Filtrowanie pytań
Wypadkiem, który wystąpił w nietypowych warunkach, jest wypadek
Pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie dla pracownika dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy?
Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.
Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do: 1) 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
Hałas jest jednym z szkodliwych czynników należących do grupy
Jak długo w ciągu doby młodociany w wieku powyżej 16 lat może pracować maksymalnie godziny?
Jakie maszyny oraz urządzenia powinny posiadać instrukcje dotyczące bezpiecznej eksploatacji?
Pracownik pełniący obowiązki spawacza elektrycznego został wyposażony w odzież ochronną i środki ochrony osobistej. Ślusarz pracujący w tym samym pomieszczeniu zgłasza dolegliwości związane z oczami. Pracownik służby bhp zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o
Jak należy ocenić natężenie wysiłku fizycznego pracownika, którego tętno zmierzone na stanowisku pracy wynosi 104 uderzenia na minutę?
Natężenie wysiłku fizycznego | Wydatek energetyczny kJ/min | Wydatek energetyczny kcal/min | Częstotliwość tętna na min | Zużycie tlenu l/min | Wentylacja płuc l/min | Centralna temperatura ciała °C |
---|---|---|---|---|---|---|
Bardzo lekki | 10,5 | 2,5 | 75 | 0,5 | 10 | 37,5 |
Lekki | 10,5÷20,9 | 2,5÷5,0 | 75÷100 | 0,5÷1,00 | 10÷20 | 37,5 |
Średnio ciężki | 20,9÷31,4 | 5,0÷7,5 | 100÷125 | 1,0÷1,5 | 20÷35 | 37,5÷38,0 |
Ciężki | 31,4÷41,8 | 7,5÷10,0 | 125÷150 | 1,5÷2,0 | 35÷50 | 38,0÷38,5 |
Bardzo ciężki | 41,8÷52,3 | 10,0÷12,5 | 150÷157 | 2,0÷2,5 | 50÷65 | 38,5÷39,0 |
Krańcowo ciężki | 52,3 | 12,5 | 175 | 2,5 | 65 | 39,0 |
Pomimo użycia dostępnych technologii, zauważono przekroczenie maksymalnego poziomu hałasu. W takiej sytuacji można wprowadzić działania organizacyjne poprawiające warunki pracy w postaci
Osoba pracująca w dziedzinie bhp powinna w trakcie realizacji swoich zadań używać właściwych środków ochrony osobistej. Na budowie ma obowiązek noszenia
Najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie hałasu generowanego przez sprężarki tłokowe jest użycie
Uciążliwy czynnik w środowisku pracy
W trakcie pracy z autoklawem (szczelnie zamknięty, podgrzewany zbiornik), pracownik może być narażony na
Instruktaż na stanowisku powinien umożliwić uczestnikom szkolenia zapoznanie się
W wyniku incydentu doszło do wycieku z pojazdu oraz zapalenia się benzyny bezołowiowej. Do gaszenia pożaru tego paliwa nie powinno się stosować
Aby osiągnąć cel "słuchacz powinien umiejętnie przygotować stanowisko pracy z monitorami ekranowymi zgodnie z normami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadami ergonomii", jakie treści kształcenia mogą być przydatne?
Miejsce pracy nie powinno być usytuowane
Element, który jest obowiązkowy w standardowym wyposażeniu apteczki, to
Praca związana z obsługą zmechanizowanych narzędzi takich jak młot pneumatyczny, wiertarka udarowa czy szlifierka elektryczna może prowadzić do
Na bilans cieplny organizmu ludzkiego wpływają
Czy zatrudnianie kobiet w ciąży na nadgodziny oraz w nocy jest
Ile misek ustępowych i pisuarów powinno być zainstalowanych w zakładzie produkcyjnym, w którym 120 mężczyzn zatrudnionych jest na jednej zmianie?
