Filtrowanie pytań
TKO.07 Pytanie 201
Organizacja i prowadzenie ruc…
A. Pośrednia.
B. Pozostająca po ostatnim kursie.
C. Dolna.
D. Górna.
TKO.07 Pytanie 202
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jaką maksymalną prędkość może osiągnąć pociąg na przejeździe kolejowo-drogowym, gdzie rogatki są uszkodzone i brak jest możliwości kierowania ruchem drogowym?
A. 40 km/h
B. 30 km/h
C. 15 km/h
D. 20 km/h
TKO.07 Pytanie 203
Organizacja i prowadzenie ruc…
Przyjazd pociągu na tor, który kończy się kozłem oporowym, powinien odbywać się z maksymalną prędkością nieprzekraczającą
A. 30km/h
B. 40km/h
C. 15km/h
D. 20km/h
TKO.07 Pytanie 204
Organizacja i prowadzenie ruc…
Wizualna ocena widocznych komponentów rozjazdów to
A. kontrola
B. audyt
C. rewizja
D. oględziny
TKO.07 Pytanie 205
Organizacja i prowadzenie ruc…
Wykolejenie pociągu to
A. trwała utrata kontaktu powierzchni tocznej koła z powierzchnią toczną główki szyny
B. niezamierzony incydent związany z ruchem pociągu.
C. zderzenie pociągu z pojazdem drogowym.
D. nieumyślne wjechanie pociągu na zwrotnicę ustawioną dla innego toru.
TKO.07 Pytanie 206
Organizacja i prowadzenie ruc…
Ciągłą wymianę poszczególnych składników nawierzchni kolejowej (np. szyn z łącznikami, podkładów, podsypki) określamy jako naprawę
A. główną
B. awaryjną
C. konserwacyjną
D. bieżącą
TKO.07 Pytanie 207
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pociągi wojewódzkie przewożące pasażerów do miejsca pracy, przyjeżdżające do stacji końcowej w godzinach 05:30÷08:30 mają priorytet nad pociągami
A. ratunkowymi wyjeżdżającymi do akcji ratunkowej
B. innymi wojewódzkimi
C. ekspresowymi pasażerskimi
D. międzynarodowymi pasażerskimi
TKO.07 Pytanie 208
Organizacja i prowadzenie ruc…
Co powinien zrobić maszynista, gdy semafor pokazuje sygnał stój, a nie ma rozkazu pisemnego?
A. Oczekiwać 10 minut, a następnie ruszyć
B. Zatrzymać się przed semaforem
C. Kontynuować jazdę z maksymalną prędkością
D. Zgłosić się do dyżurnego ruchu i kontynuować
TKO.07 Pytanie 209
Organizacja i prowadzenie ruc…
Informacje o wprowadzeniu nowych sygnalizatorów, istotnych dla konkretnego pociągu, powinny być przekazywane drużynie pociągowej
A. przez okres 7 dni od momentu wprowadzenia zmian
B. przez okres 1 miesiąca od momentu wprowadzenia zmian
C. do czasu aktualizacji rozkładu jazdy
D. przez okres 14 dni od momentu wprowadzenia zmian
TKO.07 Pytanie 210
Organizacja i prowadzenie ruc…
Co powinien uczynić dyżurny ruchu, gdy zauważy, że pociąg wjechał na szlak lub następny odstęp bez stosownego pozwolenia?
