Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik robót wykończeniowych w budownictwie
  • Kwalifikacja: BUD.11 - Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
  • Data rozpoczęcia: 7 marca 2025 13:08
  • Data zakończenia: 7 marca 2025 13:27

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby wstępnie usunąć nadmiar zaprawy spoinującej z powierzchni płytek, powinno się zastosować packę

A. gąbkową
B. zębatą
C. plastikową
D. styropianową
Użycie packi gąbkowej do wstępnego zmywania nadmiaru zaprawy spoinującej jest najlepszym rozwiązaniem ze względu na jej właściwości absorpcyjne oraz delikatność. Packa gąbkowa skutecznie zbiera wodę oraz resztki zaprawy, nie rysując powierzchni płytek. W trakcie pracy z zaprawami spoinującymi niezwykle ważne jest, aby nie uszkodzić powierzchni płytek, dlatego materiały, które są zbyt twarde, mogą zarysować ich powierzchnię. Packi gąbkowe są dostępne w różnych rozmiarach i twardościach, co pozwala na ich dostosowanie do konkretnego zadania. Stosując packę gąbkową, należy również pamiętać o regularnym jej płukaniu w czystej wodzie, aby uniknąć rozprzestrzeniania resztek zaprawy na czystą powierzchnię. Dodatkowo, dobrym nawykiem jest używanie packi gąbkowej po zakończeniu aplikacji zaprawy, aby dokładnie usunąć nadmiar materiału, co może znacząco poprawić estetykę wykończenia. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie użycia odpowiednich narzędzi dla uzyskania wysokiej jakości efektów pracy.

Pytanie 2

Który z materiałów wykończeniowych przymocowuje się do podłoża za pomocą kleju na bazie rozpuszczalników?

A. Panele drewnopochodne
B. Płyty gipsowo-włóknowe
C. Płyty korkowe
D. Płyty kamienne
Płyty korkowe są materiałem, który charakteryzuje się dużą elastycznością oraz doskonałymi właściwościami termoizolacyjnymi i akustycznymi. Klej rozpuszczalnikowy jest jednym z najczęściej stosowanych sposobów mocowania tego typu płyt do podłoża. Dzięki swojej formule, klej rozpuszczalnikowy zapewnia mocne i trwałe połączenie, co jest niezbędne w przypadku zastosowań w budownictwie, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. W praktyce, płyty korkowe są często używane w biurach, szkołach oraz w domach, gdzie oprócz funkcji estetycznych, istotne są również właściwości dźwiękochłonne, które pozwalają na redukcję hałasu. Zgodnie z normą PN-EN 140-3:2004, stosowanie odpowiedniego kleju jest kluczowe dla osiągnięcia pożądanej trwałości i funkcjonalności materiału. Dlatego wybór kleju rozpuszczalnikowego do mocowania płyt korkowych jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży budowlanej.

Pytanie 3

Tynki cementowo-wapienne wyrównuje się

A. pacą filcową
B. szpachelką stalową
C. kielnią trapezową
D. pacą drewnianą
Wybór "pacą filcową" jest całkiem trafny, bo do tynków cementowo-wapiennych trzeba używać specjalnych narzędzi, żeby uzyskać fajną, gładką powierzchnię. Z doświadczenia wiem, że paca filcowa dobrze wygładza tynk po nałożeniu, a to pomaga ładnie rozprowadzić materiał i pozbyć się nierówności, które mogą się pojawić. To narzędzie jest zrobione z miękkiej gąbki lub filcu, co sprawia, że delikatnie spłaszcza tynk, nadając mu fajną teksturę. W praktyce często korzysta się z tej techniki w budownictwie, szczególnie gdy potem chcemy malować ściany lub je tapetować. Warto też zauważyć, że używanie pac filcowych to dobra praktyka, bo zmniejsza ryzyko uszkodzeń tynku i zapewnia lepszy efekt wizualny. Poza tym, gładki tynk cementowo-wapienny jest bardziej odporny na różne czynniki atmosferyczne, co też ma znaczenie.

Pytanie 4

Jakie narzędzie należy zastosować do gruntowania ściany przed nałożeniem tapety?

A. pacy metalowej
B. szczotki do tapet
C. pędzla ławkowca
D. wałka gumowego
Pędzel ławkowiec jest idealnym narzędziem do gruntowania powierzchni przed tapetowaniem, ponieważ pozwala na równomierne i dokładne nałożenie gruntu na ścianę. Gruntowanie ma kluczowe znaczenie dla uzyskania trwałego efektu tapetowania, ponieważ poprawia przyczepność tapety, a także wyrównuje i stabilizuje podłoże. Pędzel ławkowiec, dzięki swojej szerokiej i płaskiej główce, umożliwia dotarcie do wszystkich kątów oraz szczelin, co jest istotne w przypadku nierównych powierzchni. W praktyce, odpowiednio dobrany grunt oraz technika aplikacji za pomocą pędzla ławkowca mogą znacznie zwiększyć przyczepność późniejszych warstw kleju do tapet, co przekłada się na ich większą trwałość oraz estetykę. Zastosowanie pędzla do gruntowania wykazuje zgodność z najlepszymi praktykami, które rekomendują używanie narzędzi umożliwiających precyzyjne nałożenie materiałów przygotowawczych.

