Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 481
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wyszczególnionych w tabeli grup zawodowych jest najbardziej narażona na działanie promieniowania nadfioletowego (UV)?

Przykład grup zawodowych narażonych na promieniowanie nadfioletowe
ZawódIntensywność promieniowaniaCzęstotliwość ekspozycji
Spawacze (spawanie elektryczne)bardzo dużaduża
Pracownicy blachowni, wytwarzanie bojlerówdużaśrednia
Operatorzy pieców metalurgicznychśredniaduża
Hydraulicyśredniaśrednia
Budowniczy konstrukcji stalowychśredniaśrednia
Wytapiacz metalimałaśrednia
Źródło: Working group report: Ultraviolet radiation &Health. Current knowledge of exposure and health risks. Affea JoYS, Abarca, May2005

A. Operatorzy pieców metalurgicznych.
B. Budowniczy konstrukcji stalowych.
C. Spawacze spawania elektrycznego.
D. Wytapiacz metali.
BPO.01 Pytanie 482
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się wypadek przy pracy?

A. niespodziewane zdarzenie, spowodowane czynnikiem zewnętrznym, które prowadzi do urazu lub zgonu, mające miejsce w trakcie wykonywania pracy
B. poważne uszkodzenie ciała w wyniku realizowanych zadań
C. choroba u pracownika spowodowana długotrwałym wpływem szkodliwych elementów w miejscu pracy
D. wszystkie dolegliwości, które pojawiły się u pracownika podczas pracy
BPO.01 Pytanie 483
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Własność sprzętu ochrony indywidualnej pracowników to

A. w 25% należy do pracownika
B. w 25% należy do pracodawcy
C. w 100% należy do pracodawcy
D. w 100% należy do pracownika
BPO.01 Pytanie 484
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 3,0 m
B. 2,5 m
C. 3,3 m
D. 2,2 m
BPO.01 Pytanie 485
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czerwony przycisk bezpieczeństwa, który pozwala na awaryjne zatrzymanie urządzenia, powinien być umieszczony na tle jakiego koloru?

A. białej
B. szarej
C. zielonej
D. żółtej
BPO.01 Pytanie 486
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pierwszej kolejności osoba, która pomaga osobie porażonej prądem elektrycznym, powinna

A. zarejestrować potrzebę wezwania karetki pogotowia
B. zacząć wykonywać sztuczne oddychanie
C. ustawić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji
D. odłączyć poszkodowanego od źródła prądu
BPO.01 Pytanie 487
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane statystyczne dotyczące wypadków przy pracy w 2008 r. Dane liczbowe i wskaźniki częstotliwości wypadków śmiertelnych oraz ciężkich w latach 2005 - 2008 przedstawione zostały w tabeli. Liczba wypadków ciężkich w 2008 roku w porównaniu z rokiem 2005 zmalała o

Rok2005200620072008
Liczba wypadków ciężkich9569761002902
Wskaźnik częstotliwości wypadków0,090,090,090,08

A. 53.
B. 30.
C. 54.
D. 44.
BPO.01 Pytanie 488
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku pomiaru czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym na poziomie 0,3 wartości NDS. Pomiary powinny być wykonywane co najmniej

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań
i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

§ 6. 1. W przypadku występowania czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 222 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, badania i pomiary wykonuje się:

co najmniej raz na sześć miesięcy – jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,1 do 0,5 wartości NDS;

co najmniej raz na trzy miesiące – jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,5 wartości NDS;

A. raz w roku.
B. raz na dwa lata.
C. raz na sześć miesięcy.
D. raz na trzy miesiące.
BPO.01 Pytanie 489
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnienie kobiety zajmującej się trzyletnim dzieckiem w godzinach nadliczbowych jest dozwolone?

A. Tak, ale tylko za jej zgodą
B. Tak, jeżeli wymaga tego dobro zakładu
C. Tak, w każdym przypadku
D. Nie, w żadnym przypadku
BPO.01 Pytanie 490
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi

A. z Kodeksu pracy
B. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
C. z regulaminu pracy
D. z ogólnych przepisów bhp
BPO.01 Pytanie 491
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym mierzy się ciężkość pracy fizycznej?

A. wydatek energetyczny
B. miernik energetyczny
C. siła oporu pracy
D. przemiana materii
BPO.01 Pytanie 492
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo pracodawca powinien przechowywać dokumentację dotyczącą wypadków?

