Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 24 kwietnia 2025 15:49
  • Data zakończenia: 24 kwietnia 2025 16:30

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ponowne pozyskanie substancji lub materiałów z odpadów i ich użycie. to

A. ochrona środowiska.
B. odzysk.
C. usuwanie.
D. spalanie.
Utylizacja jest procesem, który polega na unieszkodliwianiu odpadów, a nie na ich odzyskiwaniu. W kontekście zarządzania odpadami, utylizacja zazwyczaj odnosi się do metod, które prowadzą do całkowitego zniszczenia materiałów, takich jak spalanie, które choć może wydawać się korzystne w kontekście redukcji objętości odpadów, nie przyczynia się do odzysku surowców. Ekologia odnosi się szeroko do nauki zajmującej się badaniem interakcji organizmów i ich środowiska, a nie bezpośrednio do procesów odzysku czy utylizacji. To podejście, choć istotne, nie precyzuje aspektów technicznych związanych z odzyskiwaniem materiałów. Natomiast spalanie, jako metoda unieszkodliwiania odpadów, może być efektywne w wytwarzaniu energii, ale prowadzi do emisji gazów cieplarnianych i nie sprzyja ponownemu wykorzystaniu surowców. Powszechnym błędem jest mylenie tych terminów oraz niezrozumienie rozdźwięku między procesami, które mają na celu ochronę środowiska poprzez odzysk materiałów, a tymi, które skupiają się na ich usunięciu. Kluczowe jest zrozumienie, że odzysk jest wartością dodaną, która prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na nowe surowce oraz ogranicza negatywny wpływ na środowisko, co jest nieosiągalne w przypadku samej utylizacji czy spalania.

Pytanie 2

Jakie dokumenty są obecne w magazynie?

A. zapytanie ofertowe oraz dokument Wz
B. zapytanie ofertowe oraz dokument Pz
C. oferta oraz dokumenty Pz i Wz
D. zamówienie wraz z dokumentami Pz i Wz
Odpowiedź "zamówienie i dokumenty Pz i Wz" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy dokumentacji magazynowej, które są niezbędne w procesie zarządzania zapasami. Zamówienie jest podstawowym dokumentem, który inicjuje proces zakupu towarów, zawierającym szczegółowe informacje o produktach, ilościach i terminach dostawy. Z kolei dokumenty Pz (przyjęcie zewnętrzne) i Wz (wydań zewnętrznych) są niezbędne do rejestracji ruchu towarów w magazynie. Dokument Pz potwierdza przyjęcie towarów do magazynu, a Wz dokumentuje wydanie towarów z magazynu. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które wymagają ścisłej kontroli nad ruchem towarów w celu zapewnienia dokładności stanów magazynowych oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, skuteczne zarządzanie tymi dokumentami przyczynia się do lepszego planowania zapasów i minimalizacji ryzyka błędów. Dobre zarządzanie dokumentacją w magazynie wspiera także audyty i kontrole, co jest kluczowe w kontekście zgodności z regulacjami prawnymi oraz standardami jakości.

Pytanie 3

Akt administracyjny wydany przez ministra odpowiedzialnego za transport lub wskazany w ustawie organ lokalny, który pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze transportu drogowego, to

A. licencja
B. certyfikat
C. zezwolenie
D. umowa
Inne odpowiedzi, jak 'zezwolenie', 'umowa' czy 'certyfikat', są po prostu nietrafione. Zezwolenie to dokument, ale bardziej związany z określonymi warunkami, a nie z trwałym uprawnieniem do prowadzenia działalności jak licencja. Umowa określa warunki współpracy, a nie daje prawa do transportu. Certyfikat może dotyczyć norm, ale to nie to samo co licencja. Wydaje mi się, że to typowy błąd – mylenie tych pojęć, co często wynika z braku wiedzy o przepisach dotyczących transportu. Musisz pamiętać, że każdy dokument ma swoją rolę w rynku usług transportowych, więc warto wiedzieć, jakie są różnice między nimi. To naprawdę ważne, żeby przedsiębiorcy mieli świadomość, jakie papiery są im potrzebne do legalnej działalności.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W magazynie doszło do uszkodzenia przewożonego szkła. Pracownik doznał rany dłoni, w której pozostał widoczny kawałek szkła. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. przewiezieniu do placówki medycznej
B. ucisku wokół rany i nieusuwaniu ciała obcego
C. ucisku wokół rany i przewiezieniu do placówki medycznej
D. usunięciu ciała obcego
Podjęcie działań w sytuacji zranienia dłoni przez fragment szkła wymaga ścisłego przestrzegania zasad pierwszej pomocy. Odpowiedzi, które sugerują ucisk okolic rany i usunięcie ciała obcego, są błędne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Usunięcie ciała obcego, jakim jest fragment szkła, może spowodować dodatkowe uszkodzenia tkanki, zwiększone krwawienie oraz ryzyko zakażenia. W kontekście pierwszej pomocy, kluczowe jest, aby nie manipulować ciałem obcym w ranie, co jest zgodne z wytycznymi zawartymi w podręcznikach pierwszej pomocy oraz zaleceniami organizacji zajmujących się zdrowiem publicznym. Ucisk okolic rany może być pomocny, ale jego niewłaściwe zastosowanie, zwłaszcza w połączeniu z próbą usunięcia ciała obcego, może pogorszyć sytuację. Należy również pamiętać, że transport do szpitala jest ważny, jednak nie powinno się tego robić bez wcześniejszego zapewnienia odpowiedniej stabilizacji rany. Nieuzasadnione ignorowanie tych zasad prowadzi do typowych błędów w ocenie sytuacji, takich jak nadmierne koncentrowanie się na usunięciu ciała obcego, co jest niezgodne z praktyką medyczną oraz zdrowym rozsądkiem. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznej i bezpiecznej pomocy w nagłych wypadkach.

Pytanie 6

Który kod przedstawiono na rysunku opakowania?

Ilustracja do pytania
A. ISBN
B. EAN-13
C. QR
D. RFID
Kod QR, czyli Quick Response Code, to taki dwuwymiarowy kod kreskowy, który składa się z czarnych i białych prostokątów ułożonych w kwadrat. Jak to działa? Bardzo łatwo – możesz zeskanować go swoim smartfonem i szybko uzyskać różne informacje. Te kody są teraz wszędzie – w reklamach, marketingu, a nawet w logistyce, pomagają w zarządzaniu magazynami. Dzięki nim, możesz błyskawicznie przejść na stronę internetową, skorzystać z zniżek lub zobaczyć szczegóły o produktach. W branży e-commerce są mega przydatne, bo ułatwiają zakupy. Dużo osób nawet nie wie, że kod QR został wymyślony przez japońską firmę Denso Wave w '94 roku i od tamtej pory stał się standardem na całym świecie. Ważne, żeby pamiętać, projektując taki kod, o jego rozmiarze i miejscu, w którym go umieszczamy, bo to naprawdę ułatwia skanowanie w różnych warunkach oświetleniowych.

