Kwalifikacja: CHM.03 - Przygotowywanie sprzętu, odczynników chemicznych i próbek do badań analitycznych
Zawód: Technik analityk
Do 200 g roztworu NaOH (M = 40 g/mol) o stężeniu 10 % dodano wodę destylowaną w kolbie miarowej o pojemności 500 cm3 do znaku. Jakie jest stężenie molowe powstałego roztworu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Aby obliczyć stężenie molowe roztworu wodorotlenku sodu (NaOH), najpierw należy ustalić, ile moli NaOH znajduje się w 200 g roztworu o stężeniu 10%. Stężenie 10% oznacza, że w 100 g roztworu znajduje się 10 g NaOH. W związku z tym, w 200 g roztworu znajduje się 20 g NaOH. Obliczamy liczbę moli: 20 g / 40 g/mol = 0,5 mol NaOH. Następnie, roztwór został rozcieńczony do 500 cm³, co odpowiada 0,5 dm³. Zatem stężenie molowe można obliczyć jako: liczba moli / objętość w dm³, co daje 0,5 mol / 0,5 dm³ = 1,0 mol/dm³. Takie obliczenia są istotne w chemii analitycznej, gdzie precyzyjne przygotowanie roztworów jest kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników. Rozpoznawanie i obliczanie stężeń molowych jest fundamentalną umiejętnością dla chemików, a także dla inżynierów chemicznych, którzy pracują z reakcjami chemicznymi, w laboratoriach oraz w przemyśle chemicznym.
Błędne odpowiedzi często opierają się na niepoprawnym zrozumieniu pojęcia stężenia oraz na niewłaściwym obliczeniu liczby moli substancji w roztworze. Dla odpowiedzi wskazujących na stężenie 0,5 mol/dm³, można zauważyć, że mogą one wynikać z błędnego założenia, że 200 g roztworu zawiera mniej moli NaOH, niż wynika to z obliczeń. Inną typową pomyłką jest zakładanie, że rozcieńczenie wpływa na całkowitą ilość moli w roztworze, co jest nieprawdziwe. Po rozcieńczeniu liczba moli pozostaje niezmieniona, a zmienia się tylko objętość roztworu, co prowadzi do błędnych wyników stężenia. Odpowiedzi wskazujące na 4,0 mol/dm³ mogą wynikać z mylnego przeliczenia masy substancji na mole bez uwzględnienia objętości roztworu, co jest kluczowe przy obliczaniu stężeń. Niezrozumienie metody obliczania stężenia molowego prowadzi do niepoprawnych wniosków, a także wykazuje brak znajomości podstawowych zasad chemii, takich jak prawo zachowania masy czy zasady przygotowywania roztworów. W praktyce laboratoryjnej ważne jest, aby dokładnie obliczać zarówno masy, jak i objętości, aby uzyskać poprawne wyniki analizy i zapewnić jakość badań.