Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 1 041
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zasobów edukacyjnych można zaliczyć

A. prezentację komputerową
B. harmonogram nauczania
C. spis uczestników
D. cel kursu
BPO.01 Pytanie 1 042
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wypadkiem, który wystąpił w nietypowych warunkach, jest wypadek

A. w trakcie imprezy zakładowej
B. zdarzenie mające miejsce podczas "załatwiania spraw osobistych" w godzinach pracy
C. w czasie udzielania świadczeń przez wolontariusza
D. przy realizacji umowy o dzieło
BPO.01 Pytanie 1 043
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie dla pracownika dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy?

A. w przeciągu tygodnia od momentu zatrudnienia
B. w terminie jednego miesiąca od momentu rozpoczęcia pracy
C. przed dopuszczeniem do pracy
D. w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy
BPO.01 Pytanie 1 044
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 3,3 m
B. 2,2 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
BPO.01 Pytanie 1 045
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Hałas jest jednym z szkodliwych czynników należących do grupy

A. psychofizycznych
B. biologicznych
C. fizycznych
D. chemicznych
BPO.01 Pytanie 1 046
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo w ciągu doby młodociany w wieku powyżej 16 lat może pracować maksymalnie godziny?

A. 5 godzin
B. 7 godzin
C. 8 godzin
D. 6 godzin
BPO.01 Pytanie 1 047
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie maszyny oraz urządzenia powinny posiadać instrukcje dotyczące bezpiecznej eksploatacji?

A. Jedynie narzędzia w zakładach produkcyjnych
B. Wyłącznie maszyny produkcyjne
C. Zaledwie maszyny i urządzenia, które niosą największe ryzyko wypadków
D. Wszystkie maszyny i urządzenia
BPO.01 Pytanie 1 048
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik pełniący obowiązki spawacza elektrycznego został wyposażony w odzież ochronną i środki ochrony osobistej. Ślusarz pracujący w tym samym pomieszczeniu zgłasza dolegliwości związane z oczami. Pracownik służby bhp zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o

A. okulary ochronne dla drugiego pracownika
B. przyłbicę dla drugiego pracownika
C. osłonę dla drugiego pracownika
D. parawan oddzielający stanowiska
BPO.01 Pytanie 1 049
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak należy ocenić natężenie wysiłku fizycznego pracownika, którego tętno zmierzone na stanowisku pracy wynosi 104 uderzenia na minutę?

Natężenie wysiłku fizycznegoWydatek energetyczny kJ/minWydatek energetyczny kcal/minCzęstotliwość tętna na minZużycie tlenu l/minWentylacja płuc l/minCentralna temperatura ciała °C
Bardzo lekki10,52,5750,51037,5
Lekki10,5÷20,92,5÷5,075÷1000,5÷1,0010÷2037,5
Średnio ciężki20,9÷31,45,0÷7,5100÷1251,0÷1,520÷3537,5÷38,0
Ciężki31,4÷41,87,5÷10,0125÷1501,5÷2,035÷5038,0÷38,5
Bardzo ciężki41,8÷52,310,0÷12,5150÷1572,0÷2,550÷6538,5÷39,0
Krańcowo ciężki52,312,51752,56539,0

A. Lekki.
B. Ciężki.
C. Średnio ciężki.
D. Bardzo ciężki.
BPO.01 Pytanie 1 050
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomimo użycia dostępnych technologii, zauważono przekroczenie maksymalnego poziomu hałasu. W takiej sytuacji można wprowadzić działania organizacyjne poprawiające warunki pracy w postaci

A. zapewnienia pracownikowi indywidualnych środków ochrony słuchu
B. zainstalowania dodatkowych ekranów
C. skrócenia godzin pracy na hałaśliwym miejscu pracy
D. wdrożenia aktywnej redukcji hałasu
BPO.01 Pytanie 1 051
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w dziedzinie bhp powinna w trakcie realizacji swoich zadań używać właściwych środków ochrony osobistej. Na budowie ma obowiązek noszenia

A. maski
B. kasku
C. okularów ochronnych
D. przyłbicy
BPO.01 Pytanie 1 052
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie hałasu generowanego przez sprężarki tłokowe jest użycie

