Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 18:31
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 18:54

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Przejazd autem przez płytę kontrolną w stacji diagnostycznej pozwala na dokonanie pomiaru

A. zbieżności całkowitej
B. pochylenia koła jezdnego
C. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. kąta pochylenia sworznia zwrotnicy
Jak wiesz, jazda po płycie pomiarowej w stacji kontroli jest mega ważna dla sprawdzenia, jak dobrze ustawione są koła. Zbieżność całkowita to różnica w kącie kół przednich i to naprawdę wpływa na to, jak jedzie auto. Kiedy zbieżność jest źle ustawiona, opony szybciej się zużywają, auto gorzej się prowadzi, a paliwa idzie więcej. Na przykład, jeżeli zbieżność jest ujemna, to może się zdarzyć, że koła będą się ze sobą stykać, co jest niebezpieczne. Producent zawsze zaleca, żeby kontrolować te ustawienia regularnie, a szczególnie po wymianie opon czy naprawie zawieszenia. Dzięki tym pomiarom można wydłużyć życie opon i układu kierowniczego, co w dłuższej perspektywie się na pewno opłaca.

Pytanie 3

Mierzenie suwmiarką uniwersalną z noniuszem nie pozwala na osiągnięcie precyzji pomiaru do

A. 0,10 mm
B. 0,05 mm
C. 0,02 mm
D. 0,01 mm
Odpowiedź 0,01 mm jest poprawna, ponieważ suwmiarki uniwersalne noniuszowe są zaprojektowane do pomiarów z precyzją do 0,01 mm. Precyzja ta wynika z konstrukcji noniusza, który pozwala na odczytanie wartości z dokładnością, jakiej nie osiągną inne narzędzia pomiarowe, na przykład linijki. W praktyce suwmiarka noniuszowa jest niezwykle użyteczna w inżynierii i mechanice, ponieważ umożliwia dokładne pomiary średnic, grubości, a także głębokości. Przykładowo, w procesie produkcji elementów maszyn, precyzyjne pomiary są kluczowe dla zapewnienia ich odpowiedniego dopasowania i funkcjonalności. Ponadto, zgodnie z normami ISO 14405, które określają tolerancje wymiarowe, użycie narzędzi pomiarowych o wysokiej precyzji, takich jak suwmiarki noniuszowe, jest zalecane, aby sprostać wymaganiom jakościowym w branży wytwórczej. Używając suwmiarki o dokładności 0,01 mm, inżynierowie mogą pewniej podejmować decyzje o obróbce i inspekcji, co przekłada się na lepszą jakość końcowych produktów.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W dowodzie rejestracyjnym wskazana dopuszczalna masa całkowita pojazdu odnosi się do maksymalnej masy określonej przepisami, włączając w to

A. materiały eksploatacyjne w ilościach standardowych, z pominięciem kierowcy i ładunku
B. kierowcę oraz pasażerów, jednak bez ładunku
C. przyczepę
D. pasażerów, kierowcę i ładunek
Wybór odpowiedzi, która ogranicza się do uwzględnienia tylko kierowcy i pasażerów bez ładunku, jest błędny, ponieważ nie oddaje rzeczywistej definicji dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita, definiowana w przepisach, odnosi się do maksymalnej masy, jaką pojazd może posiadać na drodze, wliczając w to wszystkie osoby i ładunki. Ignorowanie ładunku w takim wyliczeniu prowadzi do nieprawidłowych oszacowań i może skutkować przekroczeniem DMC, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Z kolei koncentracja na materiałach eksploatacyjnych w ilościach nominalnych, ale z pominięciem kierowcy i pasażerów, jest nieadekwatna, gdyż DMC nie jest określane tylko przez techniczne aspekty pojazdu, ale również przez jego użytkowników. Użytkowanie pojazdu w sposób niezgodny z określoną DMC może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak uszkodzenie pojazdu, zwiększone zużycie paliwa, a także ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Z tego względu ważne jest, aby kierowcy zdawali sobie sprawę z wszystkich elementów składających się na DMC i dostosowywali przewożone obciążenie do obowiązujących przepisów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz zgodności z regulacjami prawnymi.

Pytanie 6

Podczas wizyty w ASO wykonano obsługę okresową w pojeździe. Łączny czas pracy został określony jako 3,5 roboczogodziny. Uwzględniając zawarte w tabeli ceny wykorzystanych części i materiałów eksploatacyjnych oraz koszt wykonanych czynności, wskaż ile klient zapłaci za wykonanie obsługi.

Nazwa części/materiałuWymagana ilośćCena jednostkowa [zł]
Filtr oleju1 szt.19,00
Olej silnikowy4,0 l*30,00
Płyn hamulcowy0,5 l*18,00
Płyn chłodniczy5,5 l*20,00
Koszt jednej roboczogodziny 1,0 rbg = 125,00 zł
*płyny eksploatacyjne są pobierane z opakowań zbiorczych z dokładnością do 0,5 l

A. 705,50 zł
B. 704,50 zł
C. 685,50 zł
D. 695,50 zł
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia mechanizmu kalkulacji kosztów usług serwisowych pojazdów. Wiele osób może skupić się jedynie na stawce robocizny lub na kosztach części zamiennych, pomijając ważne aspekty, takie jak odpowiednie uwzględnienie wszystkich elementów kosztowych. Przy obliczeniach często występuje błąd polegający na niedoszacowaniu lub przeszacowaniu czasu pracy, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących całkowitych wydatków. Niezrozumienie, że koszt robocizny powinien być łączony z wydatkami na części i materiały, jest powszechnym błędem. Dodatkowo, niektórzy mogą przyjąć nieaktualne stawki lub nieprawidłowo oszacować zużycie materiałów, co również wpływa na końcowy wynik. Edukacja na temat standardów i dobrych praktyk w zakresie kalkulacji kosztów, takich jak normy ustalane przez branżę motoryzacyjną, może pomóc uniknąć tych błędów. Klienci powinni również sprawdzać szczegółowe faktury i zrozumieć, jakie składniki wchodzą w skład całkowitych kosztów, co pozwoli im lepiej ocenić oferty różnych warsztatów oraz zrozumieć, dlaczego dany koszt może wydawać się wyższy lub niższy w porównaniu do innych usług.

