Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 561
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy pracownik nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy albo przepisów przeciwpożarowych, bądź opuszcza miejsce pracy bez ważnego powodu, pracodawca ma prawo nałożyć na niego karę

A. karę pieniężną równą trzykrotności wynagrodzenia pracownika w dniu powstania szkody
B. finansową nieprzekraczającą jednodniowego wynagrodzenia pracownika za jedno wykroczenie
C. pozbawienia dodatku
D. zmiany stanowiska pracy
BPO.01 Pytanie 562
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dozwolone jest pokrycie drewnianych drabin powłoką uzyskaną przez nałożenie farby

A. żółtej
B. czerwonej
C. zielonej
D. bezbarwnej
BPO.01 Pytanie 563
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wyciągu z przepisów ustal wielkość wolnej powierzchni podłogi stolarni zatrudniającej na każdej zmianie 100 osób.

Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 200 m2
B. 220 m2
C. 210 m2
D. 230 m2
BPO.01 Pytanie 564
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 2,5 m
B. 3,0 m
C. 3,3 m
D. 2,2 m
BPO.01 Pytanie 565
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zjawisko przystosowania oka do obserwacji obiektów znajdujących się w różnych odległościach określa się

A. stereoskopią
B. adaptacją
C. akomodacją
D. konwergencją
BPO.01 Pytanie 566
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przeprowadzenie badań kontrolnych dla pracownika odbywa się przez lekarza medycyny pracy w sytuacji, gdy

A. człowiek spędził trzy tygodnie w sanatorium
B. praca odbywa się w warunkach narażenia na szkodliwe czynniki
C. niezdolność do pracy trwa dłużej niż 30 dni
D. nastąpiło pogorszenie warunków pracy
BPO.01 Pytanie 567
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest narzędzie edukacyjne wykorzystywane w trakcie szkoleń okresowych z zakresu bhp?

A. prezentacja multimedialna
B. spis uczestników
C. zamierzony cel szkolenia
D. harmonogram kształcenia
BPO.01 Pytanie 568
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 2,5 m
B. 3,3 m
C. 2,2 m
D. 3,0 m
BPO.01 Pytanie 569
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.

Rodzaj prąduWartości napięcia bezpiecznego[V]
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej.Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp.
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz5025
Prąd stały12060

A. 120 V
B. 60 V
C. 25 V
D. 50 V
BPO.01 Pytanie 570
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kiedy pracodawca ma obowiązek powołać służbę BHP, która ma za zadanie doradzać i kontrolować kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, jeżeli zatrudnia więcej niż

A. 100 pracowników
B. 20 pracowników
C. 50 pracowników
D. 25 pracowników
BPO.01 Pytanie 571
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik powinien zostać skierowany na badanie lekarskie kontrolne, gdy

A. został przeniesiony na stanowisko, gdzie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
B. zaobserwowano u niego objawy dotyczące choroby zawodowej
C. niezdolność do pracy spowodowana schorzeniem trwała dłużej niż 30 dni
D. pracodawca podpisał z nim nową umowę o pracę bezpośrednio po jej rozwiązaniu
BPO.01 Pytanie 572
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje

A. Główny Instytut Górnictwa
B. Urząd Dozoru Technicznego
C. Państwowa Inspekcja Pracy
D. Państwowa Inspekcja Sanitarna
BPO.01 Pytanie 573
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta karmiąca piersią może na swój wniosek skorzystać z prawa do połączenia przerw w pracy na karmienie dziecka. Przerwa o jakiej łącznej długości będzie przysługiwała kobiecie karmiącej jedno dziecko?

Art. 187 Kodeks pracy
§ 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.

A. pół godziny.
B. półtorej godziny.
C. dwie godziny.
D. jedną godzinę.
BPO.01 Pytanie 574
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Niedostateczna aktywność fizyczna może prowadzić do

A. zwiększenia wydajności organizmu
B. wzmocnienia układu oddechowego
C. lepszego dotlenienia mózgu
D. zmian w układzie kostno-stawowym
BPO.01 Pytanie 575
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Proces zapewnienia jakości, który polega na ocenianiu organoleptycznych właściwości produktu (smak, zapach, kolor, konsystencja) w odniesieniu do cech substancji uznawanej za wzorzec, wymaga zatrudnienia pracowników

A. o odpowiednim doświadczeniu zawodowym
B. o sprawdzonej wrażliwości sensorycznej
C. o odpowiednim wykształceniu
D. o potwierdzonych umiejętnościach
BPO.01 Pytanie 576
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej pracownika dokonuje się u odpowiedniego państwowego inspektora sanitarnego oraz inspektora pracy

