Kwalifikacja: AUD.07 - Realizacja nagłośnień
Kiedy należy użyć kompresora w torze sygnałowym?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Kompresor to jedno z najważniejszych narzędzi w realizacji dźwięku, a jego głównym zadaniem jest kontrola dynamiki sygnału audio. Zbyt duża dynamika oznacza, że różnice pomiędzy najcichszymi a najgłośniejszymi dźwiękami są zbyt wyraźne, co może być problematyczne w różnych sytuacjach, na przykład podczas nagrań na żywo czy w studio. Użycie kompresora pozwala na zredukowanie tych różnic, co skutkuje bardziej spójnym i kontrolowanym brzmieniem. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli ktoś gra na instrumencie bardzo cicho, to dźwięk ten będzie nadal słyszalny, a jednocześnie głośniejsze dźwięki nie będą zbyt dominujące i nie spowodują przesterowania. Kompresja jest kluczowa w wielu gatunkach muzycznych, gdzie oczekuje się równomiernego poziomu głośności, na przykład w muzyce pop czy radiowym miksie. Standardy branżowe często zakładają użycie kompresji w celu osiągnięcia profesjonalnego i przyjemnego dla ucha brzmienia, co jest nieodzowne w procesie produkcji muzyki.
W torze sygnałowym, użycie kompresora nie służy do zwiększania wysokich częstotliwości. Takie zadanie wykonuje korektor (equalizer), który może podbić lub obniżyć konkretne pasma częstotliwości. Mylenie tych dwóch urządzeń jest częstym błędem, ale mają one zupełnie inne zastosowania. Kompresor także nie dodaje efektu pogłosu, co jest zadaniem urządzeń takich jak reverb. Pogłos tworzy wrażenie przestrzeni i jest używany w zupełnie innym kontekście niż kontrola dynamiki. Z kolei redukcja wszystkich sygnałów wejściowych nie jest właściwą funkcją kompresora. Redukcja wszystkich sygnałów oznaczałaby zmniejszenie ich głośności, co można zrobić prostym tłumikiem (faderem), ale nie jest to celem kompresji, która skupia się na redukcji dynamicznej różnicy pomiędzy najgłośniejszymi a najcichszymi fragmentami sygnału. Wyżej wymienione błędne odpowiedzi wynikają z nieporozumienia co do funkcji i zastosowania kompresora, który jest narzędziem do zarządzania dynamiką sygnału audio, a nie jego barwą czy efektami przestrzennymi.