Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 961
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, którego wpływ na pracownika może doprowadzić do wystąpienia choroby zawodowej, określa się jako

A. niebezpieczny
B. szkodliwy
C. urazowy
D. chorobowy
BPO.01 Pytanie 962
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoby podejmujące lub wykonujące pracę na danym stanowisku muszą przechodzić obowiązkowe badania sanitarno-epidemiologiczne?

A. kasjera w instytucji bankowej.
B. prowadzącego autobus.
C. sprzedawcy w sklepie.
D. kelnera w restauracji.
BPO.01 Pytanie 963
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ograniczenie hałasu poprzez zmniejszenie propagacji fali akustycznej z miejsca źródłowego do innego stanowiska pracy osiąga się przez zastosowanie

A. ekranów akustycznych w miejscu pracy.
B. tłumików dźwięku.
C. zmiany prędkości przepływu mediów w urządzeniu.
D. zmiany oporów tarcia elementów urządzenia.
BPO.01 Pytanie 964
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do metod technicznych, które mają na celu zredukowanie ryzyka lub nawet jego całkowite wyeliminowanie, nie zalicza się

A. stosowanie maszyn, urządzeń oraz wyposażenia zgodnego z aktualnymi normami
B. stosowanie materiałów oraz rozwiązań konstrukcyjnych, które są zgodne z aktualnymi przepisami
C. stosowanie urządzeń ochrony zbiorowej
D. stosowanie odzieży i obuwia roboczego
BPO.01 Pytanie 965
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto jest odpowiedzialny za koszty analiz i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w miejscach pracy?

A. Minister Zdrowia
B. Pracodawca
C. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
D. Minister Ochrony Środowiska
BPO.01 Pytanie 966
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy z powodów technicznych nie ma możliwości obniżenia hałasu poniżej dopuszczalnych norm higienicznych, pracownicy

A. powinni podjąć działania naprawcze
B. powinni być dodatkowo przeszkoleni
C. nie powinni podejmować pracy
D. są zobowiązani używać ochronników słuchu
BPO.01 Pytanie 967
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych norm odnosi się do systemu zarządzania BHP?

A. ISO 9003
B. PN-N-18001
C. PN-N-9000
D. ISO 9000
BPO.01 Pytanie 968
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie metody organizacyjne stosuje się w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z drganiami mechanicznymi?

A. eliminacji drgań u źródła ich powstawania
B. automatyzacji działań technologicznych
C. skracaniu czasu eksponowania na drgania podczas zmiany roboczej
D. ograniczaniu drgań w trakcie ich propagacji
BPO.01 Pytanie 969
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, posługując się danymi z tabeli, zalecaną częstotliwość badań poziomu tlenku żelaza, jeżeli na stanowisku spawacza zmierzona wartość średniego stężenia tlenku żelaza wynosi 4,3 mg/m3 przy NDS = 5 mg/m3 ?

Wartość zmierzona w stosunku do NDS,NDNCzęstotliwość badań
większa od 1*co 6 miesięcy lub stała kontrola
0,5 – 1co rok
0,0 – 0,5co 2 lata
*W razie stwierdzenia przekroczeń wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia lub występowania czynników rakotwórczych, pracodawca powinien zapewnić stałą kontrolę (monitorowanie) stężeń i natężeń tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywać badań i pomiarów co 6 miesięcy.

A. Co rok.
B. Co 6 miesięcy.
C. Konieczna jest stała kontrola.
D. Co 2 lata.
BPO.01 Pytanie 970
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik nie jest zobowiązany do

A. dbania o właściwy stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i organizację w miejscu pracy
B. uczestniczenia w szkoleniu i instruktażu z zakresu bhp oraz poddawania się obowiązkowym egzaminom weryfikującym
C. współpracy z pracodawcą oraz przełożonymi w realizacji obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy
D. wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych, gdy jest osobą, która opiekuje się trzyletnim dzieckiem
BPO.01 Pytanie 971
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Części maszyn oraz elementy ruchome, które przy zetknięciu mogą stwarzać poważne niebezpieczeństwo, muszą być zabezpieczone lub wyposażone w inne efektywne urządzenia ochronne, sięgające od poziomu podłogi stanowiska pracy do wysokości, co najmniej

A. 2,0 m
B. 1,5 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
BPO.01 Pytanie 972
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hali obrabiarek do metalu, na wysokości 3,0 m od poziomu podłogi, usytuowano nawiew powietrza, którego temperaturę można regulować w 4 zakresach. Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ jaką maksymalną temperaturę nawiewu, spośród zaproponowanych, można zastosować.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bhp
Maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70 °C (343 K) przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy i 45 °C (318 K) - w pozostałych przypadkach.