A. 5 lat
B. 15 lat
C. 20 lat
D. 10 lat
BPO.01 Pytanie 493
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Analiza oraz pomiar czynników niebezpiecznych dla zdrowia są przeprowadzane przez laboratoria

A. Państwowej Inspekcji Pracy
B. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
C. Urzędu Dozoru Technicznego
D. Medycyny Pracy
BPO.01 Pytanie 494
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy zabrania się zatrudnienia młodocianych w pracach, które są zakazane, a ich lista jest ustalona przez

A. Sejm w ustawie
B. Radę Ministrów w rozporządzeniu
C. ministra odpowiedzialnego za sprawy pracy w zarządzeniu
D. pracodawcę w zarządzeniu
BPO.01 Pytanie 495
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy w gorącym mikroklimacie konieczne jest zapewnienie pracownikowi

A. tylko odpowiedniego ubrania roboczego
B. napojów oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności środków ochrony indywidualnej
C. jedynie częstych przerw w pracy
D. ciepłych napojów, by zapobiec tzw. "szokowi termicznemu" organizmu
BPO.01 Pytanie 496
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rodzaje indywidualnych środków ochrony oraz odzieży i obuwia roboczego, których zastosowanie na poszczególnych stanowiskach jest konieczne, a także przewidywane okresy ich używania ustala w miejscu pracy

A. sanepid
B. producent
C. pracodawca
D. służba bhp
BPO.01 Pytanie 497
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik niebezpieczny to element, który wywołuje

A. spadek wydajności pracy
B. stres
C. uraz
D. chorobę zawodową
BPO.01 Pytanie 498
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik, idąc z szatni do miejsca pracy, poślizgnął się i złamał rękę. Tego rodzaju incydent nazywamy wypadkiem

A. w trakcie pracy
B. niezwiązany z zatrudnieniem
C. w drodze do zatrudnienia
D. równoznaczny z wypadkiem przy pracy
BPO.01 Pytanie 499
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Minimalna wysokość pomieszczenia przeznaczonego do pracy, w którym obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia, powinna wynosić co najmniej

A. 2,3 m
B. 3,3 m
C. 4,3 m
D. 1,3 m
BPO.01 Pytanie 500
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miarę wzrastania wartości wskaźnika siły chłodzenia powietrza WCI zwiększa się ryzyko

A. zwiększenia metabolizmu
B. zmniejszenia metabolizmu
C. nadmiernego hałasu
D. odmrożenia skóry
BPO.01 Pytanie 501
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wartość średnia stężenia, które nie powinno powodować negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli jest obecne w miejscu pracy przez maksymalnie 15 minut oraz nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej, w odstępie co najmniej 1 godziny, oznaczana jest symbolem

A. NDN
B. NDSCH
C. NDS
D. NDSP
BPO.01 Pytanie 502
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie inspekcji warunków BHP w warsztacie stolarskim zauważono zbyt wysokie stężenie pyłów drewnianych. W związku z tym przedstawiciel służby BHP zalecił zwiększenie współczynnika cyrkulacji powietrza poprzez

A. zmniejszenie ilości przetwarzanych materiałów
B. otwieranie okien i drzwi w celu poprawy ruchu powietrza
C. zastosowanie nowoczesnych wentylatorów o wyższej wydajności
D. zakupienie masek przeciwpyłowych dla pracowników
BPO.01 Pytanie 503
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Regularne przeprowadzanie kontroli stanu technicznego oraz czystości systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w miejscach pracy zapobiega

A. powstawaniu przeciągów
B. usuwaniu z pomieszczenia zanieczyszczonego powietrza
C. rozwojowi chorobotwórczych bakterii Legionella
D. zatruciom bakteriami Shigella
BPO.01 Pytanie 504
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką metodą ocenia się obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego pracownika na danym stanowisku pracy?

A. OWAS
B. JSA
C. RISK SCORE
D. PHA
BPO.01 Pytanie 505
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w galwanizerni ma do zadań wkładanie i wyjmowanie elementów poddawanych kadmowaniu, które są zawieszone na specjalnych wieszakach w wannie. W jaki sposób powinna być wyposażona w indywidualny sprzęt ochrony dróg oddechowych ta osoba?

