Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
Zawód: Technik logistyk
Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybrałeś słowo "wyłączna" i to jest jak najbardziej odpowiednie. Mówi ono o tym, jak się sprzedaje luksusowe dobra. Wiesz, to trochę tak, jak z drogimi samochodami czy markowymi zegarkami – nie znajdziesz ich w każdym sklepie. Właśnie o to chodzi z dystrybucją wyłączną – mało punktów sprzedaży, dzięki czemu produkt robi większe wrażenie i wygląda na bardziej ekskluzywny. Przykład? No, weźmy np. eleganckie zegarki, które sprzedają tylko w wybranych butikach. Takie podejście nie tylko podnosi postrzeganą wartość produktu, ale także pozwala lepiej zadbać o klientów. Czasem trzeba ich bardziej edukować na temat towaru, a to można zrobić przez odpowiednie kampanie w wybranych miejscach. Wydaje mi się, że to dość ciekawa strategia.
No, to nie bardzo. Zastosowanie dystrybucji intensywnej czy selektywnej w przypadku luksusowych dóbr, jak na przykład sportowe samochody czy drogie zegarki, to nie jest to, co by pasowało. Dystrybucja intensywna, czyli stawianie produktów w jak największej ilości miejsc, to bardziej dla masowych towarów, które nie wymagają specjalnej prezentacji. Przy luksusowych dobrach, gdy są dostępne wszędzie, to coś się traci – postrzeganą wartość. Selektywna dystrybucja też może nie wystarczyć, bo jeśli jest zbyt wiele punktów, to klienci mogą czuć się, jakby to nie było nic specjalnego. A zintegrowana dystrybucja, czyli połączenie detalicznej i hurtowej, też nie za bardzo pasuje do luksusu. To wszystko pokazuje, że nie do końca rozumiesz, jak działa marketing luksusowy, który stawia na ograniczenie dostępności, żeby podnieść wartość produktów.