Kwalifikacja: EKA.07 - Prowadzenie rachunkowości
Zawód: Technik rachunkowości
W sytuacji, gdy sprzedawca wystawił fakturę, w której błędnie podano stawkę VAT, jak powinien skorygować ten błąd?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Faktura korygująca to ważny dokument, który sprzedawca używa, żeby poprawić błędy, które się zdarzyły na fakturze, jak na przykład źle podane stawki VAT. Zgodnie z przepisami, sprzedawca, który wystawia fakturę, to on powinien zająć się jej korektą, gdy coś jest nie tak. Kiedy na fakturze znajdziemy błędną stawkę VAT, sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą, gdzie poprawi tę stawkę i podsumuje zmiany w najważniejszych polach, jak wartość netto, VAT i wartość brutto. Dobrym pomysłem jest też, żeby powiadomić nabywcę o tej korekcie – to może zapobiec późniejszym nieporozumieniom. Tak naprawdę, poprawiona faktura korygująca powinna być zachowana w dokumentacji podatkowej obu stron, bo to ułatwi ewentualne kontrole i zapewni większą przejrzystość transakcji.
Jeśli nabywca wystawia fakturę korygującą, to coś jest nie tak. Nabywca może zauważyć błąd, ale nie ma prawa do poprawiania dokumentu wystawionego przez sprzedawcę. To sprzedawca jest odpowiedzialny za poprawienie błędów na swoim dokumencie. Wystawienie noty korygującej przez sprzedawcę w takim przypadku też nie ma sensu, bo noty są do innych spraw, na przykład do wystawiania między kontrahentami, a nie do poprawy VAT. Nabywca nie może wystawiać noty korygującej, bo to sprzedawca powinien pilnować prawidłowych stawek VAT. Często te dwa pojęcia są mylone, co powoduje zamieszanie. Warto wiedzieć, że faktura korygująca jest ważnym dokumentem uznawanym przez urzędy, a nota korygująca ma inny status. Takie błędy wynikają z braku znajomości przepisów i standardów księgowych, dlatego edukacja w tej dziedzinie jest bardzo ważna.