A. obudowy dźwiękoizolacyjnej sprężarek
B. słuchawkowych osłon słuchu
C. hełmów tłumiących hałas
D. wkładek tłumiących hałas - stoperów
BPO.01 Pytanie 1 053
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Uciążliwy czynnik w środowisku pracy

A. jest znacznym zagrożeniem, gdyż jego oddziaływanie może prowadzić do rozwoju choroby zawodowej
B. może prowadzić do utraty życia
C. może spowodować, w przypadku kolizyjnego kontaktu, utratę życia lub zdrowia pracownika
D. nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, ale utrudnia wykonywanie zadań lub przyczynia się do obniżenia wydolności psychofizycznej
BPO.01 Pytanie 1 054
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pracy z autoklawem (szczelnie zamknięty, podgrzewany zbiornik), pracownik może być narażony na

A. chorobę wibracyjną
B. udar cieplny
C. zatrucie CO2
D. poparzenie
BPO.01 Pytanie 1 055
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Instruktaż na stanowisku powinien umożliwić uczestnikom szkolenia zapoznanie się

A. z ryzykiem zawodowym występującym na ich stanowiskach pracy
B. z przepisami oraz regułami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danym miejscu pracy
C. z podstawowymi regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pracy
D. z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku wypadku w miejscu pracy
BPO.01 Pytanie 1 056
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku incydentu doszło do wycieku z pojazdu oraz zapalenia się benzyny bezołowiowej. Do gaszenia pożaru tego paliwa nie powinno się stosować

A. proszku gaśniczego
B. dwutlenku węgla
C. piany gaśniczej
D. zwarty strumień wody
BPO.01 Pytanie 1 057
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby osiągnąć cel "słuchacz powinien umiejętnie przygotować stanowisko pracy z monitorami ekranowymi zgodnie z normami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadami ergonomii", jakie treści kształcenia mogą być przydatne?

A. przyczyny stresu i sposoby na ograniczenie jego oddziaływania na zdrowie oraz przebieg pracy mechanika-montera maszyn i urządzeń
B. minimalne normy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie muszą być spełnione w stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe, określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r.
C. ocena zagrożeń związanych z pracą na ruchomych maszynach w kontekście ich przyczyn, konsekwencji i metod ochrony
D. przyczyny pożarów - zasady zachowania w obszarach leśnych w zarządzie państwowym
BPO.01 Pytanie 1 058
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsce pracy nie powinno być usytuowane

A. w piwnicach i suterenach bez dostępu do światła dziennego i bez zgody odpowiedniego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
B. w pomieszczeniach, gdzie obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia przekraczające NDS lub NDN
C. w budowlach o konstrukcji żelbetowej
D. w piwnicach i suterenach, gdy zapewnione jest oświetlenie dzienne oraz uzyskano zgodę właściwego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w porozumieniu z odpowiednim Okręgowym Inspektorem Pracy
BPO.01 Pytanie 1 059
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Element, który jest obowiązkowy w standardowym wyposażeniu apteczki, to

A. tabletki z krzyżykiem
B. jodyna
C. jednorazowe rękawiczki gumowe
D. krople żołądkowe
BPO.01 Pytanie 1 060
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Praca związana z obsługą zmechanizowanych narzędzi takich jak młot pneumatyczny, wiertarka udarowa czy szlifierka elektryczna może prowadzić do

A. choroby dekompresyjnej
B. uszkodzenia nerwu strzałkowego
C. choroby wibracyjnej
D. urazów ciśnieniowych
BPO.01 Pytanie 1 061
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na bilans cieplny organizmu ludzkiego wpływają

A. jedynie promieniowanie cieplne
B. wilgotność względna, temperatura, promieniowanie cieplne
C. tylko temperatura
D. temperatura oraz pora roku
BPO.01 Pytanie 1 062
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie kobiet w ciąży na nadgodziny oraz w nocy jest

A. możliwe, jeżeli lekarz medycyny pracy wyrazi zgodę
B. zabronione
C. dopuszczalne
D. dopuszczalne, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody pracownicy
BPO.01 Pytanie 1 063
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ile misek ustępowych i pisuarów powinno być zainstalowanych w zakładzie produkcyjnym, w którym 120 mężczyzn zatrudnionych jest na jednej zmianie?

