Kwalifikacja: FRK.03 - Projektowanie i wykonywanie fryzur
Zawód: Technik usług fryzjerskich
Która metoda współpracy z klientem opiera się na komunikacji słownej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Rozmowa to super ważny sposób na kontakt z klientem. Kiedy rozmawiamy, możemy wymieniać się informacjami, myślami i emocjami. W odróżnieniu od mimiki czy postawy, rozmowa angażuje przynajmniej dwie osoby, które prowadzą aktywny dialog. Przykłady to spotkania z klientami, rozmowy telefoniczne czy nawet wideokonferencje. Żeby dobrze rozmawiać, trzeba umieć zadawać otwarte pytania i słuchać drugiej osoby. To pozwala lepiej poznać potrzeby klientów. Ważne jest też, żeby dostosować sposób mówienia do rozmówcy – to buduje zaufanie i sprawia, że lepiej się rozumiemy. Można wykorzystać różne techniki, takie jak 'mirror' czy 'parafrazowanie'. Pomagają one w budowaniu lepszej relacji z klientem i poprawiają jakość konsultacji.
Mimika, postawa i kontakt wzrokowy to formy komunikacji niewerbalnej, które mają swoje znaczenie w relacjach międzyludzkich, ale nie są takie same jak rozmowa. Na przykład, mimika twarzy pokazuje emocje, ale sama w sobie nie jest tym, co pozwala na wymianę informacji. Również postawa ciała może coś mówić o tym, jak się ktoś czuje, ale nie przekazuje konkretnych wiadomości. Kontakt wzrokowy jest ważny dla budowania zaufania, ale to nie jest to samo, co komunikacja werbalna. Często źle myślimy, traktując te niewerbalne oznaki jak równoważne rozmowie. Żeby porządnie przeprowadzić konsultacje, musimy się skupić głównie na mówieniu, a elementy niewerbalne mogą tylko wspierać nasze słowa. Kluczowe jest, żeby pamiętać, że same gesty czy spojrzenia nie dają nam takiej wymiany informacji jak rozmowa.