadzić do wielu problemów w organizacji pracy magazynu. Odpowiedzi wskazujące na lokalizacje takie jak między przyjęciami a składowaniem, czy pomiędzy wydaniami a buforową mogą wydawać się na pierwszy rzut oka sensowne, jednak nie uwzględniają one kluczowych aspektów efektywności operacyjnej. Strefa przyjęć jest miejscem, gdzie towary są wprowadzane do magazynu, co nie ma bezpośredniego związku z procesem kompletacji zamówień. Umiejscowienie strefy kompletacji blisko strefy przyjęć mogłoby prowadzić do zatorów w przepływie towarów, ponieważ towary w przyjęciach powinny być kierowane do strefy składowania w celu dalszego przetwarzania. Z drugiej strony, umiejscowienie strefy kompletacji w pobliżu strefy wydaniowej może prowadzić do nieefektywnego przepływu towarów, gdyż po skompletowaniu zamówienia towary powinny być jak najszybciej przekazywane do strefy wydań, co w przypadku odpowiedzi sugerujących lokalizację przy wydaniach mogłoby skutkować opóźnieniami. Te błędne koncepcje wynikają często z niepełnego zrozumienia procesów logistycznych i ich wzajemnych powiązań. Istotne jest, aby projektując układ magazynu, inwestować czas w zrozumienie wymagań operacyjnych i zastosować najlepsze praktyki w zakresie logistyki, co zwłaszcza w dynamicznych środowiskach e-commerce staje się kluczowe dla osiągania przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 8

Który znak umieszczony na opakowaniu informuje, że jest ono biodegradowalne?

Ilustracja do pytania
A. Znak 1.
B. Znak 2.
C. Znak 3.
D. Znak 4.
Znak 4, czyli symbol "Tidyman" z liściem, jest uznawany za międzynarodowy znak wskazujący na biodegradowalność opakowań. Oznacza on, że produkt może być rozkładany przez mikroorganizmy, co przyczynia się do zmniejszenia odpadów i ochrony środowiska. W praktyce, wybierając produkty z tym symbolem, wspieramy ideę zrównoważonego rozwoju oraz minimalizujemy negatywny wpływ na naturę. Warto zauważyć, że znaki te są stosowane w wielu krajach na całym świecie, co ułatwia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Oznaczenie biodegradowalności jest również zgodne z rosnącymi wymaganiami regulacyjnymi w zakresie ochrony środowiska, co czyni je istotnym elementem strategii CSR (Corporate Social Responsibility) wielu firm. Przykładem mogą być producentów, którzy wprowadzają opakowania biodegradowalne, aby zmniejszyć swój ślad ekologiczny, co jest pozytywnie odbierane przez konsumentów. Dbanie o środowisko poprzez wybór biodegradowalnych produktów staje się coraz bardziej popularne, co motywuje przedsiębiorstwa do wprowadzania innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 9

W ciągu jednego miesiąca firma wytwarza i sprzedaje 100 sztuk produktów gotowych. Jeśli koszty zmienne dla tego przepływu wynoszą 20 zł/szt., a koszty stałe to 500 zł, to całkowity koszt wynosi

A. 2 000 zł
B. 1 000 zł
C. 2 500 zł
D. 1 500 zł
Koszt całkowity przedsiębiorstwa oblicza się jako sumę kosztów zmiennych i stałych. W tym przypadku, mamy 100 sztuk wyrobów gotowych, a koszty zmienne wynoszą 20 zł za sztukę. Zatem, całkowite koszty zmienne wynoszą 100 sztuk * 20 zł/szt. = 2000 zł. Dodatkowo, przedsiębiorstwo ponosi stałe koszty w wysokości 500 zł. Zatem łączny koszt całkowity wynosi 2000 zł + 500 zł = 2500 zł. Przykład ten ilustruje, jak kluczowe jest zrozumienie struktury kosztów w przedsiębiorstwie. W praktyce, dokładne oszacowanie kosztów pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących cen produktów. W branży produkcyjnej analiza kosztów jest niezbędna do optymalizacji procesów i zwiększenia efektywności operacyjnej, co może przyczynić się do poprawy rentowności firmy.

Pytanie 10

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. koszty uzupełniania zapasów
B. koszty zapasu ochronnego
C. zmienne wydatki logistyczne
D. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
Koszty zapasu zabezpieczającego to nie to samo co koszty uzupełniania zapasów. Koszty zapasu zabezpieczającego odnoszą się do dodatkowych zapasów gromadzonych w celu minimalizacji ryzyka niedoborów, które mogą wystąpić w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń, takich jak opóźnienia dostaw czy nagłe wzrosty popytu. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego, ale nie są one bezpośrednio związane z procesem uzupełniania zapasów. Stałe koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki na przechowywanie, ubezpieczenie i utrzymanie zapasów, a więc także różne opłaty, które są niezależne od poziomu zapasów i nie odnoszą się bezpośrednio do kosztów ich uzupełniania. Z kolei zmienne koszty logistyki mogą obejmować szereg wydatków, takich jak transport czy obsługa magazynowa, które są uzależnione od ilości towarów i nie odnoszą się specyficznie do kosztów uzupełniania zapasów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych pojęć, co prowadzi do nieprawidłowego podejścia do zarządzania zapasami i kosztami. Zrozumienie różnic między tymi kategoriami kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 11

