Filtrowanie pytań
BPO.01 Pytanie 441
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
A. wdrożenie tłumików akustycznych
B. użycie ochronników słuchu
C. zmianę urządzeń generujących nadmierny hałas
D. zastosowanie konstrukcji dźwiękochłonnych lub dźwiękoizolacyjnych
BPO.01 Pytanie 442
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie środki należy wykorzystać do gaszenia stacjonarnej jednostki centralnej komputera?
A. hydrant
B. gaśnica proszkowa
C. gaśnica pianowa
D. agregat gaśniczy pianowy
BPO.01 Pytanie 443
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Która profesja jest najbardziej narażona na oddziaływanie czynników biologicznych?
A. Ślusarze
B. Krawcowe
C. Pielęgniarki
D. Mechanicy
BPO.01 Pytanie 444
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W miejscu pracy kucharza, szczególnie podczas obróbki surowego mięsa oraz jajek, mogą się pojawić mikroorganizmy prowadzące do zakażeń, takich jak salmonella. Klasyfikuje się je jako czynniki
A. niebezpieczne
B. biologiczne
C. fizyczne
D. uciążliwe
BPO.01 Pytanie 445
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakiego rodzaju uprzęży używa się do zabezpieczenia pracownika przed upadkiem z wysokości w systemach chroniących przed spadaniem?
A. Kamizelkę
B. Szelki bezpieczeństwa
C. Pas bezpieczeństwa
D. Zblocze linowe
BPO.01 Pytanie 446
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Protokół powypadkowy powinien być sporządzony po ustaleniu okoliczności oraz przyczyn zdarzenia nie później niż
A. 21 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
B. 30 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
C. 14 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
D. 10 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
BPO.01 Pytanie 447
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wskaźnikiem intensywności wentylacji jest krotność wymian powietrza w pomieszczeniu na godzinę. Jaką minimalną ilość powietrza należy dostarczyć do palarni, jeśli ma ona kubaturę 36 m3?
Rodzaj pomieszczenia | Krotność wymiany powietrza zalecana względami higienicznymi |
---|---|
Akumulatornia | 4 ÷ 10 |
Bank | 2 ÷ 3 |
Biblioteka | 3 ÷ 5 |
Farbiarnia | 5 ÷ 15 |
Jadalnia | 6 ÷ 8 |
Kuchnia | 10 ÷ 30 |
Lakiernia | 10 ÷ 30 |
Palarnia | 10 ÷ 15 |
Platerowania | 8 ÷ 10 |
Pralnia | 10 ÷ 15 |
Prasowalnia | 8 ÷ 10 |
Restauracja | 8 ÷ 12 |
Pomieszczenia handlowe | 4 ÷ 8 |
Skarbiec | 3 ÷ 6 |
Szafa, garderoba | 3 ÷ 6 |
Warsztat mechaniczny | 3 ÷ 6 |
A. 216 m3 powietrza.
B. 360 m3 powietrza.
C. 288 m3 powietrza.
D. 144 m3 powietrza.
BPO.01 Pytanie 448
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podlegają kontrolnym badaniom zdrowotnym
A. wszyscy pracownicy w terminach wskazanych przez pracodawcę
B. pracownicy, którzy są na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni
C. osoby zatrudniane na nowych stanowiskach
D. wszyscy pracownicy w terminach ustalonych przez lekarza medycyny pracy
BPO.01 Pytanie 449
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zgodnie z informacjami GUS, głównym powodem wypadków w miejscu pracy jest
A. nieodpowiedni stan zasobów materialnych
B. nieodpowiednia organizacja stanowiska pracy
C. niewłaściwa organizacja pracy
D. niewłaściwe zachowanie pracownika
BPO.01 Pytanie 450
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracownik obsługujący młot kuźniczy jest narażony na wibracje. Oceń, jaka częstotliwość drgań jest szczególnie niebezpieczna dla jego wątroby.