Pytanie 7

Czym jest liczba cetanowa?

A. wartością opałową paliwa
B. odpornością paliwa na niskie temperatury
C. odpornością paliwa na samozapłon
D. zdolnością paliwa do samozapłonu
Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych aspektów paliw, ale nie są związane z główną funkcją liczby cetanowej. Odporność paliwa na niskie temperatury to zupełnie inny parametr, który zwykle określa się poprzez badania związane z temperaturą krzepnięcia czy temperaturą zapłonu. Te właściwości są ważne, ale nie odnoszą się do zdolności do samozapłonu. Wartości opałowa paliwa natomiast odnosi się do energii, jaką paliwo może wydzielać podczas spalania, co jest ważne dla efektywności energetycznej, lecz nie wpływa na to, jak szybko paliwo zapali się w silniku. Z kolei odporność paliwa na samozapłon mogłaby sugerować, że paliwo wykazuje trudności w zapłonie, co jest całkowicie sprzeczne z pojęciem liczby cetanowej. Typowym błędem myślowym w tej kwestii jest mylenie parametrów dotyczących wydajności paliwa z jego zdolnością do samozapłonu. Wybierając paliwo, istotne jest zrozumienie, że liczba cetanowa jest bezpośrednio związana z procesem wtrysku i spalania, a nie z innymi właściwościami fizyko-chemicznymi, które mogą tylko pośrednio wpływać na efektywność silnika.

Pytanie 8

Każdą element chromowany i niklowany w pojeździe, który został poddany konserwacji przed długoterminowym magazynowaniem, należy zabezpieczyć

A. smarem litowym
B. wazeliną techniczną
C. preparatem silikonowym
D. smarem miedziowym
Z wyborem odpowiednich preparatów do konserwacji chromowanych i niklowanych części pojazdu jest trochę tak, że trzeba znać ich właściwości i to, co mogą zrobić z metalem. Smar miedziowy, mimo że sporo ludzi go stosuje jako antykorozyjny, nie jest najlepszym pomysłem na delikatne chromowane powłoki. Może przez reakcje chemiczne doprowadzić do ich matowienia. Z kolei smar litowy, który świetnie znosi wysokie temperatury, może być zbyt lepki. Kiedy nałożysz go na chromowane części, potem ciężko się pozbyć nadmiaru, co tylko przyciąga brud. Preparaty silikonowe też nie dają takiej ochrony na metalowych powierzchniach – nie tworzą takiej bariery jak wazelina. Często ludzie mylą różne właściwości tych preparatów i przez to źle konserwują, co jeszcze bardziej przyspiesza korozję. Żeby skutecznie chronić chrom, najlepiej używać dedykowanych do tego środków, a wazelina techniczna to standard, którego warto się trzymać.

Pytanie 9

Podczas diagnostyki elektrycznej układu zapłonowego wykryto, że silnik nie uruchamia się z powodu braku iskry. Jaka może być przyczyna tego problemu?

A. Zbyt niskie napięcie akumulatora
B. Niewłaściwe ciśnienie wtrysku paliwa
C. Zatkany filtr powietrza
D. Uszkodzona cewka zapłonowa
Nieprawidłowe diagnozowanie problemów z uruchamianiem silnika może prowadzić do mylnych wniosków, zwłaszcza gdy nie rozumie się roli poszczególnych komponentów. Zatkany filtr powietrza, chociaż może wpływać na wydajność silnika, nie jest bezpośrednią przyczyną braku iskry. Filtr powietrza odpowiada za dostarczanie czystego powietrza do silnika, a jego zatkanie może powodować problemy z mieszanką paliwowo-powietrzną, ale nie z układem zapłonowym. Podobnie, niewłaściwe ciśnienie wtrysku paliwa dotyczy systemu paliwowego i wpływa na dostarczanie paliwa do cylindrów, ale nie ma bezpośredniego związku z wytwarzaniem iskry. Wreszcie, zbyt niskie napięcie akumulatora może wpływać na ogólną zdolność uruchomienia silnika, ale w przypadku braku iskry, głównym podejrzanym pozostaje układ zapłonowy, a nie sam akumulator. Typowe błędy myślowe obejmują skupianie się na objawach widocznych na pierwszy rzut oka bez zrozumienia, jak różne systemy w pojeździe są ze sobą powiązane. Dlatego ważne jest, aby technicy motoryzacyjni mieli solidne podstawy teoretyczne i praktyczne, co pozwala na skuteczne diagnozowanie i rozwiązywanie problemów związanych z układem zapłonowym.