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 99%
B. 14%
C. 86%
D. 50%
Wskaźnik niezawodności dostaw jest obliczany na podstawie stosunku liczby dostaw kompletnych do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 42 dostawy, z czego 6 było niekompletnych, co oznacza, że 36 dostaw było kompletnych. Aby obliczyć wskaźnik niezawodności, stosujemy wzór: (liczba dostaw kompletnych / całkowita liczba dostaw) * 100%. Podstawiając wartości: (36 / 42) * 100% = 85.71%, co zaokrąglamy do 86%. Taki wskaźnik jest istotny w kontekście logistyki, ponieważ pozwala ocenić efektywność dostawców i jakość dostarczanych towarów. Wysoki wskaźnik niezawodności może wpływać na zwiększenie zaufania klientów oraz poprawę reputacji firmy. W praktyce, monitorowanie tego wskaźnika powinno być regularnym elementem analizy wydajności łańcucha dostaw, co pozwala na identyfikację ewentualnych problemów i podejmowanie działań poprawczych oraz wykorzystywanie dostawców o wysokiej niezawodności dla kluczowych procesów biznesowych.

Pytanie 12

Który kod przedstawiono na rysunku opakowania?

Ilustracja do pytania
A. EAN-13
B. QR
C. ISBN
D. RFID
Kod QR, czyli Quick Response Code, to taki dwuwymiarowy kod kreskowy, który składa się z czarnych i białych prostokątów ułożonych w kwadrat. Jak to działa? Bardzo łatwo – możesz zeskanować go swoim smartfonem i szybko uzyskać różne informacje. Te kody są teraz wszędzie – w reklamach, marketingu, a nawet w logistyce, pomagają w zarządzaniu magazynami. Dzięki nim, możesz błyskawicznie przejść na stronę internetową, skorzystać z zniżek lub zobaczyć szczegóły o produktach. W branży e-commerce są mega przydatne, bo ułatwiają zakupy. Dużo osób nawet nie wie, że kod QR został wymyślony przez japońską firmę Denso Wave w '94 roku i od tamtej pory stał się standardem na całym świecie. Ważne, żeby pamiętać, projektując taki kod, o jego rozmiarze i miejscu, w którym go umieszczamy, bo to naprawdę ułatwia skanowanie w różnych warunkach oświetleniowych.

Pytanie 13

W związku z niedawną zmianą na stanowisku kierownika magazynu, dokonano inwentaryzacji oraz sporządzono

A. arkusz spisu z natury
B. kartę limitu materiałowego
C. kartę bezpieczeństwa materiałowego
D. instrukcję inwentaryzacyjną
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych dokumentów w procesie inwentaryzacji. Karta limitu materiałowego jest narzędziem, które definiuje maksymalne ilości materiałów, jakie można przechowywać w magazynie, ale nie jest bezpośrednio związana z inwentaryzacją. Jej zastosowanie ma na celu kontrolowanie i zarządzanie zapasami, jednak nie dostarcza informacji o rzeczywistym stanie towarów. Instrukcja inwentaryzacyjna, choć jest istotnym dokumentem, który zawiera wytyczne dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji, sama w sobie nie jest narzędziem do spisywania towarów. Może być użyteczna, ale nie zastąpi arkusza spisu z natury, który jest praktycznym narzędziem do rejestracji i analizy danych. Karta bezpieczeństwa materiałowego dotyczy głównie zarządzania substancjami niebezpiecznymi i ich właściwego przechowywania, a nie procesu inwentaryzacji. Wybierając te odpowiedzi, można wpaść w pułapkę myślenia, które nie uwzględnia specyficznych funkcji dokumentów w kontekście zarządzania magazynem i inwentaryzacji, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o ich zastosowaniu.

Pytanie 14

Przy realizacji zamówienia odbioru jakościowego towaru, co należy sprawdzić?

A. objętość towaru
B. wagę towaru
C. ilość towaru
D. wygląd opakowania towaru
Wygląd opakowania towaru jest kluczowym elementem odbioru jakościowego, ponieważ odzwierciedla nie tylko estetykę, ale również stan techniczny towaru. Uszkodzenia opakowania mogą sugerować, że produkt w środku mógł ulec uszkodzeniu podczas transportu. Na przykład, jeśli opakowanie jest zgniecione lub ma widoczne ślady wilgoci, może to wskazywać na problemy z przechowywaniem lub transportem, które mogą wpłynąć na jakość samego towaru. Ponadto, zgodnie z normami ISO 9001, które dotyczą zarządzania jakością, każda dostawa powinna być dokładnie sprawdzana pod kątem zgodności z zamówieniem oraz specyfikacjami. Dbanie o prawidłowy wygląd opakowania to także element marketingowy, który może wpływać na postrzeganie marki przez klienta. W praktyce, pracownicy magazynu powinni być przeszkoleni w zakresie identyfikacji uszkodzeń opakowań oraz rozumienia, jak te uszkodzenia mogą wpływać na postrzeganą jakość towaru.