Wybrane częstotliwości rezonansowe | |
---|---|
Narząd | Częstotliwość rezonansowa w Hz |
Płuca i serce | 4 - 9 |
Żołądek | 8 |
Narządy jamy brzusznej | 4,5 - 10 |
Pęcherz moczowy | 10 - 18 |
Gałka oczna | 60 - 90 |
A. 8 - 10 Hz
B. 4,5 - 10 Hz
C. 9 - 18 Hz
D. 10 - 60 Hz
BPO.01 Pytanie 451
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość
A. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
B. może być ustalana w sposób dowolny.
C. zależy od indywidualnych potrzeb.
D. jest określana przez pracodawcę.
BPO.01 Pytanie 452
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Koncepcyjna ergonomia odnosi się do
A. oceną aktualnych warunków w miejscu pracy
B. analizą organizacji pracy
C. badania wysiłku oraz pozycji ciała w trakcie pracy
D. optymalizacji relacji człowiek - technika - środowisko w fazie projektowania
BPO.01 Pytanie 453
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Osoby pracujące w laboratorium analitycznym w przedsiębiorstwie zajmującym się produkcją żywności są najbardziej narażone na czynniki
A. fizyczne
B. psychofizyczne
C. chemiczne
D. biologiczne
BPO.01 Pytanie 454
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jednym z wymogów dotyczących pomieszczeń, w których mogą występować czynniki szkodliwe dla zdrowia, jest
A. szerokość wynosząca minimum 6 m
B. wysokość w świetle wynosząca minimum 3,3 m
C. objętość wynosząca minimum 1000 m3
D. stosunek powierzchni okien do podłogi minimum 1:3
BPO.01 Pytanie 455
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Szkolenie cykliczne powinno być przeprowadzone w formie instruktażu dla zatrudnionych.
A. zatrudnionych na stanowiskach robotniczych.
B. administracyjno-biurowych.
C. wykonujących zadania służby bhp.
D. inżynieryjno-technicznych.
BPO.01 Pytanie 456
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W hierarchii metod ograniczania ryzyka zawodowego, jako ostatnią formę ochrony uwzględnia się środki
A. ochrony zbiorowej
B. techniczne eliminujące zagrożenie u źródła
C. organizacyjne i proceduralne
D. ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 457
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie działania należy podjąć w przypadku udzielania pomocy osobie zatrutej gazami?
A. przeniesieniu poszkodowanego w miejsce z dostępem do świeżego powietrza i zastosowaniu sztucznego oddychania
B. powiadomieniu osoby odpowiedzialnej i oczekiwanie na instrukcje
C. niezwłocznym przystąpieniu do resuscytacji
D. wyniesieniu poszkodowanego z obszaru zagrożenia i wezwaniu lekarza, a w przypadku ustania funkcji oddechowych na rozpoczęciu reanimacji poprzez wykonywanie ucisków klatki piersiowej
BPO.01 Pytanie 458
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, młodocianym pracownikiem jest osoba, która
A. nie ma jeszcze 15 lat
B. osiągnęła 16 lat i nie przekroczyła 18 lat
C. ma mniej niż 16 lat
D. ukończyła 15 lat, ale nie ma więcej niż 18 lat
BPO.01 Pytanie 459
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Ograniczenie aktywności fizycznej zarówno w miejscu pracy, jak i w codziennym życiu skutkuje