Pytanie 5

Jakim rodzajem paki aplikuje się zaprawę do spoin na powierzchni okładziny?

A. Filcową
B. Styropianową
C. Metalową
D. Gumową
Wybór packi do nakładania zaprawy do spoinowania jest kluczowy dla jakości wykonania, a proponowane odpowiedzi często opierają się na błędnych założeniach dotyczących materiałów. Metalowa packa, chociaż używana w innych kontekstach, jest zbyt sztywna i może prowadzić do uszkodzenia powierzchni okładziny, szczególnie w przypadku delikatnych materiałów, takich jak ceramika czy gres. Jej zastosowanie w spoinowaniu jest niewskazane, ponieważ nie zapewnia elastyczności, co jest kluczowe dla równomiernego i estetycznego wykończenia. Filcowa packa, z drugiej strony, jest często używana do polerowania lub nakładania farb, jednak nie jest odpowiednia do pracy z zaprawą, która wymaga większej twardości i precyzji. Styropianowa packa również nie sprawdzi się w tej roli; nie jest wystarczająco trwała i może łatwo ulec uszkodzeniu podczas nakładania zaprawy, co prowadzi do nierównomiernego rozkładu materiału. W praktyce, wybór niewłaściwego narzędzia do tak precyzyjnego zadania jak spoinowanie może skutkować nie tylko estetycznymi niedoskonałościami, ale także wpływać na trwałość i funkcjonalność wykonanego elementu. Z tego powodu, kluczowe jest stosowanie narzędzi odpowiednich do konkretnych zadań, a gumowa packa jest najczęściej preferowanym wyborem w branży budowlanej, co potwierdzają liczne standardy i dobre praktyki związane z wykończeniem powierzchni.

Pytanie 6

Aby zmiękczyć stare i solidne tapety oraz je usunąć z podłoża, najlepiej zastosować

A. samo szpachlowanie
B. szpachli i papieru ściernego
C. skrobaka
D. szpachli i parownicy
Zastosowanie szpachli i parownicy w procesie usuwania starych tapet jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ obie te techniki skutecznie współdziałają, aby ułatwić ten trudny proces. Parownica, wykorzystując gorącą parę, penetruje warstwy kleju i materiału tapety, co powoduje ich zmiękczenie. Dzięki temu, usunięcie tapet staje się znacznie łatwiejsze, a ryzyko uszkodzenia podłoża jest minimalizowane. Szpachla natomiast służy do delikatnego podważania zmiękczonych fragmentów tapety, co pozwala na ich precyzyjne i efektywne usunięcie. Dobrą praktyką jest stosowanie parownicy w ruchach okrężnych oraz na małych obszarach, aby nie przesadzić z wilgotnością, co może prowadzić do uszkodzenia ścian. Przykładem może być usuwanie tapet w starym budownictwie, gdzie klej może być wyjątkowo mocny, a warstwy tapet mogą być grube i trudne do usunięcia bez odpowiednich narzędzi. Użycie obu tych narzędzi pozwala na oszczędność czasu oraz zwiększa skuteczność procesu.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Przygotowując farbę do malowania natryskowego, po jej rozcieńczeniu i wymieszaniu, powinno się zweryfikować jej

A. temperaturę
B. gęstość
C. konsystencję
D. lepkość
Odpowiedź dotycząca konsystencji farby jest kluczowa, ponieważ prawidłowa konsystencja wpływa na jakość aplikacji farby przy użyciu natrysku. Konsystencja farby określa jej zdolność do równomiernego pokrywania powierzchni i wpływa na końcowy efekt malarskiego wykończenia. W praktyce, farby powinny mieć odpowiednią gęstość, aby zminimalizować ryzyko zatykania dysz natryskowych oraz zapewnić odpowiednie rozprowadzenie pigmentów. Wartości te można kontrolować przy użyciu odpowiednich narzędzi, takich jak wiskozymetry, które pozwalają na precyzyjny pomiar lepkości, ale to właśnie konsystencja jest najważniejsza dla uzyskania pożądanych rezultatów. Przygotowując farbę, inżynierowie i malarze powinni kierować się standardami, takimi jak ISO 1513, które określają metody oceny konsystencji i lepkości farb. Użycie farb o niewłaściwej konsystencji może prowadzić do problemów takich jak nierównomierne pokrycie, co może wymagać dodatkowej pracy w celu uzyskania zadowalającego efektu.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Jakie jest dopuszczalne nawilżenie drewna, które ma być pomalowane w zamkniętym pomieszczeniu?

