Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 361
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zagadnieniem projektowania interakcji człowieka z maszynami i otoczeniem, mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności pracy przy jak najmniejszym obciążeniu psychofizycznym, zajmuje się

A. ergonomia korekcyjna
B. higiena pracy
C. ergonomia koncepcyjna
D. fizjologia pracy
BPO.01 Pytanie 362
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na jakie badania lekarskie należy regularnie się zgłaszać?

A. jedynie pracownicy zatrudnieni na stanowiskach fizycznych
B. tylko ci, którzy pracują w warunkach szkodliwych lub uciążliwych
C. wszyscy zatrudnieni w danym zakładzie
D. osoby, które dopiero co zaczęły pracę w firmie
BPO.01 Pytanie 363
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdzie istnieje największe ryzyko porażenia prądem elektrycznym w pomieszczeniu?

A. w wilgotnym pomieszczeniu z drewnianym podłożem
B. w przewiewnym pomieszczeniu z drewnianą podłogą
C. w suchym pomieszczeniu z betonową posadzką
D. w wilgotnym pomieszczeniu z betonową posadzką
BPO.01 Pytanie 364
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie zagrożenie może prowadzić do najpoważniejszych konsekwencji zdrowotnych dla pracownika podczas realizacji prac w wykopie?

A. wdychanie zanieczyszczonego powietrza
B. zalanie przez gromadzące się wody gruntowe
C. zasypanie na skutek osunięcia się ścian wykopu
D. utknięcie w błocie
BPO.01 Pytanie 365
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wyciągu z przepisów ustal wielkość wolnej powierzchni podłogi stolarni zatrudniającej na każdej zmianie 100 osób.

Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 220 m2
B. 210 m2
C. 200 m2
D. 230 m2
BPO.01 Pytanie 366
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy zagrożenie stanowi stres, który określa się jako

A. czynnik powodujący napięcie
B. reakcję psychofizjologiczną na oczekiwania otoczenia
C. sytuację trudną, w jakiej może się znaleźć człowiek
D. czynnik wymagający podjęcia natychmiastowej decyzji
BPO.01 Pytanie 367
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najgroźniejsze dla zdrowia człowieka działanie ma pył

A. zawierający metale ciężkie
B. pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego
C. grafitu
D. azbestu
BPO.01 Pytanie 368
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 2,5 m
B. 3,3 m
C. 3,0 m
D. 2,2 m
BPO.01 Pytanie 369
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie formy mogą przyjąć szkolenia okresowe BHP?

A. prelekcji
B. konferencji
C. warsztatów
D. kursu
BPO.01 Pytanie 370
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, który zatrudnia więcej niż 100 pracowników, jest zobowiązany do utworzenia

A. społecznej inspekcji pracy
B. komisji bhp
C. inspektoratu bhp
D. służby bhp
BPO.01 Pytanie 371
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, który zatrudnia 5 pracowników biurowych w jednej zmianie, musi zapewnić im co najmniej

A. 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 13 m3 wolnej objętości
B. 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości
C. 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 65 m3 wolnej objętości
D. 10 m2 wolnej powierzchni podłogi i 90 m3 wolnej objętości
BPO.01 Pytanie 372
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Fragment instrukcji bhp w laboratorium chemicznym. W laboratorium chemicznym pod wyciągiem należy wykonywać

„Miejsce, w którym jest prowadzona reakcja, powinno posiadać właściwą wentylację. Jedynie proste operacje (odważanie, przesypywanie ciał stałych, sączenie) z użyciem nieszkodliwych substancji lub roztworów wodnych o temperaturze pokojowej mogą być wykonywane na stołach laboratoryjnych. Wszystkie pozostałe operacje muszą być wykonywane pod sprawnie działającym wyciągiem."

A. rozcieńczanie stężonych kwasów.
B. odważanie glukozy.
C. sączenie zawiesiny wodnej kredy.
D. przesypywanie chlorku sody.
BPO.01 Pytanie 373
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy kontrole medyczne są realizowane w sytuacji

A. wykonywania pracy w warunkach narażenia na działanie substancji oraz czynników rakotwórczych
B. pogorszenia stanu zdrowia pracownika
C. tygodniowej niezdolności do pracy z powodu wypadku w miejscu pracy
D. niezdolności do wykonywania pracy przez czas dłuższy niż 30 dni z powodu choroby
BPO.01 Pytanie 374
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W procesie określania interakcji człowiek – maszyna, w celu usprawnienia warunków pracy, powinni być zaangażowani