A. zmniejszeniem gęstości mineralnej kości.
B. wzmocnieniem struktury kości.
C. prawidłową siłą oraz funkcjonowaniem mięśni.
D. powstawaniem nowotworów.
BPO.01 Pytanie 460
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Według definicji "pomieszczenie, w którym ludzie przebywają czasowo" to miejsce, w którym obecność tych samych osób w ciągu 24 godzin wynosi
A. od 2 do 6 godzin
B. od 2 do 4 godzin włącznie
C. od 4 do 6 godzin włącznie
D. maksymalnie 2 godziny
BPO.01 Pytanie 461
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Termin Najwyższe Dopuszczalne Natężenie szkodliwych czynników wpływających na zdrowie w miejscu pracy dotyczy
A. hałasu
B. warunków mikroklimatycznych
C. substancji wywołującej alergie
D. substancji mutagennej
BPO.01 Pytanie 462
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca zatrudniający osoby narażone na działanie substancji, czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających, ma obowiązek zapewnienia tym pracownikom regularnych badań lekarskich także
A. do 5 lat po ich zakończeniu pracy
B. po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli zainteresowana osoba złoży wniosek o objęcie takimi badaniami
C. po rozpoczęciu pracy w kontakcie z takimi substancjami, czynnikami lub pyłami u innego pracodawcy
D. obowiązkowo w ciągu roku od przejścia na emeryturę
BPO.01 Pytanie 463
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W mleczarni pracownicy pełnią różne role i wykonują przeróżne zadania. Dla osoby zatrudnionej przy taśmie produkcyjnej w pozycji stojącej (praca monotypowa) optymalnym rozwiązaniem będzie
A. zmiana pracy na przemienną (część czasu pracy przy taśmie, a część w ruchu - np. prace magazynowe)
B. przejście z pozycji stojącej do siedzącej
C. przeniesienie na inne stanowisko
D. wykonywanie prac o minimalnym wysiłku fizycznym
BPO.01 Pytanie 464
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca ma obowiązek skierować pracownika na kontrolne badania lekarskie, aby ocenić jego zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku, w sytuacji, gdy pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż
A. 6 miesięcy
B. 2 miesiące
C. 30 dni
D. 3 miesiące
BPO.01 Pytanie 465
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W pomieszczeniu stałej pracy (tokarni) o kubaturze 140 m3 pracuje trzech pracowników. Maszyny i regały zajmują 75 m3. Kubatura pomieszczenia
Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wyciąg) |
§ 19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m² wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
A. jest niedostateczna.
B. nie spełnia wymogów rozporządzenia.
C. jest wystarczająca.
D. jest za mała o 26 m3.
BPO.01 Pytanie 466
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W sytuacji, gdy warunki wykonywanej pracy nie są zgodne z przepisami bhp i stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, ten ostatni
A. może opuścić miejsce pracy
B. powinien kontynuować pracę, zachowując szczególną ostrożność
C. ma prawo wstrzymać się od pracy, niezwłocznie informując o tym swojego przełożonego
D. powinien zrezygnować z wykonywania swoich obowiązków
BPO.01 Pytanie 467
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wyniki pomiarów szkodliwych dla zdrowia czynników stanowią podstawę
A. do podjęcia działań organizacyjno-technicznych w celu ograniczenia narażenia na te czynniki
B. do wystąpienia o status zakładu pracy chronionej
C. do przeprowadzenia kontroli w zakładzie przez Państwową Inspekcję Sanitarną
D. do ubiegania się o dodatki za pracę w trudnych warunkach
BPO.01 Pytanie 468
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W skład fizycznych czynników w miejscu pracy wchodzą
A. bakterie
B. substancje uczulające
C. pole elektromagnetyczne
D. czas pracy
BPO.01 Pytanie 469
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Dziedzina wiedzy, która bada dostosowywanie narzędzi, maszyn, otoczenia oraz warunków pracy do autonomicznych oraz psychofizycznych właściwości i umiejętności człowieka, co zapewnia efektywne, skuteczne i bezpieczne realizowanie przez niego zadań przy stosunkowo niskim biologicznym koszcie, nosi nazwę
A. mechaniką materiałów i konstrukcji
B. zarządzaniem zasobami ludzkimi
C. organizacją pracy
D. ergonomią
BPO.01 Pytanie 470
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Z perspektywy ergonomii, miejsce pracy powinno być zaprojektowane w sposób, który zapewnia
A. możliwość korzystania z Internetu i telefonu
B. odpowiednią ilość chłodnych napojów latem oraz gorących zimą
C. możliwość przeprowadzania ćwiczeń fizycznych
D. przestrzeń dla wszystkich części ciała oraz swobodę ruchów do realizacji zadań
BPO.01 Pytanie 471
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W kontekście pracy biurowej, najbardziej uciążliwym czynnikiem jest przede wszystkim
A. pole elektrostatyczne
B. narażenie na wirusy i bakterie
C. promieniowanie jonizacyjne
D. wymuszona pozycja ciała
BPO.01 Pytanie 472
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Przedstawiona ocena ekspozycji na zagrożenie jest elementem oceny ryzyka metodą