A. nakazać maszyniście wycofanie pociągu ze szlaku lub odstępu oraz przedstawić sygnał "nakaz jazdy"
B. bezzwłocznie nadać sygnał "Alarm" i poinformować dyspozytora o sytuacji, aby ustalić sposób wycofania pociągu ze szlaku lub odstępu
C. polecić maszyniście, aby wycofał pociąg ze szlaku lub odstępu i podjąć czynności zapobiegające wypadkowi
D. natychmiast wysłać sygnał "Alarm" oraz podjąć kroki mające na celu zapobieżenie wypadkowi lub złagodzenie jego skutków
TKO.07 Pytanie 211
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zespół stacji oraz posterunków ruchu, które są ze sobą powiązane, określa się mianem
A. posterunkiem odgałęźnym
B. węzłem kolejowym
C. stacją węzłową
D. górką rozrządową
TKO.07 Pytanie 212
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zapowiadanie pociągów na torze z ruchu jednotorowego w obu kierunkach nie obejmuje
A. potwierdzania przybycia lub przejazdu pociągu
B. pisemnego potwierdzenia poprawności działania urządzeń blokady
C. udzielania pozwolenia na wyprawienie pociągu
D. wnoszenia o pozwolenie na wyprawienie pociągu
TKO.07 Pytanie 213
Organizacja i prowadzenie ruc…
Tor, po którym porusza się pociąg w obrębie posterunku ruchu, a także zwrotnice usytuowane w tym torze oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, które są poza tym torowiskiem i mają na celu jego zabezpieczenie, są nastawiane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, nazywany jest
A. drogą ochronną
B. drogą przebiegu
C. układem torowym
D. okręgiem zwrotnicowym
TKO.07 Pytanie 214
Organizacja i prowadzenie ruc…
Na całej długości obu stron książki przebiegów należy zapisywać
A. przyjęcie oraz przekazanie dyżuru
B. zajęcie oraz zwolnienie torów przebiegowych
C. usterki, które wystąpiły w trakcie realizacji przebiegów
D. okoliczności nie mające wpływu na przyjmowanie oraz wyprawianie pociągów
TKO.07 Pytanie 215
Organizacja i prowadzenie ruc…
Co powinien zrobić dyżurny ruchu, gdy po naciśnięciu przycisku sygnałowego na semaforze sygnał zezwalający na jazdę się nie pojawił mimo prawidłowego ustawienia drogi przebiegu?
A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
B. skorzystać z przycisku doraźnego "DPo" w celu aktywowania sygnału
C. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
D. jeszcze raz nacisnąć przycisk sygnałowy
TKO.07 Pytanie 216
Organizacja i prowadzenie ruc…
Przejazd pociągu po lewym torze obok posterunku odstępowego (bez semafora odstępowego dla ruchu po torze lewym) realizowany jest na
A. sygnał ręczny 'Do mnie'
B. rozkaz pisemny 'N'
C. rozkaz pisemny 'S'
D. zasadach jazdy manewrowej
TKO.07 Pytanie 217
Organizacja i prowadzenie ruc…
Liniowa blokada zarządzana przez dyżurnego ruchu ma na celu
A. zamykanie toru na stacji
B. organizowanie ruchu pociągów na stacji przy użyciu aparatu blokowego
C. zamykanie toru na szlaku
D. organizowanie ruchu pociągów na szlaku według zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych
TKO.07 Pytanie 218
Organizacja i prowadzenie ruc…
Blokada typu EAP w standardowym stanie
A. ma odblokowany blok końcowy
B. jest neutralna
C. ma aktywowany jeden kierunek ruchu
D. ma zablokowany blok pozwolenia
TKO.07 Pytanie 219
Organizacja i prowadzenie ruc…
Na polecenie kierownika manewrów lub manewrowego możliwe jest przestawienie wagonów bez czynnego hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej rzeczywistej liczby osi, która wynosi
A. 10 osi
B. 12 osi
C. 6 osi
D. 8 osi
TKO.07 Pytanie 220
Organizacja i prowadzenie ruc…
W sytuacji, gdy po naciśnięciu przycisku nastawczego zwrotnicy oraz zakończeniu pracy napędu na planie świetlnym nie ma kontroli nad położeniem zwrotnicy biorącej udział w ruchu pociągu, a zwrotnica nie jest widoczna z nastawni, dyżurny ruchu powinien