Pytanie 15

W trakcie dnia roboczego firma zajmująca się napełnianiem oleju rzepakowego do butelek o objętości 0,75 litra napełnia 12 500 sztuk butelek. Jaką ilość litrów oleju zapasu zabezpieczającego powinno mieć przedsiębiorstwo, aby zagwarantować ciągłość produkcji przez 5 dni roboczych?

A. 46 875 litrów
B. 9 375 litrów
C. 12 500 litrów
D. 37 500 litrów
W przypadku podanych odpowiedzi, wiele osób może napotkać trudności w obliczeniach związanych z zapotrzebowaniem na olej. Na przykład, odpowiedzi takie jak 9 375 litrów czy 12 500 litrów mogą wynikać z niewłaściwego mnożenia lub niepełnego uwzględnienia czasu produkcji. Często myślenie o napełnianiu butelek jest mylone z ilością oleju potrzebną na jeden dzień bez uwzględnienia całkowitych wymagań na 5 dni. 9 375 litrów to wartość, która mogłaby odpowiadać tylko napełnieniu butelek przez jeden dzień, przy pomyłce w obliczeniach. Z kolei 12 500 litrów może sugerować, że ktoś nie pomnożył dziennego zużycia przez liczbę dni roboczych, co prowadzi do niedoszacowania zapasu. Z kolei 37 500 litrów jest także nieprawidłowe, ponieważ zastanawiając się nad tym, można zauważyć, że wynik ten pochodzi z błędnych założeń dotyczących dziennego zapotrzebowania i liczby dni pracy. Aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest dobrze zrozumienie podstawowych pojęć związanych z planowaniem produkcji i zarządzaniem zapasami. W praktyce, stosowanie technik takich jak analiza ABC lub just-in-time może znacząco poprawić efektywność w gospodarowaniu zasobami i minimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 16

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. strategiczny
B. operacyjny
C. taktyczny
D. roczny
Odpowiedź "operacyjny" jest poprawna, ponieważ plan operacyjny obejmuje szczegółowe działania związane z realizacją zamówień w codziennej działalności logistycznej. Plan operacyjny koncentruje się na krótkoterminowych celach oraz procedurach, które muszą być wdrożone, aby zapewnić efektywną obsługę zamówień, od przyjęcia do realizacji. Przykładowo, w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, plan operacyjny może określać, jak szybko zamówienia powinny być przetwarzane, jakie zasoby są potrzebne do realizacji dostaw oraz jakiego rodzaju systemy informatyczne wspierają te procesy. Standardy branżowe, takie jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), wskazują na znaczenie efektywnego planowania operacyjnego jako kluczowego elementu sukcesu przedsiębiorstwa. Poprawne wdrożenie planu operacyjnego przyczynia się do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 17

Jak nazywa się system do planowania zapotrzebowania na materiały?

A. MRP III
B. MRP
C. MRP II
D. ERP
Odpowiedzi, które wskazują na MRP II, ERP lub MRP III, wskazują na nieporozumienia dotyczące definicji i zakresu systemów zarządzania. MRP II, na przykład, to rozwinięcie MRP, które obejmuje nie tylko planowanie potrzeb materiałowych, ale także planowanie zasobów produkcji, w tym ludzi i maszyn. MRP II jest bardziej kompleksowym systemem, który jednak nie skupia się wyłącznie na potrzebach materiałowych, co czyni go nieodpowiednią odpowiedzią na postawione pytanie. Z kolei ERP to systemy zarządzania przedsiębiorstwem, które integrują różne podsystemy, w tym MRP, ale ich zakres wykracza poza planowanie zapasów, obejmując również finanse, kadry czy sprzedaż. MRP III, z drugiej strony, jest mniej powszechnie używaną terminologią w kontekście współczesnych systemów zarządzania, co czyni go nieprecyzyjnym w odniesieniu do konkretnego pytania. Typowym błędem jest mylenie tych terminów oraz niezrozumienie, że każde z tych podejść ma swoje specyficzne zastosowania i cele, które są różne w porównaniu do MRP. Warto zatem skupić się na tym, że MRP stanowi podstawę dla efektywnego zarządzania zapasami i produkcją, podczas gdy MRP II i ERP wprowadzają dodatkowe, lecz nie zawsze istotne dla kontekstu pytania, aspekty zarządzania.