A. 8÷12%
B. 13÷15%
C. 19÷21%
D. 16÷18%
Wilgotność drewna jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość i trwałość powłok malarskich. Wprowadzenie wilgotności w zakresie 16÷18% lub 19÷21% jest błędne, ponieważ takie wartości mogą prowadzić do wielu problemów podczas malowania. W przypadku wyższej wilgotności, drewno staje się bardziej elastyczne i podatne na deformacje. Farby i lakiery, które są nakładane na drewno o tak wysokiej wilgotności, mogą się nie trzymać i nie tworzyć jednolitej powłoki, co skutkuje ich odpadaniem oraz łuszczeniem się w krótkim czasie. Ponadto, wilgotne drewno może sprzyjać rozwojowi pleśni i grzybów, co dodatkowo obniża estetykę i trwałość wykończenia. W odpowiedzi na pytania dotyczące wilgotności drewna, wielu może myśleć, że większa wilgotność oznacza lepszą stabilność materiału, co jest nieprawdziwe. Zjawisko to prowadzi do błędnego założenia, że wilgotne drewno lepiej przyjmie farby, co jest sprzeczne z zasadami dobrej praktyki malarskiej. Odpowiednia wilgotność w przedziale 8÷12% to najlepszy wybór, ponieważ zapewnia optymalną przyczepność i trwałość powłok malarskich, co jest potwierdzone przez standardy jakości w branży budowlanej i wykończeniowej.

Pytanie 13

Który z odcieni można uznać za barwy zimne?

A. Żółty
B. Pomarańczowy
C. Niebieski
D. Czerwony
Kolor niebieski jest uważany za barwę zimną ze względu na jego relację z temperaturą barw. Barwy zimne obejmują kolory takie jak niebieski, zielony czy fioletowy, które w kontekście sztuki i projektowania wizualnego często kojarzone są z chłodnymi, spokojnymi emocjami. W praktyce, stosowanie kolorów zimnych może wpływać na percepcję przestrzeni; na przykład, w projektowaniu wnętrz, chłodne odcienie mogą sprawić, że pomieszczenie wydaje się większe i bardziej otwarte. W sztuce, niebieski jest często używany do wyrażania smutku lub spokoju. Zgodnie z teorią kolorów, barwy zimne są także zazwyczaj związane z elementami takimi jak woda i niebo, co dodatkowo wzmacnia ich charakterystykę. W kontekście designu graficznego, dobrze dobrany niebieski może zwiększyć czytelność tekstu na stronie, co jest istotne dla UX. Warto również zauważyć, że w fotografii, użycie zimnych kolorów może podkreślać atmosferę zdjęcia, wprowadzając widza w stan refleksji.

Pytanie 14

Maksymalne dopuszczalne odchylenie ścianki działowej od linii prostej wynosi 5 mm/m, a całkowite nie powinno przekraczać 25 mm na długości ścianki. Jakie jest maksymalne dopuszczalne odchylenie od linii prostej dla ścianki o długości 3,0 m?

A. 15 mm
B. 5 mm
C. 25 mm
D. 3 mm
Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumień dotyczących zasad obliczania dopuszczalnych odchyleń. Na przykład, odpowiedź wskazująca wartość 5 mm odnosi się jedynie do odchylenia na 1 metr długości, ale nie uwzględnia rzeczywistej długości ścianki. W przypadku długości 3,0 m, całkowite odchylenie powinno być proporcjonalne, co prowadzi do błędnego wniosku. Odpowiedź 3 mm jest jeszcze bardziej myląca, gdyż nie uwzględnia żadnej z zasad dotyczących normatywnych odchyleń i jest znacznie poniżej wartości minimalnej. Z kolei odpowiedź 25 mm, mimo że mieści się w granicach maksymalnych dopuszczalnych odchyleń, w tym przypadku jest niepoprawna, ponieważ rzeczywiste obliczenie wskazuje na znacznie mniejsze odchylenie. Takie nieprawidłowe podejście wynikają często z braku zrozumienia kontekstu i zastosowania standardów budowlanych, które wymagają precyzyjnego podejścia do wymagań technicznych. Kluczowe jest, aby każdy, kto pracuje w branży budowlanej, miał świadomość, jak ważne jest stosowanie norm w praktyce, co nie tylko zapewnia jakość, ale również bezpieczeństwo konstrukcji. Dlatego należy zawsze dokładnie obliczać i weryfikować wymagania techniczne przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Po nałożeniu kleju na dolną stronę tapety papierowej, aby ją nasączyć klejem, bryt tapety powinien

A. być złożony stroną pokrytą klejem do wnętrza
B. pozostać rozłożony na stole, z wąskimi brzegami podwiniętymi pod spód
C. pozostać rozłożony na stole, stroną z klejem na górze
D. być złożony stroną pokrytą klejem na zewnątrz
Pozostawienie brytu tapety rozłożonego na stole z podwiniętymi brzegami lub stroną posmarowaną klejem na wierzchu jest nieefektywną metodą przygotowania tapety do aplikacji. W pierwszym przypadku, gdy brzegi są podwinięte, klej nie ma możliwości równomiernego rozprowadzenia się po całej powierzchni tapety, co może prowadzić do niedostatecznego nasączenia. Takie podejście często prowadzi do problemów z przyczepnością, a w efekcie tapeta może odchodzić od ściany w miejscach, gdzie klej nie został właściwie nałożony. Z kolei pozostawienie tapety na stole z klejem na wierzchu naraża ją na szybkie wyschnięcie, co może skutkować brakiem odpowiedniej przyczepności. Ponadto, takie postawienie tapety niesie ze sobą ryzyko zanieczyszczenia klejem powierzchni, na której leży, co w przyszłości może prowadzić do trudności w aplikacji oraz estetycznych defektów. Przygotowanie tapety do aplikacji powinno być zgodne z normami i zaleceniami, które wskazują, że klej powinien znajdować się wewnątrz złożonego brytu, co zapewnia optymalne nasączenie i lepsze wyniki końcowe. Umiarkowane zrozumienie procesu oraz zastosowanie odpowiednich technik są kluczowe dla osiągnięcia profesjonalnych efektów w tapetowaniu.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jakie urządzenie wykorzystuje się do precyzyjnego cięcia listew przyściennych pod określonym kątem?