A. Półmaskę filtrującą
B. Półmaskę
C. Maskę z pochłaniaczami
D. Przyłbicę
BPO.01 Pytanie 506
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szkodliwym czynnikiem, na który narażony jest pracownik obsługujący maszynę do czyszczenia zboża (wialnię zbożową), jest

A. wilgotność
B. zapylenie
C. przeciąg
D. mikroklimat
BPO.01 Pytanie 507
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zakończenie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może mieć miejsca, jeśli od momentu, gdy pracodawca dowiedział się o okoliczności uzasadniającej takie zakończenie umowy, minął okres

A. 6 miesięcy
B. 2 tygodni
C. 3 miesięcy
D. 1 miesiąca
BPO.01 Pytanie 508
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Po upływie pół roku od podjęcia pierwszej pracy, młodzież nabywa prawo do urlopu w wymiarze

A. 12 dni roboczych
B. ferii szkolnych
C. 20 dni roboczych
D. 26 dni roboczych
BPO.01 Pytanie 509
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miejscach, gdzie ludzie przebywają na stałe, minimalne natężenie oświetlenia powinno wynosić co najmniej

A. 150 lx
B. 500 lx
C. 300 lx
D. 200 lx
BPO.01 Pytanie 510
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z wytycznymi normy ISO 9241-6 odnośnie do wymagań ergonomicznych stanowisk komputerowych, w sytuacji wykonywania trudnych oraz złożonych zadań poziom hałasu nie powinien być wyższy niż

A. 45-65 dB
B. 35-60 dB
C. 25-50 dB
D. 35-55 dB
BPO.01 Pytanie 511
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do chemicznych czynników obecnych w miejscu pracy zaliczamy

A. mikroklimat
B. preparaty drażniące
C. bakterie i wirusy
D. pyły przemysłowe
BPO.01 Pytanie 512
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zajmujący się bhp, podczas realizacji swoich zadań zawodowych, powinni korzystać z właściwych środków ochrony osobistej. Do noszenia kasków ochronnych są zobowiązani w trakcie kontroli przeprowadzanej

A. w magazynie.
B. w spawalni.
C. w hali wtryskarek.
D. na budowie.
BPO.01 Pytanie 513
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na wysokościach mogą pracować jedynie osoby mające aktualne zaświadczenie lekarskie, które potwierdza brak przeciwwskazań do wykonywania tej pracy. Wydając skierowanie na badania lekarskie pracownika pracującego na rusztowaniach, należy zaznaczyć, że wykonuje on prace na wysokości

A. powyżej 2 m
B. powyżej 3 m
C. powyżej 1 m
D. do 2 m
BPO.01 Pytanie 514
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy w następstwie wypadku przy pracy dojdzie do trwałego i znaczącego zniekształcenia ciała, zespół powypadkowy ma obowiązek

A. uznać ten wypadek za prowadzący do czasowej niezdolności do pracy
B. poinformować chirurga plastycznego
C. zakwalifikować ten wypadek jako ciężki
D. powiadomić Państwową Inspekcję Sanitarną
BPO.01 Pytanie 515
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy występują różnice w wysokości podłogi w miejscu pracy, powinny one być wyrównane za pomocą pochylni o kącie nachylenia dopasowanym do rodzaju wykorzystywanego środka transportu, lecz nieprzekraczającym

A. 15%
B. 10%
C. 8%
D. 12%
BPO.01 Pytanie 516
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracowników, którzy są narażeni podczas czyszczenia metalowych części na odpryski ciał stałych oraz działanie pyłów substancji toksycznych, należy wyposażyć

A. w okulary ochronne i odzież ochronną
B. w osłonę głowy
C. w odzież pyłochronną
D. w okulary lub gogle ochronne oraz półmaskę filtrującą
BPO.01 Pytanie 517
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zasobów edukacyjnych można zaliczyć

A. prezentację komputerową
B. harmonogram nauczania
C. cel kursu
D. spis uczestników
BPO.01 Pytanie 518
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jakiej okoliczności pracodawca jest zobowiązany do skierowania pracownika na kontrolne badania lekarskie?

A. Po powrocie pracownika z 21-dniowego zwolnienia lekarskiego
B. Po powrocie pracownika z 31-dniowego zwolnienia lekarskiego
C. Po każdym wypadku przy pracy
D. Przed podpisaniem umowy z pracownikiem
BPO.01 Pytanie 519
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Celem badania oraz oceny obciążenia psychicznego pracownika na miejscu pracy nie jest

A. dostosowanie toku produkcji do możliwości pracowników
B. dostosowanie miejsca pracy do preferencji pracownika
C. ulepszenie efektywności pracy poprzez usunięcie występujących błędów
D. optymalizacja procesów w celu zminimalizowania obciążenia psychicznego
BPO.01 Pytanie 520
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie kobiet w ciąży na nadgodziny oraz w nocy jest

A. dopuszczalne, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody pracownicy
B. dopuszczalne
C. możliwe, jeżeli lekarz medycyny pracy wyrazi zgodę
D. zabronione