Rozporządzenie MGPiPS w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wyciąg) | ||
Rozdział 4 Ustępy | ||
§ 23.1. Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy. Odległość ta może być większa jedynie dla pracowników pracujących stale na otwartej przestrzeni, lecz nie powinna przekraczać 125 m od najdalszego stanowiska pracy. (...) | ||
§ 28.1. Na każdych trzydziestu mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar, lecz nie mniej niż jedna miska ustępowa i jeden pisuar przy mniejszej liczbie zatrudnionych. | ||
2. Na każdych dwadzieścia kobiet zatrudnionych na jednej zmianie powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska przy mniejszej liczbie zatrudnionych. |
Gwarantowanie pracy w komfortowej pozycji, eliminowanie statycznego obciążenia oraz ograniczenie zbędnych i nadmiernych ruchów to kluczowe cele
Nie ma potrzeby ponownego przeprowadzania ocen ryzyka zawodowego, gdy
W przypadku wypadku w pracy pracodawca ma obowiązek
Jakie jest maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu chroniące słuch w przypadku ośmiogodzinnej ekspozycji w miejscu pracy?
Jakie cechy narządu wzroku nie wpływają na jakość widzenia funkcjonalnego?
W trakcie pierwszej inspekcji w firmie ujawniono, że pracodawca naruszył przepisy dotyczące praw pracownika. Inspektor pracy ma prawo nałożyć na niego karę grzywny w formie mandatu karnego w wysokości
Do wykonywania intensywnej pracy fizycznej najlepiej pasowałby pracownik o typie sylwetki
Osoba pracująca z użyciem pilarki łańcuchowej jest narażona na lokalne drgania mechaniczne. Długotrwałe działanie tego czynnika może prowadzić do
Jak długo, licząc od daty ostatniego zapisu, pracodawca lub kompetentny inspektor sanitarny powinien przechowywać dokumentację dotyczącą czynników szkodliwych dla zdrowia oraz karty badań i pomiarów tychże czynników?
Miejsca pracy powinny być przystosowane do
Wskaż działanie bądź środki, które powinny być podejmowane w pierwszej kolejności w celu zredukowania ryzyka zawodowego związanego z pracą z substancją chemiczną:
Pracodawca jest zobowiązany do zgłoszenia każdego śmiertelnego, poważnego oraz zbiorowego wypadku w miejscu pracy?
W powietrzu analizowanym w automatycznej stacji pomiarowej, na terenie przyległym do elektrowni opalanej węglem brunatnym, oznaczono wskaźniki ekspozycji uśrednione za okres roku dla:
- tlenku siarki IV - 20 μg /m3,
- pyłu zawieszonego PM 10 - 42 μg /m3,
- tlenku azotu IV - 38 μg /m3
Z analizy danych pomiarowych wynika, że w badanym powietrzu zostało przekroczone dopuszczalne stężenie (poziom)
Wartości dopuszczalnych stężeń tych substancji wynoszą: | ||
---|---|---|
Nazwa substancji | Okres uśredniania wyników pomiarów | Dopuszczalne stężenie (poziom) substancji w powietrzu [μg/m³] |
Tlenek siarki (IV) | rok kalendarzowy | 20 |
Pył zawieszony PM10 | rok kalendarzowy | 40 |
Tlenek azotu (IV) | rok kalendarzowy | 40 |
Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie oceny ryzyka zawodowego?
Pracownik, idąc z szatni do miejsca pracy, poślizgnął się i złamał rękę. Tego rodzaju incydent nazywamy wypadkiem
W zakładzie zatrudniającym 100 osób zarejestrowano 5 wypadków w okresie roku, tj. od 1 stycznia do 30 grudnia. Jaka jest wartość wskaźnika częstotliwości wypadków w okresie sprawozdawczym jednego roku?
Wzorcowy sposób obliczania wskaźnika częstotliwości wypadków: Wskaźnik częstotliwości wypadków = (W x 1000) / Z Gdzie: W – ilość wypadków w okresie sprawozdawczym Z – średnie zatrudnienie w okresie sprawozdawczym |
Źródło: I. Skuza: Wypadki przy pracy od A do Z, Gdańsk oddz. 2005 |