Rozporządzenie MGPiPS
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Rozdział 4
Ustępy
§ 23.1. Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy. Odległość ta może być większa jedynie dla pracowników pracujących stale na otwartej przestrzeni, lecz nie powinna przekraczać 125 m od najdalszego stanowiska pracy. (...)
§ 28.1. Na każdych trzydziestu mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar, lecz nie mniej niż jedna miska ustępowa i jeden pisuar przy mniejszej liczbie zatrudnionych.
2. Na każdych dwadzieścia kobiet zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska przy mniejszej liczbie zatrudnionych.

A. Trzy miski ustępowe i trzy pisuary.
B. Cztery miski ustępowe i cztery pisuary.
C. Jedna miska ustępowa i jeden pisuar.
D. Pięć misek ustępowych i pięć pisuarów.
BPO.01 Pytanie 1 064
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gwarantowanie pracy w komfortowej pozycji, eliminowanie statycznego obciążenia oraz ograniczenie zbędnych i nadmiernych ruchów to kluczowe cele

A. medycyny pracy
B. ergonomii koncepcyjnej
C. bezpieczeństwa pracy
D. higieny pracy
BPO.01 Pytanie 1 065
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nie ma potrzeby ponownego przeprowadzania ocen ryzyka zawodowego, gdy

A. prowadzane są zmiany w już istniejących miejscach pracy
B. nastąpiła zmiana osoby na stanowisku kierowniczym jednostki
C. zostają utworzone nowe miejsca pracy
D. zmieniają się regulacje dotyczące dozwolonego poziomu czynników w środowisku pracy
BPO.01 Pytanie 1 066
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wypadku w pracy pracodawca ma obowiązek

A. niezwłocznie poinformować odpowiedniego okręgowego inspektora sanitarnego oraz prokuratora
B. podjąć konieczne kroki eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić pomoc medyczną dla poszkodowanych, ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz wprowadzić stosowne środki zapobiegające podobnym zdarzeniom
C. natychmiast poinformować Państwową Inspekcję Pracy
D. wezwać stosowne służby, przystąpić do działań ratujących życie oraz sporządzić dokumentację dotyczącą ustaleń okoliczności i przyczyn wypadku
BPO.01 Pytanie 1 067
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu chroniące słuch w przypadku ośmiogodzinnej ekspozycji w miejscu pracy?

A. 85 dB
B. 105 dB
C. 75 dB
D. 100 dB
BPO.01 Pytanie 1 068
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie cechy narządu wzroku nie wpływają na jakość widzenia funkcjonalnego?

A. Akomodacyjne.
B. Stereoskopowości.
C. Transmitancyjne.
D. Adaptacyjne.
BPO.01 Pytanie 1 069
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pierwszej inspekcji w firmie ujawniono, że pracodawca naruszył przepisy dotyczące praw pracownika. Inspektor pracy ma prawo nałożyć na niego karę grzywny w formie mandatu karnego w wysokości

A. od 1000 zł do 2000 zł
B. od 5000 zł do 10 000 zł
C. od 500 zł do 1000 zł
D. od 2000 zł do 5000 zł
BPO.01 Pytanie 1 070
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do wykonywania intensywnej pracy fizycznej najlepiej pasowałby pracownik o typie sylwetki

A. pyknicznej
B. atletycznej
C. leptosomicznej
D. dysplastycznej
BPO.01 Pytanie 1 071
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca z użyciem pilarki łańcuchowej jest narażona na lokalne drgania mechaniczne. Długotrwałe działanie tego czynnika może prowadzić do

A. choroby "białych palców"
B. choroby narządu ruchu
C. utraty słuchu
D. utraty wzroku
BPO.01 Pytanie 1 072
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo, licząc od daty ostatniego zapisu, pracodawca lub kompetentny inspektor sanitarny powinien przechowywać dokumentację dotyczącą czynników szkodliwych dla zdrowia oraz karty badań i pomiarów tychże czynników?