A. inspektor pracy, specjalista do spraw bhp, główny inżynier
B. antropolog, lekarz, konstruktor i organizator produkcji
C. inspektor sanitarny, służba bhp, lekarz medycyny pracy
D. główny specjalista, społeczny inspektor pracy, projektant
BPO.01 Pytanie 375
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Można wypowiedzieć lub rozwiązać umowę z kobietą będącą w ciąży bez wypowiedzenia, jeśli

A. ogłoszono upadłość lub likwidację pracodawcy
B. praca miałaby być wykonywana w szkodliwych warunkach
C. następuje zmiana profilu produkcji w zakładzie pracy
D. została zawarta na okres próbny przekraczający 1 miesiąc
BPO.01 Pytanie 376
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Choroba białych palców jest schorzeniem, które może się rozwinąć w wyniku zawodowego kontaktu z

A. drganiami mechanicznymi
B. substancjami chemicznymi
C. ultradźwiękami
D. pyłami przemysłowymi
BPO.01 Pytanie 377
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zajęć wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej nie wlicza się prac związanych z obsługą

A. podnośników i platform hydraulicznych
B. układnic magazynowych
C. suwnic sterowanych z kabiny i zdalnie sterowanych
D. wytwornic acetylenowych
BPO.01 Pytanie 378
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który środek ochrony osobistej ograniczy wnikanie zanieczyszczeń do układu oddechowego pracownika?

A. Maska
B. Tarcza
C. Ustnik
D. Przyłbica
BPO.01 Pytanie 379
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca jest zobowiązany do skierowania nowo zatrudnionej osoby na badania lekarskie?

A. dodatkowe
B. kontrolne
C. wstępne
D. okresowe
BPO.01 Pytanie 380
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie pracownika młodocianego w godzinach nadliczbowych jest dozwolone?

A. jest zabronione
B. jest dozwolone, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
C. jest możliwe, pod warunkiem jego zgody
D. jest akceptowalne, jeśli rodzice wyrażą pisemną zgodę
BPO.01 Pytanie 381
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się ryzyko zawodowe?

A. ciężkość skutków niechcianych incydentów związanych z wykonywaną pracą
B. zagrożenia wypadkowe obecne w miejscu pracy
C. skutki zagrożeń wypadkowych występujących w miejscu pracy
D. prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, prowadzących do strat, w szczególności pojawienia się niekorzystnych skutków zdrowotnych u pracowników
BPO.01 Pytanie 382
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przed przystąpieniem do działań kontrolnych przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych, które są odłączone od zasilania, pracownik odpowiedzialny za bhp powinien najpierw

A. otrzymać pisemne zlecenie do wykonania działań służbowych
B. przeprowadzić oględziny oraz usunąć osłony i bariery ochronne
C. umieścić tablicę ostrzegawczą w miejscu włączania obwodu o treści "Nie załączać"
D. poinformować rejonowy zakład elektroenergetyczny
BPO.01 Pytanie 383
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami

Kodeks pracy

Art.2005 § 2.

Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin.

A. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 5 godzin praktyki.
B. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 3 godziny praktyki.
C. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 2 godziny praktyki.
D. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 4 godziny praktyki.
BPO.01 Pytanie 384
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zasiłek powypadkowy przyznawany rodzinie ofiary wypadku śmiertelnego

A. nie jest przyznawany, gdy ustalono, że pracownik łamał przepisy i zasady bhp
B. jest przyznawany bez względu na przyczynę wypadku
C. nie jest przyznawany, jeśli wykryto, że pracownik był pod wpływem alkoholu podczas wykonywania pracy
D. nie jest przyznawany w sytuacji, gdy stwierdzono rażące niedbalstwo pracownika
BPO.01 Pytanie 385
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych incydentów związanych z wykonywaną pracą, które mogą powodować straty, zwłaszcza negatywne skutki zdrowotne dla pracowników w wyniku zawodowych zagrożeń obecnych w środowisku pracy lub sposobie jej realizacji, określa się mianem

A. ciężkości skutków niepożądanych incydentów związanych z wykonywaną pracą
B. zagrożenia wypadkowego występującego na stanowisku pracy
C. ryzykiem zawodowym
D. oceną ryzyka zawodowego
BPO.01 Pytanie 386
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas obróbki metalu wióry muszą być usuwane

A. odpowiednimi narzędziami ręcznymi
B. rękami, lecz w sposób bezpieczny
C. zmiotką lub przy użyciu sprężonego powietrza
D. za pomocą sprężonego powietrza
BPO.01 Pytanie 387
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gorący mikroklimat w miejscach pracy definiowany jest poprzez wskaźnik obciążenia cieplnego?

A. WCI
B. IREQ
C. WBGT
D. PMV
BPO.01 Pytanie 388
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas przeprowadzonej kontroli stanu niewielkiego pomieszczenia w drukarni zauważono, że kratka wentylacyjna została zakryta kartką papieru. Jakie zalecenia pokontrolne powinien wydać inspektor bhp?