Pytanie 18

W strategii działania dystrybucji masowej, aby zapewnić dotarcie produktu do jak największej liczby konsumentów, stosuje się odpowiednie kanały dystrybucji

A. szerokiej i wtórnej
B. konwencjonalnej i szerokiej
C. korporacyjnej i wtórnej
D. pośredniej i bezpośredniej
Zgłaszane odpowiedzi, które sugerują inne kanały niż pośrednie i bezpośrednie, mogą prowadzić do nieporozumień związanych z podstawowymi zasadami strategii dystrybucji. Na przykład, pojęcia "korporacyjnej" i "wtórnej" nie są standardowo używane w kontekście kanałów dystrybucji; zamiast tego, termin "korporacyjna" odnosi się do struktury organizacyjnej firmy, a "wtórna" może być mylona z pojęciem kanałów wtórnych, które nie mają zastosowania w kontekście dystrybucji masowej. Ponadto, odpowiedzi wskazujące na "konwencjonalną" i "szeroką" dystrybucję również nie oddają istoty strategii dystrybucji. Dystrybucja konwencjonalna to często podejście tradycyjne, które może nie być wystarczające w obecnym, szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Z kolei "szeroka" dystrybucja odnosi się do strategii, ale nie wskazuje konkretnych kanałów, co może prowadzić do niejasności. Kluczowym błędem myślowym może być zrozumienie, że różne kanały dystrybucji są ze sobą wymienne, co nie jest prawdą; każdy kanał ma swoje unikalne cechy i potencjalne zastosowanie w zależności od rodzaju produktu i grupy docelowej.

Pytanie 19

Zakład produkcji łożysk ustalił jednostkowy koszt wytworzenia łożyska tocznego na poziomie 1000 zł. Firma oferuje swoje wyroby z narzutem zysku wynoszącym 40% na jednostkowy koszt produkcji. Ustalona cena brutto, wliczając 23% podatek VAT dla jednego łożyska tocznego, wynosi

A. 2 300 zł
B. 1 230 zł
C. 1 400 zł
D. 1 722 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia ceny sprzedaży łożyska tocznego. Koszt jednostkowy wynosi 1000 zł, a narzut zysku ustalony na 40% tego kosztu oznacza, że cena sprzedaży przed opodatkowaniem wynosi 1000 zł + (40% z 1000 zł) = 1000 zł + 400 zł = 1400 zł. Następnie, aby ustalić cenę brutto, należy dodać 23% VAT do ceny netto. Obliczamy VAT: 23% z 1400 zł to 322 zł, więc cena brutto wynosi 1400 zł + 322 zł = 1722 zł. W praktyce, taka kalkulacja jest kluczowa dla przedsiębiorstw, gdyż pozwala na ustalenie nie tylko ceny oferowanej na rynku, ale także na zabezpieczenie odpowiedniego poziomu rentowności. W branży produkcyjnej zaleca się regularne monitorowanie kosztów i marż, aby dostosować strategie sprzedażowe do zmieniających się warunków rynkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami.

Pytanie 20

Do systemów regałowych, których elementy konstrukcyjne są dostosowane do specyficznych właściwości składowanych produktów oraz technologii magazynowania, kwalifikują się regały

A. przepływowe
B. specjalizowane
C. przejezdne
D. wspornikowe
Regały przepływowe są często mylone z regałami specjalizowanymi, ale ich konstrukcja i zastosowanie są diametralnie różne. Regały przepływowe są zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić automatyczne przemieszczenie towarów przy użyciu grawitacji. W praktyce oznacza to, że towary umieszczone na górze regału przemieszczały się w dół, co niekoniecznie sprzyja przechowywaniu asortymentu o specyficznych wymaganiach. Podobnie regały przejezdne, które są systemami, które wykorzystują ruchome platformy, są bardziej odpowiednie do magazynów o dużej gęstości składowania, ale nie są dostosowane do specyficznych cech różnych rodzajów asortymentu. Regały wspornikowe, z drugiej strony, są używane do przechowywania długich i ciężkich przedmiotów, takich jak rury czy drewno, co również sprawia, że nie są one odpowiednie dla szerokiego asortymentu, który wymaga specjalistycznych rozwiązań. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdyż niewłaściwy wybór regałów może prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia towarów.

Pytanie 21

Jakie kwestie reguluje konwencja ATP?

A. międzynarodowego transportu artykułów żywnościowych o krótkim terminie przydatności.
B. transportu drogowego niebezpiecznych towarów.
C. prawa oraz obowiązki stron umowy w międzynarodowych przewozach.
D. czas pracy kierowców ciężarówek.
Konwencja ATP naprawdę odnosi się głównie do transportu żywności, więc różni się od innych przepisów transportowych. Odpowiedzi, które mówiły o prawach i obowiązkach w międzynarodowym przewozie, dotyczą bardziej ogólnych zasad, jakie możemy znaleźć w Konwencji CMR, która przecież dotyczy transportu drogowego towarów, a nie konkretnie żywności. Z kolei mówienie, że konwencja ATP dotyczy czasu pracy kierowców ciężarówek, to też nie ma sensu, bo to reguluje zupełnie inny akt prawny, rozporządzenie WE nr 561/2006. Myślę, że tu jest kluczowy błąd – nie rozumiesz, że ATP to specjalistyczna konwencja dotycząca transportu artykułów, które wymagają szczególnej uwagi. Ignorowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności podczas transportu prowadzi do dezinformacji, co naprawdę może negatywnie wpłynąć na praktyki w tej branży.

