Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
Jakie oznaczenie w klasyfikacji jakościowej API odnosi się do oleju do przekładni?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Oznaczenie GL-5 w API to coś, co znajdziesz w olejach przekładniowych, zwłaszcza tych do najcięższych warunków. Te oleje są zaprojektowane tak, żeby dobrze działać w systemach, które potrzebują naprawdę wysokiej stabilności termicznej oraz odporności na utlenianie. Dzięki GL-5 oleje te dają dodatkową ochronę przed zużyciem, co jest ważne na przykład w przekładniach hipoidalnych, gdzie są ogromne obciążenia i intensywne tarcie. Używa się takich olejów w skrzyniach biegów w ciężarówkach czy SUV-ach. Jak ktoś wybiera olej przekładniowy zgodny z GL-5, to dba o optymalne smarowanie i wydajność, co ma kluczowe znaczenie przy długotrwałym użytkowaniu i ochronie mechanizmów. Zresztą, wiele firm motoryzacyjnych właśnie tego standardu wymaga, więc GL-5 to naprawdę ważna norma w branży olejów przekładniowych.
Oznaczenia CF-4, SM i PK nie nadają się do olejów przekładniowych, bo dotyczą zupełnie innych typów smarów. CF-4 to klasyfikacja dla olejów silnikowych, głównie używanych w dieslach. One chronią przed zużyciem, ale nie mają właściwości potrzebnych w przekładniach. Natomiast SM to oleje silnikowe dla benzyniaków, które mają dobrą odporność na utlenianie, ale nie są do przekładni. A PK w ogóle odnosi się do olejów przemysłowych i w pojazdach się ich nie stosuje. Jakby ktoś proponował użycie tych olejów w przekładniach, to może to spowodować kiepskie smarowanie, a w efekcie uszkodzenia i większe zużycie części. W praktyce, zły wybór oleju przekładniowego może wywołać spore problemy, na przykład przegrzewanie czy złe działanie przekładni.