A. Zamiana kartki na regulowaną żaluzję
B. Zamiana kartki na materiał filtracyjny
C. Odsłonięcie kratki wentylacyjnej
D. Dodatkowe ogrzewanie pomieszczenia
BPO.01 Pytanie 389
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Oświetlenie awaryjne jest stosowane w celu

A. wyznaczenia bezpiecznej ścieżki ewakuacyjnej
B. informowania pracownika o zbliżającym się zagrożeniu (niebezpieczeństwie)
C. zwiększenia poczucia bezpieczeństwa osób poprzez wybór ciepłej barwy światła
D. zapewnienia awaryjnego oświetlenia, które pozwala na bezpieczne zakończenie, a w niektórych sytuacjach kontynuację wykonywanych zadań
BPO.01 Pytanie 390
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Sekretarka wykonuje swoje obowiązki w godzinach od 7.00 do 15.00. O 15.10, korzystając z urządzeń higieniczno-sanitarnych znajdujących się w zakładzie, poślizgnęła się i w wyniku upadku doznała złamania nogi. To zdarzenie

A. nie jest incydentem przy pracy
B. jest incydentem przy pracy
C. jest zdarzeniem w drodze z pracy do domu
D. jest traktowane na równi z incydentem przy pracy
BPO.01 Pytanie 391
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik doznał wypadku podczas drogi powrotnej z pracy. Z uwagi na swoją nieobecność w tym okresie ma on prawo do wynagrodzenia w wysokości

A. 90%
B. 70%
C. 80%
D. 100%
BPO.01 Pytanie 392
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W biurach temperatura nie powinna wynosić mniej niż

A. 20oC
B. 14oC
C. 18oC
D. 16oC
BPO.01 Pytanie 393
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku dostania się do środowiska, na skutek awarii, niebezpiecznych substancji chemicznych, należy zgłosić to

A. Straży Miejskiej
B. Straży Ochrony Przyrody
C. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
D. Państwowej Straży Pożarnej
BPO.01 Pytanie 394
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do metod technicznych redukcji zagrożeń wynikających z drgań mechanicznych należy

A. automatyzacja procesów technologicznych
B. przekazywanie do pracy na innych miejscach
C. skracanie czasu ekspozycji na drgania
D. wprowadzanie przerw i odpoczynku
BPO.01 Pytanie 395
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hierarchii wykorzystywanych metod ograniczania ryzyka zawodowego, na końcu stosuje się metody

A. organizacyjne i proceduralne
B. techniczne eliminujące zagrożenie u źródła
C. ochrony zbiorowej
D. ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 396
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby zagwarantować odpowiednie naturalne oświetlenie w pomieszczeniu przeznaczonym na stały pobyt ludzi, stosunek powierzchni okien, mierzony w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić

A. więcej niż 1:8
B. nie mniej niż 1:6
C. nie mniej niż 1:8
D. więcej niż 1:6
BPO.01 Pytanie 397
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie danych z tabeli określ wymaganą wartość natężenia oświetlenia w kasie biletowej dworca kolejowego

Lp.Rodzaj wnętrz, zadania lub czynnościNatężenie oświetlenia Em[lx]
1.Sala biletowa i hala główna200
2.Poczekalnie200
3.Zadaszone perony i podziemne przejścia dla pasażerów50
4.Kasy biletowe, bagażowe i kantory300
5.Inne pomieszczenia100

A. 50 lx
B. 100 lx
C. 200 lx
D. 300 lx
BPO.01 Pytanie 398
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dla młodocianych pracowników zabronione jest ręczne podnoszenie i przenoszenie przez jedną osobę na odległość większą niż 25 m przedmiotów o masie przekraczającej w przypadku obciążenia powtarzalnego odpowiednio dla dziewcząt i dla chłopców?

A. 6 i 10 kg
B. 8 i 12 kg
C. 5 i 8 kg
D. 3 i 5 kg
BPO.01 Pytanie 399
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy inicjatywy mające na celu wyrównywanie szans pracowników są sprzeczne z zasadą równego traktowania w zatrudnieniu?

A. Nie naruszają zasady równego traktowania
B. Nie, jeśli pracodawca ma uzasadnienie dla takich działań
C. Nie, jeśli pracownik nie wyraża sprzeciwu
D. Nie, jeśli pracodawca nie informuje o celach takich działań
BPO.01 Pytanie 400
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na każdego pracownika zatrudnionego równocześnie w pomieszczeniu stałej pracy, powinno przypadać co najmniej

A. 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
B. 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
C. 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
D. 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp