Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 1
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hierarchii wykorzystywanych metod ograniczania ryzyka zawodowego, na końcu stosuje się metody

A. techniczne eliminujące zagrożenie u źródła
B. organizacyjne i proceduralne
C. ochrony zbiorowej
D. ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie hałasu generowanego przez sprężarki tłokowe jest użycie

A. obudowy dźwiękoizolacyjnej sprężarek
B. hełmów tłumiących hałas
C. słuchawkowych osłon słuchu
D. wkładek tłumiących hałas - stoperów
BPO.01 Pytanie 3
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kiedy przedmioty są transportowane przez jednego pracownika pod górę po nierównej nawierzchni, pochylniach lub schodach, przy maksymalnym kącie nachylenia do 30°, a ich wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką są przenoszone, to masa tych przedmiotów dla mężczyzn nie powinna wynosić więcej niż

A. 35 kg
B. 25 kg
C. 30 kg
D. 50 kg
BPO.01 Pytanie 4
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Fragment instrukcji bhp w laboratorium chemicznym. W laboratorium chemicznym pod wyciągiem należy wykonywać

„Miejsce, w którym jest prowadzona reakcja, powinno posiadać właściwą wentylację. Jedynie proste operacje (odważanie, przesypywanie ciał stałych, sączenie) z użyciem nieszkodliwych substancji lub roztworów wodnych o temperaturze pokojowej mogą być wykonywane na stołach laboratoryjnych. Wszystkie pozostałe operacje muszą być wykonywane pod sprawnie działającym wyciągiem."

A. rozcieńczanie stężonych kwasów.
B. odważanie glukozy.
C. przesypywanie chlorku sody.
D. sączenie zawiesiny wodnej kredy.
BPO.01 Pytanie 5
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji pojawienia się szkodliwych czynników biologicznych w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek zlecić wykonanie badań oraz pomiarów?

A. Państwowej Inspekcji Pracy
B. Urzędowi Dozoru Technicznego
C. Instytutowi Medycyny Pracy
D. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
BPO.01 Pytanie 6
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Koncepcyjna ergonomia odnosi się do

A. oceną aktualnych warunków w miejscu pracy
B. badania wysiłku oraz pozycji ciała w trakcie pracy
C. optymalizacji relacji człowiek - technika - środowisko w fazie projektowania
D. analizą organizacji pracy
BPO.01 Pytanie 7
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dziedzinie ergonomii kluczowym elementem jest

A. człowiek
B. organizacja pracy
C. technologia
D. medycyna pracy
BPO.01 Pytanie 8
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W rzeźni na stanowisku obróbki, dzielenia i konserwacji tusz mięsnych najbardziej użyteczne podczas realizowanych zadań oraz skutecznie chroniące przed działaniem groźnych i szkodliwych dla zdrowia substancji będą rękawice wykonane z

A. gumy z wkładką ocieplającą
B. gumy z wkładką izolującą
C. tkanin z elementami metalowymi
D. tkanin lub dzianin lnianych
BPO.01 Pytanie 9
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W okresie sprawozdawczym od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku w zakładzie odnotowano łącznie 300 dni zwolnień lekarskich udzielonych z powodu wypadków przy pracy. W analizowanym okresie zaistniało 5 wypadków przy pracy, w tym jeden śmiertelny na miejscu zdarzenia. Ile wynosi wskaźnik ciężkości wypadków w okresie sprawozdawczym?

Sposób obliczania wskaźnika ciężkości wypadków:

Wskaźnik częstotliwości wypadków = D / (W - S)

Gdzie: D – suma dni zwolnień lekarskich w okresie sprawozdawczym,

W – ilość wypadków,

S – ilość wypadków śmiertelnych.

A. 75
B. 60
C. 100
D. 50
BPO.01 Pytanie 10
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, aby zapewnić pracownikowi ochronę przed działaniem szkodliwych i niebezpiecznych dla zdrowia czynników w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikowi

A. odpłatnie środki ochrony indywidualnej
B. wyłącznie odzież roboczą
C. nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej
D. jedynie obuwie robocze
BPO.01 Pytanie 11
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników,
   a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
   b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.

A. Sklep spożywczy.
B. Kiosk z prasą.
C. Zakład szewski.
D. Salon fryzjerski.
BPO.01 Pytanie 12
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, ważne jest, aby uwzględnić, czy intensywność oświetlenia na stanowiskach pracy jest dostosowana do charakteru wykonywanych czynności oraz czy spełnia ustalone wymagania

A. w Polskiej Normie
B. w kodeksie pracy
C. w ogólnych przepisach bhp
D. w regulaminie pracy
BPO.01 Pytanie 13
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pozytywny wpływ na układ kostno-stawowy oraz kondycję fizyczną wywiera

A. niedobór suplementów diety
B. praca w pozycji siedzącej
C. wysoki poziom wskaźnika BMI
D. aktywny tryb życia
BPO.01 Pytanie 14
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie pracy znajduje się pomieszczenie o wolnej objętości pomieszczenia wynoszącej 135 m3 oraz wolnej powierzchni podłogi 40,1 m2. W tym pomieszczeniu zatrudnionych może być zgodnie z przepisami

Fragment rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.