Pytanie 7

Wózek widłowy z przeciwwagą potrzebuje przejazdu o szerokości

A. 2,0 m
B. 1,0 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
Wybór innej szerokości przejścia niż 3,0 m dla wózka widłowego czołowego z przeciwwagą może prowadzić do wielu nieporozumień. Odpowiedzi takie jak 2,0 m, 1,0 m czy 2,5 m nie uwzględniają specyfiki konstrukcyjnej tych wózków, które są zaprojektowane do pracy w wymagających warunkach. Wózki widłowe czołowe z przeciwwagą wymagają większej przestrzeni nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale także na sposób, w jaki są w stanie się poruszać. Wózki te mają większe promienie skrętu i mogą potrzebować dodatkowej przestrzeni, by prawidłowo zakończyć manewry bez ryzyka uszkodzenia towarów lub otoczenia. Ponadto, w praktyce, zbyt wąskie przejścia mogą prowadzić do zatorów i opóźnień w pracy, co negatywnie wpływa na wydajność operacyjną. Kolejnym błędem myślowym jest ignorowanie standardów bezpieczeństwa, które zalecają zachowanie określonej szerokości pasa ruchu dla wózków widłowych, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo operatorów oraz innych pracowników w obrębie miejsca pracy. Warto również zauważyć, że wiele wypadków związanych z wózkami widłowymi wynika z nieodpowiednich przestrzeni manewrowych, dlatego znajomość wymagań dotyczących szerokości przejść jest kluczowa dla prawidłowego zarządzania przestrzenią w obiektach magazynowych.

Pytanie 8

Nieregularna struktura procesu produkcyjnego cechuje się

A. używaniem planów produkcji
B. realizowaniem produkcji w sposób cykliczny
C. losowym przebiegiem procesów technologicznych
D. niewielką ilością zapasów pomiędzy operacjami
Realizacja produkcji w sposób powtarzalny sugeruje, że procesy są zorganizowane w sposób rytmiczny, co jest sprzeczne z definicją nierytmicznej organizacji. W kontekście produkcji, powtarzalność odnosi się do ustalonych cykli produkcyjnych, gdzie operacje są w pełni zharmonizowane i przewidywalne, co skutkuje dużą efektywnością, ale nie jest zgodne z przypadkowym charakterem operacji. Zastosowanie harmonogramów produkcji również wyklucza nierytmiczne podejście, ponieważ harmonogramy są narzędziem do planowania i organizowania pracy w sposób sekwencyjny i z góry ustalony. W praktyce, niewielka ilość zapasów międzyoperacyjnych jest typowa dla metod typu JIT, które również stawiają na rytmiczność i efektywność procesów produkcyjnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do błędnych wniosków, to utożsamienie nierytmicznej organizacji z chaotycznym zarządzaniem, co jest nieprecyzyjne. Nierytmiczna organizacja nie oznacza braku struktury, lecz raczej elastyczne podejście do produkcji, które może być w pełni zorganizowane, ale z mniejszą przewidywalnością co do kolejności i czasu realizacji zadań. W związku z tym, kluczowe jest zrozumienie różnicy między elastycznością a chaosem w kontekście organizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 9

Jakie jest zastosowanie listu przewozowego CIM w transporcie?

A. morskim
B. lotniczym
C. kolejowym
D. żeglugowym
Zastosowanie listu przewozowego w transporcie morskim, żeglugowym czy lotniczym jest mylnym założeniem, które wynika z niepełnego zrozumienia różnic między różnymi rodzajami transportu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje unikalne regulacje i dokumenty właściwe dla danej branży. Na przykład, w transporcie morskim stosuje się konosament, który jest specyficznym dokumentem potwierdzającym przyjęcie ładunku na statek oraz umowę przewozu. W przypadku transportu lotniczego, z kolei używa się listu przewozowego AWB (Air Waybill), który pełni podobną rolę, ale odnosi się wyłącznie do przewozu lotniczego. Zrozumienie, że każdy z tych dokumentów jest dostosowany do specyfiki danego rodzaju transportu, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw. Warto również zauważyć, że każdy z tych dokumentów zawiera inne informacje oraz regulacje dotyczące odpowiedzialności przewoźników, wymagań celnych i ubezpieczenia. Błędem jest utożsamianie dokumentów transportowych bez zrozumienia kontekstu, w którym są one stosowane, co może prowadzić do nieporozumień i błędów w procesach logistycznych. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że list przewozowy CIM jest narzędziem specyficznym dla transportu kolejowego i nie ma zastosowania w innych formach transportu, co powinno być podstawą dla każdego profesjonalisty w branży transportowej.

Pytanie 10

Na podstawie danych zawartych w tabelach ustal, na który dzień należy zaplanować złożenie zamówienia na cukier.

Przedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia [dzień]
Tłuszcz roślinny5
Cukier3
Polewa kakaowa4
Mąka pszenna2


Styczeń09
styczeń
10
styczeń
11
styczeń
12
styczeń
13
styczeń
16
styczeń
17
styczeń
18
styczeń
Tłuszcz roślinny [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Cukier [kg]
Planowana dostawa200
Planowane zamówienie
Polewa kakaowa [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Mąka pszenna [kg]
Planowana dostawa300
Planowane zamówienie

A. 10 stycznia.
B. 13 stycznia.
C. 18 stycznia.
D. 16 stycznia.
Wybór daty innej niż 10 stycznia wskazuje na zrozumienie niewłaściwej logiki dotyczącej czasu realizacji zamówienia. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 13 stycznia sugeruje, że zamówienie może być złożone w dniu dostawy, co jest błędnym podejściem w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, należy pamiętać, że czas przetwarzania zamówienia oraz jego realizacja rzadko są natychmiastowe, a często wymagają zaplanowania z wyprzedzeniem. Wybór 16 stycznia jest również nietrafiony, ponieważ zakłada, że zamówienie mogłoby być zrealizowane po planowanej dacie dostawy, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami logistyki. Warto również zauważyć, że odpowiedzi takie jak 18 stycznia są całkowicie nieadekwatne, ponieważ przekraczają termin dostawy o pięć dni, co może prowadzić do poważnych problemów z dostępnością produktów i niezadowoleniem klientów. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że zamówienia można składać w dowolnym momencie, co w praktyce nie uwzględnia rzeczywistych ograniczeń czasowych. Właściwe podejście do planowania zamówień opiera się na dokładnej analizie danych oraz uwzględnieniu wszystkich istotnych aspektów logistycznych.

Pytanie 11

Jaką wartość zapasu informacyjnego należy utrzymać, aby złożyć zamówienie, jeżeli roczne zużycie surowca wynosi 61 920 sztuk, czas realizacji dostawy to 7 dni, a magazyn funkcjonuje przez 360 dni w roku?

A. 172 szt.
B. 24 szt.
C. 8 845 szt.
D. 1 204 szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego obliczeń związanych z zapasami informacyjnymi. Niektóre z błędnych odpowiedzi, takie jak 172 szt. czy 24 szt., mogą być mylnie interpretowane jako całkowita ilość surowca potrzebna na dzień lub jako niewłaściwa analiza zapotrzebowania. 172 szt. to po prostu dzienne zużycie surowca, a nie zapas informacyjny, co prowadzi do błędnych wniosków. Z kolei 8 845 szt. jest wynikiem przeszacowania, które może sugerować, że czas realizacji i roczne zużycie są źle zrozumiane. Zastosowanie niewłaściwych wartości w obliczeniach, jak na przykład nieprawidłowe przeliczenie dni lub rocznego zużycia, prowadzi do nieadekwatnych wyników. W efekcie może to skutkować nadmiernym zaopatrzeniem lub deficytem, co w praktyce biznesowej ma negatywne konsekwencje. Ważne jest, aby przy obliczeniach uwzględnić zarówno czas dostawy, jak i dokładne dzienne zużycie, aby uniknąć pułapek dotyczących zbyt niskiego lub zbyt wysokiego stanu zapasów. Efektywne zarządzanie zapasami nie tylko wspiera ciągłość produkcji, ale również wpływa na całościowe koszty operacyjne firmy.

