Kwalifikacja: TKO.06 - Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego
Który z poniższych systemów zarządza sygnalizacją świetlną na przejazdach kolejowych?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
System SRK, czyli System Sterowania Ruchem Kolejowym, jest kluczowym elementem w zarządzaniu ruchem na kolei, w tym również zarządzaniu sygnalizacją świetlną na przejazdach kolejowych. System ten odpowiada za kontrolę i monitorowanie ruchu pociągów, co jest niezwykle ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa na torach. Dzięki SRK możliwe jest zdalne sterowanie sygnalizacją, co pozwala na szybsze reagowanie na zmieniające się warunki na torach. Systemy SRK są zgodne z europejskimi normami bezpieczeństwa i są regularnie aktualizowane, aby spełniać najnowsze standardy technologiczne. Praktyczne zastosowanie systemu SRK można zaobserwować na każdym nowoczesnym przejeździe kolejowym, gdzie sygnalizacja świetlna jest skoordynowana z ruchem pociągów. To znaczy, że kiedy pociąg zbliża się do przejazdu, sygnalizacja automatycznie się aktywuje, informując kierowców i pieszych o nadjeżdżającym pociągu. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko wypadków i zwiększa płynność ruchu kolejowego, co jest kluczowe w dzisiejszym zautomatyzowanym świecie transportu.
Pozostałe systemy wymienione w pytaniu pełnią inne funkcje w ekosystemie transportu kolejowego i nie zarządzają bezpośrednio sygnalizacją świetlną na przejazdach kolejowych. System GSM-R to globalny system komunikacji mobilnej dla kolei. Jest to standard komunikacyjny opracowany specjalnie dla potrzeb kolei, umożliwiający m.in. komunikację między maszynistami a centrami sterowania ruchem. Choć jest kluczowy dla bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych, nie zarządza sygnalizacją świetlną. System ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, to standardowy system kontroli pociągów w Europie, który zapewnia interoperacyjność i zwiększa bezpieczeństwo na transgranicznych trasach. ETCS kontroluje prędkość i położenie pociągów, ale nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za sygnalizację świetlną na przejazdach. Natomiast system ERTMS, Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, obejmuje ETCS i GSM-R, tworząc zintegrowane rozwiązanie dla europejskiej sieci kolejowej, ale także nie zarządza bezpośrednio sygnalizacją świetlną na przejazdach. Często mylone są funkcje poszczególnych systemów, ponieważ wszystkie są częścią złożonego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Jednakże, to SRK bezpośrednio odpowiada za lokalne zarządzanie sygnalizacją, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na przejazdach.