Filtrowanie pytań
Dozwolone jest pokrycie drewnianych drabin powłoką uzyskaną przez nałożenie farby
Na podstawie wyciągu z przepisów ustal wielkość wolnej powierzchni podłogi stolarni zatrudniającej na każdej zmianie 100 osób.
Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt). (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami) |
Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.
Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do: 1) 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
Zjawisko przystosowania oka do obserwacji obiektów znajdujących się w różnych odległościach określa się
Przeprowadzenie badań kontrolnych dla pracownika odbywa się przez lekarza medycyny pracy w sytuacji, gdy
Jakie jest narzędzie edukacyjne wykorzystywane w trakcie szkoleń okresowych z zakresu bhp?
W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić
Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: | |
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. | |
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). | |
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż: | |
1) | 3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
2) | 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do: | |
1) | 2,5 m w świetle: |
a) | jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż: | |
1) | 2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
2) | 2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |
Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.
Rodzaj prądu | Wartości napięcia bezpiecznego[V] | |
---|---|---|
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej. | Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp. | |
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz | 50 | 25 |
Prąd stały | 120 | 60 |
Kiedy pracodawca ma obowiązek powołać służbę BHP, która ma za zadanie doradzać i kontrolować kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, jeżeli zatrudnia więcej niż
Pracownik powinien zostać skierowany na badanie lekarskie kontrolne, gdy
Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje
Kobieta karmiąca piersią może na swój wniosek skorzystać z prawa do połączenia przerw w pracy na karmienie dziecka. Przerwa o jakiej łącznej długości będzie przysługiwała kobiecie karmiącej jedno dziecko?
Art. 187 Kodeks pracy § 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie. |
Niedostateczna aktywność fizyczna może prowadzić do
Proces zapewnienia jakości, który polega na ocenianiu organoleptycznych właściwości produktu (smak, zapach, kolor, konsystencja) w odniesieniu do cech substancji uznawanej za wzorzec, wymaga zatrudnienia pracowników
Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej pracownika dokonuje się u odpowiedniego państwowego inspektora sanitarnego oraz inspektora pracy
Osoba obsługująca obrabiarkę do metalu powinna usuwać wióry powstające podczas obróbki
Wszystkie przedmioty noszone lub posiadane przez pracownika w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa przed jednym lub większą liczbą zagrożeń związanych z występowaniem niebezpiecznych lub szkodliwych elementów w miejscu pracy określa się mianem
Osoba wchodząca do wnętrza kanałów ściekowych powinna być zaopatrzona w następujące środki ochrony osobistej?
Podczas mycia okna, sprzątaczka posługiwała się drabiną, która miała uszkodzony górny szczebel. Gdy wchodziła, doszło do jej upadku, co spowodowało złamanie kręgosłupa. Jaką przyczyną bezpośrednią tego urazu było?
Zachowanie pracownika polegające na celowym wykonywaniu niebezpiecznych działań bez wymaganych zabezpieczeń, w sytuacji wystąpienia wypadku w pracy, jest przyczyną
Zaadaptowaniem narzędzi, urządzeń oraz warunków pracy do wymagań i zdolności pracownika zajmuje się
Wyniki badań na zawartość metali ciężkich w glebach lekkich wskazują obecność: rtęci Hg=1,2 mg/kg suchej masy i miedzi Cu=50 mg/kg suchej masy. Czy przekroczone są dopuszczalne zawartości metali ciężkich w badanej glebie?
Dopuszczalne zawartości metali ciężkich w glebach | ||||
---|---|---|---|---|
Pierwiastek | Jednostka | Zawartość w glebach | ||
lekkich | średnich | ciężkich | ||
Rtęć (Hg) | mg/kg suchej masy | 0,8 | 1,2 | 1,5 |
Miedź (Cu) | mg/kg suchej masy | 25 | 50 |
Na podstawie zaakceptowanego protokołu dotyczącego ustalenia przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, w którym stwierdzono, że incydent kwalifikuje się jako wypadek przy pracy, tworzy się
Aby zapewnić właściwe oświetlenie naturalne w pomieszczeniu przeznaczonym do stałego przebywania ludzi, stosunek powierzchni okien, mierzony w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić
Podstawowe zadania pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są w Kodeksie pracy w rozdziale
W sytuacji zakończenia działalności zakładu lub jego likwidacji, pracodawca ma obowiązek przekazania kart badań oraz pomiarów szkodliwych dla zdrowia.
W przypadku zakończenia działalności zakładu pracy, pracodawca ma obowiązek złożenia kart badań oraz rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia
Pracownik z działu bhp przeprowadził inspekcję miejsca pracy, które jest wyposażone w monitor ekranowy, i zauważył, że wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi ustawienie stóp na podłodze w sposób płaski i swobodny. Dlatego powinien zalecić
Protokół powypadkowy powinien być sporządzony po ustaleniu okoliczności oraz przyczyn zdarzenia nie później niż
W trakcie inspekcji miejsca pracy inspektor zauważył, że jest ono wyposażone w monitor LCD, biurko wykonane z ciemnego drewna z polakierowaną powierzchnią na wysoki połysk, siedzisko z możliwością regulacji, a także uchwyt na dokument umiejscowiony między ekranem a klawiaturą. W protokole pokontrolnym powinien zaznaczyć, że nie spełnia wymagań bhp
Każdy pracodawca ma obowiązek regularnie badać przyczyny wypadków w miejscu pracy. Jakie dokumenty nie są wymagane do przygotowania analizy wypadków?
Kobieta w stanie błogosławionym może korzystać z komputera przez maksymalnie
Jadalnia klasy III - to miejsce, w którym spożywane są
Aby stworzyć zestawienie pracowników z datami ostatniego i nadchodzącego szkolenia bhp, tak aby można było efektywnie uporządkować pracowników według terminów szkoleń oraz alfabetycznie według nazwisk, najbardziej przydatne będzie
Miejsce przeznaczone na tymczasowy pobyt osób to lokal, w którym obecność tych samych ludzi w ciągu 24 godzin wynosi
Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. |
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C. 2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący. § 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli: 1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa; |