Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 241
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie danych z tabeli określ wymaganą wartość natężenia oświetlenia w kasie biletowej dworca kolejowego

Lp.Rodzaj wnętrz, zadania lub czynnościNatężenie oświetlenia Em[lx]
1.Sala biletowa i hala główna200
2.Poczekalnie200
3.Zadaszone perony i podziemne przejścia dla pasażerów50
4.Kasy biletowe, bagażowe i kantory300
5.Inne pomieszczenia100

A. 50 lx
B. 100 lx
C. 300 lx
D. 200 lx
BPO.01 Pytanie 242
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, którego działanie na osobę pracującą prowadzi lub może prowadzić do kontuzji, określamy mianem

A. uciążliwym
B. szkodliwym
C. niebezpiecznym
D. śmiertelnym
BPO.01 Pytanie 243
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Udzielanie pierwszej pomocy stanowi

A. obowiązek każdego człowieka
B. wyraz dobrej woli jednostki
C. zobowiązanie tylko dla osób przeszkolonych w zakresie pierwszej pomocy
D. obowiązek wyłącznie pracowników służby zdrowia
BPO.01 Pytanie 244
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik powinien zostać skierowany na badanie lekarskie kontrolne, gdy

A. zaobserwowano u niego objawy dotyczące choroby zawodowej
B. niezdolność do pracy spowodowana schorzeniem trwała dłużej niż 30 dni
C. pracodawca podpisał z nim nową umowę o pracę bezpośrednio po jej rozwiązaniu
D. został przeniesiony na stanowisko, gdzie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
BPO.01 Pytanie 245
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pracy z autoklawem (szczelnie zamknięty, podgrzewany zbiornik), pracownik może być narażony na

A. udar cieplny
B. poparzenie
C. zatrucie CO2
D. chorobę wibracyjną
BPO.01 Pytanie 246
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoby pracujące w laboratorium analitycznym w przedsiębiorstwie zajmującym się produkcją żywności są najbardziej narażone na czynniki

A. biologiczne
B. fizyczne
C. chemiczne
D. psychofizyczne
BPO.01 Pytanie 247
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który może komplikować wykonywanie pracy lub zmniejszać zdolność do jej realizacji, ale nie prowadzi do trwałego pogorszenia zdrowia ludzi, określany jest jako

A. szkodliwy.
B. niebezpieczny.
C. urazowy.
D. uciążliwy.
BPO.01 Pytanie 248
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakim symbolem musi być oznaczony każdy produkt końcowy wprowadzany do obrotu na rynku Unii Europejskiej?

A. CEN
B. CE
C. PWE
D. PN
BPO.01 Pytanie 249
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dziedzinie ergonomii kluczowym aspektem jest

A. medycyna pracy
B. człowiek
C. organizacja pracy
D. technologia
BPO.01 Pytanie 250
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynniki stanowiące zagrożenie w miejscu pracy obejmują

A. substancje mające działanie mutagenne.
B. promieniowanie elektromagnetyczne.
C. ostre krawędzie oraz wystające części.
D. riketsje.
BPO.01 Pytanie 251
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W środowisku pracy nie można zaliczyć do czynników biologicznych

A. fungi
B. dioptrie
C. viruses
D. rickettsiae
BPO.01 Pytanie 252
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociany pracownik ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę. Jaki procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej stanowi jego wynagrodzenie w drugim roku nauki?

§ 19. 1.Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

2. Stosunek procentowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi:

1) w pierwszym roku nauki - nie mniej niż 4%,

2) w drugim roku nauki - nie mniej niż 5%,

3) w trzecim roku nauki - nie mniej niż 6%.

§ 20. Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia, o którym mowa w ust.1.

A. Nie mniej niż 6%.
B. Nie mniej niż 4%.
C. Nie mniej niż 9%.
D. Nie mniej niż 5%.
BPO.01 Pytanie 253
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie pracownika młodocianego w godzinach nadliczbowych jest dozwolone?