A. zmienić przełącznik na pulpicie na przetwornicę II
B. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem trzpieniowym
C. skorzystać z przycisku "Iz" i wprowadzić ograniczenia
D. sprawdzić oraz wymienić bezpiecznik nastawczy od zwrotnicy
TKO.07 Pytanie 221
Organizacja i prowadzenie ruc…
Podczas prowadzenia pociągu po drodze nieutwardzonej nie wolno
A. przekładać zwrotnic oraz wykolejnic w całym obszarze nastawczym
B. prowadzić książek przebiegów w pełnym zakresie i stosować zamknięcia
C. wyświetlać sygnału zastępczego na wjazd pociągu
D. zabezpieczać zwrotnic przy pomocy zamków trzpieniowych i sponów
TKO.07 Pytanie 222
Organizacja i prowadzenie ruc…
W urządzeniach sterujących ruchem opartych na przekaźnikach do sekwencyjnego nastawiania zwrotnic i wykolejnic wchodzących na określoną trasę należy stosować
A. przycisków
B. dźwigni sygnałowych
C. klawiszy blokowych
D. dźwigni przebiegowych
TKO.07 Pytanie 223
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pracownik odpowiedzialny za obsługę ma możliwość zablokowania bloku końcowego, gdy
A. pociąg przejechał pierwszą w przebiegu zwrotnicę rozjazdu
B. pociąg minął budynek nastawni
C. semafor wjazdowy został osłonięty sygnałem "Stój" a pociąg z oznaczeniami końca pociągu minął miejsce sygnałowe końca pociągu
D. pociąg przeszedł przez przebiegowe miejsce końca pociągu lub nastąpiło samoczynne zwolnienie tego urządzenia
TKO.07 Pytanie 224
Organizacja i prowadzenie ruc…
Aby ocenić prawidłowe przyleganie iglicy do opornicy, należy użyć blaszki o grubości
A. 2mm
B. 3mm
C. 1mm
D. 4mm
TKO.07 Pytanie 225
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku braku innych zapisów w regulaminie technicznym posterunku ruchu, wagony pchane mogą być oddzielone od lokomotywy w sytuacji
A. jazdy na górkę rozrządową
B. uszkodzenia sprzęgu lokomotywy
C. dopychania na torach kierunkowych
D. jazdy na bocznicę
TKO.07 Pytanie 226
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku opóźnienia pociągu, maszynista powinien
A. Zawrócić do najbliższej stacji
B. Ignorować opóźnienie i jechać normalnie
C. Samodzielnie przyspieszyć, aby nadgonić czas
D. Informować dyżurnego ruchu o aktualnym stanie
TKO.07 Pytanie 227
Organizacja i prowadzenie ruc…
W dzienniku ruchu w kolumnie 6 "pociąg przyjechał" dyżurny ruchu zapisuje moment przyjazdu pociągu w formie ułamka w sytuacji, gdy
A. wyprawiono dwa pociągi podczas prowadzenia ruchu pociągów w czasie przerwy w łączności
B. wprowadzono telefoniczne zapowiadanie pociągów na kilku trasach
C. moment przyjazdu pociągu różni się od czasu zajęcia bloku końcowego co najmniej o 1 minutę
D. ruch pociągów jest realizowany na podstawie radiotelefonicznego zapowiadania
TKO.07 Pytanie 228
Organizacja i prowadzenie ruc…
W jaki sposób powinno się zasygnalizować przejazd kolejowo-drogowy kategorii A, który jest nadzorowany z daleka, po wystąpieniu awarii w napędzie rogatkowym?
A. Znakiem B 32b "Stój rogatka uszkodzona"
B. Znakiem G 4 "Krzyż św. Andrzeja"
C. Znakiem B 20 "Stop" i tabliczką z napisem "Sygnalizacja uszkodzona"
D. Znakiem B 20 "Stop" i tablicą z napisem "Rogatka uszkodzona"
TKO.07 Pytanie 229
Organizacja i prowadzenie ruc…
Odrzucenie wagonów przez przejazd kolejowo-drogowy bez rogatek może mieć miejsce, jeżeli
A. wstrzymano kursowanie pociągów na sąsiednich torach.
B. przejazd jest nadzorowany przez kamery monitoringu wizyjnego.
C. ma to miejsce na torach bocznych.
D. na przejeździe znajduje się pracownik uprawniony do kierowania ruchem.
TKO.07 Pytanie 230
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakim poleceniem należy powiadomić maszynistę pociągu poruszającego się po torze prawym o wprowadzeniu ruchu w obie strony?
