Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
Aby uzupełnić poziom płynu w systemie hamulcowym, należy zastosować płyn oznaczony symbolem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowa odpowiedź to DOT, co odnosi się do standardu klasyfikacji płynów hamulcowych. Płyny te są klasyfikowane na podstawie temperatury wrzenia oraz właściwości chemicznych. DOT (Department of Transportation) to oznaczenie stosowane w Stanach Zjednoczonych, które wskazuje, że dany płyn spełnia wymagania określone w normach dotyczących wydajności i bezpieczeństwa. Płyny hamulcowe oznaczone jako DOT są dostępne w różnych klasach, takich jak DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1, które różnią się między sobą temperaturą wrzenia oraz odpornością na wilgoć. W praktyce, używanie odpowiedniego płynu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej wydajności układu hamulcowego, a także bezpieczeństwa pojazdu. Na przykład, podczas wymiany płynu hamulcowego w samochodzie, zaleca się stosowanie płynu zgodnego z odpornością materiałów uszczelniających w układzie. Przykładowo, wiele nowoczesnych systemów hamulcowych, zwłaszcza w pojazdach sportowych, wymaga płynów klasy DOT 4 lub DOT 5.1 ze względu na ich wyższą temperaturę wrzenia.
Odpowiedzi 30W10, 40W10 oraz ŁT4 są niewłaściwe, ponieważ nie są one związane z klasyfikacją płynów hamulcowych. Płyny oznaczone jako 30W10 i 40W10 to klasyfikacje olejów silnikowych, które określają ich lepkość w różnych temperaturach. Oznaczenia te informują o zachowaniu oleju w niskich i wysokich temperaturach, co ma kluczowe znaczenie w kontekście smarowania silnika, a nie układów hamulcowych. Tego rodzaju pomyłki mogą wynikać z mylnego przyswojenia informacji o różnych płynach stosowanych w pojazdach. Co więcej, ŁT4 to typ oleju przekładniowego, który również nie ma zastosowania w kontekście układów hamulcowych. Prawidłowe zrozumienie zastosowania różnych płynów w pojazdach jest kluczowe dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zastosowanie niewłaściwego płynu hamulcowego może prowadzić do poważnych awarii, w tym utraty skuteczności hamulców. Dlatego zawsze należy konsultować się z instrukcją obsługi pojazdu lub specjalistą w celu ustalenia odpowiedniego rodzaju płynu hamulcowego, który jest zgodny z wymaganiami producenta.