A. inspektor BHP
B. pracodawca
C. społeczny inspektor pracy
D. komisja BHP
BPO.01 Pytanie 577
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba obsługująca obrabiarkę do metalu powinna usuwać wióry powstające podczas obróbki

A. przy użyciu zmiotki lub sprężonego powietrza
B. za pomocą sprężonego powietrza
C. z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi ręcznych
D. ręcznie, jednak w sposób bezpieczny
BPO.01 Pytanie 578
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wszystkie przedmioty noszone lub posiadane przez pracownika w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa przed jednym lub większą liczbą zagrożeń związanych z występowaniem niebezpiecznych lub szkodliwych elementów w miejscu pracy określa się mianem

A. środkami ochrony indywidualnej
B. odzieży ochronnej
C. osłonami
D. urządzeniami zabezpieczającymi
BPO.01 Pytanie 579
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba wchodząca do wnętrza kanałów ściekowych powinna być zaopatrzona w następujące środki ochrony osobistej?

A. hełm ochronny oraz odzież ochronną i sprzęt ochronny układu oddechowego
B. sprzęt izolujący ochronny układu oddechowego, gdy stężenie tlenu w powietrzu w kanale jest niższe niż 18%
C. szelki bezpieczeństwa z linką przymocowaną do stałego elementu konstrukcji zewnętrznej, hełm oraz odzież ochronną i sprzęt ochronny układu oddechowego
D. szelki bezpieczeństwa z linką przymocowaną do stałego elementu konstrukcji zewnętrznej
BPO.01 Pytanie 580
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas mycia okna, sprzątaczka posługiwała się drabiną, która miała uszkodzony górny szczebel. Gdy wchodziła, doszło do jej upadku, co spowodowało złamanie kręgosłupa. Jaką przyczyną bezpośrednią tego urazu było?

A. korzystanie z uszkodzonej drabiny
B. akceptowanie przez nadzór użycia wadliwych drabin
C. upadek z drabiny na podłoże
D. brak regulaminu dotyczącego obowiązku kontrolowania stanu drabin
BPO.01 Pytanie 581
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zachowanie pracownika polegające na celowym wykonywaniu niebezpiecznych działań bez wymaganych zabezpieczeń, w sytuacji wystąpienia wypadku w pracy, jest przyczyną

A. ludzkiej
B. losowej
C. technicznej
D. organizacyjnej
BPO.01 Pytanie 582
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaadaptowaniem narzędzi, urządzeń oraz warunków pracy do wymagań i zdolności pracownika zajmuje się

A. fizjologia pracy
B. ekonomia pracy
C. higiena pracy
D. ergonomia pracy
BPO.01 Pytanie 583
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wyniki badań na zawartość metali ciężkich w glebach lekkich wskazują obecność: rtęci Hg=1,2 mg/kg suchej masy i miedzi Cu=50 mg/kg suchej masy. Czy przekroczone są dopuszczalne zawartości metali ciężkich w badanej glebie?

Dopuszczalne zawartości metali ciężkich w glebach
PierwiastekJednostkaZawartość w glebach
lekkichśrednichciężkich
Rtęć (Hg)mg/kg suchej masy0,81,21,5
Miedź (Cu)mg/kg suchej masy2550

A. Zawartość rtęci i miedzi są w normie.
B. Zawartość rtęci jest przekroczona, a zawartość miedzi jest w normie.
C. Zawartość miedzi jest przekroczona, a zawartość rtęci jest w normie.
D. Zawartość rtęci i miedzi są przekroczone.
BPO.01 Pytanie 584
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zaakceptowanego protokołu dotyczącego ustalenia przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, w którym stwierdzono, że incydent kwalifikuje się jako wypadek przy pracy, tworzy się

A. kartę wypadku
B. statystyczną kartę wypadku przy pracy
C. kartę wypadku w drodze do pracy
D. zawiadomienie o wypadku
BPO.01 Pytanie 585
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby zapewnić właściwe oświetlenie naturalne w pomieszczeniu przeznaczonym do stałego przebywania ludzi, stosunek powierzchni okien, mierzony w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić

A. nie mniejszy niż 1:8
B. nie mniejszy niż 1:6
C. większy niż 1:8
D. nie większy niż 1:3
BPO.01 Pytanie 586
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe zadania pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są w Kodeksie pracy w rozdziale

A. dziewiątym
B. dziesiątym
C. piątym
D. czwartym
BPO.01 Pytanie 587
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji zakończenia działalności zakładu lub jego likwidacji, pracodawca ma obowiązek przekazania kart badań oraz pomiarów szkodliwych dla zdrowia.

