Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
W programie terapii zajęciowej dla dzieci z ADHD powinny znaleźć się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zajęcia ruchowe z elementami koncentracji są niezwykle istotne w terapii zajęciowej dzieci z ADHD. Dzieci te często mają trudności z utrzymaniem uwagi i kontrolą impulsów, co może utrudniać im uczestnictwo w tradycyjnych formach nauki. Ruch i aktywność fizyczna pomagają w regulacji emocji, redukcji stresu oraz poprawie koncentracji. Ćwiczenia, które łączą ruch z zadaniami wymagającymi skupienia, takimi jak na przykład joga, tai chi czy gry zespołowe, mogą wspierać rozwój umiejętności społecznych oraz samokontrolę. Z mojego doświadczenia wynika, że dzieci z ADHD często lepiej funkcjonują w środowisku, które pozwala im na wyrażenie energii w kontrolowany sposób. Wprowadzenie elementów koncentracji do aktywności ruchowych pomaga im skupić się na zadaniu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w terapii zajęciowej. Takie podejście jest zalecane przez specjalistów i oparte na badaniach wskazujących na pozytywne efekty ruchu w kontekście zdrowia psychicznego.
Długie sesje wykładowe są mało efektywne dla dzieci z ADHD. Tego typu podejście zakłada, że dzieci będą w stanie skupić się na dłuższy czas, co jest sprzeczne z ich naturalnymi predyspozycjami. Dzieci z ADHD zazwyczaj mają trudności z utrzymaniem uwagi przez dłuższy okres, dlatego wymagają interaktywnego i dynamicznego podejścia, które angażuje ich na różne sposoby. Z kolei skomplikowane projekty manualne mogą być przytłaczające, zwłaszcza jeśli wymagają one planowania i długotrwałego skupienia. Dzieci z ADHD mogą szybko tracić zainteresowanie, kiedy zadanie staje się zbyt trudne lub długotrwałe, co prowadzi do frustracji i zniechęcenia. Samodzielne ćwiczenia w ciszy również nie są optymalne, ponieważ dzieci te często potrzebują wsparcia i stymulacji z zewnątrz, aby skutecznie angażować się w zadania. Cisza może zwiększać poziom niepokoju oraz powodować, że dzieci te zaczną się dekoncentrować. Terapia zajęciowa dla dzieci z ADHD powinna być zatem dynamiczna, angażująca i dostosowana do ich indywidualnych potrzeb, aby mogły one rozwijać umiejętności w sposób najbardziej efektywny.