Pytanie 22

W 2006 roku firma odzieżowa wprowadziła na krajowy rynek 100 sztuk damskich płaszczy. W tym czasie poniosła wydatki związane z realizacją zamówień w wysokości 150 000 zł, w tym koszty transportu wynoszące 3 000 zł. Jak wysoki jest jednostkowy koszt usługi transportowej?

A. 40 zł
B. 20 zł
C. 30 zł
D. 10 zł
Aby obliczyć jednostkowy koszt usługi transportowej, należy podzielić całkowity koszt transportu przez liczbę dostarczonych sztuk towaru. W tym przypadku całkowity koszt transportu wynosi 3 000 zł, a dostarczono 100 sztuk płaszczy. Obliczenie wygląda następująco: 3 000 zł / 100 sztuk = 30 zł na sztukę. Taki sposób obliczeń jest standardową praktyką w branży odzieżowej i szeroko stosowaną metodą w logistyce. Zrozumienie i obliczenie jednostkowych kosztów transportu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami firmy oraz optymalizacji procesów logistycznych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą lepiej planować ceny swoich produktów, a także identyfikować obszary do redukcji kosztów, co jest istotne w osiąganiu konkurencyjności na rynku. To podejście ma również zastosowanie w różnych sektorach, gdzie analiza kosztów jednostkowych pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii cenowej i rentowności.

Pytanie 23

Na podstawie danych zaplanuj koszty pracy pracowników magazynu

Rodzaj kosztuPrzewidywana liczba pracownikówPrzewidywana liczba godzin pracy na jednego pracownika [rbh]Przewidywana liczba dni pracy w miesiącu [dni]Przewidywana stawka na godzinę pracy [zł/rbh]Koszty pracy [zł]
Płace bezpośrednie pracowników fizycznych882020.........
Płace pośrednie kierownika magazynu282030............

A. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 9 600 zł
B. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 400 zł
C. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 6 900 zł
D. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 300 zł
Odpowiedź, która wskazuje na koszty pracy pracowników fizycznych w wysokości 25 600 zł oraz kierowników magazynu w wysokości 9 600 zł, jest prawidłowa, ponieważ opiera się na dokładnych obliczeniach uwzględniających wszystkie istotne parametry. Koszty pracy należy obliczać w oparciu o przewidywaną liczbę pracowników, ich godziny pracy, dni pracy w miesiącu oraz stawkę godzinową. W praktyce, stosując te dane, można określić całkowite wydatki na wynagrodzenia, co jest kluczowe dla budżetowania oraz planowania finansowego w organizacji. Istotne jest również, aby monitorować realne koszty pracy z zaplanowanymi, co pozwala na bieżące dostosowywanie planów finansowych. Dobrym przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest tworzenie rocznych planów zatrudnienia w logistyce, które powinny uwzględniać zmieniające się potrzeby firmy oraz rynkowe stawki wynagrodzeń, aby uniknąć niedoborów kadrowych lub nadmiernych wydatków.

Pytanie 24

Koncepcja, w ramach której towary dostarczone do terminala, niemal bez składowania, są natychmiast sortowane, dzielone na mniejsze partie, a po połączeniu z innymi towarami są przekazywane do różnych odbiorców, nazywana jest

A. Flow Logistics
B. Lean Management
C. Purchasing
D. Business Logistics
Wybór Lean Management, Purchasing lub Business Logistics wskazuje na niepełne zrozumienie zakresu logistyki. Lean Management koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co jest ważnym aspektem zarządzania operacjami, ale nie odnosi się bezpośrednio do samego procesu logistycznego, jakim jest sortowanie i dystrybucja towarów. Podobnie, Purchasing skupia się na nabywaniu materiałów i produktów, co jest jednym z elementów zarządzania łańcuchem dostaw, jednak ignoruje dynamikę i przepływ produktów w terminalach. Natomiast Business Logistics obejmuje szerszy kontekst zarządzania transportem, magazynowaniem i dystrybucją, ale nie uwzględnia specyfiki natychmiastowego sortowania i łączenia towarów, które są kluczowe dla Flow Logistics. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują mylenie pojęć zarządzania procesami z efektywnością operacyjną oraz ograniczoną perspektywę na dynamikę łańcucha dostaw. Rzeczywistość logistyczna wymaga zrozumienia, że różne podejścia mają swoje specyficzne zastosowania i nie można ich traktować zamiennie bez uwzględnienia ich kontekstu operacyjnego.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W magazynie stosowana jest zasada wydawania towarów FEFO, co oznacza

