Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
Który z poniższych sygnałów oznacza możliwość jazdy z ograniczoną prędkością na torze zajętym?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Sygnał zastępczy to bardzo ważny i przydatny element w prowadzeniu ruchu kolejowego, zwłaszcza w przypadku sytuacji awaryjnych czy nietypowych. Jest to sygnał, który pozwala na kontynuowanie jazdy nawet wtedy, gdy semafory nie działają prawidłowo lub są wyłączone. Jednym z kluczowych zastosowań tego sygnału jest umożliwienie przejazdu pociągów z ograniczoną prędkością po torze, który jest już zajęty, ale z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. Może być to niezbędne w sytuacjach, gdy konieczne jest ominięcie przeszkody lub wprowadzenie pociągu na zajęty już tor w celu jego rozładowania lub załadunku. Sygnał zastępczy jest stosowany zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, które nakładają na maszynistów obowiązek zachowania szczególnej czujności i gotowości do zatrzymania się w razie potrzeby. W praktyce oznacza to, że maszynista musi być przygotowany na nieoczekiwane przeszkody lub zmiany sytuacji na torze. Sygnały zastępcze są także częścią procedur awaryjnych i są zgodne z międzynarodowymi standardami kolejowymi, co pozwala na ich uniwersalne zastosowanie w różnych krajach i sytuacjach.
Odpowiedzi inne niż sygnał zastępczy nie mają zastosowania w opisywanym scenariuszu. Sygnał zakazu, jak sama nazwa wskazuje, jest używany do informowania o zakazie wykonywania pewnych czynności, takich jak wjazd na dany tor czy kontynuowanie jazdy. Jest to sygnał, który ma na celu zatrzymanie pociągu w bezpiecznym miejscu, aż do momentu, gdy sytuacja na torach zostanie wyjaśniona lub poprawiona. W kontekście pytania, sygnał zakazu nie zezwala na jazdę z ograniczoną prędkością na zajętym torze i jego użycie byłoby niewłaściwe. Sygnał stop natomiast jest najbardziej restrykcyjnym sygnałem w kolejnictwie i oznacza konieczność natychmiastowego zatrzymania pociągu. Jest on używany w sytuacjach awaryjnych lub gdy dalsza jazda może zagrażać bezpieczeństwu. Oczywiście, w tym przypadku nie jest on używany do regulowania ruchu na zajętym torze. Sygnał końca pociągu jest używany do oznaczenia końca składu i nie ma żadnego związku z możliwością jazdy na zajętym torze. Jest to sygnał czysto informacyjny, który pozwala na potwierdzenie, że cały pociąg opuścił dany odcinek toru. Zatem, użycie któregokolwiek z tych sygnałów w sytuacji opisanej w pytaniu byłoby nie tylko niewłaściwe, ale mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na torach.