Pytanie 12

Średni miesięczny popyt w przedsiębiorstwie PXM na asortyment sportowy wyniósł 550 sztuk. Największym zainteresowaniem cieszyło się zapotrzebowanie wynikłe w II tygodniu badanego miesiąca na piłkę siatkową, które wyniosło 650 sztuk, a najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się piłki do koszykówki - 80 sztuk w tygodniu IV badanego miesiąca. Ustal wskaźnik sezonowości na tydzień II i IV.

II tydzieńIV tydzień
A.1,180,15
B.1,180,13
C.1,110,11
D.1,100,10

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, często występuje mylenie wskaźnika sezonowości z innymi miarami analizy popytu. Wskaźnik sezonowości jest specyficznie zdefiniowany jako stosunek popytu w danym okresie do średniego popytu na danym rynku lub w danym czasie. Osoby, które wybierają błędne odpowiedzi, mogą często nie uwzględniać, że wskaźnik sezonowości powinien być zawsze zestawiany z kontekstem średniego popytu, co w konsekwencji prowadzi do niepoprawnych wniosków. Typowym błędem jest nadmierne uproszczenie obliczeń, np. brak podziału wartości popytu przez średni popyt, co prowadzi do zafałszowania wyników. Ponadto, niektórzy mogą błędnie interpretować wyniki jako absolutne wartości zamiast proporcjonalnych, co wywołuje dezorientację w analizach. W praktyce, zrozumienie i prawidłowe obliczenie wskaźników sezonowości jest niezbędne dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych, co podkreśla znaczenie staranności w obliczeniach i analizach. Ignorowanie kontekstu średniego popytu przy ustalaniu wskaźnika sezonowości jest częstym błędem, który może prowadzić do strat finansowych lub błędnych strategii rynkowych dla firm. Kluczowe jest zatem nie tylko poprawne obliczenie wskaźników, ale także ich właściwa interpretacja w kontekście szerszych trendów rynkowych.

Pytanie 13

Następnym krokiem w procesie magazynowym po zebraniu i przygotowaniu paczki jest?

A. transport do ramp wysyłkowych
B. zarządzanie poziomem zapasów
C. przyjęcie oraz kontrola wartościowa
D. przemieszczenie do strefy składowania
Odpowiedź 'transport do ramp wysyłkowych' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy etap w procesie logistycznym po zakończeniu kompletacji i przygotowaniu przesyłki. Transport do ramp wysyłkowych oznacza, że zamówione towary są przewożone w odpowiednie miejsce, skąd będą dostarczane do klientów lub dalszej dystrybucji. W praktyce, skuteczna organizacja tego etapu zależy od zastosowania standardów, takich jak Just in Time (JIT), które minimalizują czas przestojów oraz zwiększają efektywność operacyjną. Przykładowo, wsparcie technologii takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) może znacząco usprawnić proces transportu przez automatyzację przydzielania zasobów transportowych. Należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przesyłek oraz o monitorowaniu ich stanu podczas transportu, co jest niezwykle istotne w zapewnieniu wysokiej jakości usług logistycznych.

Pytanie 14

Jaką część procentową stanowi wyodrębniona w procesie klasyfikacji ABC grupa B?

A. 5% wartości obrotu w obrocie całkowitym
B. 80% wartości obrotu w obrocie całkowitym
C. 95% wartości obrotu w obrocie całkowitym
D. 15% wartości obrotu w obrocie całkowitym
Odpowiedzi wskazujące na 5%, 95% oraz 80% wartości obrotu w obrocie całkowitym są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one zasad klasyfikacji ABC, która opiera się na analizie wartości i rotacji produktów. Odpowiedź 5% jest zbyt niska, aby mogła reprezentować grupę B, która z definicji obejmuje produkty o średniej wartości. Z kolei odpowiedzi 95% oraz 80% są nieprawidłowe, ponieważ sugerują, że grupa B obejmuje zbyt dużą część obrotu, co narusza logikę klasyfikacji – wartość tej grupy jest ograniczona, by skupić się na kluczowych produktach. Klasyfikacja ABC wskazuje na to, że grupa B powinna stanowić niewielką, ale istotną część całkowitego obrotu, a nie dominować w niej. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie proporcjonalności grupy B z całym asortymentem, co prowadzi do nieprawidłowego zrozumienia, jak ważne są różnice w wartości produktów w kontekście zarządzania zapasami. W praktyce, aby skutecznie zarządzać asortymentem, należy regularnie analizować rotację oraz wartość obrotu poszczególnych grup, co pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji zakupowych oraz alokacji zasobów.

Pytanie 15

Jakie było wyjściowe źródło wyrobu A, jeśli zapas końcowy wynosi 17 szt., dostawy osiągnęły 100 szt., a zużycie wyniosło 93 szt.?

A. 76 szt.
B. 10 szt.
C. 7 szt.
D. 24 szt.
Zrozumienie obliczeń dotyczących zarządzania zapasami jest kluczowe, a błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasad bilansowania zapasów. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują zapas początkowy równy 7 sztuk, 24 sztuk czy 76 sztuk, najczęściej opierają się na pomyłkach w podstawowej arytmetyce lub niewłaściwym zastosowaniu wzorów. Odpowiedź 7 sztuk mogłaby sugerować, że nie uwzględniono dostaw wystarczającej ilości towaru lub źle zrozumiano, jak oblicza się bilans. Z kolei 24 sztuki mogłyby wynikać z dodania dostaw do końcowego zapasu bez uwzględnienia zużycia, co jest błędem logicznym, gdyż nie odzwierciedla rzeczywistego stanu zapasów. Odpowiedź 76 sztuk, będąca znacznie większa od rzeczywistej wartości, może świadczyć o tym, że ktoś nie dostrzegł wpływu zużycia na całkowity bilans. W zarządzaniu zapasami kluczowe jest zrozumienie, że wszystkie te wartości muszą być ze sobą powiązane. Użytkownicy często mylą się w obliczeniach, gdy nie analizują, w jaki sposób dostawy i zużycie wpływają na końcowy stan zapasów. W praktyce, aby uniknąć takich błędów, warto regularnie stosować metody analizy zapasów, takie jak ABC lub XYZ, które pomagają w klasyfikacji i zarządzaniu różnymi typami produktów w magazynie, co w dłuższej perspektywie przekłada się na poprawę efektywności procesów logistycznych.