Pytanie 10

W trakcie wymiany wtryskiwaczy konieczne jest również zastąpienie

A. przewodów paliwowych powrotnych
B. przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia
C. spinek zabezpieczających przewody powrotne
D. pierścieni uszczelniających wtryskiwacze
Wymiana pierścieni uszczelniających wtryskiwaczy jest kluczowym elementem podczas serwisowania układu wtryskowego. Te niewielkie komponenty mają za zadanie zapewnienie szczelności połączenia pomiędzy wtryskiwaczem a głowicą cylindrów, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Uszkodzone lub zużyte pierścienie mogą prowadzić do wycieków paliwa, co w efekcie może powodować nieefektywne spalanie, zwiększenie emisji spalin, a także uszkodzenia silnika. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), zalecają regularne sprawdzanie i wymianę tych uszczelek podczas serwisowania wtryskiwaczy, aby zapewnić ich prawidłowe działanie oraz długowieczność całego układu. Ważne jest również, aby używać wysokiej jakości zamienników, które odpowiadają specyfikacjom producenta, co zminimalizuje ryzyko awarii i zapewni optymalne parametry pracy silnika. Przykładowo, podczas wymiany wtryskiwaczy w silniku Diesla, nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących wymiany pierścieni uszczelniających może prowadzić do kosztownych napraw związanych z uszkodzeniem pompy wtryskowej lub systemu wtryskowego.

Pytanie 11

Jaką informację zawartą w dowodzie rejestracyjnym pojazdu powinien wykorzystać mechanik przy zamawianiu części zamiennych do naprawy pojazdu?

A. Numer identyfikacyjny pojazdu
B. Numer rejestracyjny
C. Data pierwszej rejestracji w kraju
D. Data ważności przeglądu technicznego
Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) jest kluczowym elementem przy zamawianiu części zamiennych, ponieważ stanowi unikalny identyfikator każdego pojazdu. VIN zawiera informacje dotyczące producenta, modelu, roku produkcji oraz specyfikacji technicznych pojazdu. Mechanik, korzystając z tego numeru, ma pewność, że zamawiane części będą dokładnie pasować do konkretnego pojazdu, co jest niezwykle istotne, aby uniknąć problemów z kompatybilnością. Na przykład, jeśli mechanik zamawia części do silnika, to różnice między modelami mogą być na tyle znaczące, że użycie niewłaściwego komponentu mogłoby doprowadzić do awarii lub obniżenia wydajności pojazdu. Korzystanie z VIN jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, ponieważ zapewnia także łatwy dostęp do historii serwisowej pojazdu, co może być pomocne w diagnozowaniu problemów oraz planowaniu przyszłych napraw. Znajomość i wykorzystanie VIN to zatem standard, który każdy profesjonalny mechanik powinien stosować w swojej pracy.

Pytanie 12

Oblicz pojemność skokową silnika trzycylindrowego, mając na uwadze, że pojemność skokowa jednego cylindra wynosi 173,4 cm3?

A. 173,4 cm3
B. 693,6 cm3
C. 520,2 cm3
D. 346,8 cm3
Wybierając błędną odpowiedź, można zauważyć typowe błędy w myśleniu związane z obliczaniem objętości skokowej silnika. Odpowiedzi, takie jak 693,6 cm3, 346,8 cm3 i 173,4 cm3, wynikają z niepoprawnego podejścia do tematu. W przypadku 693,6 cm3, osoba ta mogła błędnie zsumować pojemności skokowe, myśląc, że odnosi się to do całkowitej objętości, zamiast pomnożyć przez liczbę cylindrów. Odpowiedź 346,8 cm3 może sugerować, że ktoś pomylił się w obliczeniach, dzieląc pojemność jednego cylindra przez liczbę cylindrów, co jest odwrotnością właściwego działania. Wreszcie, wybór 173,4 cm3 to wynik całkowitego pomylenia pojęć, ponieważ odnosi się to tylko do pojemności jednego cylindra, a nie do całego silnika. Zrozumienie pojemności skokowej wymaga znajomości zasad mnożenia oraz zrozumienia, jak poszczególne cylindry współpracują w silniku. W praktyce, błędne obliczenia mogą prowadzić do problemów w inżynierii silników, jako że nieodpowiednie oszacowanie pojemności skokowej wpływa na wydajność silnika oraz jego zdolność do spełnienia norm emisji spalin. Dlatego istotne jest, by inżynierowie dokładnie obliczali te wartości, stosując odpowiednie wzory i metody, aby osiągnąć optymalną wydajność i spełniać wymagania środowiskowe.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Badanie organoleptyczne jako sposób diagnostyczny to testowanie

A. interfejsem diagnostycznym
B. lepkości oleju
C. bez przyrządów
D. ciśnienia sprężania
Badanie organoleptyczne to metoda diagnostyki, która polega na ocenie cech fizycznych i sensorycznych materiałów bez użycia przyrządów pomiarowych. Przykładem zastosowania tej metody w przemyśle spożywczym może być ocena smaku, zapachu czy wyglądu produktów. W branży chemicznej badania organoleptyczne są stosowane do oceny jakości olejów, gdzie eksperci mogą ocenić ich lepkość i zapach. Metoda ta jest niezwykle cenna, ponieważ pozwala na bezpośrednie zaangażowanie zmysłów, co może prowadzić do szybkich i praktycznych wniosków. Warto również zauważyć, że standardy branżowe, takie jak ISO 8589, określają wytyczne dotyczące przeprowadzania takich badań, co zapewnia ich wiarygodność i powtarzalność. Przeprowadzanie badań organoleptycznych wymaga jednak odpowiedniego przeszkolenia i doświadczenia, aby wyniki były rzetelne i zgodne z oczekiwaniami.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Element systemu zawieszenia pojazdu, który tłumi wstrząsy nadwozia, to