2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 10 pracowników.
B. 15 pracowników.
C. 25 pracowników.
D. 20 pracowników.
BPO.01 Pytanie 15
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy zagrożenie stanowi stres, który określa się jako

A. reakcję psychofizjologiczną na oczekiwania otoczenia
B. czynnik powodujący napięcie
C. sytuację trudną, w jakiej może się znaleźć człowiek
D. czynnik wymagający podjęcia natychmiastowej decyzji
BPO.01 Pytanie 16
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik doznał wypadku podczas drogi powrotnej z pracy. Z uwagi na swoją nieobecność w tym okresie ma on prawo do wynagrodzenia w wysokości

A. 70%
B. 100%
C. 90%
D. 80%
BPO.01 Pytanie 17
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Okresowe szkolenie w formie szkolenia praktycznego organizuje się dla pracowników

A. z działów administracyjno-biurowych
B. zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
C. realizujących obowiązki w zakresie bhp
D. pracujących w inżynieryjno-technicznym
BPO.01 Pytanie 18
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe dozwolone stężenie chwilowe (NDSCh) nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli wystąpi w odstępie nie krótszym niż 1 godzina, nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej i nie dłużej niż

A. 30 minut
B. 10 minut
C. 5 minut
D. 15 minut
BPO.01 Pytanie 19
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie główne baru od zaplecza oddzielają drewniane drzwi wahadłowe z panelem z mlecznego szkła. Czy zastosowane drzwi spełniają wymagania określone w przepisach?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bhp
§ 22.
  1. Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być odpowiednie do liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów drzwiowych określa Polska Norma.
  2. Sposób otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinien odpowiadać wymaganiom przepisów techniczno-budowlanych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
  3. Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic.
  4. Drzwi i bramy otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu.
  5. Wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu.
  6. Wahadłowe drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele.
  7. Drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
  8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczać w sposób widoczny.
  9. Drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia wypadku. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania, a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania.

A. Spełniają, gdyż zastosowano panel odporny na stłuczenia.
B. Nie spełniają, gdyż drzwi nie posiadają urządzenia zapobiegającego przypadkowemu zamknięciu.
C. Spełniają, gdyż nie zastosowano drzwi rozsuwanych.
D. Nie spełniają, gdyż panel jest z nieprzezroczystego szkła.
BPO.01 Pytanie 20
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do przeszkód w kształceniu dorosłych nie zalicza się

A. niedoboru pewności siebie
B. braku chęci do nauki
C. niskiego lub wysokiego poczucia własnej wartości
D. pozytywnego podejścia do nauki
BPO.01 Pytanie 21
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach, gdzie prowadzone są szczególnie niebezpieczne prace, szkolenia okresowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być realizowane nie rzadziej niż raz w roku. Ten zapis nie odnosi się do osób pracujących na stanowisku

A. górnik
B. hutnik
C. spawacz
D. sprzedawca
BPO.01 Pytanie 22
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaprojektowano pomieszczenie jadalni typu I dla 10 osób. Jaka minimalna wielkość powierzchni pomieszczenia będzie spełniać wymagania określone w rozporządzeniu?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Dz.U. 03.169.1650 ze zmianami (wyciąg)
Rozdział 5. Jadalnie.
W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać co najmniej 1,1 m2
powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.

A. 1,1 m2
B. 10 m2
C. 11 m2
D. 1,0 m2
BPO.01 Pytanie 23
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, który zatrudnia 5 pracowników biurowych w jednej zmianie, musi zapewnić im co najmniej

A. 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 90 m3 wolnej objętości
B. 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 13 m3 wolnej objętości
C. 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości
D. 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości
BPO.01 Pytanie 24
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się mikroklimat gorący w miejscach pracy?

A. bilans wymiany ciepła w ciele
B. wskaźnik lokalnej siły chłodzenia WCI
C. ocenę obciążenia cieplnego
D. wskaźnik obciążenia WBGT
BPO.01 Pytanie 25
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Granice wymiarowe A oraz B dla otworu o średnicy d = 30 mm i tolerancjach ES = 0,020 oraz EI = 0,010 wynoszą kolejno:

A. A = 40,010 mm, B = 40,020 mm
B. A = 40,020 mm, B = 40,010 mm
C. A = 30,020 mm, B = 30,010 mm
D. A = 30,020 mm, B = 30,020 mm
BPO.01 Pytanie 26
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zmęczenie, w zależności od jego przebiegu, nie występuje w formie

A. zmęczenia podostrego
B. znużenia
C. zmęczenia przewlekłego
D. osłabienia
BPO.01 Pytanie 27
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta, wracając z pracy do domu, została napadnięta. Jak należy to zdarzenie klasyfikować?