A. jest możliwe, pod warunkiem jego zgody
B. jest akceptowalne, jeśli rodzice wyrażą pisemną zgodę
C. jest dozwolone, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
D. jest zabronione
BPO.01 Pytanie 254
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką metodą dokonuje się oceny obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego pracownika na danym stanowisku pracy?

A. JSA
B. PHA
C. RISK SCORE
D. O WAS
BPO.01 Pytanie 255
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie informacje dotyczące działań do podjęcia przed rozpoczęciem zajęć, zasady oraz metody bezpiecznego przeprowadzania danej pracy, czynności po zakończeniu pracy i procedury w sytuacjach kryzysowych są zawarte?

A. w procedurze
B. w regulaminie pracy
C. w instrukcji stanowiskowej
D. w karcie oceny ryzyka zawodowego
BPO.01 Pytanie 256
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do instytucji zewnętrznych odpowiedzialnych za nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy należy między innymi:

A. Państwowa Straż Pożarna, Urząd Dozoru Technicznego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych
B. Najwyższa Izba Kontroli, Urząd Wojewódzki, Rzecznik Praw Obywatelskich
C. Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Dozoru Technicznego, Państwowa Inspekcja Sanitarną
D. Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Kontroli Skarbowej
BPO.01 Pytanie 257
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 3,0 m
B. 3,3 m
C. 2,5 m
D. 2,2 m
BPO.01 Pytanie 258
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Natężenie światła na miejscu pracy jest uzależnione od

A. charakterystyki, rodzaju oraz precyzji realizowanej pracy
B. parametrów ustalonych przez Państwową Inspekcję Pracy
C. długości czasu wykonywania pracy
D. sprawności wzrokowej pracownika
BPO.01 Pytanie 259
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy w pomieszczeniu o stałej działalności prowadzone są czynności generujące czynniki szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość takiego pomieszczenia powinna wynosić nie mniej niż

A. 4,0 m
B. 2,5 m
C. 2,2 m
D. 3,3 m
BPO.01 Pytanie 260
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby oznaczyć strefy na przejściach, gdzie istnieje ryzyko potknięcia, upadku lub uderzenia, zgodnie z Polskimi Normami, powinno się zastosować farbę

A. czarną
B. czerwoną
C. żółtą i czarną
D. czarną i czerwoną
BPO.01 Pytanie 261
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Grafika, która przedstawia fragment procesu technologicznego realizowanego bez zmiany warunków obróbczych oraz powierzchni przetwarzanej, określana jest mianem

A. montażowym
B. operacyjnym
C. zabiegowym
D. zestawieniowym
BPO.01 Pytanie 262
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Lista zajęć uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w stanie błogosławionym oraz matek karmiących znajduje się

A. w rozporządzeniu Rady Ministrów
B. w ustawie o ochronie pracy kobiet
C. w Kodeksie pracy
D. w rozporządzeniu o służbie bhp
BPO.01 Pytanie 263
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który w trakcie wykonywania pracy wpływa na pracownika w sposób prowadzący lub mogący prowadzić do choroby, określa się jako

A. niebezpiecznym
B. szkodliwym
C. uciążliwym
D. urazowym
BPO.01 Pytanie 264
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas eksploatacji dmuchawy należy unikać przechodzenia w okolicy wylotu jej rurociągu, ponieważ może to prowadzić do

A. usterki urządzenia
B. uderzenia transportowanymi materiałami
C. porażenia prądem elektrycznym
D. pożaru lub wybuchu
BPO.01 Pytanie 265
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak nazywa się jednostka natężenia oświetlenia w miejscu pracy?

A. volt
B. lumen
C. kandela
D. luks
BPO.01 Pytanie 266
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z poniższych nie jest objawem stresu zawodowego?

A. Trudności w koncentracji
B. Problemy ze snem
C. Zwiększona kreatywność
D. Wzmożona drażliwość
BPO.01 Pytanie 267
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zjawisko przystosowania oka do obserwacji obiektów znajdujących się w różnych odległościach określa się

A. akomodacją
B. konwergencją
C. adaptacją
D. stereoskopią
BPO.01 Pytanie 268
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto ma obowiązek oceny i dokumentacji ryzyka zawodowego oraz informowania pracowników o jego wystąpieniu?