A. ostatnie przyszło, pierwsze wyszło
B. ostatnie przyszło, ostatnie wyszło
C. pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło
D. pierwsze przyszło, pierwsze wyszło
Odpowiedź ,pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło' opisuje zasadę FEFO (First Expired, First Out), która jest kluczowa w zarządzaniu zapasami, zwłaszcza w branżach, gdzie daty ważności produktów odgrywają istotną rolę, jak przemysł spożywczy czy farmaceutyczny. Zasada ta polega na tym, że produkty, które mają najkrótszy okres ważności, są wydawane jako pierwsze. Dzięki zastosowaniu tej zasady przedsiębiorstwa mogą minimalizować straty związane z przestarzałymi towarami, co wpływa na efektywność operacyjną i ekonomikę magazynowania. Przykładem może być supermarket, który organizuje swoje półki w taki sposób, aby najstarsze daty ważności były na przedzie, co ułatwia klientom wybór i zwiększa rotację produktów. W praktyce oznacza to, że zarządzanie zapasami powinno być ściśle powiązane z monitorowaniem dat ważności oraz odpowiednią organizacją przestrzeni magazynowej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 29

Analiza metodą ABC/XYZ pozwala na klasyfikację asortymentu magazynowego w dziewięciu grupach. Towary należące do grupy CZ wyróżniają się

A. niską wartością obrotu oraz niewielkim zapotrzebowaniem ilościowym
B. niską wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
C. średnią wartością obrotu i dużym zapotrzebowaniem ilościowym
D. wysoką wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
Analiza ABC/XYZ jest metodą klasyfikacji asortymentu, która pozwala na efektywne zarządzanie zapasami w magazynach. Towary zaklasyfikowane do grupy CZ charakteryzują się małą wartością obrotu oraz niewielkim ilościowym zapotrzebowaniem. Oznacza to, że są to produkty, które nie generują znaczących przychodów i ich sprzedaż nie jest zbyt intensywna. W praktyce, takie artykuły mogą stanowić około 70-80% całkowitej liczby pozycji w magazynie, jednak ich wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa jest marginalny. Przykładowymi towarami z tej grupy mogą być materiały biurowe, akcesoria o niskiej rotacji czy produkty sezonowe. Wprowadzenie tej klasyfikacji pozwala firmom skoncentrować się na bardziej opłacalnych produktach z grupy A i B, co z kolei prowadzi do optymalizacji kosztów magazynowania, redukcji przestrzeni magazynowej oraz lepszego zarządzania kapitałem obrotowym. Kluczowe jest również wdrożenie strategii minimalizacji zamówień na produkty z grupy CZ, co pozytywnie wpłynie na efektywność operacyjną firmy.

Pytanie 30

Ekonomiczna wielkość dostawy to zasada, która spełnia kryterium

A. maksymalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
B. minimalizacji kosztu jednostkowego uzupełniania oraz przechowywania zapasów
C. minimalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
D. minimalizacji kosztów zmiennych uzupełniania oraz przechowywania zapasów
Minimalizacja jednostkowego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być logicznym podejściem, nie uwzględnia całkowitych kosztów operacyjnych. Skupienie się jedynie na jednostkowych kosztach może prowadzić do błędnych decyzji, ponieważ nie bierze pod uwagę wpływu na całkowity koszt związany z transportem, zakupami oraz utrzymywaniem zapasów. Przykładowo, zamawiając mniejsze ilości częściej w celu zredukowania jednostkowego kosztu, przedsiębiorstwo może zwiększyć koszty transportu oraz czas poświęcony na częstsze uzupełnienia, co w efekcie podnosi całkowite wydatki. Takie podejście nie jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, które zalecają holistyczne podejście do analizy kosztów. Ponadto, koncentrowanie się na maksymalizacji łącznego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów może prowadzić do nadmiernego zamrażania kapitału w zapasach, co jest niewłaściwe z perspektywy efektywności finansowej. Podobnie, minimalizacja zmiennego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów nie uwzględnia stałych kosztów, które mogą mieć istotny wpływ na decyzje zakupowe. Efektywne zarządzanie zapasami wymaga zrozumienia pełnego obrazu kosztów oraz ich wpływu na działalność przedsiębiorstwa, a także umiejętności dostosowania strategii w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe.

Pytanie 31

Który dokument dotyczący magazynu zawiera informacje o dwóch przedsiębiorstwach?

A. PW
B. ZW
C. RW
D. WZ
Dokument WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne, jest kluczowym elementem w obiegu dokumentacji magazynowej. Zawiera on informacje dotyczące dwóch podmiotów gospodarczych: sprzedającego oraz kupującego. WZ jest stosowany w procesie wydawania towarów z magazynu i jest istotnym dowodem na dokonanie transakcji. W praktyce, dokument ten pozwala na ścisłe monitorowanie stanu magazynowego oraz ułatwia rozliczenia między firmami. Dzięki odpowiednim danym zamieszczonym na WZ, takim jak numery identyfikacyjne kontrahentów czy szczegółowe opisy wydawanych towarów, przedsiębiorstwa mogą skutecznie zarządzać swoimi zasobami. Zgodnie z obowiązującymi standardami, WZ powinien być wystawiany zawsze przy wydaniu towarów, co zapewnia przejrzystość i zgodność z przepisami prawa. Dodatkowo, WZ może być podstawą do dalszych działań, takich jak fakturowanie oraz kontrola finansowa.