A. stabilizator
B. amortyzator
C. drążek skętny
D. resor
Amortyzator jest kluczowym elementem układu zawieszenia pojazdu, którego głównym zadaniem jest tłumienie drgań nadwozia, co zapewnia komfort jazdy i stabilność pojazdu. Działa na zasadzie przekształcania energii kinetycznej drgań zawieszenia w ciepło, co ogranicza ich amplitudę. Dzięki amortyzatorom, samochód lepiej radzi sobie z nierównościami drogi, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy po drogach o słabej nawierzchni. W praktyce, użycie odpowiednich amortyzatorów może znacznie poprawić właściwości jezdne pojazdu, zmniejszając ryzyko utraty kontroli nad samochodem w trudnych warunkach, takich jak nagłe hamowanie czy pokonywanie zakrętów. Amortyzatory są również projektowane w zgodzie z normami SAE (Society of Automotive Engineers), co zapewnia ich wysoką jakość i efektywność. Warto pamiętać, że ich regularna kontrola oraz ewentualna wymiana są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 18

Typowy objaw uszkodzenia uszczelki pod głowicą to

A. trudności w uruchomieniu silnika
B. przedostawanie się oleju do układu chłodzenia
C. zwiększone drgania nadwozia
D. nadmierne zużycie paliwa
Uszczelka pod głowicą jest kluczowym elementem, który zapewnia szczelność pomiędzy blokiem silnika a głowicą cylindra. Jej uszkodzenie może prowadzić do różnych problemów, z których jednym z najbardziej charakterystycznych jest przedostawanie się oleju do układu chłodzenia. Dzieje się tak, ponieważ uszczelka pełni rolę bariery, oddzielając różne płyny eksploatacyjne. Gdy ulega uszkodzeniu, olej może przenikać do układu chłodzenia, co skutkuje zanieczyszczeniem płynu chłodzącego. W praktyce objawia się to obecnością oleju w zbiorniku wyrównawczym lub tzw. „majonezem” na korku wlewu oleju. Takie zjawisko jest niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do przegrzania silnika, zmniejszenia efektywności chłodzenia oraz poważniejszych uszkodzeń mechanicznych. W branży motoryzacyjnej, szybkie zdiagnozowanie i naprawa uszkodzonej uszczelki pod głowicą są kluczowe dla utrzymania sprawności pojazdu. Standardy serwisowe zalecają regularne sprawdzanie stanu płynów eksploatacyjnych oraz monitorowanie potencjalnych objawów, aby zapobiec poważniejszym awariom.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Regulacja silnika spalinowego na stanowisku serwisowym w czasie pracy silnika może być przeprowadzona po

A. zakładaniu okularów ochronnych
B. ustawieniu znaków ostrzegawczych
C. zakładaniu rękawic roboczych
D. podłączeniu odciągu spalin do rury wydechowej
Ustawienie tablic ostrzegawczych, założenie rękawic drelichowych oraz okularów ochronnych to ważne aspekty bezpieczeństwa pracy, jednak same w sobie nie zapewniają odpowiednich warunków do wykonywania czynności regulacyjnych silnika spalinowego. Tablice ostrzegawcze informują o potencjalnych zagrożeniach, ale nie eliminują ryzyka, które powstaje w wyniku emisji spalin. Użytkowanie rękawic i okularów ochronnych jest istotne z perspektywy zabezpieczenia pracownika przed mechanicznymi i chemicznymi zagrożeniami, jednak nie chroni przed szkodliwym działaniem toksycznych gazów. Czynności regulacyjne przy pracującym silniku powinny odbywać się w odpowiednio wentylowanym pomieszczeniu, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa odciąg spalin. W praktyce, pominięcie tego kroku może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak zatrucia czy przewlekłe choroby układu oddechowego. Dlatego tak ważne jest, aby przed przystąpieniem do regulacji silnika zapewnić odpowiednie warunki pracy, które minimalizują ryzyko narażenia na szkodliwe substancje. Użytkownicy często popełniają błąd, myśląc, że wystarczy założyć sprzęt ochronny, aby móc działać w środowisku zanieczyszczonym, co jest błędnym rozumowaniem. Rzeczywiste bezpieczeństwo pracy w takich warunkach wymaga znacznie bardziej kompleksowego podejścia, a zrozumienie roli systemów odciągowych jest kluczowe dla utrzymania zdrowia pracowników.

Pytanie 21

Wskaźnik, który informuje o aktywacji systemu kontroli trakcji, świeci w kolorze

A. niebieskim
B. zielonym
C. żółtym
D. czerwonym
Żółta kontrolka sygnalizująca, że system kontroli trakcji jest włączony to coś, co widzimy w każdym normalnym samochodzie. Jak się świeci, to znaczy, że system działa, a kierowca powinien być tego świadomy, bo to ważne dla bezpieczeństwa na drodze. TCS, czyli systemy kontroli trakcji, mają za zadanie zapobiegać ślizganiu się kół, co jest mega istotne, zwłaszcza na mokrej czy zaśnieżonej nawierzchni. Na przykład, jak przyspieszasz na śliskiej drodze, to TCS się włącza, żeby lepiej zarządzać mocą silnika i zapobiec utracie kontroli nad autem. To wszystko ma sens, bo są różne normy, jak ISO 26262, które mówią o bezpieczeństwie w pojazdach. Wiedza o tym, co oznaczają te sygnały świetlne, jest kluczowa, bo dzięki temu można lepiej reagować na to, co dzieje się na drodze.