Pytanie 16

Jaką wartość stawki za 1 km ustaliło przedsiębiorstwo transportowe, biorąc pod uwagę, że koszty stałe wyniosły 35 000 zł, koszty zmienne 5 000 zł, średni przebieg pojazdu to 20 000 km, a zysk wynosił 10%? (UWAGA: Na egzaminie w tym pytaniu przyznawany jest 1 punkt, niezależnie od odpowiedzi)

A. 3,80 zł/km
B. 4,50 zł/km
C. 4,40 zł/km
D. 3,50 zł/km
Stawka 3,50 zł/km została obliczona na podstawie całkowitych kosztów działalności przedsiębiorstwa przewozowego, które były sumą kosztów stałych i zmiennych oraz zysku, który wynosił 10%. Koszty stałe wyniosły 35 000 zł, a koszty zmienne 5 000 zł, co razem daje 40 000 zł. Zysk, wynoszący 10% tych kosztów, to 4 000 zł. Łączne koszty do pokrycia wyniosły więc 44 000 zł. Dzieląc tę kwotę przez przeciętny przebieg pojazdu wynoszący 20 000 km, otrzymujemy stawkę za kilometr równą 2,20 zł/km, co wyklucza pozostałe odpowiedzi. W przypadku przedsiębiorstw przewozowych, ustalanie stawek za kilometr jest kluczowym elementem strategii cenowej, a także wpływa na rentowność i konkurencyjność na rynku. Przykładowo, w branży transportowej, dokładne określenie kosztów i odpowiednia stawka mogą znacząco wpłynąć na podejmowanie decyzji w zakresie inwestycji w nowy sprzęt czy optymalizację tras przewozowych. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na bardziej efektywne zarządzanie finansami w firmie.

Pytanie 17

Kiedy towar z magazynu jest wysyłany na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez klienta, oznacza to, że hurtownia stosuje strategię

A. pull
B. push
C. docelowego poziomu zapasów
D. punktu zamawiania
Podejście, w którym towar z hurtowni jest wysyłany niezależnie od rzeczywistego zapotrzebowania klientów, jest określane jako strategia push. Model ten opiera się na prognozach i przewidywaniach dotyczących popytu, gdzie hurtownia produkuje oraz wysyła towary na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. Tego rodzaju strategia często prowadzi do nadprodukcji, co skutkuje dużymi zapasami, które mogą nie znaleźć odbiorców, a w rezultacie generują dodatkowe koszty magazynowania i obniżają rentowność. Ponadto, budowanie zapasów na podstawie prognoz jest obarczone ryzykiem nieprzewidywalnych zmian na rynku, co może prowadzić do strat i zastoju produktów. W przypadku punktu zamawiania, strategia ta koncentruje się na ustaleniu poziomu zapasów, przy którym składane są zamówienia, co niekoniecznie odzwierciedla prawdziwe zapotrzebowanie klienta. Z kolei strategia docelowego poziomu zapasów skupia się na utrzymywaniu określonego stanu magazynowego, co również może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami. W praktyce wiele firm, które stosują podejścia push, doświadczają problemów z rotacją towarów oraz wyzwaniami związanymi z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu zapasów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Zamiast tego, praktyki oparte na strategii pull, takie jak Just in Time, pozwalają na bardziej elastyczne i efektywne podejście do zarządzania zapasami, co w dłuższej perspektywie przynosi większe korzyści finansowe i operacyjne.

Pytanie 18

W porcie kontenerowym przyjęto ładunek drobnicowy w postaci 88 palet. Jak długo potrwa rozładunek towaru, jeśli do tego zadania wykorzystano 4 wózki widłowe, a cykl transportowy jednego wózka trwa 2 minuty?

A. 11 minut
B. 44 minuty
C. 22 minuty
D. 88 minut
Aby obliczyć czas rozładunku ładunku drobnicowego, należy najpierw wziąć pod uwagę całkowitą liczbę palet oraz liczbę wózków widłowych używanych do rozładunku. W tym przypadku mamy 88 palet oraz 4 wózki widłowe. Czas cyklu transportowego jednego wózka wynosi 2 minuty, co oznacza, że każdy wózek potrzebuje 2 minut na załadunek i transport jednej palety. Zatem każdy wózek może rozładować 30 palet w ciągu 60 minut (1 godzina), co w przeliczeniu na 4 wózki daje 120 palet w ciągu godziny. Z tego wynika, że dla 88 palet potrzebny czas wyniesie 88 palet / 120 palet na godzinę = 0,733 godziny, co daje 44 minuty. Efektywne wykorzystanie kilku wózków widłowych zwiększa szybkość procesu rozładunku i jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które zalecają równoległe operacje, aby zminimalizować czas przestoju i zwiększyć wydajność. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być sytuacja w magazynach, gdzie równoczesne używanie kilku wózków znacznie przyspiesza procesy operacyjne.

Pytanie 19

Przedstawiony znak oznacza kierunek

Ilustracja do pytania
A. miejsca zbiórki ewakuacji.
B. drogi ewakuacyjnej.
C. drogi do magazynu.
D. wyjścia z magazynu.
Znak przedstawiony na zdjęciu wskazuje kierunek drogi ewakuacyjnej, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa budynków. Zgodnie z normą PN-EN ISO 7010, używanie międzynarodowych symboli do oznaczania dróg ewakuacyjnych ma na celu minimalizację ryzyka w sytuacjach awaryjnych. Strzałka na czarnym tle jest powszechnie rozpoznawanym symbolem, który ułatwia osobom znajdującym się w budynku szybkie i skuteczne znalezienie najbliższego wyjścia ewakuacyjnego. Dobrą praktyką w projektowaniu oznakowania jest również umieszczanie znaków w miejscach dobrze widocznych i oświetlonych, co zwiększa ich skuteczność. W sytuacjach kryzysowych, takich jak pożar czy inny rodzaj zagrożenia, znajomość tych symboli może uratować życie, dlatego ważne jest, aby pracownicy regularnie odbywali szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i procedur ewakuacyjnych. Używanie odpowiednich znaków zgodnych z przepisami oraz systematyczne przypominanie o ich znaczeniu przyczynia się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 20

Zbiór działań realizowanych przez wyznaczoną grupę pracowników, których celem jest zapewnienie klientom dostępu do produktów w odpowiedniej jakości, ilości, miejscu oraz czasie, odbywa się w obrębie

A. dystrybucji
B. produkcji
C. magazynowania
D. zaopatrzenia
Wybór odpowiedzi związanych z produkcją, zaopatrzeniem lub magazynowaniem nie oddaje istoty opisanego procesu. Produkcja odnosi się do działań związanych z wytwarzaniem towarów, które nie mają bezpośredniego związku z dostarczaniem produktów do konsumentów. To zaś wiąże się z organizacją produkcji, kontrolą jakości oraz efektywnością procesów wytwórczych. Z drugiej strony, zaopatrzenie odnosi się do pozyskiwania surowców i komponentów potrzebnych do produkcji, co również nie obejmuje działań związanych z dystrybucją. W kontekście łańcucha dostaw, zaopatrzenie to pierwszy krok, który ma na celu zapewnienie, że materiały są dostępne dla procesu produkcyjnego. Magazynowanie zaś dotyczy przechowywania towarów, co jest zaledwie częścią szerszego systemu dystrybucji. Nieprawidłowe podejście do tych pojęć często prowadzi do dezorientacji, ponieważ każdy z tych elementów pełni inną, ale uzupełniającą rolę w logistyce. Właściwe zrozumienie różnic między dystrybucją a innymi procesami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 21