Pytanie 32

Przykładem opakowania, które służy do tworzenia jednostek ładunkowych w magazynach oraz podczas transportu, jest

A. paleta
B. flaszka
C. tektura
D. pudełko
Paleta jest istotnym elementem w procesie formowania jednostek ładunkowych, zarówno w magazynach, jak i podczas transportu towarów. Została zaprojektowana w celu zwiększenia efektywności przechowywania i transportu, co znajduje odzwierciedlenie w powszechnym stosowaniu palet w branży logistycznej. Dzięki standardowym wymiarom, które są zgodne z międzynarodowymi normami, palety umożliwiają łatwe załadunki i rozładunki, przyspieszając procesy logistyczne. Umożliwiają one także efektywne wykorzystanie przestrzeni, zarówno w magazynach, jak i w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Warto również zauważyć, że stosowanie palet wspiera systemy zarządzania łańcuchem dostaw, umożliwiając łatwe śledzenie i kontrolę zapasów. Każda paleta, w zależności od materiału i konstrukcji, może być dostosowana do specyficznych wymagań ładunków, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 33

Aby ujednolicić oznaczenia na opakowaniach zbiorczych, wprowadzono etykietę logistyczną EAN-UCC. Jest to przykład

A. międzynarodowego standardu
B. znaku towarowego w transporcie
C. identyfikatora centrum logistycznego
D. kodu towarowego w spedycji
Odpowiedzi sugerujące, że etykieta logistyczna EAN-UCC jest znakiem towaru w transporcie, kodem towarowym w spedycji lub identyfikatorem centrum logistycznego są nieprecyzyjne i nie oddają rzeczywistego znaczenia tego standardu. Znak towarowy w transporcie odnosi się do oznaczenia produktów lub usług, które są chronione prawnie, a nie do systemu identyfikacji towarów. Kod towarowy w spedycji może wskazywać na różne systemy identyfikacji, które niekoniecznie są zgodne ze standardem EAN-UCC. Z kolei identyfikator centrum logistycznego to termin, który nie odnosi się bezpośrednio do etykiety, lecz do lokalizacji, gdzie produkty są składowane i przetwarzane. Te odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają faktu, że EAN-UCC jest międzynarodowym standardem, który działa na poziomie globalnym, a nie tylko lokalnym czy sektorowym. Użytkownicy mogą pomylić te pojęcia, myśląc, że każdy system identyfikacji w logistyce jest równoważny z systemem EAN-UCC, co jest błędne. Kluczowe jest zrozumienie, że standard EAN-UCC ułatwia identyfikację towarów na całym świecie i jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki niemu, zarządzanie zapasami oraz komunikacja między partnerami handlowymi stają się bardziej efektywne, co jest istotne dla każdej organizacji zajmującej się logistyką i dystrybucją.

Pytanie 34

Koszt utrzymania magazynu wynosi 4 zł/m2. Jaką kwotę trzeba będzie przeznaczyć na utrzymanie magazynu, jeśli w niedalekiej przyszłości planowany jest wzrost kosztów o 15%?

A. 6,15 zł
B. 5,30 zł
C. 4.60 zł
D. 4,15 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 4,60 zł za m2, co wynika z obliczenia wzrostu kosztów utrzymania magazynu o 15%. Aby uzyskać nowy koszt, należy pomnożyć początkowy koszt (4 zł/m2) przez 1,15 (co oznacza 100% kosztów plus 15% wzrostu). Wzór obliczeń wygląda następująco: 4 zł * 1,15 = 4,60 zł. Taka analiza kosztów jest kluczowa w zarządzaniu operacjami, ponieważ pozwala na prognozowanie wydatków i planowanie budżetu. W praktyce, przedsiębiorstwa często muszą dostosowywać swoje modele kosztowe w odpowiedzi na zmiany w rynku, takie jak wzrost cen materiałów czy zmiany w regulacjach. Regularne przeglądanie i aktualizacja kosztów operacyjnych jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami, co umożliwia skuteczniejsze podejmowanie decyzji i optymalizację wydatków.

Pytanie 35

Spośród 20 dostaw materiałów do firmy 4 były niepełne, a 1 dostawa była opóźniona. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 80%
B. 25%
C. 10%
D. 75%
Wskaźnik niezawodności dostaw jest istotnym wskaźnikiem efektywności logistycznej, który pozwala ocenić, jak dobrze dostawcy spełniają swoje zobowiązania. W analizowanym przypadku z 20 dostaw, 4 były niekompletne, co oznacza, że 16 dostaw było w pełni zgodnych z zamówieniem. Dodatkowo, jedna dostawa była nieterminowa, co nie wpływa na liczbę dostaw kompletnych, ale również obniża wskaźnik niezawodności. Aby obliczyć wskaźnik niezawodności, można zastosować wzór: (liczba dostaw zgodnych / całkowita liczba dostaw) * 100%. W naszym przypadku: (16 / 20) * 100% = 80%. Należy jednak uwzględnić, że niekompletność dostaw ma również istotny wpływ na postrzeganą niezawodność, co może prowadzić do dalszej analizy. W związku z tym, wskaźnik niezawodności powinien być traktowany holistycznie, uwzględniając zarówno jakość, jak i terminowość. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zwraca się uwagę na znaczenie niezawodności dostaw jako kluczowego wskaźnika jakości w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Maksymalna wysokość ładunku na palecie (wraz z paletą EUR) nie powinna przekraczać 122 cm. Określ, ile poziomów towarów zapakowanych w kartony o wymiarach 20x20x35 cm (dł. x szer. x wys.) jest możliwe do umieszczenia na jednej palecie