A. właściwej Państwowej Inspekcji Pracy
B. Instytutowi Medycyny Pracy
C. właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu
D. Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy
BPO.01 Pytanie 588
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku zakończenia działalności zakładu pracy, pracodawca ma obowiązek złożenia kart badań oraz rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia

A. Instytutowi Medycyny Pracy
B. Ministerstwu Środowiska
C. właściwej Państwowej Inspekcji Pracy
D. właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu
BPO.01 Pytanie 589
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik z działu bhp przeprowadził inspekcję miejsca pracy, które jest wyposażone w monitor ekranowy, i zauważył, że wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi ustawienie stóp na podłodze w sposób płaski i swobodny. Dlatego powinien zalecić

A. wyposażenie stanowiska pracy w podnóżek dostosowany do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika
B. obniżenie wysokości krzesła
C. obniżenie wysokości biurka
D. przeniesienie pracownika do innego stanowiska
BPO.01 Pytanie 590
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Protokół powypadkowy powinien być sporządzony po ustaleniu okoliczności oraz przyczyn zdarzenia nie później niż

A. 30 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
B. 14 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
C. 21 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
D. 10 dni od momentu otrzymania informacji o wypadku
BPO.01 Pytanie 591
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie inspekcji miejsca pracy inspektor zauważył, że jest ono wyposażone w monitor LCD, biurko wykonane z ciemnego drewna z polakierowaną powierzchnią na wysoki połysk, siedzisko z możliwością regulacji, a także uchwyt na dokument umiejscowiony między ekranem a klawiaturą. W protokole pokontrolnym powinien zaznaczyć, że nie spełnia wymagań bhp

A. siedzisko
B. monitor LCD
C. biurko
D. uchwyt na dokument
BPO.01 Pytanie 592
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Każdy pracodawca ma obowiązek regularnie badać przyczyny wypadków w miejscu pracy. Jakie dokumenty nie są wymagane do przygotowania analizy wypadków?

A. Analiza topograficzna wypadków
B. Wskaźnik częstości wypadków
C. Wskaźnik powagi wypadków
D. Wskaźnik nieobecności pracowników
BPO.01 Pytanie 593
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta w stanie błogosławionym może korzystać z komputera przez maksymalnie

A. 8 godzin
B. 4 godziny
C. 6 godzin
D. 2 godziny
BPO.01 Pytanie 594
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jadalnia klasy III - to miejsce, w którym spożywane są

A. własne posiłki oraz wydawane napoje
B. własne posiłki oraz napoje
C. własne posiłki
D. posiłki profilaktyczne
BPO.01 Pytanie 595
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby stworzyć zestawienie pracowników z datami ostatniego i nadchodzącego szkolenia bhp, tak aby można było efektywnie uporządkować pracowników według terminów szkoleń oraz alfabetycznie według nazwisk, najbardziej przydatne będzie

A. edytor tekstu
B. program do prezentacji
C. arkusz kalkulacyjny
D. procesor tekstu
BPO.01 Pytanie 596
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsce przeznaczone na tymczasowy pobyt osób to lokal, w którym obecność tych samych ludzi w ciągu 24 godzin wynosi

A. więcej niż 4 godziny
B. maksymalnie 2 godziny
C. więcej niż 8 godzin
D. od 2 do 4 godzin
BPO.01 Pytanie 597
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa;

A. Temperatura na zewnątrz wynosiła wczoraj -10 °C
B. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 18 °C
C. Temperatura na zewnątrz o godz. 21:00 dzisiaj -20 °C, a wczoraj -12 °C
D. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 15 °C
BPO.01 Pytanie 598
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku zakończenia lub wygaśnięcia umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikowi świadectwa pracy?

A. w ciągu 14 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
B. bezzwłocznie
C. w ciągu 7 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
D. w ciągu 1 miesiąca od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
BPO.01 Pytanie 599
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podlegają kontrolnym badaniom zdrowotnym

A. pracownicy, którzy są na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni
B. wszyscy pracownicy w terminach ustalonych przez lekarza medycyny pracy
C. osoby zatrudniane na nowych stanowiskach
D. wszyscy pracownicy w terminach wskazanych przez pracodawcę
BPO.01 Pytanie 600
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który w trakcie wykonywania pracy wpływa na pracownika w sposób prowadzący lub mogący prowadzić do choroby, określa się jako

A. niebezpiecznym
B. urazowym
C. uciążliwym
D. szkodliwym