Ocena parametru E (ekspozycja na zagrożenie) | |
---|---|
Wartość E | Opis ekspozycji |
0,5 | Znikoma (raz w roku) |
1 | Minimalna (kilka razy w roku) |
2 | Okazjonalna (raz w miesiącu) |
3 | Sporadyczna (raz na tydzień) |
6 | Częsta (codziennie) |
A. wg Polskiej Normy PN-N-18002
B. PHA.
C. Risk Score.
D. grafów ryzyka.
BPO.01 Pytanie 473
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Rewizję ryzyka zawodowego należy wykonać zawsze, gdy
A. zatrudniono nowego pracownika.
B. zdarzył się wypadek w miejscu pracy.
C. zmieniono kierownictwo firmy.
D. minęło 5 lat od ostatniej oceny.
BPO.01 Pytanie 474
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Analiza czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym przy stężeniach od 0,1 do 0,5 wartości NDS musi być przeprowadzana co najmniej raz w ciągu
A. 5 miesięcy
B. 9 miesięcy
C. 12 miesięcy
D. 6 miesięcy
BPO.01 Pytanie 475
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W trakcie przeglądu stanu BHP na hali obróbczej dla metalu, pracownik służb bhp dostrzegł, że operator ręcznie podnosił oraz zakładał na tokarkę metalowe profile o masie 15 kg. W protokole pokontrolnym powinien zaznaczyć, że stanowisko obsługi tokarki powinno być dodatkowo zaopatrzone w
A. rejestr wagi elementów.
B. instrukcję obsługi tokarki.
C. urządzenie wspomagające, które zmniejsza wysiłek pracownika przy mocowaniu elementów.
D. apteczkę pierwszej pomocy.
BPO.01 Pytanie 476
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Czynniki występujące w trakcie pracy, które mogą oddziaływać na pracownika i prowadzić do kontuzji, to czynniki
A. społeczne
B. psychofizyczne
C. uciążliwe i szkodliwe
D. niebezpieczne
BPO.01 Pytanie 477
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zidentyfikowanie działań podjętych przez osobę poszkodowaną w momencie wypadku, oznaczenie czynnika materialnego powiązanego z tym działaniem, ustalenie zdarzenia będącego odchyleniem od normy oraz wskazanie czynnika materialnego związane z tym odchyleniem, to elementy, które należy uzupełnić w
A. rejestrze wypadków.
B. protokole powypadkowym.
C. statystycznej karcie wypadku.
D. protokole z oględzin miejsca wypadku.
BPO.01 Pytanie 478
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Niedobór aktywności ruchowej prowadzi do zaburzeń w procesach fizjologicznych, w tym
A. zwolnienia krążenia i spłycenia oddechu
B. degeneracji stawów i kręgów
C. poprawy funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego
D. wzrostu wydolności fizycznej i umysłowej
BPO.01 Pytanie 479
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Siedząca praca wymusza ułożenie ciała, co prowadzi głównie do znacznego obciążenia systemu
A. pokarmowego
B. oddechowego
C. mięśniowo-szkieletowego
D. sercowo-krążeniowego
BPO.01 Pytanie 480
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zakładowych społecznych inspektorów pracy, w zakładach pracy liczących do 300 pracowników, wybiera
USTAWA O SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY z dnia 24 czerwca 1983 r. (Dz. U. z dnia 30 czerwca 1983 r. z późniejszymi zmianami) | |
Rozdział 2 Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy Art. 6. | |
1. | Społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy. |
2. | Społecznych inspektorów pracy wybiera się na okres 4 lat. |
3. | Zakładowych i oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy wybiera: 1) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników - ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału), 2) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących powyżej 300 pracowników: a) zakładowego społecznego inspektora pracy - zebranie oddziałowych (wydziałowych) i grupowych społecznych inspektorów pracy, b) oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy. |
A. grupa pracowników zakładu pracy.
B. zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.
C. ogólne zebranie pracowników zakładu pracy.
D. zebranie oddziałowych społecznych inspektorów pracy.