A. 2
B. 3
C. 1
D. 4
Widzę, że wybór odpowiedzi nie był najlepszy. Czasem za bardzo się sugerujemy, a zapominamy o wymiarach. Odpowiedzi 1, 2 i 4 nie uwzględniają realnych wymiarów kartonów i maksymalnej wysokości. Na przykład, jeśli wybierzesz 1 warstwę, to wyjdzie tylko 35 cm, co marnuje całą przestrzeń. Odpowiedź 2, gdzie mamy 2 warstwy, daje 70 cm, czyli znowu nie wykorzystujesz pełni możliwości palety. A 4 warstwy to w ogóle nieporozumienie, bo to już 140 cm, a mamy limit 122 cm. Warto zwracać uwagę na wymiary i zasady transportu, żeby uniknąć takich problemów w przyszłości.

Pytanie 37

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Selektywną.
B. Wyłączną.
C. Zintegrowaną.
D. Intensywną.
No, to nie bardzo. Zastosowanie dystrybucji intensywnej czy selektywnej w przypadku luksusowych dóbr, jak na przykład sportowe samochody czy drogie zegarki, to nie jest to, co by pasowało. Dystrybucja intensywna, czyli stawianie produktów w jak największej ilości miejsc, to bardziej dla masowych towarów, które nie wymagają specjalnej prezentacji. Przy luksusowych dobrach, gdy są dostępne wszędzie, to coś się traci – postrzeganą wartość. Selektywna dystrybucja też może nie wystarczyć, bo jeśli jest zbyt wiele punktów, to klienci mogą czuć się, jakby to nie było nic specjalnego. A zintegrowana dystrybucja, czyli połączenie detalicznej i hurtowej, też nie za bardzo pasuje do luksusu. To wszystko pokazuje, że nie do końca rozumiesz, jak działa marketing luksusowy, który stawia na ograniczenie dostępności, żeby podnieść wartość produktów.

Pytanie 38

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Pz
B. Pw
C. Wz
D. Rw
Dokumentem, który jest wystawiany w magazynie w momencie wydania materiałów do produkcji, jest dokument RW (Rozchód Wewnętrzny). Ten dokument stanowi potwierdzenie, że określona ilość materiałów została wydana do wykorzystania w procesie produkcyjnym, co w tym przypadku dotyczy 2500 mb tkaniny wełnianej. W praktyce, RW jest kluczowym elementem zarządzania zapasami, ponieważ umożliwia ścisłe monitorowanie zużycia materiałów oraz kontrolę nad stanami magazynowymi. Wystawienie dokumentu RW jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które wymagają transparentności w procesie wydawania surowców do produkcji. Umożliwia to również skuteczne raportowanie kosztów produkcji oraz analizę jego efektywności. Przykładem zastosowania dokumentu RW w przedsiębiorstwie odzieżowym może być sytuacja, w której na podstawie tego dokumentu kontrola jakości ocenia, czy ilość zużytych materiałów zgadza się z zamówieniami produkcyjnymi oraz czy nie wystąpiły nieprawidłowości w procesie produkcji.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Którym numerem na rysunku oznaczono regały obsługiwane przez układnice i przenośniki?

Ilustracja do pytania
A. 1
B. 5
C. 7
D. 9
Poprawna odpowiedź to numer 9, ponieważ na dołączonym rysunku regały oznaczone tym numerem są zaprojektowane z myślą o automatyzacji procesów magazynowych. Układnice oraz przenośniki to zaawansowane systemy, które umożliwiają automatyczne transportowanie towarów w obrębie magazynu, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, automatyzacja za pomocą takich rozwiązań pozwala na redukcję błędów związanych z ręcznym przenoszeniem towarów oraz zwiększa bezpieczeństwo operacji. Systemy te są zgodne z branżowymi standardami, takimi jak ISO 22743, które określają wymogi dotyczące efektywności i bezpieczeństwa systemów automatyzacji w logistyce. Dobrą praktyką w magazynach jest również regularne serwisowanie układnic i przenośników, co zapewnia ich niezawodność i długotrwałe działanie, eliminując ryzyko nieprzewidzianych przestojów w procesach magazynowych. Zrozumienie roli automatyki w magazynach jest kluczowe dla optymalizacji łańcucha dostaw.