A. O
B. Nrob
C. N
D. S
TKO.07 Pytanie 231
Organizacja i prowadzenie ruc…
Który element w rozjeździe można zablokować za pomocą zamka trzpieniowego?
A. Tylko iglicę odlegającą.
B. Zamek klamry nastawczego.
C. Tylko iglicę dolegającą.
D. Iglicę dolegającą lub odlegającą.
TKO.07 Pytanie 232
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jaka jest maksymalna prędkość, z jaką można przeprowadzać manewry na przejazdach kolejowo-drogowych oraz na niechronionych przejściach z rogatkami?
A. 10 km/h
B. 25 km/h
C. 15 km/h
D. 20 km/h
TKO.07 Pytanie 233
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zabezpieczenia przed niekontrolowanym zjazdem wagonów na stacjach, gdzie istnieje ryzyko ich zjazdu ze stacji na tor lub vice versa, powinny być uwzględnione w
A. instrukcji dotyczącej prowadzenia ruchu pociągów na PKP Ir-1
B. dokumencie dotyczącym techniki manewrowania Ir-9
C. regulaminie technicznym dla posterunku ruchu
D. rozkładzie jazdy dla poszczególnych pociągów
TKO.07 Pytanie 234
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakie urządzenie elektromagnetyczne posiada zespół styków do sterowania obwodami regulacyjnymi?
A. kontroler
B. stycznik
C. przekaźnik
D. panel sterujący
TKO.07 Pytanie 235
Organizacja i prowadzenie ruc…
Każdą przerwę w dostawie energii do urządzeń z sieci elektroenergetycznej dyżurny powinien zapisać w
A. księdze urządzeń elektroenergetycznych
B. księdze uszkodzeń urządzeń komunikacyjnych
C. I części książki o kontroli urządzeń
D. dzienniku telefonicznym wskazując dokładny moment
TKO.07 Pytanie 236
Organizacja i prowadzenie ruc…
Wykorzystanie tablic tożsamości do zapowiadania pociągów jest wymagane w czasie
A. obsługi blokady liniowej półsamoczynnej
B. obsługi blokady liniowej samoczynnej
C. telefonicznego zapowiadania pociągów
D. radiotelefonicznego zapowiadania pociągów
TKO.07 Pytanie 237
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jaką maksymalną prędkość można osiągnąć podczas manewrów z wagonami załadowanymi towarami, które przekraczają dozwoloną skrajnię ładunkową?
A. 20 km/h
B. 25 km/h
C. 15 km/h
D. 10 km/h
TKO.07 Pytanie 238
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jak długo po oczekiwanym czasie przybycia pociągu należy ustalić powód braku potwierdzenia jego przyjazdu?
A. Po 3 minutach
B. Po 15 minutach
C. Po 5 minutach
D. Po 10 minutach
TKO.07 Pytanie 239
Organizacja i prowadzenie ruc…
Gdy urządzenia funkcjonują niewłaściwie i nie można ustawić sygnału "Stój" na semaforze wjazdowym, dyżurny ruchu w tylnym punkcie kontroli, po otrzymaniu informacji, powinien nakazać zatrzymanie pociągu i przekazać wiadomość o awarii semafora przez wydać rozkaz
A. Nrob
B. O
C. N
D. S
TKO.07 Pytanie 240
Organizacja i prowadzenie ruc…
W mechanizmach centralnych okienka blokady stacyjnej w pozycji neutralnej mają kolor
A. szary
B. biały
C. czerwony
D. niebieski