A. frezarki
B. pilarki stołowe
C. pilarki ukosowe
D. wyrzynarki
Pilarki ukosowe to świetne narzędzia, które naprawdę sprawdzają się przy precyzyjnym cięciu różnorodnych materiałów pod różnymi kątami. Są super przydatne, zwłaszcza przy obróbce listew przyściennych, bo dzięki możliwości ustawienia kąta cięcia można osiągnąć estetyczne połączenia. Kąt 45 stopni? To kluczowa sprawa, szczególnie w rogach pomieszczeń, gdzie wszystko musi pasować do siebie idealnie. Pamiętaj, żeby zawsze dobrze zamocować materiał, bo to zmniejsza ryzyko przesunięć i zapewnia bezpieczeństwo. Te pilarki mają też różne funkcje, jak na przykład regulację głębokości cięcia, co czyni je bardziej wszechstronnymi w różnych projektach. W obróbce drewna i materiałów kompozytowych sprawdzają się doskonale, co tylko dowodzi ich znaczenia w budowlance i wykończeniach.

Pytanie 19

Wykładziny dywanowe klasyfikują się do kategorii posadzek

A. mineralnych
B. z materiałów drewnopochodnych
C. drewnianych klejonych warstwowo
D. z tworzyw sztucznych
Wykładziny dywanowe to fajna opcja w grupie posadzek z tworzyw sztucznych, bo opierają się na syntetycznych włóknach, jak nylon czy poliester. Są super odporne na ścieranie i łatwo się je sprząta, dlatego świetnie nadają się do biur, hoteli czy mieszkań. Dodatkowo, dzięki nowoczesnym technologiom, możesz znaleźć je w wielu wzorach i kolorach, co naprawdę wygląda dobrze. No i nie zapominajmy, że spełniają różne normy jakości, jak EN 1470, które dotyczą ich właściwości fizycznych. Dodatkowo mają też właściwości akustyczne, co jest ekstra ważne w biurach i mieszkaniach, bo redukują hałas.

Pytanie 20

Drobne niedoskonałości w podłożu wypełnia się

A. gładzią szpachlową
B. zaprawą klejącą
C. mieszanką betonową
D. środkiem gruntującym
Gładź szpachlowa jest materiałem stosowanym do wyrównywania powierzchni podłoża, szczególnie w przypadku drobnych ubytków. Jest to produkt, który po nałożeniu na powierzchnię tworzy gładką, równą warstwę, co jest kluczowe przed dalszymi pracami wykończeniowymi, takimi jak malowanie czy tapetowanie. Gładź szpachlowa zawiera specjalne składniki, które umożliwiają jej łatwe aplikowanie oraz wygładzanie. W praktycznych zastosowaniach, po nałożeniu gładzi, należy ją przeszlifować, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię. Dobrym przykładem zastosowania gładzi szpachlowej jest przygotowanie ścian w nowo wybudowanym domu lub remoncie mieszkania, gdzie podłoże wymaga wyrównania przed nałożeniem farby. W branży budowlanej zaleca się, aby przed nałożeniem gładzi odpowiednio przygotować podłoże, co może obejmować oczyszczenie, zagruntowanie oraz ewentualne wypełnienie większych ubytków materiałami szpachlowymi. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące jakości wykończeń, podkreślają znaczenie stosowania gładzi szpachlowej jako kluczowego elementu procesu przygotowania powierzchni.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Aby zmniejszyć chłonność płyty gipsowo-kartonowej, przed przystąpieniem do pierwszego malowania, konieczne jest przygotowanie jej powierzchni

A. zeszlifować
B. czyścić szmatką
C. nałożyć gruntownikiem
D. wypełnić szpachlą
Wyszpachlowanie płyty gipsowo-kartonowej ma na celu zamaskowanie ewentualnych nierówności oraz ubytków, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na chłonność materiału. Ten proces powinien być realizowany po gruntowaniu, gdyż najpierw należy zmniejszyć absorpcję podłoża, aby wyszpachlowana powierzchnia mogła lepiej przyjąć farbę. Przetrwanie szmatką może być stosowane w celu usunięcia kurzu przed malowaniem, lecz niestety nie wpływa na właściwości chłonne materiału i nie przygotowuje go do nałożenia farby. Przeszlifowanie płyty jest również ważnym etapem, który pomaga uzyskać gładką powierzchnię, ale podobnie jak wyszpachlowanie, nie adresuje problemu chłonności. Kluczowe jest zrozumienie, że każde z tych działań ma swoje miejsce w procesie przygotowania, jednak gruntowanie jest niezbędnym krokiem, który powinien być przeprowadzany przed jakimikolwiek innymi zabiegami, aby zapewnić trwałość i estetykę malowanej powierzchni. Zaniechanie gruntowania może prowadzić do problemów z nakładaniem farby, co skutkuje istotnym obniżeniem jakości finalnego efektu oraz podnosi ryzyko uszkodzeń powierzchni w przyszłości.

Pytanie 23

Aby jednorazowo pokryć powierzchnię 50 m2 ścian bez otworów, potrzebne jest 10 litrów farby silikatowej. Ile litrów tej farby powinno się przygotować do dwukrotnego pomalowania 250 m2 ścian, w których występują otwory drzwiowe i okienne o łącznej powierzchni 27 m2?

A. Ok. 45 litrów
B. Ok. 90 litrów
C. Ok. 50 litrów
D. Ok. 100 litrów
Wybór odpowiedzi innych niż 90 litrów może wynikać z błędnego zrozumienia procesu obliczania ilości potrzebnej farby. Niektórzy mogą skupić się tylko na powierzchni całkowitej 250 m², nie uwzględniając, że otwory w ścianach zmniejszają rzeczywistą powierzchnię do malowania. Ignorowanie tej kluczowej informacji prowadzi do zawyżenia lub zaniżenia potrzebnej ilości farby. Na przykład, obliczając wyłącznie na podstawie 250 m², można błędnie oszacować, że potrzeba 50 litrów farby, co jest niezgodne z rzeczywistością. Przykładowo, jeśli do jednokrotnego malowania 50 m² potrzeba 10 litrów, wystarczy pomnożyć tę ilość przez odpowiednią powierzchnię, nie uwzględniając otworów. Dodatkowo, niektóre osoby mogą popełnić błąd w obliczeniach, myląc jednostki miary lub nieprawidłowo stosując współczynniki. Należy również pamiętać, że standardy branżowe wymagają precyzyjnych obliczeń, aby uniknąć strat materiałowych oraz zwiększyć efektywność pracy. Dlatego w praktyce budowlanej ważne jest nie tylko oszacowanie, ale również dokładne przeliczenie, co jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania projektami budowlanymi.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Analizując rodzaj materiału, z którego wykonana jest posadzka, wykładzina dywanowa to posadzka z surowców

A. ceramicznych
B. mineralnych
C. mineralno-organicznych
D. włókienniczych (tekstylnych)
Włókiennicze (tekstylne) posadzki, takie jak wykładzina dywanowa, wykonane są głównie z materiałów włókienniczych, co oznacza, że ich struktura opiera się na włóknach, które mogą być naturalne lub syntetyczne. Wykładziny dywanowe charakteryzują się szerokim zakresem zastosowań, zarówno w obiektach mieszkalnych, jak i komercyjnych, dzięki swoim właściwościom izolacyjnym, akustycznym i estetycznym. W praktyce, wykładziny dywanowe mogą być stosowane w biurach, hotelach, szkołach oraz domach, co czyni je wszechstronnym wyborem. Dodatkowo, zgodnie z normami branżowymi, takimi jak PN-EN 1307, wykładziny dywanowe klasyfikuje się według ich właściwości użytkowych, co jest istotne przy wyborze odpowiedniego materiału do konkretnego zastosowania. Warto również zauważyć, że odpowiednia pielęgnacja i konserwacja wykładzin dywanowych mogą znacznie wydłużyć ich żywotność oraz zachować estetyczny wygląd, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania przestrzenią użytkową.

Pytanie 26

Rodzaj systemu suchej zabudowy, w którym płyty gipsowo-kartonowe są przymocowywane do podłoża za pomocą kleju gipsowego, to

A. suchy tynk
B. przedścianka
C. obudowa szachtów (szybów)
D. ściana działowa
Suchy tynk to system suchej zabudowy, w którym płyty gipsowo-kartonowe są przyklejane do podłoża za pomocą kleju gipsowego. Taki sposób montażu zapewnia szybki i efektywny proces budowy oraz wykończenia wnętrz. Gipsowo-kartonowe płyty charakteryzują się lekką konstrukcją oraz doskonałymi właściwościami akustycznymi i termoizolacyjnymi. W praktyce, suchy tynk jest często stosowany do wykańczania ścian w budynkach mieszkalnych oraz komercyjnych, gdzie wymagana jest estetyka wykończenia oraz redukcja kosztów budowy. Przykładowo, w nowoczesnych biurach oraz mieszkaniach, sufit podwieszany wykonany z płyt gipsowo-kartonowych nie tylko maskuje instalacje, ale również poprawia akustykę pomieszczeń. Przy projektowaniu systemów suchej zabudowy zaleca się stosowanie sprawdzonych metod montażowych, zgodnych z normami PN-EN 520 i PN-EN 13964, co zapewnia trwałość oraz stabilność konstrukcji.

Pytanie 27

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, określ wartość zakupu taśmy uszczelniającej potrzebnej do wykonania ściany o powierzchni 30 m2.