A. 70 °C
B. 35°C
C. 55°C
D. 45 °C
BPO.01 Pytanie 973
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik po zakończeniu pracy udał się do domu przyjaciela na imprezę i podczas spaceru po chodniku doznał urazu głowy z powodu spadającego sopla lodu z dachu budynku. Zgłosił on ten incydent jako wypadek w drodze do domu. Analiza powodów i okoliczności zdarzenia wykazała, że

A. to nie jest wypadek w drodze do domu z pracy
B. nie jest to zdarzenie mające przyczynę zewnętrzną
C. zdarzenie to jest traktowane jak wypadek przy pracy
D. jest to wypadek w drodze do domu z pracy
BPO.01 Pytanie 974
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Element, który jest obowiązkowy w standardowym wyposażeniu apteczki, to

A. krople żołądkowe
B. jednorazowe rękawiczki gumowe
C. jodyna
D. tabletki z krzyżykiem
BPO.01 Pytanie 975
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy w gorącym mikroklimacie konieczne jest zapewnienie pracownikowi

A. jedynie częstych przerw w pracy
B. tylko odpowiedniego ubrania roboczego
C. napojów oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności środków ochrony indywidualnej
D. ciepłych napojów, by zapobiec tzw. "szokowi termicznemu" organizmu
BPO.01 Pytanie 976
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomost roboczy dla pracowników zajmujących się pracami na wysokości spełnia normy bezpieczeństwa, kiedy powierzchnia pomostu jest

A. gładka, nie obarierowana
B. niewłaściwa, nie obarierowana
C. gładka, obarierowana
D. niewłaściwa, obarierowana
BPO.01 Pytanie 977
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo po otrzymaniu świadectwa pracy pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy o korektę świadectwa?

A. 7 dni
B. 3 dni
C. 30 dni
D. 14 dni
BPO.01 Pytanie 978
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 3,3 m
B. 3,0 m
C. 2,5 m
D. 2,2 m
BPO.01 Pytanie 979
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik nie ma prawa do jednorazowego odszkodowania w przypadku wypadku

A. jakiemu uległ w szatni przed rozpoczęciem pracy
B. jakiemu uległ w szatni po zakończeniu pracy
C. uznanym za wypadek w drodze do pracy lub z pracy
D. uznanym za wypadek przy pracy
BPO.01 Pytanie 980
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż działanie bądź środki, które powinny być podejmowane w pierwszej kolejności w celu zredukowania ryzyka zawodowego związanego z pracą z substancją chemiczną:

A. stosowanie środków ochrony zbiorowej, jak na przykład odpowiednia wentylacja i działania organizacyjne
B. systematyczne kontrole stanu BHP z uwzględnieniem organizacji pracy, stanu technicznego urządzeń oraz ustalanie metod rejestrowania nieprawidłowości i ich eliminacji
C. eliminacja uwalniania do środowiska pracy substancji chemicznej stwarzającej zagrożenie poprzez odpowiednie projektowanie procesów pracy i kontrolę techniczną oraz stosowanie adekwatnego wyposażenia i materiałów
D. stosowanie środków ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 981
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak często należy przeprowadzać szkolenia wstępne BHP dla nowo zatrudnionych pracowników?

A. Co dwa miesiące
B. Raz w roku
C. Przed rozpoczęciem pracy
D. Po zakończeniu okresu próbnego
BPO.01 Pytanie 982
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie cechy narządu wzroku nie wpływają na jakość widzenia funkcjonalnego?

A. Adaptacyjne.
B. Stereoskopowości.
C. Akomodacyjne.
D. Transmitancyjne.
BPO.01 Pytanie 983
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gwarantowanie pracy w komfortowej pozycji, eliminowanie statycznego obciążenia oraz ograniczenie zbędnych i nadmiernych ruchów to kluczowe cele

A. ergonomii koncepcyjnej
B. bezpieczeństwa pracy
C. higieny pracy
D. medycyny pracy
BPO.01 Pytanie 984
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Trener podczas szkolenia z zakresu bhp zaprezentował sytuację wymagającą analizy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz znalezienia rozwiązania problemu. W związku z tym wykorzystał

A. wykład informacyjny
B. metodę podającą
C. instruktaż
D. metodę przypadków
BPO.01 Pytanie 985
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie, w którym pracownicy mają spożywać posiłki własne i w którym mają być wydawane im napoje, to

Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
§29.1 Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, zwanej dalej jadalnią.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli narażeni są na kontakt z substancjami trującymi środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi, materiałami biologicznymi zakaźnymi albo przy pracach szczególnie brudzących.
3. W jadalni należy umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.
§30. Ustala się następujące typy jadalni:
1) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (typ I);
2) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów (typ II);
3) jadalnia z zapleczem – przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych (typ III).
Dopuszcza się łączenie jadalni typu I i II.
§31.1. W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać, co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.
§32. Jadalnia typu II powinna składać się z dwóch części:
1) jadalni właściwej odpowiadającej wymaganiom jadalni typu I oraz
2) pomieszczeń do przygotowywania, wydawania napojów i zmywania naczyń stołowych.
§33. Jadalnia typu III powinna odpowiadać wymaganiom określonym dla jadalni typu II oraz powinna posiadać węzeł sanitarny dla konsumentów i węzeł sanitarny z szatnią dla pracowników obsługi.