A. 50 lat
B. 10 lat
C. 40 lat
D. 20 lat
BPO.01 Pytanie 1 073
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsca pracy powinny być przystosowane do

A. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
B. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
C. liczby stanowisk zatrudnienia
D. zainstalowanych urządzeń i maszyn
BPO.01 Pytanie 1 074
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż działanie bądź środki, które powinny być podejmowane w pierwszej kolejności w celu zredukowania ryzyka zawodowego związanego z pracą z substancją chemiczną:

A. stosowanie środków ochrony indywidualnej
B. systematyczne kontrole stanu BHP z uwzględnieniem organizacji pracy, stanu technicznego urządzeń oraz ustalanie metod rejestrowania nieprawidłowości i ich eliminacji
C. stosowanie środków ochrony zbiorowej, jak na przykład odpowiednia wentylacja i działania organizacyjne
D. eliminacja uwalniania do środowiska pracy substancji chemicznej stwarzającej zagrożenie poprzez odpowiednie projektowanie procesów pracy i kontrolę techniczną oraz stosowanie adekwatnego wyposażenia i materiałów
BPO.01 Pytanie 1 075
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca jest zobowiązany do zgłoszenia każdego śmiertelnego, poważnego oraz zbiorowego wypadku w miejscu pracy?

A. policji oraz odpowiedniego inspektora pracy
B. inspektora pracy społecznego oraz prokuratora
C. policji oraz prokuratora
D. odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora
BPO.01 Pytanie 1 076
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W powietrzu analizowanym w automatycznej stacji pomiarowej, na terenie przyległym do elektrowni opalanej węglem brunatnym, oznaczono wskaźniki ekspozycji uśrednione za okres roku dla:
- tlenku siarki IV - 20 μg /m3,
- pyłu zawieszonego PM 10 - 42 μg /m3,
- tlenku azotu IV - 38 μg /m3

Z analizy danych pomiarowych wynika, że w badanym powietrzu zostało przekroczone dopuszczalne stężenie (poziom)

Wartości dopuszczalnych stężeń tych substancji wynoszą:
Nazwa substancjiOkres uśredniania wyników pomiarówDopuszczalne stężenie (poziom) substancji w powietrzu [μg/m³]
Tlenek siarki (IV)rok kalendarzowy20
Pył zawieszony PM10rok kalendarzowy40
Tlenek azotu (IV)rok kalendarzowy40

A. tlenku azotu IV i pyłu zawieszonego PM 10.
B. tlenku siarki IV.
C. pyłu zawieszonego PM 10.
D. tlenku azotu IV i tlenku siarki IV.
BPO.01 Pytanie 1 077
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie oceny ryzyka zawodowego?

A. Państwowa Inspekcja Pracy
B. specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy
C. inspektor ds. bhp
D. pracodawca
BPO.01 Pytanie 1 078
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik, idąc z szatni do miejsca pracy, poślizgnął się i złamał rękę. Tego rodzaju incydent nazywamy wypadkiem

A. równoznaczny z wypadkiem przy pracy
B. w drodze do zatrudnienia
C. w trakcie pracy
D. niezwiązany z zatrudnieniem
BPO.01 Pytanie 1 079
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie zatrudniającym 100 osób zarejestrowano 5 wypadków w okresie roku, tj. od 1 stycznia do 30 grudnia. Jaka jest wartość wskaźnika częstotliwości wypadków w okresie sprawozdawczym jednego roku?

Wzorcowy sposób obliczania wskaźnika częstotliwości wypadków:

Wskaźnik częstotliwości wypadków = (W x 1000) / Z

Gdzie: W – ilość wypadków w okresie sprawozdawczym

Z – średnie zatrudnienie w okresie sprawozdawczym

Źródło: I. Skuza: Wypadki przy pracy od A do Z, Gdańsk oddz. 2005

A. 50
B. 20
C. 150
D. 500
BPO.01 Pytanie 1 080
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaki jest dopuszczalny poziom hałasu, uwzględniając ośmiogodzinny czas pracy?

A. 75 dB
B. 85 dB
C. 80 dB
D. 90 dB