Zapotrzebowanie materiałowe na 1 m3 ściany
Lp.MateriałJednostkaZużycieCena jednostkowa [zł]
1Płyta g-km21,008,93
2Profil CWmb1,804,90
3Profil UWmb0,704,16
4Taśma uszczelniającamb1,100,60
5Masa szpachlowakg0,255,19

A. 87,36 zł
B. 19,80 zł
C. 55,00 zł
D. 16,36 zł
Jak się wybiera inną wartość za taśmę uszczelniającą, to może to wynikać z różnych błędów w myśleniu, które nie za bardzo pasują do zasad kalkulacji kosztów w budownictwie. Często ludzie mylą jednostki miary i nie wiedzą, jak przeliczyć je na metry kwadratowe. Jeśli ktoś pomylił jednostkę lub źle obliczył zużycie taśmy, to może mieć często zawyżone lub zaniżone wyniki. Inny typowy błąd to nie wzięcie pod uwagę całkowitego zużycia materiału w kontekście planowanej powierzchni, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś liczył tylko na części powierzchni, to może wyjść z założeniem, że koszt jest niższy niż w rzeczywistości. Warto też zauważyć, że niektóre odpowiedzi mogą być wynikiem nieaktualnych danych o cenach. Żeby tego uniknąć, warto zainwestować w solidne przeszkolenie z zakresu obliczeń kosztów i znać się na rynku materiałów budowlanych. Regularne aktualizowanie wiedzy o cenach też jest kluczowe, żeby decyzje były oparte na dobrych informacjach.

Pytanie 28

Przed zamocowaniem wieszaków noniuszowych, ich lokalizację należy zaznaczyć na

A. profilach obwodowych UD
B. powierzchni ścian wokół sufitu
C. profilach sufitowych CD
D. powierzchni sufitu
Zaznaczanie rozmieszczenia wieszaków noniuszowych na profilach obwodowych UD, profilach sufitowych CD, czy na powierzchni ścian wokół sufitu nie jest zalecanym podejściem. Te działania mogą prowadzić do poważnych błędów w montażu, które mogą wpływać na trwałość konstrukcji oraz na jej estetykę. Profile UD i CD są elementami nośnymi, które powinny być instalowane zgodnie z wytycznymi producenta, a ich rozmieszczenie powinno być oparte na wcześniejszym zaznaczeniu na suficie. Zaznaczanie na profilach niewłaściwie ukierunkowuje prace montażowe, co skutkuje niedokładnością w rozmieszczeniu wieszaków, a tym samym może prowadzić do nierówności w układzie sufitu, co w efekcie wpływa na jakość końcowej instalacji. Z kolei zaznaczanie na ścianach wokół sufitu jest mało praktyczne i może wprowadzać dodatkowe zamieszanie, ponieważ wysokość mocowania wieszaków powinna być ściśle związana z poziomem sufitu, a nie z poziomem ścian. Typowym błędem jest mylenie koncepcji poziomu i układu, co często prowadzi do sytuacji, w której sufit nie jest równo podwieszony, a cała konstrukcja traci na swojej funkcjonalności. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze zaznaczać rozmieszczenie wieszaków noniuszowych bezpośrednio na suficie, co zapewnia dokładność i zgodność z normami budowlanymi.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Przyrząd, który pozwala na przenoszenie poziomów, wyznaczanie kątów prostych na powierzchni oraz określanie kierunku płaszczyzn pionowych, to

A. pion murarski
B. łata aluminiowa
C. poziomnica
D. laser budowlany krzyżowy
Wybór odpowiedzi, która nie uwzględnia nowoczesnych narzędzi, często pokazuje niezrozumienie ich funkcji. Łata aluminiowa, chociaż jest przydatna, nie radzi sobie z precyzyjnym wyznaczaniem kątów prostych ani przenoszeniem poziomów jak laser budowlany. Moim zdaniem, działa ona tylko jako wskaźnik i wymaga innych narzędzi, co sprawia, że praca jest mniej efektywna. Pion murarski jest fajny do określania pionów, ale jak próbujesz go używać do dużych powierzchni, to mogą pojawić się błędy pomiarowe. Poziomnica też jest ważna, ale nie ma funkcji lasera, co ogranicza jej możliwości. W praktyce, korzystanie z takich starszych narzędzi może naprawdę wpływać na jakość pracy i zwiększać ryzyko, że coś będzie niezgodne z normami budowlanymi. Dlatego warto zrozumieć, że nowoczesne narzędzia, jak laser budowlany krzyżowy, to jest to, co powinno być standardem w branży.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Zgodnie z cennikiem podanym w tabeli koszt paneli podłogowych klasy AC 3, które będą układane bezklejowo w pomieszczeniu o wymiarach posadzki 5 × 2 m, wyniesie

Cennik paneli podłogowych
Lp.KlasaSposób montażuCena
[zł/m²]
1.AC 1klej20,00
klik25,00
2.AC 2klej23,50
klik28,50
3.AC 3klej39,00
klik43,00
4.AC 4klej52,50
klik60,00

