Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
Zawód: Technik transportu drogowego
Dzienny czas pracy kierowcy, który prowadzi zarobkowy transport drogowy pojazdem o masie przekraczającej 3,5 tony, powinien być rejestrowany
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dzienny czas pracy kierowcy wykonującego zarobkowy transport drogowy pojazdem powyżej 3,5 t należy zapisywać na wykresówkach. Wykresówki są urządzeniami rejestrującymi czas pracy kierowców, które stanowią integralną część systemu zarządzania czasem pracy w transporcie drogowym. Dzięki nim kierowcy mogą dokładnie dokumentować czas prowadzenia pojazdu, przerwy oraz czas dyżuru. Wykresówki są również podstawowym narzędziem weryfikacji zgodności z przepisami, takimi jak rozporządzenie WE nr 561/2006, które reguluje czas pracy kierowców w Unii Europejskiej. Zastosowanie wykresówek pozwala na bieżące monitorowanie i zarządzanie czasem pracy, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. Przykładem zastosowania mogą być sytuacje, w których kierowcy muszą przedstawić wykresówki podczas kontrolowania przez inspekcję transportu drogowego, co potwierdza ich zgodność z obowiązującymi normami. Kontrola ta ma na celu zapobieganie przepracowaniu kierowców, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.
Zapis dziennego czasu pracy kierowcy na książkach technicznych, kartach pojazdu czy kartach tankowania pojazdu jest nieprawidłowy z kilku kluczowych powodów. Książki techniczne służą do dokumentacji stanu technicznego pojazdu i nie są odpowiednim narzędziem do rejestracji czasu pracy kierowców. Tego typu dokumenty powinny zawierać informacje o przeglądach, naprawach i konserwacji, co nie ma związku z monitorowaniem czasu pracy. Podobnie, karty pojazdu są używane do ewidencji dokumentów dotyczących pojazdu, takich jak ubezpieczenia czy pozwolenia, a nie do rejestracji aktywności kierowcy. Z kolei karty tankowania skupiają się na ewidencji paliwa oraz kosztów związanych z eksploatacją pojazdu, a nie na czasie pracy kierowcy. Błędne przekonanie o możliwościach tych narzędzi wynika często z niepełnego zrozumienia przepisów dotyczących czasu pracy w transporcie. Właściwe podejście wymaga znajomości standardów dotyczących rejestracji czasu pracy, takich jak te określone w Dyrektywie 2002/15/WE oraz w regulacjach krajowych. Niezrozumienie roli wykresówek w tym kontekście może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do nałożenia kar finansowych na przewoźników oraz zagrożenia bezpieczeństwa na drogach, wynikającego z niewłaściwego zarządzania czasem pracy kierowców.