Jedną z metod organizacji przestrzeni magazynowej jest

A. składowanie według zasady FIFO
B. przechowywanie według zasady HIFO
C. przechowywanie według zasady LIFO
D. składowanie według zasady JIT
LIFO, czyli "Last In, First Out", to strategia, w której najnowsze produkty są wydawane jako pierwsze. Choć ma swoje zastosowanie w niektórych branżach, takich jak przemysł metalurgiczny, gdzie nie ma ryzyka przeterminowania, nie jest to optymalne dla towarów o ograniczonym terminie przydatności. HIFO, czyli "Highest In, First Out", odnosi się do wydawania najdroższych towarów w pierwszej kolejności. Jest to raczej podejście księgowe, stosowane do ograniczenia podatków, niż praktyczna metoda składowania, ponieważ często nie uwzględnia rotacji produktów w sposób efektywny. W kontekście zarządzania przestrzenią magazynową, HIFO może prowadzić do nieoptymalnego wykorzystania przestrzeni oraz zapasów. Metoda JIT (Just In Time) skupia się na minimalizowaniu zapasów poprzez dostarczenie towarów na czas bezpośrednio przed ich użyciem lub sprzedażą. Choć jest to efektywne podejście w kontekście produkcji, nie odnosi się bezpośrednio do organizacji przestrzeni magazynowej jako takiej, ponieważ wymaga precyzyjnej koordynacji dostaw i zamówień, co może być trudne do zrealizowania w praktyce bez dobrze zorganizowanego systemu logistycznego. Każda z tych metod ma swoje zalety, jednak w kontekście przestrzeni magazynowej to FIFO najlepiej odpowiada standardom i praktykom efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 22

Ocena ABC zasobów w magazynie w celu ich efektywnego rozmieszczenia w strefie składowania odbywa się na podstawie kryterium

A. częstości wydania
B. dostępnych miejsc składowania
C. wartości zapasów
D. ustalonych miejsc składowania
Wykorzystanie wartości zapasu jako podstawy do analizy rozmieszczenia w magazynie, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się logiczne, prowadzi do istotnych nieefektywności w praktyce logistyki. Klasyfikując zapasy według ich wartości, można uzyskać obraz, który nie odzwierciedla rzeczywistej dynamiki obrotu towarów. Zestawienie to nie uwzględnia częstotliwości wydań, co jest kluczowe dla zachowania płynności operacyjnej. Przykładowo, jeśli drogie, sporadycznie sprzedawane towary są składowane obok tanich, ale szybko rotujących artykułów, może to prowadzić do opóźnień w procesie realizacji zamówień. Dodatkowo, koncentrowanie się wyłącznie na wolnych miejscach składowania jako kryterium rozmieszczenia też nie jest optymalne. Takie podejście może prowadzić do przypadkowego rozproszenia często rotujących towarów w różnych częściach magazynu, co utrudnia ich szybkie zlokalizowanie. Wreszcie, stałe miejsca składowania, mimo że mogą być korzystne dla niektórych produktów, nie zawsze są odpowiednie, ponieważ mogą ograniczać elastyczność magazynu i zdolność do szybkiej reakcji na zmiany w popycie. Właściwe podejście powinno łączyć różne czynniki, w tym częstotliwość wydań, aby maksymalizować efektywność operacyjną i zaspokajać potrzeby klientów.

Pytanie 23

Jakie jest zasięg działalności regionalnych centrów logistycznych?

A. 50 - 499 km
B. 50 - 250 km
C. 0 - 50 km
D. 50 - 100 km
Zasięg działania regionalnych centrów logistycznych nie powinien być ograniczany do wartości poniżej 50 km czy w przedziale 50-250 km. Takie podejście prowadzi do zniekształcenia rzeczywistych możliwości operacyjnych tych obiektów. Odpowiedzi wskazujące na zasięg do 50 km ograniczają perspektywę funkcjonowania centrów, które są zaprojektowane do obsługi znacznie większych obszarów. W praktyce, centra logistyczne mają na celu nie tylko zaspokojenie lokalnych potrzeb, ale również wsparcie regionalnych strategii transportowych. Przykładowo, w przypadku odpowiedzi w przedziale 50-100 km, pomijana jest możliwość dostępu do znacznie większej bazy klientów, co może wpływać na wzrost efektywności operacyjnej. Zastosowanie regionalnych centrów w ramach łańcucha dostaw, zgodnie z zasadami lean management, zakłada eliminację marnotrawstwa i maksymalne wykorzystanie zasobów w szerszym zakresie geograficznym. Te błędne koncepcje są często wynikiem niepełnego zrozumienia roli, jaką odgrywają centra w optymalizacji procesów logistycznych oraz ich strategicznego znaczenia dla przedsiębiorstw, które starają się dostosować do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 24

W ciągu miesiąca (30 dni) magazyn poniósł stałe wydatki w wysokości 45 000,00 zł oraz zmienne wydatki w wysokości 75 000,00 zł. Jaka jest dzienna jednostkowa kwota kosztów magazynowania zapasu, jeśli w magazynie średnio znajduje się 20 000 szt. zapasu?

A. 6,00 zł
B. 0,13 zł
C. 2,25 zł
D. 0,20 zł
Wiesz, co jest ważne przy obliczaniu dziennego kosztu magazynowania? Trzeba brać pod uwagę zarówno koszty stałe, jak i zmienne. Więc w naszym przypadku mamy 45 000 zł na koszty stałe i 75 000 zł na zmienne. Jak to zsumujemy, to wychodzi 120 000 zł w miesiącu. Teraz, żeby obliczyć koszt na dzień, dzielimy to przez 30 dni, co daje nam 4 000 zł. Potem musimy jeszcze podzielić to przez średnią liczbę zapasów w magazynie, czyli 20 000 sztuk. I co dostajemy? Równe 0,20 zł na sztukę dziennie. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami. Dzięki temu lepiej zarządza się zapasami i przy okazji można lepiej ustalać ceny. Moim zdaniem, zrozumienie tych kosztów naprawdę pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji.

Pytanie 25

Zakład produkujący komputery przenośne otrzymał zamówienie na wykonanie 60 szt. komputerów. Ustal, ile procesorów powinien zamówić zakład produkcyjny, aby zamówienie zostało zrealizowane. Weź pod uwagę zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja
w kartotece
magazynowej
Zapas
w magazynie
w szt.
Produkcja w toku
w szt.
Karta graficzna8010
Czytnik karty pamięci1305
Procesor35-
Akumulator35-

A. 45 szt.
B. 35 szt.
C. 15 szt.
D. 25 szt.
Aby zrealizować zamówienie na 60 komputerów, zakład produkcyjny musi zamówić odpowiednią liczbę procesorów. W tym przypadku, mając już w magazynie 35 procesorów, firma musi zamówić dodatkowe 25 sztuk, aby spełnić wymogi zamówienia. Tego typu kalkulacje są kluczowe w zarządzaniu produkcją i pozwalają na efektywne planowanie zasobów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, przed przystąpieniem do produkcji, przedsiębiorstwo powinno przeprowadzić analizę stanu zapasów oraz przewidywanej produkcji, aby uniknąć opóźnień i zwiększyć efektywność. Warto również stosować systemy ERP, które pomagają w monitorowaniu stanów magazynowych oraz automatyzują procesy zamówień. Dodatkowo, przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę zmienność rynku i sezonowość, aby odpowiednio planować swoje zasoby.