A. Inspektor pracy
B. Pracownik służby bhp
C. Pracodawca
D. Specjalista do spraw bhp
BPO.01 Pytanie 269
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wyniki pomiarów szkodliwych dla zdrowia czynników stanowią podstawę

A. do podjęcia działań organizacyjno-technicznych w celu ograniczenia narażenia na te czynniki
B. do wystąpienia o status zakładu pracy chronionej
C. do przeprowadzenia kontroli w zakładzie przez Państwową Inspekcję Sanitarną
D. do ubiegania się o dodatki za pracę w trudnych warunkach
BPO.01 Pytanie 270
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniach, w których prowadzone są lekcje, temperatura powinna wynosić co najmniej

A. 22°C
B. 20°C
C. 16°C
D. 18°C
BPO.01 Pytanie 271
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym jest ryzyko zawodowe?

A. szansa na wystąpienie niepożądanych incydentów
B. prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnych skutków zagrożeń wiążących się z procesem pracy, z równoczesnym uwzględnieniem ich powagi
C. możliwość rozwoju choroby zawodowej
D. prawdopodobieństwo zajścia wypadku w miejscu pracy
BPO.01 Pytanie 272
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik miał wypadek w miejscu pracy. Jaki dokument jest wymagany, aby ZUS mógł ocenić stopień uszczerbku na zdrowiu pracownika?

A. Oświadczenie pracownika, że jest już w pełni zdrowy
B. Skierowanie na badania kontrolne
C. Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie
D. Orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy wydane przez uprawnionego lekarza
BPO.01 Pytanie 273
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nauką, która bada jak dostosować pracę do zdolności psychofizycznych ludzi, jest

A. psychologia
B. psychofizyka
C. higiena pracy
D. ergonomia
BPO.01 Pytanie 274
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy można zatrudniać kobietę w ciąży w godzinach nadliczbowych?

A. Tak, na podstawie jej pisemnej zgody
B. Tak, ale tylko 1 godzinę dziennie
C. Nie wolno zatrudniać w żadnym przypadku
D. Tak, tylko za zgodą związków zawodowych
BPO.01 Pytanie 275
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii urządzeń do odsysania pyłów na stanowisku pracy znacznie zwiększyło się stężenie pyłów gipsowych, wielokrotnie przekraczając dozwolone normy. Kontynuowanie pracy w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na pojawiające się ryzyko

A. niewielkiego.
B. średniego.
C. bardzo niskiego.
D. wysokiego.
BPO.01 Pytanie 276
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Długie przerwy na relaks w trakcie pracy są zalecane przy

A. pracy wymagającej pobytu na świeżym powietrzu
B. pracy wiążącej się z długotrwałym siedzeniem
C. pracach szczególnie uciążliwych lub w skrajnie niekorzystnych warunkach środowiskowych
D. wykonywaniu pracy o charakterze monotonnym
BPO.01 Pytanie 277
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto, będąc odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i higienę pracy lub nadzorując pracowników czy inne osoby fizyczne, nie stosuje się do przepisów oraz zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, może zostać ukarany grzywną?

A. od 500 zł do 50 000 zł
B. od 1 000 zł do 10 000 zł
C. od 100 zł do 5 000 zł
D. od 1 000 zł do 30 000 zł
BPO.01 Pytanie 278
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nieodpowiednie i nadmierne obciążenie układu ruchu w związku z wykonywaniem pracy zawodowej prowadzi do

A. zwiększenia efektywności organizmu
B. dolegliwości układu oddechowego
C. pogorszenia widzenia i słuchu
D. dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego
BPO.01 Pytanie 279
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miejscu pracy piekarza nie powinno się przeprowadzać pomiaru

A. mikroklimatu gorącego
B. mikroklimatu zimnego
C. hałasu
D. zapylenia
BPO.01 Pytanie 280
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W systemie kolorów oraz oznakowania znaków bezpieczeństwa kolor czerwony jest przypisany do

A. znaków informacyjnych.
B. nakazów.
C. zakazów.
D. dróg ewakuacyjnych.