Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 521
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ na podstawie danych z tabeli, jaki może być dopuszczalny poziom hałasu w pomieszczeniach działu kadr, którego pracownicy używają komputerów i maszyn do pisania.

Przeznaczenie pomieszczenia i rodzaj pracyDopuszczalny poziom hałasu w dB(A)*
Gabinety i pomieszczenia do pracy umysłowej bez mechanicznych i elektrycznych źródeł hałasu45-50
Pomieszczenia do prac administracyjnych z użyciem maszyn liczących, piszących55-60
Stanowiska pracy, na których wymagany jest poprawny odbiór mowy i sygnałów akustycznych65-70
Pomieszczenia central i kabin dyspozytorskich, biur mistrzów70-75
Inne stanowiska pracy, na których należy chronić pracownika przed uszkadzającym narząd słuchu działaniem hałasu85
* Ucho ludzkie nie jest jednakowo wrażliwe na dźwięk o różnych częstotliwościach, np. jest bardziej wrażliwe na dźwięki o wysokich częstotliwościach; dB(A) oznacza, że poziom dźwięku mierzony jest miernikiem o

A. 45-50 dB
B. 65-70 dB
C. 55-60 dB
D. 70-75 dB
BPO.01 Pytanie 522
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie kolory są uwzględnione w systemie barw bezpieczeństwa?

A. żółtą, zieloną, czarną, czerwoną
B. czerwoną, czarną, pomarańczową, niebieską
C. czerwoną, żółtą, zieloną, pomarańczową
D. czerwoną, żółtą, zieloną, niebieską
BPO.01 Pytanie 523
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wypadek śmiertelny to zdarzenie, które doprowadziło do zgonu

A. do 12 miesięcy od daty wypadku
B. do 3 miesięcy od daty wypadku
C. do 9 miesięcy od daty wypadku
D. do 6 miesięcy od daty wypadku
BPO.01 Pytanie 524
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Za wypadek przy pracy uznaje się

A. niespodziewane zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, prowadzące do urazu lub śmierci, które miało miejsce w związku z pracą
B. długotrwałe zdarzenie, związane z pracą, które doprowadziło do uszczerbku na zdrowiu
C. niespodziewane wydarzenie, spowodowane przyczyną wewnętrzną, powodujące utratę zdolności do pracy
D. niespodziewane zdarzenie, wynikające z przyczyny wewnętrznej, związane z pracą, prowadzące do urazu
BPO.01 Pytanie 525
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Według zamieszczonej tabeli zapadalność na choroby zawodowe

Choroby zawodowe w Polsce w latach 2001–2015
RokLiczba przypadków
mężczyźnikobietyOgółem
2001351624916007
201019909432933
201512977972094

A. wzrosła wśród kobiet, a spadła wśród mężczyzn.
B. wzrosła wśród mężczyzn, a spadła wśród kobiet.
C. w roku 2015 w stosunku do roku 2010 w rozliczeniu ogółem spadła prawie dwukrotnie.
D. w roku 2015 w stosunku do roku 2001 w rozliczeniu ogółem spadła prawie trzykrotnie.
BPO.01 Pytanie 526
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe dozwolone stężenie chwilowe (NDSCh) nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli wystąpi w odstępie nie krótszym niż 1 godzina, nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej i nie dłużej niż

A. 30 minut
B. 15 minut
C. 5 minut
D. 10 minut
BPO.01 Pytanie 527
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca na budowie z użyciem młota pneumatycznego jest szczególnie narażona na działanie drgań?

A. punktowe
B. ciągłe
C. miejscowe
D. zmienne
BPO.01 Pytanie 528
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba, która miała wypadek w trakcie dojazdu do pracy lub z pracy, przysługuje wynagrodzenie za okres choroby oraz zasiłek chorobowy w wysokości

A. 80% wynagrodzenia
B. 90% wynagrodzenia
C. 100% wynagrodzenia
D. 70% wynagrodzenia
BPO.01 Pytanie 529
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obróbka drewnianych powierzchni za pomocą szlifierki wystawia pracownika na działanie czynników