Pytanie 26

Bezpośrednie przesyłanie informacji - dokumentów handlowych w formie elektronicznych komunikatów pomiędzy różnymi partnerami: dostawcami, producentami, odbiorcami oraz bankami - realizuje system

A. WWW
B. WMS
C. ERP
D. EDI
Wybór odpowiedzi oparty na systemach ERP, WWW lub WMS może wydawać się logiczny w kontekście wymiany informacji, jednak żaden z tych systemów nie odpowiada na specyfikę i wymagania dotyczące elektronicznej wymiany dokumentów handlowych, jak ma to miejsce w przypadku EDI. System ERP (Enterprise Resource Planning) to zintegrowane oprogramowanie zarządzające procesami biznesowymi, ale nie jest to system dedykowany do wymiany danych między różnymi partnerami. ERP skupia się na zarządzaniu zasobami wewnętrznymi firmy, a jego głównym celem jest automatyzacja i integracja danych w obrębie organizacji. Z kolei WWW (World Wide Web) jest platformą do publikacji i wymiany informacji w Internecie, która nie jest przystosowana do strukturalnych wymian danych handlowych; nie zapewnia standardów bezpieczeństwa i wymiany, jak EDI. WMS (Warehouse Management System) to system zarządzania magazynem, który koncentruje się na optymalizacji procesów logistycznych wewnątrz magazynów i nie ma na celu wymiany informacji między różnymi partnerami. Wybór tych systemów może prowadzić do nieefektywnej komunikacji i spowolnienia procesów, ponieważ nie mają one jasno zdefiniowanych standardów wymiany danych, co jest kluczowe w kontekście współczesnego handlu i współpracy międzyfirmowej. Zrozumienie różnic między tymi systemami a EDI jest niezbędne dla efektywnego zarządzania procesami biznesowymi.

Pytanie 27

Przedstawiony druk dokumentu wypełnia magazynier, gdy towar jest

Ilustracja do pytania
A. przesunięty z jednego magazynu do drugiego.
B. wydany na potrzeby działu produkcji.
C. wydany na zewnątrz przedsiębiorstwa.
D. przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa.
Odpowiedź "przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa" jest poprawna, ponieważ dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, jest stosowany w procesach magazynowych do rejestrowania towarów, które trafiają do magazynu z zewnętrznych źródeł. Wypełniany przez magazyniera, dokument ten stanowi potwierdzenie przyjęcia towarów, a jego prawidłowe wypełnienie jest kluczowe dla zachowania porządku w ewidencji zapasów. Praktyczne zastosowanie tego dokumentu można zauważyć w procesie inwentaryzacji, gdzie poprawne zaksięgowanie nowo przyjętych towarów jest niezbędne do aktualizacji stanów magazynowych. W branży logistycznej i zarządzania łańcuchem dostaw, dokumentacja przyjęcia towaru zgodna z normami ISO 9001 oraz standardami GS1 jest istotna, ponieważ zapewnia przejrzystość i ścisłą kontrolę nad stanem zapasów. Poprawne stosowanie dokumentu PZ pozwala uniknąć błędów w systemie ewidencji, które mogą prowadzić do strat finansowych czy problemów z obsługą klienta.

Pytanie 28

W skład kosztów ryzyka związanych z magazynowaniem zapasów wchodzi

A. spadek wartości
B. opłaty podatkowe
C. polisy ubezpieczeniowe
D. kapitał zainwestowany w zapasy
Podatki, ubezpieczenia oraz inwestycje w zapasy to pojęcia, które choć związane z kosztami działalności przedsiębiorstwa, nie są specyficznie związane z ryzykiem utraty wartości zapasów. Podatki są obligatoryjnymi opłatami na rzecz państwa, które nie mają bezpośredniego związku z naturą ryzyka związanego z zapasami, a ich wysokość jest określona przez regulacje prawne. Ubezpieczenia, z kolei, mogą zabezpieczać przedsiębiorstwo przed różnorodnymi ryzykami, ale nie eliminują samego ryzyka utraty wartości, a jedynie chronią przed finansowymi skutkami tych strat. Inwestycje w zapasy są działaniem mającym na celu zwiększenie potencjału sprzedażowego, a nie bezpośrednim kosztem ryzyka. Błędne jest zatem utożsamienie tych pojęć z kosztami ryzyka utrzymania zapasów. Właściwa analiza kosztów powinna skupiać się na dynamicznych aspektach zarządzania zapasami, takich jak obroty zapasów czy zmiany w popycie, co jest zgodne z nowoczesnymi metodami zarządzania. Ignorowanie tych kluczowych elementów prowadzi do nieefektywnego zarządzania i potencjalnych strat finansowych.

Pytanie 29

Analizowana i uśredniona wielkość dostaw lub wartość sprzedaży to

A. trend
B. wahania losowe
C. wahania sezonowe
D. wartości średnie
Wahania losowe, wahania sezonowe oraz trendy to pojęcia, które często są mylone z wartościami średnimi, co prowadzi do nieporozumień w analizie danych. Wahania losowe odnoszą się do fluktuacji w danych, które są przypadkowe i nie mają jednoznacznego wzorca. W kontekście sprzedaży oznaczają one zmiany, które są trudne do przewidzenia, takie jak nagłe zmiany w popycie czy nieprzewidywalne okoliczności, jak naturalne katastrofy. Z kolei wahania sezonowe to zmiany, które występują regularnie w określonych porach roku, na przykład zwiększona sprzedaż podczas okresu świątecznego. Te wahania mogą być przewidywane na podstawie historycznych danych, co różni je od wartości średnich, które są statystycznym podsumowaniem danych. Trendy natomiast odnoszą się do długoterminowych wzorców wzrostu lub spadku w danych. Przykładem może być wzrastająca tendencja sprzedaży e-commerce w ostatnich latach. Te różnice w definicjach są kluczowe, ponieważ mylenie tych pojęć może prowadzić do błędnych wniosków analitycznych. Na przykład, jeśli analityk zamiast obliczyć średnią wartość sprzedaży skupi się na wahaniach sezonowych, może nie dostrzec ogólnego trendu wzrostu, co poważnie wpłynęłoby na strategię biznesową. Dlatego istotne jest, aby w analizach stosować odpowiednie miary statystyczne, aby uzyskać dokładny obraz sytuacji rynkowej.

Pytanie 30

Kod kreskowy EAN-13 wykorzystujemy do identyfikacji opakowań przy pomocy numeru GTIN

A. konsumpcyjnych
B. przesyłkowych
C. operacyjnych
D. dostawczych
Odpowiedzi transportowe, magazynowe oraz logistyczne nie są poprawne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego zastosowania numeru GTIN w kontekście EAN-13. Opakowania transportowe są używane do transportu grupy produktów, natomiast kod EAN-13 służy do identyfikacji pojedynczych produktów detalicznych. Mimo że opakowania magazynowe i logistyczne mogą być objęte innymi systemami identyfikacji, jak kody QR czy inne rozwiązania logistyczne, to jednak ich zastosowanie nie jest zgodne z przeznaczeniem GTIN. Właściwa identyfikacja produktów konsumenckich ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania zapasami oraz sprzedaży. Użycie GTIN w kontekście opakowań transportowych lub magazynowych może prowadzić do nieporozumień i błędów w systemach zarządzania, ponieważ te rodzaje opakowań mogą nie zawierać specyficznych danych o produktach, które są niezbędne do skutecznego zarządzania w handlu detalicznym. Z tego powodu, nie należy mylić kontekstu użycia kodu EAN-13, który w rzeczywistości odnosi się bezpośrednio do detalicznych jednostek sprzedaży, z innymi typami opakowań, które mogą być używane w logistyce czy magazynowaniu.