A. 430,00 zł
B. 200,00 zł
C. 600,00 zł
D. 235,00 zł
Wybór innych odpowiedzi wynika z nieprawidłowego podejścia do obliczeń związanych z kosztami paneli podłogowych. Odpowiedzi takie jak 600,00 zł, 235,00 zł czy 200,00 zł mogą wynikać z błędów w obliczeniach lub nieporozumień dotyczących jednostek miary i cen. Na przykład, jeśli ktoś błędnie założy, że cena za metr kwadratowy wynosi 60,00 zł zamiast 43,00 zł, obliczenie dla 10 m2 mogłoby dać 600,00 zł, co jest oczywiście nieprawidłowe. Innym częstym błędem jest pomijanie przeliczenia jednostek lub niewłaściwe zrozumienie wymagań danej specyfikacji, co prowadzi do niepoprawnych oszacowań. Warto również zauważyć, że zrozumienie cennika i jego interpretacja są kluczowe dla właściwego doboru materiałów w projektach budowlanych. W praktyce, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do kosztownych konsekwencji, takich jak wydanie zbyt dużych sum na materiały, co w efekcie narazi firmę na straty finansowe. Dlatego tak istotne jest, aby klienci i wykonawcy dokładnie analizowali wszystkie elementy umowy, a także upewniali się, że ich obliczenia są zgodne z rzeczywistością rynkową.

Pytanie 34

Krawędzie cięte płyt gipsowo-kartonowych, które będą używane jako podkład podłogowy, powinny być przed ułożeniem

A. obłożone siatką lub papierem zbrojącym
B. sfazowane pod kątem około 45°
C. zaokrąglone z jednej strony
D. pozostawione bez dodatkowej obróbki
Odpowiedź "pozostawić bez dodatkowej obróbki" jest prawidłowa, ponieważ krawędzie cięte płyt gipsowo-kartonowych przeznaczonych na podkład podłogowy nie wymagają żadnej dodatkowej obróbki. Zgodnie z normami budowlanymi i zasadami stosowania płyt gipsowo-kartonowych, ich krawędzie zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić odpowiednie połączenia między sąsiednimi płytami oraz umożliwić uzyskanie gładkiej powierzchni po zakończeniu prac wykończeniowych. W praktyce oznacza to, że podczas układania takich płyt, ich krawędzie powinny być idealnie dopasowane, a sama płyta powinna leżeć na stabilnym i równym podłożu. Dobrą praktyką jest również unikanie obróbki krawędzi, ponieważ może to prowadzić do osłabienia struktury płyty i negatywnie wpłynąć na jej właściwości izolacyjne. W przypadku, gdyby krawędzie były zaokrąglane lub sfazowane, mogłoby to skutkować problemami z dalszymi etapami prac, takimi jak szpachlowanie, co w konsekwencji może wpłynąć na jakość wykończenia podłogi lub ścian.

Pytanie 35

W podłodze z paneli laminowanych typu V-fuga, które zostały połączone bez użycia kleju, zauważono, że jeden panel jest trwale uszkodzony. Jak należy przeprowadzić naprawę tej posadzki?

A. Wymienić jedynie uszkodzony panel
B. Wyciąć uszkodzony fragment w panelu i umieścić wkładkę
C. Wymienić uszkodzony panel i wszystkie panele sąsiadujące
D. Zaszpachlować uszkodzenie oraz nałożyć lakier na panel
Wymiana tylko uszkodzonego panelu jest najskuteczniejszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem w przypadku uszkodzeń w podłogach laminowanych typu V-fuga. W tego typu podłogach panele są połączone ze sobą bez użycia kleju, co umożliwia łatwą wymianę pojedynczych elementów. Podejście to jest zgodne z praktykami branżowymi, które zalecają wymianę uszkodzonych paneli, zamiast podejmowania bardziej czasochłonnych i kosztownych działań, jak na przykład wymiana całej powierzchni. W praktyce, jeśli jeden panel jest trwałe uszkodzony, należy najpierw zdemontować ten panel, zwracając uwagę na to, aby nie uszkodzić sąsiednich elementów. Następnie, nowy panel, najlepiej o identycznej specyfikacji, powinien być włożony w miejsce usuniętego. Tego rodzaju podejście nie tylko minimalizuje koszty naprawy, ale także oszczędza czas, a cała operacja może być przeprowadzona bez specjalistycznych narzędzi. Ponadto, stosowanie tej metody zapewnia estetyczny wygląd podłogi, ponieważ nie zakłóca ciągłości wzoru, co mogłoby się zdarzyć przy większych interwencjach remontowych.

Pytanie 36

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ maksymalny rozstaw profili CD 60 dla sufitu podwieszanego wykonanego z płyt gipsowo-kartonowych o grubości 12,5 mm w układzie poprzecznym.

Rozstaw profili nośnych
grubość płytysufity podwieszane w układzieścianki działowe w układzie
podłużnympoprzecznympodłużnympoprzecznym
9,5 mm30 cm20 cm40 cmx
12,5 mm40 cm50 cm60 cmx

A. 60 cm
B. 40 cm
C. 50 cm
D. 30 cm
Maksymalny rozstaw profili CD 60 dla sufitu podwieszanego z płyt gipsowo-kartonowych o grubości 12,5 mm w układzie poprzecznym wynosi 50 cm. Tę wartość można znaleźć w dokumentacji technicznej oraz normach budowlanych dotyczących systemów suchej zabudowy. Zastosowanie profili w odległości 50 cm zapewnia odpowiednią nośność sufitu, co jest kluczowe dla stabilności całej konstrukcji. Przy większym rozstawie profili ryzykujemy, że płyty gipsowo-kartonowe mogą ulegać deformacjom, co prowadzi do pęknięć i w konsekwencji do wymiany uszkodzonych elementów. W praktyce warto także pamiętać, że dobór rozstawu profili powinien uwzględniać dodatkowe obciążenia, takie jak oświetlenie czy systemy wentylacyjne, które mogą wpłynąć na wytrzymałość. Zastosowanie zgodne z normami nie tylko zwiększa trwałość, ale także komfort użytkowania pomieszczenia, eliminując problemy związane z akustyką i estetyką.