A. uciążliwych i szkodliwych
B. biologicznych i drażniących
C. psychofizycznych i chemicznych
D. niebezpiecznych i fizycznych
BPO.01 Pytanie 530
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ilość energii, którą organizm człowieka zużywa w trakcie realizacji prac, nazywana jest

A. ciśnienie tętnicze.
B. objętość płuc.
C. wydatek energetyczny.
D. liczba uderzeń serca.
BPO.01 Pytanie 531
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta zatrudniona w pełnym wymiarze, która karmi swoje dziecko piersią, ma prawo do przerw w pracy, które są wliczane do czasu pracy w wymiarze

A. dwa razy po 15 minut.
B. dwa razy po 20 minut.
C. dwa razy po 30 minut.
D. dwa razy po 25 minut.
BPO.01 Pytanie 532
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Prace prowadzone w wykopach oraz wyrobiskach o głębokości przekraczającej 2 m powinny być realizowane

A. przez co najmniej trzy osoby.
B. przez trzy osoby.
C. przez dwie osoby.
D. przez co najmniej dwie osoby.
BPO.01 Pytanie 533
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zadań osoby zarządzającej pracownikami należy

A. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy właściwym wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki
B. organizacja miejsc pracy pracowników zgodnie z przepisami oraz zasadami bhp
C. wyznaczenie i przeszkolenie pracowników w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej
D. zapewnienie realizacji wskazówek społecznego inspektora pracy
BPO.01 Pytanie 534
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ponowna analiza ryzyka zawodowego jest konieczna w sytuacji, gdy

A. zrealizowano zmiany kadrowe w zarządzie firmy
B. wprowadzono zmiany w obowiązujących normach dotyczących analizowanych stanowisk pracy
C. minęło 5 lat od ostatniej oceny
D. zatrudniono nowego pracownika
BPO.01 Pytanie 535
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W związku z dynamicznym rozwojem technologii i techniki, pracodawca ma obowiązek szkolić pracowników, którzy są zatrudnieni na

A. szkoleniach okresowych
B. kursach uzupełniających
C. kursach doskonalących
D. kursach kwalifikacyjnych
BPO.01 Pytanie 536
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zatrudnieni w danym przedsiębiorstwie, z uwagi na dynamiczny rozwój technologii oraz techniki, nieustannie muszą podnosić swoje kompetencje związane z kwestiami bhp. W tym celu organizowane są szkolenia

A. dokształcające
B. doskonalące
C. uzupełniające
D. okresowe
BPO.01 Pytanie 537
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Po zakończeniu pracy pracownik powinien

A. wyłączyć obsługiwaną maszynę, starannie uporządkować miejsce pracy, poukładać narzędzia i przyrządy w wyznaczonym miejscu
B. utrzymywać porządek i ład w miejscu pracy, szczególnie dbać o stan używanych narzędzi, przestrzegać obowiązujących zasad bhp oraz instrukcji technologicznych, jak również poleceń i wskazówek przełożonych
C. zapoznać się z instrukcją bezpiecznej obsługi maszyny, założyć przydzieloną odzież i obuwie robocze oraz użyć środków ochrony osobistej
D. skontrolować, czy wyposażenie techniczne stanowiska pracy nie wzbudza zastrzeżeń, a w przypadku wykrycia usterek poinformować przełożonego i wstrzymać się od pracy
BPO.01 Pytanie 538
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy, zgodnie z przepisami, młodociany pracownik może rozpocząć prace o godzinie 6.00 , jeżeli poprzedniego dnia pracował do godziny 20.00?

Art. 203.
§ 1. Młodocianego nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
§ 2. Przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna trwać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin.
§ 3. Młodocianemu przysługuje w każdym tygodniu prawo, do co najmniej 48 godzin nieprzerwanego odpoczynku, który powinien obejmować niedzielę.