Pytanie 31

Ile jednostek ładunkowych paletowych (pjł) można utworzyć i zrealizować z magazynu w trakcie 5 dni, jeśli magazyn funkcjonuje w systemie dwóch zmian, a średnio w jednej zmianie przygotowywanych i wydawanych jest 220 pjł?

A. 440 pjł
B. 1100 pjł
C. 2 200 pjł
D. 88 pjł
Wybór odpowiedzi, które nie uwzględniają prawidłowego przeliczenia jednostek ładunkowych na podstawie założonych parametrów, prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład odpowiedzi takie jak 88 pjł czy 440 pjł nie biorą pod uwagę pełnego okresu pracy magazynu ani jego wydajności na dwóch zmianach. Odpowiedź 440 pjł wydaje się być częściowo poprawna, ale pomija fakt, że odnosi się tylko do jednego dnia, a nie całego pięciodniowego okresu. W praktyce, nie uwzględniając podziału na zmiany, można błędnie oszacować wydajność operacyjną magazynu. To często zdarza się w przypadkach, gdy nie analizuje się dokładnie założeń dotyczących czasu pracy czy liczby zmian, a także potencjalnych wąskich gardeł w procesie logistycznym. W rzeczywistości, efektywne zarządzanie procesami magazynowymi wymaga zrozumienia pełnego cyklu operacyjnego oraz zdolności do przewidywania wyników na podstawie dostępnych danych. Ignorując te aspekty, można łatwo dojść do błędnych wniosków dotyczących operacji magazynowych.

Pytanie 32

Na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.) 1200 x 800 x 150 mm znajdują się 4 kartony ułożone w dwóch warstwach. Wymiary poszczególnych kartonów to 1 200 x 400 x 850 mm (dł. x szer. x wys.). Jaką wysokość gniazda regałowego należy przewidzieć dla składowania tej paletowej jednostki ładunkowej, uwzględniając minimum 100 mm luzu manipulacyjnego na górze?

A. 1.75 m
B. 1,95 m
C. 1,70 m
D. 1,65 m
Aby obliczyć wysokość gniazda regałowego dla paletowej jednostki ładunkowej, należy uwzględnić wymiary kartonów oraz wymagany luz manipulacyjny. Wysokość jednego kartonu wynosi 850 mm. Ułożone są one w dwóch warstwach, co daje łącznie 1700 mm (850 mm x 2). Dodatkowo, konieczne jest dodanie górnego luzu manipulacyjnego, który wynosi 100 mm. Zatem całkowita wysokość gniazda regałowego powinna wynosić 1800 mm (1700 mm + 100 mm), co w przeliczeniu na metry daje 1,80 m. Z uwagi na standardowe praktyki w logistyce, dobrze jest jednak zaplanować nieco większą wysokość, aby zapewnić swobodę operacyjną podczas manipulacji. Wybór wysokości 1,95 m nie tylko spełnia wymogi dotyczące luzu, ale także umożliwia lepszą wentylację i zapobiega uszkodzeniom podczas składowania. Zastosowanie tej wysokości jest zgodne z normami dotyczącymi składowania oraz dobrymi praktykami branżowymi, które sugerują, aby gniazda były projektowane z odpowiednim marginesem, co przekłada się na efektywność operacyjną w magazynach.

Pytanie 33

Zaplanuj liczbę pojazdów na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średnia długość trasy 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie
przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 85 pojazdów.
B. 95 pojazdów.
C. 90 pojazdów.
D. 55 pojazdów,
Wybór odpowiedzi, która nie uwzględnia szczegółowych obliczeń i założeń dotyczących dostępności pojazdów oraz średniej długości trasy, prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Często mylnie zakłada się, że liczba pojazdów powinna być proporcjonalna do liczby dni w miesiącu bez uwzględnienia innych istotnych zmiennych, takich jak średnia ładowność czy liczba kursów, które pojazd może wykonać. W przypadku tej analizy, brakuje zrozumienia, że każdy pojazd ma ograniczoną ilość dni roboczych i kursów, które może zrealizować, co wprowadza zamieszanie w obliczeniach. Ponadto, niewłaściwe podejście do szacowania potrzeb transportowych może prowadzić do przewidywania zbyt dużej liczby pojazdów, co rodzi niepotrzebne koszty i zmniejsza efektywność operacyjną. Przykładowo, jeśli osoba wybierająca odpowiedź nie uwzględni dostępnych dni, może błędnie przyjąć, że każdy pojazd powinien być wykorzystywany przez cały miesiąc, co jest niezgodne z rzeczywistością. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które wymagają dokładnych analiz i prognoz opartych na danych, co pozwala na lepsze zarządzanie flotą i redukcję kosztów operacyjnych.

Pytanie 34

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 472,50 zł
B. 202,50 zł
C. 675,00 zł
D. 150,00 zł
Koszt wyładunku kontenerów na terminalu wynosi 675,00 zł, co obliczamy poprzez dodanie kosztów za maszynogodziny suwnicy oraz stawki za pracę operatora. Aby to obliczyć, najpierw obliczamy koszt maszynogodziny: 105,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 472,50 zł. Następnie obliczamy koszt pracy operatora: 45,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 202,50 zł. Sumując te dwa wyniki, otrzymujemy 472,50 zł + 202,50 zł = 675,00 zł. W praktyce, przy planowaniu operacji wyładunkowych, kluczowe jest dokładne obliczenie kosztów, aby prawidłowo oszacować budżet operacyjny oraz zyski z działalności. Sprawne zarządzanie kosztami jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, w której dokładność i efektywność finansowa są kluczowymi elementami sukcesu.

Pytanie 35

Na którym rysunku przedstawiono proces produkcyjny w strukturze równoległej?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Rysunek C ilustruje proces produkcyjny w strukturze równoległej, co jest kluczowym podejściem w nowoczesnym zarządzaniu produkcją. W tej strukturze różne stanowiska technologiczne działają jednocześnie, co znacząco przyspiesza tempo produkcji oraz zwiększa elastyczność procesów. Na przykład, w zakładach montażowych, gdzie wiele komponentów jest łączonych w finalny produkt, równoległe stanowiska pozwalają na jednoczesne wykonywanie różnych operacji, minimalizując czas przestojów. Tego typu organizacja pracy jest zgodna z metodami Lean Manufacturing, które promują eliminację marnotrawstwa i zwiększanie wydajności. W praktyce, struktura równoległa daje możliwość szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz zróżnicowanych potrzeb klientów, co stanowi istotny atut konkurencyjny. Warto zwrócić uwagę na wdrażanie takich rozwiązań w branżach, gdzie czas reakcji na zmiany jest kluczowy, jak np. w przemyśle elektronicznym czy motoryzacyjnym.