A. nie jest związane z wykonywaną pracą
B. uważa się to za wypadek podczas powrotu z pracy
C. nie kwalifikuje się jako wypadek
D. jest uznawane za równorzędne z wypadkiem w trakcie pracy
BPO.01 Pytanie 28
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pisemne wytyczne dotyczące bezpiecznego i higienicznego korzystania z maszyny nie obejmują

A. warunków eksploatacji maszyn
B. sposobu doboru parametrów pracy
C. występowania sytuacji nietypowych
D. metody użytkowania maszyn
BPO.01 Pytanie 29
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu stałej pracy (tokarni) o kubaturze 140 m3 pracuje trzech pracowników. Maszyny i regały zajmują 75 m3. Kubatura pomieszczenia

Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
§ 19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m² wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. jest niedostateczna.
B. jest wystarczająca.
C. nie spełnia wymogów rozporządzenia.
D. jest za mała o 26 m3.
BPO.01 Pytanie 30
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Mimo że pracownik kilkakrotnie przypominał, pracodawca odmawia mu wypłaty zaległych wynagrodzeń. W związku z tym pracownik zgłosił sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy. Jaką karę może otrzymać pracodawca za to wykroczenie?

A. grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł
B. odebrania pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej
C. ograniczenia wolności
D. pozbawienia wolności
BPO.01 Pytanie 31
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zadanie klimatyzacji w miejscu pracy?

A. utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności powietrza
B. zapewnienie czystości powietrza
C. zapewnienie stabilnej temperatury powietrza
D. gwarantowanie jednoczesnego obiegu, czystości, wilgotności i temperatury powietrza
BPO.01 Pytanie 32
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wyciągu z przepisów określ wymiar urlopu, jaki przysługuje pracownikowi młodocianemu w roku, w którym ukończył 18 lat, a prawo do urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat.

Art. 205. § 2 Kodeks pracy - Z upływem roku pracy młodociany uzyskuje prawo do urlopu w wymiarze 26 dni roboczych. Jednakże w roku kalendarzowym, w którym kończy on 18 lat, ma prawo do urlopu w wymiarze 20 dni roboczych, jeżeli prawo do urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat.

A. 26 dni roboczych.
B. 18 dni roboczych.
C. 19 dni roboczych.
D. 20 dni roboczych.
BPO.01 Pytanie 33
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w warsztacie samochodowym doznała fatalnego wypadku. Kogo pracodawca jest zobowiązany natychmiast powiadomić?

A. Odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora
B. Odpowiedniego inspektora sanitarnego
C. Prokuratora oraz Urząd Dozoru Technicznego
D. Odpowiedniego inspektora pracy
BPO.01 Pytanie 34
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zadań pracodawcy w kontekście oceny ryzyka zawodowego nie należy

A. wdrażanie koniecznych środków profilaktycznych ograniczających ryzyko zawodowe
B. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w przypadku powołania nowych stanowisk pracy
C. analiza oraz dokumentowanie ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą
D. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w sytuacji zmiany osoby na stanowisku kierownika jednostki
BPO.01 Pytanie 35
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe prawa oraz obowiązki zarówno pracownika, jak i pracodawcy w obszarze bhp są określone

A. w kodeksie pracy
B. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
C. w ustawie o służbie bhp
D. w ustawie o ochronie pracy
BPO.01 Pytanie 36
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z regulacjami, na każdą dziesiątkę pracowników najliczniejszej zmiany powinna przypadać przynajmniej jedna umywalka w umywalni. Ile minimum umywalek należy zainstalować, gdy w najliczniejszej zmianie pracuje 37 zatrudnionych?

A. 5 umywalek
B. 4 umywalki
C. 2 umywalki
D. 3 umywalki
BPO.01 Pytanie 37
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do interaktywnych metod prowadzenia szkoleń można zaliczyć

A. wyjaśnienie
B. analizę przypadku
C. prezentację
D. wykład
BPO.01 Pytanie 38
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnianie kobiet w stanie błogosławionym do prac uznawanych za szczególnie trudne lub szkodliwe dla zdrowia, zawartych w spisie prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodzących zdrowiu kobiet w ciąży oraz karmiących, jest

A. akceptowalne, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
B. zakazane
C. możliwe po złożeniu pisemnego wniosku przez pracownicę
D. dozwolone
BPO.01 Pytanie 39
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zakończenie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może mieć miejsca, jeśli od momentu, gdy pracodawca dowiedział się o okoliczności uzasadniającej takie zakończenie umowy, minął okres

A. 6 miesięcy
B. 2 tygodni
C. 1 miesiąca
D. 3 miesięcy
BPO.01 Pytanie 40
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na strefie narzędziowej maszyny do obróbki metali zainstalowano nową stałą osłonę wykonaną z metalowej siatki. Jakiego zagrożenia z pewnością nie zminimalizuje ona dla pracownika?

A. Oderwanymi elementami narzędzia
B. Odłamanym przedmiotem obrabianym
C. Odpadającymi wiórami
D. Odpryskami cieczy chłodzącej