A. Nie można, ponieważ nie wolno młodocianego pracownika zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
B. Można, jeżeli praca młodocianego pracownika nie będzie wykonywana w niedzielę.
C. Nie można, ponieważ przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna imać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin.
D. Można, jeżeli praca młodocianego pracownika przewidziana jest w niedzieli,
BPO.01 Pytanie 539
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wśród fizycznych czynników występujących w miejscu pracy można wyróżnić

A. prąd elektryczny
B. przeciążenie percepcyjne
C. grzyby oraz pasożyty
D. substancje uczulające
BPO.01 Pytanie 540
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalny czas, w którym kobieta w stanie błogosławionym może pracować przy monitorze ekranowym w ciągu dnia, wynosi

A. 4 godzin
B. 2 godzin
C. 5 godzin
D. 6 godzin
BPO.01 Pytanie 541
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomimo użycia dostępnych technologii, zauważono przekroczenie maksymalnego poziomu hałasu. W takiej sytuacji można wprowadzić działania organizacyjne poprawiające warunki pracy w postaci

A. wdrożenia aktywnej redukcji hałasu
B. zapewnienia pracownikowi indywidualnych środków ochrony słuchu
C. skrócenia godzin pracy na hałaśliwym miejscu pracy
D. zainstalowania dodatkowych ekranów
BPO.01 Pytanie 542
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas transportu tarcicy za pomocą dźwigu doszło do wysunięcia się krawędziaka. Krawędziak upadł z dużej wysokości. Po odbiciu od podłoża uderzył w pomocnika operatora dźwigu. Które działanie nie przyczyni się do wyeliminowania przyczyny wypadku powstałego w wyniku spadku tarcicy z wysokości?

A. Zastosowanie zawiesia, które będzie utrzymywać tarcicę w poziomie
B. Ułożenie tarcicy w sposób, aby utworzyła pryzmę o kształcie trapezu
C. Wyposażenie pomocnika w hełm ochronny
D. Jednoczesne przenoszenie tylko tarcicy o tych samych wymiarach
BPO.01 Pytanie 543
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy mają możliwość korzystania w pracy z własnych ubrań oraz obuwia roboczego, które spełniają normy bezpieczeństwa oraz higieny pracy?

A. na pozycjach określonych przez pracodawcę
B. po uzyskaniu zgody swojego przełożonego
C. bez akceptacji pracodawcy
D. tylko na stanowiskach wyznaczonych przez związki zawodowe oraz społecznego inspektora pracy
BPO.01 Pytanie 544
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy do przenoszenia ciężarów można wykorzystać drabinę przenośną jako środek transportu stałego?

A. Tak, jeżeli ich wymiary nie przekraczają dopuszczalnych
B. Nie można, jest to kategorycznie zabronione
C. Tak, o ile zastosuje się dodatkowe środki zabezpieczające
D. Tak, pod warunkiem, że są zaopatrzone w uchwyty transportowe
BPO.01 Pytanie 545
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek zapewnienia realizacji nakazów, decyzji, wystąpień i zarządzeń, wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy, spoczywa na

A. inspektorze BHP
B. pracodawcy
C. pracowniku
D. komisji BHP
BPO.01 Pytanie 546
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, posługując się danymi z tabeli, zalecaną częstotliwość badań poziomu tlenku żelaza, jeżeli na stanowisku spawacza zmierzona wartość średniego stężenia tlenku żelaza wynosi 4,3 mg/m3 przy NDS = 5 mg/m3 ?

Wartość zmierzona w stosunku do NDS,NDNCzęstotliwość badań
większa od 1*co 6 miesięcy lub stała kontrola
0,5 – 1co rok
0,0 – 0,5co 2 lata
*W razie stwierdzenia przekroczeń wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia lub występowania czynników rakotwórczych, pracodawca powinien zapewnić stałą kontrolę (monitorowanie) stężeń i natężeń tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywać badań i pomiarów co 6 miesięcy.