A. jadalnia typ - II
B. jadalnia typ - I
C. jadalnia typ - I i II
D. jadalnia typ - III
BPO.01 Pytanie 986
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miejscu pracy hałas klasyfikuje się jako jeden z czynników

A. biologicznych
B. psychofizycznych
C. fizycznych
D. chemicznych
BPO.01 Pytanie 987
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do szkodliwych oraz niebezpiecznych czynników biologicznych w miejscu pracy nie zalicza się

A. mutagenów chemicznych
B. wirusów
C. mikroorganizmów oraz makroorganizmów
D. substancji wytwarzanych przez organizmy żywe
BPO.01 Pytanie 988
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku naruszenia przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy lub norm przeciwpożarowych, nieusprawiedliwionego opuszczenia pracy, przyjścia do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywania alkoholu w czasie wykonywania obowiązków, pracodawca ma prawo nałożyć na pracownika

A. tylko karę finansową
B. karę w postaci odebrania premii i przeniesienia na inne stanowisko
C. wyłącznie karę upomnienia oraz karę nagany
D. karę upomnienia lub karę nagany albo karę finansową
BPO.01 Pytanie 989
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Każda osoba pracująca w danym pomieszczeniu musi mieć zagwarantowaną przestrzeń o objętości nie mniejszej niż

A. 15 m3
B. 3 m3
C. 9 m3
D. 13 m3
BPO.01 Pytanie 990
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku zbiorowego, tragicznego i poważnego zdarzenia przy pracy pracodawca ma obowiązek natychmiast

A. powiadomić Państwową Inspekcję Pracy oraz wstrzymać odpowiedzialnego pracownika
B. zaprzestać działalności zakładu pracy do czasu wyjaśnienia okoliczności incydentu
C. powiadomić odpowiedniego Okręgowego Inspektora Pracy oraz prokuratora
D. powiadomić policję oraz wstrzymać odpowiedzialnego pracownika
BPO.01 Pytanie 991
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W magazynach farb i lakierów zawierających palne rozpuszczalniki powinny być przede wszystkim zrealizowane wymogi

A. Urzędu Dozoru Technicznego
B. dotyczące ochrony środowiska
C. odnośnie obiektów zagrożonych wybuchem
D. sanitarno epidemiologiczne
BPO.01 Pytanie 992
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto powinien zorganizować pranie odzieży roboczej zanieczyszczonej chemikaliami?

A. pracownik, o ile pracodawca wypłaci mu odpowiedni ekwiwalent finansowy
B. pracodawca, w wyspecjalizowanym zakładzie pralniczym
C. pracownik, jeżeli pracodawca wypłaci mu ekwiwalent pieniężny i otrzyma jego zgodę
D. pracownik, po zapewnieniu przez pracodawcę odpowiednich środków do prania
BPO.01 Pytanie 993
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie środki ochrony osobistej powinny być używane podczas przeprowadzania analiz ścieków garbarskich zawierających duże ilości chromu?

A. Fartuch, gumowe obuwie, okulary
B. Okulary, fartuch, rękawice bawełniane
C. Beret, fartuch, okulary
D. Gogle, fartuch, rękawice lateksowe
BPO.01 Pytanie 994
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.

Rodzaj prąduWartości napięcia bezpiecznego[V]
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej.Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp.
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz5025
Prąd stały12060

A. 60 V
B. 50 V
C. 25 V
D. 120 V
BPO.01 Pytanie 995
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe zadania pracodawcy dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy są ujęte w Kodeksie Pracy w dziale

A. czwartym
B. dziewiątym
C. dziesiątym
D. piątym
BPO.01 Pytanie 996
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z ustawą o wypadkach, świadczenia w przypadku zdarzeń podczas pracy są finansowane z funduszu ubezpieczeń wypadkowych przez

A. Państwowy Zakład Ubezpieczeń
B. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
C. pracodawcę
D. Urząd Pracy
BPO.01 Pytanie 997
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej pracownika dokonuje się u odpowiedniego państwowego inspektora sanitarnego oraz inspektora pracy

A. inspektor BHP
B. komisja BHP
C. społeczny inspektor pracy
D. pracodawca
BPO.01 Pytanie 998
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ocenę ryzyka zawodowego należy przeprowadzić

A. wyłącznie tam, gdzie występują czynniki uciążliwe dla zdrowia
B. na wszystkich stanowiskach pracy
C. w miejscach pracy szczególnie niebezpiecznych
D. jedynie tam, gdzie obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia
BPO.01 Pytanie 999
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie dojazdu do pracy pracownik miał wypadek. Z uwagi na brak zdolności do wykonywania pracy, przysługuje mu prawo do wynagrodzenia w wysokości

A. 90%
B. 100%
C. 50%
D. 80%
BPO.01 Pytanie 1 000
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zespół powypadkowy, po zbadaniu okoliczności oraz przyczyn wypadku przy pracy, jest zobowiązany do sporządzenia protokołu powypadkowego w terminie nieprzekraczającym

A. 5 dni od daty zgłoszenia wypadku
B. 7 dni od daty zgłoszenia wypadku
C. 30 dni od daty zgłoszenia wypadku
D. 14 dni od daty zgłoszenia wypadku