Pytanie 22

Sonda Lambda dokonuje pomiaru ilości

A. tlenu
B. azotu
C. sadzy
D. węgla
Sonda Lambda, znana również jako sonda tlenowa, jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem w pojazdach spalinowych. Jej głównym zadaniem jest pomiar stężenia tlenu w spalinach, co pozwala na optymalizację procesu spalania w silniku. Prawidłowy poziom tlenu w spalinach jest niezbędny do osiągnięcia efektywności energetycznej oraz redukcji emisji szkodliwych substancji. Na przykład, w silnikach z systemem wtrysku paliwa, sonda Lambda umożliwia dostosowanie wskazania mieszanki paliwowo-powietrznej do aktualnych warunków pracy silnika, co przekłada się na lepszą wydajność paliwową oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska. W praktyce oznacza to, że jeśli sonda wykryje zbyt niskie stężenie tlenu, system komputerowy silnika zwiększy ilość paliwa, a zbyt wysokie stężenie spowoduje jego redukcję. Dzięki tym działaniom, pojazdy spełniają normy emisji spalin, takie jak Euro 6, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska i przepisów prawnych.

Pytanie 23

Przed długotrwałym magazynowaniem, wszystkie chromowane i niklowane elementy pojazdu powinny zostać pokryte

A. preparatem silikonowym
B. smarem litowym
C. smarem miedziowym
D. wazeliną techniczną
Smar litowy, smar miedziowy oraz preparaty silikonowe to środki, które są powszechnie stosowane w różnych dziedzinach mechaniki, jednak nie są odpowiednie do ochrony chromowanych i niklowanych części pojazdu w kontekście długotrwałego przechowywania. Smar litowy, będący popularnym smarem w mechanice, nie jest wystarczająco skuteczny w ochronie przed korozją. Choć doskonale sprawdza się w zastosowaniach wymagających smarowania ruchomych części, nie tworzy trwałej warstwy ochronnej, która mogłaby zabezpieczyć elementy przed działaniem wilgoci czy osadów. Smar miedziowy, często używany do smarowania połączeń śrubowych i elementów narażonych na wysokie temperatury, również nie jest odpowiedni do długoterminowej ochrony chromowanych powierzchni. Zawiera cząsteczki miedzi, które mogą wchodzić w reakcje chemiczne z pewnymi metalami, co w dłuższym czasie może prowadzić do uszkodzeń. Preparaty silikonowe, choć oferują pewną ochronę przed wilgocią, nie wytwarzają odpowiednio gęstej warstwy, aby skutecznie chronić powierzchnie przed korozją. Używanie tych środków może prowadzić do mylnego przekonania o ich skuteczności, co w rzeczywistości może przyczynić się do szybszej degradacji elementów metalowych. Zrozumienie właściwości i przeznaczenia różnych środków ochronnych jest kluczowe dla skutecznej konserwacji pojazdów oraz zapewnienia ich długowieczności.

Pytanie 24

Przygotowując pojazd do dłuższego przechowywania, należy

A. spuścić płyn hamulcowy
B. podnieść ciśnienie w oponach do maksymalnej wartości określonej przez producenta
C. wymienić olej silnikowy oraz filtr oleju
D. spuścić zużyty olej z silnika i napełnić zbiornik paliwem
Wymiana oleju silnikowego oraz filtra oleju przed długotrwałym przechowywaniem pojazdu jest kluczowym krokiem w zapewnieniu jego długowieczności i niezawodności. Stary olej zawiera zanieczyszczenia oraz kwasy, które mogą prowadzić do korozji i uszkodzeń silnika w trakcie długiego postoju. Nowy olej, zwłaszcza taki, który spełnia normy jakości API (American Petroleum Institute) lub ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee), zapewnia lepsze smarowanie oraz ochronę przed zużyciem. Dodatkowo, wymiana filtra oleju jest niezbędna, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia zgromadzone w systemie smarowania. Przykładowo, w przypadku samochodów, które będą stały przez kilka miesięcy, zaleca się zastosowanie oleju o niskiej lepkości, co ułatwi uruchomienie silnika po dłuższym okresie nieużywania. Należy również pamiętać, że regularna konserwacja i wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta są kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie, co jest zgodne z praktykami motoryzacyjnymi oraz standardami branżowymi.

Pytanie 25

SEFI (SFI) to system wtryskowy

A. wielopunktowy sekwencyjny
B. jednopunktowy
C. gaźnikowy
D. bezpośredni
Odpowiedź "wielopunktowego sekwencyjnego" jest poprawna, ponieważ SEFI (SFI) odnosi się do systemu wtrysku paliwa, który jest powszechnie używany w nowoczesnych silnikach spalinowych. Systemy wielopunktowego wtrysku paliwa (MPI) charakteryzują się tym, że każdy cylinder silnika ma osobny wtryskiwacz, co pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa. Taki układ wtrysku zwiększa efektywność spalania oraz redukuje emisję szkodliwych substancji. Praktyczne zastosowanie tego typu systemu można zaobserwować w pojazdach osobowych, które muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Dodatkowo, wtrysk sekwencyjny umożliwia optymalizację mieszanki paliwowo-powietrznej na podstawie warunków pracy silnika, co przekłada się na lepszą dynamikę jazdy oraz oszczędność paliwa. Standardy, takie jak Euro 6, wymagają stosowania nowoczesnych systemów wtrysku, co czyni SEFI istotnym elementem nowoczesnych technologii motoryzacyjnych.