Pytanie 37

Jednostkowe zużycie zaprawy do spoinowania wynosi 0,5 kg/m2 na każdy milimetr szerokości spoiny. Ile zaprawy jest potrzebne do wyspoinowania ceramicznej okładziny na ścianie o powierzchni 12 m2, przy szerokości spoiny wynoszącej 3 mm?

A. 4,00 kg
B. 12,00 kg
C. 6,00 kg
D. 18,00 kg
Jak widać, wybór odpowiedzi innej niż 18,00 kg może być skutkiem niezrozumienia zasad obliczania zapotrzebowania na zaprawę. Na przykład, ktoś, kto wybrał 12,00 kg, mógł myśleć, że liczy tylko powierzchnię, a nie brał pod uwagę, że szerokość spoiny jest mega ważna. Obliczenia tylko na podstawie powierzchni nie uwzględniają dodatkowego zapotrzebowania związanego z grubością spoin. Z kolei odpowiedź 6,00 kg sugeruje, że pewnie ktoś uznał jednostkowe zużycie za stałe, zapominając, że szerokość spoiny ma kluczowe znaczenie, co oczywiście prowadzi do niedoszacowania. Takie błędne założenia mogą powodować, że w trakcie pracy trzeba kupować dodatkowe materiały, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia. Dlatego warto bardzo uważać przy obliczeniach i wszystko dokładnie przeliczać, mając na uwadze zarówno powierzchnię, jak i wymagane parametry spoiny.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Który z materiałów wykorzystywanych do okładzin charakteryzuje się największą odpornością na przewodnictwo cieplne?

A. Płytka klinkierowa
B. Płytka ceramiczna szkliwiona
C. Panel PVC
D. Panel MDF
Panel MDF (Medium Density Fiberboard) charakteryzuje się doskonałymi właściwościami izolacyjnymi, co czyni go jednym z najczęściej stosowanych materiałów w budownictwie oraz w produkcji mebli. Jego struktura, oparta na włóknach drzewnych, zapewnia wysoką gęstość i jednocześnie niską przewodność cieplną. Dzięki temu, panel MDF jest skuteczny w utrzymywaniu stabilnej temperatury wewnątrz pomieszczeń, co przekłada się na oszczędności energetyczne w budynkach. Zastosowanie tego materiału w ścianach działowych, sufitach oraz jako elementy wykończeniowe przyczynia się do poprawy komfortu cieplnego. W kontekście standardów budowlanych, izolacyjność termiczna paneli MDF często przewyższa inne materiały, co potwierdzają normy takie jak PN-EN 13163, które dotyczą właściwości izolacyjnych materiałów budowlanych. Warto również zauważyć, że panel MDF jest łatwy w obróbce, co pozwala na różnorodne zastosowania w aranżacji wnętrz. Właściwości te sprawiają, że MDF staje się materiałem pierwszego wyboru dla projektantów i wykonawców, którzy dążą do efektywności energetycznej swoich projektów.

Pytanie 40

Niedopuszczalne jest łączenie brytów tapety "na styk"

A. na centralnej części ściany
B. przy oknie w pomieszczeniu
C. w samym rogu pomieszczenia
D. przy drzwiach wejściowych
Wybór miejsc do łączenia brytów tapety jest kluczowym elementem, który wpływa na końcowy efekt estetyczny i trwałość wykonania. Zastosowanie łączeń przy drzwiach wejściowych, na samym środku ściany czy przy oknie nie tylko obniża jakość estetyczną, ale również może prowadzić do kilku problemów technicznych. W przypadku drzwi, łączenie tapety w tym miejscu naraża na uszkodzenia, ponieważ są to obszary intensywnie użytkowane, a wszelkie niedoskonałości będą bardziej widoczne. Dodatkowo, łączenie w obrębie otworów drzwiowych może prowadzić do trudności w prawidłowym dopasowaniu wzorów, co skutkuje nieestetycznymi krawędziami. Z kolei łączenie tapet na środku ściany może zaburzać wizualną ciągłość wzoru i przyciągać uwagę w sposób niepożądany. Zdecydowanie nie jest to zalecane, zwłaszcza w przypadku tapet o dużym wzorze, gdzie każdy element powinien być starannie dopasowany. Przy oknach, szczególnie w miejscach o dużej ekspozycji na światło, łączenie brytów również nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ krawędzie mogą być narażone na działanie promieni UV oraz wilgoci, co prowadzi do ich szybszego uszkodzenia. W każdym z tych przypadków, dobór odpowiednich miejsc do łączenia tapety wymaga zrozumienia zasad estetyki, funkcjonalności oraz trwałości, co powinno być kluczowym aspektem w każdym projekcie tapetowania.