A. Konieczna jest stała kontrola.
B. Co 6 miesięcy.
C. Co rok.
D. Co 2 lata.
BPO.01 Pytanie 547
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Natężenie oświetlenia w miejscach pracy powinno być dostosowane do charakteru wykonywanych zadań oraz musi spełniać wymogi określone

A. w ogólnych przepisach bhp
B. w regulaminie pracy
C. w kodeksie pracy
D. w Polskiej Normie
BPO.01 Pytanie 548
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Według Kodeksu pracy odpowiedzialność za bezpieczeństwo oraz higienę pracy w miejscu zatrudnienia spoczywa na

A. pracowniku
B. pracodawcy
C. specjaliście ds. bhp
D. społecznym inspektorze pracy
BPO.01 Pytanie 549
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji dotyczącej wypadków przez czas

A. 10 lat
B. 40 lat
C. 15 lat
D. 5 lat
BPO.01 Pytanie 550
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, w przypadku nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, norm przeciwpożarowych, opuszczenia miejsca pracy bez usprawiedliwienia, przybycia do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w trakcie pracy, pracodawca ma prawo

A. nałożyć karę finansową.
B. zmienić pracownikowi stanowisko na niższe.
C. odebrać pracownikowi premię.
D. rozwiązać umowę z pracownikiem.
BPO.01 Pytanie 551
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca na placu budowy ma obowiązek noszenia

A. kasku
B. okularów ochronnych
C. przyłbicy
D. maski pyłowej
BPO.01 Pytanie 552
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu chroniące słuch w przypadku ośmiogodzinnej ekspozycji w miejscu pracy?

A. 100 dB
B. 85 dB
C. 105 dB
D. 75 dB
BPO.01 Pytanie 553
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W rysunku technicznym cienka linia ciągła jest wykorzystywana do przedstawiania

A. linii wymiarowych
B. osi symetrii
C. linii urwania i przerwania obiektów
D. linii granicy arkusza
BPO.01 Pytanie 554
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie produkującym materiały budowlane, biuro znajduje się w pobliżu hali z stołami wibracyjnymi. Jakie rozwiązanie pomoże zredukować wpływ wibracji i hałasu na pracowników w biurze?

A. użycie kabiny akustycznej
B. wyposażenie pracowników biurowych w nauszniki ochronne
C. sugerowanie częstych przerw w czasie pracy
D. przesunięcie biura jak najdalej od hali
BPO.01 Pytanie 555
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakiego rodzaju uprzęży używa się do zabezpieczenia pracownika przed upadkiem z wysokości w systemach chroniących przed spadaniem?

A. Pas bezpieczeństwa
B. Szelki bezpieczeństwa
C. Kamizelkę
D. Zblocze linowe
BPO.01 Pytanie 556
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z art. 226 Kodeksu pracy, kto jest zobowiązany do oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą?

A. Państwowa Inspekcja Sanitarna
B. pracodawca
C. specjalista ds. bhp
D. Państwowa Inspekcja Pracy
BPO.01 Pytanie 557
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto decyduje o kierowaniu pracowników na dodatkowe badania psychologiczne?

A. osoba z działu kadr
B. przełożony
C. lekarz medycyny pracy
D. specjalista ds. bhp
BPO.01 Pytanie 558
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, w przypadku wypadku w miejscu pracy, pracodawca nie ma obowiązku

A. likwidacji miejsca pracy oraz usunięcia urządzeń wykorzystywanych do pracy.
B. zapewnienia pierwszej pomocy dla osób poszkodowanych.
C. wdrożenia odpowiednich środków ochrony osobistej, które mogą zapobiec podobnym sytuacjom.
D. ustalania przyczyn oraz okoliczności zdarzenia.
BPO.01 Pytanie 559
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku pomiaru czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym na poziomie 0,3 wartości NDS. Pomiary powinny być wykonywane co najmniej

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań
i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

§ 6. 1. W przypadku występowania czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 222 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, badania i pomiary wykonuje się:

co najmniej raz na sześć miesięcy – jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,1 do 0,5 wartości NDS;

co najmniej raz na trzy miesiące – jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,5 wartości NDS;

A. raz na trzy miesiące.
B. raz w roku.
C. raz na sześć miesięcy.
D. raz na dwa lata.
BPO.01 Pytanie 560
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z dokumentacji dotyczącej pracy stolarza w zakładzie produkcyjno-usługowym "DREWBUD" wynika, że stolarz pracuje w pozycjach stojącej, siedzącej, wymuszonej oraz przemiennej. Najbardziej niekorzystna dla stolarza jest praca w pozycji

A. wymuszonej
B. stojącej
C. siedzącej
D. przemiennej