Pytanie 26

Podczas holowania uszkodzonego samochodu z automatyczną skrzynią biegów należy

A. unosić oś napędzaną pojazdu
B. spuścić olej ze skrzyni biegów
C. odłączyć system sterowania skrzynią biegów
D. ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji D (jazda)
Podczas holowania uszkodzonego pojazdu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów kluczowe jest uniesienie osi napędzanej, co zapobiega uszkodzeniu skrzyni biegów. Automatyczne skrzynie biegów są zaprojektowane do pracy w ruchu i ich elementy, takie jak pompa olejowa, wymagają ruchu, aby prawidłowo smarować wewnętrzne części. Jeśli pojazd jest holowany w sposób, który nie unosi osi napędzanej, istnieje ryzyko, że olej smarujący nie będzie krążył, co może prowadzić do przegrzania lub uszkodzenia skrzyni biegów. Przykładem prawidłowego postępowania jest użycie platformy holowniczej, która unosi cały przód lub tył pojazdu, co zapewnia, że skrzynia biegów pozostaje w bezpiecznej i odpowiedniej pozycji. W branży motoryzacyjnej standardowym podejściem jest unikanie holowania pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów na kołach napędzanych, co może być zgodne z wytycznymi producentów pojazdów. Warto także zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, gdzie często znajdziemy informacje dotyczące holowania.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jakiego rodzaju parametr opisuje zapis 100A (Amper)?

A. Napięcia prądu
B. Natężenia prądu
C. Lepkości cieczy
D. Temperatury cieczy
Zrozumienie pojęć związanych z prądem elektrycznym jest kluczowe dla właściwego projektowania i użytkowania systemów elektrycznych. Odpowiedzi, które odnoszą się do napięcia prądu, lepkości cieczy czy temperatury cieczy, są błędne z kilku powodów. Napięcie prądu, mierzone w woltach (V), jest jednym z podstawowych parametrów elektrycznych, ale nie jest tym samym co natężenie prądu. Napięcie jest siłą, która 'wypycha' ładunki elektryczne przez obwód, natomiast natężenie odnosi się do rzeczywistego przepływu tych ładunków. Lepkość cieczy to zupełnie inny parametr, dotyczący oporu, jaki ciecz stawia podczas przepływu, co nie ma bezpośredniego związku z pojęciem natężenia prądu elektrycznego. Temperatura cieczy natomiast odnosi się do stopnia ciepłoty, co również jest nieadekwatne w kontekście analizowania parametrów elektrycznych. Często błędne wnioski w takich przypadkach wynikają z mylenia podstawowych pojęć oraz braku zrozumienia ich wzajemnych relacji. Dobre praktyki inżynieryjne wymagają precyzyjnego stosowania terminologii oraz znajomości właściwych definicji, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa i efektywności systemów elektrycznych.

Pytanie 31

Olej oznaczony jako PAG jest wykorzystywany do smarowania części

A. w systemie klimatyzacji
B. mostu napędowego
C. w systemie kierowniczym
D. skrzyni biegów
Wybranie innych opcji jako odpowiedzi sugeruje, że jest pewne nieporozumienie co do tego, do czego służy olej PAG. Olej w skrzyni biegów potrzebuje zupełnie innych właściwości. W automatycznych skrzyniach biegów stosuje się specjalne oleje ATF (Automotive Transmission Fluid), które są zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach z dużymi obciążeniami i zmieniającymi się temperaturami. Te oleje są bardziej płynne i lepiej radzą sobie w dużym ciśnieniu, co jest innego niż w przypadku oleju PAG. W układach kierowniczych używa się z kolei olejów hydraulicznych, które mają odpowiednią lepkość i stabilność termiczną, żeby zapewnić płynne prowadzenie auta. W mostach napędowych często potrzebne są oleje o wyższej lepkości, odporne na wysokie temperatury i ciśnienia, co jest konieczne do smarowania przekładni i łożysk w trudnych warunkach. Dlatego niewłaściwe użycie oleju PAG w tych systemach może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych. Ważne jest, żeby dobrze rozumieć rolę różnych olejów w układach, bo to klucz do bezawaryjnej pracy pojazdu przez długi czas.

Pytanie 32

Jakie jest zastosowanie użebrowania cylindrów w silniku, który jest chłodzony bezpośrednio?

A. wzmocnienie struktury cylindra, który jest chłodzony powietrzem
B. wzmocnienie struktury cylindra, który jest chłodzony cieczą
C. odprowadzanie ciepła z cylindrów, które są chłodzone powietrzem
D. odprowadzanie ciepła z cylindrów, które są chłodzone cieczą
Pojęcia dotyczące silników chłodzonych cieczą oraz błędne przypisanie konstrukcji cylindra do użebrowania w tym kontekście często prowadzą do nieporozumień. Silniki chłodzone cieczą korzystają z systemu chłodzenia, w którym ciecz przepływa przez kanały w blokach silnika, odprowadzając ciepło z cylindrów do chłodnicy. W tym przypadku zastosowanie użebrowania nie jest kluczowe, ponieważ mechanizm transportu ciepła odbywa się przez ciecz, a nie przez powietrze. Chociaż konstrukcja cylindra może być wzmacniana dla zwiększenia trwałości, to nie jest to bezpośrednio związane z odprowadzaniem ciepła. W silnikach chłodzonych powietrzem, z drugiej strony, to właśnie użebrowanie pełni istotną rolę w odprowadzaniu ciepła, co wyjaśnia, dlaczego odpowiedzi dotyczące konstrukcji cylindra w kontekście chłodzenia cieczą są mylące. Kolejnym błędem jest założenie, że każda forma użebrowania ma być przeznaczona wyłącznie do wzmocnienia konstrukcji, co zubaża zrozumienie wielofunkcyjności tego elementu. Dobrze zaprojektowane żebra mają za zadanie nie tylko wzmocnienie, ale przede wszystkim efektywne zarządzanie temperaturą, co w silnikach chłodzonych cieczą nie jest ich główną funkcją. Zrozumienie różnic między tymi dwoma systemami chłodzenia jest kluczowe dla inżynierów i projektantów, aby zapewnić odpowiednie rozwiązania w zakresie chłodzenia silników, które są niezbędne dla ich efektywności i niezawodności.