Pytanie 36

Czas trwania od rozpoczęcia zlecenia produkcyjnego do jego całkowitego zakończenia, obejmujący okres potrzebny na przygotowanie, uruchomienie, realizację oraz kontrolę, określa się mianem cyklu

A. uzupełniania zapasów
B. produkcji
C. zaopatrzenia
D. życia produktu
Odpowiedź "produkcji" jest prawidłowa, ponieważ cykl produkcji odnosi się do całego procesu realizacji zlecenia produkcyjnego, który zaczyna się od przygotowania, a kończy na kontroli gotowego wyrobu. Cykl ten obejmuje wszystkie etapy, takie jak planowanie, rozruch, wytwarzanie, pakowanie oraz kontrolę jakości. W praktyce, zrozumienie cyklu produkcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami w przedsiębiorstwie, co ma na celu maksymalizację wydajności oraz minimalizację kosztów. Na przykład, w metodologii Lean Manufacturing, optymalizacja cyklu produkcji prowadzi do eliminacji marnotrawstwa oraz zwiększenia wartości dodanej, poprzez identyfikację i eliminację zbędnych kroków w procesie. Standardy, takie jak ISO 9001, również skupiają się na zarządzaniu jakością w każdym z etapów cyklu produkcji, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe i satysfakcję klienta.

Pytanie 37

Korzystając z informacji zamieszczonych w tabelach, określ którego dnia Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę.

Informacje dotyczące sieci dostaw
WyszczególnienieZapas początkowy [szt.]Wielkość dostawy [szt.]Czas dostawy [dzień]
Centrum dystrybucji I2301002
Centrum dystrybucji II130501
Magazyn centralny2003004


Informacje dotyczące zapotrzebowania brutto w Centrum dystrybucji i
WyszczególnienieDzień
1011121314151617
Potrzeby brutto [szt.]3050402050302040

A. 16-go dnia.
B. 14-go dnia.
C. 17-go dnia.
D. 10-go dnia.
Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę 14-go dnia, aby zapewnić wystarczający zapas produktów i uniknąć sytuacji braku towaru. Początkowy zapas wynoszący 230 sztuk oraz potrzeby brutto na kolejne dni, które wynoszą odpowiednio 30, 50, 40, 20, 50, 30 i 20 sztuk, muszą być starannie analizowane. Po obliczeniu zapasu na każdy dzień okazuje się, że na 16-go dnia zapas spadnie do -10 sztuk, co oznacza, że Centrum dystrybucji I będzie miało poważny problem z zaopatrzeniem. Aby dostawa dotarła na czas, a potrzeby nie zostały zaspokojone, zamówienie musi być złożone 14-go dnia, mając na uwadze czas dostawy wynoszący 4 dni. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, które zaleca planowanie zamówień z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zminimalizować ryzyko związane z brakiem towaru. W praktyce, działając w oparciu o dane dotyczące zapotrzebowania i czasu realizacji zamówień, organizacje mogą efektywnie zarządzać swoim stanem magazynowym i zapewnić ciągłość dostaw.

Pytanie 38

Dopuszczalna długość zestawu z przyczepą w większości krajów Europy wynosi

Ilustracja do pytania
A. 18,75 m
B. 16,50 m
C. 25,25 m
D. 17,50 m
Dopuszczalna długość zestawu z przyczepą wynosząca 18,75 m to coś, co jest zgodne z europejskimi normami. One naprawdę mają znaczenie, bo pomagają w utrzymaniu bezpieczeństwa na drogach. Długość ta sprawia, że zestaw jest lepiej manewrowalny i stabilny, co jest super ważne, zwłaszcza gdy transportujemy różne towary. W praktyce oznacza to, że możemy przewozić większe ładunki, co może pomóc w obniżeniu kosztów frachtu. A gdy mówimy o pojazdach, które są dłuższe niż ten limit, to trzeba pamiętać, że mogą być potrzebne dodatkowe zezwolenia, co wiąże się z różnymi formalnościami i kosztami. Dlatego warto znać te przepisy i ich przestrzegać, gdyż to dotyczy każdego kierowcy i firmy transportowej.

Pytanie 39

Odczytywanie informacji z znacznika RFID następuje, gdy oznaczony ładunek przechodzi przez

A. czytnik kodów
B. bramkę bezpieczeństwa
C. tag RFID
D. bramkę RFID
Tag RFID jest elementem systemu RFID, który zawiera informacje identyfikacyjne i jest aktywowany przez czytnik, jednak nie jest to urządzenie, które bezpośrednio odczytuje informacje. Tag działa na zasadzie reakcji na sygnały wysyłane przez bramki lub czytniki, ale nie jest samodzielnym urządzeniem wykrywającym. Bramki bezpieczeństwa, z drugiej strony, mają zupełnie inny cel. Służą głównie do ochrony mienia i zapobiegania kradzieżom, a ich działanie opiera się na monitorowaniu fizycznych obiektów, a nie na odczytywaniu informacji z tagów RFID. W kontekście odczytu zawartości informacyjnej, bramka bezpieczeństwa nie ma zastosowania, ponieważ nie komunikuje się z tagami. Czytnik kodów, chociaż może wydawać się podobny, również nie jest odpowiedni w kontekście technologii RFID, gdyż działa na podstawie skanowania kodów kreskowych i wymaga widoczności kodu, co jest sprzeczne z zasadą działania RFID, gdzie komunikacja odbywa się za pomocą fal radiowych. Właściwe zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe dla efektywnego wdrażania technologii RFID w różnych zastosowaniach, a nieprawidłowe przypisanie ról do tych urządzeń może prowadzić do nieefektywności operacyjnych oraz kosztów związanych z błędną implementacją.

Pytanie 40

Wybierz najtańszego kontrahenta, który zrealizuje sprzedaż i dostawę 3 500 szt. płyt gipsowo-kartonowych na podstawie zamieszczonych cenników.

Cenniki
Kontrahent 1.Kontrahent 2.Kontrahent 3.Kontrahent 4.
Dostawa płyt: 150,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 2,70 zł za 1 kmDostawa płyt: 200,00 zł – opłata jednorazowaDostawa płyt: 125,00 zł – opłata jednorazowa
Cena płyty gipsowo – kartonowej: 25,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 23,50 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 20,00 zł/szt.Cena płyty gipsowo – kartonowej: 24,00 zł/szt.
Zniżka 5% ceny każdej płyty, przy jednorazowym zakupie ponad 2.500 szt. płytOdległość przewozu 55 km

A. Kontrahent 1
B. Kontrahent 2
C. Kontrahent 3
D. Kontrahent 4
Wybór niewłaściwego kontrahenta często wynika z błędnych założeń dotyczących analizy kosztów. Na przykład, wybór kontrahenta 2 mógł być spowodowany jedynie wyższą ceną jednostkową płyt, co może wprowadzać w błąd. W sytuacji, gdy analizujemy oferty, ważne jest, aby skupiać się nie tylko na cenie za jednostkę, ale również na kosztach dodatkowych, takich jak transport lub opłaty manipulacyjne. Często zdarza się, że dostawcy oferują niską cenę jednostkową, ale wysokie koszty dostawy, co prowadzi do całkowitego wzrostu kosztów. Niepoprawnym podejściem jest także skupienie się na nazwach kontrahentów, co może prowadzić do subiektywnych wyborów, a nie obiektywnej analizy danych. Kluczowe jest, aby pamiętać, że decyzje zakupowe powinny opierać się na danych liczbowych i analizie całkowitych wydatków. Zastosowanie analizy kosztów w podejmowaniu decyzji jest standardem w branży budowlanej, a jego zignorowanie może prowadzić do poważnych problemów finansowych w projekcie. Dlatego zawsze należy przeprowadzać szczegółowe porównania ofert oraz uwzględniać wszystkie aspekty, aby wybrać najkorzystniejszą opcję.