Pytanie 33

Pomiar zużycia gładzi cylindrów wykonuje się przy użyciu

A. średnicówki czujnikowej
B. mikrometru
C. suwmiarki modułowej
D. głębokomościomierza
Użycie średnicówki czujnikowej do pomiaru zużycia gładzi cylindrów jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia uzyskanie wysokiej precyzji i dokładności pomiarów. Średnicówki czujnikowe, zwane także czujnikami średnicy lub czujnikami cylindrycznymi, są narzędziami pomiarowymi, które pozwalają na bezpośrednie mierzenie średnic otworów, wałów czy cylindrów. Dzięki zastosowaniu mechanizmu pomiarowego z odczytem cyfrowym lub analogowym, średnicówki te oferują dokładność do 0,001 mm. Praktycznym zastosowaniem średnicówki czujnikowej jest kontrola wymiarów w procesie produkcji silników, gdzie zachowanie odpowiednich tolerancji wymiarowych jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania. W branży motoryzacyjnej standardy takie jak ISO 2768 określają wymagania dotyczące tolerancji wymiarowych, dlatego wykorzystanie średnicówki czujnikowej jest zgodne z tymi normami. Dodatkowo, pomiar za pomocą tego narzędzia może być wspomagany przez systemy komputerowe, co pozwala na łatwe archiwizowanie i analizowanie danych pomiarowych.

Pytanie 34

Co jest wskazane przy wymianie płynu hamulcowego w pojeździe?

A. Użycie płynu zgodnego ze specyfikacją producenta
B. Zamiana płynu hamulcowego na wodę destylowaną
C. Stosowanie płynu dowolnej marki
D. Wymiana płynu co 100 000 km
W przypadku wymiany płynu hamulcowego w pojeździe istnieje kilka błędnych przekonań, które mogą prowadzić do poważnych problemów. Stosowanie płynu dowolnej marki, bez zwracania uwagi na specyfikację producenta, to częsty błąd. Każdy producent samochodu zaleca konkretny typ płynu, który jest dostosowany do układu hamulcowego danego pojazdu. Użycie nieodpowiedniego płynu może prowadzić do reakcji chemicznych z materiałami użytymi w układzie, co może skutkować uszkodzeniami i awarią układu hamulcowego. Kolejnym poważnym błędem jest zamiana płynu hamulcowego na wodę destylowaną. Jest to niebezpieczne, ponieważ woda nie ma właściwości potrzebnych do skutecznego działania układu hamulcowego, takich jak odpowiednia lepkość czy odporność na temperaturę. Woda również szybko wrze, co może prowadzić do powstania pęcherzyków pary w układzie i całkowitej utraty hamowania. Wymiana płynu co 100 000 km jest również nieprawidłowa. Takie długie interwały mogą powodować, że płyn traci swoje właściwości, co prowadzi do korozji i uszkodzeń układu hamulcowego. Zamiast tego, producenci zwykle zalecają wymianę co 2 lata lub 30 000-60 000 km, zależnie od intensywności użytkowania pojazdu i warunków eksploatacji. Dbanie o regularną wymianę płynu zgodnie z zaleceniami producenta to klucz do bezpiecznej i długotrwałej eksploatacji samochodu.

Pytanie 35

Elementem jest sprężyna centralna (talerzowa)

A. przekładni głównej
B. sprzęgła hydrokinetycznego
C. docisku sprzęgła ciernego
D. przekładni napędowej
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na powszechne nieporozumienia dotyczące funkcji sprężyny centralnej. Sprzęgło hydrokinetyczne, będące pierwszą opcją odpowiedzi, wykorzystuje płyny do przenoszenia momentu obrotowego, a nie elementy sprężynowe. Jego działanie opiera się na zjawisku hydraulicznym, co oznacza, że nie ma zastosowania dla sprężyn talerzowych, które pełnią inną funkcję w mechanice. Kolejną niepoprawną odpowiedzią jest przekładnia napędowa, która odpowiada za przenoszenie mocy z silnika, ale nie zawiera bezpośrednio sprężyn, ponieważ skupia się na zębatkach i ich interakcji. Przekładnia główna również nie ma związku z funkcją sprężyny centralnej, gdyż jej rola dotyczy zmiany kierunku i prędkości obrotowej, a nie regulacji ciśnienia na sprzęgle. Te błędne odpowiedzi ilustrują typowe mylenie ról poszczególnych komponentów w układzie napędowym. Rzeczywiste zastosowanie sprężyn centralnych w dociskach sprzęgła ciernego ma na celu optymalizację przenoszenia momentu obrotowego i zmniejszenie zużycia elementów układu. Zrozumienie, jak różne elementy współpracują ze sobą w silniku, jest kluczowe dla prawidłowego diagnozowania problemów i efektywnego serwisowania pojazdów.

Pytanie 36

Najprościej pomiar zbieżności połówkowej przeprowadza się

A. za pomocą projektorów instalowanych na kołach po jednej stronie pojazdu
B. gdy samochód przejeżdża przez płytę pomiarową w Stacji Kontroli Pojazdów
C. przy użyciu rozpędzarki do kół
D. z wykorzystaniem projektorów zamocowanych do wszystkich kół
Pomiar zbieżności połówkowej z użyciem rozpędzarki do kół to nie jest najlepszy pomysł. Rozpędzarka jest głównie do diagnostyki opon, a nie do precyzyjnego ustawienia zbieżności. Może to prowadzić do błędnych wyników, bo nie daje informacji o kącie nachylenia kół w stosunku do osi. Poza tym, takie podejście nie zapewnia odpowiednich warunków do pomiaru, co jest kluczowe. Metody z projektorami mocowanymi do kół też nie działają za dobrze, można się nabrać na różne parametry kół, co wprowadza błędy. Dodatkowo, projektory z jednej strony mogą wprowadzać chaos, bo nie biorą pod uwagę rzeczywistego ustawienia kół. Tego typu metody nie dają pełnego obrazu geometrii, co może skutkować złymi rekomendacjami. Warto pamiętać, że lepiej postawić na płytę pomiarową, bo to według branżowych standardów daje najlepsze wyniki.

Pytanie 37

Kiedy należy zrealizować wymianę filtra oleju silnikowego?

A. przy każdej drugiej wymianie oleju silnikowego
B. tylko po przejechaniu 20 tys. km
C. wyłącznie po przejechaniu 10 tys. km
D. za każdym razem przy wymianie oleju silnikowego
Istnieje wiele mitów dotyczących częstotliwości wymiany filtra oleju silnikowego, które mogą prowadzić do niewłaściwego dbania o silnik. Wskazanie, że filtr należy wymieniać jedynie po przejechaniu 10 tys. km lub 20 tys. km, jest błędne, ponieważ nie uwzględnia ono rzeczywistych warunków eksploatacji pojazdu. Czasami silnik pracuje w trudniejszych warunkach, takich jak wysokie temperatury, duża wilgotność czy intensywne obciążenie. W takich sytuacjach filtr szybciej ulega zanieczyszczeniu. Podobnie, twierdzenie o wymianie filtra co drugą wymianę oleju jest nieodpowiednie, ponieważ nawet w przypadku nowego oleju, stary filtr może wprowadzać zanieczyszczenia do obiegu oleju silnikowego. Ignorowanie wymiany filtra przy każdej wymianie oleju może prowadzić do uszkodzeń silnika, a zanieczyszczony olej obniża wydajność pracy silnika, co z kolei wpływa na zużycie paliwa i emisję spalin. Warto pamiętać, że podążanie za zaleceniami producentów pojazdów oraz stosowanie się do dobrych praktyk w zakresie konserwacji, zapewnia nie tylko dłuższą żywotność silnika, ale również zwiększa bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Regularna wymiana filtra oraz oleju jest kluczowym elementem dbałości o stan techniczny samochodu.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Po wymianie końcówki drążka kierowniczego konieczne jest sprawdzenie oraz ewentualna regulacja

A. równoległości osi
B. kąta wyprzedzenia zwrotnicy
C. kątów pochylenia kół
D. zbieżności kół przednich
Kąt wyprzedzenia zwrotnicy, kąty pochylenia kół oraz równoległość osi to parametry, które mają swoje znaczenie w geometrii układu jezdnego, ale nie są bezpośrednio związane z wymianą końcówki drążka kierowniczego. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy wpływa na stabilność samochodu podczas jazdy na prostych odcinkach drogi, jednak jego regulacja nie jest kluczowa po wymianie końcówki drążka. Kiedy końcówka drążka jest wymieniana, zmieniają się połączenia w układzie kierowniczym, co ma bezpośredni wpływ na zbieżność kół, a nie na kąt wyprzedzenia. Kąty pochylenia kół odnoszą się do nachylenia kół względem pionu, co wpływa na przyczepność i zużycie opon, ale nie ma bezpośredniego związku z końcówkami drążka kierowniczego. Równoległość osi jest również istotnym parametrem, lecz nie jest on kluczowy w kontekście wymiany końcówki drążka. Błędne myślenie w tym zakresie może prowadzić do zaniedbania najważniejszego aspektu, jakim jest zbieżność, przez co kierowcy mogą doświadczać problemów z prowadzeniem pojazdu. Utrzymanie poprawnych ustawień geometrii kół to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 40

Aby ustalić przyczynę braku maksymalnych wydajności silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy, gdy nie stwierdza się innych symptomów, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić pomiar

A. ciśnienia paliwa
B. ciśnienia sprężania
C. ciśnienia smarowania
D. napięcia ładowania
Pomiar ciśnienia paliwa jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z osiągami silnika, szczególnie w sytuacjach, gdy silnik nie osiąga maksymalnych obrotów przy pełnym otwarciu przepustnicy. Niewłaściwe ciśnienie paliwa może prowadzić do niedostatecznego podawania paliwa do silnika, co z kolei wpływa na jego wydajność. W praktyce, ciśnienie paliwa powinno mieścić się w określonym zakresie, który jest zazwyczaj podawany przez producenta pojazdu. Na przykład, w wielu silnikach ciśnienie paliwa powinno wynosić od 2,5 do 3,5 bara. Zbyt niskie ciśnienie może być spowodowane przez uszkodzone pompy paliwa, zanieczyszczone filtry paliwa lub nieszczelności w układzie paliwowym. W przypadku stwierdzenia problemów z ciśnieniem, zaleca się systematyczne sprawdzenie całego układu paliwowego, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zapewniając rzetelne i skuteczne diagnostyki.